Tékozló Homár

Halálán van a CIB internetbankja

2008.01.04. 11:58 | jackyll | 283 komment
Január 1-jén egyesült az Inter-Európa és a CIB Bank, amiből sejteni lehetett, hogy minden idők egyik legnagyobb kavarodása lesz. Tavaly mondjuk az Elműnek sikerült hasonló elfekvést produkálnia pusztán saját számlázási rendszere lecserélésével, most azonban két rendszerből lett egy, úgyhogy képzelhetik. Olvasóink azért folyamatosan próbálnak bejutni az online rendszerbe, kevés sikerrel:
A CIB Bank internetes rendszere az év végi "normál" leállással együtt már egy hete nem működik. Bevallásuk szerint a gondot az IEB-CIB egybeolvadás okozza. Bár engem ez ügyfélként különösebben nem érdekel, én szeretném rendezni pénzügyeimet, pénzügyi vezetőként utalni az alkalmazottak fizetését, kiegyenlíteni a lejárt számlákat. E helyett idén még csak a különböző hibaüzenetekkel sikerült találkoznom. 2-án tényszerűen közölték, hogy a rendszer nem működik. (A bankkártyák sem!) 3-án reggeltől átmeneti hinára hivatkoztak, és azt írták ki, hogy 11 órától lesznek elérhetőek. 11 óra után a helyzet annyit változott, hogy a "hiba elhárítása folyamarban van" felirat került az időpont helyére. A legnagyobb felháborodást a mai közleményük váltotta ki belőlem, ami szó szerint az alábbi:

Tisztelt Ügyfeleink!

Ezúton tájékoztatjuk Önöket, hogy a korábbi Inter-Európa bankos ügyfelek adatainak átvezetése a CIB Bank rendszereibe a tegnapi nappal sikeresen megtörtént. Az integráció nyomán megnövekedett rendkívüli forgalom miatt azonban, a CIB Internet Bankba történő belépés csak hosszabb várakozási idő után lehetséges. A CIB Bank szakemberei kiemelt erőkkel dolgoznak a normál ügyletmenet visszaállítása érdekében.


Mivel már reggel 6-kor is próbáltam belépni, amikor még az ország szerencséssebbik fele alszik, vagy legalább is nem bankolással múlatja idejét, a megnövekedett forgalomra való hivatkozás nyilvánvaló hazugság. Mindig is felháborítónak találtam a magyar bankok rendkívül magas jutalékait, amit gondolom ugyanúgy gátlástalanul fel fognak számítani erre az időre is. Ahogyan a közüzemi szolgáltatók, és az egyéb szállítók is fel fogják számítani felénk - részükről jogosan - a késedelmi kamatokat.

Persze meg lehetne próbálkozni a ma már kőkorszakinak számító papíralapú utalással, de ettől visszatart az, hogy az utóbbi időkben a bankfiókban a várakozási idő már elérte a negatív rekorder OTP-nél tapasztaltakat. Ráadásul jóval drágább is. A dologhoz előzményként hozzátartozik még, hogy a CIB banki rendszere csúcsidőben, főleg a hó eleji és az adófizetési napokon rendszeresen akadozott, alig-alig működött. Gondolom, szegény banknak nem bírja el a nyeresége a számítástechnikai fejlesztés költségeit...
Breki nincs egyedül, mások sem férnek hozzá az online bankhoz:
Január 1-én egyesült a CIB és az Inter-Európa Bank. Jelenleg elérhetetlen a CIB online bankja, az IEB-é pedig megszünt. Volt kb. fél évük az átállásra, hát nem sikerült. Két jó bankból csináltak egy rosszat. Az ügyféltájékoztatás olyan, mint tegnap a MÁV-nál. Ellentmondásos vagy semmilyen. Ma délelőtt a CIB honlapján 11 órás kezdést ígértek a bankolni vágyóknak, a határidő elmúltával meghatározatlan időre váltottak. Később este 20 óra utáni bankolást javasoltak, jelenleg azt írják, hogy az IEB ügyfeleinek integrálása miatt megnövekedett forgalom okozta zavar elhárításán dolgoznak. Szánalmas. Ezeket is kirúghatná valaki. OTP-n kívül javasoljon valaki egy bankot.

Csaba

A CIB idén is több kategóriában az év bankja!
 
Nem is húznám a kedves olvasó idejét, a lényeg, hogy kb. másfél hónapja, amióta fejlesztettek a programon, nem lehet beléni az internetes bankba. Szinte minden nap rendszerkarbantartás van, tegnap egész nap az volt annak ellenére, hogy délutánra igérték végeznek, ma is az volt 11 óráig illetve azóta is, csak most átmeneti hibának hívják, állítólag 20 órától már lehet is használni! A következő hibaüzenet amit belépési próbálkozásomkor kaptam ma reggel (még "rendszerkarbantartás előtt") azt hiszem mindent elárul az év bankjáról, illetve a honlapkészítőkről. Ez nem Photoshop ez a valóság!

Roland
Szűrt kommentelők

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Catella 2008.01.07. 22:32:27

JbM, a számla történetet (IE) itt tudod megnézni: www.bankoweb.hu/
A többiben totál igazad van, a CIB24 meg egy vicc, egy csomó időm ment el velük, segítség semmi.

JbM 2008.01.07. 22:33:13

Még annyit, hogy én adok még 2 napot a CIB-nek, hogy rendbehozzák a dolgaikat aztán megyek másik bankba.

ezer526 2008.01.07. 22:35:28

Változott a helyzet: Nem a szürke hátterű egyesüléses rizsát teszik ki ,hanem azt,hogy rendszerkarbantartás miatt 20 percig nem lehet belépni.Mindig a próbálkozástól számított 20 perc...
Megkérdezem:tőlünk délre is ilyen nyögvenyelősen ment a két bank fúziója,ha nem akkor a pozitiv tapasztalatokat itthon is kamatoztatni kellett volna!

JbM 2008.01.07. 22:38:50

A bankoweben nem tudom megnézni, mert BankoNet-et használtam. Ott persze látok mindent, de az egy vicc, hogy nekem kell most két rendszert használnom.
Simán meg lehetett volna csinálni, hogy a két bank számlavezető rendszereit összetolják, az interface-eket meg hagyják változatlanul a felhasználók kényelmére. De ha mindenáron meg akarták szüntetni a BankoNetet, akkor is ráértek volna néhány hónap múlva és nem egyszerre csinálni mindent.
Ja és az egyszer használatos kártyaszám megszűntetése kapitális hiba.
Ja és a bankkártya használatról nem kapok sms-t, mert a kártyaőrt megszűntették, a CIB hasonló dolgát meg nekem kellene külön aktiválnom, de mivel nem jutok be a rendszerbe, ezért ezt nem tudom megtenni.

Tydirium 2008.01.07. 22:44:00

JbM!

Nem lehet mindkét rendszert bekapcsolva hagyni, mert miután az IEB számlák adatai áttöltődnek a CIB-be, akkor az már egy másik rendszer. Az interface meg gondolom érthető, hogy függ az alaprendszertől. Ez kb. olyan, mintha eddig linux oprendszered lett volna, és most az ott használt linuxos programokat próbálnád windows alatt futtatni. Ugye logikus hogy nem megy? Sajnos.

jfk 2008.01.07. 22:45:13

Az IEBnél volt BankoWEB (a mostani javas megfelelője) és BankoNET is. Ez utóbbi egy saját gépre telepített kliens. És ezek egész jól elműködtek egymás mellett. Nekem mindkettő volt, de szinte csak az utóbbit használtam. Persze, a megszokás. Csak javasolni tudnám a régi CIBes ügyfeleknek egy még félholt példány megtekintését. ExIEBes ügyfeleknek egy tipp: dátum 2007.12.31 előttire visszaállítása.... és lehet nosztalgiázni! ;)
Egy kis segítség a 'Partnerek' visszanyeréséhez:
BankoNETből Partnerek exportálása txt formátumba, majd a javas felületen a Partnerek kezelésénél importálás. (Elnézést a pontatlanságért.) Ha Partnereid közt van olyan ügyfél, akinek nincs bankszámlaszáma(pl. postai kifizetés 'partnere'), akkor előfordulhat hiba.

Catella 2008.01.07. 22:46:42

Lehet, hogy igazad van Tydirium, de miért nem lehet problémamentesen megoldani egy 15-20%-kos növekedést?

ezer526 2008.01.07. 22:47:09

Visszamenőleg 1 hónapra megnéztem a netdiagot érdekes módon egy leállást sem csak időtúllépést,akkor most mi a helyzet??

Tydirium 2008.01.07. 22:58:42

Egy 15-20%-os növekedés egyáltalán nem jelentéktelen, és önmagában is okozhat problémákat, de persze nem ekkorát. Egyrészt, mitán 5 napig zárva volt a bank (3 ünnep + 2 bankszünnap), nyilván mindenki most próbálja bepótolni, amit akkor nem tudott. Plusz hóvége, évvége, ami egyrészt több ügyfelet eredményez, másrészt a banki rendszereket önmagában is alaposan megterheli (gondolj bele egy évvégi zárásba egy sima kis cégnél, leltár, stb. Ez akkor egy banknál képzelheted mit jelent)! Plusz egy csomó IEB-s ügyfelet joggal érdekel, hogy megvan-e a pénze, meg persze nézegeti az új rendszert, nem ismeri annyira, a program így többet kommunikál a szerverrel, stb. Plusz a bank alaprendszerébe bejött még vagy 40 IEB fiók, azok is tranzaktálnak, és mivel a netbankot is ez szolgálja ki, ez további lassulást okoz, ill. vice-verza, a netbank felhasználók a lekérdezéseikkel az alaprendszert lassítják, ami lassítja a fióki kiszolgálást is.

Egyébként ha jobban belegondolsz, a netbank túlterheltségének rendszerszinten semmi köze a migrációhoz, hiszen az pusztán a CIB-es alaprendszerre épül, és ha valami gond is lett volna a migrációval (nem hallottam komolyabbról), az nem az ibank elérhetőségében ütközne ki.

o.f 2008.01.07. 23:07:36

érdekes azoknak a leveleknek a stílusa, amiket a bekebelezés karmesterei irattak a kommunikációs szakembereikkel az ieb ügyfeleknek.

a levél elején összefoglaló szövegben biztosítgatják hogy minden megszokott szolgáltatás ezentúl is elérhető satöbbi satöbbi blablabla. aztán az összes ezután következő mondat lényegileg egy kivétellel (ebroker) felsorolta hogy ez az eddigi ieb szolgáltatás is ki lesz pusztítva, meg az a az eddigi ieb szolgáltatás is ki lesz pusztítva, és különben is az összes eddigi ieb szolgáltatás ki lesz pusztítva, kivéve ebroker. tehát nem kívánták egyben öszintén közölni, hogy ez lesz, hanem felsorolás szinten tételenként adagolták.

amikor egy kábé nyolc-tízszerakkora bank felzabál egy másik bankot, akkor természetes hogy ilyenek történnek. logikus, ésszerű, gazdaságos, célszerű, hogy nem maradnak párhuzamosan üzemelő rendszerek. fájlalható, lehet miatta szomorkodni, de nincs mit tenni ellene. viszont a levél stílusa, azzal a kis bevezetéssel nekem azt jelentette, hogy annyira reklámidiótának tekintenek, hogy a mindenszolgáltatásmegmaradásáról szóló bevezetőt boldogan elfogadom, és nem zavar az utána következő kipusztításfelsorolás

JbM 2008.01.07. 23:10:10

jfk!

Partenerek visszanyerését megpróbáltam már az általad adott módon, 4 adatot importált be a CIB-es rendszer, pedig a txt fájlban ott van a többi is (kb. 100). Mindegyik rendes számlszámos, semmi rendkívüli.

Tydirium!

Persze hogy bonyolult a dolog, de 10 napja nem sikerül működnie. Most 10 perce feleségem is megpróbált bejelentkezni, neki nem sikerült. Nekem magánként igen, cégként továbbra sem.
Ez nem túlterhelési probléma!
Az interface-ekkel kapcsolatban meg nincs igazad, az CIB-nek is megy párhuzamosan Üzleti Terminál, Soft Bank, InternetBank, WAP, az IEB-nek is ment két interface együtt, mint jfk írta.

betuveto 2008.01.07. 23:16:31

Nekem a CIB eddig csak kellemetlenségeket okozott! Az hagyján hogy ma tudtunk elkezdeni valamilyen szinten dolgozni a programmal... Szerdán délelőtt 9 órakor kértem telefonon segítséget! Vissza is hívak éjfél előtt 10 perccel! A telefonra keltem, nem tudom mit gondolnak magukról, persze segítséget nem kaptam. Pénteken derült ki, hogy a kiadott tokeneket nem aktiválták!!! Naponta többször 40 percet beszélgettem a bankkal! A felhaszálói nevemhez nem rendelték hozzá az összes céget, viszont megkérdezés nélkül betették a magánszámlámat a céges számlák közé!
Ha szabadságra megyek vagy a cég nem tud utalni, vagy én... Jó megoldás! Ma 2 órát voltam a bankban, persze semit sem tudtam elintézni, mert az alkalmazottak sem tudtak belépni a programba. Délutáni telefonálásomra, miszerint magánszámlámról a rögzített tételt nem tudom aláírni és elküldeni sikerült a CIB24 dolgozóinak elintézni, hogy jelenleg már a magánszámlámhoz hozzáférni sem tudok. Én több banki programot használtam már (IEB, BB, K&H, MKB, UniCredit), de szerintem az összes közül a CIB programja a legrosszabb!

Tydirium 2008.01.07. 23:23:44

JBM!

Nem arról van szó, hanem az alaprendszerekről! Az IEB-s internetbank az IEB alaprendszeréhez volt tervezve, és nem tud kommunikálni a CIB alaprendszerével. Miután a te számlád már a CIB számlavezető rendszerében van, ezért azt az IEB internetbankja nem fogja látni, hiszen az csak az IEB számlavezető rendszerével tud beszélni. Amiket te írtál (IBank, SBT, Wap Bank), azok mind ugyanahhoz a CIB-es alaprendszerhez csatlakoznak!

JbM 2008.01.07. 23:34:57

Tydirium!

Hát pont ez az, amit írsz: "csatlakoznak". Nem részei a számlavezető rendszernek, hanem interface-ek, vagyis csak össze vannak drótozva. Az lett volna az ésszerű, ha a számlavezető rendszert migrálják először - ez egy szép, nehéz, bonyolult feladat, ámbár szépen le lehetett volna tesztelni az elmúlt néhány hónapban. Az IEB-s BankoNet-et pedig át kellett volna drótozni a CIB-es számlavezető rendszerhez, ez egy egyszerűbb fejlesztés, mert magához a programhoz nem kell hozzányúlni. Így januártól mehetett volna a CIB Internet bank és a BankoNet párhuzamosan, nem terhelik meg az IEB-s ügyfelek a rendszert, mert a bankoNet nem folyamatosan lóg a rendszeren, hanem csak néha adatátvisz.
Néhány hét-hónap múlva pedig meg lehetett volna szűntetni a bankoNetet, ha nagyon akarják, de addigra lecsengett volna a dolog.

De igazából nekem nem a BankoNet megszűnése fáj legjobban, hanem az, hogy nem tudok bejelentkezni. CIB24 nem segít, mert cégekkel nem foglalkozik, mondja, fiók nem segít, mert ők se tudnak belépni a saját rendszerükbe, központ azt mondja, nem tud mit csinálni, adjam be papíron az átutalásokat.

o.f 2008.01.07. 23:35:20

Kedves tydirium, olyan a beszólásod, mintha nem lennél teljesen kinnfentes.

karácsony előtt tájékán mindig szoknak megjelennni olyan adatok, hogy az egész éves kisker forgalom mekkora százalékát teszik ki a karácsonyi vásárlások. nem tudom igazán pontosan a számokat, de ebből nekem az jön össze, hogy éven belüli forgalomingadozásban a 15%-nál jóval nagyobb terheléskilengéseket kell tudnia lekezelnie egy banki rendszernek. egy online rendszer gazdái sose lehetnek biztosak abban, még egyesülés nélkül se nem, hogy közeljövőbeli terhelésadatokat és azok ingadozásait, meg az ingadozások időpontját is, meg satöbbi tizedszázalékos pontossággal és a jóslat kilencvenkilencegésznyolcas beválási valószínűségével képesek lehetnek megprediktálni. igencsak túlzásbavittnek érzem az egyesülés miatti lassulások és akadozások miatti itteni panaszkodást*, **, de azzal indokolni a problémákat, hogy a 15% igenis nagy növekedés, nekem nem elfogadható.

* de ha történt akár egyetlen egy olyan adatkonverziós hiba is, ami adattartalmat érint, az már más, de ezeknél konkrét adatokra volna szükség, amik persze vagy nem bizonyíthatók itt, vagy személyiségi jog, meg cégtitok meg satöbbi

** a továbbiakban máshogy nyújtott szolgáltatások sajna más tészta, de azok nem átállástechnológiai hibák, hanem termékcserék. a bankok kevésbé (de csak kevésbé)tehetik meg, hogy a mobilszolgáltatók mintájára életben tartsák a már nem értékesített díjcsomagokat a meglevő előfizetők számára, bár bank is van, ahol az adott konstrukcióval új folyószámlát már nem lehet nyitni, de az eddigi ügyfeleket nem kényszerítették át egy új konstrukcióba.

Angelo_ 2008.01.07. 23:43:45

Szabadúszó tanácsadóként elég sok bank IT részlegével dolgoztam már, többek között a CIB-ben is pár évvel ezelőtt egy rövid időre.

Egy ilyen feladatot hibátlan megoldása a következő képpen zajlott volna:

1) A régi CIB-es ügyfelek abszolút semmit sem vesznek észre, hogy valami is történt. (Ebbe néhány előre tervezett leállás belefér).

2) Minden IEB ügyfél részetes, írásos tájékoztatást kap előre arról, hogy jan 1-től mit és hogyan kell csinálnia (tranzakció szinten) minden banki termékével kapcsolatban és arról hogy hová fordulhat kérdéseivel.

3) Az régi IEB ügyfelek számára tényleg elérhetőek azok a csatornák ahol a kérdéseikre tényleges, lehetőleg azonnali választ is kapnak.

4) A migráció során nem történik számszaki vagy egyéb hiba, egyenlegek nem tűnnek el időlegesen, ügyfelek különböző számlái nem keverednek össze, stb.

Minden ügyfél megítélheti, hogy a fenti pontok közül melyik milyen mértékben teljesült és ez alapján meg is ítélheti a feladat végrehajtásának minőségét.

Ehhez képest rendkívül naiv, majdnem hogy dilettáns takarózás azzal jönni, hogy ez egy rendkívül bonyolult feladat és hogy hibák mindig vannak. Ahogy már más is említette ezek a dolgok mind előre tesztelhetők. Nem teszteltetek eleget, pár dolgot elcsesztetek és ezt már senki sem tudja meg nem történtté tenni.

Az egyébként ügyféloldalról is látszik, hogy október óta a CIB Internet Bank sokkal gyakrabban frissül - a hibajavítások miatt, hiszen azóta nincs új funkció - és többször van rendszerkarbantartás is ami szintén mutatja, hogy még nem sikerült a működést az október előtti szinten stabilizálni. Ez mindenképpen rontja a bankról alkotott külső képet. Ügyfélként kicsit aggódom is a CIB jövőjéért mert az ismerősöktől kapott hírek szerint a bank még mindig fogja néhány - szerintem elavult és/vagy erőforrás zabáló - olyan technológiának amelyet talán csak azért nem akarnak kidobni mert már rengeteg pénzt beleöltek és félnek bevallani hogy zsákutcában mennek előre.

CIB ugyfel 2008.01.07. 23:51:11

Kedves Tydirium,
Koszi a linket. De ezzel most mit kezdjek, ha nem működik a szolgáltatás? Amit küldtél az egy hálózatdiagnosztika. Feltételezem, hogy a szürke oldal kivágása, "az átmeneti hiba lépett fel" és az egyéb a fent olvasható (20 perc rendszerkarbantartás)újabb hibaüzenet variációk esetén is a statisztika kimuatja: elérted az oldalt. És most a CIB ezzel védekezne a fogyasztóvédelemnél? Igazából nem ott kell, majd, hogy védekezzen. Ez a szar a palacsintában amit az informatikusok bekeverteg még egy ideig bolyongani fog nem csak a felhasználók, de a CIB gyomrában is. Sajnos a felhasználókat nem hatja meg "az ezért, meg az azért" meg a "most túlterhelés meg éppen csak", meg a "mindent megtettünk". Az esik csak le: ezek amatőrok, mert elcseszték és hogy ráadásul hazudnak is, a saját felhasználóiknak, most már nyilvánvalóan.

dark future · http://www.andocsek.hu 2008.01.08. 00:07:59

RE: ezer526 2008.01.07. 22:47:09
"Visszamenőleg 1 hónapra megnéztem a netdiagot érdekes módon egy leállást sem csak időtúllépést"

Ha a szerver adott időn belül (vagy leállás miatt soha) nem válaszol, az időtúllépés (timeout) hibát okoz. Azt kliens oldalról (otthonról) nem lehet eldönteni, hogy egy szerver működik, csak éppen nem ér rá ezért nem válaszol, vagy nem is működik, így mindkét eset időtúllépés.

Ha viszont működik, az csak annyit jelent, hogy válaszol, de azt nem, hogy egy tranzakció végig is fog futni (azaz be lehet lépni, lehet utalgatni stb). Ennek a monitorozására is lenne lehetőség ugyan (tranzakció-szimulációval), de esetünkben ez csak egy egyszerű oldallekérdezéses monitorozás eredménye.

A statisztikákat azért dobtam fel, hogy látszódjék: annyira sokat azért nem állt a cuccos, viszont (informatikusként tudom) ennyi meg szinte elkerülhetetlen.

A fő probléma az, hogyha a headquartersnél kitalálnak valamit, akkor általában elég gyorsan le akarják vezényelni azt, nem adnak hónapokat az előkészítésre. Az infósok viszont eleve be vannak szarva a bankos migrációktól és rendszercseréktől, mert ugye a felelősség az övék. Ha valamit elcsesznek, az milliókba/milliárdokba fájhat a banknak, ők meg mehetnek a kőfejtőbe... Egy vadidegen rendszer adatait (historyval, naplókkal együtt!) beimportálni egy meglévő rendszerbe rémálom, közel sem annyiból áll, hogy beszúrnak még pár ezer rekordot egy Excel-táblába...

Szóval részvétem a kollégáknak, ez szerintem a második legnagyobb szívás rögtön azután, amikor a Raid-5 rendszerben két vinyó adja be egyszerre a kulcsot...

dark future · http://www.andocsek.hu 2008.01.08. 00:14:58

Abban persze igazatok van, hogy lekommunikálni ügyesebben is le lehetett volna, vagy pl. be lehetett volna a zűrös időszakban a "read only" üzemmódot kapcsolni (amikor az egyenleget, számlatörténetet megnézheted ugyan, de új tranzakciót nem kezdeményethetsz).

Az meg teljesen evidens, hogy "A migráció során nem történik számszaki vagy egyéb hiba, egyenlegek nem tűnnek el időlegesen, ügyfelek különböző számlái nem keverednek össze". Ha ilyen történne, az nagy gáz, és tényleg alááshatná egy bank hitelét.

Trace · http://webb.blog.hu 2008.01.08. 01:00:51

Nekem működött az CIB ibank, az viszont nem tetszett hogy mikor felhívtam a CIB24-et az Ebrókerrel kapcsolatos információgyűjtés szándékával egy ügyintézőt sem adtak nekem. Eddig kb 2 mp volt hogy kód megadása után a 0-gomb megnyomása után már beszéltem is egy kulturált bankossal. Az említett esetben 8 percig várakoztam aztán egy pár perc múlva újra hívtam őket és a robot tájékoztatott hogy a megnövekedett ügyfélforgalom miatt valószínűleg nem lesznek gyorsak és inkább próbáljam meg később. Megpróbáltam később is és vártam is aztán feladtam, nem ezt szoktam meg az év bankjától... Remélem megoldják.

Trace · http://webb.blog.hu 2008.01.08. 01:15:46

A Végzetes Hiba! viszont jó poén, ilyet még nem küldött nekem. : )

Pol 2008.01.08. 02:23:29

Most nyitottam Erstenel szamlat, 3 het alatt legyártották a kártyámat, de az internetes belépést 1 hónap alatt sem voltak még képesek legyártani, pedig náluk nem volt fúzió sem.

De a csúcs az ING ünneplése volt:
nd1.netdiag.hu/daily/080101/ndHttp_080101_id117.htm

Nekik ez nem ciki?

tusi74 2008.01.08. 07:20:12

Én azért egyet nem értek. Volt ugye az IEB24. Őket be lehetett volna tanítani arra, hogy milyen új jelszavakat, aláírókodot kell beállítani, és azokat hogy kell. Amikor valaki felhívja a CIB24-et, lehetne olyan menüpont, ha Ön volt IEB-es ügyfél...
És velük a jól megszokott IEB-es ügyfélszolgálatos gárda foglalkozna. Természetesen a megnövekedett igényre át lenne csoportosítva pár CIB-es ügyfélszolgálatos is. Így a 15%-os növekedést kompenzálná a CIB24 létszámának növekedése.

A másik. Nem volt titok, hogy hány ineternetbankot használó IEB-es ügyfél migrálódik. Tehát a stress-test akkor ér valamit, ha a legrosszabb esetet is vígan kiszolgálja, azaz ha egyidőben minden CIB-es és IEB-es netbankos be akarna jelentkezni, azt is elbírná.

eheehe 2008.01.08. 09:02:16

Angelo:

Ne haragudj de te nem a feladat megoldását írtad le 4 pontban, hanem magát a feladatot.

Könnyű olyan ötleteket adni, hogy "működjön jól" meg "ne legyen hiba". A megvalósítás már nehezebb.

tusi74 2008.01.08. 10:37:22

Nekem ma megy rendesen, mindig beenged, és gyors! Lehet megjavult. :)))) Nagyon szeretném, mert egyébként nagyon tetszik.

moli 2008.01.08. 12:14:32

vegyuk eszre, hogy aki elegedett/enyhit/ertetlenkedik azok CIB-esek.

aki IEB-es, azok mind elegedettlenek.

lehet a CIBesek nem latjak, hogy lehetne jobb is?


jelenleg munkahelyemen ~600 ember fizetese arra var, hogy penzugy tudjon utalni CIB-bel. es akkor meg utana jon a 3 napos konverzio es a hetvegi napok.


o.f: jaigen, csakhogy az IEB nagyobb bank, mint a CIB.

Tydirium: SIMAN lehet tobb interface-t irni egy adatbazishoz. es at is lehet irni az apro modosulasokat az interface-en ám.

tusi74 2008.01.08. 12:50:06

Nekem az a véleménym, hogy itt alapjaiban volt elszúrva a dolog.
Kb. október novembertől az IEB-eseknek lehetőséget kellett volna biztosítani, hogy a netbankjukon keresztül beállíthassák a CIB netbankos ideiglenes jelszavukat, aláírókódjukat. Ezt inaktiv állapotban kellett volna tartani, és az egyesülés után ezeket automatikusan élesíteni. Amikor az IEB-es először belép a CIB netbankjába változtassa meg a jelszavát, úgy mint más új CIB24-es, és csak aktiválnia kellene a jelszót. A CIB24-be kellett volna integrálni egy olyan automata opciót, hogy netbank jelszó aktiválása. Az aktiváláshoz teljesen felesleges élőhang.

A másik amit észrevettem, hogy az IEB, és a CIB-nek más az ügyfélköre. Az IEB-ben szerintem arányaiban több a céges ügyfél, és valahogy a CIB őket nem tudja kezelni.

tusi74 2008.01.08. 12:51:26

Bocs, "úgy mint más új CIB-es."

Angelo_ 2008.01.08. 12:51:43

eheehe 2008.01.08. 09:02:16

Ezt a feladatot nem lehet 4 pontban leírni - minthogy nem is azt írtam le -hanem azt, hogy a végeredménynek hogyan kellett volna kinéznie az ÜGYFELEK szempontjából, mert számunkra ez az ami érdekes. A 4-ből egyébként 2 pont a kommunikációra vonatkozik, ebben sem teljesített túl jól a bank ahogy olvastam a kommentekből. Bármilyen bonyolultságú rendszerrel szemben alapvető elvárás kell hogy legyen a hibamentes működés és ez csak nagyon részletes teszteléssel érhető el. Minél bonyolultabb a rendszer annál tovább tart. Nyilvánvaló hogy ennek is határt kell szabni, de látni kell a következményeit annak ha mégsem tesztelődik ki minden és vállalni az ezzel kapcsolatos arcvesztést nem pedig azzal takarózni hogy "könnyű mondani hogy ne legyen hiba". (lásd 2-vel előző mondat).

Más: Veszélyes dolog jan 1-re átállást ütemezni, túl azon, hogy qrva nagy kibaszás minden ezen dolgozóval szemben. Az évváltás önmagában is gondokat szokott okozni, az első munkanap minden ügyfél eszement módon akar tranzaktálni.

moli 2008.01.08. 12:14:32
Én speciel CIB-es vagyok és nem enyhítek.

zorglub 2008.01.08. 16:16:16

Én kb 15 évig voltam az OTP-nél.

Ehhez képest a CIB olyan volt, mint egy Lada után egy nyugati középkategóriás autó.

Tény, hogy az októberi nagyobb rendszerfrissítés óta a korábbi kés-a-vajban ügyvitel megszűnt létezni. Karácsonyig néha nem ment mindig minden azonnal.

Karácsony óta - tudván, hogy lesz átállás - előre bekombináltam 1-2 napnyi kiesést, néha ezekről volt is tájékoztató, néha nem. De így - eddig - még nem volt olyan elmaradt tranzakció, ami miatt utólagos utánjárásra-ügyintézésra lenne szükség.

Remélem gőzerővel dolgoznak ott Guantanamo-n a CIB-es és IEB-s informatikusok ÉS ügyvitelszervezők (akik közül a legtöbben valszeg az elmúlt hónapokban megszakadtak a munkában), hogy a következő hetekben "szálkátlanítsák" a rendszert.

Ha visszatér a megbízhatóság az október előtti minőséghez, ha a 80000 IEB-s ügyfélnek igyekszenek még több támogatást nyújtani, akkor számomra nem kérdés, hogy maradok.

De ha már szót kaptam :), akkor lenne egy észrevételem, ami rendszeresen zavar: Valamikor estefelé van egy időintervallum, amikor a CIB24 nem működik (hívni hívható), mert állítólag a napi frissítés működik. Állítólag a bankközi klíring rendszer követelményei miatt van így. Emiatt rendszeresen szívok, mert vásárlás előtt: kinéztem a cuccot/betettem a kocsiba, fizetés előtt utalnék pénzt a kártyaszámlára, és bumm: közlik, hogy elnézést, most még kb. 20 percig nem működik a rendszer. Dekkolás fél órát, majd utána minden OK megint. Nna ez egy cseppet szokott irritálni, amíg dekkolok az üzletben. Más banknál is szokott estefelé fél órát álni a telefonos ügyfélszolgálat? CIB-es felelősők, akik olvassátok ezt a beírást: nem lehetne ezt végre megszűntetni?

o.f 2008.01.08. 17:38:54

kedves moli.

hogy melyik bank nagyobb, az nem vélemény kérdése.

nézz utána egy kicsit sokkal jobban. nem az számít, hogy te melyiket mekkoránk tekinted, vagy melyiket milyen nagyra tartod. az se számít, hogy te személyesen melyiknek az épületét látod magasabbnak. az egyesülés előtt fiószámban, ügyfélszámban, betétben, hitelben és gyakorlatilag mindenben a cibnek sokkal nagyobb számai voltak. kérsz erről szóló linkeket?

de vannak erről a témáról értekező, ettől a felzúdulássorozattól független újságcikkek is, amik szerint szintén a cib a nagyobb. ha nagyon nekifogok keresgélni, még azt is megtalálom. és ez se nem arról szól, hogy nekem személy szerint melyik a szimpatikusabb.

moli 2008.01.08. 17:51:15

pfff, anyabank, haho.

moli 2008.01.08. 17:55:27

o.f: egyebkent otp-nel is hasonloan kicsi az archivum (90nap?) cib-nel ingyen visszaszedik archivumbol, de csak telefonon valo beolvasashoz, irasban 1000ft.

o.f 2008.01.08. 18:21:59

mindenkitől elnézést kérek, akinek itt továbbadtam a cib-től kapott félretájékoztatást

az eBroker sem kivétel. lehet, hogy az ebroker név kipusztítását nem a 2007. ecember 31 - 2008. január 1. fordulóra tervezték, de az ebroker tönkrejavításával olyan alapos munkát kívánnak végezni, hogy egy egész héten keresztül _ E L É R H E T E T L E N _ elképzelni is rossz, milyen lesz az eBroker "szép új rendszer" ha ugyanazok parancsolnak a megvalósítóknak, akik az integráció egyéb elképzeléseiről is intézkedtek. Szeeegééény eeeBrókeer. Béke poraira. azért kíváncsi lennék azoknak az arcára, akik éppen megtudják, hogy az addig intenzíven használt webes tőzsdézésük annyira megáll, hogy egy egész hétig csak telefonon és személyesen tudhatnak tőzsdézni. bocsikaaa, behurcoltad ide a millióidat, de most egy héten át mennyé vissza a huszonot (?) évvel ezelőtti színvonalra. (az tényleg megdöbbentő, hogy még ezt is simán bevállalták a döntnökök)

tusi74 2008.01.08. 19:45:51

Hogy tényszerűek legyünk, ma nekem egész nap hibátlanul ment, pedig többször használtam. Villámgyors bejelentkezés, utalás.

Szerintem ennek az egyesülésnek a legnagyobb vesztesei a céges ügyfelek, és a tözsdézők. Mert a lakossági ügyfelek még el is netbankoznak, de ha a céges rész sokáig nem jön létre, vagy az ebroker, akkor valszeg ők lehagyják a bankot, ami az image-nek semmiképpen nem tesz jót.

ezer526 2008.01.08. 21:12:16

Tényszerű leszek én is: 1 db nyomorult értéknapos átvezetést szerettem volnalebonyolítani. Egymás után 20x !!! dobott le a netbank azzal a dumával,hogy átmeneti hiba, lépjek be újra és nézzem meg függő tranzakcióimat. Aláírómappát megtekinteni nem lehet,ott yoyózik a kis sárga csík a jobb alsó sarokban percekig,aztán kész. Ha tényleg csak annyi ügyfelet enged be a rendszer,mint amennyire biztonságos válaszadási lehetőség van,akkor mi a túróért enged be, azért,hogy kidobjon?? Tényleg visszamegyek az OTP-hez....

tusi74 2008.01.08. 21:36:31

Most este? Mert ilyenkor van a bankközi clearing olyan 9 körül. De az mindig volt. Olyan 20-30 perc. De egész nap ment. Én utaltam ma, átvezettem, vásároltam, visszavezettem. Azonnal beengedett, és mindent megcsinált. Most is azonnal beengedett pár perce, és minden megy.

ezer526 2008.01.08. 21:49:02

Most 9 után,lehet hogy igazad van a bankközi clearinggel kapcsolatban. Gáz csak akkor van,ha esetleg bármilyen CIB-es kártyával vásárolsz a clearing ideje alatt.

ezer526 2008.01.08. 21:56:15

Clearing ide, clearing oda most a szürke csík yoyózik a jobb alsó sarokban és nem enged belépni a rendszer,helyesbítek a rendszar....

gvereb1 2008.01.08. 22:17:09

cib-es vagyok, egyetlen egyszer tudtam belépni tavaly novemberben, aznap mikor a kártyámat megkaptam, azóta egyetlenegyszersem. Azóta se sikerült megcsinálniuk. Majd jövő hónapban elmegyek az ügyfélszolgálatra hátha javult vmit.

JbM 2008.01.08. 22:23:15

11. napja nem tudok belépni az egyik cégembe. Ma telefonon központ-fiók-CIB24 útvonalat jártam be, ügyintézők javaslatára. CIB24-en hölgy felháborodottan közölte, hogy micsoda dolog, hogy a fiók azt mondja, hogy CIB24 tudja megoldani a problémámat, ők hozzá se férnek a céges ügyfelek adataihoz. Majd ő beszél a fiókkal-közölte, majd 5 percig zenét hallgattam és letettem a telefont.
Másik cégemben berögzítettem 15 átutalást, amelyek nem mennek el az aláírómappából. Aláírom, könyveltetem, beküldöm, majd közli, sikertelen tranzakciók.
Én holnap megyek másik bankba számlát nyitni.

tusi74 2008.01.09. 06:51:39

Ma viszont reggel is tetű lassú. Egyáltalán nem megy.

Beluschka 2008.01.09. 08:21:13

Most fixen ez a szöveg:

CIB Internet Bank elérhetősége

Tisztelt Ügyfeleink!

Ezúton tájékoztatjuk Önöket, hogy a korábbi Inter-Európa bankos ügyfelek adatainak átvezetése a CIB Bank rendszereibe sikeresen megtörtént. Természetes az, hogy ilyenkor az ügyfelek meg kívánnak győződni adataik helyességéről. Erre bankunk készült, s a CIB Internet Bank kiszolgálói kapacitását egy átlagos banki napi forgalom háromszorosára növelte. Az érdeklődés azonban meghaladta várakozásainkat. Fontos számunkra, hogy minden ügyfelünk megfelelő kiszolgálásban részesüljön ezért csak annyi felhasználót engedünk egyidejűleg a CIB Internet Bankba bejelentkezni, amennyit megfelelő válaszidővel tudunk kiszolgálni. Kérjük próbálja meg a bejelentkezést később.
Megértésüket és türelmüket köszönjük!

CIB Bank Zrt.


Kiváncsi vagyok, elengedik-e a havidíjat, több hete használhatatlanul rossz, már-már Pannon netshop lassúságú...

loggoll 2008.01.09. 08:32:47

A számlegyenlegem helyett a ma reggeli üzenetük:

"CIB Internet Bank elérhetősége

Tisztelt Ügyfeleink!

Ezúton tájékoztatjuk Önöket, hogy a korábbi Inter-Európa bankos ügyfelek adatainak átvezetése a CIB Bank rendszereibe sikeresen megtörtént. Természetes az, hogy ilyenkor az ügyfelek meg kívánnak győződni adataik helyességéről. Erre bankunk készült, s a CIB Internet Bank kiszolgálói kapacitását egy átlagos banki napi forgalom háromszorosára növelte. Az érdeklődés azonban meghaladta várakozásainkat. Fontos számunkra, hogy minden ügyfelünk megfelelő kiszolgálásban részesüljön ezért csak annyi felhasználót engedünk egyidejűleg a CIB Internet Bankba bejelentkezni, amennyit megfelelő válaszidővel tudunk kiszolgálni. Kérjük próbálja meg a bejelentkezést később.
Megértésüket és türelmüket köszönjük!

CIB Bank Zrt."

Melyik bankba menjek számlát nyitni?

loggoll 2008.01.09. 08:39:21

Én meg ere ezt írtam nekik:

"Sorozatban nem működik az internetbank, nem csak nekem, úgy látom, alapvetően senkinek. Nagyon nem jó ez így. Hogy merjem a pénzem egy olyan bankban tartani, amelyik ennyi idő alatt sem tudja megoldani két bank korábbi informatiakai rendszerének összefésülését. (Már írtam önöknek ezügyben.)

Kér kérdésem van:

1. Hogy hívják a probléma menedzselését megoldani nem tudó informatikai igazgatót?

2. Legalább a havi számladíjainkat elengedik-e, hogy megpróbáljanak ügyfelükként megtartani?"

Beluschka 2008.01.09. 08:43:13

loggoll 2008.01.09. 08:39:21

Fél év alatt nem sikerült összefésülniük a két rendszert, de a lényeg, hogy irdatlan összegek legyenek elköltve hardverre és méregdrága szoftverekre... Futja a hülye ügyfelek pénzéből.

ezer526 2008.01.09. 09:06:04

MInden jó,ha a vége jó! Sikerült átvezetnem,igaz,hogy tegnap este óta...
Ok én ritkábban netbankolok,de így is idegfeszület ha nem megy. Viszont ha a céges ügyfelekkel ugyanezt eljátsszák az már gáz,annak meg főleg aki cégtől kapja vagyis nem kapja meg időben a munkabérét.

Tribuszer 2008.01.09. 11:08:58

Ezt elkúrták. Nem kicsit, nagyon.
Az ügyféltájékoztatásra csak azért adnék nullát, mert negatív szám nem lehet.
Ma megkaptam a decemberi számla-kivonatot.
"Tisztelt Ügyfelünk! Ezúton rövid tájékoztatást szeretnénk nyújtani arról, hogy a CIB Bank Zrt és az Inter-Európa Bank Zrt. 2008. január 1-i egyesülését követően a megújult és kiteljesedett CIB Bankban milyen azonosítók szükségesek bankügyei intézéséhez"
Hát végülis jobb későn, mint soha.
Ki tudja, talán még dec. 28-án a Bankonet rendszerben küldött kérdéseimre is válaszolnak egyszer.

Rumcajsz 2008.01.09. 11:27:06

Az Üvegtigrisből Csoki bácsit tudnám idézni: Sokkot kaptál ! Még sosem volt ilyen jó...

Tribuszer 2008.01.09. 15:28:00

Ha belegondolsz, ez nem dicséret...
Kiváncsi volnék, melyik gittegylet osztogatja ezeket az évbankja-címeket és hogyé' adja.

Rumcajsz 2008.01.09. 15:55:50

hááát...nem dicséretnek szántam ;-)

maggio 2008.01.09. 17:01:51

Úgy hírlik, hogy valami nagy csoda rendszert vezettek be egyidejűleg a migrációval. Olyat amelyiket előtte pilotban vissza kellett fogni, mert nem bírta a terhelést.
Jó döntés... :-(((

NoGun 2008.01.09. 17:38:52

Nálam megy minden rendben. Igaz az agyoninstallált öregebb gépemen nem ment korábban, de a Java frissített középső és a friss installt új gépemen minden rendben van.
Szerintem nem csak a CIBben lehet a hiba.
Leginkább kompatibilitási problémára gyanakodnék. Két böngészőben is eltérő sebességű ...

tusi74 2008.01.09. 18:54:01

Maggio! Ez az infó mennyire biztos forrásból származik? Egyébként ma is ment egész nap, reggel akadozott, aztán olyan 15 órától már normál sebességen ment. Már a föoldalról levették a sikeres integrálásos szöveget, és hogy annyi embert engedenk be, amennyit megfelelő vbálaszidővel ki tudnak szolgálni.

Valakiakitobbettud 2008.01.09. 20:09:03

Sziasztok!

Most 14-e hétfőig minden volt IEB-s fiók ügyeletet tart este 7 óráig, hogy a céges ügyfelek be tudjanak menni, és tudják rendezni az internetbankkal kapcsolatos problémákat. Remélem mindenkinek sikerül elintézni.

Catella 2008.01.09. 23:26:58

Ma kaptam a szla kivonatot, ez volt mellette:
* A CIB Internet Bankon keresztül, illetve a fiókokban megadott megbízásokon a CIB Bank által használt rövidített számlaszámot kell feltüntetni, amely egy 4-6-3-as bontású számla azonosító (pl. 2204-AA2BB3-511).
* A BankoLine 7-jegyű telefonos azonosítót a 8-jegyű "CIB24 Felhasználó azonosító" váltja fel, amely a
telefonos ügyintézéshez szükséges.
A fenti azonosítókat mindig megtalálja majd CIB-es számlakivonatának fejlécében.

Ezeket a kódokat "majd" megkapom (1 hónap múlva), addig mi van?? Nem tudom használni? vagy menjek be a bankba?
Menjenek a búsba...!

Rung András · http://www.twitter.com/rungandras 2008.01.09. 23:47:20

gondom az nekem is volt bőven. Én csak az ebroker miatt mentem az ieb-be, bár amennyire bankot meg lehet kedvelni, annyira megkedveltem. Ha az ebrokerhez nyúlnak, akkor én is húzok innen, egy barátom a cib tőzsdés felületét próbálta használni, kevés sikerrel, skype-on időnként nyomtam neki prompt árfolyamadatokat, hogy tudja is mit vesz mennyiért :) Először örültem az egyesülésnek a több fiók miatt. De aztán jöttek a hidegzuhanyok:

1. vállakozói hitelt akartam felvenni, decemberben mondták, pár nap de jöjjek vissza januárban, kapcsolattartóm eltűnt, most már semmivel nem bíztattak, csak hónapnyi várakozással

2. megalázó sorbanállás az ieb-ben, ahol láthattam a szerncsétlen ügyintézők izzadását a totel ergonomiátlan fekete hátteres zöld betűs 80-as éveket idéző konzol előtt.

3. 2 óra alatt sikerült egy nyomorult devizakonverziót lenyomnom a már ismert jelenségeknek köszöhetően

4. nem megy mac-en. A technikai tájékoztató nem megy, kaptam emailben egy segédanyagot, de azzal sem megy. Másrészt felháborít ez a letelepítgetős rendszer. Nem azért van internet, hogy bárhogy egyformán tudjam használni??? Érdekes ez más bankoknak valahogy megy.

mondjuk még reményekedek a jövőben, mert alapvetően egy fúzió értelmes dolog is lehet.

Roltii 2008.01.10. 11:32:03

loggoll: korrekt, nagyon korrekt:D Ezek tényleg ennyire suták?
nevetséges hogy a 21. században még nem jöttek rá, hogy az emberek ideggörcsöt kapnak az egyenszövegektől, főleg ha még csak nem is reveláns...

maggio 2008.01.10. 12:37:48

Tusi74,

amennyire jól tudom, több éve szerencsétlenkednek az ügyfélazonosítás és a front end projektjeiken. Minden tranzakció az új eszme (elektronikus és hagyományos is) szerint egy közös kiszolgálón megy (menne) keresztül. Viszont ez a kiszolgáló hatékonysági gondokkal küzd, így az új rendszereket nem tudták időben teljesen felfűzni. Így azt döntötték, hogy majd a migrációval együtt mindennel egyszerre állnak át. Mint az kiderült ez nem sikerült nekik. :-(( Az első napokban a fiókok sem működtek. Ez persze szóbeszédnél több, de azt nem mondhatom meg honnan származik......

Mindenesetre több frontvonalon harcolnak az informatikusaik. Eleve adott a régi cibes, új cibes természetes front, míg a régi cibesek között fennállt egy rohanunk a szakadékba kontra ésszel haladjunk frontvonal. (nem az utóbbiak győztek)

tusi74 2008.01.10. 12:59:41

maggio! Köszi a választ. :) És ha már ilyen belső infókkal tudsz szolgálnai, arra tudod a választ, hogy ez a felhazsnálólétszám korlátozás végleges, vagy csak időleges. Azaz lesz-e valamikor olyan vas a rendszer alatt, hogy erre ne legyen szükség, és mindenki akkor netabnkoljon, mikor neki jólesik?

maggio 2008.01.10. 13:24:50

Tusi74,

Szerintem vasat már annyit toltak alá, hogy azt többet nem tolnak szerintem. Valószínűbb, hogy megpróbálják szoftver oldalról hatékonyebbá tenni. Esetleg pár IBM guru dolgozhat még a vasak optimálisabb felhúzásán. Ha ezt megugorják akkor feljebb engedhetik a limitet. Ha jól gondolom a fiókok működését garantálja a mostani limit...

Tribuszer 2008.01.10. 15:57:22

BANKONET-ET VISSZA!!!

Jonas-R 2008.01.10. 18:06:17

fudekibaszott okos mindenki

ha valaki a 10%-át látta annak ami történt, annak is örülne, hogy ez így sikerült. (két ünnep között jött meg a PSZAF engedély addig kellett itt-ott-amott zsebeket tömködni... ugye... merthogy ez azért sok embernek sok pénz volt.... ugye....)

Nyomik, aki meg azt állítja, hogy egy nagybanki rendszer.... két nagybanki rendszer fúziója modellezhető, az egy hulye barom, kérem az elérhetőségeit, hogy nehogy véletlenül felvegyem dolgozni.

Jonas-R 2008.01.10. 18:11:01

De tényleg a háborgásban már egész jók vagyunk... Már csak dolgozni kéne. (mondjuk az IEB-ben, aki nem kis szervezeti ellenállást tanusított)

Megsúgom, hogy azért ezekbe a dolgokba nem "csak" emberi dilettanizmus, de valószínűleg hatalmi játszák is benne voltak/vannak. Tudjátok, két bank egyesülésekor újraosztják a lapokat.

Mondjuk a tájékoztátas tényleg kritikán aluli volt. A többivel kapcsolatban lehet okoskodni, de keressetek valami kvantumfizikai topikot, pont ugyanakkora rálátással (sőt, elnézést a fizikusoktól) bírhattok, mint a CIB-IEB merge kapcsán.

Dr. Stein (törölt) 2008.01.10. 18:20:37

"hogy egy nagybanki rendszer.... két nagybanki rendszer fúziója modellezhető"

Ki nem fossa le a nagybanki rendszerek problémáját? Ma sem tudtam belépni...

tusi74 2008.01.10. 18:26:03

Nekem ma egész nap stabilan ment. És piszok gyors volt. Tegnap reggel volt egy rövid belassulás, este a szokásos, de azonkívül megy. Sőt, ma volt valami frissítés, mert a telepített verzió frissítette a cibib.jar-t. Utalások mennek mint a szélvész. Az látszik, hogy a CIB is szeretné, hogy jó legyen.

És én azt, amit Jonas-R-t írt, maximálisan elhiszem, mert ez Mo..

maggio 2008.01.10. 21:56:41

Jonas-R, ne hidd, hogy lehetetlen két bankot összefésülni. Ami ebből adódó megfeleltetési hiba látszott az az IEB-s céges kontra magán ügyfelek témában elő jött. Ez vállalható, bár szintén gondos tervezéssel elkerülhető lett volna.

Viszont az a performancia probléma amivel küzdenek az maximálisan tervezhető, modellezhető, stb...
Csak a vakhit, hogy sikerülni fog nem pótolja a felkészülést..........

Jonas-R 2008.01.11. 00:55:55

Maggio, itt különböző dolgokról beszélünk. 1. probléma adatmigrálás. A cibnek annyira kellett most ez a merge mint puposnak a fekvőszolárium, pont elég baja volt a saját adattárházával amennyire tudom. Ez egy nemzetközi szintű döntés volt, tessék a SaoPaolo-Intesa-t szidni, hamár valakit szidni kell. Ez a rész nem tervezhető, maximum "best guess" alapokon, meg scenario planinggel, és azért elég sokmindenre felkészültek.

A terméktérképek egyértelmű megfeleltetése lehetetlen, (az IEB novemberben még bőszen termékeket változtatott, amit nem nagyon közölt a Cib-bel), az ügyfélállomány összekötése sem egy egyszerű feladat, (közös ügyfelek, magánügyfelek, itt private ott banknetes stb., ez nem triviális, nehezen számítható... mellesleg a fenenagy determinizmust meg, ami a tervezés alapja lenne,felejtsétek el, egy rendszer amiben 12-nél több kvázi független változó van, már sztochasztikus jelenségeket mutat a kimeneten, és itt sokkal sokkal többről volt szó)

A performanicára pedig írtam. Nekem meggyőződésem, hogy ez hatalmi játszma volt, az IEB-nek alig van ügyfele a Cibhez képest, nem ez adott terhelésnövekedést.

Ez az egész pozícióharcról szólt, bankon belül és kívül is! (PSZáF, Bankárképző, külsős fejlesztők, Mekkenzi-szuperkonzálting zsenik) Ilyen dolgokat nem lehet... nem illik külsős consulting nélkül megcsinálni. Gyakorlatilag a fejlesztések java outsourceolt majd minden bankban. Itt valakinek érdeke volt, hogy az egyesülés utáni szerveti változások neki kedvezzenek. Mert hogy azok meg azért voltak .(az meg nem két doboz gyufa ára, ami egy webbank fejlesztés, vagy egy adatmigrálás. és nem mind1, hogy ki ül abban a székben aki dönt arról, hogy ki csinálhatja meg. )

De jósolok! A következő ilyen a T csoportban lesz, mert ott is ez történik. Egy olyan átszervezés, ami alapjaiban megváltoztatja a felépítésüket, (a funkció szerinti bontásból piaci szegmens szerinti bontásra állnak át, aki érti érti aki nem azt leszarom) és gyakorlatilag ugyanez történik. Pozícióharc, és ennek mi fogjuk meginni a levét.

Apropó próbált valaki a t-onlinenal kapcsolatba lépni az utóbbi időben? ....

1 hónap és minden lecsitul. Akinek nem tetszik keressen másik bankot. A cibet sem fogja megrázni az a 100 elpártoló ügyfél, vagy az az 1000. Bár jobb lett volna, ha kicsit konkrétabbak, és nem ennyire optimisták, hanem kommunikálják, hogy ez most húzós lesz, de akkor előre kell szólni és ez nem volt érdek.

Én azon bukok csak ki, hogy látatlanban emberek nagyon okosan, olyan dolgokat kritizálnak, amihez aztán lövésük sincs. Mert tegye fel a kezét az, aki nagy banki rendszerek terén komoly tapasztalattal bír, és mondjuk átélt és végigdolgozott két-három nagyobb egyesülést.(ilyen emberből az országban van 15 mondjuk) Én a felszinét kapirgálom, és így azt mondom, hogy nem szerepelt annyira rosszul a Cib. Ne gondoljuk már, hogy aki hangosan kiabálja hogy "szar-szar" annak igaza van. az ügyfelek 95%-a meg sem érezte az átállást. (és nem egy haverom dolgozott 24-én 31-én is éjszakába nyúlóan, hogy ez így legyen, csak azért mert két három "fontos" ember még több hatalmat akart, és az utolsó pillanatig direkt nem vettek tudomást problémákról, hogy nagyobb lendülettel csapkodhassák az asztalt az utolsó pillanatban, és kiálthassanak farkast, hogy több erőforrához , azaz hatalomhoz jussanak)

A dolgok nem annyira egyértélműek, mint egy külső szemlélő látja, bár tény, hogy a legtöbb embert nem érdekli, hogy mi folyik valójában, mert csak annyit lát, hogy nem megy neki a netbank. Viszont felesleges a hiszti, ezek a dolgok el fognak rendeződni. Inkább fizessenek adót..., mindenki a saját portáján nézzen körül egy kicsit, mert az a probléma viszont, nem fog 1 hónap alatt normalizálódni...

Ha meg nem tudja megoldani a Cib akkor magára vessen. De akkor sem sírni kell, hanem elmenni máshova. Szépen csendben, nem keresni a hibást, nem kutatni felelőst, csak távozni, mert azt, hogy ki mit hol hogyan rontott el, azt talán nem bela43 és sterno fogja jólmegmondni egy homár forumán.

Tribuszer 2008.01.11. 02:45:20

Hiába dumálsz, elkúrtátok és kész. Ha már a Sanpaolot emlegeted, lehet, hogy megírom nekik is, hogy mit bénáztatok itt össze.

tusi74 2008.01.11. 07:16:24

Én pedig azt mondom, hogy azért hiszem el, Jonas-R minden szavát, mert amit leírt, az nem CIB-specifikus, hanem ha elvonatkoztatunk, mindenhol ez megy.

És az is igaz, amit a T-ről írt. Én, mint mezei ügyfél már észre is vettem a merge első jeleit, pedig én ott is csak egy előfizető vagyok. Én a T-Online-nál úgy vagyok internetelőfizető, hogy az Invitel a telefonszolgáltatóm. Eddig a T-Online ügyfeleinek lehetősége volt, pl. MS Office-t részletre venni. Most ez a lehetőség átkerült a T-COM kínálatába, és hiába egyesültek, én mint Invitel előfizető már nem vehetem igénybe. Ez van, és szerintem ez még csak a merge kezdete.

Másrészt, minél nagyobb egy cég, annál inkább elkezdik az emberek sz@rozni. Ilyen az OTP is. Én még arról neten pozitív megnyilatkozást nem olvastam. Nem mondom, hogy tökéletes, de azt kijelenteni valamiről ex-katedra, hogy sz@r, az is túlzás. Vannak ott is jó dolgok, meg kevésbvé jók. Ahogy egy cég növekszik, annál nehezebb elérni az ügyintézőt. Ez nemcsak a CIB-ben van, ez valóban a T-nél is igaz. Ez van, ezzel együtt kell élni.

Tribuszer 2008.01.11. 08:21:57

tusi74, nem a valóságtartalmával van baj, hanem a szemlélettel. Tessék szép csendben eltakarodni, ha nem tetszik valami. Csakhát a CIB se véletlenül költ milliókat a gyopár állatorvosbácsis-debiltramplis reklámjára, nem kell csendben elhúznunk, hanem meg kell óvnunk még párezer embert attól, hogy ezekkel szóba álljon.

moli 2008.01.11. 09:59:17

ieb-es kapcsolattartom napok ota nem tudja elerni a cib-es felelost, mert egyszeruen nem veszi fel a telefonjat..

ja es fizetest meg mindig nem kaptunk.

Rumcajsz 2008.01.11. 11:16:56

Jonas R. írta:
"Tudjátok, két bank egyesülésekor újraosztják a lapokat."
Hozzá tennéd az arányokat is akik széket kaptak, érdekes lenne.
Másrészt teljesen más volt a két bank, az egyik minőségi a másik mennyiségi szolgáltatást nyújtott.

maggio 2008.01.11. 11:24:19

Ugyanazt írtam mint Te, hogy hatalmi és pozíció harc az egész. De ehhez kellenek a vezetők akik reklámújságokból ismerik az IT technológiákat és kellenek a kedvenc konzulensek, outsource cégek akik bődületes pénzért vezetik be a csapatot az erdőbe. És kellenek a háttérbe húzódó aggódók, akik már belefásultak, hogy kizökkentsék a fényeshomlokú elméleti csapatot az álmaikból. És nagyon sok rossz döntés kell.

A funkcionális, adatmegfeleltetési problémák természetesek egy ilyen merge-nél. Az nem természetes ha egy bank felelős vezetői mindent egyszerre akarnak megoldani a technológiai ajánlásokat lesza...va. Sok-sok éve sikertelenül húzódó projektekból előremenekülve mindent egy lapra feltéve azonnal akartak lezárni. Ez nem felelősség, hanem ámokfutás!!!

Az más kérdés, hogy az IT dolgozói halálra szívták magukat és ez is kevés volt a sikerhez. Nem az ő hibájuk ha felettük ámokfutnak.....

tusi74 2008.01.11. 11:25:14

Én pedig arra lennék kíváncsi, hogy valahol utána lehet nézni azoknak az adatoknak, hogy melyik banknál hány % volt a céges ügyfél. Mert nekem az IEB inkább céges banknak tűnik.

Jonas-R 2008.01.11. 12:10:28

Hogy ki kapta, kik kapták, az az amit én nem mondhatok meg. Eddig is csak személyes benyomásokat közöltem. Ez az ami a saját véleményem, ha nevesítek akkor onnantól már én kerülök bajba. Csak arra akartam utalni, hogy nem "csak" dilettanizmusról van/lehet itt szó.

A minőség/mennyiségről. Ez egy kicsit árnyaltabb. A private/kiemelt/céges vonalon sokkal erősebb volt a Cib, meg úgy általában is.(magyarországon) Az IEB hatalmas előnye a trezsöri volt, az alapkezelője, eszközkezelője.

A céges vonalon sokkal erősebb volt a Cib. gyakorlatilag a 80-as évektől!!!!! a magyar cégek devizaügyleteit (állami, értelemszerűen) a cib vitte, fiókot csak 92-ben nyitott. Ennek a hagyatéka, hogy rengeteg vállalati ügyfele van. (és nehezen is rúg labdába lakossági vonalon hiába van annyi fiókja mint ahány dalmata a 101 kiskutyában... ugye, mert innen van a reklám, csak ezt megint nem kommunikálják)

Mondom, az IEB az alapkezelésben jeleskedett nagyon. Az egyesülés után még egy egész ütőképes bank is lehet ebből, de ehhez rengeteg munka és idő kell. Én sokkal aggasztóbbnak látom a T csoport működését, mint a Cib-et.

A következő fuzió pedig a Raffié lesz valószínűleg, majd meglátjuk, náluk mi lesz a helyzet.

Amit maggio írt az IT gyeplő nélküli vakvágtájáról az pedig nagyjából igaz. Sajnos.

tusi74 2008.01.11. 12:32:53

Gondolom, az lesz, ami hónapokkal ezelőtt felröppent, hogy Raffi és Erste. Kíváncsi leszek...

hunterbear 2008.01.11. 18:30:43

délután hívott telefonon a CIB műszakisa, ha cache-t ürítünk a safariban és a java-ban is, akkor megy a safarival is. tehát aki macintoshon használná, talán
most már valóban, működik a netbank - egyelőre.

Pol 2008.01.11. 21:17:21

Érdekes módon a Weblapjuk egész stabilan működik, csak az internetes bankjuk nem bírja a gyűrődést:
www.netdiag.hu/daily/080109/ndHttp_080109_id179.htm

Azért kiváncsi lennék egy hasonló kimutatásra tranzakció ellenőrzésről is.

tusi74 2008.01.11. 22:01:17

Ez a netdiag-os grafikon semmit nem jelent.Amikor pár napja mindent tutira jónak mutatott, be sem bírtam jelentkezni, most meg, a pirossal jelzett időszakban vígan netbankoltam a CIB-ben.

hilfer 2008.01.13. 16:50:33

tusi74 és mindenki más aki szidja a CIB-et.

Tipikus magyar mentalitás! Mindegy, csak szidhassunk bárkit és bármit!
Az egyikőtök fejében sem fordult meg, hogy igaz hogy nem működik még minden tökéletesen, de azok a barmok hónapok óta éjszakákon át bent vannak a bankban, s azon dolgoznak, hogy minél kevesebb legyen az elégedetlen ügyfél. Emberek vagyunk mi is, és hibázunk! Ti talán a saját munkátokban az életben nem hibáztatok még?! Szidni és ócsárolni a másik munkáját rohadt könnyű!
Ott a lehetőség! Egy rakás álláslehetőség van a CIBnél. Be lehet ülni, s lehet azon segíteni, hogy jobban menjen a migráció.
Az összes eddigi felhozott vádatokra dolgozóként csak azt tudom mondani, hogy gyertek, s csináljátok nálunk jobban!

Ügyfélkén én sem mindig örülök, ha pont akkor nem működnek a kártyák, amikor pont nekem lenne rá szükségem. De szerintem kellőképpen tájékoztattunk mindenkit, hogy gondoskodjon kp-ről és az utalásokról.
Dolgozunk! Rajta vagyunk azon, hogy mihamarabb minden visszaálljon a rendes kerékvágásba. Ügyintézőként jómagam is van hogy bent csücsülök este 10ig, mert éppen nem megy a pénztárrendszer.

Akkor is mindenki életben maradt, amikor még nem volt Interneten bankolási lehetőség. Akkor sem haltunk éhen, amikor még vasárnap és hétfőn nem voltak nyitva a boltok, s nem tudtunk friss kenyeret venni. Rohadtul elkényeztet minket/titeket a technika, s ez itt a fő baj!

tusi74 2008.01.13. 19:30:20

De tök jó! Szinte egyetlen voltam, aki védte a CIB-et! Nemcsak itt, hanem a másik blog-on. De tök jó, hogy engem emeltél ki. Miért nem azt aki tényleg szidta. Basszus, ezt de benézted!

tusi74 2008.01.13. 19:34:36

Párhuzamosan napokig 3 helyen védtem a CIB-et a neten (Index fórum, itt és a másik blogon). Ezentúl nem teszem.

tusi74 2008.01.13. 19:50:35

Na de ha már "ócsárlónak" lettem kikiáltva akkor én is hangnemet váltok...

Mi az, hogy elkényeztetett bennünket a technika??? Ha valaki olyan számlacsomagra fizet elő, hogy neten kezelje a pénzét, akkor számára biztosítani kell azt. Ha valamilyen technikai gikszer miatt ez meghiúsul, akkkor a kiesett időszakot a számladíjában jóvá kellene írni.

A másik. Miért érdekeljen engem, hogy hányan akarnak a netbankba rajtam kívül bejelentkezni. Olyan vasat kell venni a kiszolgáló szervernek, hogy ha az összes netbankoló ügyfél egyszerre akar bejelentkezni ugyanabban az időpillanatban, azt is ki tudja szolgálni. Persze ez csak elméleti eset, de a képességnek meg kellene, hogy legyen. Mi az, hogy bizonyos szám fölött az előfizetőket nem engedjük be a rendszerbe. Ő is fizeti a számladíjat. Milyen alapon?

Egyébként ezeket magamban akartam tartani, sőt eddig én mondtam a többieknek, hogy stabil netbank napok óta, de ha már én lettem a főócsárló, hát legyen igazad.

emzéperiksz 2008.01.14. 09:58:07

hilfer, baszki, mi köze az ügyfélnek, hogy a tetves CIB-es dolgozó mennyit dolgozik? Napi 5 percet vagy 25 órát?

Semmi apukám. Fizeti a díjakat, a CIB meg szolgáltat, pontosan, megbízhatóan - és kész.

Suóval nem voltak bent eleget éjszakánként az általad említett barmok, vagy nem elég barom volt bent, vagy nem elég hatékonyan dolgozó barom volt bent - és ez nem az ügyfél hibája.
De folytasd csak ezt a hozzáállást, hogy amikor szarul szolgáltattok, nem ti, hanem az ügyfél a hibás, mert nehezményezi, majd csak elfogynak az ügyfeleitek.

Inkább azon agyalj, hogyan kárpótoljátok az ügyfeleket a két hetes bénázásért. Adjál nekik pl. borvacsorát, ahogy az OTP szokta.

moli 2008.01.14. 11:35:04

fizetes meg mindig nem erkezett.
cegtulaljdonos ajanlatot kert mas bankoktol.

maggio 2008.01.14. 12:13:32

Na ezek nem oldották meg a hétvégén sem a problémát :-(((


CIB Internet Bank elérhetõsége

Ezúton tájékoztatjuk tisztelt Ügyfeleinket, hogy a CIB Internet Bank szolgáltatásunk - elõre nem látható technikai okból - jelenleg nem elérhetõ. A felmerült hiba elhárításán szakembereink dolgoznak. Kérjük próbálja meg a bejelentkezést késõbb.
Megértésüket és türelmüket köszönjük!

CIB Bank Zrt.

maggio 2008.01.14. 12:15:32

Előre nem látható technikai ok. Vajon az meg mi lehet???

maggio 2008.01.14. 12:25:20

Hilfer,


azt írod, hogy sokat benn vagytok mert nem megy a pénztárrendszer. A 101 fiókotokhoz cca 40 jöhetett hozzá. Ez indokol ilyen problémát vagy más rendszerre álltatok át egyben?

Ne hidd, hogy nincs az ügyfélben empátia készség! De két hét az már sok. Ekkor már elvárnánk, hogy akár visszaállással is de stabilizáljátok a rendszereiteket.
Nem az igahúzó a hibás, de valaki(k) csukott szemmel belevezették a csapatot a szakadékba. Onnantól nem pozitívum, hogy ezért Nektek is szívnotok kell :-((

tusi74 2008.01.14. 12:37:45

Reggel is volt ez a szöveg, aztán pár perc jó lett. Lehet, ezentúl ez lesz majd a szöveg, ha sokan akarunk a netbankba bejelentkezni. Mégsem írhatják így 2 hét után, hogy az IEB-es ügyfeleket sikeresen átvezették, és csak annyi felhasználót engednek be, amennyit megfelelő válaszidővel ki tudnak szolgálni, hát lecserélték a szöveget másra. Mostmár váratlan technikai hiba lép fel, amin lázasan dolgoznak.

Pedig mára ígérték, hogy az eBroker élesedik, és már megbízást is lehet adni. lehet, azt nem bírja a rendszer, hogy már az eBrokereseket is rákapcsolták a netbankos rendszerre?

o.f 2008.01.14. 13:15:51

Én csak ülök itten, reszelgetem a körmeimet, és hülyeségeket kérdezek.

mindenféle jogos vagy jogtalan panasz, megtörtént vagy nem megtörtént horroresetek emlegetése, szitkozódás és boszankodáselmesélés _NÉLKÜL_ arra vagyok kíváncsi, miért kellett az ügyféladatok átvételét azzal is nehezítettpályássá tenni, hogy az itt is ott is meglevő ügyfeleket rögtön elsőre egybekovácsolták? van ennek valami külső jogszabályi kötelezettség háttere? erősen kinnfenntesek és szitokvéleményszórók kérem ne.

Amici 2008.01.14. 16:21:36

Nem rögtön, hiszen a társasági egyesülés már korábban megtörtént. De az ügyfeleket valamikor egy platformra kellett tenni, és ez volt az az időpont.

Sajnálom azokat akiknek ez az átállás komoly problémát okozott, de szerintem a többség csak ungarise-rinyagép, aki imád tapicskolni a pocskondóban.

Nem mondom, hogy nem lehetett volna ezt profi módon megcsinálni, de nekem nem volt gondom. Időben intézkedtem, mert időben figyelmeztettek előre. Egyszer volt gondom, azt is ki lehetett bírni, nem ment tönkre a háztartás azért, mert 1 napig nem tudtam a netre bemászni.

moli 2008.01.15. 12:28:23

most jott at az ugyvezeto igazgato, hogy szemelyesen elnezest kerjen, de a tulajdonos meg mindig nem tudja elutalni a penzunket.
nem kis cegrol van szo, 51 orszagban van jelen, ebbol 6-ban irodaval.

maggio 2008.01.15. 14:04:19

Az aláírómappában lévő tételek módosításába, felolvasásába és bármilyen ezzel kezdeményezett tranzakcióba nekem mindig belefagy a rendszer. Körülbelül egy hete szeretnék valamit átírni és úgy elindítani.
Eddig azt hittem, hogy csak teljesítmény problémájuk van, de úgy tűnik funkcionálisan is gondok vannak.

Nem rinyálok, de azért ez túlzás fél hónappal az átállás után. Türelmes vagyok de nem értem. Mit keféltek el amit ennyi idő alatt sem lehet helyrehozni?

Tribuszer 2008.01.16. 01:57:05

Ettől akadok ki, már be akartam fejezni ezt a cibnyavalya fórumot, de már megint mi vagyunk lekúrva, hogy szólni merészelünk.
Rohadt nagy dolog lehetett ez a migráció, csak épp ennek a két banknak az olasz tulajdonosai is migráltak tavaly, ahol x millió + y millió ügyfél adódott össze. Valahogy csak megoldották, mert nem hallottam róla, hogy forradalom lett volna tavaly Olaszországban. Lehet, hogy ők a hibásak, hogy nem segítették tapasztalataikkal az ittenieket? Hát ez se érdekel semmit, csak a végeredmény: úgy szar, ahogy van. KÉREM VISSZA A BANKONETET!

Tribuszer 2008.01.16. 10:35:44

Ezek a cibesek dolgozni is úgy tudnának, mint nyafogni, már el is felejtettük volna az átállást.

moli 2008.01.21. 15:04:11

igazabol mar unom, de ha nincs penz, akkor mit irjak?

Tribuszer 2008.01.31. 16:04:31

Eltelt egy hónap, és semmivel se lett jobb. Fél órája kezdtem a belépési procedúrát, sms-t már megkaptam 4 perce, hogy beléptem, de a műveleti képernyő még mindig nem jelent meg, jobb alsó sarokban a folyamatjelző időnként megmozdul.
SZÁNALMAS!!!

moli 2008.02.04. 13:28:21

jan 29-en kaptuk meg a fizetest. sok szaz ember orult. aztan rajottunk, hogy 1 napos deviza arfolyamon konvertaltak a kereskedelmi deviza helyett. pedig erre kellett varni tobb hetet, hogy megoldjak a specialis kondiciokat

bbt62009 · http://www.pannon.info 2009.07.29. 16:07:41

"Szégyenlistán" a CIB Bank
A CIB Bank Zrt.-t elmarasztalta a Budapesti Békéltető Testület

A CIB Bank Zrt. egyik ügyfele 2008. november 7.-én internet bankon kezdeményezte a CIB Ingatlan Alapok Alapja befektetési jegyeinek visszaváltását amit a bank nem hajtott végre és az ismert PSZÁF felfüggesztés miatt ez a fogyasztónak kárt okozott. A bank telefonos beszélgetésekben kártalanítást ígért de később ezt változó indokokkal megtagadta.

Az ügy a Budapesti Békéltető Testület elé került, amely BBT/6/2009. számú határozatában kötelezte a bankot az ingatlan jegyek 2008. november 24.-i árfolyamon történő visszaváltására (megtekinthető: www.pannon.info).

Ezen túlmenően megállapította a következőket:
• Az bank az Ingatlan alapját a fogyasztókat megtévesztő módon reklámozta és vonzó befektetésként tüntette fel még 2008. november 7.-én is.
• A Bank nem tagadhatja meg a fogyasztókkal készült hangfelvétel kiadását, és azt adja ki az ügyfélnek.

Ezzel szemben a CIB Bank Zrt:
• A megtévesztő reklámozást még 2008 végén is folytatta és a fogyasztókat megtévesztette mivel az ingatlan alapot az állampapírokhoz hasonlóan vonzó és biztonságos, de annál nagyobb hozamot ígérő befektetésként mutatta be akkor amikor azok árfolyama már folyamatosan csökkent. Kockázatát az állampapírokéhoz hasonlónak állítja be.
• A Bank nem hajlandó kiadni az ügyféllel készült hangfelvételt.
• A CIB Bank nem rendezte az előírt árfolyamon a jegyek visszaváltását és azokat csak 2009. áprilisában váltotta vissza az előírtnál jóval alacsonyabb árfolyamon ami a fogyasztónak jelentős kárt okozott.

A fentiek alapján a CIB Bank Zrt. joggal szerepel azon cégek "szégyenlistáján" amelyek a a Budapesti Békéltető Testület (BBT) honlapján is helyet kaptak. Ezen azon cégek szerepelnek akik nem hajtják végre a BBT határozatát és a fogyasztó jogokat semmibe veszik.

További információ a www.pannon.info oldalon!
süti beállítások módosítása