Tékozló Homár

Ablakmosó folyadék -19 fokig, biztos?

2007.12.26. 22:52 | jackyll | komment
Egy kedves olvasónk újabb összeesküvéselméletre hívta fel a Homár figyelmét. Téli ablakmosó ugye elvileg fagyálló, mert elég vicces lenne, ha menet közben fagyna rá a szélvédőre. Levélírónk pedig épp ilyen esetekre lett figyelmes és környezetében is többen jelezték, hogy vmi nem stimmel a papíron -19 °C-ig folyékony anyagokkal:
Tegnap az út szélén láttam egy autóst, aki félrehúzódott ablakot kaparni. Kicsit életszertűtlen, hogy valaki nem az indulás előtt teszi ezt. Ez győzött meg arról véglegesen, hogy valószínűleg nem csak az én és családom egy-két tagja fogott ki egy rossz szériát... Szóval néhány ismerősnél előfordult az az eset, hogy az idei hidegekben megfagyott a téli szélvédőmosó. A szélvédőn a felspriccelt folyadék jégvirágot képez, picit roncsolja az ablaktörőgumit majd egy kis fűtés után olvad csak le. A hátsó ablakról a karosszériára lefolyt részek napokig nem olvadnak le a minuszokban.

Sajnos nem emlékszem a gyártóra, mert a flakont azonnal kidobtam, de az a sejtésem, hogy ez nem teljesen egyedi eset. Én egy teljesen kiürült tartályba öntöttem egy kétliteres -19 fokos folyadékot, tehát még csak arról sincs szó, hogy túl sok nyárira töltöttem volna rá.
 
Kiváncsi lennék, hogy ez másokkal is megesett-e. Esetleg megérne egy téli szélvédőmosó tesztet, mert azt gondolom valami magyaros okosság van a dolog mögött. A dolog egyébként elég veszélyes, mert a lefagyott szélvédőn nem könnyű átlátni. Ezért is szeretném rá felhívni a figyelmet.
 
Egy tudatos fogyasztó (és szenvedő)
Szűrt kommentelők

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

-putyin- 2007.12.27. 00:00:26

Hello,

igen megesett és baromi egyszerű az ok. Ezekben alkohol van. Mivel a tartályból kijött, így nem is vagyott meg és nem is fagy meg, míg ott van bent, viszonylag légmentesen, de sajnos a szélvédőn az alkohol gyorsan elpárolog és marad a víz és jön a jégvirág...A drága ablakmosónál is ez az ábra.
Fizika.

-putyin- 2007.12.27. 00:02:08

Ja, és akkor egy tanács, ajánlott a fűtés egy részét a szévédőre nyomatni.

lOc (a pasztafáriánus) 2007.12.27. 00:06:28

Nekem ugyanez. A gyártmány ha jól emlékszem A-Clean volt.

zako1 2007.12.27. 00:10:45

Ugyanezt a jelenséget tapasztaltam egy teszkós, ötliteres (-20 fokig jó) fagyálló ablakmosóval. Hogyan is szokta mondani Karotta? Muhaha! -3-4 fokban simán jégvirágok fagytak az ablakra.

Most egy márkásabb és drágább termékkel próbálkozom, hátha, bár sok reményt nem fűzök ahhoz sem. Valószínűleg hígitott lé van a flakonokban.

egyiketsem · http://egyiketsem.blog.hu 2007.12.27. 00:13:33

Nem tudom, köze van ennek a dologhoz, de úgy rémlik, hogy a szélsebbességtől függ a hőmérséklet is, ha jól emlékszem 2 km/h-ként mínusz 1 fok.

(Az nem tiszta számomra, hogy hidegérzet-növekedésről van szó, vagy valódi hőmérsékletcsökkenésről, esetleg valaki nem tudja?)

De ha így van, akkor a -40-es is kevés nulla fok alatt, főleg autópályán, csak nagyobb tempónál elvileg a szél leviszi a "még olvadt" folyadékot.

Nekem egyébként Tesco, -19 fok, és lassú haladásnál is, de nem vészes, csak pont az arcom előtt. Nem csak ablakmosó van a szélvédőn, s a lapát nem töröl tökéletesen.

egyiketsem · http://egyiketsem.blog.hu 2007.12.27. 00:14:35

De egyetértek a kommentezővel, aki azt írta, hogy a fő feladata az, hogy a tartályba ne fagyjon be.

Thomas Magnum 2007.12.27. 00:16:12

első?

boldog karácsonyt nekem :)

valamelyik kommentben írták arrébb, hogy a benzinkúton trükköznek az ablakmosóval..

Magnat 2007.12.27. 00:17:23

Bár nem értek a kémiához, de az a gyanúm, h ezek a lötyik desztvíz, alkohol, meg még plusz más anyag keverékéből állnak. Mivel a keverék nem vegyület, így az alkohol elpárolog, a víz meg szépen odafagy ... de majd jön vmi kémiában járatos ember és jól megmondja, ha nem így van.

Feca 2007.12.27. 00:31:40

Most, hogy mondod, tényleg az enyém
is lefagyott. MOL-nál vett kék lötty volt. És még higitani akartam.

Feca 2007.12.27. 00:36:44

Most, hogy mondod, nekem is lefagyott.
MOL-nál vett kék lötty volt, és én még hígitani akartam...

Elektronikus cigi · http://www.edohanyzas.hu/?partner=3 2007.12.27. 00:37:42

Szerintem is a tartályra vonatkozik.
Viszont apálinkás megoldás lehet hogy jobb!

BKV figyelő.hu · http://bkvfigyelo.hu 2007.12.27. 00:40:30

17.-re elsőztem. Nem vagyok sikeres ember:(

Pyf325 2007.12.27. 00:42:43

Évekkel ezelőtt még nagyon sokat autóztam, így télen rengeteg "fagyálló" ablakmosót használtam el. Ezért aztán volt alkalmam eleget mérgelődni hasonló jelenségek miatt. Azt tapasztaltam, hogy a Németországban vásárolt folyadékok nem fagynak meg -10°C-on, ellentétben az idehaza árusított löttyökkel, amiknek néha még egy könnyű -5 is problémát okozott.
De csak ezért nem írtam volna kommentet éjjel fél1-kor. Viszont az kikívánkozik belőlem, hogy anno őszinte döbbenetet okozott nekem az, hogy épp annak a cégnek a saját terméke tudott kellemes csalódást okozni, amely cég saját termékeiről amúgy a többségnek nincs jó véleménye. Igen, végül a T...o gazdaságos ablakmosó volt az, amely még -10°C alatt sem fagyott meg, vagy rá a szélvédőre indulás után. A többi ezt nem tudta (tisztelet a kivételnek, de ilyenhez nem volt szerencsém). Azt nem volt módomban kipróbálni, hogyan bírta volna a kiképzést -19°C-on, és azt sem tudom, hogy az elmúlt 3-4 évben változott-e a cucc összetétele. Könnyen lehet, hogy ha ma próbálkoznék vele, ugyanúgy csalódást okozna, mint anno a többi.

Epilógus:
Később aztán beláttam, hogy városban (pontosabban Budapesten) autózni marhaság és szinte mindig teljesen indokolatlan, így most már a bkv gondja, hogy fagynak-e a mosófolyadékok, vagy sem :o)

neménvótam 2007.12.27. 00:47:31

Sajnos én is ugyanígy jártam, de a szélvédőmosó márkájára már én se emeléxem. Egyáltalán van neki?

első! (:

Dr. Fotos 2007.12.27. 00:50:23

Ez nem ujdonsag... Mar en is tapasztaltam, az OSSZES ilyen. A lenyeg, hogy a tartalyodban meg mindig folyekony legyen. Marpedig ha spriccel, akkor osszejott neki.

Staropramen 2007.12.27. 00:50:24

Én is ugyanígy jártam valami hasonló kétliteres lötyivel. Kiürült a tartály, beugrottam egy benzinkúthoz, megvettem az anyagot, beletöltöttem. Az első "öblítés" után én is rácsodálkoztam a sebesen terjedő dekoratív jégvirágokra. Körülbelül mínusz 6 fok lehetett, úgyhogy valamit nagyon elszámolhattak a kedves gyártók.
Rendkívül balesetveszélyes, főleg sötétben, amikor szembevilágít egy másik autó. Ezenkívül elég komoly szervízköltséggel járhat, ha ez a szar belefagy a rendszerbe,és nemhogy a szélvédőt nem tudjuk lemosni, hanem még a szivattyút is azonnal leégeti.
Pár hónapja láttam valamelyik híradóban, hogy élelmes vállalkozók iszonyatos mennyiségű téli ablakmosó folyadékból "pálinkát" főztek, amit kocsmáknak értékesítettek, a jómunkásemberek pedig mind-mind élvezettel elfogyasztották.
Tán ennek is köze lehet ehhez a vicces fagyáspont-értékhez?

megamenn 2007.12.27. 00:51:02

"Nem tudom, köze van ennek a dologhoz, de úgy rémlik, hogy a szélsebbességtől függ a hőmérséklet is, ha jól emlékszem 2 km/h-ként mínusz 1 fok"
Ja. 100km/h-nál -50 fok. Akkor minek a klima ? ( A 200-ról ne is beszéljünk... )
Szegény motorosok.

pikula · http://ilovebp.blog.hu 2007.12.27. 00:51:34

Ma hazafele az M7 palyan pont ezen filoztam, hogy mi a picsaert nem latok ki, ha egyszer nem parasodik. Szinten fagyallo folyadek volt benne, ennyit is ernek. Ablaktorlo gumit pedig hihetetlen modon zabalja, akarcsak a turelmemet.

neménvótam 2007.12.27. 01:04:17

Ősi román blogmotor. Csessze meg. Zindexről érkezvén aszonta első lettem. De nem....

ON

Vki írta, hogy ez így van redjén. Ehhez annyit fűznék hozzá, hogy amit tavaly használtam az -10 fokban se fagyott rá. jah és mindkettőt a tescoban vettem.

tomasso 2007.12.27. 01:06:38

én a mai nap tanulságábol annyit szürtem le, hogy 1, elsö lettem, 2,nem járok télen kocsival!

Dr. Fotos 2007.12.27. 01:08:33

Kedveskeim! A kutakon nem azzal trukkoznek hogy szinezett vizet raknak bele, hanem a projekt a kovetkezo:
Jon az ujgazdag juzer, vesz lottyot es keri, hogy toltsek bele. Azok meg szepen belenyomjak a kocsiba, de nem dobjak ki az ures flakont hanem teletoltik tecso gazdagsagos lottyel. Tokre megfelel az is viszont olcsobb. Visszadobozoljak es csokolom. Van egy haverom, o ezt muvelte benzinkuton. Utaztunk vele Pecsre utkozben egy benzinkuton messzirol kiszurta a cinkes flakont. Mi meg beszoltunk a kutas csavonak, hogy az ott bezony nem koser. O csak azzal vedekezett, hogy nem tehetnenek ilyet mert gyakran ellenorzik oket. Mondta a haverom, hogy nem kell a kampo duma, o is *hell-es. :>
Na mind1, ez mar enyhen offtopic.

Szal a jegviragok az a fizika miatt vannak ahogy paran okosan kifejtettek. Nem kell rogton atb*szasra apellalni.

dH2K · http://dh.squidcode.com 2007.12.27. 01:21:00

Egy kölcsönautóval velem is ez történt karácsony előestéjén, roppant kellemetlen volt amikor megpróbálod a sötétben az M3-ason egy kis folyadékkal 120-nál lemosni a koszt, és hirtelen ráfagy az ablakmosó a szélvédőre. Újra próbálkozol, még jobban ráfagy. Kis réseken még kilátsz, ablak le, megpróbáltam kézzel leszedni, nem megy, folyadék, ráfagy. Töröl, semmi, lapát szétkeni, fröcsköl, ráfagy. Végül a minden fűtést ezerrel a szélvédőre lehozta csodával határos módon, de néhány szakaszt igen stresszessé tett ez az apró móka. Gratulálok az élelmes magyar vállalkozónak akinek sikerült okosban teríteni ezt a terméket a piacon. Kellemes ünnepeket!

RosszQtya · http://indafoto.hu/rosszqtya 2007.12.27. 04:18:38

én is megszívtam ezzel.. -1 és jégvirág a -19es ablakmosó folyadékkal.. legközelebb veszek tiszta szeszt azt csinálok magamnak, na az tuti nem vagy rá :D

puncipöcögtető 2007.12.27. 04:58:05

Vazz, autopalyan, minusz x fokban ablakot mosni. Sikeres-e vagy? Alkohol elparologni, viz meg szelvedore fagyni, megis mit vartatok.
Alljal meg a legkozelebbi benzinkutnal, oszt mossad-vakarjad neki.

rockstopper 2007.12.27. 07:32:41

Kicsit gondolkodni kéne. Ha párolog valami az hőt von el a környezettől. Ha az autó mozog, a szembeszél megint hűti az autót, már nem annyi a hőmérséklet mint a környezeté.

Szóval a szélvédőmosó tudja a fizikát, ti meg nézzetek utána...

JoeP · http://mivanvelem.hu 2007.12.27. 07:53:55

Tetszenek ezek a nagyarcú fizikusok.

Tegnapelőtt vettem -30-as ablakmosót. Kupak, alatta műanyag lap, alatta alufólia, leragasztva. Tegnap mentem jó 300 kilométert autósztrádán, végig 150-nel, 10-15 ablakmosás biztos volt menetközben. Egyszer sem fagyott oda.
Biztos olyan löttyöt vettem, amely nem ismeri a fizikát.

hensen 2007.12.27. 07:55:56

Ennyi baromságot!!!

Igen, hideg ablakon mind jégvirágos lesz, nem is jégoldóként árulják hanem ablakmosóként. Ki venné így meg a jégoldót?
Nem tünt még fel, ha nem lenne fagyálló akkor befagyna a tartályba? Meleg motornál is, mert közelében sincs....

Vegyetek -40 fokosat, abból még hamarabb kipárolog az alkohol, és jobban fogy. Ja és nem kicsivel drágább:)))

Kinek az agyament elmélete hogy emelkedő sebességnél hidegebb lesz ???? Fizika szerint pont fordítva logikus, lásd űrrepülőt sem a nap fűti ezer fok fölé....

SMFB 2007.12.27. 08:29:24

Ausztriába készültem úgy két héttel ezelőtt. Még itthon a szélvédő mosót kifújtam, kagylós kút márkatermékét sajátkezűleg betöltöttem. Kifelé menet folyamatosan mostam a szélvédőt, úgyhogy a régi mosó biztosan kiürült. Négy nap után -11 fokból indultam haza. A szélvédő persze néhány km után mocskos lett, mosnám, de nem megy - befagyott a tartályba vagy a vezetékbe. Kb fél óra haladás után kezdett kiolvadni. 200 km után már jól működött.

Probléma:
- asszem elég gondos voltam, és mégis pofára estem
- a flakonon nem tűnt fel manipuláció (ez nem jelenti azt, hogy nem volt, csak azt, hogy nem tűnt fel)
- semmi sem az, ami rá van írva

csakazértse 2007.12.27. 08:41:02

Benzinkútnál olyat vegyél, ami kint van polcon. Ha víz, akkor az valszeg.megfagy.

holex · http://fred-basset.blogspot.com 2007.12.27. 08:41:42

én a Shellnél vettem a Shell téli ablakmosóját, -20 van ráiva, de jégvirágosodik nekem is, -2, -3 fokban is már... úgyhogy a Shell nem vált be. ha tudok jobbat megírom. :)

holex · http://fred-basset.blogspot.com 2007.12.27. 08:45:16

azért komolyan mondom, hogy baromság, hogy a -19 fokig fagyálló, egy csepp szélvédőn lévő folyadékkal keveredve már -2 fokban ráfagy? ugyan már, paraszt aggyal számolva (ha a hígítási arányt nézzük), se szabadna neki... amúgy meg, aki a Shell-t Schell-nek írja, attól el is várom, hogy ilyen égbekiáltó nagy baromságot mondjon. de ha Te elhiszed... légy vele boldog.

Csokis · http://csokis.blog.hu 2007.12.27. 08:54:57

Ősi magyar szokás, hogy miközben többen megírták a megoldást -ők feltehetőleg nem a pad alatt snapszeroztak fizikaórán-, azért csak megy a fikázás ezerrel.
"Aki nem tud arabusul..."

A szélsebességes kérdésre: nem a hideg "nő meg", csak a hideg érzet. (elfújja a bőrödről a szél azt a meleg levegőréteget, amit épp elpárologtattál/felmelegítettél.) Ugyanígy a szélvédőről is elfújja, ráadásul a szélsebesség növeli a párolgást is (ezért fújjuk a forró ételt is), ezért fagyhat rá a víz a szélvédőre nagy sebességnél.

Santman 2007.12.27. 08:56:20

Amiről Ti beszéltek azt úgy hívják, hogy jégoldós ablakmosó folyadék. Nagyon tuti, de nem olcsó. A sima fagyállós ablakmosó folyadéknak, csak annyi a lényege, hogy nem fagy meg a tartályban.

Sanyi 2007.12.27. 09:18:03

Itt mifelénk van úgy 3-4 hónap -30C évente. Az én ablakmosóm soha nem fagyott még be és nem is képezett semmiféle vékony réteget a szélvédőn. Szerintem a Mo-on forgalmazott termékekkel van baj nem pedig általános jelenségről.

Gumidomino 2007.12.27. 09:27:25

Sanyi, ha nem fűtesz belül és nem melegíted az ablakot, hanem a -30 fokos üvegre fújod az anyagot, akkor sem fagy meg?

Pöpec.

Milyen márka az ott felétek?

mxplanet 2007.12.27. 09:30:18

nekem addig lesz jégvirágos,amíg fel nem melegszik a fűtés

Sanyi 2007.12.27. 09:30:45

Gumidomino,

három-négy óra múlva meg tudom nézni neked.

Gilderoy 2007.12.27. 09:32:41

Nekem is megfagyott, több féle márka. És nem kell a fizikát ebbe belekeverni, ha az ablakmosó -2 fokon megfagy, akkor nem mossa le az ablakot, tehát vagy ne írják rá a -19fokot, vagy ne írják rá hogy ablakmosó, és pont.

egyiketsem · http://egyiketsem.blog.hu 2007.12.27. 09:45:28

Köszi Csokis! Utánanéztem, windchill-nek hívják a jelenséget, itt a táblázat hozzá, (alul meg egy kalkulátor):

www.weather.gov/om/windchill/

Artie 2007.12.27. 09:48:04

Schell, az a Judit. A Shell meg a kagylós benzinkút.

Bástya elvtárs (törölt) 2007.12.27. 09:52:32

nekem nem fagy bele...

a fokolóval (refraktometer) pedig kár mérni az ablakmosó folyadék dermedéspontját. Az a bizonyos fokoló kizárólag az etilénglikol - víz elegy dermedéspontját méri helyesen, Az ablakmosó folyadékban pedig nagyrészben etilalkohol -víz elegy van ennek törésmutatója pedig egészen más.

Egy shelles flakon tartalma egyszer nálam is belefagyott az autóba, kb. -5 fok, igaz sajnos nem engedtem le teljesen a nyári löttyöt. Azóta ezt is megteszem.

utolsóelőttisenki 2007.12.27. 09:59:15

"Fotos 2007.12.27. 01:08:33

Jon az ujgazdag juzer"

hogyhogy nem vele tolnak ki?
az járjon rosszul, aki ugyan olyan kényelmes, hogy kúton vásárol, de nem kéri meg a személyzetet, hogy ötven vagy száz pengőért töltse is bele?

remek.

kapasz 2007.12.27. 10:03:57

Bármilyen víz és alkohol keverékből előbb párolog el az alkohol, így a maradék víz odafagy. Én anno a tiszta denaturált szeszt próbáltam, na az garantáltan nem fagy oda és nem jégvirágzik, viszont iszonyú büdös, és a hozzákevert adalékok miatt egy kicsit majzol. Végül visszatértem a -40 fokos cucchoz, de ez is virágzik valamennyire, viszont nem majzol.

Utálom a BKV figyelőt 2007.12.27. 10:10:54

Sajnos én is jártam már így.Soha többet nem veszek ilyen szart, inkább választom a töményebet és azt majd én bekeverem.Sztrájkoljunk ne vegyük meg!

báró Csekonics 2007.12.27. 10:19:52

Nekem anno volt olyan, hogy télen (indulás előtti) jégvakarásnál a _jégoldó spray_ fagyott rá az üvegre...
Jó, igaz azt legalább már egyszerűbb volt lekaparni, mert csak egy vékonyka 'dara' réteget csinált, de nagyon bután néztem mikor először láttam. :-D

Aszi 2007.12.27. 10:22:53

JoeP: "Tegnap mentem jó 300 kilométert autósztrádán, végig 150-nel, 10-15 ablakmosás biztos volt menetközben. Egyszer sem fagyott oda.
Biztos olyan löttyöt vettem, amely nem ismeri a fizikát."

Éppenhogy ismeri, csak gondolom, fűtöttél a kocsiban, nem mínuszban fagyoskodva vezetted le a 300 km-t. Így a szélvédő is 0 foknál melegebb volt, kívülről is.

Gumidomino 2007.12.27. 10:29:21

Sanyi,
köszönöm. Bár nem hiszem hogy itt kapni.

Big-B 2007.12.27. 10:31:22

Az én téli szélvédőmosóm úgy belefagyott a vezetékbe, hogy még az ablakmosó motorja sem indul el. Ha egy kicsit melegszik a motortér, akkor az első már spriccel, de mivel hátulra elfelejtettek aggregátot építeni, így az továbbra sem sprickol.

nora30 2007.12.27. 10:35:13

Nekünk is ráfagyott a fagyálló szélvédőmosó a szélvédőre......:-(((
Ismerős szitu.

Big-B 2007.12.27. 10:36:01

Nekem nem fagy a szélvédőmre semmi. Bekapcsolom az első szélvédőfűtést és volt jég, nincs jég.

Big-B 2007.12.27. 10:40:02

A kocsiban mindig tartok egy olyan kézi-hajtású spriccelőt, amibe szélvédőmosót töltök. Ha látom, hogy a kocsi ablakai be vannak fagyva, akkor indulás előtt járatom a motort, bekapcsolom első-hátsó szélvédőfűtést, a belső fűtést maxra, belső keringtetésre teszem.
Körbefújom az üveget a szélvédőmosóval, és azonnyomban egy ablaklehízóval leszedem a nedvességet. 3 perc alatt jégteleníthető az teljes üvegfelület.

Pipas 2007.12.27. 10:57:01

Egészen biztosak vagytok abban, hogy a mínuszokban a párolgás miatt másodpercek alatt kimegy az alkohol a vízből? Nekem úgy tűnik, hogy akkor a pálinkafőzés sem tartana olyan sokáig száz fok körüli hőmérsékleten...

Egyébként a megoldás egyszerű: meg kell kóstolni, mielőtt az ember betölti a tartályba. :-)

G. Lóci 2007.12.27. 11:03:30

"sish 2007.12.26. 23:57:55
vigyázzunk,lehet hogy Fahrenheit fokban van megadva"

Kicsit számolnod kéne, és hamar rájönnél, hogy a -19 Fahrenheit jóval hidegebb, mint a -19 Celsius (konkrétan -28 környéke).

hensen 2007.12.27. 07:55:56

"Kinek az agyament elmélete hogy emelkedő sebességnél hidegebb lesz ???? Fizika szerint pont fordítva logikus, lásd űrrepülőt sem a nap fűti ezer fok fölé...."
Hát hogy név szerint kinek az elmélete, azt nem tudom, de próbáld ki, hogy 0 fokban nekivágsz motoron egy szál gatyában. Úgyis egyre melegebb lesz, ahogy gyorsulsz, nem?

A földi gépjárművek elég ritkán közlekednek olyan sebességen, amikor a súrlódás miatt már melegedés lép fel. Ez valahol a hangsebesség környékén kezdődik ugyanis. Addig bizony hűt a menetszél.

asdf 2007.12.27. 11:04:42

"Na szóval én is tapasztalok ilyet, pedig az enyémet nem tescoban vettem gazdaságosan, hanem a Shell kútnál és Shell márkás."
Azzal siman csak ugy jartal, mint en. SOS-ben kellett, mert kifogyott, videk, delutan, nincs mas ut, csak a ruhellt kut. Bonusz, hogy kellett meg egy, igy kettot sikerult venni. Nyitom az elsot, es csodalkozom, hogy siman le lehet tekerni a kupakot, mikozben ugye elso nyitasnal el kene szakadnia a vekony muanyagnak, mint az uditoskupaknal. Amint feltoltottem a verdat, rogton B proba a masik adaggal, ofcoz az is bontott volt, tehat a kocsogparaszt kutasa szepen cserelte/higitotta a benne levo ablakmosot.
Levontam a kovetkeztetest, Shell kuthoz (ahova amugy kb. 5 evente egyszer, ha beterek) ugy nez kis SOS esetben SEM szabad menni.

bazalt 2007.12.27. 11:19:23

Akkor egy kis fizika:

A menetszél nem "hűt" hanem növeli a hőátadási képességet. Azaz ha pucéran motorozol testhőmérsékletednél hidegebb levegőben, akkor úgy fogod érezni hogy hűt. Ha viszont a levegő hőmérséklete pont megegyezik a testhőmérsékleteddel, akkor - normális földi sebességtartományban - nem lesz különbség. Feltéve hogy nem izzadsz, mert ha igen akkor mégis "hűt", azzal hogy a bőrközeli nagy páratartalmú levegőt eltávolítja, így az érkező szárazabb levegőben az izzadság jobban párolog azaz hűt.

Ugyanez autóra lefordítva: a kutyát nem érdekli hogy milyen gyorsan mész (normál autópálya-sebességtartományban), ha -10 fokban fagy a lötyi és kinn -5 van akkor nem fagy meg. Ha viszont alkoholos, akkor nagyobb sebességnél gyorsabban elpárolog az alkohol, így valóban hamarabb fagy meg.

Staropramen 2007.12.27. 11:25:18

Szerintem nem kell túlbonyolítani a dolgot, meg fizikaórát tartani (amúgy nem vagyok hülye hozzá), részemről egyszerűen annyi az észrevétel, hogy eddig nem nagyon tapasztaltam ezt a ráfagyogatást. Nem ma szereztem a jogsimat, van némi tapasztalatom. Régebben a legolcsóbb löttyel is símán meg lehetett oldani a teljesen hideg szélvédő jégtelenítését, ráfagyás nélkül. Most meg nem. Mivel a fizikai törvények nagy valószínűséggel állandóak, ebből számomra az következik, hogy át vagyunk buszva.

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2007.12.27. 11:34:11

Big-B: de okos vagy.
És ha menetközben ráspriccelik a koszt a kamionok, akkor gondolom megállsz, és úgy mosod le az ablakot.

rockstopper 2007.12.27. 11:41:49

Azért reméltem, hogy ennyire nem kell kifejteni, mint egy páran tették utánam.

De sajnos ki kellett.

Szelíd hangorkán 2007.12.27. 11:47:17

Én es tapasztaltam idén télen ráfagyásos esetet, de aztán végre fagyállósat töltöttem beléje. S azóta skodák csodája nem fagy rá.

Pema 2007.12.27. 11:56:26

egyiketsem · egyiketsem.blog.hu 2007.12.27. 00:13:33
Nem tudom, köze van ennek a dologhoz, de úgy rémlik, hogy a szélsebbességtől függ a hőmérséklet is, ha jól emlékszem 2 km/h-ként mínusz 1 fok.

Hehe ezek szerint 180-nal -90 fok van a szelvedomon ?

Egyebkent nekem is odafagyott a szar en a MOL-nal vettem.

upci 2007.12.27. 12:11:43

Fizika, vagy nem fizika, én csak idén tapasztaltam ezt a jelenséget, korábban nem. Tuti valami simli van a dologban, ami a hasznot hozza a gyártóknak...

avatartalan 2007.12.27. 12:16:50

Krepp-papírbol levágott szines csík beleáztatva sima vizbe és téli szélvédömosos flakonba visszatöltve...
régi trükk,benzinkutaknál még mindig alkalmazzák.
Az AGIP-kutas hozzászolásaimban részleteket is olvashattok,hogy mire figyeljetek oda.

Király Rák · http://konzervatorium.blog.hu 2007.12.27. 12:51:03

Az nem minusz jel, hanem csak kötőjel. Hosszabb is a flakonon. Tehát csak 19 fokig fagyálló.

bani74 2007.12.27. 12:57:30

A fagyálló parolgásakor hőelvonás következik be tehát adott körülmények között - nem meleg szélvédő, menetszél -
még jo hogy megfagy.
Akkor parázzatok, ha a tartályba fagy bele, addig meg ne fokoljatok, haszontalan.
Rövid időre a szélvédő felülete akár minusz 30 fokos is lehet, a viz meg ugye nem tűnik el, hanem csak az alkohol.
Lehet, hogy fáj, de most nincs trükk.

Boo 2007.12.27. 13:31:52

Basszus.. belülről ráfagyott a pára...:-)))

Tilcsák Bea (törölt) 2007.12.27. 14:15:05

big-b, nekem még 3 percbe sem telik ráönteni a lakásból hozott meleg vizet.
és nem, nem pattanik el a szélvédő:)

Subba Sógor 2007.12.27. 15:03:38

tyű, nekem anyagszerkezet váltó ablakmosóm van, mert elinduláskor ráfagyott, de pár km után nagyszerűen mosott. biztos valami kis manó menet közben beletöltött alkoholt...

vazze, még szép hogy a -x fokos ablakot menet közben nem tudja mosni az alkohol tartalmú mosó. érdekes, a tartályban nem fagyott be.

hihetetlen, hogy erről még egy bejegyzés is kerekedik...egyébként ezek a folyadékok rendszeresen be vannak vizsgáltatva (engedély kiadása, stb.) és egy-két fok eltéréssel hozzák is a paramétereket. a tv ügyvédjében volt, amikor egy szerencsétlen fikázó sikeresen megmérte az alkoholos fagyállót a gikolos mérővel. aztán persze kérhette az elnézést a műsorvezető a következő adásban amikor felvilágosították a kémiai-fizikai alapismeretekről a t. fikázót.

ehh...

Subba Sógor 2007.12.27. 15:09:19

egyébként meg azért nem glikol van az ablakmosóban, mert gyögyörű szép "zsíros" foltot kenne fel az üvegre. így hogy tisztítson is, alkoholt kell alkalmazni, mert az nem "koszol". az alkohol hátránya viszont az, hogy igen gyorsan párolog, ezzel még több hőt von el az üvegről. a megoldás a drága autókban az elektromosan fűtött első üveg, vagy az elektromosan fűtött ablakmosó.

egyébként pár napja is láttam egy igen "okos" szőkét az ablaktörlőlapáttal és szélvédőmosóval jégteleníteni az első üveget. "ksss...nyííííík...ksss...nyíííík" szerencsétlen, szerintem még most is várja, hogy kilásson...

ingyen szex videók ingyen pornó videók (törölt) · http://sexxx.blog.hu/ 2007.12.27. 15:10:44

Nekem a napokban nem az ablakra hanem a "csovekbe" fagyott bele a cucc, ugyanis csak az utan volt hajlando jonni valami hogy a tetejere ontottem frissen vasarolt legdurvabb fajtat, meg nehany kilometer autopalya es futes csutkan. Ez valahogy megolvastott a befagyott cuccost es most mar minden rendben.

kozlekedesmernok 2007.12.27. 15:17:58

Sokan kerestetek a tesztet. Nos az Automonat 2007 teli szamaban mejlenet, talan az auto-motor-sport honlapjan is elerheto.
A tanulsag az volt, hogy az arban alul pozicionalt folyadekok is hozzak a fagyturesi parametereket. A dragabb levek a tisztitohatas es az uledekkepzodes teruleten kaptak plussz pontokat.

skaresz 2007.12.27. 16:37:55

Hello!
Nekem sikerült Tecsó -19 C folyadékot vennem és nem fagy a szélvédőre. Viszont abszolute tolvajbiztos a cucc. A parkolóban nem tudtam kinyitni, már a flakon nyaka is csavarodott körbekörbe, pedig a zárószalagot is átvágtam. Végül csak otthon tudtam egy csőfogóval lecsavarni a kupakot, mintha ráragasztották volna.

Perillustris 2007.12.27. 17:05:50

Hat, a Shell-nel kaphatoval eddig sosem volt gond, pedig a legnagyobb hidegben is hasznaltuk az autot.

dappler 2007.12.27. 20:36:11

Az idők szavára és a Homárra hallgatva ma törzsvásárlós autósboltomban vettem szélvédőmosót. Német eredetű, az üveg csak egyszer bontható koncenrátum. Egyénileg hígítható a kívánt értékig. Egy liter 746 HUF volt belőle. Ha innen megszopom, akkor magamra vessek!

▓▓▓▓▓☻ ©╞╕ چ ذ җ € η ☻ ▓▓▓▓▓ · http://blog.hu/user/45354/tab/activity/mindate/2007-07-23T16:48:05+02:00 2007.12.27. 22:03:24

Márka: Kentaur
-19 fok
Gyártó: www.medikemia.hu
"A termék gépjárművek szélvédő üvegének ablaktörlő segítségével való tisztítására alkalmas. Téli időszakban gátolja a szélvédő gyors visszajegesedését. Higítás nélkül -19 'C-ig biztosítja a mosóberendezés fagyvédelmét és használhatóságát.
Használata fénytörést nem okoz, a gumi és műanyag részeket, az eredeti festést valamint a szakszerűen végzett utófényezést nem károsítja."

Ebből a köv. emelném ki:
- szélvédő üveg tisztítására alkalmas-->arra való(lenne)
- gátolja a szélvédő gyors visszajegesedését-->lassan visszafagy?(nem,gyorsan)
- a gumi részeket nem károsítja-->a lötty nem is, csak a megfagyott lötty
- a mosóberendezés fagyvédelmét biztosítja-->meg lehet dögölni, de a tartály ép marad

Ez IS felfagy, pikkpakkpukk.

EÖ (törölt) 2007.12.28. 07:41:18

mi veszünk a lidlbe baccpapucsot és feloldjuk auchanos benzinnel, a kapott oldatot felkenjük a szélvédőre,oszt jónapot

Szumi 2007.12.28. 07:52:09

A jó ablakmosókból idén pálinkát készítettek - ezt olvashattátok többször is, így aztána keletkezett jhiányt valami silánmyabb portékával enyhítették.

uto_pista · http://www.depechemode.com/ 2007.12.28. 11:49:20

chiken véleményét alátámaszthatom, mert ezzel az anyaggal én is ugyanígy jártam.
Ettől érzem, hogy itthon járok. Ez egy tipikus honi eset. A következő ilyen a szilveszteri virsli lesz. Az meg kínai gyerekek könnyéből, hajából, darált akkumulátor edény reszelékből és nutriakörömből készül.

kiskár 2007.12.28. 12:45:40

Lehet, hogy paraszt vagyok, de én minden ősszel bezúdítok 1 liter denaturált szeszt a tartályba, osztán csurigtöltöm csapvízzel. (hát igen akinek 8 literes a tarálya...)
Kicsit büdös, de legalább ez is ráfagy a hideg szélvédőre. :-)

Ades 2007.12.28. 18:26:00

Nekem a MOL-os EVOX soksok mínuszig "fagyálló" szokott mostanság mínusz 1-2 fokban ráfagyni az üvegre. Érdekes, hogy régebben (2-3évvel ezelött) sohasem vettem ilyet észre. Hiába, már az ablakmosók sem az igaziak, vagy lehet hogy azok nem változtak csak a telek...

MOKShee 2007.12.29. 00:30:20

szomszédunk rosszabbul járt.
neki a -39 fokos ablakmosó fagyott bele a tartályába...pedig azért olyan hideg nem volt, max -15:D de ez már erősen alsó becslés. aztán mi is megnéztük, nekünk csak jégkásás volt. szal jah. jön egy kis hideg idő, és szív a nép

labi 2007.12.29. 10:34:48

Nabammeg, Jusztműsor a homáron.

Ott egy éve voltamk olyan hülék, hogy hűtővíz mérésére szolgáló eszközzel mérték az ablakmosót és csodálkoztak, hogy ha elpárolog az alkohol akkor 0 fok alatti hőmérsékletű szélvédőre ráfagy az a kis hártya ami a szélvédőn marad...

Fűtést tessék nyomatni a szélvédőre, aztán jól nem fagy rá. Elinduláskor meg nem azzal kell jégoldani, nem arra van kitalálva.

Tombolda · http://tombolda.fw.hu 2007.12.29. 17:51:01

Nálunk amúgy is gyakori a -19.

ezer526 2007.12.29. 18:20:08

Pár évvel ezelőtt a -19 fokos Prelix belefagyott a garázsban álló autó félig tele ablakmosótartályába meg a csövekbe.
Teáskannába forró víz, küzdelem, nehezen de megoldódott. A hátsó ablak csövének kiolvadásához,meg a tavasz segített.. A vicc hogy a kinti hőmérséklet hajnalban -12 fok volt a garázsban meg talán -7 fok,méghogy -19-es Prelix hehehe...Azóta SONAX fagyálló ablakmosó koncentrátum:olyanra kevered amilyenre akarod, ez tuti akár -35-ig is. Kb.5 éve ezt használom,csak ajánlani tudom mindenkinek. Ja és a kasznit sem marja meg,mint a többi gagyi cucc.

ssybaf 2007.12.30. 20:56:43

Barmok. Fűteni kell belülről azt a kurva szélvédőt, és nem fagy rá a sima csapvíz sem. Aki meg mosófolyadékot vesz, az agyatlan zigóta, üvegmosó lötyi + csapvíz keverék tökéletesen megfelel.

▓▓▓▓▓☻ ©╞╕ چ ذ җ € η ☻ ▓▓▓▓▓ · http://blog.hu/user/45354/tab/activity/mindate/2007-07-23T16:48:05+02:00 2007.12.31. 15:48:23

labi, bameg (:D) ahhoz drága autó kell, a régi szarok (mint amilyen az én cégesem és öcsém sajátja) nem fűtik szét az ablakot...

(Ja, a régi szarok ettől függetlenül gari időn túl is használhatók :D)

Voltam zigóta, megnéztem a hűtővízmérővel (azt csak arra lehet tán használni?!?) a -40-es -12-t bír, a -19-es -8-at (bigyó szerint)

sünibaba · http://dosszie.blog.hu 2007.12.31. 20:05:42

A-Clean. Én is vettem, én is bebuktam. Belefagyott a gumicsőbe, aztán 50 km levezetése után már folydogált valami... Ami azonnal rá is kristályosodott a motorháztetőre... És szerintem nem volt -5 foknál hidegebb. Úgyhogy amikor mentem vidékre, spricceltem ki folyamatosan a löttyöt, de sajna még nem jött ki mind... Úgyhogy az a kevés, ami benne van, most is a befagyottság állapotában leledz.

lajoschka 2008.01.02. 13:42:04

SONAX szélvédőmosót tettem bele most, ez az első, aminél nem tapasztaltam ezt a jelenséget. Ez korrekt. Előtte használtam többfélét, de mind szar volt.

Aki meg a tescosokkal próbálkozik, az inkább semmi ne csodálkozzon!

lajoschka 2008.01.02. 13:46:13

Egyébként, visszatérve a ráfagyásra, még ha rá is fagyott a szélvédőre (SHELL-nél vásárolt szélvédőmosó), akkor a szélvédő fűtéssel kb. 30 másodperc alatt le is olvadt a cucc. Félreállni akkor sem kellett, hogy lekapargassam.

Úgy érzem életem nagy problémája ez nem lesz!!!

Johnny336 2008.01.03. 10:00:35

Szerintem az lehet a gond, hogy az ablakmosót alkohol hozzáadásával "fagyállósítják". Az alkohol tartalom elpárolog, a víz megmarad. Aztán oda is fagy.

Illetve az is gond, ha a jeges szélvédőt annak segítségével akarod jégteleníteni. A jeges, hideg ablakra persze, hogy ráfagy a retek, ne őrüljünk már meg! :)

EBL 2008.01.03. 12:39:14

Először: Az ablakmosók többsége alkoholt tartalmaz, ami hamar kipárolog, igy amint kikerül a mosó a szélvédőre a sebességtől és hőmérséklettől függően néhány másodperc alatt felhigul és csökken a fagyállósága.
Másodszor: A párolgás hőt von el, igy könnyen előfordul, hogy -5 fok van odakint, de az a pár mikron vastag viz-alkohol elegy film az üvegen -10 fol alá hül le. (Miközben ugye fagyálló képessége folyamatosan csökken.)
Harmadszor: Ha nem jön az ablakmosó, az még nem jelenti azt, hogy szar az ablakmosója. Talán a kedves lúzer lusta volt letakaritani a havat a motorháztetőről és a megolvadt hólé belefolyt a fúvókába,visszafagyott és eldugaszolta az ablakmosó útját.
Negyedszer: Ez a jelenség régebben is volt. Amióta az eszemet tudom az alkohol tartalmú fagyállók mindig is ráfagytak a hideg szélvédőre, amint kipárolog belőlük az alkohol.

Gera 2008.01.04. 03:38:09

Én ilyen ráfagyással eddig még nem találkoztam, úgy látszik, eddig szerencsém volt az ablakmosókkal. Kivéve azzal, amit vagy egy hónapja vettem valami áruházban. Nem tudom, mit kevertek bele (denszeszt talán?), de olyan büdös rohadt krumpli szag lett tőle a kocsiban, hogy pár próbálkozás után már csak belső keringetésre kapcsolva voltam hajlandó ablakot mosni :))

Önjáró Talajgyalu 2009.01.05. 04:39:20

Nekem (s)Hell van a gepjarmuben, az a kek, nekem is jegviragosodik. Viszont nem fagyott be egyaltalan, a nagy hidegekben. Sot, a szinten (s)Hell, amit vettem, nyarit, meg regebben, az sem fagyott meg a csomagtartoban, csak icipicit kasas lett. (Mellette a desztviz csontkemenyre.)

Viszont tobbet nem veszek ilyet az tuti, mert a nyari eleg durvan csapadekot hagy bizonyos homerseklet es/vagy sebesseg felet a szelvedon, a teli meg jegviragosodik, szoval mennyenek a francba. Velemenyem szerint.

Most majd kiprobalom ezt a Sonax-ot, hatha...

Norbi_cvc 2010.01.21. 19:45:46

Hát hihetetlen, de apám éppen most küldött néhány levelet a medikémiának és egyúttal a fogyasztóvédelemnek is.

A PRELIX nevezetű (kék flakonos) téli szélvédőmosó volt az autóban, ami a a minusz 8 fokban a szélvédőre kerülve azonnal ráfagyott, este, valamint mivel fényszórómosó is van a fényszórókra is. Csak a szerencsén múlott hogy nem törte össze a kocsit és magát.

Mivel volt itthon még egy literes bontatlan és abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy van itthon fagyálló mérő felbontottuk és megmértük az originál elvileg -19ig jó téli szélvédőmosót.
Na mi az eredmény? -6 és -8 közötti értéket mutat.

Én mindenkit óvva intek mindenféle medikémia cucctól ezekután.

Kíváncsi lennék, hogy mit nyilatkozna a cég akkor, ha valaki a hamis téli szélvédőmosó miatt törné péppé az autóját, magát vagy esetleg másokat is.

Ja, és nem is olyan olcsó a cucc, szóval még az sem lehet indok, hogy mélyen a piaci ár alatt van.

Peace.

eßemfaßom meg áll 2016.12.07. 08:50:30

@Norbi_cvc: Így pár év távlatából. Mit válaszoltak? Telibe lehülyéztek vagy azért elmagyarázták mire jó a fagyállómérő és mi van az ablakmosóban?
süti beállítások módosítása