Tékozló Homár

Vonatkozik-e a törvény a MediaMarktra?

2007.07.04. 01:31 | szily | 69 komment
Tudta-e Ön, hogy az új szabályok szerint vásárlóként eldöntheti, javíttatná-e az elromlott árut, vagy inkább cserét szeretne? Értik ugye, a javíthatlanság nem feltétele a dolognak. L. plazmatévéjében egy 85 ezer forintos digitális panel romlott el, nem is egyszer, mégsem hajlandó cserére a MediaMarkt. Az alanti, kisregény hosszúságú írás üzenete az, hogy tudatos fogyasztónak lenni jó, de az embert ugyanúgy megszívatják. Aki gyorsan olvas, bátran vágjon bele, van benne levélmásolat, idézet a törvényből, illetve a tévére hiába váró "mozgásképtelen rákbeteg nagypapa, autista kisfiú, és gyesen lévő anyuka".


Tisztelt Homár!
 
A alábbi levelet imént küldtem el a Fogyasztóvédelmi Felügyelőségnek. Nem számítok arra,hogy bármi számomra pozitív kimenetele lesz a dolognak,nem úgy állnak a dolgok. Talán ha páran olvassák,jó lesz figyelmeztetés gyanánt mennyire érdemes tudatos fogyasztónak lenni,és mire lehet vele jutni,íme:


Tisztelt Felügyelőség!

A következő problémával fordulok Őnökhöz,illetve kérem segítségüket. 2006 április 9.-én vásároltam egy Thomson tipusú plazma televíziót a West-End Mediamarkt áruházban. A szerkezet idén február végéig remekül tette a dolgát,amikor egyszer csak elromlott. Előfordul az ilyen,gondoltam még szerencse,hogy él a garancia. Az érdekességek ekkor kezdőttek. Garancia jegyet nem kaptam,hanem csak egy fénymásolt papírt a szervizek nevével és címével. Akármelyik szervizt hivtam fel,mikor meghallották a tv tipusát,elmondták sajnos ők ilyen tipussal nem foglalkoznak. Hosszas nyomozás után sikerült találnom egy szervizt aki elvállalta. Másfél hét után kijött egy szerelő,és elmondta,hogy bizony ez úgymond digit panel cserés. A csere mivel nagyértékű alkatrészről van szó (85.000FT),nincs raktáron,berendelni kb. egy hónap. Tényleg a megbeszélt időpontban a szerelő jött és kicserélte a panelt,s lőn a készülék újra működött. A garanciális feljegyzéseket,garancia jegy hiányában egy idegen nyelvű használati útmutatóba tudta csak beírkálni,mert magyar nyelvű útmutatót sem kaptam. A vásárláskor egyébként jeleztem ezt is,ekkor azt mondták elnézést,és a címemet felírva ígéretet tettek,hogy amint lehet küldik. Két hónap múlva telefonos érdeklődésemre,sem érkezett meg az útmutató,ekkor feladtam,hisz nem egy bonyolult dologról van szó. De szerencse ha az ember beszél egyébb nyelveket. A készülék ismét remekül működött kb. másfél hónapig. Fontos tudni hogy ez az időpont a meghosszabbított garancia lejárta után egy hétre esik. Amikor,megint elromlott. Ugyanaz a hiba ill. hibajelenség. Nosza szervizt felhívtam. Amikor a szerelővel tudattam fél percig meg sem tudott szólalni tanácstalanságában. Majd abban maradtunk,hogy levélváltás a kinti szakemberekkel és akkor talán közelebb jutunk a megoldáshoz,ráadásul ez már nem is garanciális kérdés mert az lejárt,hanem szavatossági.Rendben, mondtam én csak egy ismét jó tv-t szeretnék. Elmondta azt is,hogy a történet kacifántosabb mert ők úgy néz ki szerződést bontanak a forgalmazóval,de megpróbál segíteni. Közel egy hónap eltellte után ismét beszélve a szervizzel már hivatalosan is tudatták,hogy segíteni nem tudnak mert a szerződést bontottak. Sajnálatos,de attól még én szeretném ha a tv-m jó lenne,kértem ezt adják írásba is,melyet meg is tettek.Az írással a kezembe most az áruházhoz fordultam. A levél egyébként így szól pontosan:

                                                                             Sajnálattal közöljük,hogy a TTE EUROPE(Nem a THOMSON EUROPE) a Thomson televíziók hivatalos forgalmazójának csődeljárása miatt, Thomson ...... tipusú,....... gyáriszámú plazma televízió készülék szavatossági javítását nem áll módunkban elvállalni,mert szerződésünk megszünt.Kérem forduljon a forgalmazóhoz.

                                                                                                                                 (aláírás,pecsét)

 

Volt időm utánajárni,hogy a szavatossági jogok alapján milyen jogok ill. lehetőségek illetnek meg. Most az Önök honlapjáról idéznék:

Egyrészt az új szabályozás alapján a fogyasztó már első körben választhat, hogy kijavítást vagy kicserélést kér, tehát a kicserélés, mint igény teljesítésének nem feltétele a javíthatatlanság. Vagyis: a fogyasztó akkor is igényelhet cserét, ha az áru javítható. A fogyasztó választási lehetősége csak akkor korlátozott, ha a kicserélés lehetetlen (pl. nincs azonos vagy hasonló termék a kereskedő készletében) vagy ha a csere aránytalan többletköltséget eredményezne (pl. azonnal és minimális költségigénnyel járó javíthatóság esetén).

 

Ez alapján úgy gondoltam,hogy ha ez a készülék nem csere érett akkor semmi.Hiszen a jogalkotó az én kezembe helyezi a döntést,megfelelő kivételekkel,(pl. azonnal és minimális költségigénnyel járó javíthatóság esetén) de ezt nem láttam megvalósíthatónak.Az áruház vevőszolgálatán hamar a vezetővel találtam magam szemben,mert az Ő álláspontja ami egy igazgatói utasításon alapszik,először javítás aztán meglátjuk mi lesz.Elmondtam neki,hogy, az igazgatói utasítás a törvénnyel ellentétes hiszen a jog most az én kezembe helyezi a döntést.Érezte,hogy ebben a kérdésben Ő most súlytalanná vált és felhívott egy számot,majd a kezembe nyomta a kagylót.A vonal végén egy hölgy tartózkodott a nevét szándékosan nem írom le,aki készségesen végig hallgatta a problémámat és rögtön biztosított a jó szándékáról ami abban merül ki,hogy méltányosságból!! megjavítják a készüléket saját költségükön.Éreztem,hogy Ő sem értette meg,Nekik ebben nincs most választásuk,hiszen a törvény nem így fogalmaz.Értetlenül hallgatta a mondataimat és ragaszkodott,hogy mondjam meg mégis melyik paragrafusra gondolok.Nem a PTK-val a zsebembe mentem oda,ezért nem tudtam idézni,de megígértem,hogy elfaxolom az idevonatkozó paragrafust.Egyébként a PTK. 306-os paragrafusa fogalmaz így.Amit el is küldtem még akkor,ami szó szerint így szól:

306. §


(1) Hibás teljesítés esetén a jogosult


a) elsősorban — választása szerint — kijavítást vagy kicserélést követelhet, kivéve, ha a választott szavatossági igény teljesítése lehetetlen, vagy ha az a kötelezettnek a másik szavatossági igény teljesítésével összehasonlítva aránytalan többletköltséget eredményezne, figyelembe véve a szolgáltatott dolog hibátlan állapotban képviselt értékét, a szerződésszegés súlyát, és a szavatossági jog teljesítésével a jogosultnak okozott kényelmetlenséget;


Két napra rá hisz semmi reakció nem érkezett,felhívtam a hölgyet érdeklődve,érti e már a törvény szövegét,amire azt válaszolta,hogy Ő érti de én nem értem,és olvassam tovább ahol le van írva,hogy: " kivéve, ha a választott szavatossági igény teljesítése lehetetlen, vagy ha az a kötelezettnek a másik szavatossági igény teljesítésével összehasonlítva aránytalan többletköltséget eredményezne. ". Az olvasási szándéka idáig terjedt mert a többit már nem akarta megérteni ami úgy szól,hogy: " figyelembe véve ..... a szerződésszegés súlyát, és a szavatossági jog teljesítésével a jogosultnak okozott kényelmetlenséget;

Márpedig a készülék közel egyharmadát kitevő javítás az én szememben súlyos szerződésszegésnek minősül,és ha megint egy fejét vakargató szerelő jön és eltűnik a tv-vel egy hónapra az számomra mint jogosult szintén súlyos kényelmetlenségnek számít. Ezután megpróbált rávenni,hogy írjak alá egy papírt melyben én visszautasítom az általuk felajánlott javítást. Távol álljon tőlem a visszautasítás hisz én csak a törvényben meghatározott módon szeretném megjavittatni,amitől ha eltérnek akkor jön a csere.Nem értette most sem meg de elkértem az új szerviz számát. Azt is tudattam vele,hogy ezt a kis történetet meg fogom osztani Önökkel ill. ha lehetőségem van rá még pár emberrel. A válasz az volt,nyugodtan a Felügyelősséggel jó kapcsolatban állunk így is. Kicsit meglep a nyugodsága,mert így laikusként is úgy gondolom már idáig is térdig járunk az elkövetett szabálytalanságokban.Nem telt el egy óra és egy ismeretlen hölgy hívott,egy ismeretlen szervizből,hogy hallotta van egy tv-m amit szeretném ha jó lenne és ők szivesen megjavítanák. Igazságszerint bemutatkozott,de ezt akkor nem jegyeztem meg. Elmondtam,hogy örülök a hívásnak,de vegyék figyelembe,hogy én a szavatossági tövényben leírtak alapján szeretném a javítást. Ekkor vált Ő is értettlenné. Hivatkozott arra,hogy még a régi törvény szerinti nyolc napos időbeni határ sem érinti már,az összeggel meg ne foglalkozzak az úgysem engem terhel. Cseréről szavatosság alatt meg ne is álmodjak. Kérdésemre,mi történik ha újra elromlik,a válasz az volt, hogy akkor újra megjavítják. Álláspontja szerint ez így mehet tovább a szavatosság ill. az alkatrész garancia lejártáig,utána ha mégis elromlana akkor jöhet ugyanez csak fizetősbe. Próbáltam elmagyarázni,hogy nekem mint jogosultnak ezzel nem kis kényelmetlenséget okoznak,és amit elismert nem egy kisösszegü és apró hibáról van szó. A jelenségből digit panel cserére következtetett Ő is. Elmondtam a Felügyelőség szakmai állásfoglalását,hogy mi számit kis kényelmetlenségnek. A válasz az volt,hogy számukra a Felügyelőség nem kötelező érvényű. Azt,hogy én úgy érzem ez súlyos kényelmetlenség,bizonyítanom kell,amit csak a bíróságon tehetek meg,és ki megy biróságra már egy tv miatt,jegyezte meg. Meghajlottam a tudása és nem utolsó sorban a kiszolgáltatottságom alatt.Kérdeztem mikor jönnek javítani.A válasz ezt a tipust nem javitjuk helyszinen. Mit gondolok szétszedni is egy óra. Megegyeztünk a beszállitás idő pontjában és elbúcsúztunk. Itt tartunk most. Kérdések özöne sorakozik bennem.Ha azt mondom,hogy egy mozgásképtelen rákbeteg nagypapa,egy autista kisfiú,és egy gyesen lévő anyuka,szinte egyetlen szórakozását,kikapcsolódását szolgáló készülékről van szó,más lenne a helyzet? Nem hiszem,pedig ez az igazság.Önök most kampányt hírdetnek a tudatos fogyasztókért,hogy ne lehessen becsapni az embereket. Megpróbáltam tudatos lenni,ennyire mentem vele. A céget talán az bosszantja,hogy mertem vállalni a szlogent: Mert hülye azért nem vagyok!

Ezt a levelet párhuzamosan megküldöm az index.hu fogyasztóvédelmi mellékletének,lássa más is,hogy is állnak ma a vásárlói jogok kis hazánkban.Válaszukat várva,tisztelettel.

Szűrt kommentelők

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2007.07.04. 05:23:37

a egyik járható út: szerződéstől való elállás akár egy bíróságon keresztüli fizetési felszólítással a mediamarkt felé.
bővebben:
www.fogyasztovedelem.com/forums/index.php?showtopic=1424
mejegyzem volt már linkelve régebben.

Jegkoko 2007.07.04. 05:30:26

A megoldás, nem kell thomson márkájú tv t venni.

Megdobbent 2007.07.04. 06:31:37

... es nem kell vaganykodni mindefele lapos szarokkal sem.

Vonatos Flash játék · http://trainhelp.i-host.hu 2007.07.04. 08:05:30

Azért majd kiváncsi lennék a válaszra is, remélem felteszitek ide is.

hrrr 2007.07.04. 08:11:54

Megdobbent

Ritka egy jószág vagy te. Ezen mi a vagánykodás? Mert nem 2.000 Forintért vesz magának Clitoris tipusú tv-t? Nem lehet, hogy gyűjtögetés után vagy hitelre vette? Egyébként is, szerencsétlen nő ezzel a családi háttérrel akar vagánykodni?! Ne viccelj már!

Dervenkál Egon 2007.07.04. 08:15:35

Én azért a bíróság előtt még kérnék a (le nem írt nevű) hölgytől egy írásos indoklást. Magyarázzal el benne tömören, miért is nem tartja megfelelőnek a 'szerződésszegés' súlyát, és miért aránytalanul nagy költség számára a csere. Amúgy lehetne kérni a készülék árának készpénzbeni visszatérítését. Igaz, ahhoz személyesen kell nyomást gyakorloni a kereskedelmi cégre (tapasztalat). De épp a hülyézős cégnél fordult elő velem, hogy kisebb anyázás után közölték, hogy fáradjak a hatos pénztárhoz...

2007.07.04. 08:26:55

Halgassál rádiót!

holex · http://fred-basset.blogspot.com 2007.07.04. 08:30:47

az, hogy kinek milyen a családi háttere (becsületes, bűnöző vagy éppen beteg), és milyen keményen spórolt (dolgozott, lopott vagy éppen csalt) egy adott cuccra hogy megvehesse, nem hiszem, hogy érinti a fogyasztóvédelem témakörét. a vásárlás megtörtént, és nem lényeg a családi és anyagi háttér ebben az esetben.

a fogyasztóvédelem válaszára én is kíváncsi vagyok, bár volt már ilyen módon kapcsolatom velük, és úgy elküldtek az anyámba egy 90.000 terméknél, mikor otthon derült ki, hogy nem azt kaptam, amit hirdtettek a reklámjukban a termékről (és a cég sem veszi vissza, bár a második napon ez kiderült), hogy nem győztem lesni. szóval tudatos vásárlásra ösztönöznek? haha... nagyon megnyugtattak.

én annyit tanultam ebből az eswetből most, hogy egyáltalán nem döntöttem rosszul, mikor anno nem Thompson márkát választottam. :))

Malek 2007.07.04. 08:30:56

Tök jó ez a Homár. A tv-ben is modhatnának ilyen híreket meg paragrafusokat ahelyett hogy mindig a katasztófa meg a politika. Ez a PTK. 306-os paragrafusa meg kifejezetten tetszik. Kíváncsi vagyok aki kitalálta az gondolt-e arra hogy valaki egyszer még hivatkozik rá?? Vesszenek a kereskedők!!!!

Malek 2007.07.04. 08:33:08

cseta Te a Mediamarktban dolgozol?

Vityaz 2007.07.04. 08:33:17

Ha már vásárlásnál gyanús volt (nincs meg a papírja), minek kellett megvenni...???

Vityaz 2007.07.04. 08:35:57

Jah, hülyézős cégnél már volt olyanom, hogy nem a kiírt áron akarták eladni a terméket, hanem drágábban... Meg lehetett győzni őket, hogy ezt én akkor most az alacsonyabb áron fogom elvinni! Kitartás mindenkinek, legyőzhetőek.

Pista 2007.07.04. 08:37:05

igy jár aki szar thomson-t vesz.
muhahahahaaa!!!

Dervenkál Egon 2007.07.04. 08:40:23

Mondjuk hivatalból fordultam már a fogyasztóvédelemhez, és nem sok jót ígér az ügyben, hogy egyből közölték:
"A főfelügyelőség konkrét ügyekben nem jár el, javasoljuk, hogy forduljon az erre szakosodot civil jogvédő szervezetekhez, vagy a békéltető testülethez."

Secnir 2007.07.04. 08:46:38

ééérdekes, nekem van egy thomson, asszem most múlt 11 éves, és egyetlen hibáját (nem tudott csatornát váltani) megoldottuk egy távirányítócserével.

amúgy meg igenis álljon ki az ember az igaza mellett, még ha a MediaMarkt is az ellen, mert utána azt fogják hinni, hogy nekik mindent lehet. Ne higgyék.

rechargeable 2007.07.04. 09:16:04

Nekem eddig pozitív tapasztalatom volt az MMarkt-al. Egy koncert DVD-ből volt 3 darab, és az egyikre 2ezerrel olcsóbb ár volt írva (a műanyag védőtokon belül), természetesen azt vittem a pénztárhoz.
A csaj lehúzta, a magasabb árat dobta ki a gép, a csaj szó nélkül emelte a telefont és beszólt valahova, hogy írják át az árat a rendszerben, hogy az olcsóbb árat fizethessem.

Zzzi 2007.07.04. 09:29:32

"Dervenkál Egon 2007.07.04. 08:15:35
Én azért a bíróság előtt még kérnék a (le nem írt nevű) hölgytől egy írásos indoklást."
Jah majd ha adott, kérd meg rá, hogy adja ki a MediaM. anyacég(a német, nem a helyi) panaszosztályának e-mail címét. Ha ekkor se bagózik rád, akkor írj egy levelet nekik nevekkel, jogszabályokkal együtt.
(És azt se felejtsd el beleírni, hogy a hazai internetes "fogyasztóvédő" blog rajtuk csámcsog, hogy mekkora taplók!)
peace

digiton 2007.07.04. 09:38:44

Én voltam annyira naiv, hogy úgy gondoljam, egy mai LCD tv, még ha 4:3-as is, tudja a 16:9-et. Nos nem. De végülis mindegy, visszamásztam a MM-ba a vételt követő másnap és mondtam, hogy csere érdekelne. A diákmunkás fílinget árasztó üde leányzó mondá: hívom az osztályos kollegát. Előadtam a zűrt a hapsinak, aki nem nagyon fogta fel, mert elkezdte kipróbálgatni a cuccot. Hiába ugattam, hogy működik, csak gyárilag nem tudja a 16:9-et. Csak küzdött a kábelekkel. A vége az lett, hogy közölte: a gép jó. Itt már kezdett röhejes lenni a szitu. "Majd Marika eldönti, hogy cseréljük-e." Így szépen mondtam, hogy "léccilécci" s lőn: kaptam egy eleve szélesvásznú tv-t, ráadásul olcsóbban, mint az eredeti.
Ja igen! Mielőtt elkezdődnének a "honnan della LCD tévére" című replik, a cucc autóba való zsebtévé és filmforgatáshoz vettem kontroll monitornak a kamerához. Tudom: "honnan della filmezni..."

Fapuma (törölt) 2007.07.04. 09:44:45

igen, mármint vonatkozik...

gabber__ 2007.07.04. 09:52:42

Szerintem márpedig egy multi mint a MM nem engedheti meg magának ezt a kibszást, a fogyasztóvédelem pedig nem teheti meg hogy nem foglalkozik ilyen ügyekkel. Ha nem történik változás igenis bírósághoz kell fordulni, nem számít, hogy Thomson tévé, hogy mennyi pénzbe kerül. Senki ne gczizzen ennyire (se). Se a Tesco, se a MM. Egy nyugat EUs vásárló már fele ennyiért köhögne, pedig lenne miből. Ez a blog is azért van, hogy ne szokjanak hozzá.
uff

Hátezmármi (törölt) 2007.07.04. 10:13:38

NEm ide tartozik, de mindig jót nevetek, amikor a Saturn hülyézi a MM-t.

A poén és a parasztvakítás az a dologban, hogy a Saturn és a MM is a Metro Holding-é, azaz egy cég a kettő.

(Ha emlékszik még valaki, a meglévő MM boltokat ürítették ki a Saturn kedvéért.)

M.

hd2 2007.07.04. 10:16:23

T. Levélíró!
Meg szeretnék osztani Önnel pár gondolatot, segítség céljából:
A Ptk. idézett szakasza valóban arról szól, hogy a szavatossági igények közül a javítást vagy a kicserélést a fogyasztó (jogosult) választhatja meg, de a gyakorlatban ez csupán "egyfajta olvasata" e rendelkezésnek. Ennek oka az ugyanezen jogszabályhelybe belevett kikötés, hogy a választás nem járhat a kötelezett aránytalan sérelmével. A lényeg, hogy a gyakorlat szerint a szavatossági (és jótállási) jogokat úgy lehet érvényesíteni, hogy egymás jogos érdekeit szem előtt tartják a felek.
Ez NEM JELENTI AZT, hogy adott esetben, az ön helyzetében ne állhatna fenn a csereigény, csupán arra akartam felhívni a figyelmét, hogy ha bíróság elé viszi az ügyet nem hivatkozhat egyértelműen arra, hogy "én döntöm el, hogy javítást vagy cserét kérek".
Amikor a Ptk. e rendelkezéseit módosították EU irányelveket vettek alapul. Ezzel az a baj, hogy a magyar kereskedelmi kultúra szintje miatt jobb lenne egy ilyen homályos megfogalmazás helyett konkrént és pontos összeghatárokat, időhatárokat, határidőket meghatározó szabályozás, mert azt nem lehetne úgy magyarázni, ahogy éppen nekünk tetszik.
A jótállási jegy elmaradása egyértelműen a kereskedő mulasztása (az kérés nélkül is át kell a fogyasztónak adni). Ennek elmaradása a jótállási igényeket nem érinti.

Üdv,

ertekesa 2007.07.04. 10:18:13

Valójában már a vásárláskor is tudatossabbnak kellene lenni, garanciajegy minden elektromos kütyühöz a vásárláskor jár. Az adott esetben is jobb lett volna először a MM-hoz fordulni szerintem. A tapasztalatom a magyar viszonyokat tekintve hatalmas visszaesés. Szerintem nagy mértékben romlott az utóbbi években a garancia ügyintézés - főleg az EU-s törvényeknek köszönhetően.

Vérszegény éjszakai dúvad · http://hangorienidiocc.blog.hu 2007.07.04. 10:24:04

Én egyszer vettem egy tv-t a Mediamarktban. Viszont nekem nem volt ilyen jellegű problémám, mert még azelőtt feltörték a lakást, hogy a tv elromolhatott volna.

az igazi MPL melegebb éghajtra költözött. lö pá! ( 2007.07.04. 10:25:05

Az eletrswördben vásárol kenyérsütőnek elveszett egy kése (kétkenyeres gép)

Az alkatrészutánpótlásra tett kísérletek:

- a megadott szervizek nem szervizelnek, nem pótolnak alkatrészt,nem is értik miért vannak a garanciajegyen
- a forgalmazó lesz...ja (többszörös próbálkozás után is)
- az ew telefonos információszolgálata szerint menjek ki budakalászra, rendelnek nekem:
- valamiért éreztem, hogy nem kell kiszívatnom magam fent említett helyre, telefonon közölték, hogy az ügyfélszolgálat rosszul tudja, forduljak fel a kenyérsütőmmel együtt, mit képzelek, arra van a szerviz, és ha ők nem, arról ők nem tehetnek
- fogyasztóvédelem szerint az áruk szabad áramlásába az is beletartozik, hogy szívatják a vásárlót, és a kenyérsütő lapátja mégsem áramolhat szabadon


egy ideig próbálkoztam kilopni az üzletekben kitett gépekből egy darab kést, de nem volt benne a bemutató gép dobozában (gondolom a hasonlóan jártak megelőztek)

Megoldás.
legyártattam egy kedves és alkesz ezermesterrel rögtön két darabot tíz doboz sörért.

Vérszegény éjszakai dúvad · http://hangorienidiocc.blog.hu 2007.07.04. 10:25:28

Ja, persze ezzel nem állítom azt, hogy a MM emberei voltak. Bár ki tudja, hiszen a címem elkérték, ugyi.

balafánt · http://csakakorrekt.blog.hu 2007.07.04. 10:29:37

CSendben jegyezném meg, hogy a készülékben a cserélt alkatrészre még vonatkozik jótállás, s nem kell szavatossági igényt érvényesíteni, mivel a jogszabály szerint a kicserélt alkatrész tekintetében a jótállás újraindul.

Az esettel kapcsolatban még annyit jegyeznék meg, hogy a fogyasztó ugyan választhat, de a két lehetősége (mint a levélíró idézte) van a kereskedőnek, hogy elutasítsa a kérést. Tehát nem kötelessége cserélni. Az már másik kérdés, hogy jelen esetben véleményem szerint igaza van a fogyasztónak, csak nagy értékű fogyasztási cikekket itthon nem szeretnek kicserélni a forgalmazók.

2007.07.04. 10:30:25

én általában csak akkor járok ilyen helyen ha meg akaron nézni, hogy milyet rendeljek az interneten keresztül...

Az internetes áruházakban az esetek 90%ában olcsóbban lehet megtalálni a termékeiket! De ez nemcsak a médiára, hanem az összes multi, bazinagy áruházra vonatkozik...

punpa

2007.07.04. 10:31:36

Na igen a panel szerintem is fődarab!

Tahát a cseréjétől +1 év gari...

De ha rosszul tudnám, akkor a javítási idővel minimum meg lehet nyomni a garanciaidőt...

guadana 2007.07.04. 10:39:10

a fogyasztóvédelem válasza az lesz, hogy nem tehet semmit. nekem is küldtek már ilyet.
de akkor minek vannak?

További magyar hang 2007.07.04. 10:41:08

Jó ez a 306-os paragrafus, ha itt fentebbi - szemmel láthatóan jogértő - kolléga is azt mondja rá, hogy "úgy lehet magyarázni, ahogy nekünk tetszik".

Ha ilyen törvények léteznek, akkor ennyi erővel akár a bunkósbot is korrektebb megoldás.

IGe · http://vilagnezet.blog.hu/ 2007.07.04. 10:52:40

Engem a bRRRRaun bRrrrrotvámmal szívattak meg. Van róla egy cikkem a blogomon.

2007.07.04. 11:01:57

Egyszerűbbnek látszik elállni a szerződéstől, aztán rögtön perelni.

PeterBogyo · http://ujbuda.kutyaiskola.eu 2007.07.04. 11:03:53

Van egy nagyon érdekes "hatóság" ez pedig a békéltető testület. Nagyon gyorsan reagálnak és határozatot hoznak, ha ezt a cég nem tartja be akkor ők indítanak eljárást a fogyasztóvédelemnél és újságokba beteszik az átbaszást, névvel, céggel mindennel együtt.
Megéri hozzájuk fordulni, kedvesek és segítenek. Ja és a határozatuk jól mutat a bíróságon is mint bizonyíték:)

www.bkik.hu/egyeb/bbt_hat.htm

BGYCS 2007.07.04. 11:08:20

Hello,
Barmelyik hasonlo ceg ilyen. A Saturnban vettunk vasarnap egy fenykepezogepet tobb, mint negyvenezer volt (kiegeszitokkel majdnem otven). Le volt zarva ket iranybol feher szalaggal, a vevoszolgalatos nyitotta ki mikor a jotallast buzeralta. Otthon vettuk eszre, hogy a gepet kicsereltek egy hasznaltra. Mindenfele elemek benne, vedofolia hianyzik, videora allitva, es a legjobb: zsiros ujjnyomok a gepen es az LCD-n. Ekkora fukarsag vagy ekkora fergek?

azAttis 2007.07.04. 11:22:05

BGYCS:

"Barmelyik hasonlo ceg ilyen" ---> ez pontatlan.

A Saturn és a Media Markt UGYANAZ a cég. Egymás "szivatják" a reklámjaikkal és a világyraszóló "botrányokkal", hogy az egyik visszareklámozott a másiknak.

A két cég bármelyikében 10ből 10 termék drágább mint egy szakboltban. Aki a tandemnél vásárol az valóban kiérdemli a hülye nevet. Ezen röhögnek ők is :)

A felügyelettel meg valóban jó a kapcsolatunk. Mindent megtehetnek és megis tesznek. Olyasmit is amit Németországban (anyacég) nem mernének soha.

BiG_ 2007.07.04. 12:15:58

Instant kézigránát

FosPunpa a zÁrkádbúl 2007.07.04. 12:16:00

Hüje aki nem ünnepel!
A Zárkádba is van MM!
Meg ott is ingyér lehet.....

moli 2007.07.04. 12:27:46

bar en nem ertek ezekhez, de tudtommal a szavatossaga nehany hete lejart. igy amr csak jotallasa van, amelyre nincs ingyenes javitas vagy cseredontesi lehetoseg.

erdemes elolvasni:
fotozz.hu/cikket_megmutat?cikk_ID=70
fotozz.hu/cikket_megmutat?cikk_ID=72
fotozz.hu/cikket_megmutat?cikk_ID=73

webshark 2007.07.04. 12:28:36

Sajnos ez egy köcsög cég, jól fel kéne jelenteni a Fogyvéd. Ff.-nél őket, egy jó nagy átvizsgálásra, hátha becsukják egy hétre a bandát, aztán majd pislognak csak...

aqualogic 2007.07.04. 12:39:03

Az a tapasztalatom hogy a multik mindig sikeresen es gyorsan adaptalodnak az adott orszag korulmenyeihez. Es vegulis mi, vasarlok alakitjuk a korulmenyeket.

Osszehasonlitok ket ceget ami angliaba es magyarorszagon is mukodik:
- Tesco - magyarorszagon szeles ivben elkerulom, viszont addig mig igeny van olcso, gazdasagos, ertsd gagyi rossz minosegu termekre addig a tesco ilyen lesz hazankba. Angliaba teljesen mas a helyzet, a tesco tobb tiz eves multra tekint vissza, innen vasarol az emberek nagy resze. Persze gagyi itt is van, de legalabb nem probaljak megetetni velem a gazdasogos maszlagot.

- burger king : egy atlagos magyar, hetvegen elmegy a csaladdal es ez unnepnapnak szamit. Majdnem etterem, ettermi arakkal. Angliaba ez csak egy hamburgeres, bokaig ero piszok van benne mintha csak egy indiai fish and chips bode lenne.

Es hogy visszakanyarodjak a temahoz, addig mig a multik, mint pl a MM, nem erzi azt hogy jol fizeto kliensek veszit ezzel a hozzaallasal addig nem fog sok minden valtozni.

De kedves MM Hungary Marketing osztaly ! meggyozodesem hogy olvastok :) Most es itt kozlom veletek, hogy pont az ilyen huzasok miatt nem vasarolok nalatok mar egy jo ideje, pedig istenucse sokat koltok ilyen celokbol.

Sot, hogy meg egyet vagjak : nem vasarolok mar magyar internetes boltokban sem !

Igazabol ami eddig nekem bevalt az a markakepviseltek [kivetel granatalma, apple] es a kulfoldi e-commerce lapok.


pina_csaba · http://octagon.blog.hu/ 2007.07.04. 13:22:37

A plazma TV-k amúgy is olyanok, mint a mosónők.

Hamar halnak.

iNstict 2007.07.04. 13:48:37

A dolog úgy indul, hogy a tudatos felhasználói magatartás magával vonza, hogy vásárláskor nem veszek át terméket garanciajegy és magyar nyelvű leírás nélkül. Ha ez nincs, akkor otthagyom a cuccot, vagy kockáztatok (magyar jogszabály: jótállás csak jótállási jeggyel és számlával együtt érvényesíthető). Ez esetben szerencséd volt, mert a szerviz ennek ellenére a javítást elvégezte. Az pech, hogy hamarosan ismét ez az alkatrész romlott el. Amit ez esetben tudni kell, hogy főmodul csere esetén a kicserélt darabra (nem az egész TV-re) a jótállás (nem szavatosság) időtartama, azaz 12 hónap újraindul. Így a javítást nem szavatosságon, hanem jótálláson belül végzik el jelenleg.
Ettől függetlenül, az általad idézett paragrafus viszont nem jogosít fel cserére, mert a komplett készülékcsere, bárhogyan is nézzük aránytalanul magas költséget jelent a forgalmazó számára. Persze lehet szerződéstől elállni, perelni, seggre pacsit játszani. A jogszabályok kialakításából eredően mást jelenleg nem tehetsz.

aqualogic 2007.07.04. 14:08:15

iNstict : most a szerzodes elallas, pereles es seggre pacsi kozul melyiket ajanlanad ?

A fent leirtak a te velemenyedet kepezik, vagy a fonok beszolt, hogy kene irni egy par sort ?

"a komplett készülékcsere, bárhogyan is nézzük aránytalanul magas költséget jelent a forgalmazó számára." - na igen, kedves iNstict, hisz te forgalmazo vagy ! Es nem baj ha forgalmazok velemenyet is latjuk ezen a forumon, csak ha mar irsz, esetleg probaldj megoldasokal szolgalni es ne elmagyarazni, hogy ezt most beszoptuk es ennyi.

Nevada 2007.07.04. 14:17:03

Én volnék az ominózus tv tulajdonos.A tv-t ma elvitték aztán lesz valamikor valami.Nem tudok a sok kommentre válaszolni.Egy dologra viszont feltétlenül,asszem hd2 emlitette a dolgot.Tényleg lehet,így is magyarázni ezt a törvényt meg úgy is.De a bíróságnak elsősorban azt kell vizsgálni,hogy mi volt a jogalkotó szándéka a törvénnyel amikor azt létre hozta.Erre léteznek szakmai állásfoglalások,amit nem akarok ismételni de a lényeg,hogy nekem van jogom dönteni.Kivéve ha pl csip-csup baja van a készüléknek.Viszont egy fődarab csere,és a hozzá tartozó ki tudja mennyi szervizben töltött idő nekem nem ezt sugalja,hogy ez olyan piti dolog lenne.Egyébként ha lesz valami fejlemény tudatni fogom itt az oldalon.

Nevada 2007.07.04. 14:22:12

iNstict!Ha lehet annyi hozzászólásom,hogy ha ez a javítás újra megtörténik,akkor már a készülék árának a kétharmadánál tartunk,alkatrész és javitási díjban.Ez szerinted nem aránytalanul magas?

Captain Crash 2007.07.04. 14:29:30

Az ilyen jellegű problémákkal és kérdésekkel nyugodtan lehet jönni a fogyasztovedelem.com fórumra, sok hasonló esettel foglalkoztunk már.

hd2 hozzászólását emelném ki, amire érdemes odafigyelni.
A polgári törvénykönyv szavatossági joggal kapcsolatos rendelkezései valóban első körben lehetővé teszik a fogyasztó a számára megfelelő szavatossági/jótállási jogát érvényesítse, de ahogyan elhangzott ez a választás annyiban irányított, hogy a kereskedő megtagadhatja a választott jog teljesítését, amennyiben neki a másik szavatossági/jótállási joggal összehasonlítva az aránytalan többletköltséget eredményezne.
De ez nem azt jelenti, hogy ha a kicserélést megtagadja, akkor kijavítást ne lenne joga a fogyasztónak érvényesíteni.

Elhangzott, hogy minden elektromos kütyühöz jár garanciajegy. Ez természetesen nem igaz. A forgalmazóknak (forgalmazó az, aki a terméket fogyasztói forgalomba hozza, tehát nagyjából a kereskedő=forgalmazó) nem kell minden termékre jótállást vállalniuk, így jótállási jegyet adniuk sem.
Jótállást keletkeztethez szerződés, reklám, vagy jogszabály. Magyarországon a 151/2003-as Korm. rendelet keletkeztet jótállási kötelezettséget. Ezen rendelet mellékletében vannak felsorolva azon termékek, melyre a forgalmazóknak jótállást kell vállalniuk és külön kérés nélkül jótállási jegyet kell átadniuk a fogyasztónak. (A rendelet mellékletét a 72/2005. Korm. rendelet módosította (bővítette) így a hatályos formában érdemes megnézni.)

Az is elhangzott, hogy a hatóság (Fogyasztóvédelmi Felügyelőség) sok esetben nem tehet semmit.
A polgári jogi viszonyokba nem is szólhat bele, polgári jogi viták eldöntésében a bíróságok illetékesek. A hatóság jogköre szintén egyéb jogszabályokban szabályozott, és ezért van az, hogy a hatóság csak a neki megszabott törvényes keretek között mozoghat.
Például a hatóság szabálysértés észlelése esetén szabálysértési eljárás lefolytatására jogosult és különböző módokon szankcionálhat. De ettől a fogyasztó és a kereskedő közötti polgári jogviszony nem változik. (Legfeljebb a fogyasztó elégedettebb lesz, hogy megbírságolták a kereskedőt)

A polgári jogviták gyorsított eldöntése és a fogyasztói érdekérvényítés elősegítése érdekében léteznek az úgynevezett mediációt ellátó Békéltető Testületek, melyek ezen viták peren kívüli megoldására hivatottak. Az ő eljárásuk a fogyasztó számára ingyenes, azonban, ha a kereskedő az ő határozatuknak nem veti magát alá, akkor sajnos nem kötelező.

Akit érdekel a fogyasztóvédelem és esetleg hasonló próblémája van, nyugodtan írjon a fórumra, vagyunk páran akik szabadidőnkben megpróbálunk segíteni a "póruljártakon". :)

Captain Crash 2007.07.04. 14:40:15

Annyit fűznék még hozzá, hogy rengeteg mindent tudnék még mondani, de túlfeszíti az itteni kereteket, így a hozzászólásomból is kimaradtak dolgok. Így elnézést, ha nem tértem volna ki mindenre. :)
Ilyen az is, hogy egyes javító-karbantartó szolgáltatások kapcsán a 249/2003-as Korm. rendelet is keletkeztet jótállási kötelezettséget. :)

guadana 2007.07.04. 14:54:49

"Az is elhangzott, hogy a hatóság (Fogyasztóvédelmi Felügyelőség) sok esetben nem tehet semmit.
A polgári jogi viszonyokba nem is szólhat bele, polgári jogi viták eldöntésében a bíróságok illetékesek."

ezért van az, hogy a kereskedők nagy ívben szarnak a vevők fejére ilyen esetekben, mert nagyon jól tudják, hogy a nagy többség pár 1000 Ft-ért nem megy a bíróságra.

nekem pl. egy fényképező javítási vitánál azt mondták, ha nem tetszik menjek a bíróságra.

az igaz, hogy ebben az esetben nem pár ezerről van szó, de a hozzáállás ua.

iNstict 2007.07.04. 15:08:17

aqualogic: ez a saját véleményem, nem a főnöké. Nem is lehet, mivel a kereskedelemben nem vagyok érdekelt, viszont a szolgáltatásban igen. Mondjuk úgy, én vagyok az a TV szerelő aki megpróbál segíteni, de mivel nem Ő a forgalmazó, így a fenn felmerült igényeket nem tudja kielégíteni.
A Media Markt, Mistral, és egyéb hasonló kategóriájú üzleteket pedig alapból kerülöm.

azérintett: két különböző időben fellépő hiba javításának költsége miért adódik össze? Azért mert véletlenül u.a. az az alkatrész hibásodott meg? Mi van akkor, ha más, de hasonló értékű eszköz megy benne tönkre? Még az EU-s direktívák előtt a magyar jogszabályok megfelelően szabályozták pl. a javítási időtartamot is. Nem szó szerinti idézet: 15 napon belül kellett a hibás eszközt megjavítani, ha a szerviz adott cserekészüléket, akkor 30 nap állt a rendelkezésére. A 30 nap után új cserét lehetett kérni. Ezen felül X (ha jól emlékszem) 5-ik javítás után csereigazolvány kiállításával a forgalmazónak szintén új terméket kell adnia. Mára ez az EU miatt megszűnt....

Captain Crash 2007.07.04. 15:38:15

iNstrict: Az, hogy a jogszabályok nem mondják ki jelenleg, - fontos megjegyeznem, hogy jelenleg. :) - hogy hanyadik meghibásodás után "kell" cserélnie a kötelezettnek, vagy, hogy mennyi idő van a szerződésszerű teljesítés visszaállítására nem jelenti, hogy a kötelezett bármeddig javítgathat, illetve megtagadhatja a kicserélésre vonatkozó igény teljesítését. A bírói gyakorlat már most is az, hogy ha önmagában kisebb súlyú hibák nagy számban fordulnak elő egy termékben és vélelmezni lehet, hogy a jövőben is - bár javítható - de sorozatos meghibásodással lehet számolni, akkor a fogyasztó elállását jogosnak minősítik. Hasonlóan ahhoz, hogy az ugyanolyan jellegű hibák tekintetében kicserélésre vonatkozó igénynél összeadva figyelembe kell venni az kijavítással töltött időket is.

pete_r 2007.07.04. 15:49:55

Captain Crash: Tudomásom szerint, ha betelik a garancialevél az automatikus cserét jelent... De ha nem is, az biztos, hogy komolyan esélyes egy bírósági eljárásban a készülék rendeltetésszerű használatra alkalmatlan voltának bizonyítására.
Ez olyan mondat volt, amit csak hosszas gondolkodás után tudnék megismételni...:-)

iNstict 2007.07.04. 16:00:21

Ez igaz, de pont emiatt, mivel a jogszabály ezt nem rögzíti, szaporodnak el ezek az esetek. A gyártóknak/forgalmazóknak, vagy nevezzük Őket garanciavállalóknak ma nem érdekük a teljes csere, és egy elhúzódó pereskedés pedig az ügyfelet riaszthatja el.
A javítással töltött idő valóban összeadódik, a szervizben töltött idővel hosszabbodik a garancia. Azt nem tudom, hogy peres igény esetén ez mennyit nyomhat a latban.

Captain Crash 2007.07.04. 16:02:50

pete_r: Nincs jogszabályi rendelkezés, amely kimondaná, hogy a jótállási jegyen hány helynek kell lennie, és arra sincs, hogy ha betelik, akkor kötelesek cserélni.
A jogszabályból csupán az következik, hogy a jótállási jegynek alkalmasnak kell lennie arra, hogy a forgalmazó a jótállás keretébe tartozó kijavítás esetén képes legyen feltüntetni a javítási igény bejelentésének és a javításra átvétel időpontját, gépjármű esetében továbbá a kilométeróra állását, a hiba okát és a javítás módját, a fogyasztási cikk fogyasztó részére történő visszaadásának időpontját, gépjármű esetében továbbá a kilométeróra állását, és a jótállás - a kijavítás időtartamával meghosszabbított - új határidejét.

balafánt · http://csakakorrekt.blog.hu 2007.07.04. 16:03:38

Kedves Érintett!!!

Épp azt írtam fentebb is, hogy nem Te döntesz! A jogszabály megadja a választás lehetőségét, amire a kereskedő adott esetben mondhat nemet. HA nem egyeztek meg (a Ptk a megegyezést szorgalmazza), akkor a DÖNTÉS a bíróság kezében van.

Captain Crash 2007.07.04. 16:13:16

iNstrict: Félreértettél, a jótállási idő természetesen a kijavítás azon idejével, ameddig a terméket a fogyasztó nem tudta rendeltetésszerűen használni, meghosszabodik, kicserélésnél pedig a kicserélt alkatrészre, ill. termékre újraindul. Azonban azért nem javítgathat végtelenségig a kötelezett ugyanolyan jellegű meghibásodások esetén, mert olyankor a kicserélésre vonatkozó igény esetén a kijavítással töltött időket összeadva kell figyelembe venni. Vagyis ha háromszor javították a terméket ugyanolyan jellegű meghibásodás miatt, akkor a kijavítással töltött idők összeadódnak. A többszöri eredménytelen javítás egyébként is arra utal, - a hiba mértékétől függetlenül - hogy a hiba ésszerű határidőn belül, a fogyasztó érdeksérelme nélkül nem javítható.
Ilyen esetben az áttérés a választott szavatossági/jótállási jogról egyébként is indokolt a kicserélésre.

De gyere a fogyasztóvédelmi fórumra, amit írtam, ott ezeket meg tudjuk beszélni, itt nem szeretném nagyon elterelni a témát! :)

Captain Crash 2007.07.04. 16:18:53

balafánt: Helyesek a meglátásaid, csupán annyit tennék hozzá, - amit korábban is írtam, és csak szorgalmazni tudom, - hogy a Békéltető Testületek is a megegyezést hivatottak elősegíteni. :) És eljárásuk ingyenes, érdemes megpróbálni előbb ott megpróbálni rendezni a jogvitát.

TCSA · http://make.blog.hu 2007.07.04. 17:00:51

Megérdemli aki olyan hülye hogy plazmát vesz. Öt év alatt vége átlagos használat mellett. A jó kis Videoton Precision tévém bezzeg húsz év után is csak egy új, 3500Ft-os sorkimenőt kért. Sok mai tévé csak köszönhet neki, olyan éles képe van.

2007.07.04. 17:21:36

tcsa, te pedig megérdemled a videoton tv-det. az való a mónikasóhoz, meg a híradóhoz, de szar kábeltévé minőséghez még az is igénytelen. szóval mindenkinek az igényszintje szerint...

Répalaki Edömér 2007.07.04. 20:34:26

Tanult professzor kollégám, Dr. Batz mesélte egy esti tagozatos előadásán, amit a nagy érdeklődésre való tekintettel mindjárt a pinceborozóban tartott meg, hogy a PTK 306. paragrafusának bekezdését a következő képpen kell értelmezni:

A döntés joga a te kezedben van, ha
a bárpultot támasztod, kezedben egy gyöngyözően habzó krigli serrel!

balafánt · http://csakakorrekt.blog.hu 2007.07.05. 11:48:40

Köszönöm Captain, igazán rendes vagy:)

shadowboxer 2007.07.05. 13:11:55

hülye, aki nem reklamál

másKÉP 2007.07.05. 15:40:15

és ha nem is az a baja mint anno?

másKÉP 2007.07.05. 15:41:30

az autó van hogy azért nem megy mert nincs benya, vagy nincs gyújtás a jelenség ua.
nem megyek bíróságra

másKÉP 2007.07.05. 15:41:33

az autó van hogy azért nem megy mert nincs benya, vagy nincs gyújtás a jelenség ua.
nem megyek bíróságra

Nevada 2007.07.05. 16:57:03

balafánt:a törvény,pontosan úgy fogalmaz,hogy követelhetem a cserét,a forgalmazó meg megtagadhatja,bizonyos esetekben.Pl:Piti hibánál nincs csere!A felügyelőség példájával élve engem elhajthatnak pl:azonnal és minimális költségigénnyel járó javíthatóság esetén.A törvény ez úgy fogalmazza meg,hogy:" figyelembe véve ..... a szerződésszegés súlyát, és a szavatossági jog teljesítésével a jogosultnak okozott kényelmetlenséget;Magyarra fordítva: aszerződésszegés súlya=piti-hiba nem piti-hiba.Szavatossági jog teljesítésével a jogosultnak okozott kényelmetlenséget:megoldható a probléma azonnal,ne adj isten rövid időn belül vagy sem.
Az én esetemben,melyiket látod alkalmazhatónak?
A javítások összeadásánál:Ha ők állják a költséget akkor mindem mindíg javitható?Amikor saját költségen javittatsz valamit mondjuk háromszor ugyanazt a hibát.Mi jut eszedbe,hogy már háromszor tízezer forintot ráköltöttem egy harminezer forintos árura,vagy,hogy már harmincezernél tartunk?A költség folyamatosan azt a terméket terheli,csak időbeli különbséggel.Főleg ha a hiba ua.
másKÉP:A dolgot amit felvetettél elfogadnám,ha ilyen egyszerü lenne,hogy bekapcsolom és se kép,se hang.Ennél speciálisabb hibáról van szó.A Te példáddal élve:ha az autód műszerei egyszer csak meg bolondulnak,ilyen előfordul ugye.Elviszed,megjavítják,és mondjuk másfél hónap múlva pont ilyet produkál.Neked mi jut az eszedbe?És mit fogsz mondani a szervizben,ha visszaviszed?
süti beállítások módosítása