"Töltött káposzta a kesztyűtartóban, fasírozott a kecses ujjak között, kétkazettás magnó a Nagyi ölében, itt egy Grundig, ott egy kis hazai, fent meg az elmaradhatatlan Gorenje, az örök jólét biztosítéka." - írta az Index tavaly ősszel, a világútlevél bevezetésének 30-dik évfordulójára készült cikkében. Ugyanitt derült ki az is, hogy "Bár a magyarok valójában Grundig videóból hoztak be a legtöbbet (egy év alatt 200 ezret egy 10 milliós országba), a szimbólum a szlovén fagyasztóláda lett, annyira, hogy az egész jelenséget még ma is Gorenje-turizmusként emlegetik." A Gorenje egy gyors guglizás alapján sokaknál azóta is a megbízhatóság és a minőség jelképe. Talán nem is alaptalanul, de az biztos, hogy mostantól Balázs nem tartozik közéjük.
Kedves Homár!
2014 végén lecseréltük a tizenéves 200 literes hűtőnket a Háztartási Gépcsere Program keretében egy új Gorenje hűtőre. Nem alapmodellt választottunk, hanem egy közel 400 literes digitális kijelzős INOX gépet, mivel négy gyerekkel nincs az a méretű hűtő amit ne tudnánk kihasználni, illetve gondoltuk, hogy a korszerűbbre cseréléssel tényleg meg tudunk spórolni némi energiát és pénzt.
A hűtővel a viszonyunk a kezdetektől nem volt felhőtlen, javíttatni is kellett, aztán most július közepén elkezdett furcsa hangokat kiadni és teljesen megszűnt hűteni. A szerelő több hét várakoztatás után (mindez persze nyár közepén) kijött megnézni, és megállapította, hogy egyáltalán nem javítható, de javasolta, hogy írjunk a Gorenjének, és méltányossági alapon kérjünk tőlük cserét vagy esetleg kedvezményt egy új hűtő vásárlásához. Ezt augusztus 7-én meg is tettem e-mailben:
Címzett: Gorenje Magyarország Kft.
Tárgy: méltányossági kérelemTisztelt Hölgyem/Uram!
A következő kéréssel fordulunk Önökhöz:
2015 februárjában a Media Marktban a Háztartási Gépcsere program keretében (nagycsaládosok vagyunk négy gyermekkel) lecseréltük a kb. 16 éves, megbízhatóan
működő szintén Gorenje márkájú hűtőszekrényünket egy Gorenje R6192SX típusú, 50230037
szériaszámú hűtőszekrényre. Tettük mindezt azért, hogy a csere következtében megtakarítsunk a villanyszámlából, négygyermekes családként ez fontos számunkra. A Gorenje márkát pedig azért választottuk mert ahogy említettem, a korábbi hűtőszekrényünk is Gorenje volt, illetve a fagyasztószekrényünk is az, mindkettőt nagy megelégedéssel használtuk 16 illetve 10 éve.Az új hűtőszekrény sosem volt hibátlan, a kezdetektől fogva a polcok alja a hátsó részen penészedett, de úgy gondoltuk, hogy ez esetleg a nagy belső tér következménye lehet. Egy év sem telt el és a hűtőszekrény elromlott, az ajtóhoz vezető elektromos kábel ment tönkre, ezt akkor még garanciában cserélték. A cserét végző markaszervízes szerelő szerint ezek a kábelek sajnos nagyon gyenge minőségűek, sűrűn előfordul hasonló probléma.
Most nem egész négy héttel ezelőtt a hűtőszekrény elkezdett furcsa, sóhajtozó hangokat kiadni és néhány nap alatt teljesen megszűnt hűteni; a kompresszor folyamatos járása mellett sem hűtött. A hűtőszekrényt kikapcsoltuk és bejelentettem Önöknek a hibát (2018. 07. 18-án) illetve kértem segítségüket a hiba kijavításában. A szerelő nem jelentkezett, így ismét kértem Önöket, hogy küldjenek szerelőt, ekkor kaptam egy telefonszámot amin a szerelőt elérni többszöri próbálkozásra sem tudtam.
Múlt héten (2018. 08. 03-án) ismét felhívtam Önöket és kértem segítségüket, ezután a szerelő
jelentkezett tegnap és nem egész három hét várakozás után ki is jött a hűtőszekrényt megnézni. Itt azt a megállapítást tette, hogy a hűtőszekrény belsejében futó, habbal kifújt csőrendszer kilyukadt és a gázt kiengedte, ez olyan részen található ami nem hozzáférhető és így a hűtőszekrény egyáltalán nem javítható.Arra fel voltunk készülve, hogy mivel már nem garanciális a hűtőszekrény, várhatóan több tízezer forintot el kell költenünk a javításra, azonban hidegzuhanyként ért, hogy a nagycsaládosként 3.5 éve vásárolt 150.000 Ft-os hűtőszekrény egyáltalán nem is javítható, ezzel így nem, hogy megtakarítást nem értünk el, hanem jelentős anyagi veszteség érte családunkat.
Úgy gondolom, hogy egy hűtőszekrény várható élettartama jelentősen 10 év feletti, ezért szeretnénk arra kérni Önöket, hogy segítsenek a probléma megoldásában és a minket ért komoly anyagi veszteség jelentős enyhítésében akár a hűtőszekrény javításával, akár egy másik, hasonló Gorenje hűtőszekrényre való cseréjével, esetleg egy ilyen hűtőszekrényre adott jelentős kedvezménnyel.
xxxxx, 2018. 08. 07.
Köszönettel,
...... Balázs
Szeptember 4-én, majdnem egy hónapra rá ezt a választ kaptam az ügyfélszolgálattól:
Tisztelt ...... Balázs,
Sajnáljuk, hogy készüléke meghibásodott!
Készülékét sajnos nincs lehetőségünk lecserélni mert a 3 év jótállás már lejárt.
A kedvezménnyel kapcsolatos kérelmét javasoljuk márkaboltunknak elküldeni.Márkaboltunk elérhetősége:
2045 Törökbálint, Dulácska utca 1/b
E-mail: markabolt@gorenje.hu
Tel: (+36 23) 511-813
Fax: (+36 23) 511-814Üdvözlettel:
Gorenje GroupFelhívtuk a márkaboltot, itt gyakorlatilag kiröhögtek, hogy ők csak egy márkabolt, miért adnának bármilyen kedvezményt, de azért adtak egy központi titkársági telefonszámot, hogy ott esetleg tudnak segíteni. A kapott számot napokig hívogattuk, soha nem vette fel senki...
A kör itt nagyjából bezárult. Nem az háborít fel, hogy nem adnak ingyen vagy jelentős kedvezménnyel egy hűtőt, hanem az egész hozzáállásuk, a folyamatos várakoztatás, ide-oda passzolgatás, illetve az, hogy egy általuk tervezett és gyártott, hűtő életkorban nézve fiatal gép nem javítható. Most van egy 150e Ft-os közel 400 literes szemétkupac a konyhában, ennyit a spórolásról meg a környezetvédelemről. Az egészet csak tanulságképp írom le, hogy mire lehet számítani nem sokkal a garanciaidő lejárta után a Gorenjétől.
Nagyon megköszönöm, ha megjelentetik, a címem és telefonszámom kérem szépen ez esetben kitakarni.
Köszönettel,
Balázs
UPDATE szept. 21.
Tegnap hirtelen 2 új információ is érkezett az ügyhöz kapcsolódóan. Balázs egy jó hírrel jelentkezett, tanácsadóink pedig az ügy jogszabályi hátterét viágították meg kicsit.
Szia!
A posthoz esetleg érdekes lehet, hogy nem várt fordulatot vett az ügy. Az egyik kommentben egy felhasználó azt állította, hogy ő Füle Norbert a Gorenje magyarországi ügyvezetője, sajnálja a történteket és felajánl 50% kedvezményt egy új hűtő árából, írjak neki egy e-mailt. Ezt tegnap késő este megtettem, ma reggel 9 előtt már választ is kaptam, hogy természetesen tartják az ígéretet, írjam meg az elérhetőségem és hogy milyen hűtőt szeretnék.
Üdv,
Balázs
Kedves Homár olvasók!
Az esettel kapcsolatban a rövid válasz sajnos elég egyértelmű: műszaki cikkek esetén ha letelt a 2 éves szavatossági idő (vagy ha a jótállás ennél hosszabb volt, akkor az), azt követően elenyészik a fogyasztó joga arra vonatkozóan, hogy a hibás teljesítésre hivatkozással bárminemű igényt érvényesítsen a forgalmazóval szemben.
Ahogy a cipők esetében is említettük korábban, az ár vagy a márkajelzés semmilyen többletinformációt nem tartalmaz a termék várható élettartamával kapcsolatban. Olyat legalább is semmi esetre sem, amire hivatkozhatunk probléma esetén. Kizárólag akkor lehetünk biztosak a dolgunkban, ha olyan terméket vásárolunk, amire a gyártó a jogszabályi minimumot meghaladó jótállást vállal. Ennek hiányában bármennyire márkás, vagy drága egy termék, a határidők letelte után elutasíthatják a minőségi kifogásunkat.
Van néhány ellenpélda, cégek, amelyek üzletpolitikai megfontolásból tesznek egyedi engedményeket, de ez nem kikényszeríthető. Nem véletlen, hogy egyre több cég vállal a minimálisnál (Magyarországon 10 ezer forintnál drágább műszaki cikkek esetén 1 év jótállás jogszabály alapján kötelező) több jótállást, ez ugyanis a fogyasztói döntések során egyre hangsúlyosabb.
Sok évvel ezelőtt volt itthon olyan jogszabály, amely az új műszaki cikket értékesítő vállalatok számára kötelezően előírta az alkatrész-utánpótlás biztosítását 8 évig (!), ez azonban ma már csak jogtörténeti érdekesség.
Az utolsó 100 komment: