Az utazóközönség és az alkalmazottak sportos életre nevelése, on- és offline jegyvásárlási kalandok, szédítő sebességű robogás a Studenka vagonkán. Olvasónk naponta ingázó MÁV-utas. Lendületesen elővezetett látlelete egyben építő jellegű megoldási javaslatcsomag is a MÁV illetékeseinek célozva, akiknél késik a XXI. század.
Kedves homár!
A MÁV automata jegy eladás viszontagságairól szeretnék írni.
Rendszeresen utazom a fent említett cég Budapest- Verőce közötti vonalán. A Nyugat pályaudvaron lecserélték a korábbi automatákat, ami három lépésből kiadta a start plusz kártyás jegyet, egy olyan típusra ami rengeteg lépésből, (még jó hogy az anyám nevét nem kéri!) viszont azon hosszú ideig gondolkodva nagy nehezen kiadja az áhított jegyet. Beszélni is tud, de kinek? Ha valami haszna lenne, az a vak emberek segítése lehetne, de ember legyen a talpán, aki nem lát, és az érintőképernyőn eltalálja a megfelelő pontokat, amit még az egészen jól látóknak sem mindig sikerül! Engem speciel az jobban meghatna, ha egyoldalú beszélgetés helyett, villámgyorsan kezembe nyomná a jegyet.
A legnagyobb probléma mégsem ez! Gyakran nem működnek! 2018. március 1. a legutóbbi.
Időben érkeztem, 19.50 mert tudtam hogy jegyet kell vennem, (munkám miatt nem mindig tudom, mikor megyek haza, és a menettérti jegy ma már csak a vásárlás napjára érvényes, nem úgy mint pár éve!) A vonat indulás 20.07.
Első kísérlet, főbejárat, jegyautomata, két ember előttem, sorra kerülök, bepötyögöm amit be kell, a végén a fizetésnél derül ki, hogy papírpénzt nem fogad el, rohanás a West End oldalán lévő vágányokhoz, innen indul a vonatom, pár száz méter, jegyautomaták, kísérletező emberek, sor, itt sem fogad el egyik sem papírpénzt!!! Aluljárón rohanás a pu. ellenkező pontján lévő jegypénztárakhoz, ajtó lezárva, mert dől a ház, életveszély, nagy kerülő, kettő pénztár van nyitva, sor, kivárom, megkapom, a csarnok belső vágányait megkerülve rohanás vissza a 9. vágányhoz, vonat utolsó pillanatban elérve, de csak azért, mert a napi bevett szokáshoz híven, két perccel később 20.09-kor indult el! (Bár Murphy törvénye szerint, ilyen esetekben indul pontosan a vonat, de a történetben ez volt az egyetlen szerencse, hogy a fent említett úr most épp másra figyelt.) Mindenesetre sportos életre nevel a MÁV, az biztos, mert ennyit rohangálni egy jegyért, az felér, egy jó kis edzéssel.
És már hallom az illetékeseket, tessék megvenni elővételben!
(Egyébként vicces tanácsokkal el vagyunk látva, a múltkor a 39 perc menetidőre rárakódott még 56 perc késés, és a kalauz azt találta mondani, kioktatóan és emelt hangon az egyik úr reklamációjára, aki a munkáját veszélyeztetve érezte a mindennapos kisebb nagyobb késések miatt, hogy talán el kéne indulni időben, az egy órával korábbi vonattal! Tényleg? Tudjuk hogy a menetrend csak irányadó, de, nem kéne betartani?!? Mindenesetre üzenet értékű lenne!)
Minden munkanap utazom. Start kártyához nem lehet bérletet venni, tehát minden reggel sorállás a Verőcei jegypénztárnál, ahol bevezették már a csigalassú, új jegyeladási módszert, ami az új automaták, rendszere szerint, rengeteg lépést követve adja ki a jegyet. Ha valaki számlát is kér, ami bérletvásárlási időszakban gyakori, már le is késtük a vonatot, ezért gyakori, hogy nem tudjuk megvenni a jegyet, hiába érkeztem a vonatindulás előtt 10-15 perccel.
És már hallom az illetékeseket, lehetőség van már az internetes jegyvásárlásra!
Aki próbálta, az tudja, hogy ez még a jegypénztárinál is egy picit kidolgozatlanabb, ócska, lassú és rendkívül komplikált rendszer! Vettem a fáradságot, lemértem, egy jegy megvásárlása kb. 15 percet vett igénybe, mikor már gyakorlottan, és nem még ismerkedve ütögettem a jegyvásárlási oldalra a kért adatokat. Pl. a nevem és a születési dátumot is kötelező, ez nekem adatvédelmi szempontból nem nagyon tetszik, még is mi közük hozzá? Utaslista készül, mint a repülőn? Vagy ha lezuhanunk, a könnyebb azonosítás érdekében? De aki nem itt veszi a jegyét, azt sose tudjuk meg kicsoda? Nem egy luxusautót veszek hanem egy 309 ft-os menetjegyet!
És persze még ugyanennyi idő ha vissza is szeretnék jönni, mert start kártya esetén, menettérti jegyet nem lehet venni, ugyan felajánlja hogy a kosárba több jegyet tegyél, de amint erre a lépésre rászánom magam, a nagy nehezen megszerzett előző jegyet törli, és kezdhetem elölről az egész procedúrát! Mellesleg jegyzem meg, nem vagyok szellemi fogyatékos, és profin kezelem a számítógépet!
Egyetlen pozítívum, hogy már képesek leolvasni a telefonról a QR kódot, ezzel legfeljebb csak a jegyvizsgálók vannak megszívatva, mert nem kis menetfelszereléssel közlekednek, mert több rendszert kell kezelniük, persze mindenhez külön eszközzel, ami nem ki súly cipelése egész nap! Tehát a sportos életre nevelés nem csak az utasokra vonatkozik!
Már kísérleteznek egyébként a telefonos jegyvásárlás lehetőségével, amit béta verzióban 1500 ember tesztel, számomra időtlen idők óta, ami ugyanazon rendszer, mint a fent említett csigalassú pénztári, de erről majd akkor, ha már használni tudom végre! Egyébként egy egyszerű applikáció készítése nem tudom milyen akadályba ütközik, amit egy jó képességű tízéves, a legrosszabb esetben is összehoz pár óra alatt! De ha nem találnak erre megfelelő informatikust, lopjanak egyet. Hahó, már 2018 van!
(Mellesleg a franciák olyan TGV vonatokat dobnak ki amiről mi még álmodni sem merünk, a bz studenka vagonkán 30 jó estben 40 km/h sebességgel zötykölődve! Vác Balassagyarmat vonal, amit szintén használok. De ez tényleg más téma.)
Csak azért írok ide, mert talán nyilvánosságra kerülve a probléma, eljut olyan emberekhez, akik döntéshozók a fent leírt ügyben! Akik feltehetően a gyakorlatban még soha szembesültek a jegyvásárlás kínjaival, hiszen nem is vonattal utaznak! A pénztárosnak meg hiába mondom, ő aztán a legkevésbé tehet róla! Sajnálatos hogy bármely ügyben a országban, az az illetékes, akire rá kéne borítani az íróasztalát, a közelébe sem lehet jutni!
Szerencsére van az önök blogja, ami hathatósabban nyomába tud eredni, ennek a picit korrupció gyanús jegyeladási rendszer vásárlásának, ami rossz nyelvek szerint, nyugateurópában már tíz éve kifutott, de nekünk, még jó lesz!
Most egy kicsit legalább kiengedtem a gőzt, mert tegnap este azt hittem felrobbanok!
Köszönöm!
Egy utazó, aki kénytelen!
Pórnhab 2018.03.02. 12:20:01
Baluci 2018.03.02. 12:31:00
PeniValdes · http://asikerutjain.blog.hu/ 2018.03.02. 13:02:45
Nyuszi vagy, McFly! 2018.03.02. 13:19:28
Mindenesetre van pár elem a levelében, ahol számomra megbicsaklik a logikáJa (bár, mint írtam, nem napi, hanem inkább heti-kétheti-havi szinten vonatozok, aki gyakrabban ingázik, legfeljebb kijavít majd, ha valamiben nincs igazam):
1. Nem akarok gyökérkedni, de ha a poszternek voltak már negatív tapasztalatai az automatákkal, de mégis ragaszkodik az automatás jegyvásárláshoz, akkor miért nem próbál meg korábban kimenni? Én interneten veszem a kioszkból kóddal nyomtatható jegyet, de nekem ~15 perc azért így is elég necces, legalább fél órával indulás előtt megpróbálok kiérni, hátha beüt a ménkő. Jártam is már úgy, hogy éppen előttem fogyott ki a hőpapír az automatából, azóta főleg megpróbálok több időt hagyni erre a biztonság kedvéért. Vagy elektronikus jegyet venni, ha nyomtatóközelbe kerülök aznap.
2. Megint gyökér leszek, de szerintem a poszter is nyakas ebben az egészben. Ha ragaszkodik az (egyébként tudtommal egyre korlátozottabb kedvezményeket adó) START-kártyához, akkor vegye meg ELVIRÁ-n elővételben a jegyeket, ahelyett, hogy az állomáson szopatná magát minden nap. Verőcén a MÁV honlapja szerint mondjuk nincs jegykiadó automata, de az elektronikus jegyeket pont az ilyen esetekre találták ki (ha nincs nyomtatója, másolja telefonra a PDF-et). Ha ugyanakkor munkaügyben utazik a poszter mindennap, akkor meg a Budapest-Verőce szakasz 840 forintos egyirányú (1680 forintos kétirányú) teljesárú menetdíjával számolva egy hónapra (négy hét, öt munkanap) simán kijön az utazása 33 600 forintra, ami benne van törvény által előírt, max. 35 200 forintos munkáltatói utazási költségtérítésben. Nem tudom persze, milyen körülmények között és mit dolgozik a posztoló, de normál esetben a munkáltatójának a munkába járás költségeit simán állnia kéne az előírt 86%-ig. Ha persze nem alkalmazott, hanem mondjuk egyéni vállalkozó, akkor nem szóltam. Végső soron mondjuk ebben a témában a MÁV az igazi ludas, nem értem, miért ne lehetne a bérleteket is START-kedvezménnyel árulniuk.
3. Az internetes jegyvásárlásos sirámait nem értem. Ott a poszter oldalán lesz a probléma, bejáratott viszonylatok között elég gyorsan meg lehet venni egy emberre a menetjegyet, legalábbis nekem nem nagyon telik 8-10 percnél többe megvenni-kifizetni oda-vissza őket (a számlázási / azonosítási információk sablonba menthetőek). Egyébként meg név és születési dátum azért kell, mert az elektronikus jegy ugye korlátlan számban nyomtatható / másolható okostelefonra, így kell valamilyen biztonsági megoldás, hogy a kedves felhasználó ne oszthassa szét ugyanazt a kinyomtatott / PDF jegyet egy egész rezesbandának. Ehhez pedig a legegyszerűbb a személyi igazolványos azonosítás. Hogy új jegy vásárlásakor az előző jegye miért tűnik el a kosárból, nem tudom, ott valami cookie vagy böngészőproblémára tippelek, mert ilyet nem tapasztaltam, mióta online veszek vonatjegyet.
A levél többi részével teljesen egyetértek.
Sluck Ödön 2018.03.02. 13:24:20
vanek ur 2018.03.02. 13:50:52
"Nyugat pályaudvaron lecserélték a korábbi automatákat, ami három lépésből kiadta a start plusz kártyás jegyet, egy olyan típusra ami rengeteg lépésből, " - Az automata nem gondolatolvasó, ezért bizony be kell állítani, hogy honnan, hova, mikor utazol, milyen kedvezményed van, esetleg vissza is akarsz-e jönni. A régi gépekből egy csomó féle jegyet nem is lehetett megvenni (pl. helyjegyet az IC-re - hopp, ekkor azt is meg kell mondani, melyik vonattal megyek), vagy épp nem mindenhova. Ja, és a csere már évek óta megtörtént, csak volt időd megtanulni, hogyan vegyél jegyet, nem?
"a végén a fizetésnél derül ki, hogy papírpénzt nem fogad el" Emlékeim szerint az elején is kiírja, ha valamivel nem lehet fizetni. Kis figyelem a nagy nyomkodásban... Persze, zavaró, de ha van gyakran elromló alkatrész egy automatában, akkor az pont a papírpénz elfogadó (érzékeny a szennyeződésre, elakad benne a pénz vagy épp eltömítik - nézz szét a BKK-s automatáknál is). Egyébként meg paypass, az gyorsabb, és nincs gond, hogy van-e megfelelő pénzed.
"Aki próbálta, az tudja, hogy ez még a jegypénztárinál is egy picit kidolgozatlanabb, ócska, lassú és rendkívül komplikált rendszer! " Réginek régi, ugyanazokat a képernyőket látom már évek óta. Viszont - 3-4 hetente vásárolva - nekem fizetéssel együtt 3-4 percnél még egyszer se volt több egy vásárlás. És amióta ki se kell nyomtatni a jegyet, csak így veszem.
"Már kísérleteznek egyébként a telefonos jegyvásárlás lehetőségével, amit béta verzióban 1500 ember tesztel, számomra időtlen idők óta, ami ugyanazon rendszer, mint a fent említett csigalassú pénztári, " November óta megy a teszt, azóta több IT-s fórumon csak jókat olvasok róla, várom már, hogy használhassam.
"Egyébként egy egyszerű applikáció készítése nem tudom milyen akadályba ütközik, amit egy jó képességű tízéves, a legrosszabb esetben is összehoz pár óra alatt!" A BKK jegyvásárlós applikációjáról hallottál már? Nagyon helyes, hogy tesztelik, sőt, alaposan tesztelik. Addig ne is legyen elérhető a nagyközönségnek, amíg hiba van benne. Egyébként pedig nem a Nokiás kígyót kell megalkotni, egy kártyás fizetést, személyes adatokat kezelő rendszer, ami utána anyagi értékű dolgot ad az ember kezébe, egy kicsit összetettebb és kifinomultabb rendszer.
peppe83 2018.03.02. 14:07:52
FDToth 2018.03.02. 14:20:17
Dezsike 2018.03.02. 15:59:12
PeniValdes · http://asikerutjain.blog.hu/ 2018.03.02. 17:19:12
cmx85s 2018.03.02. 20:37:00
Az internetes vásárlás barátok közt sincs több 3 percnél, de abban már benne van a kártyás fizetés adatainak bepötyögése is.
A rendszeres késésben meg sajnos, teljesen igaza van :(
Im just here for the comments 2018.03.02. 21:03:43
Szóval én nem vesződnék pénztárral meg automatával.
Reactor 2018.03.03. 03:25:53
Én inkább kiállom a sort és megveszem pénztárban a jegyet.
fakkjú 2018.03.04. 17:06:52
ezekután is csak autoval megyek mindenhova,meg lett erösitve a hitem
Terézágyú 2018.03.05. 09:21:21
Stimmt.
Bonyolultabb, nehézkesebb lett a rendszer. Szinte használhatatlan.
Terézágyú 2018.03.05. 09:51:21
"persze, mert a programozók lába eltömíti a jegykiadó rést, múltkor direkt megnéztem..."
Nem, hanem valószínűleg azért, mert sem a konkrét programozók, sem a nekik a munkát kiadó/megrendelő (számítástechnikusok) nem foglalkoznak azzal, hogy a tényleges felhasználók számára mennyire egyszerű, érthető, használható a rendszer.
Erre én millió példát tudok mondani, a teljes rendszereken át egészen addig (amit már többen leírtak), hogy pl. milyen bonyolult megkeresni az apeh oldalán a önbevallási formanyomtatványt...
Nick-son 2018.03.05. 12:18:47
Mondjuk reggel a vonaton ücsörögve is megveheti a jegyet hazaútra...
Az automaták nekem se jönnek be, mert tényleg lekési az ember a vonatot amire ott megveszi a jegyet :)
A kallereket meg ne sajnáljuk már, ez nekik munkahely, ha nem tudnák leolvasni telefonról akkor meg az lenne a sírás tárgya. Ennyi erővel lehetne sok mindenkit sajnálni, akár engem is, ha dolgozok az se mindig leányálom.
vbn 2018.03.05. 13:05:16
Sokkal szabadabb lennél!
.Manyecska 2018.03.05. 13:37:03
Hilda kakilda 2018.03.05. 14:29:04
Semmitnemérszakitiltással · http://kilatas.great-site.net 2018.03.05. 16:40:47
&roid 2018.03.05. 20:12:19
Terézágyú 2018.03.06. 07:30:27
"A programozó csak megírja amit mondanak neki. Aki kitalálja, hogy kéne működnie, az nem infós. Az általában az adott cégtől jön. "
Hagyjuk már a számítástechnikusok mosdatását.
.Manyecska 2018.03.06. 18:07:12
Semmitnemérszakitiltással · http://kilatas.great-site.net 2018.03.06. 19:54:40
Egy ilyen terméket a vevő specifikál, a vevő adja le, hogy mit szeretne, az informatikai cég "csak" legyártja azt. Vannak hibák, amiért a konkrét programozók felelősek, de hogy hol vannak a gombok az automatán, és miért lehet elveszni egy sima jegyvásárlással, az pláne nem a kivitelező sara. (Ha a megrendelő nem azt kapja, amit megrendelt, akkor általában le is veri a kivitelezőn.)
Ha valamit nem értesz, akkor persze, hogy egyszerűbb azt az egy szakágat szidni, aminek tudod a nevét, csak nem mindig a jó helyet savazod. Itt a MÁV a hunyó.
Xezs7 2018.03.06. 21:23:06
beste12 2018.03.09. 20:07:17
Néhány éve, Hamburgból mentünk át Brémába, és annyira rohantunk, hogy nem tudtunk jegyet venni. A kalauz azonnal nyomtatott nekünk kézikütyüből, igaz valami minimális, ha jól emlékszem 1-2 EUR összeget pluszban kellett fizetni, mint ahogy mondta, az az ő munkadíja, mert nála vettük meg a jegyeket és nem az állomáson levő automatából (természetesen bizonylatot adott a teljes összegről).
Így is lehet.....
Permetező 2018.03.11. 19:10:44
Toxic Waste 2018.03.13. 12:25:20
@Nyuszi vagy, McFly!: te két-három hetente utazol, belefér, hogy ráhagyj 30 percet. Aki naponta utazik kétszer, annak nem. Az e-jegy meg talán azért nem jön szóba, mert a munkába járás költségeinek térítéséhez nem felel meg.
Ezek után tényleg azt lehet megkérdőjelezni, hogy miért ragaszkodik a START kártyához, de én nem tudom, mennyivel olcsóbb így neki.
Ettől még persze működhetne 21. századi Európához illő módon a MÁV, de ebben talán mindenki egyetért.