Tékozló Homár

NMHH vizsgálat a Telenor tarifakivezetése kapcsán

2015.09.08. 11:10 | Homár Hilda | 26 komment

telenor_logo_1.png

Attila határozott hangú levelet küldött nekünk azzal a hírrel, hogy panaszt tett a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóságnál a Telenor augusztusban bejelentett tarifacsomag-kivezetési akciója miatt, és a hivatal el is indította az eljárást. Szerinte lefutott a dolog.

Rákérdeztünk a hatóságnál.

Válaszaikból kiderült, hogy az MNHH-nál folyik egy hivatalból indított hatósági ellenőrzés, megindítása azonban nem jelenti azt, hogy a hatóság szerint jogsértés történt. A vizsgálat azért indult el, mert a tarifatisztítás sok előfizetőt érint, és a szerződések lényeges módosulásával járhat, ezért az MNHH végigköveti a folyamatot. A szerződések módosításának a körülményeit vizsgálják, vagyis azt, hogy a szolgáltató a jogszabályoknak megfelelően jár-e el.  A vizsgálat lezárása év végére várható. Eljárás csak akkor indul a Telenor ellen, ha  valami jogellenes lépést  tapasztalnak az ellenőrzés során.

Az általános ellenőrzés mellett előfizetői kérelem alapján is indít egyébként vizsgálatot az MNHH, ha a kérelem bizonyos feltételeknek megfelelel. Ilyenkor a vizsgálat csak a konkrét ügy elemeire vonatkozik, és, ha jogsértést állapít is meg, az nem feltétlenül jelenti a szolgáltató általános jogsértését, hiszen lehet szó egyedi hibáról is. Attilának ilyenje lesz. Reméljük, beszámol majd róla.

Mindennek bővebb kifejtése a levelezésben. Telenorosok azért mindenképp olvassák el.

Tisztelt Tékozló Homár Szerkesztősége!

Ezúton tájékoztatlak Benneteket, hogy a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság vizsgálatot indított a Telenor újabb, - vélhetően törvénysértő - 2015.09.12-től tervezett egyoldalú szerződésmódosítása miatt. A jelzett időponttól a Telenor kivezetni szándékozik az értékesítés alól korábban kivont tarifacsomagjait, melyek egy részével lényegesen kedvezőbb percdíjakkal telefonálhatunk és küldhetünk SMS-t, mint a jelenleg értékesítés alatt álló, publikus lakossági kártyás, számlás tarifacsomagokban.

A vizsgálat 2015. augusztus 18-án kezdődött, mert, mint érintett, feltöltőkártyás ügyfél panaszt tettem az NMHH-nál. Az eljárás 3000 ft-os díját megfizettem, melyet a Szolgáltató köteles visszatéríteni elmarasztaló döntés esetén.

Nekem jelenleg régi, djuice kártyás+ tarifacsomagom van, melyben 16:00-06:00 óra között és hétvégén, valamint ünnepnapokon 24,50 ft/perc díjért hívhatok belföldi, mobil irányú számokat. November 08-án tervezik átváltani a tarifacsomagom erre a méregdrága Praktikum tarifacsomagra, A vizsgálatot azért kezdeményeztem, mert június 30-án, még a kétoldalú szerződésmódosítás előtt feltöltöttem 32000 ft-ot, hogy 365 napig a régi díjakkal használhassam a tarifacsomagom, ráadásul ezt a Telenor írásban meg is erősítette. 

A Média Hatóság előzetes állásfoglalása szerint a régi, lezárt tarifacsomagok kivezetése nem történhet minden előfizetői szerződés esetében egyszerre, 2015. november 30-ig. Már csak azért sem, mert a feltöltőkártyás jogviszony az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény 134. § (16) bekezdése szerint az előfizető általi egyenlegfeltöltés új, határozott idejű szerződés ráutaló magatartással történő megkötésének minősül. Az előfizető általi egyenlegfeltöltéssel az előző határozott idejű szerződés megszűnik azzal, hogy az előfizető hívószáma változatlan marad.

Ez azt jelenti, hogy ha egy feltöltőkártyás ügyfél 2015.09.11-ig feltölti az egyenlegét 365 napos érvényességi időre és ezalatt a 365 nap alatt nem eszközöl újabb feltöltést, akkor a Telenor nem érvényesítheti ezekre a kártyás tarifacsomagokra a 2015.09.12-től hatályos tarifacsomag-kivezetést, csak legkorábban a 365. nap letelte után. Ugyanis a feltöltőkártyás előfizetéseknél mindig a feltöltés pillanatában érvényes ÁSZF irányadó. Fontos tudni azonban, hogy ha az ügyfél 2015.09.12-én, vagy azt követően bármikor rátölt az egyenlegére, úgy a tarifacsomag-kivezetés azonnal megvalósul a fentebb leírt ráutaló magatartás miatt.

Lakossági, számlás tarifacsomagok esetében ha az ügyfél nem rendelkezik hűségszerződéssel, úgy a Telenornak lehetősége van a régi, lezárt tarifacsomagját kivezetni, megszüntetni és az előfizető szabadon dönthet arról, hogy ezt elfogadja, vagy egyszerűen felmondja az előfizetését és áthordozza a számát egy másik szolgáltatóhoz. Más a helyzet a hűségszerződéssel rendelkező ügyfelek vonatkozásában, mert a tarifacsomag-kivezetést ebben az esetben nem lehet egyoldalú szerződésmódosítással foganatosítani, csak kétoldalúan, ha az ügyfél ezt elfogadja. Amennyiben az ügyfél a kétoldalú szerződésmódosítást visszautasítja, akkor a Telenor csak a hűségszerződés lejártakor vezetheti ki végleg a régi, elavultnak titulált tarifacsomagot.

Tisztelettel,

Kovács Attila

A Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság válaszai:

Köszönjük a megkeresést. Érdeklődésére a következő válaszokat adja a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság:

- Tényleg indult-e ilyen eljárás?

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság nem indított sem kérelemre, sem általános felügyeleti hatáskörében eljárást a Telenor Magyarország Zrt. 2015.szeptember 12-től tervezett szerződésmódosítása kapcsán. Azonban jelenleg is folyamatban van egy hivatalból indított hatósági ellenőrzés, amely a Telenor 2015. augusztus 12-én bejelentett "tarifatisztításának" körülményeit vizsgálja, hogy a szolgáltató a jogszabályoknak megfelelően járt-e el a már meglévő előfizetői szerződések módosítása során.

Az ellenőrzés megindítása önmagában nem jelenti a jogsértés konkrét gyanúját, még kevésbé annak kimondását, hogy a hatóság álláspontja szerint jogsértés történt volna. Abban az esetben viszont, ha a hatósági ellenőrzés során jogszabály ellenességet állapít meg az NMHH, abban az esetben eljárást fog indítani.

A hatóság folyamatosan figyelemmel kíséri a piaci folyamatokat és ha szükséges, a korábbiakhoz hasonlóan ismét fellép az előfizetők védelmében, a fogyasztói jogok érvényesülése érdekében. Az előfizetők és fogyasztói jogok védelme kapcsán az NMHH új Eszr. rendelete megújítja az előfizetői szerződésekre vonatkozó hírközlési szabályozást. Változást hoz többek között a szerződés megkötése, módosítása, megszűnése, a szolgáltatói felelősség, a kiskorúak védelme és az üzleti előfizetőkre vonatkozó előírások terén is. A hatóság kisfilmmel tudatosítja az újonnan életbe lépő legfontosabb szabályokat.

-  Ha igen, mikor, és mikorra várható, hogy lezárul?

Az átfogó ellenőrzés a 2015. augusztus 12-én bejelentett "tarifatisztítás" teljes folyamatát végig fogja kísérni, amely várhatóan az év végén zárul le.

- Ha indult, azért indult, mert megalapozottnak találták a panaszt vagy minden bejelentést kötelező megvizsgálni?

A hatósági ellenőrzés azért indult az augusztus 12-én bejelentett „tarifatisztítás” kapcsán, mert az NMHH úgy ítélte meg, hogy a szolgáltató tervezett lépései az előfizetők széles körét érintik és a meglévő szerződések lényeges módosulásával járhatnak együtt, így indokoltnak látta a tényállás alaposabb felderítését.

Azt, hogy egy előfizetői szerződést mikor és milyen feltétellel lehet egyoldalúan megváltoztatni, a hatályos jogszabályok egyértelműen meghatározzák, és a szolgáltató lehetőségeit ezen a téren nagyon szűkre szabják. Lényegében az előfizető számára csak előnyt jelentő módosításokon kívül erre a szerződés lényeges feltételeit érintően (és az igénybe vett díjcsomag nyilván ide tartozik) csak jogszabályváltozás, hatósági döntés esetén, illetve akkor van lehetősége, ha a szerződéskötéskor előre nem látható módon a körülmények azóta olyan jelentősen megváltoztak, hogy a szerződés változatlan fenntartása már nem várható el tőle, és az új körülményekhez az alkalmazkodás csak egyoldalú módosítással lehetséges. December 1-je után a határozott idejű szerződések (a feltöltőkártyás szerződések is ilyenek) egyoldalú módosítása már csak jogszabályváltozás, illetve hatósági döntés alapján lesz lehetséges. Ha a felsorolt esetek egyike sem áll fenn, akkor a szerződést a szolgáltató nem módosíthatja egyoldalúan.

- Az NMHH tényleg adott előzetes állásfoglalást az ügyben? Ha igen, az mit tartalmaz?

Nem adott előzetes állásfoglalást a hatóság az adott ügyben.

- Fogyasztói panaszok alapján is indíthatnának egyébként ilyen vizsgálatot? 

A hatóság mind saját hatáskörében, mint fogyasztói beadvány alapján indíthat vizsgálatot. Az egyedi, kérelemre indult eljárás ügyintézési határideje 60 nap, amely indokolt esetben egyszer, 30 nappal meghosszabbítható. Azonban ebbe a határidőbe a jogszabályok szerint nem számítanak bele azok az időszakok, amikor a tényállás felderítéséhez a hatóságtól független fél (pl a kérelmező, vagy a Szolgáltató) nyilatkozata, adatszolgáltatása szükséges. Ezért a gyakorlatban az ilyen ügyek jellemzően szintén két-három hónap alatt zárulnak le elsőfokon.

Az egyedi kérelmek alapján az eljárás megindítása kötelező, ha annak feltételei fennállnak. A "tarifatisztítással" kapcsolatban előfizetői kérelem is érkezett, ennek alapján - ha az eljárásindítás feltételei fennállnak - eljárás lesz, de ez nem az egész folyamattal fog foglalkozni, hanem csak a konkrét előfizető kérelmében szereplő üggyel. Egyedi ügyekről azonban a hatóság az érintett hozzájárulása nélkül nem ad felvilágosítást és felhívja a figyelmet arra, hogy még amennyiben egy-egy kérelem alapján folyt eljárásban jogsértést állapít is meg, az nem feltétlenül jelenti, hogy a vizsgált szolgáltató általánosságban is jogsértést követett el, lehet szó egyedi hibáról is.

Üdvözlettel:

Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság
Kommunikációs Igazgatóság

Szűrt kommentelők

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

CID 2015.09.08. 11:28:15

Mint anno írtam, ha nekik nem éri meg, nem kötelesek szolgáltatni, lehet ballagni.

lófaszhajtású bukákkeszimulátor 2015.09.08. 11:33:20

@CID: tudják hol a határmezsgye, ott mozognak, userek meg ciceregnek, hogy hé. Változás soha.

CID 2015.09.08. 11:39:26

@lófaszhajtású bukákkeszimulátor: Na ja, állambácsi meg más faszával veri a csalánt. Ha jól emlékszem, engem nem kérdeztek meg, elfogadom e a 27%-os ÁFÁ - t, vagy maradnék a 25-nél.

CID 2015.09.08. 11:45:43

Ja, Hilda, nem tudom mennyire érzed, de szerintem gond van 11:10kor jelent meg a post, az első komment, meg 11:28-kor ;)

lófaszhajtású bukákkeszimulátor 2015.09.08. 11:48:06

@CID: biztos csak nem figyeltél, az effajta sirám mindig usererroron alapúl!

a GVTI fogyasztóvédők nem értenek hozzá · http://deciki.blog.hu/ 2015.09.08. 11:52:11

@CID: Jó neked! Nekem a 20% is sok. Valahol 19 vagy lejjebb legyen, de az államháztartás ne omoljon össze. Persze ehhez az is kéne, hogy Kormányunk És Gázpedálunk kevesebbet lopjon, és kevesebb embert és céget üldözzön el.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2015.09.08. 12:19:43

A kártyások esetén már akkor vakartuk a fejünket, amikor bejelentették a kiezetést. Mondjuk a hatóságnak is gratulálok a gyors reakcióhoz.

CID 2015.09.08. 12:40:07

@lófaszhajtású bukákkeszimulátor: Igazad lehet, hamarabb elolvasok egy Penny katalógust, mint egy nem ajánlva, tértivevénnyel küldött levelet állambácsitól.

@atpijkamo: Nem lopnak már sokáig, lassan nem lesz mit :D

Vadászok Őrangyala 2015.09.08. 12:59:11

Államosítani kell az egész kócerájt!

a GVTI fogyasztóvédők nem értenek hozzá · http://deciki.blog.hu/ 2015.09.08. 13:27:09

@CID: "Nem lopnak már sokáig, lassan nem lesz mit"

Azt már nem fogod tudni kimondani, hogy "most már nem lopnak többet, mert már nincs mit", mert addigra éhenhalsz.

CID 2015.09.08. 14:22:57

@atpijkamo: Lehet...
Már éppen írni akartam, hogy ne politizálj, de aztán rájöttem ez sima szolgáltatás. Fizetünk az államnak, hogy kapjunk szolgáltatást, állam, nagyon szarul szolgáltat, az alkalmazottai, pedig kritikán aluli szaktudással rendelkeznek, viszont a befizetett összeget elsikkasztják. Nincs esetleg a parlamentben egy vásárlók könyve :D

Aureliano Buendía 2015.09.08. 17:13:36

@ColT: nem az a kapkodós fajta.
Ráadásul annyi mentesítés vonatkozik rájuk határidők tekintetében, mint égen a csillag.

Ami külön érdekes: ha csúsznak önhibájukból a válaszadási határidővel, jár a kötbér?:)

Aureliano Buendía 2015.09.08. 17:15:30

megoldás: vagy a számhordozás (odaát is szar), vagy keresni egy flottás havert, és bekerülni valamelyik flottába.

Majd biztos az lesz, hogy megvágják a telenyomort 3 millió forintra.

bnyuszi 2015.09.08. 19:21:28

pannon gsm az élvonal!

Igi1.0 2015.09.08. 20:46:09

@atpijkamo: azt ti pasik csak hiszitek :)

Antalbaba 2015.09.08. 21:25:12

Ezek vérhülyék:-((( Közlik, hogy átdobnának egy másik csomagba (abba azért nem mennék, csak a kapcs. díj 14 forint hívásonként), nagy nehezen elszánom magam, hogy átlépek a nagyjából megfelelőbe, erre online nem lehet elintézni!!! Nooormálisak ezek a mai világban ezzel szórakoztatni a jónépet? Biztos akarják, hogy mindenki bemenjen aztalt tépni?

PannonBoy 2015.09.08. 23:44:11

Amikor még Pannon volt, egy teljesen normális szolgáltatóként viselkedett. Ott volt a djuice, amivel nagyon olcsón lehetett beszélni és SMS-ezni. Nekem pont egy ilyen kártyás tarifám van és nem egész 1 hónap múlva akarnak átdobni a kurva drága sima Praktikum csomagba. Eközben meg azt a bullshitet nyomatják, hogy az ügyfél érdekében történik a változás. Hát kurvára nem. Azért kell, hogy a vezetők kitömhessék a zsebüket. Azt már csak halkan jegyzem meg, hogy az ott dolgozó ügyfélszolgálatosok éhbérért dolgoznak embertelen körülmények között.

joska61 2015.09.09. 10:46:45

Úgy egyébként nekem az jutott eszembe (és ezzel nem akarom védeni a telenort), hogy ha egy gyártó megszünteti valamelyik gyártmányát, mert vagy nem nyereséges, vagy nincs megfelelő igény rá (hány és hány terméket láttunk már eltűnni a polcokról a kedvenceink közül), akkor melyik hatósághoz lehet fordulni?

zolee001 2015.09.09. 17:42:43

Kedves poszter ,igen hülye lehetsz ha 24 ft-os ratyi eldobhato csomagért siránkozol,megjegyzem 2008 ban csináltam egy flottát ,8ft siránkozás helyett gugli legyen a barátod és beirod, flotta.

PannonBoy 2015.09.10. 00:04:17

@zolee001: Nem kéne a posztolót leosztani, csak mert ragaszkodik a 24Ft-os csomagjához.
Nem tud mindenki flottához csatlakozni, ezek amúgy sem publikusan elérhetőek.

Az a szánalmas, hogy nem tudják mindenféle flotta nélkül 8Ft-ért nyújtani, mikor ez Nyugat-Európában alapértelmezett. Persze, a magyarok mindig mindenbe beletörődnek.

a GVTI fogyasztóvédők nem értenek hozzá · http://deciki.blog.hu/ 2015.09.10. 09:37:39

@PannonBoy: "Nem tud mindenki flottához csatlakozni, ezek amúgy sem publikusan elérhetőek."

Ezt a hülyeséget ki mondta neked?

A Matáv még saját flottát is kreált, hogy zaklathassa az új előfizetőket.

McZozo 2015.09.11. 09:40:16

@CID: Elmeletbe egyetertunk de gyakorlatba az egy mas tortenet ott az alam 27% os afaja nem egy szolgaltatas a reszedre hanem egy kotelezettseg aminek fejeben ok majd tb t nyugdijat kelle fizessenek elvileg

McZozo 2015.09.11. 09:43:13

@CID: belso penzek mar reg nincsenek. Viszont unios penzek igen. jelenleg zen turboznak eppen hogy a 2020 ig esedeke penzeket lehivjak a ciklusuk vegeig hogyha nem nyernek meg a valasztast akkor is hozzajuk menjen a love, igy a kovetkezo kormany majd szarba less es lehet kivulrol uszitani majd hogy nem csinalnak semmit, ha meg megnyerik less honnan elohuzni nemi lovet :)
süti beállítások módosítása