Tisztelt Homár!
A alábbi levelet imént küldtem el a Fogyasztóvédelmi Felügyelőségnek. Nem számítok arra,hogy bármi számomra pozitív kimenetele lesz a dolognak,nem úgy állnak a dolgok. Talán ha páran olvassák,jó lesz figyelmeztetés gyanánt mennyire érdemes tudatos fogyasztónak lenni,és mire lehet vele jutni,íme:
Tisztelt Felügyelőség!A következő problémával fordulok Őnökhöz,illetve kérem segítségüket. 2006 április 9.-én vásároltam egy Thomson tipusú plazma televíziót a West-End Mediamarkt áruházban. A szerkezet idén február végéig remekül tette a dolgát,amikor egyszer csak elromlott. Előfordul az ilyen,gondoltam még szerencse,hogy él a garancia. Az érdekességek ekkor kezdőttek. Garancia jegyet nem kaptam,hanem csak egy fénymásolt papírt a szervizek nevével és címével. Akármelyik szervizt hivtam fel,mikor meghallották a tv tipusát,elmondták sajnos ők ilyen tipussal nem foglalkoznak. Hosszas nyomozás után sikerült találnom egy szervizt aki elvállalta. Másfél hét után kijött egy szerelő,és elmondta,hogy bizony ez úgymond digit panel cserés. A csere mivel nagyértékű alkatrészről van szó (85.000FT),nincs raktáron,berendelni kb. egy hónap. Tényleg a megbeszélt időpontban a szerelő jött és kicserélte a panelt,s lőn a készülék újra működött. A garanciális feljegyzéseket,garancia jegy hiányában egy idegen nyelvű használati útmutatóba tudta csak beírkálni,mert magyar nyelvű útmutatót sem kaptam. A vásárláskor egyébként jeleztem ezt is,ekkor azt mondták elnézést,és a címemet felírva ígéretet tettek,hogy amint lehet küldik. Két hónap múlva telefonos érdeklődésemre,sem érkezett meg az útmutató,ekkor feladtam,hisz nem egy bonyolult dologról van szó. De szerencse ha az ember beszél egyébb nyelveket. A készülék ismét remekül működött kb. másfél hónapig. Fontos tudni hogy ez az időpont a meghosszabbított garancia lejárta után egy hétre esik. Amikor,megint elromlott. Ugyanaz a hiba ill. hibajelenség. Nosza szervizt felhívtam. Amikor a szerelővel tudattam fél percig meg sem tudott szólalni tanácstalanságában. Majd abban maradtunk,hogy levélváltás a kinti szakemberekkel és akkor talán közelebb jutunk a megoldáshoz,ráadásul ez már nem is garanciális kérdés mert az lejárt,hanem szavatossági.Rendben, mondtam én csak egy ismét jó tv-t szeretnék. Elmondta azt is,hogy a történet kacifántosabb mert ők úgy néz ki szerződést bontanak a forgalmazóval,de megpróbál segíteni. Közel egy hónap eltellte után ismét beszélve a szervizzel már hivatalosan is tudatták,hogy segíteni nem tudnak mert a szerződést bontottak. Sajnálatos,de attól még én szeretném ha a tv-m jó lenne,kértem ezt adják írásba is,melyet meg is tettek.Az írással a kezembe most az áruházhoz fordultam. A levél egyébként így szól pontosan:
Sajnálattal közöljük,hogy a TTE EUROPE(Nem a THOMSON EUROPE) a Thomson televíziók hivatalos forgalmazójának csődeljárása miatt, Thomson ...... tipusú,....... gyáriszámú plazma televízió készülék szavatossági javítását nem áll módunkban elvállalni,mert szerződésünk megszünt.Kérem forduljon a forgalmazóhoz.
(aláírás,pecsét)
Volt időm utánajárni,hogy a szavatossági jogok alapján milyen jogok ill. lehetőségek illetnek meg. Most az Önök honlapjáról idéznék:
Egyrészt az új szabályozás alapján a fogyasztó már első körben választhat, hogy kijavítást vagy kicserélést kér, tehát a kicserélés, mint igény teljesítésének nem feltétele a javíthatatlanság. Vagyis: a fogyasztó akkor is igényelhet cserét, ha az áru javítható. A fogyasztó választási lehetősége csak akkor korlátozott, ha a kicserélés lehetetlen (pl. nincs azonos vagy hasonló termék a kereskedő készletében) vagy ha a csere aránytalan többletköltséget eredményezne (pl. azonnal és minimális költségigénnyel járó javíthatóság esetén).
Ez alapján úgy gondoltam,hogy ha ez a készülék nem csere érett akkor semmi.Hiszen a jogalkotó az én kezembe helyezi a döntést,megfelelő kivételekkel,(pl. azonnal és minimális költségigénnyel járó javíthatóság esetén) de ezt nem láttam megvalósíthatónak.Az áruház vevőszolgálatán hamar a vezetővel találtam magam szemben,mert az Ő álláspontja ami egy igazgatói utasításon alapszik,először javítás aztán meglátjuk mi lesz.Elmondtam neki,hogy, az igazgatói utasítás a törvénnyel ellentétes hiszen a jog most az én kezembe helyezi a döntést.Érezte,hogy ebben a kérdésben Ő most súlytalanná vált és felhívott egy számot,majd a kezembe nyomta a kagylót.A vonal végén egy hölgy tartózkodott a nevét szándékosan nem írom le,aki készségesen végig hallgatta a problémámat és rögtön biztosított a jó szándékáról ami abban merül ki,hogy méltányosságból!! megjavítják a készüléket saját költségükön.Éreztem,hogy Ő sem értette meg,Nekik ebben nincs most választásuk,hiszen a törvény nem így fogalmaz.Értetlenül hallgatta a mondataimat és ragaszkodott,hogy mondjam meg mégis melyik paragrafusra gondolok.Nem a PTK-val a zsebembe mentem oda,ezért nem tudtam idézni,de megígértem,hogy elfaxolom az idevonatkozó paragrafust.Egyébként a PTK. 306-os paragrafusa fogalmaz így.Amit el is küldtem még akkor,ami szó szerint így szól:
306. §
(1) Hibás teljesítés esetén a jogosult
a) elsősorban — választása szerint — kijavítást vagy kicserélést követelhet, kivéve, ha a választott szavatossági igény teljesítése lehetetlen, vagy ha az a kötelezettnek a másik szavatossági igény teljesítésével összehasonlítva aránytalan többletköltséget eredményezne, figyelembe véve a szolgáltatott dolog hibátlan állapotban képviselt értékét, a szerződésszegés súlyát, és a szavatossági jog teljesítésével a jogosultnak okozott kényelmetlenséget;
Két napra rá hisz semmi reakció nem érkezett,felhívtam a hölgyet érdeklődve,érti e már a törvény szövegét,amire azt válaszolta,hogy Ő érti de én nem értem,és olvassam tovább ahol le van írva,hogy: " kivéve, ha a választott szavatossági igény teljesítése lehetetlen, vagy ha az a kötelezettnek a másik szavatossági igény teljesítésével összehasonlítva aránytalan többletköltséget eredményezne. ". Az olvasási szándéka idáig terjedt mert a többit már nem akarta megérteni ami úgy szól,hogy: " figyelembe véve ..... a szerződésszegés súlyát, és a szavatossági jog teljesítésével a jogosultnak okozott kényelmetlenséget;Márpedig a készülék közel egyharmadát kitevő javítás az én szememben súlyos szerződésszegésnek minősül,és ha megint egy fejét vakargató szerelő jön és eltűnik a tv-vel egy hónapra az számomra mint jogosult szintén súlyos kényelmetlenségnek számít. Ezután megpróbált rávenni,hogy írjak alá egy papírt melyben én visszautasítom az általuk felajánlott javítást. Távol álljon tőlem a visszautasítás hisz én csak a törvényben meghatározott módon szeretném megjavittatni,amitől ha eltérnek akkor jön a csere.Nem értette most sem meg de elkértem az új szerviz számát. Azt is tudattam vele,hogy ezt a kis történetet meg fogom osztani Önökkel ill. ha lehetőségem van rá még pár emberrel. A válasz az volt,nyugodtan a Felügyelősséggel jó kapcsolatban állunk így is. Kicsit meglep a nyugodsága,mert így laikusként is úgy gondolom már idáig is térdig járunk az elkövetett szabálytalanságokban.Nem telt el egy óra és egy ismeretlen hölgy hívott,egy ismeretlen szervizből,hogy hallotta van egy tv-m amit szeretném ha jó lenne és ők szivesen megjavítanák. Igazságszerint bemutatkozott,de ezt akkor nem jegyeztem meg. Elmondtam,hogy örülök a hívásnak,de vegyék figyelembe,hogy én a szavatossági tövényben leírtak alapján szeretném a javítást. Ekkor vált Ő is értettlenné. Hivatkozott arra,hogy még a régi törvény szerinti nyolc napos időbeni határ sem érinti már,az összeggel meg ne foglalkozzak az úgysem engem terhel. Cseréről szavatosság alatt meg ne is álmodjak. Kérdésemre,mi történik ha újra elromlik,a válasz az volt, hogy akkor újra megjavítják. Álláspontja szerint ez így mehet tovább a szavatosság ill. az alkatrész garancia lejártáig,utána ha mégis elromlana akkor jöhet ugyanez csak fizetősbe. Próbáltam elmagyarázni,hogy nekem mint jogosultnak ezzel nem kis kényelmetlenséget okoznak,és amit elismert nem egy kisösszegü és apró hibáról van szó. A jelenségből digit panel cserére következtetett Ő is. Elmondtam a Felügyelőség szakmai állásfoglalását,hogy mi számit kis kényelmetlenségnek. A válasz az volt,hogy számukra a Felügyelőség nem kötelező érvényű. Azt,hogy én úgy érzem ez súlyos kényelmetlenség,bizonyítanom kell,amit csak a bíróságon tehetek meg,és ki megy biróságra már egy tv miatt,jegyezte meg. Meghajlottam a tudása és nem utolsó sorban a kiszolgáltatottságom alatt.Kérdeztem mikor jönnek javítani.A válasz ezt a tipust nem javitjuk helyszinen. Mit gondolok szétszedni is egy óra. Megegyeztünk a beszállitás idő pontjában és elbúcsúztunk. Itt tartunk most. Kérdések özöne sorakozik bennem.Ha azt mondom,hogy egy mozgásképtelen rákbeteg nagypapa,egy autista kisfiú,és egy gyesen lévő anyuka,szinte egyetlen szórakozását,kikapcsolódását szolgáló készülékről van szó,más lenne a helyzet? Nem hiszem,pedig ez az igazság.Önök most kampányt hírdetnek a tudatos fogyasztókért,hogy ne lehessen becsapni az embereket. Megpróbáltam tudatos lenni,ennyire mentem vele. A céget talán az bosszantja,hogy mertem vállalni a szlogent: Mert hülye azért nem vagyok!
Ezt a levelet párhuzamosan megküldöm az index.hu fogyasztóvédelmi mellékletének,lássa más is,hogy is állnak ma a vásárlói jogok kis hazánkban.Válaszukat várva,tisztelettel.
BKV figyelő.hu · http://bkvfigyelo.hu 2007.07.04. 01:46:11
2007.07.04. 05:23:37
bővebben:
www.fogyasztovedelem.com/forums/index.php?showtopic=1424
mejegyzem volt már linkelve régebben.
Jegkoko 2007.07.04. 05:30:26
Megdobbent 2007.07.04. 06:31:37
Vonatos Flash játék · http://trainhelp.i-host.hu 2007.07.04. 08:05:30
hrrr 2007.07.04. 08:11:54
Ritka egy jószág vagy te. Ezen mi a vagánykodás? Mert nem 2.000 Forintért vesz magának Clitoris tipusú tv-t? Nem lehet, hogy gyűjtögetés után vagy hitelre vette? Egyébként is, szerencsétlen nő ezzel a családi háttérrel akar vagánykodni?! Ne viccelj már!
Dervenkál Egon 2007.07.04. 08:15:35
2007.07.04. 08:26:55
holex · http://fred-basset.blogspot.com 2007.07.04. 08:30:47
a fogyasztóvédelem válaszára én is kíváncsi vagyok, bár volt már ilyen módon kapcsolatom velük, és úgy elküldtek az anyámba egy 90.000 terméknél, mikor otthon derült ki, hogy nem azt kaptam, amit hirdtettek a reklámjukban a termékről (és a cég sem veszi vissza, bár a második napon ez kiderült), hogy nem győztem lesni. szóval tudatos vásárlásra ösztönöznek? haha... nagyon megnyugtattak.
én annyit tanultam ebből az eswetből most, hogy egyáltalán nem döntöttem rosszul, mikor anno nem Thompson márkát választottam. :))
Malek 2007.07.04. 08:30:56
Malek 2007.07.04. 08:33:08
Vityaz 2007.07.04. 08:33:17
Vityaz 2007.07.04. 08:35:57
Pista 2007.07.04. 08:37:05
muhahahahaaa!!!
Dervenkál Egon 2007.07.04. 08:40:23
"A főfelügyelőség konkrét ügyekben nem jár el, javasoljuk, hogy forduljon az erre szakosodot civil jogvédő szervezetekhez, vagy a békéltető testülethez."
Secnir 2007.07.04. 08:46:38
amúgy meg igenis álljon ki az ember az igaza mellett, még ha a MediaMarkt is az ellen, mert utána azt fogják hinni, hogy nekik mindent lehet. Ne higgyék.
rechargeable 2007.07.04. 09:16:04
A csaj lehúzta, a magasabb árat dobta ki a gép, a csaj szó nélkül emelte a telefont és beszólt valahova, hogy írják át az árat a rendszerben, hogy az olcsóbb árat fizethessem.
Zzzi 2007.07.04. 09:29:32
Én azért a bíróság előtt még kérnék a (le nem írt nevű) hölgytől egy írásos indoklást."
Jah majd ha adott, kérd meg rá, hogy adja ki a MediaM. anyacég(a német, nem a helyi) panaszosztályának e-mail címét. Ha ekkor se bagózik rád, akkor írj egy levelet nekik nevekkel, jogszabályokkal együtt.
(És azt se felejtsd el beleírni, hogy a hazai internetes "fogyasztóvédő" blog rajtuk csámcsog, hogy mekkora taplók!)
peace
digiton 2007.07.04. 09:38:44
Ja igen! Mielőtt elkezdődnének a "honnan della LCD tévére" című replik, a cucc autóba való zsebtévé és filmforgatáshoz vettem kontroll monitornak a kamerához. Tudom: "honnan della filmezni..."
Fapuma (törölt) 2007.07.04. 09:44:45
gabber__ 2007.07.04. 09:52:42
uff
boribonmackó 2007.07.04. 10:07:59
Hátezmármi (törölt) 2007.07.04. 10:13:38
A poén és a parasztvakítás az a dologban, hogy a Saturn és a MM is a Metro Holding-é, azaz egy cég a kettő.
(Ha emlékszik még valaki, a meglévő MM boltokat ürítették ki a Saturn kedvéért.)
M.
hd2 2007.07.04. 10:16:23
Meg szeretnék osztani Önnel pár gondolatot, segítség céljából:
A Ptk. idézett szakasza valóban arról szól, hogy a szavatossági igények közül a javítást vagy a kicserélést a fogyasztó (jogosult) választhatja meg, de a gyakorlatban ez csupán "egyfajta olvasata" e rendelkezésnek. Ennek oka az ugyanezen jogszabályhelybe belevett kikötés, hogy a választás nem járhat a kötelezett aránytalan sérelmével. A lényeg, hogy a gyakorlat szerint a szavatossági (és jótállási) jogokat úgy lehet érvényesíteni, hogy egymás jogos érdekeit szem előtt tartják a felek.
Ez NEM JELENTI AZT, hogy adott esetben, az ön helyzetében ne állhatna fenn a csereigény, csupán arra akartam felhívni a figyelmét, hogy ha bíróság elé viszi az ügyet nem hivatkozhat egyértelműen arra, hogy "én döntöm el, hogy javítást vagy cserét kérek".
Amikor a Ptk. e rendelkezéseit módosították EU irányelveket vettek alapul. Ezzel az a baj, hogy a magyar kereskedelmi kultúra szintje miatt jobb lenne egy ilyen homályos megfogalmazás helyett konkrént és pontos összeghatárokat, időhatárokat, határidőket meghatározó szabályozás, mert azt nem lehetne úgy magyarázni, ahogy éppen nekünk tetszik.
A jótállási jegy elmaradása egyértelműen a kereskedő mulasztása (az kérés nélkül is át kell a fogyasztónak adni). Ennek elmaradása a jótállási igényeket nem érinti.
Üdv,
ertekesa 2007.07.04. 10:18:13
Vérszegény éjszakai dúvad · http://hangorienidiocc.blog.hu 2007.07.04. 10:24:04
az igazi MPL melegebb éghajtra költözött. lö pá! ( 2007.07.04. 10:25:05
Az alkatrészutánpótlásra tett kísérletek:
- a megadott szervizek nem szervizelnek, nem pótolnak alkatrészt,nem is értik miért vannak a garanciajegyen
- a forgalmazó lesz...ja (többszörös próbálkozás után is)
- az ew telefonos információszolgálata szerint menjek ki budakalászra, rendelnek nekem:
- valamiért éreztem, hogy nem kell kiszívatnom magam fent említett helyre, telefonon közölték, hogy az ügyfélszolgálat rosszul tudja, forduljak fel a kenyérsütőmmel együtt, mit képzelek, arra van a szerviz, és ha ők nem, arról ők nem tehetnek
- fogyasztóvédelem szerint az áruk szabad áramlásába az is beletartozik, hogy szívatják a vásárlót, és a kenyérsütő lapátja mégsem áramolhat szabadon
egy ideig próbálkoztam kilopni az üzletekben kitett gépekből egy darab kést, de nem volt benne a bemutató gép dobozában (gondolom a hasonlóan jártak megelőztek)
Megoldás.
legyártattam egy kedves és alkesz ezermesterrel rögtön két darabot tíz doboz sörért.
Vérszegény éjszakai dúvad · http://hangorienidiocc.blog.hu 2007.07.04. 10:25:28
2007.07.04. 10:27:01
balafánt · http://csakakorrekt.blog.hu 2007.07.04. 10:29:37
Az esettel kapcsolatban még annyit jegyeznék meg, hogy a fogyasztó ugyan választhat, de a két lehetősége (mint a levélíró idézte) van a kereskedőnek, hogy elutasítsa a kérést. Tehát nem kötelessége cserélni. Az már másik kérdés, hogy jelen esetben véleményem szerint igaza van a fogyasztónak, csak nagy értékű fogyasztási cikekket itthon nem szeretnek kicserélni a forgalmazók.
2007.07.04. 10:30:25
Az internetes áruházakban az esetek 90%ában olcsóbban lehet megtalálni a termékeiket! De ez nemcsak a médiára, hanem az összes multi, bazinagy áruházra vonatkozik...
punpa
2007.07.04. 10:31:36
Tahát a cseréjétől +1 év gari...
De ha rosszul tudnám, akkor a javítási idővel minimum meg lehet nyomni a garanciaidőt...
guadana 2007.07.04. 10:39:10
de akkor minek vannak?
További magyar hang 2007.07.04. 10:41:08
Ha ilyen törvények léteznek, akkor ennyi erővel akár a bunkósbot is korrektebb megoldás.
IGe · http://vilagnezet.blog.hu/ 2007.07.04. 10:52:40
2007.07.04. 11:01:57
PeterBogyo · http://ujbuda.kutyaiskola.eu 2007.07.04. 11:03:53
Megéri hozzájuk fordulni, kedvesek és segítenek. Ja és a határozatuk jól mutat a bíróságon is mint bizonyíték:)
www.bkik.hu/egyeb/bbt_hat.htm
BGYCS 2007.07.04. 11:08:20
Barmelyik hasonlo ceg ilyen. A Saturnban vettunk vasarnap egy fenykepezogepet tobb, mint negyvenezer volt (kiegeszitokkel majdnem otven). Le volt zarva ket iranybol feher szalaggal, a vevoszolgalatos nyitotta ki mikor a jotallast buzeralta. Otthon vettuk eszre, hogy a gepet kicsereltek egy hasznaltra. Mindenfele elemek benne, vedofolia hianyzik, videora allitva, es a legjobb: zsiros ujjnyomok a gepen es az LCD-n. Ekkora fukarsag vagy ekkora fergek?
azAttis 2007.07.04. 11:22:05
"Barmelyik hasonlo ceg ilyen" ---> ez pontatlan.
A Saturn és a Media Markt UGYANAZ a cég. Egymás "szivatják" a reklámjaikkal és a világyraszóló "botrányokkal", hogy az egyik visszareklámozott a másiknak.
A két cég bármelyikében 10ből 10 termék drágább mint egy szakboltban. Aki a tandemnél vásárol az valóban kiérdemli a hülye nevet. Ezen röhögnek ők is :)
A felügyelettel meg valóban jó a kapcsolatunk. Mindent megtehetnek és megis tesznek. Olyasmit is amit Németországban (anyacég) nem mernének soha.
BiG_ 2007.07.04. 12:15:58
FosPunpa a zÁrkádbúl 2007.07.04. 12:16:00
A Zárkádba is van MM!
Meg ott is ingyér lehet.....
moli 2007.07.04. 12:27:46
erdemes elolvasni:
fotozz.hu/cikket_megmutat?cikk_ID=70
fotozz.hu/cikket_megmutat?cikk_ID=72
fotozz.hu/cikket_megmutat?cikk_ID=73
webshark 2007.07.04. 12:28:36
aqualogic 2007.07.04. 12:39:03
Osszehasonlitok ket ceget ami angliaba es magyarorszagon is mukodik:
- Tesco - magyarorszagon szeles ivben elkerulom, viszont addig mig igeny van olcso, gazdasagos, ertsd gagyi rossz minosegu termekre addig a tesco ilyen lesz hazankba. Angliaba teljesen mas a helyzet, a tesco tobb tiz eves multra tekint vissza, innen vasarol az emberek nagy resze. Persze gagyi itt is van, de legalabb nem probaljak megetetni velem a gazdasogos maszlagot.
- burger king : egy atlagos magyar, hetvegen elmegy a csaladdal es ez unnepnapnak szamit. Majdnem etterem, ettermi arakkal. Angliaba ez csak egy hamburgeres, bokaig ero piszok van benne mintha csak egy indiai fish and chips bode lenne.
Es hogy visszakanyarodjak a temahoz, addig mig a multik, mint pl a MM, nem erzi azt hogy jol fizeto kliensek veszit ezzel a hozzaallasal addig nem fog sok minden valtozni.
De kedves MM Hungary Marketing osztaly ! meggyozodesem hogy olvastok :) Most es itt kozlom veletek, hogy pont az ilyen huzasok miatt nem vasarolok nalatok mar egy jo ideje, pedig istenucse sokat koltok ilyen celokbol.
Sot, hogy meg egyet vagjak : nem vasarolok mar magyar internetes boltokban sem !
Igazabol ami eddig nekem bevalt az a markakepviseltek [kivetel granatalma, apple] es a kulfoldi e-commerce lapok.
pina_csaba · http://octagon.blog.hu/ 2007.07.04. 13:22:37
Hamar halnak.
iNstict 2007.07.04. 13:48:37
Ettől függetlenül, az általad idézett paragrafus viszont nem jogosít fel cserére, mert a komplett készülékcsere, bárhogyan is nézzük aránytalanul magas költséget jelent a forgalmazó számára. Persze lehet szerződéstől elállni, perelni, seggre pacsit játszani. A jogszabályok kialakításából eredően mást jelenleg nem tehetsz.
aqualogic 2007.07.04. 14:08:15
A fent leirtak a te velemenyedet kepezik, vagy a fonok beszolt, hogy kene irni egy par sort ?
"a komplett készülékcsere, bárhogyan is nézzük aránytalanul magas költséget jelent a forgalmazó számára." - na igen, kedves iNstict, hisz te forgalmazo vagy ! Es nem baj ha forgalmazok velemenyet is latjuk ezen a forumon, csak ha mar irsz, esetleg probaldj megoldasokal szolgalni es ne elmagyarazni, hogy ezt most beszoptuk es ennyi.
Nevada 2007.07.04. 14:17:03
Nevada 2007.07.04. 14:22:12
Captain Crash 2007.07.04. 14:29:30
hd2 hozzászólását emelném ki, amire érdemes odafigyelni.
A polgári törvénykönyv szavatossági joggal kapcsolatos rendelkezései valóban első körben lehetővé teszik a fogyasztó a számára megfelelő szavatossági/jótállási jogát érvényesítse, de ahogyan elhangzott ez a választás annyiban irányított, hogy a kereskedő megtagadhatja a választott jog teljesítését, amennyiben neki a másik szavatossági/jótállási joggal összehasonlítva az aránytalan többletköltséget eredményezne.
De ez nem azt jelenti, hogy ha a kicserélést megtagadja, akkor kijavítást ne lenne joga a fogyasztónak érvényesíteni.
Elhangzott, hogy minden elektromos kütyühöz jár garanciajegy. Ez természetesen nem igaz. A forgalmazóknak (forgalmazó az, aki a terméket fogyasztói forgalomba hozza, tehát nagyjából a kereskedő=forgalmazó) nem kell minden termékre jótállást vállalniuk, így jótállási jegyet adniuk sem.
Jótállást keletkeztethez szerződés, reklám, vagy jogszabály. Magyarországon a 151/2003-as Korm. rendelet keletkeztet jótállási kötelezettséget. Ezen rendelet mellékletében vannak felsorolva azon termékek, melyre a forgalmazóknak jótállást kell vállalniuk és külön kérés nélkül jótállási jegyet kell átadniuk a fogyasztónak. (A rendelet mellékletét a 72/2005. Korm. rendelet módosította (bővítette) így a hatályos formában érdemes megnézni.)
Az is elhangzott, hogy a hatóság (Fogyasztóvédelmi Felügyelőség) sok esetben nem tehet semmit.
A polgári jogi viszonyokba nem is szólhat bele, polgári jogi viták eldöntésében a bíróságok illetékesek. A hatóság jogköre szintén egyéb jogszabályokban szabályozott, és ezért van az, hogy a hatóság csak a neki megszabott törvényes keretek között mozoghat.
Például a hatóság szabálysértés észlelése esetén szabálysértési eljárás lefolytatására jogosult és különböző módokon szankcionálhat. De ettől a fogyasztó és a kereskedő közötti polgári jogviszony nem változik. (Legfeljebb a fogyasztó elégedettebb lesz, hogy megbírságolták a kereskedőt)
A polgári jogviták gyorsított eldöntése és a fogyasztói érdekérvényítés elősegítése érdekében léteznek az úgynevezett mediációt ellátó Békéltető Testületek, melyek ezen viták peren kívüli megoldására hivatottak. Az ő eljárásuk a fogyasztó számára ingyenes, azonban, ha a kereskedő az ő határozatuknak nem veti magát alá, akkor sajnos nem kötelező.
Akit érdekel a fogyasztóvédelem és esetleg hasonló próblémája van, nyugodtan írjon a fórumra, vagyunk páran akik szabadidőnkben megpróbálunk segíteni a "póruljártakon". :)
Captain Crash 2007.07.04. 14:40:15
Ilyen az is, hogy egyes javító-karbantartó szolgáltatások kapcsán a 249/2003-as Korm. rendelet is keletkeztet jótállási kötelezettséget. :)
guadana 2007.07.04. 14:54:49
A polgári jogi viszonyokba nem is szólhat bele, polgári jogi viták eldöntésében a bíróságok illetékesek."
ezért van az, hogy a kereskedők nagy ívben szarnak a vevők fejére ilyen esetekben, mert nagyon jól tudják, hogy a nagy többség pár 1000 Ft-ért nem megy a bíróságra.
nekem pl. egy fényképező javítási vitánál azt mondták, ha nem tetszik menjek a bíróságra.
az igaz, hogy ebben az esetben nem pár ezerről van szó, de a hozzáállás ua.
iNstict 2007.07.04. 15:08:17
A Media Markt, Mistral, és egyéb hasonló kategóriájú üzleteket pedig alapból kerülöm.
azérintett: két különböző időben fellépő hiba javításának költsége miért adódik össze? Azért mert véletlenül u.a. az az alkatrész hibásodott meg? Mi van akkor, ha más, de hasonló értékű eszköz megy benne tönkre? Még az EU-s direktívák előtt a magyar jogszabályok megfelelően szabályozták pl. a javítási időtartamot is. Nem szó szerinti idézet: 15 napon belül kellett a hibás eszközt megjavítani, ha a szerviz adott cserekészüléket, akkor 30 nap állt a rendelkezésére. A 30 nap után új cserét lehetett kérni. Ezen felül X (ha jól emlékszem) 5-ik javítás után csereigazolvány kiállításával a forgalmazónak szintén új terméket kell adnia. Mára ez az EU miatt megszűnt....
Captain Crash 2007.07.04. 15:38:15
pete_r 2007.07.04. 15:49:55
Ez olyan mondat volt, amit csak hosszas gondolkodás után tudnék megismételni...:-)
iNstict 2007.07.04. 16:00:21
A javítással töltött idő valóban összeadódik, a szervizben töltött idővel hosszabbodik a garancia. Azt nem tudom, hogy peres igény esetén ez mennyit nyomhat a latban.
Captain Crash 2007.07.04. 16:02:50
A jogszabályból csupán az következik, hogy a jótállási jegynek alkalmasnak kell lennie arra, hogy a forgalmazó a jótállás keretébe tartozó kijavítás esetén képes legyen feltüntetni a javítási igény bejelentésének és a javításra átvétel időpontját, gépjármű esetében továbbá a kilométeróra állását, a hiba okát és a javítás módját, a fogyasztási cikk fogyasztó részére történő visszaadásának időpontját, gépjármű esetében továbbá a kilométeróra állását, és a jótállás - a kijavítás időtartamával meghosszabbított - új határidejét.
balafánt · http://csakakorrekt.blog.hu 2007.07.04. 16:03:38
Épp azt írtam fentebb is, hogy nem Te döntesz! A jogszabály megadja a választás lehetőségét, amire a kereskedő adott esetben mondhat nemet. HA nem egyeztek meg (a Ptk a megegyezést szorgalmazza), akkor a DÖNTÉS a bíróság kezében van.
Captain Crash 2007.07.04. 16:13:16
Ilyen esetben az áttérés a választott szavatossági/jótállási jogról egyébként is indokolt a kicserélésre.
De gyere a fogyasztóvédelmi fórumra, amit írtam, ott ezeket meg tudjuk beszélni, itt nem szeretném nagyon elterelni a témát! :)
Captain Crash 2007.07.04. 16:18:53
TCSA · http://make.blog.hu 2007.07.04. 17:00:51
2007.07.04. 17:21:36
Répalaki Edömér 2007.07.04. 20:34:26
A döntés joga a te kezedben van, ha
a bárpultot támasztod, kezedben egy gyöngyözően habzó krigli serrel!
balafánt · http://csakakorrekt.blog.hu 2007.07.05. 11:48:40
shadowboxer 2007.07.05. 13:11:55
másKÉP 2007.07.05. 15:40:15
másKÉP 2007.07.05. 15:41:30
nem megyek bíróságra
másKÉP 2007.07.05. 15:41:33
nem megyek bíróságra
Nevada 2007.07.05. 16:57:03
Az én esetemben,melyiket látod alkalmazhatónak?
A javítások összeadásánál:Ha ők állják a költséget akkor mindem mindíg javitható?Amikor saját költségen javittatsz valamit mondjuk háromszor ugyanazt a hibát.Mi jut eszedbe,hogy már háromszor tízezer forintot ráköltöttem egy harminezer forintos árura,vagy,hogy már harmincezernél tartunk?A költség folyamatosan azt a terméket terheli,csak időbeli különbséggel.Főleg ha a hiba ua.
másKÉP:A dolgot amit felvetettél elfogadnám,ha ilyen egyszerü lenne,hogy bekapcsolom és se kép,se hang.Ennél speciálisabb hibáról van szó.A Te példáddal élve:ha az autód műszerei egyszer csak meg bolondulnak,ilyen előfordul ugye.Elviszed,megjavítják,és mondjuk másfél hónap múlva pont ilyet produkál.Neked mi jut az eszedbe?És mit fogsz mondani a szervizben,ha visszaviszed?