Tékozló Homár

Fejleszt vagy zsarol a Telekom?

2016.04.11. 11:07 | Homár Hilda | komment

telekom-logo.jpg

Elvileg annak örülnek az emberek, ha egy szolgáltató valami fejlesztést eszközöl a lakóhelyükön, olvasónk mégis nehezen válik meg az analóg vezetékes telefonjától. Kérdés, hogy jogos-e a morgolódása.

Nb. Homár!

Gondolom, nem én vagyok az egyetlen, aki "Kedves ügyfelünk!" megszólítással - ami eleve gyanús - nemrégiben levelet kapott ettől a társaságtól:

Szóval: kellő önfényezés után arról tájékoztatnak, hogy eddigi analóg szolgáltatásukat megszüntetik, ami nekem a TV (milyen kár, hogy nekem ilyen előfizetésem nincs) valamint az internet tekintetében marha nagy javulást fog eredményezni (utóbbit nyilván egy másik, drágább díjcsomagra való áttérés esetén).

Innen jön a lényeg. Közlik, hogy a változás nyilvánvalóan érinti a vezetékes telefonos "szolgáltatásukat" is, ezért új kábelt kell kiépíteniük, és megfelelő beltérit kell telepíteniük, amelynek az áramellátását nekem kell biztosítanom. Ezután lazán közli, hogy ha szerelőjüknek szabad garázdálkodást nem engedek, a közöttünk fennálló szerződést megszegem, a szolgáltatásomat megszüntetik.

Mármost: furcsán veszi ki magát, ha egy "szolgáltató" mintegy hatósági jogkört vindikál magának. Még furcsább, hogy retorzióval fenyeget. A legfurcsább: azért van vezetékes telefonom, mert az áram/internet kimaradás esetén is üzemképes, tápáram ellátását pedig - többek közt a telefon alapdíj fejében - a "szolgáltató" biztosítja. Mármost: az általuk telepítendő herkentyű átlag áramfelvételét 150 mA-rel számolva, ez több, mint 300 kWh évente, ami az egész ház egy havi fogyasztásának felel meg. Tehát: fenyegetéssel rá akarnak kényszeríteni egy több szempontból megbízhatatlanabb, külön költséggel járó szolgáltatás igénybe vételére. Ezt régebben zsarolásnak hívták.

Már elküldtem a GVH-nak sok oldalas kérdőívüket, megemlítve azt is, hogy egy magát "szerelő"-nek tituláló emberke már járt itt, és közölte, hogy nem tudja a szükséges koax vezetéket kiépíteni, de erről papírt sem volt hajlandó adni. És most mi van? A "szolgáltató" hibás teljesítése miatt pik-pakkra megszüntetik a telefonomat meg az internetemet?

Remélem, van életbiztosításuk, amit legalább olyan rendesen fizetnek, mint én az ő számláikat!

A levelet elküldtük a GVTI-fogyasztóvédőknek, szerintük sajnos nem sok mindent lehet tenni:

Kedves András!

A Magyar Telekom Nyrt. általános szerződési feltételei lehetővé teszik a szolgáltató számára a hálózat fejlesztését vagy módosítását abban az esetben, ha a vállalt szolgáltatást csak ezzel lehetséges a minőségi követelményeknek megfelelően biztosítani.

A szolgáltató a tervezett munkavégzést megelőzően legalább 30 nappal értesíteni köteles az előfizetőket. A fogyasztók számára a szabályzat pedig együttműködési kötelezettséget ír elő a szolgáltatóval, lehetővé kell tenni a kiértesítésben meghatározott fejlesztések megvalósítását.

Ha az előfizető az együttműködési kötelezettségének nem tesz eleget erre irányuló írásbeli felszólítás ellenére sem, a törvényben meghatározottak szerint a szolgáltató jogosult az előfizetői szerződést megszüntetni 15 napos felmondási határidővel. A szolgáltató tehát csak a törvényben meghatározott jogkövetkezményről adott tájékoztatást, amellyel véleményünk szerint jogsértést nem valósított meg.

A hálózat fejlesztése azonban nem járhat a szolgáltatás azonnali megszüntetésével. Ha a munkavégzés miatt a rendszer nem működik, abban az esetben javasoljuk, hogy tegyél panaszt közvetlenül a cégnél írásban, amelyre a törvény szerint köteles 30 napon belül választ adni. Ha a szolgáltató a panaszt elutasítja, abban az esetben igényed az illetékességgel rendelkező békéltető testület előtt érvényesítheted.

Felhasznált jogszabály:

az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény
Magyar Telekom Nyrt. vonatkozó általános szerződési feltételei

Szűrt kommentelők

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Firestarter.18 · http://firestarter-18.blog.hu/ 2016.04.11. 11:14:59

A szemetek a távírót is megszüntették, pedig úgy szerettem.

metal · http://electric.blog.hu 2016.04.11. 11:18:00

Ez megint nagyon hülye!

"furcsán veszi ki magát, ha egy "szolgáltató" mintegy hatósági jogkört"

Nem, vindikál(már az is hülye, aki ezt a szót használja). Egyszerűen megszünteti a szerződést, ha nem engeded, hogy fejlesszen. Nincs itt semmi hatósági jogkör, ha nem akarod beengedi, nem megy be, de egy hülye miatt nem fog egy gazdaságilag meg nem térülő szolgáltatást fenntartani.

"Mármost: az általuk telepítendő herkentyű átlag áramfelvételét 150 mA-rel számolva, ez több, mint 300 kWh évente, ami az egész ház egy havi fogyasztásának felel meg."

Ha hülye vagy a számokhoz, akkor ne okoskodj. Eléggé nehezen hihető, hogy egy ilyen beltéri az egész ház fogyasztásának 8-10%-át adja.

"mert az áram/internet kimaradás esetén is üzemképes"
aha, persze, és az idióta posztoló szerint vajon mennyi az esélye annak, hogy internet kimaradás esetén a szolgáltató központja működik, és az analóg vonalon lesz "vonal"?

Szóval ez egy minőségi fejlesztés, aminek a felhasználók 99,9999999%-a örül, de mindig lesz egy nagyon idióta, akinek semmi nem jó! Gondolom eddig a szar szolgáltatásért sírt, de most már van más amiért lehet.

atpijkamo130 · http://bestofhomar.blog.hu/ 2016.04.11. 11:21:50

"azért van vezetékes telefonom, mert az áram/internet kimaradás esetén is üzemképes"

Tagadhatatlan, ez az egyetlen előnye a vezetéske telefonnak a tízszer* olcsóbb VOIP helyett.

* Helyi hívásban csak 8-szor. Használtam volna a nagyságrend kifejezést, de az a köznyelvben csak 5%-ot jelent.

atpijkamo130 · http://bestofhomar.blog.hu/ 2016.04.11. 11:23:23

@Firestarter.18: Most nemtom, de pár éve még használták a telexet, ahol a biztonságos információkapcsolat volt a lényeg. (bank, bróker...)

atpijkamo130 · http://bestofhomar.blog.hu/ 2016.04.11. 11:24:56

@metal: "az egész ház fogyasztásának 8-10%-át adja."

Valszeg a lépcsőházi villanyra gondolt.

35 W-tal számolt, ami egy melegedésre hajlamos eszköznél elképzelhető.

FDToth 2016.04.11. 11:29:44

Analóg vonalról és nem váltok az áramszünetek miatt és ott a riasztó is...
A fejlesztésről annyit h a Telekom a környékünkön (Bp, irodaházakkal és székházakkal teli környék) 10/1-et tud maxiumum....

atpijkamo130 · http://bestofhomar.blog.hu/ 2016.04.11. 11:30:29

Nem, 300 kWh az sok egy társasház havi villanynak.

De egy lakásnak nem sok.

marcee5 2016.04.11. 11:40:21

150mAh-t egy telefon töltője használ maximális terhelés mellett. Posztolónk nagyon ügyesen kiszámolta az éves fogyasztást az alapján amit leolvasott a modem adapteréről (230V 0.15A -> 5V 1A). Csak hogy ez a töltő elméleti maximális teljesítménye amire KÉPES. De ahhoz hogy ez éves szinten neked 300 kWh-t fogasszon, gyakorlatilag 0-24-ben telefont kéne töltened ami soha sem töltődik fel. De valóságban a modem ennek töredékét fogasztja. Amúgy meg hülye a posztoló hogy ezen felháborodik. Amikor megszűnt az analóg TV adás, akkor is volt erről poszt itt?

The Crazy One 2016.04.11. 11:46:26

Apúúúúú, nincs villany , mit csináljunk ? Nem megy a fészbúk se, a notebook is már kikapcsolt. Foglalkozzunk egymással, olvassunk, vagy mit?

Kuss Tiborka, nem látod, hogy apád telefonál? Várd ki a sorod, mást úgysem lehet most csinálni...

Dezsike 2016.04.11. 11:53:53

Nálunk Telekom analóg tévé volt másfél évtizedig. Csak akkor ment el ha a kábel fizikailag megsérült, egyébként vígan tévéztünk úgy is, hogy az ugyan azon a koaxon szolgáltatott net napok óta nem működött. Erre két hete lekapcsolták, már csak a 4 kötelezően továbbítandó köztévé és 2 helyi csatorna jön, a többi 24 helyett hangyafoci van. Bár küldtek egy set top boxszot, SCART-on rá tudom küldeni a nálam is öregebb, idén 31 éves videomagnóra a jelet és minden további nélkül fel is veszi a kazira, nem tudok egyszerre felvenni és egy másik adást nézni (kivéve ha a köztévé egyik csatornáját veszem fel vagy nézem másodikként). Most haragudjak a Telekomra, mert kőkorszaki berendezéseim vannak?

AtiSnatch 2016.04.11. 11:57:11

"pik-pakkra megszüntetik a telefonomat meg az internetemet?"
A telefonod engem nem zavar.

Kupon Károly 2016.04.11. 12:11:54

A posztoló költözzön a UPC 29-es körzetébe és lesz öröm.

Fiend 2016.04.11. 12:12:08

A 150 mA-es fogyasztás ha el is fogadjuk, hogy 0-24 órában az év 365 napjában fogyaszt akkor is csak 1,314 kWh és nem 300. Számolni tudni kell! És ha már van net kiépítve akkor ezt már most is elfogysztja a modem. Szóval ezzel kukacoskodni merő butaság.

És igen fejleszteni kell mert ha nem akkor térjünk vissza a kurblis telefonhoz és azzal talán kedves posztoló is boldog lenne! :-)

atpijkamo130 · http://bestofhomar.blog.hu/ 2016.04.11. 12:34:12

@Fiend: Hány volton gondolod a 150 mA-t?

1,314 kWh évente, az 0,15 W átlagos fogyasztás. Egy ilyen eszköz valamennyire melegedni szokott, és akkor már fogyaszt pár wattot. Ha a TV-det standbyba rakod, akkor is fogyaszt valami 5 wattot.

Csokis · http://csokis.blog.hu 2016.04.11. 12:40:24

@Fiend: Ezt nem értettem én sem. Tényleg ott tart ma már a természettudományos közoktatás, hogy egy átlagjózsinak kihívás a 0,15 mA * 168 óra * 52 hét szorzás elvégzése, hogy megkapja az éves fogyasztást?

Csokis · http://csokis.blog.hu 2016.04.11. 12:43:37

@Csokis: Hamut a fejemre, én nem tudok számolni! 1300 Ah * 230 V az tényleg 300 Wh, Bassza meg!

Csokis · http://csokis.blog.hu 2016.04.11. 12:46:08

@atpijkamo130: Ezzel együtt -ahogy valaki megírta- ez a töltő elméleti maximuma, nem hinném, hogy egy ilyen modem 7/24-ben felvenné azt a 150 mA-t. Azért az a 35 W elég rendes fűtés lenne. De majd megnézem, van otthon teljesítmény mérő, csak találjam meg.

Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekben.*2 2016.04.11. 13:14:08

@atpijkamo130: "azért van vezetékes telefonom, mert az áram/internet kimaradás esetén is üzemképes"
Lehet, hogy a telefonja túléli az áramszünetet, de az internet részére nem vennék mérget. Melyik fajta ADSL modem tud olyat, hogy delej nélkül is működik? :D

Terézágyú 2016.04.11. 13:14:59

Magyarul akkor a tékom megszünteti a sima analógtelefon-szolgáltatását?

Fiend 2016.04.11. 13:15:51

@atpijkamo130: jó van na beértem:-) Nem vettem észre, hogy nem Ma hanem csak Ma. Van ez így ha az ember hülyeség olvas akkor hülyeség válaszol. :-)

Fiend 2016.04.11. 13:17:33

@Fiend: mAh és Ma. Agyamra megy az automata szöveg javítás. :-(

Fiend 2016.04.11. 13:19:30

@Terézágyú: igen. Ki akarják vezetni mert fajlagosan drága a fenntartása. Úgy is az IP technológiáé a jövő.

Terézágyú 2016.04.11. 13:24:00

@Fiend:
Kérdés, hogy ezt megtehetik-e. Nem úgy van, hogy törvényileg szabályozva van ez, még az is, hogy köteles utcai telefonfülkéket is fenntartani területenként?

acel 2016.04.11. 13:42:22

@metal:
A set top box 10-20 wattal évente elvisz 20-30kwh-t
A gateway sem lehet kevesebb, ha nem is 300, de a 3000f-tos telefondíjhoz hozzárak 10%-ot.
Csak mert, és a hgw az uniós normákat sem teljesíti.

atpijkamo130 · http://bestofhomar.blog.hu/ 2016.04.11. 14:02:57

@acel: "10-20 wattal évente elvisz 20-30kwh-t"

Egy évben 8,75 kh van.

Az inkább 87,6-175,2 kWh. Mint egy kis hűtőszekrény.

szekertabor · provo.blog.hu 2016.04.11. 14:14:39

Én azért megértem a posztolót, és túlzásnak érzem a "ha nem tetszik a haladás, akkor használj lovasfutárt" jellegű gúnyolódást. A hagyományos vonalas telefon egyik nagy előnye az volt, hogy be lehetett rajta jelenteni az áramszünetet, mivel nem igényelt helyi tápellátást. Ha a Telekom átáll arra a rendszerre, amit áramszünet esetén nem tudunk használni, akkor bizony egyoldalúan módosítja a szolgáltatást - és nem csak előnyére.

Ez esetben a következő lehetőségeket látom:
Szerződés megszüntetése aktív vagy passzív módon. Internetezz másik szolgáltatóval. Telefonálj mobillal, otthonról wifin, voip szolgáltatóval.
Telekomos kütyük áramellátásához szünetmentes tápegység beszerzése.

Terézágyú 2016.04.11. 14:18:19

@szekertabor:
"A hagyományos vonalas telefon egyik nagy előnye az volt, hogy be lehetett rajta jelenteni az áramszünetet, mivel nem igényelt helyi tápellátást."

De nem mondod komolyan, hogy valaki csak ezért tart fenn vonalast, hogy évente egy/kettő áramszünetet be tudjon jelenteni? :))))

metal · http://electric.blog.hu 2016.04.11. 14:45:03

@szekertabor: "A hagyományos vonalas telefon egyik nagy előnye az volt, hogy be lehetett rajta jelenteni az áramszünetet, mivel nem igényelt helyi tápellátást."

Azért ezt elég jól meg lehet tenni egy mobillal is.

atpijkamo130 · http://bestofhomar.blog.hu/ 2016.04.11. 15:01:37

@Terézágyú: @metal: <palmface>

Igen, egy vonalas 42000 Ft/év (3500*12), míg egy feltöltőkártyás mobil 3000 Ft/év. És a mobillal a hétvégi ház áramszünetét is be tudja jelenteni.

Az igaz, hogy a mobilt a saját áramával töli, ami évi 2-300 Ft is lehet.

atpijkamo130 · http://bestofhomar.blog.hu/ 2016.04.11. 15:11:02

@Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekben.*2: Itt a telefon kimaradáson van a hangsúly.

Tehát van egy földi telefonszámod, amit nagyon fontos, hogy mindig elérhető legyen. Ha vonalas telefonod van, akkor nagyon ritka, hogy elromlik, és nem lehet téged hívni. sok évente egy alkalom, és azt is gyorsan javítják. talán egyszerű a technológia, talán az évek során megtanulta a trékom. Azon van ADSL internet.

Ha most NDSL interneted van, és azon VOIP telefon, akkor tized annyit fizetsz érte, viszont évente néhány alkalommal elromlik, és akkor napokig vagy hetekig nem lehet téged hívni. Mondjuk ilyenkor célszerű egy haverodnál beállítani, hogy valaki felvegye a telefont, de az nem az igazi.

Terézágyú 2016.04.11. 15:11:28

@atpijkamo130:
"Igen, egy vonalas 42000 Ft/év (3500*12), míg egy feltöltőkártyás mobil 3000 Ft/év."

Tudom, én pontosan ezt csináltam, hogy erre váltottam ... :)

Viszont a feltöltőkártyás nem 70 fillérért beszélget :)

atpijkamo130 · http://bestofhomar.blog.hu/ 2016.04.11. 15:12:10

@Fiend: Meg van bocsátva. Elképedek néha magamon is, hogy milyen rövidzárlatot tudok produkálni agyilag.

atpijkamo130 · http://bestofhomar.blog.hu/ 2016.04.11. 15:14:03

@Terézágyú: Az évi 3000 Ft lebeszélhető, tíz áramszünetet is be lehet rajta jelenteni.

Terézágyú 2016.04.11. 15:20:01

@atpijkamo130:
Perszem, de ilyenkor jönnek a be nem tervezett, tíz, húszperces ügyfélszolgálati csevegések... és máris lőttek a 3e-nek.

atpijkamo130 · http://bestofhomar.blog.hu/ 2016.04.11. 15:25:56

@Terézágyú: 3,5 perc. Sokszor csinálom. Ha áramszünet van, csak akkor emelik fel a seggüket, ha 5 bejelentés van. Álmos hétköznap délután csak én és a vénasszonyok vannak otthon, azok meg a kertben kapirgálnak, nem veszik észre az áramszünetet, nekem kell 5ször bejelentenem. Meg hajnali 3-kor is.

Terézágyú 2016.04.11. 15:33:48

@atpijkamo130:
De én most nem az áramszünet-bejelentésről beszéltem, hanem az eddigi levelekben említett hosszúúúúú telefonálgatások azért, hogy visszakapjuk a pénzt, stb.

Beerhead 2016.04.11. 15:56:18

Az azért mindenkinek legyen meg, hogy a trékomos VoIP meg VoCA szolgáltatás egy igazi kotványfos, a faluvégi tyúkbél PSTN-nek (=analóg telefon) is nagyobb a rendelkezésre állása, mint ennek a szarnak. Rendszeresen lefagynak, újraindulnak, túlmelegszenek az előfizetői eszközök. A legjobb az, amikor a rossz vonal miatt lehal a net, és nem is csatlakozik újra, amíg nem restartolják az eszközt. Szegény mamikák azt sem tudják, hogy mivan. A másik fincsi történet, amikor újraindulás után kihullik a VoIP konfig az eszközből, amit csak központilag lehet rá újra kiküldeni, a készülék saját oldaláról nem lehet elérni. Na olyankor hívni kell az ügyfélszolgálatot, hibajegy, és pár nap múlva működik is. Ja és ez bármikor előfordulhat, van olyan szerencsétlen, aki havonta hívja a központot konfigért.
Ez az egész átállás csak a trének jó: kevesebbet fogyaszt így a központ az ő oldalukon. Ez az ügyfélnekjó, jobbminőség meg ilyen fasságok max akkor igazak, ha éppen működik a rendszer.

Beerhead 2016.04.11. 15:58:24

A posztolónak meg üzenem, hogy legyen nyugodt, egyik nap süket lesz a telefonja, az ügyfélszolgálattól meg megy majd a nagy csodálkozás, hogy nekik nem is jelezte a szerelő, hogy nem sikerült kiépíteni az új hálózatot.
Ja, és MT azonosítót legközelebb takarjátok már ki a levélből!

▓▓▓▓▓☻ ©╞╕ چ ذ җ € η ☻ ▓▓▓▓▓ · http://blog.hu/user/45354/tab/activity/mindate/2007-07-23T16:48:05+02:00 2016.04.11. 16:36:08

Itt senki sincs, aki a riasztója átjelzését nem akarja egy 3.000 Ft-os blokkolóval kioltható GSM SIM-re bízni, hanem a stabil, földbe ásott kábelt akarja használni?
De ha azt vesszük, hogy nem blokkolják, akkor is kéne kettő darab sim (két szolgáltatónál) ahhoz, hogy olyan megbízható legyen, mint a stabil vonal, és akkor még nem beszéltünk az akkuk időszakos cseréjéről, amik biztosítják, hogy a lekúrt bizti mellett is menjen a rendszer.

atpijkamo130 · http://bestofhomar.blog.hu/ 2016.04.11. 19:24:23

@▓▓▓▓▓☻ ©╞╕ چ ذ җ € η ☻ ▓▓▓▓▓: "a stabil, földbe ásott kábelt"

Volt egy film, talán Macskajáték, Dayka Margit, Major Tamás...

Szóval a két tolvajt befogadta a vénasszony a házába, azok meg suttyomban elvágták a telefonvezetéket. Csörög a telefon. Tehát rosszat vágtak el. Megint elvágják. Megint csörög... Nem értik... Kiderült, a vénasszony néhai férje egy csomó párhuzamos érpárt behúzott, mert az egerek mindig elrágták.

Matteo79 2016.04.11. 21:06:00

Megint egy ugyfel aki forditva ul a lovon. Ha nekem van egy cègem ami adott mòdon szolgaltat najd ezen valtoztatok eldontheted hogy kell e vagy sem. Mit kell rinyàlni?

András Gál 2016.04.12. 15:09:53

1. A személyeskedő, hülyéző jehukra sajnos, nem tudok mit válaszolni - olyan mély evolúciós szakadék van közöttünk, amelyen az információ sem tud keresztül hatolni.
2. Aki számolt, hülyézett, feltételezett - de rájött, hogy nincs igaza, és ezt be is látta: 1/A: a Te fajtád viszi tovább a világot (minden szarkazmus nélkül!).
3. Aki megértette, hogy mit és miért írtam: "Örülök, hogy látok végre itt-Fehérek közt egy európait".

metal · http://electric.blog.hu 2016.04.12. 15:52:09

@András Gál: "olyan mély evolúciós szakadék van közöttünk, amelyen az információ sem tud keresztül hatolni."

Igen ezt én is így gondolom. És a kommented meg is mutatta, hogy még mindig nem érted, hogy fordítva ülsz a lovon:)

dani27bpbp 2016.04.12. 18:47:58

Ez aztán a fillérbaszás. Apám meg a 70-80 éves szomszédok szokták ezt mondani, hogy mennyi áramot fogyaszt a set-top-box...

anarch 2016.04.14. 08:28:14

Nem véletlen, hogy a Skype is azzal nyit, hogy márpedig ez nem (igazi) telefon és vészhívásokat nem tudsz vele csinálni.

anarch 2016.04.14. 08:41:39

@Matteo79: Azért ez nem teljesen így van, a telefon az közmű, akárcsak mondjuk a vasút. Ennek vannak olyan előnyei, hogy ha valaki ellopja a réz-optikát akkor az nem egyszerű lopásnak számít, hanem ráverik a "közérdekű üzem megzavarását" vagy mondjuk a "vasúti közlekedés biztonsága elleni bűntettet" is. Viszont a közmű-lét kötelezettségekkel is jár.

BTZ 2016.04.15. 20:31:32

@Terézágyú: Egész európában kivezeik 2018-ig

norbi2010 2016.05.07. 21:35:00

@anarch: üvegszálassal biztos jó jár mert nem tartalmaz rezet :D
de viszont rongálás ...

norbi2010 2016.05.07. 21:40:09

@acel: 10-20W még hagynán,de mennyit fogyaszthat DSLAM ami 24 órába megy még külön és lékondi,PSTN meg még mi van még mellette ...
süti beállítások módosítása