Itt fenn igazából a Magyar Posta hollójának lenne a helye, de szegény szégyenében elbujdokolt, ugyanis egyre világosabb, hogy a cég sajnos képtelen megbírkózni azzal a kihívással, amit az elmúlt években a netes rendelések terén bekövetkezett ugrászerű változás okozott. Ügyfélként elég nehezen elfogadható, hogy csomagok tesznek meg több ezer kilométert pár nap alatt, hogy aztán hetekig állomásozzanak vagy bolyongjanak valahol a magyar posta rendszerében. Az ebből fakadó rengeteg feszültség ráadásul épp azokon a munkatársakon vezetődik le, akik minden túlterheltség és nehézség ellenére próbálják működtetni valahogy az egész mindenséget. Hát csoda, ha életuntak?
Kedves Tékozló Homár,
Szinte pontosan öt évvel ezelőtt írtam levelet a TH-nak a hobbim (modellautó gyűjtés) versus Posta / Vám harcból, amiből természetesen a tengerentúlról küldött kisautóim kerültek ki vesztesen - noha a levélben és cikkben emlegetett csomagok közül egy előkerült a cikk megjelenése után.
Az elmúlt öt évben a nemzetközi nyomkövetési rendszernek köszönhetően hasonló dolog nem fordult elő; ehhez hozzájárulhatott az is, hogy a gyűjteményembe - pontosabban több gyűjtőtársam gyűjteményébe, de erről majd lejjebb - kerülő kisautók jelentős része immár Japánból érkezik, egy kanagawai úriember, K.N. san segítségével. K.N. révén olyan használt, vagy új modellekhez és makettekhez sikerült hozzájutnunk, amelyek Európában szinte elérhetetlenek, ő viszont csekély jutalékért cserébe beszerző körúton (helyi hobbiboltok, bolhapiac, Yahoo, stb) összegyűjti és továbbítja őket, havonta akár több alkalommal is.
A csomagokban több barátommal közösen szerzünk be modelleket, mivel a japán posta nagyon drága - gyakran a csomagokban szereplő tételek értékének többszörösébe is kerülhet a postaköltség. Elosztva viszont elfogadható áron tudjuk behozni, általában a vámhatár alatti értékű - jobbára használt tételekből, vagy néhány Tomica (kb. japán Matchbox) kisautóból álló - csomagunkat.
Ezidáig egyszer fogták meg a csomagunkat a vámon, de néhány nap alatt vámnyilatkozat kitöltésével és a vonatkozó átutalás átküldésével megoldódott a dolog.
Na most nem ez történt.
Az első hiba akkor esett be, amikor K.N. valamiért nagyobb mennyiséget csomagolt egybe és adott fel, 40 dollár vámértékben - a valóságban 5600 yen, vagyis kb. 3000 Ft-tal nagyobb értéket képviseltek a benne lévő kisautók. A kisautók között volt néhány olyan tétel, amelyet egy barátom június 17-i születésnapjára szerettem volna behozni - akkor még abban a hitben, hogy egy hónap elég lesz mindenre, ismervén az egy héten belüli japán-magyar csomagküldési sebességet. Természetesen a vámon megfogták a csomagot, ahogy azt a nyomon követésen is tapasztaltam.
Mellékesen szólva, a csomagot 05.19-én adta fel K.N. és 05.22-én került a vámvizsgálatra, a tracking number szerint.
Írtam a postaimport@posta.hu e-mailre, érdeklődvén, milyen dokumentumokat kell benyújtanom, május 26-án megküldték a Magánszemély vámkezelési megbízása c. doksit, amelyet kitöltve, a hosszú hétvége miatt csak május 29-én küldtem vissza, a hozzá tartozó átutalással igazolásával együtt.
Mivel a vám korábban sem tartott sokáig, június elsején finoman érdeklődtem a postaimportnál, szükség van-e bármilyen kiegészítő iratra a vámkezeléshez? Nem váratott sokáig magára a válasz, június 6-án már meg is kaptam- no nem a csomagot, hanem ezt (a nevet és a tracking numbert természetesen kivettem):
Tisztelt Farkas Sándor!
CI*********JP küldeménye vámkezelés alatt áll. Türelmét kérjük.
Üdvözlettel.
Tovább vártam türelemmel, egészen június 9-ig, amikor némileg aggódva hívtam fel a Nemzetközi Postakicserélő Központot a megadott 061/3337777 telefonszámon (a visszajelzésekből már következtetni tudtam, mire számíthatok). A túloldalról bejelentkező, információs szolgálatot ellátó hölgy készségesen visszaigazolta, hogy a csomagom vámkezelés alatt van, ám annak kimeneteléről, vagy időtartamáról nem tudott tájékoztatást nyújtani, viszont jelezte, hogy az ügyintézés hosszabb időt vehet igénybe, mert nagyon sok csomag van és nagyon kevés ember (!). További információért javasolta, hogy hívjam fel a Repülőtéri Vámhivatalt / Vámügyintézést (a hivatalok nevei nem nagyon tudnak megtapadni az agyamban) a 061/2972410, vagy a 0612972434 számon.
A második számon egy már kevésbé szimpatikus úriember jelentkezett be, aki, miután kijavította a megszólítást (Hivatal, v Ügyintézés, nem tudom, nem is érdekel), közölte, hogy nem ő az illetékes az ügyben. Hóhó, ezt a kört már ismerem - mosolyodtam volna el, ha nem kezdett volna felmenni a cukrom. Másodjára kérdeztem meg, ki az illetékes a csomagom ügyében - a Postavám szolgálata. Hát persze! - csaptam a homlokomra. Sima ügy, innen már egyenesben vagyunk, noha nem értettem még akkor, hogy az ugyanezen az e-mail címen dolgozók miért nem tudnak válaszolni a kérdésre.
Szóval újabb telefon, ezúttal a 061/2972497 számon, ahol most egy kifejezetten korrekt hozzáállással megáldott úriember vette fel a telefont. Érdeklődésemre a csomag számát kérdezte, mire elkezdtem bediktálni a tracking numbert - mielőtt végigmondhattam volna, jelezte, hogy neki a csomag CDPS azonosítója kell, amivel a posta átadta vámkezelésre. Jeleztem, hogy olyat nekem nem mondott a NemPoskicseKö. - amire - szinte hallottam a mosolyát a vonal másik végéről - csak annyit reagált, hogy "akkor valószínűleg nem adták még át vámkezelésre a csomagot ... és megismételte a már hallott igét a posta túlterheltségéről. Emellett jelezte, hogy maga a vámkezelés csupán 20 perc - 1 óra, tehát ha hozzájuk került volna a csomag, már rég le lenne vámolva
El lehet képzelni, milyen vidáman hívtam újra a NemPoskicseKö-t, ahol egy második infós fogadta hívásomat, valamivel kevesebb életkedvvel megáldva, mint az első alkalommal kapcsolt kollegina. Újra elmondtam a történetet, újra meghallgattam a " csomagjavámkezelésalattvantüre lmétkérjük" mondókát, majd rákérdeztem a csomagom CDPS azonosítójára - hogyha már vámkezelés alatt van a csomagom.
No, erre elhűlt. Egyrészt, mert nem tudta, mi az a CDPS azonosító, másrészt mert elmondtam neki, hogy már a postai vámszolgálattól visszatérve hívtam őket újra. Az első kérdésre a teljesen logikus - Honnan tudta a számukat? - kérdéssel felelt vissza. Na itt már majdnem eleresztettem egy bazmeget, de kitartottam a kultúrember látszata mellett, annak ellenére, hogy a lelkemben már fáklyával látogattam volna végig a fenti intézményeket.
Elmeséltem neki kis telefonos canossa-járásomat, amire válaszul visszakapcsolt a " csomagjavámkezelésalattvantüre lmétkérjük" mondatra. Hiába jeleztem neki, hogy a rendelkezésre álló infók alapján a csomagom még a vámkezelés közelébe sem került, innen végtelen ciklusba kapcsolt - nem tudta, kitől érdeklődhetnék a postavámon kívül -, nem tudta, ki kompetens a vámvizsgálat elvégzésének határidejét meghatározni - bár itt elejtett egy (talán először öt, bevallom itt a tudatomat már a nagy Cthulhu marcangolta)) majd tíz munkanapos limitet, ami június 12-én lejár...
Visszanyerve önuralmamat, megkérdeztem, vajon milyen szolgáltatásért fogok 2500 Ft + Áfát fizetni, ha nulla információ visszacsatolással, határidőre szinte biztosan nem történik meg a csomagom vámkezelése? "Természetesen reklamációval élhet" - jelzett vissza a hölgy, aki már kezdett hozzám hasonlóan nyűgös lenni. Itt már nem volt mit tenni. Jeleztem neki, hogy én inkább a hetek óta náluk lévő csomagom átvételében vagyok érdekelt, nem pedig a panaszok írásában, illetve azt, hogy az esetet elküldöm a Tékozló Homárra, biztosítva őt, hogy nem személyesek az érzelmeim, és nem iránta, hanem az intézmény iránt táplálom, amit képvisel, letettem.
Bevallom, a NemPoskicseKö Facebook oldalon látható vélemények alapján nem bízom abban, hogy a csomagom ideér jövő hét végére...
Viszont gonosz mosollyal szeretném tudatni mindenkivel, hogy a Magyar Postának érvényes ISO 9001-es minősítése van (igaz, még csak a 2008-as rendszer szerinti), ami alapján köteles eljárni a vevői reklamációk esetén. És ez az eljárás bizony nem merülhet ki egy általános lerázó levéllel ("Mi mindent megtettünk / Sajnáljuk, nagyon sajnáljuk - de nálunksenki nem hibázott, a körülmények..", stb) Nem bizony, itt fel kell tárni a hibaokot, megszüntetni / elhárítani és gondoskodni arról, hogy az ne fordulhasson elő. Ha egy cég nem alkalmas ilyen rendszer hatékony működtetésére, az bizony nem érdemes a ISO 9001 minősítésre sem.
S hogy ezt a folyamatot elősegítsem, itt megosztok egy egyszerűsített 8D formátumot, amit a Postával kapcsolatos reklamációk esetén javaslok elküldeni az ugyfelszolgalat@posta.hu címre. Kitöltése Vevőként pofonegyszerű, csak a vevői adatokat, illetve D0 pontban a Reklamáció dátuma (értelemszerűen a kitöltés és elküldés dátuma), és a Hiba leírása pontokat. A Vevői reklamáció azonosítóba célszerű egy folyó sorszámot megadni, hogy azonosítani tudja a küldő, ha több reklamációt küld, vagy a Posta erre hivatkozik (pl.: 01/2017, vagy 01-17). Kötelesek a reklamációra választ adni, 15 napon belül.
Remélem, hogy nyomásgyakorlással sikerül tovább javítani a működésüket, s elérni, hogy a problémák a vezetők ingerküszöbét is elérjék.
UPDATE júni.19.
A posztra az alábbi reagálást kaptuk a Postától:
Az elmúlt időszakban ugrásszerűen megemelkedett a vámeljárás alá vont küldemények darabszáma a NAV ellenőrzések következtében. Ennek egyik fő oka, hogy a beérkezett küldeményeken feltüntetett érték és tartalom megnevezése nem fedi a valóságot, illetve azt a vámhivatal nem fogadja el. A vámkezelési folyamat csak a szükséges dokumentumok maradéktalan beérkezése után kezdődik meg.
A teljes vámeljárás időigénye megnövekedett, jelenleg egy küldemény vámkezelése, az ehhez szükséges dokumentumok rendelkezésre állásától számítva 10-12 munkanap.
Természetesen a kialakult helyzet mielőbbi megoldására törekszünk, a vámkezeléssel kapcsolatos folyamatok fejlesztése folyamatban van.
Az olvasói levélben említett csomagot 2017. június 14-én kézbesítettük.
Köszönettel:
Magyar Posta Zrt.
Társasági Kommunikációs Osztály
Dr Gregory House 2017.06.13. 10:21:31
Dr Gregory House 2017.06.13. 10:24:33
„Remélem, hogy nyomásgyakorlással sikerül tovább javítani a működésüket, s elérni, hogy a problémák a vezetők ingerküszöbét is elérjék.”
Csak reméljed!
rarabel 2017.06.13. 10:32:26
Az helyben van és posta nélkül is megy.
Sáros Hilda 2017.06.13. 10:33:35
kekecke · http://szepkiselet.blog.hu 2017.06.13. 10:40:37
Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekben.*2 2017.06.13. 11:30:10
Cycmen 2017.06.13. 11:38:45
Érzelmileg akarsz manipulálni minket? Ez itt nem fog menni!
Cycmen 2017.06.13. 11:45:36
Meghaladja a fantáziám határait hogy milyen vidáman lehet hívni a NemPoskicseKö-t! Mondd el már mindegy, így is kurva hosszú ez a szar poszt!
melaena 2017.06.13. 12:02:16
Terézágyú 2017.06.13. 12:14:43
Cycmen 2017.06.13. 12:17:28
Nem is tudtam hogy Kaganawában lakik K.N. san nevű faszi!
Leone_510 2017.06.13. 12:20:28
Cycmen 2017.06.13. 12:23:56
Hogy lehet ennyi baromságot összehordani? A Kompin is túlteszel!
Csokis · http://csokis.blog.hu 2017.06.13. 12:28:58
A fészes hozzászólások közt valaki megmondta a tutit:
"Emlekszem milyen lélekszaggató módon siránkoztak jópár éve,hogy az ímél meg az sms megöli a postát.Most van csomagküldés tessék szépen postáskodni!Nem csokit, meg temetést árulni."
Cycmen 2017.06.13. 12:33:56
A temetés logikus, nálunk a hülye nyuggerek képesek nyitás előtt hosszú sorokban állni a posta előtt, ha valamelyik beadja a kulcsot legalább helyben lesz!
Leone_510 2017.06.13. 12:36:28
Leone_510 2017.06.13. 12:37:35
.Manyecska 2017.06.13. 12:52:24
Csokis · http://csokis.blog.hu 2017.06.13. 13:04:15
- Itt nincs sorszám.
Mondtam is neki, hogy ja, itt csak olyan elavult dolgok vannak, mint kultúra, udvariasság és egyebek. Erre csönd lett, csak az eredetileg mögöttem álló (szintén nyugdíjaskorú nő) nyerített bele a szent áhítatba.
.Manyecska 2017.06.13. 13:04:37
.Manyecska 2017.06.13. 13:06:24
Dikusz 2017.06.13. 13:18:31
terrormaci 2017.06.13. 13:25:21
Cycmen 2017.06.13. 13:25:30
Leone_510 2017.06.13. 13:29:46
"nem értettem miért van annyi rendőr még jó hogy nem lőtt le a barom menekülés közben, előttem ment be pár perccel! "
értem...tehát, előtted ment be a rendőr és jó , hogy nem lőtt le Téged menekülés közben...mennyi volt a zsákmány? :D
terrormaci 2017.06.13. 13:31:52
Jessybátsi 2017.06.13. 13:41:29
Dikusz 2017.06.13. 13:46:44
Permetező 2017.06.13. 13:48:22
Tehetséges ugandai buzi 2017.06.13. 14:02:09
Alf56 2017.06.13. 14:09:10
1 hét alatt beérkezett az országba, madj több mint 5 hét ügyintézés, mert szerintük vámolni kell. Persze előbb szóltak az APEH-nak, mint nekem, úgyhogy csak az APEH értesítő visszavonása 5 nap volt.
"B" csomag:
Imél jő, hogy RLxxxxxNL csomagom jött. VÁMnyilatkozatot!!! Könyörgöm Hollnadiából???
"c" és "d" csomagocskák.
Azért csomagocskák, mert nem könyvelt levélpostai küldeményként érkeztek.
Persze a posta nekiállt könyvelni, ami annyira sikerült, hogy a majdnem egyszerre érkező két vastagabb borítékhoz két különböző postán sikerült hozzájutnom.
Közben meg a nagyfejű nyilatkozza, hogy minden rendben náluk.
A nick már létezik! válassz másikat! 2017.06.13. 14:13:34
már látom a szemeim előtt:
Zöld postásautóban hozza a díszegyenruhás postás a zügyfelet a temetőhöz,
ahol is begyömöszölik a delikvenst a temető postaládájába.
job done.
A nickben nem engedélyezett karakter található 2017.06.13. 14:26:26
Cycmen 2017.06.13. 14:32:34
A hülye szóviccért cserébe felvilágosítottad hogy a németek lófasznak olvassák a nevét?
Cycmen 2017.06.13. 14:34:56
Osztán milyót küldözgetnek neked Hollandiából?
Tehetséges ugandai buzi 2017.06.13. 14:35:42
MIÉRT NINCS.MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ BÖRTÖNBEN 2017.06.13. 15:49:45
MIÉRT NINCS.MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ BÖRTÖNBEN 2017.06.13. 15:51:51
Azt hittem ősz van,
A hulló levelekről,
Pedig csak a postás
Esett le az emeletről.
MIÉRT NINCS.MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ BÖRTÖNBEN 2017.06.13. 15:53:53
Elég lenne megvenni a modellautó leírását, és otthon kinyomtatná 3D-ben.
Aztán ha elbassza a méretezést, bele is tud ülni, de nem tudja kivinni a szobából.
Judy Epokit 2017.06.13. 16:17:24
A vicc az egészben, hogy a vámon dekkoló csomag tartalmát újra rendeltem, mert ennél hamarabb kell mint amit az MP produkál, természetesen ugyanonnan csak most ingyen postával és külön csomagokban. Azóta mind megérkezett, átlag másfél hét alatt.
Judy Epokit 2017.06.13. 16:20:59
Bocs a belevauért.
Cycmen 2017.06.13. 16:25:11
Ez az! Írta volna hogy mondta, kérdeztem, meg fakkot mutattam!
Cycmen 2017.06.13. 16:31:52
Aszt én is tudom, monnyuk most a gandzsára gondoltam. Bár nem ésszerű postán küldetned magadnak.
Tehetséges ugandai buzi 2017.06.13. 17:20:59
Feladó: Earl Grey, England
alecwolf · http://autohistory.blog.hu 2017.06.13. 17:37:02
Ne fáraszd magad a végigolvasással :)
alecwolf · http://autohistory.blog.hu 2017.06.13. 17:41:31
Mondom, ne olvasd, ha megterhel.
Cycmen 2017.06.13. 17:44:42
alecwolf · http://autohistory.blog.hu 2017.06.13. 17:47:31
Igen, dagályos lett, legalább három perc végigolvasni, szóval basszál le nyugodtan.
De ilyen helyzetben inkább dagályosan, hivatali modorban beszélek, mint nekiállok kurvaanyázni a pult / telefon másik oldalán beszélővel. Nem ő a helyzet fő felelőse, nem rajta vezetem le a feszültséget.
A sztorit azért írtam le ilyen hosszasan, mert ez a teljes történet. Bocs a terhelésért.
2017.06.13. 17:48:16
Kis falusi történet jön:
Múltkor a postavezető lett rosszul, ki kellett hívni a háziorvost, szerencsére a rendelője 500 méterre van a postától, alig akartak a nyuggerek kimenni, majd amikor megérkezett az orvos, köpenyben, fonendoszkóppal a nyakában, orvosi táskával, EKG-val a kezében, futva, kinyitották neki az ajtót, a nyuggerek még elétolakodtak, hogy bemenjenek! Mit gondolhattak a saját háziorvosukról? Hogy így felszerelkezve akar csekket befizetni???
Sőt a legszebb az egészben, hogy néhány nyugger, aki nem tudta a postán a dolgát intézni, elindult helyette a háziorvosi rendelőbe. :D Miközben a háziorvos a postán látta el a beteget. Mit reméltek ezek a nyuggerek? A nyugger szót szinonimaként használom valami sokkal durvább helyett, ne sértődjön meg egy normális nyugger se. :)
alecwolf · http://autohistory.blog.hu 2017.06.13. 17:48:50
Háát, nem együtt fogunk menni börzére, asszem :)
Egyébként a modellautók nyomtatásán már túl vagyok, még pár év és beindítom a saját gyártást ;)
alecwolf · http://autohistory.blog.hu 2017.06.13. 17:50:20
De, én vagyok! :)
Judy Epokit 2017.06.13. 17:57:38
alecwolf · http://autohistory.blog.hu 2017.06.13. 18:01:10
Nemrég kaptam e-mailt a Homártól, hogy a Posta rajtuk keresztül kérte a címemet és a csomagszámot, hogy kivizsgálhassák az ügyet. (Persze már korábban panaszt tettem a postánál, ahol szerepeltek ezek az adatok, de ez mellékes)
Azért osztottam meg a 8D formátumot, mert az egy jó eszköz a nyomásgyakorlásra - ha ezzel reklamáltok, kénytelenek reagálni, különösen ha rákérdeztek arra, mit ír elő a Kézikönyvük a Nem megfelelőségek kezelésére, a javító és helyesbítő tevékenységekre és a megelőző intézkedésekre.
Mellette érdemes jelezni, hogy ezek a 9001-es rendszer szempontjából nem elhanyagolható tényezők. Imádni fogják :)
alecwolf · http://autohistory.blog.hu 2017.06.13. 18:02:40
Jóvan, jóvan! :)
alecwolf · http://autohistory.blog.hu 2017.06.13. 18:11:02
Magától nem fog semmi változni.
Cycmen 2017.06.13. 18:12:06
alecwolf · http://autohistory.blog.hu 2017.06.13. 18:12:31
Persze, mert egyszerű a képlet.
Van CDPS szám: átküldték vámolni.
Nincs CDPS szám: kamuznak
fákkje 2017.06.13. 18:22:00
Narkós migránsokat? :D
fákkje 2017.06.13. 18:41:48
.Manyecska 2017.06.13. 18:50:08
2017.06.13. 18:55:49
Dikusz 2017.06.13. 19:33:21
Dikusz 2017.06.13. 19:34:35
Dikusz 2017.06.13. 19:35:44
Dikusz 2017.06.13. 19:39:14
Dikusz 2017.06.13. 19:43:01
Cserébe van tavaszi zöldséglevesem, kapros tökfözelékkel:)
Lengyelpiac Hu 2017.06.13. 19:45:51
Az iso9001 - et (is) a legtöbb vállalat így vagy úgy de megszerzi ,mert nélküle nem lehetnek jelen a versenyszférában.
Ez olyan 80%-ban kimerül némi pénzmag megfelelő helyre tolásából és egy kis színházból.
Ezek miatt is -bár jópofa ötlet volt - a 8D riport beszúrása a posztba,de teljesen felesleges...
Remélhetőleg előkerül majd a csomagod előbb-utóbb...
.Manyecska 2017.06.13. 20:25:15
8cadik crazy one a vannabí pank 2017.06.13. 20:30:46
2017.06.13. 20:46:53
2017.06.13. 20:53:42
Csokis · http://csokis.blog.hu 2017.06.13. 21:14:12
@Cycmen: Ez egy kis posta. Alapból egy sor van, aztán ha felgyűlik a nép, nyitnak egy új ablakot 5 percre, utána újra bezárnak, és csinálják a háttérmunkát.
pengusz 2017.06.13. 21:39:51
Dikusz 2017.06.13. 22:41:58
2017.06.14. 07:33:38
esszentiále parókiakomédia 2017.06.14. 08:43:38
Meg igazándiból itt és így és emiatt megy el a kedv a gondosan megfogalmazott és kivitel-begépelezett érdemi mondanivalótól is. Gratulálok.
esszentiále parókiakomédia 2017.06.14. 08:46:17
.Manyecska 2017.06.14. 09:07:15
alecwolf · http://autohistory.blog.hu 2017.06.14. 10:57:02
Biztosan előkerül a csomag, attól nem félek.
A 9001 ordas kamu, mindenki tudja. Viszont ettől függetlenül ró némi kötelezettséget a rendszer üzemeltetőjére. A 8D riportok kitöltése és megválaszolása ilyen kötelezettség.
Judy Epokit 2017.06.14. 11:57:49
Fehér Gyula Import Kicserélő üzemvezető +36/30/771-0192
s29.postimg.org/wdhao59yv/poftakics.jpg
pocokgeci 2017.06.14. 18:26:27
▓▓▓▓▓☻ ©╞╕ چ ذ җ € η ☻ ▓▓▓▓▓ · http://blog.hu/user/45354/tab/activity/mindate/2007-07-23T16:48:05+02:00 2017.06.14. 19:14:39
Na ahhoz mit fognak majd szólni?
Judy Epokit 2017.06.15. 09:19:54
FDToth 2017.06.19. 12:24:14
Sam Crow 2017.07.02. 19:30:49