Bár már majdnem tavasz lett, most egy kicsit újra aktuális a kérdés: meddig várjon olvasónk arra, hogy megnézzék a fél éves autóját, amiben nagyon zörög valami? A hideg időben ugyanis azért nem vállalták, mert akkor törnek a műanyagok. De mi van ott, ahol mindig hideg van, ott sose néznek utána az ilyen problémának? A Homár gyalog jár, ki tud segíteni az olvasónak?
Új autót vásároltam augusztusban, aminek az utastérben több ponton is, egyenetlen úton (ami ugye jellemző Magyarországon) egyre erősödő zajokra lettem figyelmes .Voltam vele márkaszervizben, ahol jeleztem feléjük a problémát. Azt mondták, ha melegebb idő lesz, majd megnézik, mert ilyenkor törnek a műanyagok.
Ezt elfogadtam, de megmondom őszintén, szkeptikus vagyok az ilyen javításokkal kapcsolatban. Mi tudok tenni akkor, ha nem tudják a hibát orvosolni ? Kihez fordulhatok a panasszal? Jogilag milyen lépéseket tehetek?
Azt gondolom, nem ezt várja az ember egy fél éves autótól, plusz ha a gyárban valamit összeraknak, majd azt szétszedik akár többször is, szerintem még akár nőhet is zaj mértéke!
Mivel a fél éves autó a jótállási időn belül kezdett nyikorogni, az már biztos, hogy a kereskedőnek kell bizonyítani, hogy a hiba nem is hiba.
Kedves Olvasó!
A gépkocsik elfogadható zajkibocsátását szabványok szerint határozzák meg, így azt, hogy az általad vásárolt gépkocsi a beltéri nyikorgás miatt hibásnak minősül-e, objektíve csak egy műszaki szakértő tudja meghatározni.
Ha jól értelmezzük, akkor az autó még jótállási időben van, tehát abban az előnyös helyzetben vagy, ahhoz, hogy a vállalkozás mentesülni tudjon a helytállási kötelezettsége alól, neki kell független szakértővel bizonyítania azt, hogy az általad jelzett probléma nem hiba vagy nem gyári hiba.
Amennyiben a mostani javítás nem oldja meg a problémát, és újra előjön a hiba jótállási időben, akkor ismételten kérd a helytállását a vállalkozásnak. A vállalkozás jótállási időben, tehát újbóli jelzés esetén is, csak akkor tud mentesülni a hiba újbóli megoldása alól, ha független szakértővel bizonyítja, hogy a nem hibás az autó vagy nem gyári- anyag hibára vezethető vissza. Arra érdemes figyelni, hogy minden hiba jelzés írásban is dokumentálva legyen.
Ha a vállalkozás elutasítaná a kérésed, és az autó hibája még mindig fennállna és jótállási idő nem telik le, akkor Békéltető Testülethez fordulhatsz a jogvita rendezése érdekében vagy polgári peres eljárást tudsz kezdeményezni.
Felhasznált jogszabályok:
GiaMarie 2020.03.26. 11:48:24
Club Sandwich 2020.03.26. 11:49:39
juhaszvik 2020.03.26. 12:04:25
Én h*lye vagyok az autókhoz (is), ezért kérdezem, hogy most arról van szó, hogy azért nem nyúlnak hozzá, nehogy eltörjön valami a hidegben? Vagy megvárják, hogy minden eltörjön és akkor akarják majd megnézni?
vanek ur 2020.03.26. 12:35:50
Szubrina 2020.03.26. 13:24:08
Péter 2 2020.03.26. 14:27:57
Ami ennél nagyobb baj, hogy a kedves poszter semmi támpontot nem adott nekünk, hogy milyen autóról van szó. Márpedig ha valami alsó-középkategóriás darab, akkor lehet, hogy így járt. A jobb megoldásokra (pl. a potenciálisan egymáshoz súrlódó felületek közé valamiféle filc vagy hasonló réteg) csak a drágább modelleknél szoktak sort keríteni. Persze, ha kezdetben nem volt, és határozottan erősödött, akkor valóban lehet, hogy csak valami elszabadult valahol, amit relatíve könnyen (ám adott esetben elég időigényesen, tehát mégis drágán) lehet csak megoldani.
Ha nem valami hatalmas, elviselhetetlen zajról van szó, a poszter valóban jobban teszi, ha megvárja a jobb időt (meg most a vírus, ki tudja, mi egyebet ír felül), és igazából nagyon, de nagyon sokat segíthet a dolgon, ha egy kicsit ő is tesz érte. Oké, nem köteles, garanciális, hátra lehet dőlni, meg minden, de ha inkább utast visz magával tesztelni, és menet közben módszeresen megpróbálnak hallgatózni, a műszerfal egyes részeit odaszorítani, tehát rájönni, honnan jöhet a hang, sok időt és bosszúságot spórolhat meg magának. Mert ez tipikusan az a hiba, ami -- hacsak tényleg nincs egészen triviális oka, hogy lebontják az első panelt és kiesik mögüle egy ott felejtett csavarhúzó -- tipikusan nem olyan, amit a szervizek nagyon hatékonyan tudnának megoldani. Saját érdekében érdemes besegítenie.
jegeskaveee. 2020.03.26. 14:34:45
Fél éves jótállás egy többmilliós autóra?
Alf56 2020.03.26. 14:49:15
Club Sandwich 2020.03.26. 16:43:56
BOAR 2020.03.26. 17:24:38
Permetező 2020.03.26. 17:52:55
CCnick 2020.03.26. 18:20:07
CCnick 2020.03.26. 18:21:41
Club Sandwich 2020.03.26. 18:23:21
scontent.fmxp1-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/85139602_2478237462423092_2811717318332121088_n.jpg?_nc_cat=100&_nc_sid=110474&_nc_ohc=WA3uep_A9ecAX-QNz1V&_nc_ht=scontent.fmxp1-1.fna&oh=761df7f8c367ebcfc551e3a8b35bfbfb&oe=5EA0D519
vanek ur 2020.03.26. 20:44:21
Nikolas Jr. 2020.03.26. 21:54:36
heidt 2020.03.26. 23:28:27
Ha az sem használ, purhab.
Megjegyzem, az én autóm is fél év után kezdett el kicsit ciripelni. Ebben csak az a bosszantó, hogy előtte öt évig semmi hangja nem volt. Hazahoztam Svájcból és a hazai utakat csak fél évig tűrte csendben.
CCnick 2020.03.27. 09:09:22
@Nikolas Jr.: "Sosem hallottam még ilyenről, hogy nulla fok körüli hőmérsékleten nem szerelnek autó"
Nem autót nem szerelnek általában hanem egy bizonyos "esztétikai" problémát jobb ötlet meleg időben megoldani mint téli hidegben.
2020.03.27. 10:43:01
FDToth 2020.03.27. 12:26:47
eg yaz egyben ugyaz a kocsi svájcban, vagy akármelyik északi országban nem zörög még hosszú idő eltelte után sem.
Kérés, hogy az utak fenntartója fizet-e ilynekor bármifélét is a sokkal gyorsabb amoritzáciü miatt.
heidt 2020.03.27. 12:47:47
Csokis · http://csokis.blog.hu 2020.03.27. 14:41:25
Club Sandwich 2020.03.27. 18:34:03
aefzuj 2020.03.27. 19:12:47
Vagy lehet ide is írogatni, de abból nem lesz pogácsa.
Néma gyereknek anyja veri a f@szát, ugye.
Club Sandwich 2020.03.27. 23:46:19