2019. augusztustól a Vodafone a UPC tulajdonosa, és ennek egy csomó hozadéka van az előfizetőik számára, például az, hogy vége a UPC Mobilnak, viszont a UPC ügyfelek kedvezményes Voda-tarifákat kapnak. Ez eddig jól hangzik. A gyakorlatban viszont úgy tűnik, vannak érdekes részletek emögött, és még csak nem is az, amit olvasónk kiemelt nekünk a címben: "Nem mondjuk el a boltban, hogy mire fizetsz elő, de akkor sem mondhatod le 14 napon belül, hiába küldünk neked ennek ellenkezőjéről még emailt is". Hanem, hogy "elismerik, hogy a munkatársuk a boltban tényleg nem tájékoztatott arról, hogy csak 3G-t tud a rendszer". Erről ugyanis a honlapon sem sikerült infót találni.
Kedves Homár!
Július végén a fiamnak kellett egy új mobilelőfizetést kötnünk. Körültekintő vásárlóként körbenéztünk a neten, összeirtuk az összes mobilszolgáltató különböző csomagját, osztottunk-szoroztunk és arra jutottunk, hogy kipróbljuk a UPC-t, ahol már meglevő internetelőfizetésem mellé egy korrekt árnak tűnt az ajánlatuk. Láttuk, hogy a UPC is a Vodafon hálozatán fut és mivel van már Vodafon előfizetés a családban, nem láttunk problémát. Fiamnak sürgős volt a dolog, ezért úgy döntöttünk, hogy nem telefonon rendeljük meg és várjuk, hogy a postás kihozza a SIM kártyát, hanem bemegyünk a legközelebbi UPC boltba és helyben elintézzük a dolgot.
Az ügyintézés simán ment. Volna. Ha az ügyintéző hölgy a szerződéskötéskor kibontotta volna a valóság minden részletét, de sajnos nem tette. Azt ugyanis elfelejtette közölni, hogy a UPC csak 3G sávszélességet ad, hiába a Vodafon hálózatán fut. A hálózatot pedig cca 2 órával később aktiválták, amikor is beütött a rideg valóság és kiderült, hogy ez bizony csak 3Gvel megy.
Gyerek egyből közölte, hogy ez neki nem lesz jó. Gondoltam most kell a fejemet a falba verni, amiért nem olvastam el az apróbetűs részt a szerződéses feltételekkel, de mégcsak ezt sem tudtam megtenni, ugyanis a boltban kizárólag csak a SIM kártya átvételi elismervényét irtatták alá velem (amin szintén semmi utalás a 3G-re), a szerződés a kondiciókkal csak órákkal később érkezett meg emailen.
Sebaj, másnap jött egy email, ami szerint aktiválták a szolgáltatást de van 14 napom, ha el kivánok állni. Remek, gondoltam és bár pont egy hétre elmentünk nyaralni, de a 14 napba még belefértünk a visszatéréskor, tehát telefon az ügyfélszolgálatra, pingpongozás legalább 4 különböző, kedves hangú munkatárs között, majd közlik, hogy mivel boltban vettem át a SIM kártyát, ezért nincs 14 napos elállási lehetőség. Beolvasom nekik a saját emailjüket, ahol ennek az ellenkezőjét irják, de sajnálják, ez egy egyenlevél és hibás a megfogalmazás, de akkor sincs elállás, mert az csak internetes/telefonos megrendelés esetén van.
Vagyis ha a postástól veszem át a SIM kártyát, akkor elállhatok, de ha a boltban, akkor nem, függetlenül attól, hogy a boltban sem mondják el a valóságot, nem adják oda a szerződést és nem is kapcsolják be a szolgáltatást helyben, hogy kipróbálhassam. Kérdezem az ügyfélszolgálatot, miért van ez a megkülönböztetés. Azt mondja azért, mert a boltban vásárlás ráutaló magatartásnak minősül és igy nincs elállás. Ezek szerint az internetes/telefonos megrendelés nem ráutaló magatartás... az valószinűleg tréfának is tekinthető.
Ezek után irásos panasz az ügyfélszolgálatnak leirva minden dátumokkal stb. Ma megjött a válasz Mercédesztől (nem az autógyártól, hanem a panaszkezelő munkatársnőtől), miszerint alaposan kivizsgálták a panaszt és a munkatársuk a boltban tényleg nem tájékoztatott arról, hogy csak 3G-t tud a rendszer, pedig nagyon-nagyon-nagyon tréningezik a munkatársakat a kiemelkedő szinvonalú ügyfélkiszolgálás érdekében. Elnézést is kérnek a hiányos tájékoztatásért, de a szabály az szabály és mivel boltban vettem az előfizetést, a ráutaló magatartásom miatt nem állhatok el. Tehát a lényeg az én ráutaló magatartásom, nem pedig az, hogy a UPC eltitkolja szerződéskötéskor, hogy mit ad a ráutaló magatartásomért cserébe. Vagyis nem mondjuk meg, hogy mit veszel tőlünk, de ha nem tetszik, akkor sem hozhatod vissza. Talán illene a boltban kiÍrni, hogy "ZSÁKBAMACSKA akció! Nem csak most, nem csak Önnek"
25 évig dolgoztam multicégnél. Rengeteg fogyasztói reklamációval találkoztam. Ahol mi voltunk hibásak nem is volt kérdés, hogy kártéritünk, de még ahol a fogyasztó is volt a hülye, ott is inkább cseréltünk vagy küldtünk ingyen árut, mert sokkal kevesebbe kerül egy elégedett ügyfél megtartása, mint egy elégedetlen által szétkürtölt rosszhirnév által okozott kár.
Nem értem a UPC-t, de azért megyünk tovább a hatóságok felé, mert bár nem jogász a végzettségem, de megérzésem szerint nem lehet jogszerű az, hogy úgy jön létre egy szerződés, hogy
1) nem kapok rendes tájékoztatást a termékről/szolgáltatásról a vásárláskor,
2) nem olvashatom el és irhatom alá, hogy mire szerződök, mivel ez csak később érkezik meg emailen,
3) nem próbálhatom ki a szolgáltatás, függetlenül attól, hogy a boltban köttetik a szerződés, mert csak órákkal később kapcsolják be,
4) a honlapjuk szándékosan félrevezető, mert a Vodafon lefedettségi linkre irányit át anékül, hogy jelezné, hogy annál rosszabb minőséget árulnak és
5) mindezek ellenére sem állhatok el a szerződéstől, amikor szembesülök azzal, hogy mit kapok.Üdvözlettel,
PL
Kedves olvasó!
A 14 napos elállási lehetőségről:
A fogyasztók számára a jogszabály csak a távollévők között létrejött (pl. interneten vagy telefonon történő megrendeléssel) vagy üzlethelyiségen kívül (pl. a fogyasztó saját otthonában vagy árubemutatón) megkötött szerződések esetén teszi lehetővé az indoklás nélküli elállási jog gyakorlását, amelyet a termék átvételét követő 14 napon belül lehet írásban gyakorolni.
Jelen esetben az előfizetői szerződés a szolgáltató üzlethelyiségében jött létre, ezért erre nem terjed ki a fent említett jogszabály hatálya.
A szerződés felmondásáról:
Az előfizetői szerződés megszüntetése ebben az esetben egyoldalúan a fogyasztó részéről felmondással törtéhet meg, amelynek módja annak időtartamától függ. Határozatlan időtartamra szóló szerződést a fogyasztó bármikor jogosult megszüntetni 8 napos felmondási határidővel. A határozott időre megkötött, un. hűségidős szerződéseknél a fogyasztó alapesetben a határozott idő lejárta előtt csak a határozott időre szóló szerződés miatt nyújtott kedvezmények visszafizetése ellenében tudja megszüntetni felmondással a szerződést. Ez jellemzően kötbérfizetési kötelezettséggel jár a fogyasztók számára.
Mindezek alapján tehát nem a ráutaló magatartás, hanem a jogszabályi rendelkezések miatt eltérő az egyes helyzetekben a szerződés megszüntetésének a lehetősége.
Az emailben küldött szerződésről:
A szolgáltató a szerződések megkötése során általános szerződési feltételeket alkalmaz, amely akkor válik a szerződés részévé, ha alkalmazója lehetővé tette, hogy a másik fél annak tartalmát a szerződéskötést megelőzően megismerje, és ha azt a másik fél elfogadta. A szerződési feltételek e-mailben történő átadása önmagában még nem teszi érvénytelenné tehát a szerződést, ezek a feltételek a vállalkozás honlapján is folyamatosan elérhetőek.
Megtévesztő volt-e a UPC magatartása?
A vállalkozások a kereskedelmi gyakorlatukban azonban kötelesek tartózkodni a fogyasztókkal szembeni megtévesztő magatartástól. Megtévesztő az a kereskedelmi gyakorlat, amely figyelembe véve valamennyi tényszerű körülményt, továbbá a kommunikáció eszközének korlátait - az adott helyzetben a fogyasztó tájékozott ügyleti döntéséhez szükséges és ezért jelentős információt elhallgat, elrejt, vagy azt homályos, érthetetlen, félreérthető vagy időszerűtlen módon bocsátja rendelkezésre és ezáltal a fogyasztót olyan ügyleti döntés meghozatalára készteti, amelyet egyébként nem hozott volna meg, vagy erre alkalmas.
Azt, hogy jelen esetben történt-e ilyen jogsértés, az illetékes fogyasztóvédelmi hatóság tudja megvizsgálni erre irányuló bejelentés esetében.
Ha pedig a szolgáltató eljárását más okból tartod jogszabálysértőnek, akkor a szolgáltató feletti hatósági felügyeletet ellátó Nemzeti Média- és Hírközlési Hatósághoz tudsz panaszt tenni.
Felhasznált jogszabályok:
- 2013. évi V. törvény a Polgári Törvénykönyvről (http://njt.hu/cgi_bin/njt_ doc.cgi?docid=159096.357520)
- 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól (itt: http://njt.hu/cgi_bin/ njt_doc.cgi?docid=167547. 349711)
- 2003. évi C. törvény az elektronikus hírközlésről (http://njt.hu/ cgi_bin/njt_doc.cgi?docid= 75939.370196)
UPDATE
A posztot elküldtük a UPC-nek is, és az alábbi tájékoztatást kaptuk rá válaszul:
A UPC alaposan kivizsgálta a panaszt és azt állapította meg, hogy hibázott, amikor tévesen tájékoztatta az ügyfelet az elállási lehetőségről. A hibára való tekintettel, a szolgáltató méltányossági alapon kötbér nélküli felmondást ajánlott az ügyfélnek, amit ő elfogadott. A UPC a kellemetlenségért ezúton is az érintett ügyfél elnézését kéri.
UPC Magyarország
Az utolsó 100 komment: