Tékozló Homár

Nem bánt szépen törzsvevőjével a Swarovski

2019.02.26. 10:39 | Homár Hilda | komment

screenshot_2019-02-26_10_09_10.png

Engem teljesen hidegen hagy a Swarovski-féle kristályok világa, de a nagyhírű cég nevét így is ismerem. Tudom, hogy a legnevesebb divatházakkal dolgoznak együtt, tudom, hogy az imídzsük fontos része a minőség, tudom, hogy mindennek köszönhetően megengedhetik maguknak, hogy meglehetősen drágán adják a termékeiket, és most már azt is tudom, hogy nagyon kellene nekik pár kompetensebb kolléga az üzletben, mert a mostaniak elhomályosítják azt a szép Swarovski-csillogást. 

Kedves Tékozló Homár!

Szeretném, ha közzé tennétek a következő történetet, hogy más ne essen abba a hibába, hogy a Swarovskinál vásárol.

2018. október 13-án vásároltam 3 db karkötőt az Arénában lévő üzletben. Egy hónappal később elszakadt, leesett a csuklómról az egyik, de a földön szerencsére megtaláltam. Édesanyám visszavitte a boltba (épp ő járt arra) de azt mondta az eladó, hogy erre nem vonatkozik a garanciájuk, csak kőkiesésre.

Decemberben én magam vitte be az üzletbe, elmondtam az üzletvezetőnek, hogy nem az ő garanciájukat szeretném érvényesíteni, hanem a fogyasztói törvény szerinti garanciát, hiszen egyértelműen hibás termékről van szó. Egy acélkarkötő nem szakadhat el egy hónap alkalmi viselés után magától… Megjegyzem nem ez az első Swarovski karkötőnk, a számlán is látható, hogy csak akkor 3 db karkötőt vettünk ugyanabból a kollekcióból (REMIX) , és egyiknek sincs semmi baja, sőt a korábban vásároltaknak sem… A hölgy továbbra is azt hajtogatta, hogy a garanciájuk erre nem vonatkozik, de bármelyik ékszerész pár száz forintért megjavítja (!). Elmondta, hogy még ha szándékában is állna a javítás, az több hónapot venne igénybe, mert nincs Magyarországon műhelyük, így akár 1-2 hónap is lehet, mire elküldik a legközelebbi „márkaszervízbe” és onnan visszaérkezik.

Ekkor írtam a vásárlók könyvébe, amire januárban érkezett meg a válasz, melyben ugyanezen véleményét írta le a szóban forgó üzletvezető. Ezután elvittem egy ötvöshöz, aki elmondta, hogy bár szoktak javítani Swarovski termékeket, ezt a karkötőt nem lehet javítani, mert zárt szemekből áll. Ezután tanácsolta, hogy érvényesítsük a garanciát, az ilyen termékeket ők is cserélik. Ezután fordultam a Békéltető Testülethez pár napja, megírom majd, amint történik valami.

Ami igazán feldühít, az a hozzáállásuk, a nemtörődömség. Tisztán látszott mind az eladón, mind az üzletvezetőn, hogy rutinosak a vevők hülyének nézésében és elhajtásában, a panaszkönyvben is láttam az én levelem előtti szinte azonos panaszt. Persze amikor több tízezret, százezret készül valaki elkölteni náluk, többen ugrálják körbe… Az anyagi kár ebben az esetben 22.000 Ft (a karkötő ára).

Szóval mindenki jól gondolja, innen szeretne e ékszert, ilyen minőségben, ilyen áron és ilyen ügyféllel való bánásmóddal.

Üdvözlettel,

Bianka

 

A szóban forgó karkötőre vonatkozóan - hiszen annak vételára 10 000,- Ft felett volt - az eladónak jogszabályban előírt kötelezettsége egy évig teljes körű jótállást vállalni a termék bármilyen rejtett hibájára. Azaz az eladó tájékoztatása, mely szerint az általuk vállalt garancia csak kőkiesésre vonatkozik, nem felel meg a vonatkozó jogszabálynak. 

Ebben az esetben az eladó akkor járt volna el helyesen, ha

  • az általad bejelentett hibáról jegyzőkönyvet vesz fel,
  • amennyiben jótállási igényed teljesíthetőségéről a bejelentéskor nem tud nyilatkozni, akkor tájékoztat, hogy álláspontjáról (legyen az akár elutasítás) öt munkanapon belül, igazolható módon értesíteni fog.
  • Amennyiben vitatja a minőségi kifogásodat, jótállási kötelezettsége alól csak akkor tud mentesülni, ha független szakvéleménnyel igazolni tudja, hogy a hiba nem anyag- vagy gyártási hibára vezethető vissza, hanem neked felróható (pl. rendeltetésellenes használat következménye). 
  • Amennyiben nem vitatja a panaszodat, vagy egy esetlegesen bevont szakértő is hibásnak minősítené a terméket, akkor első lépésben jogosult vagy javítást vagy cserét kérni, az eladónak pedig törekednie kell arra hogy ennek 15 napon belül eleget tegyen.
  • A vállalkozás abban az esetben utasíthatja el a csereigényed, ha a termék javítható, és a csere számára aránytalan többletköltséget eredményezne. Esetedben az eladó arról tájékoztatott, hogy a javítás hónapokig is eltarthat, már csak ezért sem ajánlja fel azt. Természetesen egy ilyen hosszú ideig elhúzódó javítás valóban komoly érdeksérelmet okozna - neked vevőként, ezért igényt tarthatsz a cserére.
  • Helyesen tetted, hogy a Békéltető Testülethez fordultál panaszoddal, mi is ezt javasoltuk volna.
  • A vásárlók könyvébe tett bejegyzésedre érkezett kifogásolható válasz tekintetében panasszal fordulhatsz a lakóhelyed szerint illetékes Járási Hivatal Fogyasztóvédelmi Osztályához, mint hatósághoz.

Felhasznált jogszabályok:
- 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról
- 19/2014. (IV. 29.) NGM rendelet a fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés keretében eladott dolgokra vonatkozó szavatossági és jótállási igények intézésének eljárási szabályairól

UPDATE márc. 27.

Bianka jelentkezett fejleményekkel:

Sziasztok!

A Swarovskis sztorihoz update:

Megérkezett a Békéltető Testület levele, kitűzték az első találkozót. Pár nappal a kézhezvétel után már jött is a levél a Swarovskitól, elnézést kérnek, hibáztak, természetesen azonnal cserélik a terméket. Érdekesség, hogy a levél a Vásárlók Könyvébe írt bejegyzés válaszaként volt megjelölve, amire ugye egyszer már kaptam választ januárban...

Bementem az üzletbe, ahol - mint megtudtam - vezetőségváltás történt, az új üzletvezető udvariasan elnézést kért, elmondta, hogy a régi vezető nem volt tisztában a jogszabályokkal stb. Kicserélték a karkötőt és még egy ajándék strandtáskát is kaptam :) Hogy az oly szimpatikus és kedves régi vezető miért távozott, azt mindenkinek a fantáziájára bízom... :)

Üdv,

Bianka

Szűrt kommentelők

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rarabel 2019.02.26. 10:49:54

A Swarovski az Swarowski.

Josi01 2019.02.26. 11:21:39

@rarabel: Akkor rosszul tudod. Az Swarovski mindenhol. (még a weboldalukon is :) )

Jake Peralta 2019.02.26. 11:41:29

Hát szerintem ezt simán vissza kell vinni, hogy garanciában javítsák meg. Nehogymár még az ügyfél rohangáljon és fizessen egy ötvöst.

Ha nem tudják megcsinálni, akkor majd ki fogják cserélni. Sajna ez most egy ilyen buli lesz. Türelemmel ki kell várni a végét.

Darth Revan 2019.02.26. 12:01:18

elegans mozdulattal bedobni a kukaba es nincs tobb problema

juhaszvik 2019.02.26. 12:10:41

semmi vinnyogás, kevés dramatizálás, kerek, szép, érthető fogalmazás, minimális helyesírási hiba (szerviz, és nem szervíz). like a posztnak

én esetleg még megpróbálnék bevonni valamilyen nemzetközi központot, hátha ők érzékenyebbek a vevői elégedetlenségre.

juhaszvik 2019.02.26. 12:14:53

@Darth Revan: én a fehérarany és a gyémántberakásos ékszereimet szoktam elegánsan szemétbe dobni, a 25 ezres karkötőket csak lesöpröm a morzsákkal együtt az asztalról. :)

Xezs7 2019.02.26. 12:38:37

Végre egy poszt, ami Homárra való, lényegretörő, nincs tele helyesírási hibákkal, és még a posztolónak is igaza van. A posztolót itt nem lehet :)

Im just here for the comments 2019.02.26. 12:41:37

Végre egy normális poszt.
Remélem, a posztoló megfingatja őket és cserélik a karkötőjét. Jót szeretnék röhögni a szóban forgó üzleten.

KaTe 2019.02.26. 12:46:31

Kedves posztoló, tudom, hogy számodra megdöbbentő lehet, de csak Budapesten és környékén 11 olyan partnerüzlet van, ahol Swarowski ékszereket árulnak. Na most akkor melyik üzletről van szó? Mindegyikről? Tehát aki csak Swarovskit árul, az mind semmibe veszi a jogszabályokat?!

www.swarovski.com/en-HU/store-finder/

Én azt javaslom, hogy kezedben a levéllel kérd ki a hatóság véleményét is.
www.kormanyhivatal.hu/hu/budapest/hirek/fogyasztovedelem

HereGuru 2019.02.26. 12:59:54

@juhaszvik1: Javaslom a szerviz, szervíz-re való cseréjét, előbbi irdatlanul hülyén hangzik - még ha helyesírásilag meg is állja a helyét.

Xezs7 2019.02.26. 13:46:30

@HereGuru: de minek? Ez csupán egy áthallás, mert az agyunk egyből a víz szóra áll rá. De a szerviznek semmi köze a vízhez. Az angol service, azaz szolgáltatás szóból ered. Az angol eredetiben sem nyújtják meg az i-t. Mindent összevetve, szerviz és kész, úgy is marad.

Terézágyú 2019.02.26. 13:49:43

@Xezs7:
"Az angol eredetiben sem nyújtják meg az i-t."

Az nem érdekel senkit. Most egy magyar szóról beszélünk. (igen, idegen eredetű magyar szó ez)
És a magyar szavak nem végződnek iz-re - viszont íz-re igen.

"Mindent összevetve, szerviz és kész, úgy is marad."

Ja, ha te mondod...

juhaszvik 2019.02.26. 13:52:11

@HereGuru: én nem vagyok illetékes, de ők talán igen:

www.nytud.hu/

juhaszvik 2019.02.26. 13:58:06

@HereGuru: bár most belegondolva, mond ki 10-szer, hogy szerviz. utána már a szervíz hanzik "hülyén"

spulni 2019.02.26. 14:22:59

@HereGuru: De csak azoknak akik a postát póóóstának és a körutat kőőőrutnak ejtik.

Xezs7 2019.02.26. 14:29:48

@Terézágyú: igen én. Engedelmeskedj parancsomnak gyaur kutya!

Terézágyú 2019.02.26. 14:36:21

@Xezs7:
Előfordult már, hogy az akadémia is belátja, hogy hiába írunk egy (idegen eredetű) szót "idegenesen", ha egyszer magyarosan mondjuk ki. Ilyenkor megváltoztatja a szó helyesírását, mivel a magyar nyelv egyik alapszabálya, hogy a szavakat fonetikusan írjuk le.

Így lett nem is olyan régen, a mammutból mamut - hiszen senki nem mondta ki a szót két m-mel középen...

Még korábban így lett a (terrace ->) terraszból terasz.

Terézágyú 2019.02.26. 14:43:32

@spulni:
"De csak azoknak akik a postát póóóstának és a körutat kőőőrutnak ejtik."

Mindkettő rossz, de másképp. Nincs magyar nyelvészeti indok arra, hogy a postát póstának ejtse bárki is, (bár mondhatja valaki, hogy ő az angol szót is "pósztoffisz"-nak hallja) - a kőrút pedig kifejezetten hibás, hiszen ebben a szóban a "kör" szerepel.

KaTe 2019.02.26. 14:48:11

@KaTe: Szerk: "körutat" ;)

juhaszvik 2019.02.26. 15:18:35

@KaTe: nem találom, hogy melyik a helyes: mém vagy meme?

amúgy általában ebbe a problematikába bezavar az is, amikor gyakorlott angolosok próbálják letolni az emberek torkán a maguk igazát, ilyen a például hozott mém/meme leírása, vagy egy ismerősöm akadt fent azon, hogy miért nem prodzsektnek ejtjük a projektet.

xoxoxo 2019.02.26. 15:19:34

@juhaszvik1: + közzétesz, acél karkötő, Swarovski-karkötő, Swarovski-termék,szeretne-e
És a vesszőhibákat nem sorolom fel...

Terézágyú 2019.02.26. 15:33:38

@juhaszvik1:
"nem találom, hogy melyik a helyes: mém vagy meme?"

Egyszerű ez: ez egy (idegen eredetű) magyar szó (vagy te azt szeretnéd ha az lenne), vagy pedig megmaradt idegen szónak (te azt szeretnéd ha megmaradna).

Ha az előbbi, akkor mém.

De a mém amúgy is régóta mém már :)

juhaszvik 2019.02.26. 15:45:23

@xoxoxo: jó jó, de egy átlag posztolónak egy mondatában van ennyi hiba :)

juhaszvik 2019.02.26. 15:47:08

@Terézágyú: mindkét példám elég régi ügy, és inkább csak hangulatkeltés volt velük a célom :)

azbest 2019.02.26. 15:54:34

Jaj, hogy mekkra parasztvakítás egy cég ez. Üveggyöng indiánoknak, meg futtatott bizsu.
Nem mintha egyébként sokkal többre becsülném a többi nemesfém hordását, vannak értelmesebb felhasználási módjaik is az iparban.

Jóska Pista 2019.02.26. 16:17:48

@KaTe: nem megy az értő olvasás ugyi? Akkor kiemelem számodra a lényeget:

"vásároltam 3 db karkötőt az ___Arénában___ lévő _____üzletben. (...) Szóval mindenki jól gondolja, ______innen______________ szeretne e ékszert, ilyen minőségben, ilyen áron és ilyen ügyféllel való bánásmóddal."

chili wili 2019.02.26. 16:35:15

@rarabel: ezért kár volt elvinni az elsőt. Sosem volt Swarowski.

chili wili 2019.02.26. 16:38:17

@KaTe: körutat, nem körútat. Az ú rövidül.

vizsla_barat 2019.02.26. 16:39:49

Vitted volna Ausztriaba vissza. Mondjuk TEK kiseretet kertem volna nehogy a masik kettot leoperaljak a kezedrol a migri hordak.

Darth Revan 2019.02.26. 17:04:34

@juhaszvik1: swarovski ilyen uveg szar. nem er sokat, nyugodtan mehet a szemetbe.

The Good Boy 2019.02.26. 17:31:31

Bocs, de nálam a swarovski egy túlhájpolt, túlárazott bizsu, ami drágakőnek akar látszani (jó, tudom, van nekik olyan jellegű termékük is).
Ettől függetlenül a poszternek igaza van, harcoljon ellenük, és legközelebb vegyen valami mást ;)

juhaszvik 2019.02.26. 18:10:07

Na ez azért elég durva így. Mármint bele lett módosítva a posztba. Ez így marhajó, most akkor ki írta ezt a posztot, és miért? Hogy mire gondolok:

@Jóska Pista: ne üsd KaTe-t, mert utólag lett belemódosítva a posztba, tényleg nem szerepelt eredetileg az Aréna.

eredeti szöveg: "a Swarovski üzletben"
új szöveg: "az Arénában lévő üzletben"

Quuuziii 2019.02.26. 20:27:00

@Darth Revan: én sem értem. Vett sok pénzért vett egy nagy semmit. Az a nagy semmi elszakadt, visszavitte, ott mondták hogy nincs közelben antianyagtaktár, amivel anyagból semmit tudnának csinálni. De a kérdezőt nem érte kár, csak amikor kifizetett 3x22.000 ft-ot a semmiért.

Quuuziii 2019.02.26. 20:34:52

Poszt-toló!

Szerintem célszerűbb, ha a barátoddal viteted vissza azzal az indokkal, hogy nem működik, mert hiába kötötte vele ki a karodar, simán megléptél a hálóból.

Kedvenc mondatom:

"hogy más ne essen abba a hibába, hogy a Swarovskinál vásárol."

Eddig sem terveztem. :D

Quuuziii 2019.02.26. 20:37:52

@KaTe: először azt hittem poén volt, annak még elment volna, de javítással csak koppanás. ;)

Xezs7 2019.02.26. 20:45:04

@Terézágyú: Első körben eléggé buktának tűnik a mamutos okfejtésed. Íme miért: kunymuzeum.hu/honap-mutargya/mamut-vagy-mammut

Egyébként meg ne feleselj gyaur kutya, mert botütés lesz a vége!

Xezs7 2019.02.26. 20:47:41

Okoska: "Nem tévesztendő össze a következővel: Mammut (állatnem)." hu.wikipedia.org/wiki/Mamut

Terézágyú 2019.02.27. 08:41:05

@Xezs7:

Ezt nem igazán értem.

"A mammutok ezzel szemben a Mammut genusba tartoznak és a masztodonokat értjük alatta"

A masztodonok magyar neve tehát a masztodon. A mamutokat pedig a szabályzat szerint középen egy m-mel írjuk, mivel úgy is ejtjük.

Ennek az oldalnak az érvelése csak felesleges kavarás. Általában a "helyesírás" ellenzői szokták mondani, hogy "szar, mert nem egyértelmű" - erre most jönnek ilyen marh... butasággal, hogy "kétféle állat".

2019.02.27. 09:30:58

@Terézágyú:
Nem, a mamut, a mammut és a masztodon is idegen eredetű magyar szavak. Csak a mammut és a masztodon ugyanazt a kihalt állatot jelenti, a mamut meg egy másikat. Eredeti latin nevében amúgy kettő m van mindkettő nevében, de máshol vannak a rendszertanban, a mamut az elefántfélék közé tartozik, a mammut külön nem az ormányosokon belül.

Zed is not dead yet 2019.02.27. 10:39:42

A "(be)szarovszki kristály" az üveg. Ennyit erről, rohadtul nem drágakő. Amikor eleve már a termék pozicionálása is egy nettó sznobsimogató hantacunami, akkor miért vár bárki bármi normálisat a termékeikkel kapcsolatosan tőlük, vagy a dealereiktől? Mondjuk a vevő alighanem épp azért morcos, mert a végére kiderült, hogy maga a gyártó és a kereskedő is nagyjából ugyanazt gondolja a termékről: hogy filléres bizsu drágán értékesítve (gyakorlatilag eldobható szemét).

2019.02.27. 11:14:05

@Zed is not dead yet:
Kb. ugyanez a helyzet pl. az egyik cipőbolttal, vagy az egyik tech márka hazai láncával, amelyik rengetegszer szerepelt a Homáron. Relatív túlárazott, alsó vagy középkategóriás, de sznobfaktoros termékeket áruló cégeknél mindenütt ilyen a panaszkezelés, míg a vásárló luxuscikkhez illő panaszkezelést várna el, mert azt hiszi luxusért fizetett, pedig nagyon nem.

Zed is not dead yet 2019.02.27. 12:06:43

@Zabalint: Jó, hát sok setét ember van, aki azt hiszi, hogy ha egy üzlet valami plázában van, akkor az okvetlenül menőség+minőség és amit ott árulnak, az prémium és luxustermék. Nekik az ilyen esetek talán kijózanítólag hatnak (talán). Mondjuk ha megnézed, hogy hova megy haza rengeteg ilyen "plázalakó" a napi "plázábanlézengés" után, akkor végülis a mihez képest alapján sokszor igaz ez a feltételezés.

zuhanorepulesss 2019.02.27. 13:12:01

Ez egyértelmű kamu..a törzsvevőnek nincs is karja, amin hordhatná. Pláne nem hármat. Ugye.

encir 2019.02.27. 13:18:42

@Zed is not dead yet: Hajjaj. Ezért vicces, hogy a Deák-téri "Fashion-street" nagyrészt a plázákban is megtalálható, közepesen pozicionált üzletekből áll.

upho 2019.02.27. 14:40:35

Erről csak ez jut eszembe az AKPH-tól:

Hello Kitty, nem is sejted, hogy a Swarovski
Annyiért jön, mint a seggeden a szarod ki?!

NagyonTitok 2019.02.27. 15:26:01

A véleményem jelen esetben is az, hogy nem kell egyből az egész márkát lehúzni a sárga földig, mert egy adott üzlet dolgozói seggfejek.
Swarovski világmárka. Másik üzletükben nem lehet cseréltetni/javíttatni (mint pl. a Samsonite)? Jelen esetben én nem csak az adott üzlet panaszkönyvébe, hanem ha volna (!) lehetőség, közvetlenül a Swarovskinál jelenteném be a termékre vonatkozó problémát. (Úgy látom, csak partnercégeikkel rendelkeznek idehaza.)
Sajnos nehéz bizonyítani, hogy a karkötőt nem érte nagyobb erőhatás, mint amennyit annak ki kellett volna bírni.

OFF:
1, Az első néhány hozzászólóhoz csatlakoznék: az írás stílusárt plusz pont!

2, Szép kis nyelvészeti vita keveredett az ügyből. :)

3, Swarovki divatékszereket készít. Az pedig abszolút szubjektív kérdés, hogy kinek, mennyit ér. Értelmes ember nem is befektetési céllal vásárolja. A menyasszonyom gyémánt köves gyűrűjéért én meg a tizedét sem adtam volna, de neki milliószor többet jelent, mint a vételárt készpénzben.

juhaszvik 2019.02.27. 15:27:59

@Zed is not dead yet: te tényleg azzal töltöd az idődet, hogy megnézed, hová mennek haza az emberek a plázából? és ezt nagy ballonkabátban, egy furgonnal teszed? és csak felnőtteket, vagy gyerekeket is követsz hazáig? és...

(várj, csak közben hívom a rendőröket)

...szóval minden rendben van veled? milyen az idő nálatok?

(a rendőrség azt mondja tartsalak szóval, amíg kiérnek)

Xezs7 2019.02.27. 15:34:09

@Zed is not dead yet: Azért ne nézzük már hülyének a posztert (legalább itt ne). Ő fizetett egy termékért, mely a jótállási időn belül meghibásodott. Ezt a cégnek kötelessége kijavítani, mert törvény kötelezi rá.

Hogy neked, vagy bárki másnak nem tetszenek a Swarovski termékek, az egyéni ízlés dolga. De a jogszabály nem foglalkozik egyéni ízlésekkel.

Terézágyú 2019.02.27. 15:44:26

@Zabalint:
"Nem, a mamut, a mammut és a masztodon is idegen eredetű magyar szavak."

Igen, erről beszélünk.

"Csak a mammut és a masztodon ugyanazt a kihalt állatot jelenti"

Akkor mi a p*csért van két neve???? Azért, hogy lehessen veszekedni, hogy "mamut" - nem: "mammut", mert én amarra gondolok....!!!

metal · http://electric.blog.hu 2019.02.27. 15:51:27

@NagyonTitok: "Sajnos nehéz bizonyítani, hogy a karkötőt nem érte nagyobb erőhatás, mint amennyit annak ki kellett volna bírni. "

Pont az a lényege a jogszabályainknak, hogy nem a vevőnek kell bizonyítania, hogy nem érte nagyobb erőhatás, hanem a cégnek, hogy igen. Márpedig ezt elég nehéz bizonyítani, ezért is próbálták meg elzavarni, hátha nem ismeri a jogot.

2019.02.27. 16:01:59

@Xezs7:
Ez így van a posztoló panasza teljesen jogos, de ettől még bárkinek lehet véleménye a termékről, termékcsoportról, vagy a boltról is, ez egy szabad kommentelő felület.

2019.02.27. 16:11:31

@Terézágyú:
Nem tudom ennek konkrétan a történeti okát, biztosan utána lehetne nézni, de a nyelv már csak ilyen, gyakran van ugyanarra több szavunk is. Ahogy a vadkacsa és a tőkés réce is ugyanaz például. Vagy az egres és a köszméte. De a poéta és a költő is ugyanazt jelenti, ugyanakkor a költő folyamatos melléknévi igenévként teljesen mást is jelenthet. A szamóca-eper-földieper-eperfa kérdésköre is megérne egy misét.

A tippem, hogy a mammut-masztodon esetében az első a latinból jött, miközben egyes kutatók máshonnan átvettek vagy alkották a masztodon nevet.

Terézágyú 2019.02.27. 16:20:18

@Zabalint:
"Nem tudom ennek konkrétan a történeti okát, biztosan utána lehetne nézni, de a nyelv már csak ilyen, gyakran van ugyanarra több szavunk is. Ahogy a vadkacsa és a tőkés réce is ugyanaz például. Vagy az egres és a köszméte."

Nem ez nem ugyanolyan. Ezek "történetileg" így alakultak ki (némelyikük tájszavakból) és nincs belőlük semmiféle gond.

A mam(m)ut-masztodon viszont annyira régen kialakulva nem lehet, sőt ahogy a gyerekkoromból emlékszem, amikor olvasgattam ilyen könyveket, nem is volt semmi keveredés: a mammut mammut volt, a masztodon meg masztodon.

És itt most arról van szó, hogy ugyanannak a szónak akkor mégiscsak lett kétfajta helyesírása - és ez nagyon felesleges, és hibás dolog. Elég nekünk az Attila/Atilla kettős, felesleges még ezzel is szívatni a helyesírást tanulókat, hogy "van a mamut, amelyik mamut, és van a mammut, ami meg a masztodon, tanuld meg fiacskám, hogy melyik-melyik és a helyes alakot használd, mert különben megbuksz!"

cselaxi 2019.02.27. 16:27:16

Probléma - Vásárlók könyve és vagy jegyzőkönyv - Elutasítás - ec.europa.eu/consumers/odr/main/?event=main.adr.show2&lng=HU

2019.02.27. 16:35:51

@Terézágyú:
Ennek is valószínűleg történeti oka van, csak a rendszertan történetében.

Ennyi erővel legalább annyira félrevezető a silocon-silicone angolul.

▓▓▓▓▓☻ ©╞╕ چ ذ җ € η ☻ ▓▓▓▓▓ · http://blog.hu/user/45354/tab/activity/mindate/2007-07-23T16:48:05+02:00 2019.02.27. 16:49:05

@Terézágyú: igazad lehet. Lett két helyesírása a rossz használatból. Konkrétan nem volt szükség a 12:37 idő 12.37-el helyettesíthetőségére, de sok lusta geci miatt most már úgy is helyes.

NagyonTitok 2019.02.27. 16:50:33

Fiúk, lányok, hasznos felvetés, de van külön etimológia blog! :)

Terézágyú 2019.02.27. 17:03:33

@Zabalint:
"Ennek is valószínűleg történeti oka van, csak a rendszertan történetében."

Őszintén szólva, nekem van egy olyan érzésem, hogy az egyik fő-fő magyar paleontológusnak nem tetszett hogy az akadémia a mamut formát tette meg helyesnek (ismétlem: azért, mert ÍGY ejtjük), és inkább elkezdett kavarni, hogy mamut/mammut/masztodon...

Kicsit hasonló ehhez, ahogy a siketek országos szövetsége kikötötte, hogy márpedig ők siketek és nem süketek (mert ez sértő) - mert a "fő-fő s*ket" így érezte helyesnek, holott az ország igen nagy része (ismereteim szerint) éppen a süket szót tartja a normának (és éppen a siket forma az, ami sértő)...
De mindegy, túl sokat nyelvészkedünk :)

Quuuziii 2019.02.27. 18:04:07

@NagyonTitok: lehet, de az etimológia valahogy érdekesebb mint a grabovszki kristályok.

Egyébként könnyű megmérni az értékét, el kell vinni a zacishoz, hogy mennyit adna érte. :D

Thou 2019.02.27. 20:06:31

Így jár az aki csiszolt üvegért pénzt ad és ékszernek hiszi.

Kata2772 2019.02.27. 20:44:23

Mennyi hozzászólás, mégis csoda ha 3 értelmes akad közte, azért ez kicsit szomorú.
Komolyan a mamut helyesírásáról kezdtek el vitázni? :D huh van baj egyeseknél..
A posztolónak meg abszolút igaza van, lényegtelen mit vett, ha valamilyen gyártási hiba miatt tönkremegy akkor az javítás vagy csere. Mondjuk ilyet sem hallottam még, hogy több hónapos várakozás a javítás egy ilyen presztízsű üzletnél... Ez inkább mellébeszélésnek tűnik, szerencsére ilyenkor ott a jogszabály.
Ja, aki meg a márkát szidja meg nem kristály stb az elolvasta végig a szöveget? Mert nem is azzal volt gond, hanem a nemesacél résszel, az meg elég általános anyag ékszereknél... Más pénztárcájába meg nem illik kutakodni, mindenki arra költ amire akar ;)

Zsuzsanna Judit Szigeti 2019.02.28. 06:52:01

@rarabel: Hát, nem. Már csak alapvető nyelvtani szabályok miatt sem. Si tacuisses, philosophus mansisses.

Angorsky 2019.02.28. 08:00:59

@Zed is not dead yet: szerintem te vagy az pontosan aki nem is egy lepukkant panelba,hanem igazi szarkupac tanyán laksz...
A netet a mekibe lopod egy kis sültkrumpli mellett??

KaTe 2019.02.28. 10:06:26

@Jóska Pista: Oké. Valóban nem vettem észre, hogy Aréna (megjegyzem, mi a *** az, hogy Aréna?)

"Szeretném, ha közzé tennétek a következő történetet, hogy más ne essen abba a hibába, hogy a Swarovskinál vásárol."
- Tehát a posztolónak nem a Swarovskival van gondja, hanem kifejezetten azzal az egy bolttal. Azon a bolton kívül - Budapesten - van még 10 másik partnerüzlet, ahol Swarovskit árulnak. (és még a világon jónéhány) Nehezen hihető, hogy mind a 10 boltban ugyanígy viselkedének egy esetleges reklamációnál/jótállás érvényesítésnél.

Ez pont olyan dolog, mint amikor kijelentem, hogy az Auchanban, vagy a Praktikerben bunkók az alkalmazottak. Oké, de Auchanból vagy Praktikerből is van egy pár az országban... Most akkor mindenhol azok?

@Quuuziii: Ebből is látszik, hogy nem éri meg belesétálni az "off-topic" csapdába.

2019.02.28. 10:37:32

@Quuuziii:
Az a Macskafogóban a főhős egér, nem?

2019.02.28. 10:39:16

@Kata2772:
"Más pénztárcájába meg nem illik kutakodni, mindenki arra költ amire akar ;)"

Ahogy mindenki arról vitatkozik, amiről akar, majd ha a mkderátornak nem tetszik, kimoderálja.

HereGuru 2019.02.28. 11:10:10

@Xezs7: Márpedig egy olyan szerviz, ahol nincs víz, az nem is szerviz. A szakik hol mossák meg a kezüket? Koszosan nyúlnak a következő pácienshez? Mi van, ha ezzel másokat is megfertőznek?

Kata2772 2019.02.28. 15:11:12

@KaTe:
Márkabolt nem olyan sok van, külön választandó a viszonteladóktól, amiből viszont rengeteg van. Az eladó meg a márka garanciájáról beszélt, ergó bármelyik márkaüzletbe megy be a posztoló, ugyanezzel a dumával küldik el. Már amennyiben az eladó igazat mondott és tényleg ez a céges policy... De minek hazudozna, nem neki kell kifizetni a cserét.

Kata2772 2019.02.28. 15:13:51

@Zabalint:
Mindenki arról vitázik amiről akar, csak nem mindegy hogy hol teszi ezt :) Mindennek megvan a maga helye, kár más posztokat széttrollkodni meg offolni.

Xezs7 2019.02.28. 16:14:11

@HereGuru: Ez egy ilyen nehéz szakma. Gondold el szegény feleségüket, mikor a szervizes férjük a koszos kezükkel érnek hozzá legnemesebb testtájékukhoz. Élet az ilyen?

Quuuziii 2019.02.28. 19:42:25

@Kata2772: bizony, a vitát legegyszerűbb ott megvitatni, ahol a vitatéma előkerült.

2019.03.01. 10:43:20

@Kata2772:
Ez így van, itt felmerült több kapcsolódó téma, amiről ment a vita, aztán megjelent egy troll, aki csípőből lehülyézte a kommentelőket, miközben már rég kialakult a közmegegyezés a kommentelők között, hogy a posztolónak igaza van, a Swarovski bekaphatja.
süti beállítások módosítása