Ugye megvan még az RBX.hu? A januárban megírt maratoni szervizelés közben felszívódott fejhallgató esete nagyon szépen zárult, de most megint előkerült a cég, egy szomorúbb helyzet kapcsán. Olvasónk cége az RBX.hu-tól decemberben vásárolt, előre fizetett, majd várt. Mivel a rendelésének csak egy része érkezett meg időben, tovább várt. Aztán többször próbált érdeklődni (közben rendületlenül várt), küldött tértivevényes levelet is, de azok meg jól visszajöttek, miközben ő vajon mit csinált? Hát várt. Mi is írtunk a boltnak és az ügyvezetőnek is, majd persze vártunk, de választ nem kaptunk, úgyhogy tessék: itt a poszt, itt meg az olcsobbat.hu vélemények. Szóval aki az RBX.hu-tól vásárolt, de nem kapott semmit a pénzéért, ne várjon tovább.
Szigorúan véve nem fogyasztóvédelmi ügy a mi történetünk, mivel a céges vásárlók nem minősülnek fogyasztónak (nem minősítem, a jogalkotónak biztos jó oka volt arra, hogy így döntsön), viszont jó tanácsokkal és tanulságokkal szolgálhat azoknak a vásárlóknak, akik online rendelésre adják a fejüket.
2019. december közepén történt, hogy úgy döntöttünk, beszerzünk pár SSD-t a szervereinkbe. Kinéztük a típust, majd leadtuk a megrendelésünket az RBX.hu oldalán. Már korábban is vásároltunk tőlük, nem volt semmi problémánk, így megbíztunk bennük (1. hiba). Megérkezett a rendelésről a pénzbekérő, ami alapján elutaltuk a termékek ellenértékét és a szállítási költséget (2. hiba).
Ezután hosszú szünet következett, majd közelegtek az ünnepek, így rákérdeztünk, hogy mi a helyezt a szállítással. Ez volt az első és utolsó alkalom, amikor telefonon sikerült velük beszélni. Tájékoztattak, hogy csak 2 darab van a nagykerbe' azt szívesen leszállítják, a többit majd januárban. Ebbe beleegyeztünk, majd nem történt semmi, ellenben 2019.12.31-én érkezett egy számla tőlük a vételárral és a szállítási költséggel.
Elérkezett a január, egyre sürgetőbb lett volna a szállítás. Mivel a teljesítés nem történt meg a szállító hibájából, úgy döntöttünk, hogy póthatáridőt tűzünk ki a részükre, ha az alatt sem szállítanak, akkor visszakérjük a kifizetett összeget.
Napi 5-10 alkalommal hívtuk őket, sikertelenül. Emailre nem válaszolnak, messengeren egy üzenetünket olvasták el, arra azt válaszolták, hogy egy gmail-es címen írjuk meg a problémánkat a vezetőségnek. A második üzenetünk már olvasatlan maradt. Több emailt írtunk a megadott címre, a mail tracker alapján elolvasták, de válasz nem érkezett. Ezt követően két tértivevényes levelet küldtünk a cég székhelyére, mindkettő visszajött, mert nem vették át.
Közben eltelt a február is, a cég hozzáállása alapján úgy tűnik, finoman szólva, nem igazán törekednek a kommunikációra, sőt, mintha kerülnének bennünket. Kollégáimmal elkezdtünk keresni olyan cégeket, akik hasonlóan jártak. Meglepő módon többet is találtunk, velük folyamatosan egyeztetünk, hogy szükség esetén együttesen tudjunk fellépni az érdekeink érvényesítése miatt.
Ügyvédi tanácsra csalás miatt feljelentést teszünk a cég ellen a rendőrségen, emellett megkérdezzük a webáruház engedélyét kiadó jegyzőt is, hogy milyen utóellenőrzési gyakorlatot folytatnak a kiadott engedélyek tekintetében. Itt tartunk most. Abban csak bízunk, hogy az RBX.hu-t üzemeltető NaviMaster Kft. mindenki számára rendezi a tartozását, mert a termékekre már nincs szükségünk.
Végezetül pedig, átadom magunkat a kommentszekciónak, a tízmillió fogyasztóvédőnek, jöhet a "posztoló a hülye", a "Batz papucs", az "újságpapírba csomagolt féltégla" és természetesen az "Árkád", mert minden ostorcsapást megérdemlünk a hiszékenységünkért.
Terézágyú 2020.03.05. 10:04:48
Na, ez a fickó ismeri a homár(komment)történelmet - ez már jó pont, ne tessék szidni :)
Ámbár természetesen nekem hiányzik a fenti felsorolásból a "csimota", vagy éppen a "rothadó test" :)
Jake Peralta 2020.03.05. 10:06:06
Bementem volna személyesen az üzletbe megkérdezni hogy akkor most mivan. Tudom ez nehezebb, és költségesebb ha mondjuk debreceni cég vagytok.
movhu 2020.03.05. 10:17:12
Nem azt mondom, hogy csak az a bolt a jó, aki az évente egyszer eladott sok százezres cuccot is ott tartja a polcon. De az biztos, hogy nem vásárolok olyan helyen, ahol a webáruház a termékek 100%-ában csupán logisztikai partner köztem és a nagyker között.
Jake Peralta 2020.03.05. 10:22:20
user friendly 2020.03.05. 10:33:07
Terézágyú 2020.03.05. 10:48:59
"ettől nem éri hátrány a magánszemélyeket sem."
Csak az eladó céget, ha még a vállalkozásoknak is ilyen kedvezményeket kell adniuk. És ha az eladó cég rosszul jár, akkor a vevők, a magánszemélyes vevők is rosszul fognak járni...
Mellesleg a vállalkozóknak egyéb kedvezményeik (áfavisszaigénylés, adóból való leírás stb.) vannak.
Nikolas Jr. 2020.03.05. 11:10:03
Egyébként ha valaki tudja mi van velük, akkor engem is érdekelne.
Terézágyú 2020.03.05. 11:14:24
"Egyébként ha valaki tudja mi van velük, akkor engem is érdekelne."
Nyilván tönkrementek, a cég jogutód nélkül megszűnt, kártalanítás nem lehetséges, a tulajdonos nem felelős, megtarthatja a bömösét, majd pár nap múlva alakíthat egy új céget BRX néven, átírják a honlapon a címet, és kezdhetik újra.
Nikolas Jr. 2020.03.05. 11:52:55
Terézágyú 2020.03.05. 11:58:07
"Ez tény, hogy tönkrementek vagy csak feltételezés?"
Csak.
juhaszvik 2020.03.05. 11:59:31
Lehet, hogy a kérdésem h*lyébb, mint a posztoló ( - ő írta, hogy csak nyugodtan - ): cégek esetén nincs utánvétel?
Kelpo 2020.03.05. 12:00:06
user friendly 2020.03.05. 12:20:28
nincs cégem, nem azért mondom, csak nem tartom fairnek a jelenlegi gyakorlatot.
Terézágyú 2020.03.05. 12:27:00
"szerintem a fogyasztóvédelem nem valami kedvezmény, hanem alap, ami mindenkit megillet(ne)."
Bizonyos védelem meg is illet minden vásárlót, akár magánszemély, akár vállalkozás.
Nyilván ezt úgy kellene hívni, hogy "magánszemélyfogyasztó-védelem" meg "vállalkozásifogyasztó-védelem"...
killerkaller 2020.03.05. 12:30:04
user friendly 2020.03.05. 12:42:02
Terézágyú 2020.03.05. 13:11:54
"mennyiben sérülnének a magánfogyasztók, ha a cégeket is ugyanazok a jogok illetnék meg?"
Ezzel kezdtük a beszélgetést :)
A magánfogyasztóknak járó kedvezmények terheket rónak az eladókra. Ha mindenkire érvényesek a jogok, akkor még több teher lenne, amit valahogy áthárítanának.
Egyébként már többen leírták ezt itt konkrét példákkal.
Egyébként kicsit olyasmi ez, mint amikor azt mondják, hogy miért zavar ez téged, hogy a nyugdíjasok ingyen utaznak a vonaton/buszon? Hát az, hogy amióta nekik ingyenes, azóta könnyen utazgatnak, és annyira tele van az ingyenutazókkal a vonat, hogy neked, aki fizetsz, már ülőhelyed sincs...
Csokis · http://csokis.blog.hu 2020.03.05. 13:14:38
index.hu/tech/godmode/2020/03/05/brazilia_counter-strike_esport_itelet_shay/
juhaszvik 2020.03.05. 13:15:16
(Most engedjük el azt a több mint féligazságot, hogy Mo.-on nincs fogyasztóvédelem.)
Terézágyú 2020.03.05. 13:36:22
kiszamolo.hu/internetes-vasarlas-elallasi-jog/
Zozo___ 2020.03.05. 14:44:01
user friendly 2020.03.05. 14:48:53
user friendly 2020.03.05. 14:55:05
ha erre tudsz épkézláb magyarázatot, azt szívesen veszem.
Terézágyú 2020.03.05. 14:56:18
"na akkor még egyszer: a fogyasztóvédelem nem egy kedvezmény. mondd már el légyszi, hogy mitől lenne az. "
Egyfajta fogyasztóvédelem jár a magánszemélyeknek (ezt nevezhetnénk magánszemélyfogyasztó-védelemnek), és jár (csak másfajta) a vállalkozóknak (ezt nevezhetnénk vállalkozófogyasztó-védelemnek). Hogy miért kétféle, erről már írtam, és mások is írtak.
Nem fogom leírni harmadszor, ha nem érted, akkor nem érted.
Én nem vagyok vállalkozó, sőt szinte fogyasztó se - de az itt olvasott sztorik alapján mindkét réteg megéri a pénzét...
Úgyhogy én a témát befejeztem.
Sluck Ödön 2020.03.05. 14:58:51
user friendly 2020.03.05. 15:09:38
ilyenformán én sem bánom, ha befejezzük ezt a meddő beszélgetést.
juhaszvik 2020.03.05. 15:17:50
1. Gondolom nem ugyanaz az érdekérvényesítési képessége egy magánszemélynek és egy vállalkozónak. Ne felejtsd, hogy míg előbbi egy nagy halmaz átlaga, amibe beletartozik mindenki (pl az aluliskolázottak, a földművesek, az erdőkerülők és az öregek is), addig utóbbi egy olyan személy (vagy cég), amely nap mint nap ügyeket intéz, üzleti kapcsolatokat tart fenn.
2. A vállalat nem fogyasztási cikket vásárol, hanem anyagot, munkaeszközt, stb., aminek van egy fajta amortizációja, amit költségként el lehet számolni. Nyilván egy mezei fogyasztó ilyet nem tud.
hátezmilegyen 2020.03.05. 16:25:36
hátezmilegyen 2020.03.05. 16:32:56
Febr.23.-án még létezett a cég és nem volt ellene bezárás…
adott idő alatt a legtöbb japán kuttya 2020.03.05. 19:52:19
Amikor, és ahogy a Ptk-ban definiálva lett a fogyasztó fogalma, az nem magyar találmány és nem is az volt az akarat, hogy a cégeket kizárják a magánszemélyeket megillető jogokból. Az EU jogharmonizációra kötelezi a tagállamokat, így a törvénykönyv újdonságait nem is jogász írta, hanem szakmai fordító ( amit aztán persze jogász lektorált). Ha csak az indoklás nélküli elállási jogot nézzük, ugye olyan nincs sehol leírva, hogy cég nem állhat el. Éppen ellenkezőleg , a mára az egyik piacvezető online szereplő jogásza mondta ki először, hogy ha te cég vagy, akkor ne érveljél semmi olyannal, ami a Polgári Törvénykönyvben van leírva, hiszen az nem rád vonatkozik. Ez így el is terjedt. Ha ezt vesszük alapul, akkor például jótállásról is csak a Ptk-ban olvashatunk, így az sem járna, a kialakult gyakorlat azonban más. Jótállást hamarabb ad cég a cégnek, hiszen bár az eladó a kötelezett, a felé érvényesített jótállási igényt a legtöbb esetben továbbadja forgalmazó felé, vagy a forgalmazó által megállapított szerviz felé. Ugyanezt az elállási jognál nem lehet megtenni, ezért is a szigorúbb gyakorlat.
A kialakult helyzet puhítása iránt volt is lobbi, meg meg is próbálták oldani, de egyszerűen lehetetlen feladatnak minősült. Ilyenkor az ötletelés úgy néz ki, hogy feldobnak egy ötletet és próbálják kitalálni, hogy hogyan is lehet azt kijátszani, ha kijátszjató, akkor inkább meg sem nyissák a kiskaput. Ezen azért elmélkedjünk el, hogy miért is gondolkodnak ott fenn rögtön így. Nyilván a rutin, meg az évek.
A felmerült öltetek: Legyen összeghatárig felmondható minden szerződés? Legyen mondjuk 100000 forint? Remek ötlet, csak torzítaná a piacot, megszűnne a 80-90 ezer körüli ár és minden ilyesmi 100001 forintba kerülne. Rendben, akkor legyen adott darabszámig minden szerződés felmondható? Nem jó, mert akkor a nagykerből tételenként fognak rendeln a cégek. Jó, akkor vegyünk ki az elállási jogot a Ptk-ból és írjunk egy törvényt arról, hogy minden online adásvételi szerződés felmondható 14 napon belül. Az sem oké, mert jogi személy nem lehet egyenlő a természetes személlyel. Amig a magánszemély nem írhat le költséget az Szja-ból, amig nem számolhat el ételt repreként, addig nem lehet egyenlőségjelet húzni cég és magánszemély között. Erre pedig nyilván sosem lesz politikai akarat. Meg egyébként is, nehogymár egy cég feleljen egy másik cég üzleti kockázatáért. Oké, akkor vizsgáljuk meg a tevékenységi kört és ha azon kívül van a megvásárolt áru, akkor az legyen visszaküldhető. Tehát, ha csak a költségelés a céges számla célja, ergó adócsalás, akkor azoknak segítsünk? Ugyan, kérem. Jó, de ha kiveszik a könyvelésből? Bingó, tegyünk egy próbát, van már online NAV-adatbázis, van mód keresztellenőrzésre, nézzük meg. Amióta nincs olyan, hogy eredeti számlapéldány és egyre inkább elterjedt a pdf-ben, előre küldött számla, azóta ezzel is visszaélnek. Bekértük az egyik nagy játékostól a legutolsó lezárt év összes cégeknek kiállított jóváíró számláját , meg az át nem vett utánvétes csomagokra kiállított sztornókat és megnéztük a másik oldalt. Döbbenetes lett az eredmény: jóváírt számlák szerepelnek a könyvelésekben, jóváíró számla nélkül. Soha át nem vett csomagra alapuló soha ki nem fizetett utánvétes számlák, leköltségelve, az ÁFA soha vissza nem fizetve. Ekkor fogyott el az ötlet és fogyott el az akarat a cégeket beintegrálni a Ptk-ba.
Oldjátok meg saját magatok. Ha a számlázáskor jobb, ha cég vagy és élvezed az előnyeit akkor maradj cég akkor is, amikor annak a hátrányaitól szenvedsz.
ebella 2020.03.06. 03:04:47
aefzuj 2020.03.06. 06:46:32
Permetező 2020.03.06. 07:33:42
2020.03.06. 08:39:03
Fospunpa.
hátezmilegyen 2020.03.06. 11:00:07
Szóval képtelenek vagytok megoldani egy problémát, inkább egy oldalon keresztül írogatod a kifogásokat. Add vissza a doktori címedet te semmirekellő. Lefogadom még a portásotok is tudja a megoldást csak ott „fenn” nem kérdezitek meg a hozzáértő lentieket…
Nick-son 2020.03.06. 11:16:08
A vállalkozásnak a magánszemélytől eltérően nyeresége van és ennek érdekében kockázatot vállal.
Elég csak visszalapozni a posztok között nem rég valaki beküldte, hogy vett egy asus laptopot, elromlott (nem derült ki cég volt-e) de felmerült, hogy munkaeszköz volt és az kiesett a javítás idejére és akkor most ő kártérítést kér... sokak szerint jogosan. Na de mekkora a kár? Hát az attól függ mire használta a gépet... ha csak három levelet küldött volna el, hogy kész a kulcsmásolás (mert mondjuk azzal foglalkozik) akkor 10ezer, ha egy ingatlan átírós ügyvéd akkor kiszorozza a kieső napokra napi 3 ingatlan átírásából meg nem szerzett bevételt 30 napra? Hát nem tudott dolgozni... erre mondom azt, hogy neki kockázata van abban is, hogy olyan gépet vegyen, annyit tartalékba, hogy működjön amikor kell. Ez nem az eladó kisker kockázata a 15ezer forintos árrésért cserébe.
Ez alapján egy számtech boltban vesz egy cég egy laptopot 100ezer forintért, aztán arról vezérel egy kohót meg egy gárturbinás erőművet és megáll akkor az is be fog kopogni a boltba, hogy kérem kártérítést kérek, kiesett 300millió bevételem? Hamar bezárnak a számtech boltok. Nem. Ez az vállalkozás felelőssége, hogy olyan gépet üzemeltessen ami alkalmas a feladatra. A vállalkozás kockázata, hogy bevállalja a 100ezres laptopot, vagy normális gépeket használ 50 millióból megfelelő háttérrel bebiztosítva.
De bele lehet abba is gondolni, hogy amikor egy cég megvesz egy terméket nem köteles azt bemondani, hogy ő azt tovább értékesíti, vagy használja, egyáltalán mire használja, milyen leterheltséggel, vagy mit csinál vele, berendelhet három CNC esztergát is, kiviszik kifizeti (gondolja a szomszéd Józsinak biztos megtetszik és fog rajt 200ezret), hát a Józsinak nem tetszik a színe és akkor küldi vissza a gyártónak, hogy hát elállási jog?
Ugyanezt tovább gondolva a cégek között vannak olyan méret különbségek, hogy ha fogyasztói jogok lennének a nagyobbakkal be lehetne dönteni a kicsiket akik nem tudják finanszírozni a leszállított 50 db üzleti laptop költségeit ha a vevő vállalkozásnak épp olyanja van, hogy ipi apacs elállok nem ér a nevem ide vissza 25 milliót, a nekünk meghozott laptopokkal meg csináljatok amit akartok.
Éppen ezért is alakultak ki a komolyabb üzleti megoldások a cégeknél felmerülő igényekre, mert különben minden cég venne lakossági vacak gépeket, eszközöket, anyagokat, rátolná az üzleti felhasználást 0-24 órában aztán két hét múlva lihegna a garanciáért meg kártérítésért.
adott idő alatt a legtöbb japán kuttya 2020.03.06. 11:53:49
hátezmilegyen 2020.03.06. 12:11:13
Igazad van, de nem. Mindenki okkal vesz valamit, a magán ember is és a cég is. Ha nem jó a termék a kár az kár, csak a nagyságrendek mások. De nem a kár a lényeg, hanem a garancia. A kárt oldják meg bíróságon, mindenki. De egy hibás alkatrés cseréjéért bíróságra menni röhej. Azért így írták meg a szabályt, hogy legyen munkája az ügyvédeknek. Ennyi. A vállalkozás nyugodtan kaphatna garancia jogot anélkülis, hogy konkrétan fogyasztónak minősítenék. A gyártó a fogyasztót is elküldi a francba, ha iparszerűen használta a terméket és ezért ment tönkre, de egy gyári hibás alkatrész cseréje a szervizben tök ugyanaz, akkor is, ha magán emberé és akkor is, ha cégé.
KaTe 2020.03.06. 13:32:02
Céges vásárlásnál is van egy év kellékszavatosság, igaz, itt a bizonyítás már a vevő terhe.
Ha cégek is részesednének a csak a fogyasztóknak járó előnyökből, az komoly áremelkedést eredményezne a legtöbb tartós fogyasztási cikknél. Nem muszáj nyerned pl. az áfán, megveheted magánszemélyként is a laptopot, kapsz rá jótállást, meg elállási jogot, ha neked így jobban megéri.
Etniez 2020.03.07. 06:36:42
Én mondjuk ott húztam fel a szemöldökömet, hogy, Gmail-es cím.
yaffa · http://www.yaffa.blog.hu 2020.03.07. 07:25:32
Szépen leírtad, érthetően.
Ezért szarrá fognak alázni az okostojások...
titánlakat 2020.03.07. 09:36:20
2020.03.07. 11:07:23
CCnick 2020.03.07. 11:18:54
CCnick 2020.03.07. 11:20:58
MindenKIt megillet. A cég nem, KI hanem MI.
CCnick 2020.03.07. 11:30:14
Mondok egy példát.
Veszel magánszemélyként egy Parks*de flexet a L*dlben. Kapsz rá 3 év jótállást. A Parks*de nem ipari gép, téged hétvégi flexeséssel egy évtizeden át kiszolgál.
Veszel cégkéntként egy Parks*de flexet a L*dlben. Napi 16 órát menne a cégedben (ez magánfelhasználónak 3év alatt se jönne össze) így kéthetesen szétesik. Ha te mint cég fogyasztó lennél, ez lenne a cég utolsó megvásárolt flexe mert kéthetente kötelessége lenne a Lidlnek megcsinálni neked ingyen vagy adni helyette egy újat, a javitás idejével hosszabbodna a jótállásod a cserével meg újraindulna.
CCnick 2020.03.07. 11:36:51
Mercel 2020.03.07. 14:11:08
Akkor ezúton nyugtatlak meg, hogy a webes kereskedelemmel SŐT, a szállítmányozással foglalkozó cégek legnagyobb része "csupán logisztikai partner" : )))
Onnan tudom, hogy mindkét műfajt megjártam mielőtt még... : )
Lehetne ezt jól is csinálni - sokkal hát a magyar néplélek olyan, hogy nem igazán cél az, hogy valami jól legyen elvégezve vagy művelve.
MrZed001 2020.03.07. 14:31:11
"Veszel cégkéntként egy Parks*de flexet a L*dlben. Napi 16 órát menne a cégedben (ez magánfelhasználónak 3év alatt se jönne össze) így kéthetesen szétesik. "
Fordítsuk meg.
Te mint magánember veszel egy laptopot. Napi 16-24 órában használod. Bírnia kell? Naná.
Akkor te mint EVA-s, KATA-s, ... vállalkozó/BT veszed ugyanazt a laptopot, és napi 8 órában munkára használod ... nem kellene akkor ugyanannyit bírnia, mint a magánembernek ?
És még csak le se írhatod, el se számolhatod ...
Nem-e kellene talán annak a laptopnak napi 24 órát menve is működnie min 3-5 éven át ?!??
Vagy ez LCD TV. Magánszemélynél napi 16 órát megy folyamatosan, cég meg vette pl nyaralóba és 2x volt bekapcsolva.
Szóval ahol pl nincs/minimális a kopó alkatrész (pláne elektronikai cucc), ott van értelme ilyen módon diszkriminálni a NEM (vagy félig pl egyéni vállalkozó) magánembert ?
Tényleg, EU mikor akarja bevezetni a JAVÍTÁSHOZ VALÓ JOG-ot? Az se tökély, de azért valami.
Sírva röhög az ember, amikor pl kanadai fogyivédelem hiányáról van szó, mert ők már most is irigykednek az EU-ra (lásd háztartási elektronikai cuccok: ott aztán tényleg vicc a garancia és nulla a szavatosság).
Az alkatrész utánpótlási kötelezettséget ugye 2003-ba itt is megszüntették. Tehát 2,1 éves hűtődhöz nincs motor, akkor dobhatod ki. Ez azért gáz.
Opportunista mikroba 2020.03.07. 14:46:10
CCnick 2020.03.07. 19:44:06
"ilyen módon diszkriminálni" semmi diszkrimináció nincs abban, hogy a magánszemély és vállalkozás nem ugyanazokkal a feltételekkel létezik.
CCnick 2020.03.07. 19:45:21
Jeff 2020.03.07. 20:59:33
Mondd már el lécci, ennek mi értelme van. Katás vállalkozóként nem igényelsz vissza áfát, akkor miért nem magánszemélyként vásárolsz?
Opportunista mikroba 2020.03.08. 09:28:03
Jeff 2020.03.08. 09:38:33
Opportunista mikroba 2020.03.08. 10:38:47
CoolKoon 2020.03.08. 11:01:19
asdf 2020.03.08. 12:37:51
Jovore, 10 ev kotelezo alkatreszellatas es 15 napon belul meg is kell kapnod azt, en ezt hallottam. Persze ha heroinaron adjak majd az alkatreszt (mar most is ezt teszik) a hajadra kenheted az egeszet.
pizo 2020.04.15. 10:48:41
Zoli