Jótállás - valószínűleg barátainak: Garanciának és Szavatosságnak és a köztük lévő nem könnyen emészthető viszonynak köszönhetően is - az egyik örökvisszatérő kérdéskör itt a Homáron. Ezúttal nem a Nagy Megfejtésre gyúrunk, csak egy egyszerű kérdésre adunk választ: mennyire pánikoljunk, ha mondjuk a telóhoz nem passzoló jótállást kaptunk az eladótól, aki nem is különösebben igyekszik korrigálni a hibáját?
Kedves Homár!
Korábban már elküldtem ezt a levelet, de kértem, hogy még ne posztold ki, inkább megvárnám a történet végét. Nos vége. Vagyis már nem számítok áttörő sikerre.
Tavaly vettem az Extreme Digitalnál egy 160000 Ft értékű okostelefont, amire 24 hónap jótállást vállaltak. Sajnos úgy néz ki a telefon okosabb, mint az új gazdája, ugyanis csak otthon néztem meg a kiállított garanciajegyet. Ezen teljesen más IMEI szám szerepel, mint a készüléken. De úgy vettem észre nem én vagyok az első, akin megpróbálják a kötelező és a vállalt jótállást is megspórolni: http://www. fogyvedok.hu/feketelista/2011/ majus1/241-2011.doc
A céggel felvettem a kapcsolatot, megígérték, hogy postán kiküldik a jól kitöltött papírt. Igenám, de a postán megkapott garanciajegyen is a hibás IMEI szám szerepel és még csak pecsét sem volt rajta. Ilyet én is tudnék csinálni itthon.
Telefonon legtöbbször elérhetetlenek, messengeren meg egyszerűen letiltottak. Emailre pedig nem nagyon válaszolnak. Volt hogy megírták, hogy én vagyok a hülye, mert a jótállási jegyen nem az imei, hanem a készülék szériaszáma van. Viszont a készülék valós sorozatszáma is teljesen más. Egyszer telefonon az ügyintéző hölgy bediktálta nekem, hogy a rendszerükben milyen imei szám szerepel. Akkor a valós számot mondta a nő. De akkor a papírra miért irtak más számot? Persze nem hajlandóak kiküldeni új, helyesen kitöltött garanciajegyet.
Az edigital adatkezeléssel foglalkozó jogásza szerint az ügyfélszolgálattal folytatott telefonbeszélgetést a rendeljezésemre bocsátják ha kérem. Hát kértem. Azóta eltelt 41 nap, de válaszra sem méltattak. Úgy tudom 30 napon belül válaszolniuk kéne. Valóban ugrott a 24 és még a 12 hónap jótállás is így?
Üdv:
Bender
Kedves Homár olvasó!
Fogyasztói szerződések esetében a jogszabály 10.000,- Ft. eladási ár feletti mobiltelefonok esetében egy éves jótállási kötelezettséget ír elő a vállalkozások számára.
A jogszabály egyértelműen rögzíti azt is, hogy a jótállási jegy szabálytalan kiállítása vagy a jótállási jegy fogyasztó rendelkezésére bocsátásának elmaradása a jótállás érvényességét nem érinti. A jótállási igény érvényesítéséhez a fogyasztónak elegendő csupán az adásvételi szerződés megkötésének a tényét igazolni, amely megtörténhet az ellenérték megfizetését igazoló számla vagy nyugta bemutatásával. Ha ez megtörténik, akkor a vállalkozás a jótállási kötelezettsége alól nem mentesülhet a jótállási jegyen található esetleges helytelen adatra történő hivatkozással.
A vállalkozás a jogszabályban meghatározottakon túl saját maga is vállalhat további jótállási kötelezettséget az adott termékre, amelynek érvényesítésére az adásvételi szerződésben, általános szerződési feltételekben, illetve jótállási feltételekben meghatározott szabályok az irányadóak. Álláspontunk ezzel kapcsolatban is az, hogy a jótállási jegyen található esetleges elírás a jótállási kötelezettségvállalást önmagában még nem teszi érvénytelenné.
A jótállási jegy kiadása, illetve az abban található adat kijavítása iránti igényre vonatkozó panasz elutasítása esetében a fogyasztó jogosult a követelése teljesítése érdekében az illetékes békéltető testülethez fordulni vagy bírósági peres eljárást indítani.
Az írásbeli panaszra rendelkezése álló 30 napos válaszadási határidő elmulasztása esetében pedig a fogyasztó az illetékes fogyasztóvédelmi hatósághoz fordulhat a fogyasztói jogok esetleges megsértésének kivizsgálása érdekében.
rarabel 2019.06.20. 14:02:46
Az az E-Mag belföldi leányvállalata, ha jól tudom...?
Snagal 2019.06.20. 14:04:58
Ha ezen nem szerepel (vagy ezen is hibásan szerepel) a SN vagy az IMEI akkor hogyan igazolható hogy valóban azt a telefont vettem ott, és nem egy ugyan olyan típus amit lehet, hogy totál máshol vásároltam?
2019.06.20. 14:32:08
juhaszvik 2019.06.20. 14:40:50
Kérdés, hogy a szerződés tartalmazza-e a megfelelő paramétereket, melyekkel beazonosítható a készülék. Ha nem, akkor (szerintem) jogosan háborog a posztoló.
Snagal 2019.06.20. 14:44:20
Ha ez rendszer szintű, szándékos visszaélés, hogy a cég minimalizálja a jótállás igényeket az kurvára gáz.
Darth Revan 2019.06.20. 15:16:21
elromlott a telefonom, bementem a szervizbe, ott elkertek a telefont, megneztek az imei szam alapjan, hogy garancialis-e.
nem kertek a szamlat, nem kertek semmit. Garancialis volt, megcsinaltak.
mindez irorszagban
Snagal 2019.06.20. 15:22:36
Kondom Keselyű 2019.06.20. 15:28:01
juhaszvik 2019.06.20. 15:30:43
" A vállalkozás a jelen eljárásban a békéltető testület megkeresésére küldött válasziratában előadta, hogy a fogyasztó kérelmét megalapozatlannak tartja, mert nem tudta igazolni, hogy a kérdéses terméket náluk vásárolta, mivel a bemutatott jótállási jegyen nem a termék egyedi száma szerepelt. Feltételezése szerint a hiba okából és a hiba bejelentésének időpontjából az következik, hogy nem a szóban forgó termékre vonatkozik a jótállási jegy, mivel a hiba nyilván már a használatba vételkor is fennállt. Végül a vállalkozás hivatkozott arra, hogy a fogyasztó által átadott szériaszámú terméket cégük egyáltalán nem árult, ilyen termék rendszerükben nem szerepel. A panasz megalapozatlansága miatt fogyasztó kérelmének elutasítását kérte."
killerkaller 2019.06.20. 15:34:22
Ha a számlára rá lehet/kell írni a vásárló számára érdektelen adatokat ( cikkszám, VTSZ/SZJ szám, vonalkód szám, EAN, KN-kód, Besorolási szám, stb......), akkor a vásárlói érdek érvényesítéséhez a legfontosabb adatot, az eszköz egyedi azonosító számát miért nem?
Ha ez az adat a szerződésen (számla, nyugta) szerepel, már nem is lenne szükség jótállási jegyre.
killerkaller 2019.06.20. 15:37:53
nem kertek a szamlat, nem kertek semmit. Garancialis volt, megcsinaltak.
mindez irorszagban"
A mobiltelefonok esetében tudomásom szerint ez magyarhonban is így van.
Terézágyú 2019.06.20. 15:49:34
Ugyanakkor az edigitálnak vannak szaküzletei, itt Budapesten 7 db... nem tudni, hogy hol vette a pószter, de ennyi levelezés és kavarás helyett, nem lett volna egyszerűbb rögtön visszamenni a boltba, az egész cuccal, dobozzal (elvégre nem hűtőgépről van szó), és ott rögtön megcsináltatni a garanciajegyet személyesen????
KaTe 2019.06.20. 17:05:29
1. Az adott márkaszervizben nem tudják beazonosítani a telefont, illetve az arra érvényes jótállási időt? A posztoló miért nem kérdezi meg a márkaszervizt/importőrt?
2. Ha kiderül, hogy az extreme digital olyan telefont adott el a posztolónak, amire egyáltalán nincs jótállás, vagy az nem a magyar piacra szánt termék, mégis így hirdette, akkor az nem a rendőrség hatásköre?
Kondom Keselyű 2019.06.20. 17:32:17
1: a garancia a kiskeres ertkesites napjan indul. ha nincs az adott imeihez tartozo szamla,es garanciajegy,akkor honnan francbol tudna a szerviz,hogy mikor kerult ertekesitesre?
dolgoztam mobil kiskerben. volt olyan telonk ami 1.5 evet allt a raktarban,mire eladtuk.
KaTe 2019.06.20. 17:44:05
"Egyszer telefonon az ügyintéző hölgy bediktálta nekem, hogy a rendszerükben milyen imei szám szerepel. Akkor a valós számot mondta a nő."
Kondom Keselyű 2019.06.20. 17:49:16
nem hiszem, hogy barmelyik szerviznek feladata lenne a kiskerek adminsztracios hibait korrigalni,azutan szaladgalni.
Bender 2019.11.03. 21:06:48