"A vásárlónak mindig igaza van!" - mondja az ősi kereskedőparancsolat, amit a vevők egy része előszeretettel értelmez úgy, hogy az eladónak a deal érdekében mindig, mindenhez jó képet kell vágnia. Pedig nem. Persze az abszolút elvárható, hogy a kereskedő vagy szolgáltató udvariasan és megoldáscentrikusan foglalkozzon az ügyfele igényeivel és problémáival. De a nehezen ellenőrizhető valóságtartalmú Fb-posztok és Foursquare-értékelések korában még inkább érdemes észben tartani, hogy a vevőnek egyáltalán nincs mindig igaza, mert az öntudatos viselkedés és a tájékozottság nem mindig jár kéz a kézben.
Kedves Tékozló Homár!
Adott egy peches nap! Anyósomnak szülinapjára elhatároztuk, hogy veszünk egy tv-t. Ki is szemeltünk egyet a Media Marktban, amit meg is vettünk. Tudni kell, hogy a Digivel új szerződéskötés is történt, amivel azt mondták, adnak majd egy kártyát... mondván, a tvbe kell bedugni, csak kell hozzá vennünk egy adaptert. A tv vásárlásakor megkérdeztük az eladót, hogy ez a tv alkalmas-e egy ilyen kártya fogadására, és ha igen, akkor adaptert lehet -e kapni hozzá. Válasz, igen, alkalmas. Viszont ilyen adapter az üzeltben jelenleg nincs. Semmi gond! Megvettük a tv-t, felcsaptuk az internetet, hol lehet ilyet kapni. Ki is dobdta, hogy Euronics (a soroksári Auchan -bevásárló kupacban jártunk, onnan egy köpés a Buy Way üzletsoron lévő Euronics)
Betértünk az üzletbe, kértük az eladót, hogy kérnénk egy ilyen adaptert. Kézségesen oda is adta, ki is fizettük 11 000 Ft-ért, majd átmentünk a Digi ügyfélszolgálatra megkötni a szerződést.
Adott a kedves digis ügyintéző, aki az ominózus kártyát végül adapterrel együtt adta oda! Semmi gond, nevettünk egy jót, és irány vissza az Euronics, hogy visszavisszük a terméket, hiszen nincs rá szükség.
Igen ám, de az üzletvezető nem volt hajlandó visszaáruzni az adaptert, amit kb 20 perccel azelött vásároltunk. Elmeséltem, hogy igen, tudom, ez pech, a Digiben kaptuk a pontos infót, hogy vásároljunk ilyen adaptert, ami itt van a kezemben! Viszont lássunk csodát, adapterrel együtt kaptuk meg a kártyát.
Tehát nincs szükségem a termékre. Szeretném visszakapni a pénzem! A válasz még mindig erős tiltakozás volt, mondván, az ő üzleteikben tilos a visszavétel hibátlan termék esetén. Maximum egy ajándékulvány formájában adhatja vissza a pénzt, amelyet később levásárolhatok.Tudni kell, hogy amúgy soha nem járok az Euronics üzletbe, tehát mindenképp a kézpénzt szerettem volna visszakapni. Addig ment az ellenállás, míg az üzletvezető egy finom lendülettel megfordult, és otthagyott minket!
Az egy dolog, hogy a bunkóság, pofátlanság és a lekezelés felső fokát mutatta az úr, de az, hogy ő is, és az eladó is onnantól kezdve nem szólt hozzánk, az már kiverte a biztosítékot. Még egy papírt is a kezembe nyomott, amin az állt, hogy az üzletvezető nem visszaáruzhat!
Fél óra "pihenés és ácsorgás" után az üzletben, hátra mentem, megkerestem ismét az üzletvezetőt. A lehető legkedvesebb hangommal és mosolyommal, hogy tényleg, ez egy peches helyzet, nem értek ehhez az adapteres témához, ugyan segítsen már mit lehet tenni! Nagy nehezen közölte, hogy a visszaáruzást csak a központban fogadhatják el! Tehát írtunk egy emailt a központba, "méltányosságból történő visszaáru elfogadása" címen. Mondván, nekik kell eldönteni, hogy egyáltalán jogosan kérjük-e vissza a pénzünket. Egyenlőre még várok. 5 munkanapot ígértek hogy visszahívnak.
Azért írtam, hogy megtudjam, tényleg nincs jogom az új jogszabályok értelmében elállni a vásárlástól?
Internetes vásárlás esetén 14 napon belül visszaküldhetem a terméket ha nem teszik, de személyes vásárlásnál nem! - Ezt mondta a kedves úr az üzletben! Mire számítsak, ha hív az ügyfélszolgálat? Tényleg mondhatja hogy nem kaphatom vissza a pénzem? Kötelezhetnek arra, hogy visszamenjek az üzletükbe, hogy levásároljam a pénzt, amit ezek után tuti nem náluk akarnék elkölteni??Köszönöm a segítséget,
Üvözlettel:
Kedves olvasó!
Még mindig erősen él a köztudatban az a hit, hogy ha üzletben vásárolunk, és később meggondoljuk magunkat, akkor bizonyos időn belül visszavihetjük az árut, és a kereskedő köteles ezt elfogadni, pedig már 20 éve nincs olyan szabály, ami arra kötelezné az üzleteket Magyarországon, hogy az egyébként hibátlan árut visszavegyék.
Ez azt jelenti, hogy ha az üzletben megvásárolt termék nem hibás, egyszerűen nem tetszik, nem megfelelő a mérete, vagy csak meggondoltuk magunkat, akkor a vállalkozás nem köteles ezt a terméket cserélni vagy visszaadni a vételárat.
Azonban egyre több vállalkozás dönt úgy, hogy bár jogszabály nem kötelezi, mégis önkéntesen vállalja, hogy cseréli, visszaveszi a terméket, vagy biztosítja a vételár levásárlását. Amennyiben a vállalkozás ilyen vállalást tesz, annak feltételeit is ő határozza meg, például a határidőt, a címke, a blokk meglétét stb. És azt is a vállalkozás dönti el, hogy hogyan oldja meg a helyzetet, cserét vagy csak levásárlást ajánl fel. Érdemes vásárlás előtt érdeklődni afelől, hogy a kereskedő biztosít-e ilyen lehetőséget, és ha igen, milyen feltételekkel. Általában a nyugta hátulján vagy az üzletben valamilyen írásos formában hívják fel erre a vásárlók figyelmét. Amennyiben a vállalkozás tesz ilyen önkéntes vállalást, köteles azt betartania.
Esetedben, ha a vállalkozás az üzletben vásárolt, nem hibás termékre nem tett önkéntes vállalást a termék cseréjére vagy vételár visszafizetésre, akkor nem követelhető tőle, hogy ezt mégis megtegye. Ha nem vállalt ilyen kötelezettséget, de a te egyedi esetben mégis méltányosságot, fogyasztóbarát üzletpolitikát gyakorol, akkor saját belátása szerint ajánlhat fel neked megoldási lehetőséget például levásárlást is. Mivel nem a jogszabály írja elő ezt, hanem önkéntességen alapul, azért dönthetsz úgy, hogy nem fogadod el a pl. a levásárlást, de a vállalkozás is mondhatja, hogy ennél többet nem tud segíteni.
Ha a vállalkozás előre vállalt önkéntes helytállást a nem hibás, üzletben vásárolt termékre, akkor az üzletszabályzatában meghatározottakat köteles betartani. Tehát ha cserét ígért, cserélnie kell, ha a feltételek is fennállnak.
Az utolsó 100 komment: