Tékozló Homár

Kommunikáljon az Elművel villanyoszlopon!

2007.06.06. 13:03 | jackyll | 3 komment
Arogáns Antika megunta, hogy az előre bejelentett félnapos áramszünetekről lámpaoszlopról kellene értesülnie, hiszen ez a módszer már a XIX. században is elavult volt:
Az elmúlt két hétben minden szerdán reggel 9-től délután 16 óráig áramszünet volt a bérleményünkben. Mivel az első esetben a másodperc-pontos kezdés miatt azonnal sejtettem, hogy "előre tervezett", ámde sehol sem kommunikált villany-megvonásról van szó, aznapra megpróbáltam a munkavégzés helyett, más (fontos) beosztásba helyezni magam. Mivel azonban a következő szerdán ismételten megvonták tőlem a kedvenc 230 voltomat, ezért felhívtam az Áram"szolgáltató"t, megérdeklődni, hogy vajon, miért nem megoldható, hogy értesítsenek előre az áramszünetek tényéről. A kedvesnek éppen nem nevezhető (de legalább undok) hölgy elmondta, hogy a törvény bötűje szerint egy héttel korábban kell az ilyen jellegű információt megosztani velem, méghozzá egy hozzám közel eső villanyoszlopra kitűzött papíron. Az áramszünet alatt a következő emailt írtam a Záramszolgáltató ügyfélszolgálatának, melyre a mai napig sem kaptam választ. Vajon tényleg villanyoszlopon kell kommunikálnom velük?

Tisztelt "áramszolgáltató"!

Már levelem elején kívánom jelezni, hogy a válaszukat ne az Önökhöz eső legközelebbi villanyoszlopra tűzzék ki, hanem a XXI. század (sőt: a XX. század utolsó negyedének) egyik nagy vívmányát felhasználva, e-mailben szíveskedjenek elküldeni nekem. Egyúttal szeretném kérni, hogy a levelemben feltett kérdéseket pontról pontra szíveskedjenek megválaszolni.

1. Nem gondolják-e, hogy a villanyoszlopra kitűzött üzenetek felett a XXI. század elejére eljárt az idő? Találkoztak-e már (levelem kézhezvétele előtt) olyan – talán hihetetlennek tűnő – technikai újításokkal, mint a posta (melynek hazánkban a Magyar Posta a szolgáltatója), a telefon (melynek vezetékeit - az Önök megoldásához hasonlóan - sok helyen szintén oszlopokon vezetik), a fax (mely árammal működik, és ettől igencsak veszélyes), vagy az általam már említett - és Önök által éppen most olvasott – e-mail?

2. Ha az előző kérdésemben leírt technikai újdonságok közül (van köztük több ezer éves is), csak eggyel sikerült az Önök kisvállalkozásának találkoznia, akkor árulják el nekem, hogy mi gátolja Önöket abban, hogy ezen szolgáltatások egyikét igénybe vegyék, és ily módon tudassák a fogyasztókkal az Önök által "előre tervezett", nyolc nap alatt kétszer hét óra hosszan megvalósított áramszüneteiket. (Direkt nem nevezem az Önök szolgáltatásait igénybe vevőket Ügyfeleknek, hiszen Önök ennek a jelenését valószínűleg nem értenék, mivel az Önök nagyra becsült cége nem a piacról él...)

3. Ha Önök szerint megfelelő kommunikációs csatorna a villanyoszlopon való üzengetés, akkor már most szeretném jelezni, hogy a köztünk fennálló szerződést szeretném oly módon módosítani, hogy én is jogosult legyek az én adataimban beálló változásokat egy – általam szimpatikusnak talált – villanyoszlopra kitűzni, a változást követő egy hónapon belül. Amennyiben az ily módon általam letudott adatszolgáltatási kötelezettségemet nem olvassa el a Szolgáltató, az ebből eredő károk (pl: rossz címre küldik a számlákat) csakis a Szoláltatót terhelik.

4. Jobban belegondolva, szeretném a villanyszámlám fizetési módját is megváltoztatni oly módon, hogy ezentúl nem postai csekken fizetem be az Önök által nyújtott magasfokú szolgáltatás ellenértékét, hanem minden hónap 5-én, hajnali 3 órakor a kedvenc villanyoszlopomra tűzöm ki a számlán szereplő összeget. Természetesen az Önök cége, mint Szolgáltató (?), a visszajáró pénzt (nem lesz nálam apró) előre elhelyezi az oszlop alatt.

5. Tényleg teljesen alkalmatlannak tartják a cégüket arra, hogy a havonta kiküldött számla mellé tegyenek egy értesítést a "tervezett áramszünetekről"? Ha ezen megoldás hatalmas költségének rám eső részét (mely becslésem szerint akár 2-3 Ft-ra is rúghat), szétosztva egész évre (havi 25 fillér – ha esetleg a számológép is ismeretlen eszköz lenne Önöknél), kiszámláznák nekem, akkor megoldható lenne-e, hogy a jövőben egy fecnit mellékeljenek ilyen esetben a számlához? Elég, ha csak egy dátum, és egy időpont (tól-ig) szerepel majd rajta, én érteni fogom, hogy mire vonatkozik. Azt azért mégsem kívánhatom, hogy emiatt érettségivel rendelkező embereket kelljen alkalmazni az Önök cégénél.

6. Azokon a szerencsésebb helyeken, ahol az áramot nem légkábeleken, hanem földben vezetik, ott egyszerűen csak a fűbe tűzik egy színes gombostűvel az áramszünetre vonatkozó értesítéseiket? (Vagy túlzás ilyen nagyfokú beruházásokra gondolnom cégük esetében, mint amilyen a színes gombostű?)

Remélem nem veszik zokon, hogy ezen levelemet nem a villanyoszlopra tűztem még ki (csakis a szerződés módosításának hiánya miatt). Mindenesetre, most amíg ez a kellemes áramszünet tart, megyek és szétnézek a csatornaaknában, a vízaknában, és kiásom a gázvezetéket is, hátha más közüzemi szolgáltató is hagyott üzenetet egy tervezett leállás tárgykörben. (Telefon-, és internet-vezetékeket nem nézek, mert azok a cégek a piacról élnek, és bár azok sem tökéletesek, talán már észlelték, hogy a közvilágítást már régen nem gázégőkkel oldják meg, és ebből rájöttek, hogy vannak egészen korszerűnek számító megoldások, a kommunikáció területén is.)

Még egyszer szeretném kérni, hogy kivételesen a válaszukat ne villanyoszlopra bigyesszék ki, továbbá kisbíró, füstjelek, lovas futár, morze, és más egyéb, az Önök cégén kívül már sehol sem használt elavult módokon se küldjék el válaszukat.

Várva megtisztelő válaszukat,
maradok az Önök leghűségesebb fogyasztójuk:

[nevem]
[címem]
Szűrt kommentelők

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

craslorg 2007.06.26. 10:04:16

Jó a szöveg, csak 1-2 megjegyzés. Általánosságban az emberek többsége a számlalevélről leszedi a sárga csekket és befizeti. Ha a számla mellé valami egyéb papírt is biggyeszt a szolgáltató, akkor a többséget abszolút nem érdekli és irány a kuka. Másrészt akik a csekkeken kívül mást nem olvasnak (sokan vannak, 90 %-a minimum az embereknek), azok között biza vannak idősebbek, akiknek nincs internetjük, így emailjük sem. Sőt, bár meglepően hangzik, de vannak fiatalabbak is, akik tojnak a netre.
Ezzel kilöttük az email és a mellékelt tájékoztató cetlit, marad a villanyoszlopokra társasházaknál kapualjaknál ajtóra történő tájékoztató felerősítés.
Másrészt, van MINDEN áramszolgáltatónak egy olyan szolgáltatása, hogy fizetés ellenében KÜLÖN levélben tájékoztatják az adott ügyfelet a tervezett áramszünetekről. Igen, ez éves szinten X Ft, ami, ha valakinek szükséges, akkor lazán ki tudja fizetni.
Harmadrészt vannak udvarias ügyintézők is és sajna tapasztalat (korábban dolgoztam áramszolgáltatónál, még ha nem is az ELMÜ-nél), hogy sok jópofi, de bunkó ügyfél is.
A levélből nem derül ki, hogy az ELMÜ mennyi villanyoszlopra rakott ki tájékoztatást, de én tapasztaltam olyat a saját körzetemben, hogy csak a vak nem vehette észre vagy esetleg az, aki a sarki boltba is kocsival megy a garázsból indulva.
Szóval kétoldalú a dolog.
Ha áramszünet volt, akkor hogyan is készült el közben az email? (Hacsak nem a népszerű notebookon, ebben az esetben viszont az illető Úrnak mégse okozott olyan nagy gondot)
Végül még egy megjegyzés: Aki tudja, hogy minden nap szüksége van a munka miatt az áramra, az egyrészt a fennt említett pénz ellenében korán értesül a tervezett áramszünetről, másrészt valószínűleg ott figyel a garázsban egy agregátor...

Arogáns Antika 2007.06.29. 12:32:42

Helló craslorg!


De jó lett volna, ha legalább ennyit válaszolt volna az "áramszolgáltató", mint te, de ők tojnak a témára. Biztos egy liberalizált piac esetén más lenne a hozzáálásuk, de mindegy.

Szóval én nem azt panaszoltam, hogy miért nem email-ben kommunikálnak (az 1. pontban mintha a levél is meg lenne említve, aminek a használatával - becslésem szerint - a felnőtt lakosság 99%-a képes megbírkózni, aki meg nem, az úgysem fogyaszt áramot), hanem azt, hogy miért villanyoszlopon. Arra próbáltam célozni, hogy a barlangrajzok, és a villanyoszlopok - mint kommunikációs csatornák - felett, bizony már eljárt az idő. (A levél végén még felsoroltam néhány - általam korszerűtlennek tartott - megoldást. Jobb megfigyelők azonnal, mások pedig többszöri olvasásra észrevehetik, hogy ezek között nem szerepel a levél.)

Én valóban nem szoktam a villanyoszlopok kiolvasásával foglalatoskodni, nem böngészem, hogy ki milyen kutyát hagyott el, ki szeretne megszabadulni a megúnt kanapéjától, stb. Emiatt vélhetőleg hátrányban lennék, ha valóban tenne ki a villanyoszlopra üzenetet az áramszolgáltató. De nem tett. Ezt ugyanis a második áramszünet alatt, az ügyfélszolgálatos csajjal való beszélgetés után megnéztem. Nem tudom hány kilométeres körzetben kellett volna megnéznem, de a házunk és a buszmegállók között (mindkét irányban) nem volt ilyen levél. Ez így egy kb. 500 méteres sugarú félkör lehet. A kör másik felét azért nem tekintettem meg, mert ott erdő van, és az eddigi tapasztalataim szerint, oda - nagyon helyesen - nem telepített a áramszolgáltatási kényszervállalkozás villanyoszlopokat.

Én egyszer sem írtam le azt a szót, hogy ELMŰ. Ezt tekintsük a Tekintetes Homár találgatásának - elképzelhető, hogy el is találta. ;)

Ha az általad leírt szolgáltatása létezik az áramszolgáltatónak (pénzért értesít), akkor azt
- miért nem ajánlotta az ügyfélszolgálatos csaj a telefonban (BEVÉTEL!),
- a kétszeri email-emre miért nem válaszoltak legalább ennyit (BEVÉTEL!)?
Ezek szerint mégsincs ilyen szolgáltatása a nevezett mikrovállalkozásnak.

Nálunk nincs sarki bolt. A legközelebbi bolt 4 km-re van, én kérek elnézést, hogy oda autóval megyek. Vaszleg hülyének néznének a környéken, ha autózás közben minden egyes villanyoszlopnál megállnék, és a rajtuk lévő cetliket olvasgatnám, majd beülnék, és megint... Biztos sznobnak tartasz, de adok a szomszédok véleményére. :)
Sétálni viszont rengeteget szoktam a környéken, a kb. két kilométerre lévő játszótérre is gyalog szoktam menni a gyerekkel. Munkához pedig megintcsak autót használok, mert a napi 2*52 km nekem gyalogosan sok lenne - emiatt lehet kriplinek is tartani. :)

A laptop "el lett találva": valóban azon írtam meg, de csak az áramszünet után került elküldésre - ebbe tényleg bele lehetett kötni. De mivel nem volt tudomásom arról, hogy egy hét után ismét megvonják egész napra az áramot, és a munkámhoz a számítógép csak az egyik szükséges eszköz, ezért nem volt az akksija teljesen feltöltve: fél óra után le is merült. Persze ez csakis az én hibám.

Megnéztem: nincs se ag-, se fiatal regátor a garázsomban. El is szégyeltem magam...


süti beállítások módosítása