Még életbe sem lépett a forradalmi mentőcsomag, máris naponta hagyjuk magunk mögött a gonosz karvalytőkés Nyugatot. Kanada után most Luxemburgon kacaghatunk, ahol az utóbbi időkig még kötelező volt a telefonelőfizetés ADSL mellé, a kábeltévé szakadozik, az ügyfélszolgálatosok pedig hetekig váratják az ügyfeleket javításnál-bekötésnél egyaránt:
Olvasom a sok magyar netes-ügyfélszolgálatos rémtörténetet, és hozzá a kommenteket, hogy Magyarországnak annyi, ez maga a Balkán, a legjobb lenne az egész porfészket felszámolni vagy Mongóliához csatolni, ilyen tré hely nincs még egy a világon stb. Azért én itt kint Luxemburgban néha visszasírom a magyar netszolgáltatókat. Itt ugye elvileg az egyik legmagasabb a GDP/fő a világon, a minimálbér 1682 euró, tehát igazán lenne fizetőképes kereslet elfogadható minőségű szolgáltatásra. De valahogy ez nem számít.
Itt a netszolgáltatók klasszul felosztották maguk között a piacot. Lehet kérni ADSL-t, de ehhez, ha még nincs (és miért lenne), telefonvonalat kell igényelni a helyi postától, ami egyben a mai napig a fő telefonvontársaság az országban (ugye ismerős), és fizetni a 18,40 eurós havidíjat csak a telefonvonalért, amire aztán jön rá a netszolgáltató díja (aki lehet a Posta is vagy más cég is). Vagy lehet kábeltévén netezni, ebben az esetben az országot egymás között szépen felosztó kábeltévések valamelyikétől kell először kábeltévét rendelni és fizetni (akár nézi az ember, akár nem), aztán jöhet az internetszolgáltató díja, aki megint csak néha ugyanaz a cég, mint a kábeltévés, de néha nem.
Én a kábeltévés megoldást választottam. A tévét soha sem nézem, de azért fizetek az Eltrona nevű cégnek (lásd hatvanas évekből ránk maradt weboldalukat) havonta, akik egyelőre még nem tudnak internetet szolgáltatni maguktól, ezért plusz egy másik cégnek, a Luxembourg Online-nak kell ezért fizetnem. A net gyakran elmegy. Ilyenkor hívom az ügyfélszolgálatot. Mármint hétköznap 8 és este 7 között, vagy szombaton fél tíz és dél között, amikor nyitva vannak. Persze nem mindig veszik fel. Szombaton gyakran délig várakoztatnak a vonalban, aztán egyszer csak közlik, hogy bocs, de közben hazamentünk. Amikor ezt később szóvá teszem, azzal mentegetőznek, hogy délben lekapcsol a berendezés, ők ha akarnák sem tudnák a már várakozó ügyfeleket azért még gyorsan sorra keríteni hazamenés előtt.
De ha sikerül is beszélni helpdeskessel, abban sincs sok köszönet. Felírja az adatokat, közli, hogy utánanéz és majd jelentkezik, aztán többet nem hallasz róla. Ha felhívod megint, ugyanez eljátszódik. Visszahívást előszeretettel ígérnek, de ötből egyszer ejtik szerét. E-mailt csak a legritkább esetben olvasnak, olyan tízből egyszer, ha reagálnak.
Amikor már a vezérigazgatójuknak cc-ztem a levelet, és büntetőjogi kategóriába még épp nem tartozó fenyegetésekkel tűzdeltem tele, akkor írtak valami 3 szavas választ, hogy oké, utánanéznek, miért nincs netem két hete. De az ügy innentől elhalt megint. Amikor habzó szájjal hívtam őket pár nap múlva, közölték, hogy ők mindent megtettek: próbáltak hívni, de nem értek el telefonon, ezért gondolták, az ügy ezzel meg is van oldva.
Néha kiküldenek szakembert. Most szerencsére az Eltrona szakembereit küldték ki, akik ki is jöttek, laptoppal és műszerekkel, és szerelgettek, fúrtak-faragtak, modemet cseréltek (fél éven belül másodszor), és lett is netem.
A rosszabbik eset az, amikor a Luxembourg Online "szakembere" jön ki. Ilyenkor válik világossá, miért "LOL" a rövidítésük. Egy kissé lepukkant, mogorva, szótlan portugál vendégmunkást szoktak küldeni, aki középhaladó szintű felhasználói ismeretekkel próbál rájönni, hogy (1) miért nincs netem, (2) tényleg nincs-e netem, és (3) az iMac hogyhogy csak monitorból áll, hol a számítógép, és (4) miért olyan fura rajta a Windows. De szerencsére újabban inkább az eltronásokat küldik, akik legalább segítőkész, kompetens emberek. Amikor rákérdezek az ügyfélszolgálatnál, hogy jár-e kompenzáció azért, hogy immár 3 hétig nem volt netem, nem késlekednek a válasszal: "Nem." Világos, én kérek elnézést.
Amúgy pár éve, amikor a szerződést kötöttem, nagyon nehezen akart beindulni a dolog, a kábelesek és a netesek egymásra mutogattak, miért nincs még mindig netem. Valaki a LOL-tól közölte, hogy az Eltrona elfelejtette elküldeni a faxot, hogy a lakásban már én lakom, és nem az előző bérlő. Az eltronás faszi erre később azt mondta, hogy ő személyesen küldte el a faxot. Ekkor még naivan kifejeztem a csodálkozásomat, mondván, hogy azt hittem, ez Nyugat-Európa, nem pedig Afrika, ezért az ilyen dolgok szervezettebben is mehetnének. A válasz: "Uram, ez Luxemburg. Rosszabb, mint Afrika."
Eközben a mobilszolgáltatómat, bizonyos VOX Mobile-t, felvásárolta a terjeszkedő Orange multicég. A tarifák rendben vannak, az is tetszik, hogy a hűségnyilatkozat ellenére is kártyafüggetlen marad az iPhone-om, a havi 75 ingyenes EU-perc pedig, amit az Orange azonnal bevezetett, kimondottan jól jött, külföldre szakadt hazánkfiaként.
Aztán kaptam egy horribilis számlát. Felhívtam őket, és közöltem, hogy szerintem egyes ingyenes tételeket számláztak ki véletlenül. Hiába, még újak itt stb. Igen, csakugyan, és elnézést. Nos, akkor küldenek új számlát? Hát, sajnos azt nem lehet, fizessem be a plusz 40 eurósat, és majd a jövő hónapban jóváírják. Kérdezem viccesen: szóval adjak kölcsön nekik? Igen, nevetgélt viccesen a telefonos hölgy. Kicsit csodálkozva, de belementem volna... De ez az ügy végül megnyugtatóan rendeződött, amikor egy papírra írott levélben valami fejes elnézést kért, közölte, hogy "szégyellik magukat", és megkért, hogy a korrekt összeget kivételesen manuálisan utaljam át nekik, mert automatikusan nem tudják levonni. Ennyi.
De az Orange-ról még van egy sztorim, amiben már kicsit kevésbé jó fejek. Úgy indult, hogy épp a LOL-lal és az Eltronával küzdöttem, azon sóhajtozva, hogy ha már a kábeltévésekkel ennyi szívás van, akkor bár ne kéne az ADSL-ért a Postának is fizetnem, fölöslegesen... Akkor biz' Isten váltanék! Ebben a percben jön egy levél az Orange-tól: pontosan ilyen szolgáltatást ajánlanak. (Ha kicsit paranoiásabb lennék, azt hinném, lehallgattak.)
Szóval mi a teendő? Menjek azonnal a boltjukba, és fizessek elő! Az első 200 ingyen WiFi-routert kap. Oké, már ott is vagyok. A boltos közli, hogy ez mind nagyon szép és jó, de az akció csak 4 nap múlva indul. Akkor mi a fenének kellett azonnal a boltba csődíteni?! Hát nem tudja. Esetleg akkor fel tudnak most venni valami listára? Sajnos nem. Csak csütörtökön.
Csütörtökön meg is kötjük a szerződést, átveszem a routert. Várjak 2-3 hetet, hogy bekössék. (Nagyszerű, épp hazautazom 2 hétre, mire megjövök, lassan lesz ADSL-em is, és ha működik, végre a LOL képébe röhöghetek, azonnal felmondva velük a szerződést.)
4 hét múlva már gyanús, hogy nem jelentkeztek. Hívom őket. Hiába van nyelvválasztó menü, random nyelvtudású embert kapcsolnak. Mindig. Be is vallják. De ez a legkevesebb. Az alábbi eseménysor vagy négyszer ismétlődik: rákérdezek, hogy mi van az ADSL-lel, ők megesküsznek a pöcsükre, hogy másnap visszahívnak; megkérdezik a telefonszámomat, mondom, hogy az az, amit most látnak a képernyőn, meg amivel előfizetőjük vagyok, erre mondják, hogy ja, aha, aztán másnap nem hívnak vissza, harmadnap sem, hanem én hívom őket megint.
Az egyik ügyfélszolgálatos komoly, megnyugtató hangon közli, hogy mostantól csak őt keressem, azonnal utánanéz a dolognak, még aznap hív, de ha nem, akkor másnap keressem név alapján, és azonnal megoldja a dolgot. E-mailt is ad.
Nem hív. Én hívom. Név szerint keresem. Ő az. Nem emlékszik a beszélgetésre. Amit nagyjából újra megismétlünk, ugyanazokkal az ígéretekkel.
Aztán pár nap múlva harmadszor is.
Amikor legközelebb beszélünk, kiderül, hogy nem tudnak semmiféle szerződésről. Mikor írtam alá és hol? Megmondom. Oké, utánanéznek.
Megint én keresem őket. Úgy tűnik, elhagyták a szerződést. Faxoljam el nekik a példányomat.
Elküldöm e-mailben. Közben úgy tűnik, sikerült nagy nehezen rávennem őket az e-mailes kommunikációra a munkaidőben, értekezleten stb. való telefonos zaklatás helyett. Mailben írják, hogy az első szabad időpontban kijönnek beszerelni, két hét múlva. Válaszolok, hogy az nem jó, egyrészt már két hónapja várok, ezért hamarabb kéne, másrészt meg aznap pont nem vagyok otthon.
Semmi válasz. És kis cetliből megtudom, hogy aznap ott voltak a Posta szakemberei, miért nem engedtem be őket.
Azóta kicsit elment a kedvem tőlük. Még három hét telt el, nem kerestük egymást.
Akinek kell egy vadonatúj WiFi-router/ADSL modem, szóljon!
Az utolsó 100 komment: