Az ember új autó vásárlása miatt érzett bokorugró örömét általában némileg hervasztja a rengeteg papírmunka, ami egy ilyen akciót kísér. A Casco, a parkolás, az autópálya matrica és társai intézése mind-mind egy óriási csapda, amik jó eséllyel rojtozzák ki az ember idegrendszerét leggyakrabban a végtelen mennyiségű kitöltendő papír és a feleslegesen elrabolt idő miatt. Olvasónk ezúttal mégsem egy ilyen klasszikus ügyintézős-derpegős problémáról számolt be .
Homárok,
megosztanék egy gyors sztorit, ami a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. egyik irodájában történt:
Én: Jó napot! Eladtam az autómat és az újonnan vásároltra szeretném átvezetni a korábban megvásárolt éves megyei E-matricákat.
Ügyintéző: Rendben, kérném az adás-vételt igazoló szerződést és az új forgalmit.
É: Parancsoljon!
Ü: Úgy látom, hogy a 3 E-matricát külön időpontokban vásárolta, így matricánként kell kifizetni az 1470 Ft-os átírási díjat. Ha egyszerre vette volna őket,1 órán belül, akkor 3 matrica esetén is csak egyszeri 1470 Ft az átírási díj.
É: Mondja meg nekem kérem, hogy az ügyintézés/átírás folyamatában miben változtat, ha a 3 matrica egyszerre volt kifizetve vagy külön időpontokban?
Ü: Semmiben, 4410 Ft-ot kérek a 3 matrica átírásáért. Kártya vagy készpénz?
É: Kártya.Nagyjából Enyi.
Üdv,
R.
UPDATE
A kérdést elküldtük a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.-nek, ahonnan az alábbi választ kaptuk. Mivel szerintünk nem teljesen a fenti esetre vonatkozik, további kiegészítést kértünk, amint megjön, azt is kitesszük.
A 2018. január 1-től hatályos díjrendelet módosítás egyik fontos vívmánya az volt, hogy csökkentek az úthasználati jogosultságokkal kapcsolatos adminisztrációs terhek. Ezzel kapcsolatban több változást kell kiemelni.
Az egyik, hogy jelentősen egyszerűsödtek a NÚSZ Zrt. által nyújtott (ügyfélszolgálati) szolgáltatások, illetve azok igénybe vételének módozatai.
A másik változás, hogy a leggyakoribb ügytípusnál, a rendszámelírások korrigálásánál az eddigi gyakorlattól eltérően a tévesen rögzített karakterek számától függetlenül csak egyszer kell megfizetni a szolgáltatási díjat (1470 Ft)
Ehhez kapcsolódik az a változás is, hogy ha az úthasználó a tévesen rögzített rendszámra egyszerre több e-matricát is vásárolt (pl. folytatólagosan vagy több megyei matricát egy tranzakción belül), az ügyintézés során szintén csak egyszer kell megfizetnie az eljárási díjat (Lásd: Az autópályák, autóutak és főutak használatának díjáról szóló 36/2007. (III.26.) GKM rendelet 8.§ (9)).
A módosított jogszabály úgy fogalmaz, hogy ha az ügyintézés ugyanazon jármű vonatkozásában történik, és több, a járműre ugyanazon vásárlási esemény során beszerzett jogosultságot érint, a szolgáltatási díjat kérelmenként csak egyszer kell megfizetni. Ez egyértelműen pozitív változás az úthasználók számára. A jogalkotói szándék e mögött egyértelműen az volt, hogy ugyanazért a hibáért ne büntessék többször az autóst.
A rendelkezés ebben a formájában azonban nem alkalmazható azokra az esetekre, amikor valaki különböző időpontokban vásárol megyei e-matricákat autójára, majd azokat később át akarja íratni új autójára. Szeretnénk megjegyezni, hogy az ilyen jellegű ügyfélmegkeresések száma elenyésző ahhoz a közel 450 ezres ügyféltranzakció számhoz képest, amelyet a NÚSZ munkatársai egy év alatt kezelnek. Az erre az eljárástípusra vonatkozó szabályozással kapcsolatban ez az első ügyfélpanasz, amely a társaság tudomására jutott.
Jogalkalmazóként NÚSZ feladata és felelőssége az útdíjfizetésre vonatkozó mindenkor hatályos jogszabályok betartása és betartatása, ezért ettől eltérni ebben a konkrét ügyben sem tudunk. Ugyanakkor ügyfélkapcsolati tevékenységünk során folyamatosan gyűjtjük az észrevételeket, felhasználói igényeket, ez alapján a jogszabály módosítási javaslatainkat jelezzük a jogalkotónak.
UPDATE
Ígéretenünkhöz híven itt az újabb frissítés:
"Örvendetes, hogy "A jogalkotói szándék e mögött egyértelműen az volt, hogy ugyanazért
a hibáért ne büntessék többször az autóst." De önök a szabályzás ezen pontjából vezették le olvasónk ügyét, miközben ő nem hibázott, nem elírta a rendszámát, hanem eladta az autót. Ez más eset kéne, hogy legyen, nem?" - kérdeztük a NÚSZ- t. Ha jól értelmezem a válaszukat, olvasónk esete nagyon speciális, amivel épp egy kis szabályzási hézagba sikerült beletalálnia. Jelenleg a NÚSZ nem tehet mást, mint amit tett, de észlelték az anomáliát, és ha minden jól megy, ez akár a szabályzás pontosításában is látható lesz egyszer.
A január 1-i jogszabály változás lényege, hogy a szolgáltatási díjat a korábbiakhoz képest csak egyszer
kell megfizetni, ha az ügyintézés ugyanarra a járműre vonatkozik, és több, a járműre vásárolt e-
matricát érint. Ez lehet:
- rendszámelírás korrigálása
- az e-matricák átírása
- téves díjkategória módosítása, stb.
A lényeg tényleg az, hogy az e-matricákat egyszerre, egy tranzakción belül vásárolja meg az ügyfél.A szóban forgó posztban szereplő autós valóban nem hibázott, ugyanakkor különböző időpontokban
vásárolta meg úthasználati jogosultságait, ezért az érvényes jogszabály szerint mindegyik esetben
meg kellett fizetnie a szolgáltatási díjat.Még egyszer fel szeretném hívni a figyelmet előző válaszunk utolsó bekezdésére: „Jogalkalmazóként
NÚSZ feladata és felelőssége az útdíjfizetésre vonatkozó mindenkor hatályos jogszabályok betartása
és betartatása, ezért ettől eltérni ebben a konkrét ügyben sem tudunk. Ugyanakkor ügyfélkapcsolati
tevékenységünk során folyamatosan gyűjtjük az észrevételeket, felhasználói igényeket, ez alapján a
jogszabály módosítási javaslatainkat jelezzük a jogalkotónak.”
olahgabor79 2018.05.14. 12:39:21
Darth Revan 2018.05.14. 13:19:02
menyecske666 2018.05.14. 13:50:22
Nagyjából ennyi.
Ustim 2018.05.14. 13:51:52
Aki mondja!
Sajnos nem tudok érdemben hozzászólni, a post tökéletes
Dezsike 2018.05.14. 14:06:29
ixub 2018.05.14. 14:28:46
2018.05.14. 14:36:25
Már hogy ne lenne olcsóbb? Az éves 9 havi árába kerül.
The Good Boy 2018.05.14. 14:47:14
Először lebuzizik a poszt toló, hogy : "Homárok"
Aztán a végén még odaírja, hogy: "Enyi."
Ezek után még arra sem adom ki az ukázt, hogy a poszt-tolót már szabad!
Amúgy az állami bürokárénak meg a ku*va anyját ezért a tolvaj módszerért.
Bombaló 2018.05.14. 15:08:47
onlajnok · http://www.onlajnok.com 2018.05.14. 15:39:00
Forrás: www.nemzetiutdij.hu/articles/article/ugyfelszolgalati-szolgaltatasok
Mivel egy tranzakcióval csak egy matrica vásárolható így ezek szerint az egy vásárlási eseménynek az számít, ha ugyanott, 60 percen belül veszed a matricákat. Hogy ez igazságos-e vagy nem, az egy kérdés, de így van.
Pali 2018.05.14. 16:33:09
Csokis · http://csokis.blog.hu 2018.05.14. 16:33:43
onlajnok · http://www.onlajnok.com 2018.05.14. 16:39:19
2018.05.14. 18:31:54
Miért lenne lehúzás? Egy csomóan csak 1-et vagy 2-t vesznek meg, előtte meg országost kellett. Az a lehúzás, hogy a városok elkerülő szakaszait fizetőssé tették, így az fizet, aki a kisebb externáliát okozza (nem megy át a városon).
Megoldó 2018.05.14. 20:48:20
megamedve 2018.05.15. 06:14:51
Nem ez az igazi kibaszás, hanem a rövid (1-2napos) matrica megszüntetése.
Bombaló 2018.05.15. 07:11:26
De ha ez nem megy akkor térjünk át a Román mintára. Minden autós fizessen egy évben egy 10 000-est és ott mész ahol akarsz.
gdobo76 2018.05.15. 08:29:42
"Figyelem! Önnek már van az e-ügyfélszolgálati rendszerünkben vagy a kosarában a most beállított díjkategóriára, rendszámra, időbeli és/vagy területi érvényességre Szóló e-matricája, így a matricák érvényessége átfedésben lehet. Kérjük, ellenőrizze a kosarát és/vagy a számlatörténetét! Ennek ellenére be akarja tenni a kosárba?"
gdobo76 2018.05.15. 08:34:07
A korrekt a kapus rendszer lenne ami eredetileg is volt ugye, emellett persze lehetne x-napos matrica is, annak aki gyakran pályázik.
2018.05.15. 08:39:31
A horvát típusú kapus rendszer rendkívül elavult, ha már távolság arányos, akkor annak 100%-ban automatizáltnak kellene lennie, megállas nélküli kapukkal.
onlajnok · http://www.onlajnok.com 2018.05.15. 09:09:10
haXXor 2018.05.15. 09:28:01
CCnick 2018.05.15. 10:12:33
ha veszel egy kenyeret/faszkorbácsot mert elfelejtetted, hogy reggel már vettél, visszaadja az árát a teszko/faszkorbácsbolt?
CCnick 2018.05.15. 10:16:40
Rendszeresen járok egy adott útvonalon ahol van autópálya meg halálfőút. Éves matricát azért a szakaszért soha nem vettem mert annyit azért nem ért a dolog, mióta van megyei azóta évi+5ezerért (ami az éves autózásra fordított költségvetésben kerekítési hiba körül van) autópályán járok elkerülve a román gyilkosok nagyrészét.
Rövidebben: Hülye vagy.
CCnick 2018.05.15. 10:19:46
Tehát aki évente egyszer se jár autópályán (igen sokan) az is fizessen évente tizezret, hogy annak aki mindennap 400km-t tol le autópályán, olcsóbb legyen az autópályázás.
Te tényleg hülye vagy.
onlajnok · http://www.onlajnok.com 2018.05.15. 10:29:22
paveway 2018.05.15. 10:30:35
CCnick 2018.05.15. 10:31:42
Ja nincs is jobb mint sorba állni a kapunál. Mindemellett letenye - zágráb 100km és fizetni kell érte 2000Ft-ot. Vissza megint 2ezret. Ez tényleg SOKKAL jobb buli mint a magyar 10napos egész országra érvényes matrica 3ezerért.
paveway 2018.05.15. 10:37:32
Lady Ann 2018.05.15. 10:47:50
_B_ 2018.05.15. 11:05:56
Csokis · http://csokis.blog.hu 2018.05.15. 11:26:39
onlajnok · http://www.onlajnok.com 2018.05.15. 11:36:44
CCnick 2018.05.15. 11:47:10
2018.05.15. 12:36:20
Te vagy a hülye, sokkal nagyobb az externáliája, ha falvakon, városokon pöfögsz végig az autóddal, mint ha az autópályán. Az egész társadalomnak érdeke lenne, hogy inkabb a gyorsforgalmi utakat használják az emberek, ne a párhuzamos utakat, erre most az van, hogy csak az fizet az úthasználatért a személyautósok közül, aki a gyorsforgalmi utakat használja.
Másrész ugye a 8-as vagy a 21-es főút felújított szakaszai nem fizetősek, mert bizonyos viszonylatokban nincs párhuzamos út, de ezek minőségben jobbak, mint az M2 még a felújítás alatt, és előtt is.
2018.05.15. 12:43:25
A legviccesebb, hogy lezárnak egy-egy savot, dugót okozva, de nem csinálják meg rendesen, hanem foltozzák, majd rá pár hétre ugyanott újrakeletkezik a kátyu.
Az igazság az, hogy az autópálya hálózatunkat is elérte az a betegség, ami a tömegközlekedési infrastruktúrát, meg a főutakat, csak a viszonylag fiatal autópályák miatt ezelőtt nem látszott. Mivel a politikusok csak átadni szeretnek, a karbantartást leredukálják közel nullára, így idővel szétrohad minden. Az M1 ennek az első áldozata, de ha megnézed, már az M3-nál is kezdődik, utolsó valószínűleg az M6 lesz, mert lófasz se használja.
GöTi 2018.05.15. 12:59:02
Ami igazából kellene az egy retúrjegy jellegű "matrica". Elmegyek üdülni, majd haza jövök.
Közte nem használok autópályát.
Erre a használatra kétszer napit, vagy havit eladni pofátlanság.
Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2018.05.15. 13:49:47
CCnick 2018.05.15. 15:20:10
Az ugye megvan, hogy Magyarországon az utak igen kis százaléka autópálya így aki nem ezeken az adott útvonalakon jár az életében nem megy fel autópályára? Nem azért, mert nem esne neki jól hanem azért mert nincs arrafelé?
CCnick 2018.05.15. 15:31:34
az ENC-kölcsönző kalkulátora szerint egy Pécs - Fiume - Pécs túra a jóhorvátkapusrendszerben 9124Ft
A magyar rendszerben 3ezret fizetne az autós ugyanezért ha 10 napon belül ér véget a túra.
Azt hiszem kitörne a forradalom kishazánkban ha egy szeged-bp-szeged körért ki kellene fizetni a kapunál 7800Ft-ot.
2018.05.15. 15:32:11
És? Még az sem biztos, hogy egy autósra levetítve azoknak az utaknak olcsóbb lenne a fenntartása.
2018.05.15. 15:35:25
Az ENC elbaszott egy dolog, nem gyorsabb, mint ha automata paypass kapuk lennének, cserébe meg kell venni a kütyüt, ha használni akarod, akkor is ha életedben elsőre és utoljára jársz az országban, egy alkalommal meg nem jön vissza a kedvezmény. Szezonon kívül pedig a sima kapuknál sincs sor (márciusban voltunk a horvát tengerparton), szezonban úgyis messzire bedugul, így is, úgy is vársz, az EMC kapuknál is meg kell állnod.
2018.05.15. 15:37:31
Ja, és az hogy a fizető kapus rendszert rossznak találom, abból nem következik, hogy a megtett út arányos rendszert szidnám, sőt azt nevezem igazságosnak (az hogy mekkora díj kellene, más kérdés, a horvátoknál a turizmus miatt fontos a magas díj), csak nem ezzel a kapus rendszerrel, EMC ide vagy oda.
2018.05.15. 15:39:17
Árazás kérdése. Árazhátják úgy is, hogy ha hetente megteszel 200 km-t, akkor fizetsz annyit évente, mint ha korábban évesed lett volna.
Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2018.05.15. 15:41:29
Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2018.05.15. 15:45:03
FDToth 2018.05.15. 18:49:48
Miert nem lehet itthin egyszerusiteni??
paveway 2018.05.15. 19:04:34
heidt 2018.05.16. 00:03:11
Lady Ann 2018.05.16. 09:17:03
2018.05.16. 09:34:41
Nem az anyagból lopás a nagy biznisz, hanem hogy drágán csinálja haver. Persze, ott is van pénz a felújításban, csak ugye az újnak a politikai marketing értéke sokkal erősebb.
2018.05.16. 09:36:12
Mennyibe egyszerűbb? Én mindkettőt online vettem meg (magyarból és szlovákból is éveset, ha 6-szor megyek szlovák autópályán, már megérte), kb. ugyanannyi volt, a román is amúgy. Az átírása egyszerűbb?
Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2018.05.16. 21:29:43
haXXor 2018.05.17. 10:16:08
CCnick 2018.05.17. 20:34:27
ezt azért levezethetnéd mert a magyart megvenni is pár kattintás, nem tudom elképzelni mit lehet rajta egyszerűsíteni.
CCnick 2018.05.17. 20:39:25
Ez jó poén volt. Mindemellett az alsóbbrendű utakat az IS használja aki egyébként autópályán IS közlekedik (ez elkerülhetetlen abból kiindulva, hogy nem minden út autópálya és csak alsóbbrendű úton lehet eljutni tetszőleges autópályára) , mig aki CSAK az alsóbbrendű utakon jár az NEM használ autópályát viszont az egyéb autós közterheket ugyanugy fizeti mint az autópályás.
paveway 2018.05.18. 09:28:24
paveway 2018.05.18. 09:34:40
Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2018.05.18. 09:56:52
@diszkriminans: nem kell megállni, elég csak lassítani. emígyen a paypass nem lenne jó alternatíva, mert menet közben nem tudod lehúzni a paypass kártyát.
(csúcsidőn kívül tényleg hülyeség használni, mert max Zágrábnál lesz sor, de 10 percet kibír az ember. csúcsidőben viszont 1-2 órát is el lehet ütni a kapunál tűző napon...)
2018.05.18. 10:39:23
Akiket láttam, ott is megálltak. Csúcsidőben meg ha már a sávok széthúzása előtt beáll a sor, akkor az 1-2 órás várakozásból spórolsz 10 percet.
2018.05.18. 10:43:03
Ja, csak mivel nem használat arányos, ezért ha az eredeti felvetésből indulunk ki, hogy sokan csak olyan viszonylatba autóznak, ahol nincs is autópálya, akkor aki emiatt nem használja, még kerülhet többe a rá eső útfenntartás, mint aki autópályázik, hiszen az ő viszonylataban jó eséllyel a forgalom is kisebb (nem feltétlenül, de azért jellemzően nagy forgalmú helyekre épül autópálya - M6 az kivétel).
haXXor 2018.05.18. 11:42:44
ptspts 2018.05.30. 19:27:54
A Homár-poszt óta jeleztek-e olyan javaslatot a jogalkotónak, hogy egy autóra ne kelljen többször fizetni az átírásért?
Jeleztek-e valaha olyan javaslatot a jogalkotónak, hogy a pótdíjak kb. 1%-ában mérlegelhessenek, és elengedhessék?
FDToth 2018.05.31. 13:26:39
NoOne 2018.07.06. 21:33:50
1. A mondatot nagy kezdőbetűvel szokás írni. Kezdd úgy, hogy "Én".
2. A "ha" szócska előtt illenék egy vessző (írásjel...) használatával kedveskedni az olvasó közönségnek.
Sorszámon kívül: Az "innét": tájszó, és bár teljesen elfogadható, az "innen" szó az sokkal szebb lett volna. A "teccik", az legyen mondjuk irónia.
3. "Hamár": legközelebb külön kellene írnod. Azaz helyesen: ha már.
Azaz, ha már bírálsz másokat, ügyelhetnél arra, hogy a "gerenda ne lógjon ki a szemed sarkából". Persze nem haragszom, tudod, előfordul, hogy "elírja" az ember, pláne, ha érzelmileg hátrányosan érintett a dologban, amiről be szeretne számolni.