Nem győzzük elégszer elmondani, hogy a szerződések apróbetűs részét muszáj elolvasni bármilyen idegörlő és időrabló tevékenységnek is tűnik. Kivéve, ha úgy döntünk, hogy a félórás jogi szöveg bogarászás helyett megéri bevállani valami ismeretlen következményt, mert persze ez is lehet egy deal magunkkal. Mondjuk ebben az esetben a határidőket különösen fontos lenne betartani, mert a cégek nyilvántartási rendszerei viszont nem ilyen nagylelkűek, ritkán érv náluk a "dehát csak pár napot késtem".
Kedves Szerkesztőség!
A következő ügyben írom levelem:
Tavaly az egyik műszaki áruház 0% THM akciót hirdetett. Már egy ideje tervbe volt véve egy új monitor, így pont kapóra jött, hogy nem kell kifizetni egyben a teljes összeget. Máskor is vásároltam már így, azok esetében redben le is zajlott minden. Az OTP-től meg is jött a hitelbírálat igen gyorsan, majd 1 hónap múlva a levél, hogy a törlesztőrészlet első esedékessége november 10. A netbankban gyorsan beállítottam, hogy minden hónap 10-én automatikusan utalja el az összeget a megadott számlaszámra. Sajnos valamit elrontottam, és az első utalás nem történt meg. Szupergyorsan kaptam is egy levelet, hogy még nem rendeztem a tartozásom. Késedelmi kamatról egy szó sem volt benne. Ezen annyira nem is lepődtem meg, mert amint észrevettem a tévedésem azonnal átutaltam, így mindössze 4 azaz négy egész napot késtem.
Eltelt 2 hónap, (addig csönd, azt hittem minden redben) és most újra kaptam egy levelet, hogy az előző felszólításnak nem tettem eleget, és ha nem rendezem, felmondják a kölcsönszerződést, ezen felül fizessek 2.192 Ft-ot. Nem nagy összeg, de mondom mi van? 4 napért? A levél január 11-én kelt. Hozzám nem tudom mikor érkezett meg pontosan, mert a fiam sajnos kórházba került és nem az volt a legnagyobb gondom, hogy a számlákat rendezzem amik érkeztek (főleg, hogy mind csoportos beszedési megbízással van). Január 25-én néztem meg a levelet, másnap rögtön hívtam is az OTP-t, hogy magyarázatot kérjek. A levélben egyébként a következő szöveg olvasható:
a felszámított késedelmi kamat ÉVES mértéke 3%.
Ügyintéző közli velem, hogy igen, 1 nap késés után is számítanak fel kamatot, de nem ám évi 3%-ot, hanem 1 nap után egy 1.090 Ft-os alapösszeget, (ami kapásból kb. 1,9% /1 napért/) majd ez kamatozik tovább. Aztán a következő hónapban is, és így tovább. Kérdeztem akkor mennyi is most a tartozás? Közli, hogy a mai napon ha befizetem 3.289 Ft. Szóval 2 hét alatt további 1.097 Ft-tal nőtt a tartozásom. Ez alapján viszont ha nem hívom fel őket, csak befizetem a levélben megadott összeget akkor továbbra is marad tartozásom, mert azóta az ugyanúgy kamatozik, és ha hó 10-én 1 Ft tartozásom is marad arra ugyanúgy ráverik az 1.090 Ft-ot. Amikor ugyanis befizetem az esedékes törlesztőt abból először mindig a tartozást egyenlítik ki, és csak utána a havi fizetendőt, így ha nem telefonálok mindig maradt volna valamennyi tartozás amit büntetni lehet, így aztán az ÉVI 3%-tól igencsak messze kerülünk.
Mondhatni az OTP remek uzsorásnak bizonyult. Nem az összeg nagyságával van a gond, mert nyilván nem vág földhöz, de azért na. Ez a számolás meg az ügyintézési mód igencsak érdekes.
Üdv:
Zsolt
A levelet elküldtünk a Csernok "Kiszámoló" Miklósnak, hogy véleményezze, és adjon tippet, hogy kerülhetjük el a hasonló helyzetet:
A kedves levélírónak nem kamatot számított fel a bank, hanem idézem a hirdetményből: "Hátralékos tartozásokkal kapcsolatos banki tevékenység díja (Monitoring Tevékenység Díja) 1.094 Ft/hónap."
Ez az összegtől független ügyintézési díj, ha hátralékos a szerződés. Akár 100 ezer forinttal, akár egy forinttal, akár egy napig, akár 30 napig. Ezt minden egyes hónapban fel fogja számolni a bank, akkor is, ha csak egy forint tartozást görgetünk magunk előtt. Ez így van a hiteleknél, legyen az áruvásárlási kölcsön, vagy akár hitelkártya-tartozás.
Érdemes elolvasni a hitelek hirdetményét, mert sok ilyen apróságra felhívja a figyelmünket. A példa kedvéért, ha levelet írnak a tartozásunk miatt, az további 304 forint levelenként. Minden egyes alkalommal.
Ha tizedike a határidő a befizetésre, nem szabad tizedikét beállítani utalási dátumnak, mert ha az hétvégére esik, akkor biztos, hogy késve fog beérkezni az aktuális havi részlet. Decemberben vasárnapra esett tizedike és februárban is hétvége lesz. Valószínűleg ez okozta a késedelmet. Utána azért volt a mínusz, mert a késedelmi díjat nem utalták el külön, így azért számolták fel az újabb hónapra az 1.094 Ft-os költséget.
Minimum 3-4 nappal előtte utaljuk el az összeget minden hónapban. A legtöbb esetben mi választhatjuk meg a törlesztés napját. Ha későn kapunk fizetést, érdemes inkább hónap közepét választani törlesztési dátumnak és legkésőbb tizedikéig elutalni az összeget.
Csernok Miklós
Kiszámoló.hu
Terézágyú 2018.02.07. 10:37:09
CID 2018.02.07. 10:39:05
Nouby 2018.02.07. 11:10:33
Mindig van egy eljárási díj ilyen esetekben és az az éves 3% még alacsony is.
Benézte, fizetni kell, a bank sem mérges. Leszarja ő is de késedelmis rendszer költséget a későkkel fizetteti meg.
Im just here for the comments 2018.02.07. 11:36:29
Zsolt, amit te itt kapni fogsz...
FDToth 2018.02.07. 12:04:36
február eljeén nézem a kivonatot, van levontak 7 rugót. Flehívtam a bankot (CIB), megkérdeztem, hohy miért. Nem tudátk először, nézegették. rákédeztem, hogy nem-e esetleg a jóváírs kavar be. És az volt, mert a jóváírás nem számít befizetésnek.
Ott az ÁSZF, el kellene olavsni, ezt anno meg is tettem, de megtanulni nem tanultam meg. Meg logikátlan számomra, hogy a jóváírás nem befiuetés. Mindegy, a léneg h szépen elmondatm az érveimet és a bank méltányosságból, nagyon korekt módon jóváírta a 7 rugót. Tanulság: ha veszek vmi, majd elállok és a hitelkátzyaszámlára írják jóvá, az nem befizetés, nekem még egyszer annyit rá kell raknom (így a hitelketetet 'átláépem'.). Érdekes, annyi biztos :)
.Manyecska 2018.02.07. 12:15:35
Terézágyú 2018.02.07. 12:16:54
VAAAAGY nem vesznek új monitort. használják a régit/vesznek egy használtat...
Fogyassz, herdálj, szenvedj.
Darth Revan 2018.02.07. 12:32:40
az ilyen visszaterites ugyanugy befizetesnek szamit, mintha te utaltad volna.
En arra tippelek, hogy a problema az lehetett, hogy a jovairast nem konyveltek le a fordulonap elott, igy a rendszerben tartozas mutatkozott
.Manyecska 2018.02.07. 12:54:49
borso 2018.02.07. 13:28:22
The Good Boy 2018.02.07. 13:42:59
Zsolt, amit te itt kapni fogsz... "
szó szerint ez ugrott be nekem is a levél olvasása alatt, csak annyi különbséggel, hogy én a név helyett poszt-tolót írtam volna:)
"Bírom" az ilyen embereket. mindig van valami okuk, amivel a hülyeségüket megmagyarázzák. Értem én, hogy beteg a gyerek (jobbulást neki innen is), de ne mondja már, hogy nincs két perce, amikor hazaér, hogy átnézze a leveleit. szerintem nem százasával kapja naponta, mint dévényi tibi bácsi a nyócvanas években, hogy nagy erőfeszítés legyen átnyálazni. Vagy ha igen, akkor szelektáljon. pl. reklám levél kuka, banki levél felbont.
Tényleg mindig azok a fránya körülmények a hibásak, nem én. két hétig nem nézi meg a leveleit? én ezt nem hiszem (hacsak nem az ország másik pontjára költözött két hétre a gyerekhez, bár akkor azt irta volna).
nekem pár hete volt egy hasonló egy ismerősömmel. 11 nap nem volt elég neki elintézni egy max 1-2 órás dolgot (ja, és szabin is volt szinte végig ezen idő alatt,csak hogy legyen elég szabad ideje), aztán, amikor az elmaradt dolog számon lett kérve rajta, akkor jött a kifogás: anyám kórházban volt. Kérdem, hány napig? három... Kérdem, reggeltől, késő estig bent voltál ez alatt a kórházban? nem. nos, még akkor is van 11-3=8 nettó nap. de nem a kifogás az mindig van, de az szinte soha, hogy bocsi, balfék voltam. vagy trehány, esetleg nemtörődöm...
Terézágyú 2018.02.07. 13:45:40
:))
Nick-son 2018.02.07. 14:11:11
FDToth 2018.02.07. 14:22:10
ekat 2018.02.07. 14:26:12
ekat 2018.02.07. 14:27:29
Imádlak, fiam.
Bivalybasznádi Marika
ekat 2018.02.07. 14:29:39
.Manyecska 2018.02.07. 14:32:12
Darth Revan 2018.02.07. 14:40:42
ami lenyeges, hogy mikor van a fordulonap es, hogy a bank lekonyvelte-e addigra a visszaerkezett osszeget.
Arra tippelek, hogy a konyveles huzodhatott el, amiatt volt az extra dij, de talan a bank hibajobol huzodott el a konyveles, ezert gyakorolt "meltanyossagot"
The Good Boy 2018.02.07. 14:48:07
Nem esett jól. No...
The Good Boy 2018.02.07. 14:49:22
.Manyecska 2018.02.07. 14:58:18
uns97 2018.02.07. 15:22:19
The Good Boy 2018.02.07. 15:25:07
Csaxolok, lesz még második félidő is (egyszer a nem túl távoli jövőben) , azaz jön még macskára kaminyon;D
The Good Boy 2018.02.07. 15:30:53
Persze van (volt) homár power, hátha segít az internet népe.
Közben meg nem is.
ptspts 2018.02.07. 15:58:40
Terézágyú 2018.02.07. 16:10:57
"Az OTP is lehetne felhasználóbarátabb, pl. küldhetne egy ingyen tájékoztató e-mailt 4 nappal a határidő előtt"
Minden egyes adósnak, minden egyes hónapban....??????
És elolvasnák? :)
Csokis · http://csokis.blog.hu 2018.02.07. 16:38:35
Csokis · http://csokis.blog.hu 2018.02.07. 16:43:28
ptspts 2018.02.07. 17:09:30
>> Az OTP is lehetne felhasználóbarátabb, pl. küldhetne egy ingyen tájékoztató e-mailt 4 nappal a határidő előtt
> Minden egyes adósnak, minden egyes hónapban....??????
Igen, nem olyan drága százezer e-mailt kiküldeni havonta. De ha ez sok, akkor lehet úgy, hogy csak a legelső hónapban kap minden adós, és a továbbiakban csak az kap, aki az első e-mailben levő ,,feliratkozás'' linkre kattint.
> És elolvasnák? :)
Nyilván nem minden adóson segítene, de azokon igen, akik be akarják állítani az automatikus utalást vagy a saját naptárukba az emlékeztetőt, de nem biztosak a részletekben (pl. hogy mi a határidő, és mennyi a lekésés költsége).
Terézágyú 2018.02.07. 17:13:40
"Nyilván nem minden adóson segítene, de azokon igen, akik be akarják állítani az automatikus utalást vagy a saját naptárukba az emlékeztetőt, de nem biztosak a részletekben (pl. hogy mi a határidő, és mennyi a lekésés költsége)."
Elég hosszú lenne ez az emil, ha minden ilyen fontos infót le akarnak benne írni - és amiket elvileg tud is az illető, mert aláírta a szerződést, másrészt felhívták a figyelmét, hogy itt és itt vannak a részletes feltételek... és a hosszú emilt nem olvassák el az emberek. A rövidet se.
Mellesleg a pószter is két hétig nem nézte meg a levelezését...
ptspts 2018.02.07. 17:39:49
> Elég hosszú lenne ez az emil, ha minden ilyen fontos infót le akarnak benne írni
Én pontosan olyan hosszúra gondoltam, mint amilyet a hozzászólásomban írtam. Szerintem az a néhány mondat nem hosszú. De még ha 20-szor olyan hosszú lenne, az is elférne bőven.
> és a hosszú emilt nem olvassák el az emberek. A rövidet se.
Van, aki elolvassa, és ezen ügyfelek számára hasznos a javaslatom. Nyilván nem hasznos mindenkinek minden helyzetben. (Azt sem állítottam, hogy posztolón garantáltan segített volna.) Ha csak az ügyfelek 10%-ának hasznos, szerintem akkor is érdemes minden ügyfélnek kiküldeni, és akkor ez a 10% pont az e-mail miatt nem érti félre a feltételeket. Ettől felhasználóbarát.
Terézágyú 2018.02.07. 17:47:30
"Ha csak az ügyfelek 10%-ának hasznos, szerintem akkor is érdemes minden ügyfélnek kiküldeni"
Az ügyfelek 10%-a külön levél nélkül is jól csinálja az ügyeit - a fennmaradó 90% meg majd továbbra is ír a homárra...?! :)
ptspts 2018.02.07. 18:03:26
>> Ha csak az ügyfelek 10%-ának hasznos, szerintem akkor is érdemes minden ügyfélnek kiküldeni
> Az ügyfelek 10%-a külön levél nélkül is jól csinálja az ügyeit - a fennmaradó 90% meg majd továbbra is ír a homárra...?! :)
Ebben az esetben valóban fölösleges kiküldeni. Szerintem nem ez a helyzet.
GhostBusters 2018.02.07. 19:38:54
teser76 2018.02.07. 20:05:48
KaTe 2018.02.07. 23:49:34
Rugovicsvalagba 2018.02.07. 23:51:51
Rugovicsvalagba 2018.02.07. 23:53:22
Terézágyú 2018.02.08. 07:52:46
"Szándékosan nem küldenek ki ilyen emaileket; a havi ügyintézési díj beszedése sokkal nagyobb buli... "
Ismerek egy illetőt, aki - többek között - ilyen levelek küldésével is foglalkozik (nem bank!): neki vannak statisztikái, hogy amióta küld a rendszer, azóta mennyit javult a tendencia... Segítek: alig valamit. Sőt, olyan szempontból rosszabb, hogy amikor egyszer - valami rendszerhiba miatt - nem mentek ki az előzetes (!) levelek akkor x ember nem jelentkezett a tartozásával, merthogy "
- há nem kaptam erről emailt!!!
- igen, rendszerhiba volt, de hát ez csak előzetes figyelmeztető levél, az ügyfeleknek enélkül is tudniuk kell a határidőt...
- há én nem tuttam, és különben is nem kaptam erről emailt!!!
De olyan is volt, hogy akkor is ezt mondta az ügyfél, amikor pedig kimentek a levelek, hogy márpedig ő nem kapta meg!
Hát megkapta, csak vagy berakta a rendszere a szpemek közé, vagy ő nem olvasta el, hanem azonnal törölte... (és ez még menthető, mert amennyi "hivatalos szpem" érkezik manapság mindenkinek...)
Ja, és hány ember képtelen értelmezni az ilyen előzetes figyelemfelhívó levelet... és hány ember háborodik fel rajta, hogy mit cseszteti a cég...
Szóval az is baj, ha küldenek a cégek, az is baj, ha nem...
kekecke · http://szepkiselet.blog.hu 2018.02.08. 08:47:09
Bakker, olvasd el, amit aláírsz, és ha nem értesz vele egyet, mégse írd alá. End of story.
.Manyecska 2018.02.08. 08:57:02
@teser76: ezt havi törlesztésnél is megcsinálja nem tudod? van négy kértem egyenlegközlőt erre kaptam 1994-től kivonatot /céges, telekom/ de csak a befizetéseket sorolja semmi egyenleg illetve ha összeadnám a húsz oldalt ..most hazárdírozás van direkt nem utaltam mert egy tízessel több van állítólag.:)) ...négy éves futamidőre vesznek telefont itt fakk különböző kifutással azt kövesd hiába kérem a zértesítőt ..nem nyomtatják ki szóval persacc fizetem:P
onlajnok · http://www.onlajnok.com 2018.02.08. 09:39:46
onlajnok · http://www.onlajnok.com 2018.02.08. 09:42:01
FDToth 2018.02.08. 11:12:16
ekat 2018.02.08. 11:37:41
Mondjuk nem tudom, miért tart eddig, de ugye a zárolások feloldása is sokszor több hét, úgy látszik, csak fizetni lehet gyorsan. :D
Azt nem hiszem, hogy az általad írt szituációban megnőne a hitelkereted, szerintem túlfizetésed lenne a hitelszámlán, ami lassan elapadna a költéseid során.
FDToth 2018.02.08. 11:42:31
Rosszul fogalmaztam: nem a bank altal adott hitelkeret novekszik, csak ‘tulfizetesem’ lenne. Ami nem is baj, csak azert megse :)
ekat 2018.02.08. 11:50:12
upho 2018.02.08. 12:12:50
azt az emailt beállíthatja magának is a pószter, naptárnak hívják.
Tök fasza lenne tényleg, ha végre felfogná a tisztelt társadalom, hogy az egyénei magukért felelősek, faszt fog mindenkit egy teljes apparátus kísérni az élete során. Mondjuk nyolcezerszer futottuk már le ezeket a köröket, de ha ennyire hülye valaki, az fizesse meg. A tévhit ellenére a szolgáltatóknál nem unatkoznak alapvetően az alkalmazottak, mások balfaszságaira várva, megtörve a csendet. Ha egyedi eseteket kell kezelni, azt az embert is ki kell fizetni. Ha automatikusan megy, a fejlesztőt kell(ett) kifizetni.
Xezs6 2018.02.08. 13:22:57
köszönöm a kommentált 2018.02.08. 13:49:58
GhostBusters 2018.02.08. 14:31:11
De ilyenkor mindig úgy elszomorodom, mint akkor, amikor láttam, hogy SZJA bevallás utolsó napján 23:40-kor mekkora sor áll a Nyugati pu. posta előtt...
CCnick 2018.02.09. 11:25:31
CID 2018.02.09. 12:37:10
CCnick 2018.02.09. 15:44:12
KaTe 2018.02.09. 19:49:05
KaTe 2018.02.09. 19:51:13
Xezs6 2018.02.09. 22:35:26
Juronicsné Gyula Gizella 2018.02.12. 10:25:40
Igen.Az egyiket zaklatod, ha kikuldesz figyelmezteto levelet,a masik radboritja az asztalt,ha figyelmeztetes nelkul elsz az ASZF szerinti szankciokkal.
Az ilyenekkel nem kell foglalkozni.
Ha idore fizet,panaszkodjon,ha nem, akkor a kutyat nem erdekli, hogy miert.
Ha sok spam jon,akkor uj mailbox kell.
De ez is kamu!
Amit manapsag spamnek neveznek, az 99% szazalekban egy olyan ceg hirlevele,amire az aldozat iratkozott fel.
Manapsag kesz muveszet olyan uzleti levelet irni,ami atjut a gmail spamfilterjen.
Az meg kb. a kutyat nem erdekli,hogy 50 hello kittys oldalra regisztraltal, es ezert nem latod a szamlaertesitot. foleg,hogy utoljara 58 napja fizettel.
Xezs6: igen,ez komoly duma
Lenyegeben elkolti azt a penzt,ami a szolgaltatonak havonta jar, majd meg van sertodve, hogy 1 nappal a wellness hetvege utan megjon az aktualis szamla.
Es meg csak nem is vizrol,villanyrol van szo,hanem hd csatornakrol, korlatlan mobilnetrol, vagy az uj indukcios fozolap torlesztojerol.
Juronicsné Gyula Gizella 2018.02.12. 10:29:49
Meg a masik nagyon nepszeru szoveg :
annyi szamla jon havonta,ki tudja ezt kovetni?
Hat mondjuk a muterom,o olyan,hogyha egyik honapban csak 10 jon meg a 11 szamlabol, akkor rogton elkezd gyanakodni,aztan 1 heten belul hivja a szolgaltatot.
Neki van egy havi koltsegvetese,amiben nem csak a minuszok,hanem a plusszok is feltunnek.
Nyilvan nem varhato el mindenkitol ezt, en sem igy kezelem,de nem is jar a pofam,ha egy lejart szamla miatt keresnek,vagy buntit fizetek.
Juronicsné Gyula Gizella 2018.02.12. 10:36:21
Szerintem meg egyszeruen a szoftver ugy van megirva,hogy a befizeteseket nezi, es a torolt terhelest nem, mert nem gondoltak ra a fejlesztok,programozok.
Nyilvan az ilyen hibak javitasa a rendszerben nem elvez proritast a tobbi fejlesztessel szemben.
Xezs6 2018.02.12. 15:38:15
Jellemzően az olyan fogyasztási helyeken van ilyen, amit jó sokáig nem laktak, le volt jelentve a szolgáltató felé, hogy nincs fogyasztás az ingatlanon, de egy idő után elkezdték használni az ingatlant, és volt közműfogyasztás. 1, de van hogy 2 év után derül ki, és az ügyfél van felháborodva.
Mintha a szolgáltató feladata lenne fogni a kis kezecskéjét és havonta becsengetni az ingatlanra, hogy "na, itt tetszik már lakni? akkor fizetni is kell ám!".
Darth Revan 2018.02.12. 20:55:21
Nem.
100%, hogy a fordulonap miatt volt a galiba.
Xezs6 2018.02.13. 17:05:05
brand_boy 2018.02.15. 05:56:46
aszfaltparaszt (törölt) 2018.03.15. 16:43:07