Tékozló Homár

Először nem javít, aztán meg hónapokra elnémul a Nikon szervize

2020.03.17. 10:00 | Homár Rezső | 35 komment

via GIPHY

Olvasónk és a másfél éves Nikonja egy jótállási helyzetbe keveredett. A szerviz először nem talált hibát, majd a második körben közölte, hogy megvan, de nem garanciális. A Nikon a szervizre mutogat, majd elhallgat. nikon-fm2-film-camera.jpg

Elromlott a 18 hónapja vásárolt, középkategóriás Nikon D7100-as fényképezőgépem. Működött, de egy funkciója, a vázmotoros objektívek autofókusz kezelése elromlott. Bevittem a márkaszervizbe, garanciája még él, átvették, majd kb 10 nap múlva értesítettetek, hogy kész, mehetek érte.

Átvételkor a magammal vitt objektívvel kipróbálva hamar kiderült, hogy semmit nem javítottak meg rajta. 

Visszaadtam, sőt a próbálni vitt objektívet is elkérték, hogy így majd a szerviz is megtalálja (!!!) a hibát. Eltelt két hét, semmi. A szerviz honlapján utánanéztem és azt találtam, hogy szerintük párásodás miatt beázott a gép (időjárás, por és zápor álló, gumitömítésekkel ellátott váz) és ezért a burkolaton kívül MINDEN belső elektronikát ki kellett cserélni és ez persze "out of varranty".

Megreklamáltam a szerviz címén emailben és telefonon, semmilyen választ nem kaptam. Eddig 4x fordultam levélben a magyar Nikon Kft ügyfélszolgálatához. Teljesen hiába. Tovább küldtek a külföldi szervizhez, majd miután felhívtam a figyelmüket, hogy én velük állok hivatalos kapcsolatban és nem a szervizzel, minden kapcsolatot megszakítottak velem, levélre nem válaszolnak, a gépem pedig már 2. hónapja náluk van. 

Ebben az esetben olvasónk a kereskedővel áll jogviszonyban, így a szervizhez küldeni valóban nem korrekt. Ahogy ilyen sokáig ülni a fényképezőgépen sem az.

Kedves Olvasó!

A leírtak alapján a készüléked még jótállási időn belül van; 18 hónapja vásároltad a terméket, tehát már a gyártó vagy forgalmazó által vállalt önkéntes jótállási idő van életben.

A jogszabály azt írja elő, hogy a vállalkozásnak törekednie kell arra, hogy a kijavítást vagy kicserélést legfeljebb tizenöt napon belül elvégezze. Mivel a jogalkotó a törekedni szót használja, ezért indokolt esetben (pl. külföldi alkatrész rendelés) indokolt lehet a határidő átlépése, azonban álláspontunk szerint az, hogy 2 hónap telik el, és ráadásul megfelelő tájékoztatást sem kapsz, az nem elfogadható.

Azt valóban érdemes szem előtt tartani, hogy az a vállalkozás jótállásra köteles, aki a kötelező jótálláson túli időre a jótállást vállalta. Ha ez a Nikon Magyarország Kft., akkor ő a jótállásra köteles, a szervizzel te valóban nem vagy jogviszonyban.

Javasoljuk, hogy a jótállásra kötelezettnek küldj még egy utolsó felszólító levelet, és tűzz egy végső határidőt, amelyet még hajlandó vagy kivárni a javításra, ha ez a határidő is eredménytelenül telik el, akkor Polgári Törvénykönyv értelmében lehetőséged van áttérni egy másik jótállási igényre, arra hivatkozva, hogy nem megfelelő határidőn belül, és nem az érdekeidet kímélve járnak el. Tehát jogosan kérheted a cserét vagy a vételár visszafizetést is a javítás helyett.

Amennyiben nem rendeződik az ügyed, Békéltető Testületi eljárást kezdeményezhetsz. 

Felhasznált jogszabályok:

2013. évi V. törvény a Polgári Törvénykönyvről

19/2014. (IV. 29.) NGM rendelet a fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés keretében eladott dolgokra vonatkozó szavatossági és jótállási igények intézésének eljárási szabályairól

Szűrt kommentelők

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lalikám 2020.03.17. 10:28:24

Biztos nem hagytam volna ott az objektívet.

juhaszvik 2020.03.17. 11:57:43

Elég kurta a poszt (ami önmagában nem baj), elég sok információ hiányzik ahhoz, hogy megértsük a történteket.

"A szerviz honlapján utánanéztem és azt találtam, hogy szerintük párásodás miatt beázott a gép"
Ezt csak én nem értem? Mi az, hogy a honlapon talált valamit a saját ügyével kapcsolatban?

"a burkolaton kívül MINDEN belső elektronikát ki kellett cserélni"
Értem, hogy ideges (én is az lennék), de értelmetlen dolgokat ne írjunk le.

"minden kapcsolatot megszakítottak velem"
Dettó. Az ügyfélszolgálat megszakított minden kapcsolatot a posztolóval?

a fekete krindusz 2020.03.17. 12:21:59

@juhaszvik1: jobb helyeken online tudod követni a reklamációkat, a Nikonnál is.

juhaszvik 2020.03.17. 12:34:18

@a fekete krindusz: Na ezt akkor már értem. Olyan mint a futároknál a nyomonkövetés. Gondolom a Nikon kft. küldte el neki az ügy azonosítóját (mivel ő nem áll "hivatalos kapcsolatban" a szervizzel).

a fekete krindusz 2020.03.17. 12:37:45

@juhaszvik1: itt:
service.nikonrepair.eu/metrixdirect/loginhu.htm

szerintem amikor nyitsz egy jegyet, akkor kapsz bejelentkezési adatokat.

FDToth 2020.03.17. 12:48:26

Erdekes, gondolkodom azon h miert lehet az, hohy ha egy adott kereskedlemi egysegtol vasarolsz, es gond van a termekkel, akkor miert razzak le azzal a fogyasztot h ok ‘nem gyartok, nem a jotallasra kotelezettek’. Es ezt le is merik irni, minden tovabbi problema nelkul, jo, persze mehetsz bekeltetohoz meg minden, de az ilyen hozzaallasu es a rendeletekre tojo cegeket miert nem buntetik igen magas birsaggal? Miert hagyjak h ezek a cegek (vagy tudatlansagbol, vagy direkt) ilyen hozzallassaz mukodhessenek?

a fekete krindusz 2020.03.17. 12:56:29

@FDToth: addig jó, ha a megbizott szerviz javit garanciában. Amint a megbizott szerviz elhalt a picsába, mert elbasztad a gépet, azonnal nekiállunk jogviszonyt vizsgálni. Hogyisvanez ?

FDToth 2020.03.17. 13:20:31

@a fekete krindusz: az h most a fogyaszto cseszte el vagy sem... ha a fogyaszto kozvetlenul a forgalmazohoz vagy a szervizbez fordult (es nem oda ahol vette), es a szerviz mondott olyat h ez beazas, attol meg mehet a fogyaszto oda ahol vette, hatha ok megnezik meg egyszer es kiderul h a szerviz a ludas.
Ezert erdmee elvinni oda ahol vetted mert megsprolhatsz egy kort ha kozvetlenul a szerviz elutasit
Meg ugye gari sem szunik meg, max egy bizonyos reszre, de ez sem megszunes csak fizetis javitas, a beepirtt uj alkatrszre ugyanugy lesz gari. Ez a jotallas megszunese dolog is ordas nagy tevhitt es baromsag...

Chariot33 2020.03.17. 15:11:38

Az én gépemről szól a poszt, itt az UPDATE.
A szerviz igazgatójával való többszöri telefonos és email-es eszmecsere után a következő a helyzet.
A szerviz állítólag küldött egy rakás levelet, de én egyet sem kaptam meg. A cégvezető átküldte őket egyben.
A küldött képeket nézva tényleg az látszik, hogy a gépbe vmi folyadék jutott.
És innen kb buktam a dolgot, mert én hiába tudom, hogy soha, sehol nem áztattam el a gépet, ha bárhogyan folyadék (víz, gőz, pára, bármi) jutott a belsejébe, akkor ők megtagadják a garanciális javítást. Pénzért persze megjavítanák, de nem túlzásnak írtam, szerintük az ÖSSZES elektronikai elemet cserélni kell! Amúgy az AF kivételével mindene működik. :) 128 eFt-ért, ami több, mint a váz jelenlegi ára.
Arra pedig, hogy első alkalommal még a hiba észleléséig se jutottak, a cégvezető úr egy porszívóügynököt megszégyenítő, végtelen ciklusban ismételt mellébeszéléssel tudott csak reagálni.
Eddig ez volt az 5. alkalom, hogy a Nikon szervizre szorultam (volna). Ezek közül 1x, igaz kutya drágán, de megjavítottak egy objektívemet, a további négy alkalommal valamilyen indokkal, de mindig kihozták, hogy a felhasználó a hibás!
Én itt feladtam. Azt bizonyítani, hogy vmit NEM tettem a géppel gyakorlatilag lehetetlen.
Vettem egy másik márkát és itt befejeztem a Nikon céggel való összes kapcsolatomat.

Tom Taylor 2020.03.17. 16:48:42

Én több, mint 20 éve vagyok nikonos, a feleségem nem legalább 30 éve. Egy gépet kivéve az összes gépem Nikon volt, most is az van. A fiamnak is Nikonja van. Soha semmi gond egyik géppel sem volt, pedig voltam velük -20 fokban, meg a Szaharában is.
Viszont a hivatalos Nikon szervizben soha nem volt jó híre. Több fotós barátom is azt javasolta, ha baj van, oda soha ne menjek. Nem a gyártóval van baj, hanem a magyar "szakemberekkel".

pitypanglepke 2020.03.17. 17:06:37

@Chariot33: Ezt nem ertem. Eloszor, mikor visszakaptad, hogy nem talaltak rajta hibat kaptal valamilyen munkalapot, szerviz szamot? Ezt a magyar szerviz allapitotta meg? Errol van dokumentaciod?

Masodjara tovabbkuldtek kulfoldre? Vagy hogy volt ez? Nem ertem.
Eloszor, mikor bevizsgaltak szet kellett, hogy szedjek. Ha akkor nem panaszkodtak beazasra, akkor onnantol ez az o felelosseguk. Ha nem szedtek szet plane az o felelosseguk, hiszen javitas utan egybol visszakaptak a gepet, ergo most mar az o javitasuk is garancialis!
Tegyel feljelentest/indits fizetesi meghagyasos eljarast a javitasi koltsegre.

Annak, hogy beazott, nyoma kell, hogy legyen, ezt egy szakember meg tudja allapitani!
Amennyiben tenyleg ennyire inkompetensek - elkerik az objektivedet, hogy azzal vizsgaljak be masodjara - nem hiszem, hogy szakszeruen aztattak volna be a gepedet, amennyiben ok tettek.
Amennyiben nem volt kulfoldi szerviz bevonva, kuldd el egy nemet/brit akarmilyen nikon szervizbe az elso munkalapot mellekelve. Tudtommal ezek euro
pai garanciaval rendelkeznek. Kerjel vizsgalatot. Azok nem lacafacaznak, elkezdik vizsgalni a magyar szervizt!

Ne hagyd annyiban!
Mi a garancia arra, hogy mas markanal nem jarsz igy, ha magyar szervizbe kell vinned a geped?

Nekem sose volt semmi problemam a Nikon-nal, mondjuk magyar szervizzel sose talalkoztam, tobb orszagban vettem mar igenybe szerviz szolgaltatasukat...

Chariot33 2020.03.17. 17:15:46

@pitypanglepke: Az első kör után azt állították csak szoftveresen állítgatták, és "nem látták hibásnak". Utólag azt állítják, hogy a beázás okozta hiba olyan alattomos, hogy biztosan azokban az órákban, amikor épp vizsgálták nem látszott. De tényleg, ez a magyarázat. A hiba létezett, mikor bevittem, létezett, mikor visszakaptam, a helyi szervizes megerősítette, és létezik azóta is. CSAK azokban a perecekben nem látszott, amikor az amúgy cseh szerbízben bevizsgálták! Aztán amikor másodszorra ismét megkapták végre szétszedték s akkor találták meg a beázás okozta korróziós nyomokat.

autosvilag.com 2020.03.17. 17:18:29

A klasszikus kérdés: hogyan kerüljük el a Nikon gépünk javíttatását, vegyünk Canon-t!

2020.03.17. 17:27:19

ezt a párásodástól rommá korrodált belsőt nem értem. melyik bolygón fotózott a poszter, a vénuszon? (kénsavas felhők)

a fekete krindusz 2020.03.17. 17:55:31

@pitypanglepke: "Arra pedig, hogy első alkalommal még a hiba észleléséig se jutottak, a cégvezető úr egy porszívóügynököt megszégyenítő, végtelen ciklusban ismételt mellébeszéléssel tudott csak reagálni."

ezt lennél bővebben?

Nikolas Jr. 2020.03.17. 17:57:17

@Chariot33: Én el tudom képzelni, hogy nem a vázmotort tesztelték le, hanem rápattintottak egy AF-es objektívet és azt "állítgatták szoftveresen". Miután adtál egy nem AF-es objektívet is rájöttek, hogy tényleg nem megy, ekkor szedték szét először... Persze ez csak fikció a részemről, de megmagyarázná, hogy miért csak másodjára vették észre az állítólagos bepárásodást.

Chariot33 2020.03.17. 18:01:57

@a fekete krindusz: Elismételte igen sokszor, hogy a szerviz igenis tökéletes munkát végzett, épp csak a hiba természete ugye olyan, hogy ők azt épp nem láthatták. Merthogy ugye a beázásos hibák ilyen kis alamusziak! :) Elötte, utána igen, de a tökéletes működő szervizes kezében nem.
@Nikolas Jr.: Erre én is gondoltam, csak hát a hiba leírásában szerepelt, hogy csak vázmotoros objektívet nem kezel! De egy tökéletesen dolgozó szervizes nem lehet, hogy ezt nem olvasta!

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2020.03.17. 18:19:30

Nekem sosem volt Nikonom, de itthon tényleg népszerű márka, sokak használják (még a szocializmusban lett ez az egyik fő márka az állami vállalatoknál, és így az ismertsége is nagyobb volt mindig is). A hallgatóink közül sokan panaszkodtak már az itthoni szervizre, egyrészt a hosszú átfutási idő (külföldön történi a javítás), másrészt a posztban is olvashatóhoz hasonló jellegű problémák, harmadrészt a drága ár miatt (habár ez utóbbi máshol sem sokkal olcsóbb, ha egyáltalán).
Nem akarom ezt a márkát "bántani", csak leírom a tapasztalatokat.

A leírt esettel kapcsolatban: az említett, Nikon AF rendszer lényege az, hogy a vázban van a motor és innen megy a meghajtás egy kuplung szerkezeten keresztül az objektívbe. Ez a Nikon régebbi objektívjeinél van így, a modernebb objektívekben eleve benne van a motor. Ez a kuplungos rendszer egyébként egy eléggé lassú, és problémás megoldás.

A lényeg, hogy ez a (minden valószínűség szerint) régebbi objektív nem biztos, hogy cseppálló (ez egyébként NEM záporálló, hanem csak a gépre cseppent vízre érvényes, zuhogó esőre nem!), ami a bajonett csatlakozásra is érvényes. Tehát a váz (7100) ugyan lehet cseppálló (biztos az is), de ha az objektív nem az, akkor azon keresztül juthat be víz (pára stb.) a gépbe is.

De, azt villamosmérnökként sem nagyon hiszem, hogy a használat közben észrevételenül annyi víz került volna a gépbe, ami akkora bajt okoztott volna, hogy az összes nyomtatott áramkört, meg egyéb szerkezetet (motorok, tükör, zárszerkezet stb.) cserélni kéne. Hiszen akkor a gép eleve meg sem nyikkanna, nyikkant volna utána bekapcsoláskor. Ez akkor lehetséges, ha valaki konkrétan vízbe ejti a gépet, és az ott is marad pár (másod)percig. De, ekkor már látható jelei is vannak a történetnek, folyik ki a vázból a víz, a belső fémek korrodálódhatnak, bepárásodik a belseje, a lencsék stb., ami nyilván feltűnik a használónak.
(Mellesleg hallottam olyan cseppálló Olympus gépről, aminek az LCD-jébe került pár milliliter víz zugó esőben való fotózáskor (ami ott "folyogatott" bent), de a gép működött, aztán pár nap alatt kiszáradt a víz és nem lett semmi baja a gépnek.)

Ezek után viszont tényleg lehetetlen azt bizonyítani, hogy a víz mikor került bele (ha egyáltalán). Főleg, ha ennyi. Nekem kicsit furcsa a szerviz viselkedése, illetve az biztosnak tűnik, hogy nem volt elég alapos az első felmérésük.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2020.03.17. 18:23:22

@autosvilag.com: Magam inkább a Fujifilm, a Sony, az Olympus és a Panasonic márkákat ajánlanám, ezeknél is a MILC-eket (habár tükörreflexest nem is gyártanak). ;)

pitypanglepke 2020.03.17. 18:26:34

@Chariot33: Minden szervizfolyamat elso lepese a garancia ervenyessegenek vizsgalata. Ezt elso alkalommal is meg kellett, hogy tegyek. Mivel elso alkalomra tortent egy "javitas"/szoftveres allitas/nem talaltak hibat a kereses soran, a masodik alkalommal mar nemcsak a normal garanciat elvezed, hanem a szerviz garanciajat is.
Az elso bevizsgalast vegzo szerviz kell, hogy vallalja utana a felelosseget a tortentek utan. Plane, hogy helyben probaltad ki a "javitott" gepet. Ok garancialiskent kezeltek, fuggetlenul, hogy csinaltak -e valamit a munkalap alapjan - mondjuk szoftveres allitas - vagy csak egy hibat nem talaltunk megjegyzes van ott.

En a helyedben nem hagynam annyiban!

Ezek felhatalmazassal biro, rendszeresen auditalt szervizek, amit a kozponti szerviz ad ki. Kuldd be az europai kozponti szervizbe es kerj teljes kivizsgalast! Akar a mo.-i szerviz engedelyet is bevonhatjak, ha akarjak...
Mellekelj minden informaciot, munkalapot! Az objektiv leadasarol is kell, hogy legyen papir.

Ilyen baromsagot meg eletemben nem hallottam, hogy a liquid damage pont akkor nem volt lathato, mikor ok neztek. Akkor nem volt az. Kesobb lett az, ha az, de az nem a te felelosseged!

Sajnalom a kellemetlensegeidet!

2020.03.17. 19:45:13

@Fotósképző: offtopic
Sony Alpha a3000 ILCE-3000K, nem megy a narancsos színű fókusz segédfény. nem "egyszercsak" megállt, soha nem működött. minden más megy rajta. ezért évek óta dobozban pihen. lenne tipped az újraélesztésre?
on

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2020.03.17. 20:17:09

@gereb jejeje: Hú, az A3000-et konkrétan nem ismerem, főleg az ilyen egyszerbeállítós funkcióit. Nekem A6000-esem volt, az tökéletesen működött (meg a többi Sony is). Először nyilván megnézted a menüben is, hogy ezt az AF segédfényt ki/be lehet kapcsolni (Beállítások menü, majd AF segédfény: Automatikus, Ki).
Ha ez megvolt, és mégsem javul, akkor viszont passz és szerviz (de az nem éri meg már). Gondolom, valami kontakthiba lehet, ez egy régebbi modell, azoknál már vannak ilyen korral járó nyavalyák. Az egyik ősöreg (2008-as modell) Olympus PENemet pl. nem lehet kikapcsolni (csak ha kiveszem az akksit). Nyilván ő mindig fotózni akar. ;)

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2020.03.17. 20:34:48

@pitypanglepke: Igazad van. Javításkor általában meghosszabbodik a garancia ídőtartama, de csak a javított elemre (szervizgarancia). Ebben az esetben viszont ezt simán kimagyarázhatja a szerviz, mint ahogy az látható is. Ettől függetlenül az EU központot tényleg érdemes megpróbálni. Saját tapasztalat (is), hogy csak itthon ennyire kekeckedőek a multik szervizei, nyugaton ezt nem merik megtenni – meg ott más is az ügyfélszolgálati kultúra.
Meg úgy általában a vásárlók tisztelete.
A Nikon pl. azért nem tett még az első "digitális érában" (2000-2010 között kb.) magyar nyelvű menüt a gépeibe (egyikbe sem, még a kompaktokba se!), mert nem adtak el elég gépet! Hivatalos megkeresésünkre akkor azt mondták, hogy akkor lesz majd Nikon fényképezőgép magyar menüvel, ha – és ezt érdemes rágcsálni – _először elég gépet el fognak adni_. Szóval, először vegye meg a hülye magyar nép a több (tíz)ezer gépet CSAK idegen nyelvű menüvel, majd ha így a nagy haszonból már "fussa", akkor nagy kegyesen fizetnek egy fordítónak kb. 100E Ft-ot, hogy meglegyen a menü magyarul is. Ja, hogy addig nem tudják sokan beállítani a gépet, csak szótárral? Kit érdekel! Ráadásul akkor már a többiek (főleg Olympus, de a Canon is) minden gépe, még a legolcsóbb gagyi is értett magyarul.

2020.03.17. 21:23:31

@Fotósképző: ilce-3000. hát ez sajnos a dobozból először kivéve sem ment. sajnos mire rájöttem már nem voltam az eladási hely közelében.
próbálkoztam volna külső sarussal, de kompatibilitás bajok voltak. egy időben meg alátettem egy ledes zseblámpát rácsavarozva, úgy elment, csak bumszli volt.
van egy pen-5 is nálam, annak meg "kajsza", eléggé félrehord a segédfény.
a canonjaim meg vakut villantanak elő.
egyedül pont egy nikon j4 a legmegbízhatóbb.

havrilla 2020.03.18. 06:07:58

@FDToth:
Ideje lenne iskolába menni. Főleg írásórán jelenj meg.
Mond, a minőség szót nem ismered? A nászéjszakádat is így kapkodtad el?

ekat 2020.03.18. 10:01:30

@havrilla:
:D
A mondd két d betú.

havrilla 2020.03.18. 10:10:20

@ekat:
Ebben igazad van. Mikor elküldtem, észrevettem, de sajnos nem javítható.

▓▓▓▓▓☻ ©╞╕ چ ذ җ € η ☻ ▓▓▓▓▓ · http://blog.hu/user/45354/tab/activity/mindate/2007-07-23T16:48:05+02:00 2020.03.18. 11:49:18

@gereb jejeje: nekem 6000 van és én meg direkt kikapcsoltam rajta, nagyjából problémamentesen végzi a dolgát nélküle is.
(Van ez a rohadékság, hogy egy rakás helyen tilos fényképezni, így lett megoldva, hogy a memokártya írási ledjén kévül semmi nem villog. Tehát nem látszik, hogy bűnöző vagyok)

▓▓▓▓▓☻ ©╞╕ چ ذ җ € η ☻ ▓▓▓▓▓ · http://blog.hu/user/45354/tab/activity/mindate/2007-07-23T16:48:05+02:00 2020.03.18. 11:52:38

@Chariot33: Én rájukmennék egy nagyon határozott és jogszabályokkal teleszart felszólítással azzal, hogy cseréljék, vagy adják vissza a pénzt, mert ők maguk bizonyították, hogy náluk történt az áztatás. Ne hagyd annyiban, kérlek!

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2020.03.19. 14:15:19

@gereb jejeje: Sony ILCE 3000 = Alpha3000 = A3000 = α3000: www.sony.hu/electronics/cserelheto-objektives-fenykepezogepek/ilce-3000k

Megnézted a menüben, amiít írtam? Vagy erre érted, hogy nem sikerült? Beállítottad a segédfényt, de nem ad ki fényt? Ha ez van, akkor amit írtam fent... ;(

A külső lámpát sem értem, talán vakura gondoltál? Azt nyilván felesleges ráakasztani csak ezért. Egyébként ez ugyan egy belépőszintű gép, de az AF még ezeknél is elég jól működik kis fényben.

A fordítástól függetlenül a magyar nyelvű menü használatát szoktam javasolni, mert még így is sokkal jobban érthető az adott funkció, mint angolul (+ könnyeben megtanulható). Szótárazni sokszor nem lehetséges/érdemes. De, persze, ha akarod, használd akár kínai nyelven a menüt! ;)

Nem a Sony színvilága csiricsárébb, hanem minden márkánál igaz az, hogy az amatőr/belépő szintű gépek esetében ilyen "túlhajtott" a színvilág. Ugyanis ezt igénylik a kezdők (szép, színes, SZÍNES képek, jujj, de jók!). A magasabb kategóriáknál már a színek _pontos_ rögzítésére mennek rá a gyártók. Egyébként a komolyabb gépeknél is el lehet érni a túlszaturált (színtelített) fotókat: be kell állítani a képstílusban a színvilágot Vivid/Erős/Telített színekre.

@▓▓▓▓▓☻ ©╞╕ چ ذ җ € η ☻ ▓▓▓▓▓: Azt a "kis rohadékságot" azért találták ki (minden országban), hogy ne lehessen visszaélni a fényképekkel (személyiségi jogok, és tulajdonjog). Ha olyan helyen fotózol, ahol kifejezetten tiltják azt (pl. bevásárlóközpontok, hipermarketek, egyéb magánterületek), vagy úgy fotózol valakit, hogy ő _előzőleg_ nem járult hozzá, akkor igen, törvényeket sértesz és ezért jogosan megbüntethetnek. Ha jót akarsz magadnak, ezeket érdemes figyelembe venni. ;)

▓▓▓▓▓☻ ©╞╕ چ ذ җ € η ☻ ▓▓▓▓▓ · http://blog.hu/user/45354/tab/activity/mindate/2007-07-23T16:48:05+02:00 2020.03.19. 14:55:07

@Fotósképző: Köszönöm aggódó szavaidat, de
1. A világ százezernyi kápolnájának zömében szabadon fényképezgethetsz. A Sixtusban meg tilos.
2. Ezernyi múzeumban tök szabadon fotózhatsz. Néhol megpróbálnak fotójeggyel (is) lehúzni. Megint máshol meg megtiltják.
3. Manapság a katonai, egyéb érdekből titkos létesítményeknél, helyeken is kb. felesleges a tiltás, mert technikai eszközök tárháza áll rendelkezésre, hogy ne kelljen kémkedéshez direkbefényképezni bármit.
4. Emberek személyiségi jogára ott lehet ugye hivatkozni, ahol valakit pofánfotózol. Amint csoport van a képen, vagy épületet fényképezel, de "véletlenül" rajtamaradt a parasztja, kár is erről értekezni.

Szokták mondogatni, hogy azért, mert felrakod a netre és akkor a következő vevő már nem lesz vevő, mert látta a neten.
Komplett galériák vannak fent halálos méretekben, google mapsban körüljárható tárlatok, mégis elmennek a népek a múzeumba.
Szóval nagyon érdekelne, hogy az emberi korlátoltságon kívül milyen érv hozható fel amellett, hogy tiltott legyen a diszkrét fényképezés.

Kezdetnek mondok én egyet: koncert, rendezvény, egyéb élmény esetén (ha én lennék az előadó) tiltanék dokumentálást, mert a hangulatot rontja, élményből vesz el. Ezt elfogadhatónak tartanám.
De hogy a pékben indokolod, hogy tilos a seuzo-kincseket lefényképezni?

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2020.03.19. 17:04:51

@▓▓▓▓▓☻ ©╞╕ چ ذ җ € η ☻ ▓▓▓▓▓: Hát, lehet kérdéseket feltenni, de mivel nem én alkottam a törvényeket, a jogalkotással kapcsolatban nem tudok választ adni (persze, magánszemélyként vannak ötleteim azok értelmezésére). Meg lehet kérdezni az illetékeseket: bármelyik, a témához értő jogász elmondja az indokokat, amiket egyébként elég jogosnak és következetesnek lehet tekinteni. De, értelmezéstől függetlenül érdemes betartani ezeket a törvényeket (amiket mi is elmondunk a képzéseken, pont ezért), ha nem akar az ember magának további gondokat okozni. ;)
süti beállítások módosítása