Tékozló Homár

Készülékre vagy hűségre jár a garancia?

2016.02.25. 17:06 | Homár Hilda | 29 komment

telekom-logo.jpg

Kötelező jótállás és szervizelési idő témakörben reméljük minden rendszeres Homár-olvasó kapásból tartana kiselőadást bármilyen cégnél. Ha mégsem, akkor itt vannak jogszabályok, amikkel felvértezve szükség esetén bárki mehet az asztalra csapni!

Tisztelt Homár!

Szeretnék tanácsot kérni. Telekomnál vásároltam egy Sony Xperia SP típusú mobiltelefont,ami meghibásodott (lefagy, kikapcsol és nem lehet órákig bekapcsolni,elmegy a térerő). 2016.01.22-ig volt rá garancia, én ezért 2016.01.18-án bevittem a Zalaegerszegi Telekom, ahol nagyon normális volt a kiszolgáló, felvette a panaszom és a telefont átvette tőlem javításra.

A telefon 2016.01.29-én megérkezett. Bekapcsoltam tök jól működött is, aminek tökre örültem, de fél nap után használat közben egyszer csak elsötétedett a képernyő és azóta sem tudom használni.

Mivel engem hétvégén baleset ért,ezért a húgom 2016.02.03-án bevitte a Körmendi Telekom üzletbe, ahol azt mondták neki, hogy sajnos már nincs rajta garancia, erre a húgom megkérdezte, hogy ilyenkor nem tolódik-e ki a garancia idő, erre az eladó azt mondta, de igen, de csak akkor, ha van az előfizetésen hűség. Kérdem én, a garancia nem készülékre van?  Mi tévő legyek?

Bálint

A fogyasztóvédők tanácsa:

Kedves Bálint!

A 10.000.-Ft eladási ár feletti mobiltelefon készülékekre egy év kötelező jótállás vonatkozik.

E határidőbe nem számít bele a kijavítási időnek az a része, amely alatt a jogosult a dolgot rendeltetésszerűen nem tudja használni. A jótállási idő így a készülék leadása és a javítás közötti időtartammal meghosszabbodik. A telefon kicseréléssel vagy a kijavítással érintett részére az elévülés ideje újból kezdődik. Ezt a szabályt kell alkalmazni arra az esetre is, ha a kijavítás következményeként új hiba keletkezik. Az ügyintéző tehát nem megfelelően tájékoztatott, mely magatartásával megtévesztett.

A kifejtett tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat miatt az NFH előtt indíthatsz eljárást. Annak érdekében pedig, hogy a panaszodat a vállalkozás mielőbb orvosolja javasoljuk, hogy írásban keresd fel. Ennek azért van jelentősége, mert arra a vállalkozásnak 30 napon belül indoklással ellátott érdemi választ kell adnia, melynek elmulasztása jogszabálysértésnek minősül. Ilyen esetben a fogyasztóvédelmi hatóságnál élhetsz bejelentéssel.

Ha mégsem sikerül a vállalkozással megegyezésre jutnod, abban az esetben igényedet az illetékes békéltető testület előtt tudod érvényesíteni. A békéltető testülethez címzett kérelem tartalmi elemei és kérelem minta ezen az oldalon található.

Alkalmazott jogszabályok:

- 2013. évi V. törvény a Polgári Törvénykönyvről  

- 151/2003. (IX. 22.) Kormány rendelet az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról

Szűrt kommentelők

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

CID. 2016.02.25. 18:20:35

@gabors: Itt még csak csütörtök van;)

Egyébként, annyival hosszabodik meg a garancia amennyit a szervííízben töltött ( bár ez az önként vállat 2 év alatt érdekes kérdés ), de, hogy a hűségidőnek ehhez semmi köze, az biztos. Szerintem a poszter hugicája valami félreértett, vagy az ügyintéző voltmsatu, ami mostanság nem lenne meglepő.

gabors 2016.02.25. 18:27:48

@CID.: @gabors: Itt még csak csütörtök van;)

itt is csak Mo-on szokas hogy allam kitalalja hogy most eppen megcsereljuk a napokat es KDNP megszavazza hogy holnalp van Nagy Pentek ...

ghck 2016.02.25. 18:30:04

A fogyasztóvédők számoljanak! 18-tól 29-ig, tehát 11 napon át nem tudta használni a javítás miatt a készüléket a poszter. A garancia tehát 11 nappal meghosszabbodik. A garancia eredeti lejárata január 22-e, ehhez 11 napot hozzáadva február 2-a lesz. Ekkor járt le a garancia. Február 3-án már valóban lejárt a garancia.

atpijkamo130 · http://bestofhomar.blog.hu/ 2016.02.25. 18:42:42

@CID.: "@gabors: Itt még csak csütörtök van"

Dzsetlegről nem hallottál még?

atpijkamo130 · http://bestofhomar.blog.hu/ 2016.02.25. 18:46:07

"Bekapcsoltam tök jól"

Hát ha a poszter abuzálta a telefont, nem csoda, hogy az tönkre Ment.

atpijkamo132 · http://bestofhomar.blog.hu/ 2016.02.25. 18:50:02

"Mi tévő legyek?"

Hát a legyek azt teszik, hogy minden szarra rászállnak, és lakmároznak belőle.

gabors 2016.02.25. 18:51:46

@atpijkamo130: Dzsetlegről nem hallottál még?

valami remlik de mostanababn ritkabban utazom a 15-20 evvel ezelottiekhez kepest ... amugy sokat segit ha az ember nem pial a repulon !!!

The Crazy One 2016.02.25. 19:10:06

azt lehet tudni, hogy mit írt a telemax a munkalapra? Van egy olyan érzésem, hogy ott nem javítottak rajta semmit, alkatrészt meg pláne nem cseréltek benne. Nekem elég gyanús, hogy pont néhány nappal a garancia lejárta előtt kezd el fagyni az android. Jó próbálkozás volt, sajnos nem jött össze. Két év után nem fognak pénzt visszaadni, még ha egy másik fekete lyukat vágsz az univerzumban, akkor sem…

mikimackó 2016.02.25. 21:21:24

maradnak a füstjelek, meg a dobolás!

Mr.paksimogyoró 2016.02.25. 21:25:12

@ghck: Szerintem a + 11 napot a telefon átvételétől kell számolni, mivel a javítás alatt járt le a garancia. Január 22 és 29 között nem tudta a telefont használni, mert szervizben volt, nem?

ghck 2016.02.25. 21:37:49

@Mr.paksimogyoró: Szerintem nem. Amikor bevitte, még volt 4 napja a gariból. A 19-e, 20-a, 21-e és a 22-e! Megkapta 29-én, és utána megkapta a 4 nap gariját is: 30-a, 31-e, 1-je és 2-a!

zdanee 2016.02.25. 23:05:24

Sokadszor írom a Homárra: mobilt nem érdemes garanciával venni. Ha leejted és összetöröd, úgysem javítják. Kínai Xiaomi/Meizu/Lenovo/Jiayu stb telefont megveszed feleannyiért, független, sokkal jobb, és ha esetleg tönkremenne, amennyit megspóroltál, annyiból megveheted újra. BTW 5 év alatt egyetlen kínai telefonomat sem kellett szervizeltetni, a legelső Xiaomim 2012-ből a mai napig működik és megjegyezném, jobban, mint egy Xperia SP. Egyébként most már itthon is lehet venni minimális felárral garisan, ha valakinek ez a heppje.

MrZed001 2016.02.26. 00:35:56

@CID.:
Ez is igaz, valamint mivel valószínűleg alaplap került cserére, annak garanciája újraindul nulláról. Így arra ismét él az 1 év gari. És mivel valószínűleg ismételten az hibásodott meg, így amit visszakap telefonra is újra 1 év lesz a garija. Figyelni kell, mert ezt szeretik elsumákolni és nem ráírni a garancialapra !

Annyi tippet adnék, hogy alaposan fotózza-videózza körbe beadás előtt a telefont, mert valami fura módon durván korrodálódni szoktak a mobilok a szervizben (vagy az oda-vissza úton valahol)
Nekem volt olyan telóm, hogy benne hagytam a 2 hetes stylusát és az szó szerint szétrohadva érkezett vissza.
Mondanom sem kell, hogy azonnal jegyzőkönyv, paragrafusok felsorolása, majd egy zsír új telefonnal (meg stylus-al) távoztam onnan.

Ádám 2016.02.26. 07:39:44

dübörög a homár............... 15.! :DDD

Dezsike 2016.02.26. 09:18:00

Ha fő alkatrészt cserélnek (pl. alaplapot) tudtommal az egész készülékre újraindul a gari, (de javítsatok ki ha tévedek) - tehát ha tényleg alaplapot cseréltek a telefon újra 1 évig garis lett, amit a garanciajegyre rá kell vezetni. Egyébként nem feltétlenül kell a Telekomba vinni, el lehet vinni közvetlenül a garanciajegyen lévő szervizbe is.

FDToth 2016.02.26. 09:25:05

Itt nem is az a lényeg h mennyivel hosszabbodik meg, hanem az, hoyg javították és ezek után is produkálja majdnem azokat a hibákat, mait korábban megpróbáltak orvosolni.
Sanszos h a Telekom inkább megfizetni majd azt a pár 10 rugót az NFH-nak (ha büntetik, én úgy tudom h közel 30 naphoz csak figyelmeztetnek), mert bíznak abban, hogy ha a posztoló ne megy BBT vagy bíróság elé, akkor olcsóbban megússzák...

Mr.paksimogyoró 2016.02.26. 17:28:18

@ghck: "A jótállási idő így a készülék leadása és a javítás közötti időtartammal meghosszabbodik" Ez 11 nap. A Te számításodban hol a 11 plusz nap, amivel megnövelték a garit? A szervizben töltött nap nem számít bele a garanciába, annyival kell megnövelni azt.

ghck 2016.02.26. 18:17:23

@Mr.paksimogyoró: hát, nyilván nem értjük egymást, de azért még egyszer megpróbálom:

az eredeti garancia 01.22-ig tartott, de ezt megnövelték 11 nappal, így lett a lejárat új dátuma 03.02.

Vagy te tényleg úgy gondolod, hogy ha 2017. január elsején veszel egy egy év garis valamit (érv. 2018. jan. 1-ig), az másnap bekerül a szervizbe és fél évig, júli 1-ig bent van, akkor az új garancia nem hat hónappal meghosszabbítva 2018. júli 1-ig tart, hanem még fél év plusz kerül rá, és 2019. januárig? Nannnnnneeeeeeeeeeeeeeeeeeee!

CID. 2016.02.27. 06:54:24

@ghck: Bebaszna, ha a vásárlás másnapján szervizbe kerülne;)

ghck 2016.02.27. 10:11:38

@CID.: igen. főleg, hogy 3 napig cserét is kérhetsz. Na de így talán egyszerűbb a kollégának a *számpélda*... ;)

Mr.paksimogyoró 2016.02.27. 11:31:38

@ghck: értem amit írsz, én is így gondolom, és köszönöm, hogy még egyszerűbbé tetted a számpéldát. :) Én arra az esetre gondoltam, ami pont most történt, tehát arra, hogy a garancia lejárta alatt-után a telefon szervizben volt még 7 napig. Nem életszerű, hogy a szervizben töltött időt beleszámolod a meghosszabbított garanciába. Szerintem.
Vagy te tényleg úgy gondolod, ha 2016.01.22.-én lejáró garancia esetén 2016.01.21.-én beviszed a telefont a szervizbe, majd 30 nap múlva megkapod, akkor a garanciád még kemény egy napon át érvényes, mivel a garanciát 30 nappal megnövelték ugyan, de közben a telód a szervízben volt?

ghck 2016.02.27. 11:34:34

@Mr.paksimogyoró: "Vagy te tényleg úgy gondolod"
Igen, szerintem ez így korrekt.. Ha nem vitted volna szervizbe, akkor is kemény egy (használati) napon át lenne érvényes a garanciád...

Mr.paksimogyoró 2016.02.27. 12:01:48

@ghck: No, akkor máshogy gondoljuk :)
Ezek szerint aki a lejárat előtt mondjuk fél évvel adja be, az jogosult a 30 plusz napot igénybe venni úgy, hogy használja is a telefont, aki meg a lejárat előtt 1 nappal adja be, annak meghosszabbodik ugyan a garanciája, de nem jogosult a 30 plusz napot igénybe venni úgy, hogy használja is a telefont, mivel szervizben volt?
Persze lehet, hogy Neked van igazad, de kíváncsi lennék a fogyasztóvédők véleményére.

ghck 2016.02.27. 12:30:46

@Mr.paksimogyoró: Hja, már értem, hol számolod el magad! Vedd észre, hogy aki a lejárat előtt 1 nappal adja be, az is pont ugyanannyit használhatta a garanciális készülékét, mint aki lejárat előtt fél évvel adta be. Mindegyiknek pont 365 napja volt ugyanerre. Számold át, ha gondolod. Nem atomfizika ez...

Mr.paksimogyoró 2016.02.27. 15:24:26

@ghck: Vazz. És jó voltam matekból :)

ghck 2016.02.27. 15:59:18

@Mr.paksimogyoró: :) A szöveges példák is jól mentek? ;)

Mr.paksimogyoró 2016.02.27. 16:19:23

@ghck: Ja, de néha totál elvesztem a részletekben :) Mint a mellékelt példa is mutatja.
süti beállítások módosítása