Tékozló Homár

Sose higgyünk az üzletvezetőknek!

2010.04.20. 10:30 | ge | 52 komment

Nem lehet elégszer ismételgetni a fogyasztói jogainkat, úgyhogy most álljon is itt az utóbbi idők egyik legtudatosabb vásárlójának története. Gábor cipője az első javítás után másodszor is tönkrement, a vásárlástól számított 6 hónapon túl, ezért nem akarták újra megjavítani. Ekkor Gábor előkapta a megfelelő jogszabályt.

Nem botrányos és valószínűleg nem újszerű történet, de sokaknak hasznos lehet (újra) elolvasni. Az Arena Pláza Humanic üzletében vettem egy félcipőt, aminek 3 hónap után levált a talpa. Visszavittem, kijavították, újabb bő 3 hónap múlva ismét használhatatlanná vált. Ezúttal már nem akarták javításra átvenni, mondván, hogy túl vagyunk a hat hónapos határidőn. Az üzletvezető felajánlotta, hogy elküldi bevizsgáltatni, ha akarjuk, de mi a Ptk. vonatkozó részére hivatkozva ezt nem fogadtuk el:

308.(3) Nem számít bele az elévülési időbe a kijavítási időnek az a része, amely alatt a jogosult a dolgot nem tudja rendeltetésszerűen használni. A szavatossági jog érvényesíthetőségének határideje a dolognak vagy jelentősebb részének kicserélése (kijavítása) esetén a kicserélt (kijavított) dologra (dologrészre), valamint a kijavítás következményeként jelentkező hiba tekintetében újból kezdődik.

Ezt elolvasva az üzletvezető azt mondta, nem jogi szakértő, de központi utasítás alapján ő ilyen esetben nem veheti át a cipőt. Ennek az utasításnak a lényege az, hogy a szavatosság csak javítás idejével hosszabbodik meg, nem kezdődik újra. Korrekt hangnemű vita után mindkettőnk álláspontját jegyzőkönyvbe vettük, plusz beírtunk a panaszkönyvbe, az üzletvezető megadta a központ elérhetőségét, hogy ott próbáljunk érvényt szerezni az igényünknek. A hiba jellegét illetve okát az üzletben nem vitatták.

Az adott számon jelentkező munkatársuk azonnal nekünk adott igazat, és ígéretének megfelelően másnap visszavihettük a cipőt, amit az üzletben ezúttal gond nélkül visszavettek és kérésünknek megfelelően visszafizették a vételárat. Az üzletvezető (nem azonos a tegnapival) viszont megjegyezte, hogy nem ért egyet ezzel a megoldással és szerinte erre az esetre a jogszabály nem vonatkozik.

Hasonló esetben tehát ne hagyjuk annyiban az üzletvezető elutasítását, kérjünk panaszkönyvet és telefonszámot, felsőbb szinteken jó eséllyel egy telefonnal tisztázhatjuk a nyilvánvaló jogi helyzetet. A Humanicra nézve nem hízelgő, hogy üzletvezetőik nincsenek tisztában a jogszabállyal, és még akkor sem járhatnak el, ha a vásárló hívja fel a figyelmüket a vonatkozó részekre. Nem tudom, hányan eshettek el eddig a szavatossági igény érvényesítésétől azért, mert téves tájékoztatást kaptak az üzletben és emiatt nem foglalkoztak tovább a dologgal, de tizenegynéhány-ezer forint szerintem megér annyit, hogy ne hagyjuk magunkat és felemeljük a telefont.

Üdv,

Gábor 
Szűrt kommentelők

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

atpijkamo_ · http://www.deciki.blog.hu/ 2010.04.20. 10:34:38

Nagyon helyes, tudatos vásárló, így kell ezt csinálni.

Én a Btk.-t tartom a farzsebemben, ha egy rendőr kekeckedik, rögtön citálok neki belőle egy részt.

Gonoszfóka 2010.04.20. 10:35:54

Se naiv ügyfél, se boldog...valahogy olyan se nem ember, se nem állat sztori :-) Amúgy jól csinálta a posztoló.

helianthus 2010.04.20. 10:59:11

@atpijkamo: azért nem kis zsebed lehet.

ex-dr. vuk 2010.04.20. 11:00:03

Ugy latszik nalunk tobbet er egy kibaszott ciponek az ara egy uzlet szamara, mint az elegedett vasarlo.

Gratulalok.

helianthus 2010.04.20. 11:00:22

Hiányolom a sztoriból az üzletvezetők nevét és pozícióját. FAIL!

ex-dr. vuk 2010.04.20. 11:02:21

Na most hogy zajlik ez tolunk nyugatabbra: veszel egy pulcsit, 1 het mulva visszaviszed, mert rajottel, hogy NEM TETSZIK (nem hibas, semmi - oke nem is hasznaltad ez alatt), az elado mosolyogva visszaveszi, visszaadja a penzed, megkerdezi hogy mi volt a problema, es o ker elnezest, amiert olyat vettel meg ami megsem jo neked.

Nalunk is lesz ilyen, mondjuk 50 ev mulva.

ringer 2010.04.20. 11:02:56

A posztoló szavatosságról szóló jogszabályi hellyel jött, a 6 hónap pedig a jótállás volt. A kettő között lényegi különbség van és nem keverendőek. Szavatosságról csak akkor beszélhetünk, ha bizonyított, hogy a cipő talpa gyártási hiba miatt vált le, míg jótállás esetén nem kell bizonyítani a gyártási hibát. (A kereskedőnek kell bizonyítania, hogy a vásárló nem a használati utasításnak megfelelően használta az árucikket.) Mindettől függetlenül szerintem is jól csinálta a posztoló...

Infomaker 2010.04.20. 11:10:33

Sógorom az USA-ban (gyári amcsi születésű):
Visszavitte a kocsi akksiját 1.5 év után blokk nélkül(!) mert nehezen indít reggelente.
Fogták, kapott egy újat, ennyi.

vape 2010.04.20. 11:22:04

@ringer:
De, a posztoló nagyon helyesen szavatosságot emlegetett, mert a cipőkre szavatosságot vállal a boltok tekintélyes része, így a Humanic is. Méghozzá 2 évet.
Ebből az első 6 hónapban a kereskedőnek kell bizonyítania, hogy nem gyártási hiba miatt ment tönkre a cipő. Majd a 6. hónap után fordul a kocka, a vevőnek kell bizonyítani.

Tökös Veréb 2010.04.20. 11:24:16

akkor ez most boldog naív ügyfél?

Frankieboy 2010.04.20. 11:28:37

Én a 5-8 ezer forintos kategóriában egy-két cipőt elhordok egy nyáron, aztán őszre veszek egy újat. Természetesen egy áráért. De pechemre a legutóbbi cipő nagyon tartós :)

Viszont a Salamanderben másfél év után szó nélkül visszaadták a pénzemet egy eltört talpú bakancsért. Itt vettem egy másikat, ápoló szereket, és még pénzt is kaptam vissza.

2010.04.20. 11:31:49

@Infomaker: Unokaöcsém az Emitátusokban lakik és náluk úgy megy, hogy feleségül veszi a nőt. Aztán egy-két év múlva elkezd rakoncáskodni, húzódozik meg visszaszól. Akkor visszaviszi a nőt a szülői házba és visszakapja a nyolc tevéjét és annyi.

salapapa · http://salapapa.hu 2010.04.20. 11:33:17

helyes, így kell ezt! így talán vagy jobb minőségű árut szereznek be, vagy elmehet a komplett hasznuk a javításokra a sokadik alkalommal.

Teccikérteni? 2010.04.20. 11:43:16

A poszt tolót már lehet? FAIL!

Harlequin 2010.04.20. 11:49:37

Tizenezer forintért nem a humanicba vásárolok.

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2010.04.20. 12:03:24

@ringer: @vape: az lenne az ideális, ha a vevőnek nem kellene a jótállás, szavatosság és garancia (miért kell háromféle???) útvesztőiben barangolni, jó eséllyel eltévedni, jogszabályokat lobogtatva reklamálni, hanem a boltok, gyártók, forgalmazók maguk is ismernék és lelkiismeretesen alkalmaznák a vonatkozó szabályozást annak érdekében, hogy a vásárló, akinek a pénzéből élnek, ne érezze magát folyamatosan átbaszva.

gftamas 2010.04.20. 12:22:42

Szerintem a legtöbb cég nagyon is jól ismeri a jogszabályokat, csak szivatják az embert. Ha ugyanis nem korrekt hozzáállással járnak el ilyen ügyekben, akkor a reklamálók legalább felének vagy luykat beszélnek a hasába, vagy az illető inkább hagyja a fenébe és akkor nem éri kár a boltot. Igaz, hogy hosszútávon ez valószínűleg árt az üzletnek, de rövidtávon mindenképpen előnyös. A mai világban pedig nem szoktak hosszútávra tervezni, még egy üzletvezető se, aki jó eséllyel maximum 1-2 évig marad a helyén, vagy addig se, mielőtt továbblép.

Don Bandi · http://www.youtube.com/watch?v=w_mZqfanqg0 2010.04.20. 12:28:09

@helianthus: a poszt toló sikerteln vagy bérenc, esetleg mindkettő?
@vuk_: svédországban ugye még ennél is jobb, mert a történetben fűszoknyás lányok is szerepelhetnek
amúgy általában sem a vásárlók, sem az üzletvezetők nem tudják kívülről a jogszabályokat. ezt a sok maszlagot senki nem hajlandó beseggelni, valljuk be.

igazságos 2010.04.20. 12:37:40

Azért a posztoló egy kicsit pofátlan. Ki tudja, milyen körülmények között hordta azt a cipőt. Három hónap alatt nem csoda, hogy tönkre ment, aztán újabb három hónap alatt. Semmi sem tart örökké, főleg a 2-3000 forintos félcipők.

Ha meg tartós cipőt akar venni, vegyen bőrcipőt. Ne félcipőkben járkáljon, azok hamar tönkremennek. A posztoló is arra apellálhatott, hogy ha visszaviszi, majd újból kijavíttathatja. Aztán, mikor pofára esett, akkor reklamál.

Secnir 2010.04.20. 12:48:08

én a decathlonban vettem noname (kecsua) kínai sportcipellőt 2e forintért.
1.5 évig bírta.
ezek a kínaiak sem megbíhatóak már, azt hittem, hogy 3 hónapig tudok benne melózni járni, erre tessék! hordhatom másfél évig...

ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.04.20. 12:59:46

"Az üzletvezető (nem azonos a tegnapival) viszont megjegyezte, hogy nem ért egyet ezzel a megoldással és szerinte erre az esetre a jogszabály nem vonatkozik."
Ilyen gyakran cserélődnek? :D
Amúgy meg a jogszabály magasról tesz az üzletvezetőre, főleg ha már a cég magasabb részei is a vásárlónak adnak igazat.

Egyébként végre egy igazán hasznos és informatív post. Jó lenne ebbe az irányba mozdulni :)

vape 2010.04.20. 13:13:24

@Rékuc:
Garancia nem létezik a hibás teljesítés témakörében Mo-on, csak jótállás meg szavatosság.
A garancia fogalmát a kereskedők találták ki (véleményem szerint), hogy ezzel a jótállás és szavatosság egy számukra kedvező elegyét alkalmazhassák az üzletmenetükben. És mert tudják, hogy a fogyasztóvédelem nem nagyon létezik ebben az országban, tehát ezért senki nem fogja őket megrugdosni hivatalból.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.04.20. 13:16:06

@Infomaker: persze cisszavettek, mert veszelyes hukkadej, aztan az ujat meg kifizette
5 honapig amugy szinte mindent visszavesznek, minden indok nelkul, ezt persze jol ki is hasznaltak anno a nem gyari amerikai szuletesu magyar feketemunkasok es 3 havonta csereltek a tv-juket
/fekete munkas en is voltam, de tv cserelo nem:)/

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.04.20. 13:17:22

egy kicsit elcsuszott a kezem balra:)
sorry, meg csak virrad

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.04.20. 13:19:26

es 3 honapig, asszem iszom egy kv-t

EvangelineS (törölt) 2010.04.20. 13:20:51

Akkor,amikor a téli csizmám 1 hónap után a hóban beázott,akkor megtanultam,h a humanicban többet nem veszünk semmit.

manes 2010.04.20. 13:26:58

Humanic,Dikkmán(Deichmann) egykutya.Ázsia centerben ugyanazt megkapod olcóbban.Igaz,hogy gari nincs.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.04.20. 13:37:28

nekem egyszer Fuzesabonyban leesett a csizmam sarka P. Mobil koncert utan, de az mar 3 eves volt es hollandiabol hozta a sogorom
az milyen gaz, orakig jarkalni sarok nelkuli csizmaban

Dariengo · http://dariengo.blog.hu 2010.04.20. 13:44:13

@igazságos: Szerinted a bőrcipő és a félcipő különjáró lelkek?

Dariengo · http://dariengo.blog.hu 2010.04.20. 13:45:46

@Secnir: nekem a decathlonos kecsua szandimnak ez lesz a harmadik nyara, igaz nem kétezer volt.

salapapa · http://salapapa.hu 2010.04.20. 14:00:33

@hagyma: nem is olyan régen írtad, hogy magad is így csináltál valamit odahaza meg...
vagyis nem cserélted, csak eccerűen használat után visszavitted és visszakaptad a pízt.
rákeressek? 8-)

dr. Aullah 2010.04.20. 14:04:24

Ki volt aznap az üzletvezető? Mi a neve poziciója?

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.04.20. 14:05:24

@salapapa: nem kell, leeresztett a kocsim kereke egy aruhaz elott es fel kellet fujni, vettem egy ilyen akkumlatorrol fujo puMpat es felfujtam, es mivel semmi szuksegem nem volt ra visszavittem es mondtam lassu es visszaadtak a penzt, amugy tenyleg lassu volt
/kicsit mas kategoria mint aki megveszi a tv-t jazimozit es harom havonta visszadobozolja es kicsereli/
valahogy fel kellett fujnom es tenyleg nem a 20 dollar vagott volna foldhoz, csak nem kellett
hat igy tortent

salapapa · http://salapapa.hu 2010.04.20. 14:15:33

@hagyma: :D
igen, emléxem az esetre csak nem akartam így részletezni de megtetted magad. :D
és ha veszel egy ütvefúrót, hazaviszed, kifúrod amiket kell majd visszaviszed, hogy mégsem kell? vagy 2-3 hónap alatt egy lakásfelújítást is meg lehet csinálni. megveszed a szerszámokat, majd amik nem koptak el azokat visszaviszed, hogy mégsem kell?
csak mert épp erre vannak a kölcsönzők... 8-)
idehaza is sokan kihasználnák ha lenne erre lehetőség, az tutti. :D
ahogy írod, odakint is többnyire kis hazánk szülöttei teszik.
hmmmmm... elgondolkodtató...

atpijkamo_ · http://www.deciki.blog.hu/ 2010.04.20. 14:18:06

@Aullah: A poziciója: üzletvezető. A többit nem tudom.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.04.20. 14:25:00

@salapapa:
megtehetnem, de azt mar nem tennem meg
ez kenyszerhelyzet volt mert menni akartam haza, gumi meg lapos, benzinkut nem volt latotavolsagban, utana meg ugy gondoltam, csak a helyet foglalja a csomagtartoban
igen de ezek az ideigelenes itt tartozkodok 1-2 ev melo es go home, utolso alkalommal nem cserelnek, hanem kerik a penzt es huznak haza
2 ev ingyen mozi
nyertek 2-300 dollart es 3 havonta csomagol kocsi aruhaz, haza beallit
szarragok, de olyan mindenhol van ez nem nemzet kerdese, de mivel en magyarokkal laktam en ott lattam

bldo 2010.04.20. 14:32:21

@vuk_: Nálunk boldog-boldogtalan gép- és ruhakölcsönzőnek használná az üzleteket. A nagy többség mentalitása miatt ez a dolog Mo-n soha nem fog működni.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.04.20. 14:41:21

@salapapa: ateljes keleteuropai es spanyol illegalis populacio jelentos reszenek szorakozasa ez nem magyar sajatossag, mondjuk aki hosszabb tavra, vagy orokre akar maradni az mar nem foglalkozik vele, vagy ido utan abbahagyja
nem is erre van kitalalva
ja egyszer meg a fiam visszavitte a szamitogep asztalat mert rettenetesen jo muszaki erzeke folytan ugy szerelte ossze, hogy a laptop alatt osszeroskadt, igy kiszakadtak a csavarok tiplik tokom tudja
betuszkolta a dobozba, visszavitte, hogy nem kell
kapott penzt vett egy ugyanolyat, aztan osszeraktam neki

kispista 2010.04.20. 14:48:12

@igazságos:
"Azért a posztoló egy kicsit pofátlan. Ki tudja, milyen körülmények között hordta azt a cipőt."

Hülye vagy! Ha a helytelen használat miatt ment tönkre a cipő, azt bizonyíthatja a boltos a megfelelő vizsgálattal.
És valahogy 6 hónapot még egy olcsóbb cipőtől is elvárna az ember.

Gringо · http://www.youtube.com/watch?v=5Bz8GyTrUxw 2010.04.20. 15:41:39

@Don Bandi: Egy bolti vásárlás azért nem egy túl bonyolult jogügylet. A kellékszavatosság ide vonatkozó rendelkezései pedig mindössze néhány paragrafus. Ezeket szerintem nemhogy egy üzletvezetőnek, de még az eladóknak is betéve tudniuk kell(ene). (Azt már nem is mondom, hogy a cég/üzlet jóhírének érdeke, hogy e szerint is járjanak el)
Ha nem hajlandók beseggelni a jogi maszlagot, nem rendelkeznek megfelelő szaktudással az eladói szakmához, nem alkalmasak erre a munkára. Tudom, hogy sok munkáltató inkább a dekoratív külsőt részesíti előnyben a tudással, képzettséggel, rátermettséggel szemben - de basszus, legalább az üzletvezető legyen tisztában a dolgokkal, nem?

A vásárlói oldalon pedig ezen jogszabályok ismerete a mai vásárlás-centrikus/fogyasztói társadalomban akár az alapműveltség része is lehetne.

kyrill 2010.04.20. 16:05:30

@igazságos: nehogy már te mondd meg hogy mire költse el az ember a pénzét.

XCat 2010.04.20. 17:55:06

@igazságos: Én rohadt boldog lennék, ha a bőrcipőim kibírnánk 2-3 hónapnál tovább is.. vagy legalább addig. Lehet hogy 15 műbőrt kéne helyettük venni?

salapapa · http://salapapa.hu 2010.04.20. 18:31:41

@hagyma: ne mosakodj, felesleges. 8-)
az, hogy más népek is ezt teszik, nem lenne ok arra, hogy hazánkfiai(lányai) is ezt tegyék.
szerintem.
és ahogy blackdogone is írta, ezért nem fognak idehaza ilyesmit bevezetni. mert nem ért meg a nép nagyrésze rá.

morrisal_ · www.plafoncsapszeg-gyalu.com 2010.04.20. 18:45:35

@igazságos: Ismét hülye vagy, mint egy faék. Ugye nem baj?

morrisal_ · www.plafoncsapszeg-gyalu.com 2010.04.20. 18:48:19

@igazságos: Ismét hülye vagy, mint a faék.
Ugye nem baj?

aya_nielsen 2010.04.21. 11:15:12

bárki lehet üzletvezető 1 db érettségivel

Alfonz64 2010.04.25. 08:56:59

Na ja a mi üzletünkben is van elküldő ember ( Én vagyok ) vagy bejön vagy nem? nem?
süti beállítások módosítása