Példás gyorsasággal válaszolt Marci tegnapi parkolásos problémájára a
Belváros-Lipótváros Közterület-felügyelet vezetője. Szerinte a KRESZ alapján egyértelmű, hogy nem szabad a járdára parkolni, viszont ahol az úttesten állnak az autók, ott is lehet azért közlekedni:
A blog rendszeres olvasója lévén, érdeklődéssel olvastam a "Parkolóterror Rogánfalván" című posztot és annak kommentjeit. Úgy gondolom, mint a kifogásolt bírságolást végrehajtó Belváros-Lipótváros Közterület-felügyeletének vezetője, talán a mi álláspontunk is megérdemel egy kis figyelmet, melyet elöljáróban is megköszönök.
Először is szeretném megjegyezni, hogy tisztában vagyunk munkánk népszerűtlenségével, melyet mind a felvezetés mind pedig Marci levele is jól példáz. Való igaz, hogy nem vagyunk a tévedhetetlenség non plus ultrái. Előfordul hogy rosszul ítélünk meg közlekedési szituációkat, de olyankor igyekszünk azokat korrigálni és - bár tudom hogy ez nem kap nagy visszhangot - gyakran élünk a méltányos elbírálás eszközével is. Csupán egy adat: Budapest V. kerületében, a közel 8000 felszíni parkolóhelyre kb. 25.000 db folyamatosan cserélődő gépjármű jut. Nem kell matematikai zseninek lenni ahhoz hogy lássuk, hányan várakoznak autóikkal szabálysértő módon, nehezítve - gyakran szinte lehetetlenné téve - ezzel a gyalogosok és a mozgásban levő autók forgalmát. Az önálló közterület-felügyelet létrehozásának egyik célja pedig pont az volt, hogy a korábbi "elnézéseket" megszüntessünk, és élhetőbbé tegyük a Belvárost, akárha közhelyszerűen is hangzik mindez.
És most a konkrét eset. Balaton utca, ahol az utca elején útburkolati felfestés jelzi a "halszálkában" parkolást. A jelzett utcaszakaszon sem jelzőtábla, sem pedig felfestés nem engedélyezi a járdán várakozást, csak az úttesten. Az úttest másik oldalán - a forgalom zavartalanságának biztosítása okán - csak az úttest szélével párhuzamosan lehet várakozni, mint ahogy ez a levélíró által készített képen is jól látszik. Márpedig KRESZ 40.§ (8) bekezdése szerint, "A járdán - részben vagy teljes terjedelemben - csak akkor szabad megállni, ha
- azt jelzőtábla vagy útburkolati jel megengedi,
- a jármű a járda szélességének legfeljebb felét foglalja el,
- a járdán a gyalogosok közlekedésére legalább 1,5 méter szabadon marad, és
- a jármű tengelyterhelése az 1000 kg-ot nem haladja meg.
Fontos: a járdán megállni csak a (8) bekezdés valamennyi feltételének egyidejű megléte esetén szabad.
És most vessünk egy pillantást a beküldött képre: hány feltétel teljesült? A kérdés költői. A levélíró szerint, ha szabályosan várakoznának az autók, úgy akadályoznák az utca forgalmát. Meg kell jegyeznem: az utca elején szabályosan várakoztak autók, és volt helye a forgalomnak. (Fényképek támasztják alá.) Az utca közepén mindez miért ne lett volna kivitelezhető?
Záró gondolatként szeretném elmondani: szívesen vesszük a kritikát. Ha a helyszíni bírság jogtalan, a bírságolást végző szervezet megérdemli hogy pellengérre állítsák. Okulunk, tanulunk belőle és elnézést kérünk. S bár jelen esetben a maró irónia igazságtalan és talán kissé öncélú is, de semmi esetre sem haszontalan: kezdeményeztem a közút kezelőjénél az útburkolati jelek felfestésének megerősítését a Balaton utca érintett szakaszán. (Hogy az iker-babakocsik mindkét oldalon elférjenek...)
Köszönettel és üdvözlettel:
Illés István
Belváros-Lipótváros Közterület-felügyelet
Nelson. · http://nelson.blog.hu 2008.08.14. 13:43:36
Rejtélyes 2008.08.14. 13:43:57
atpijkamo_ · http://www.deciki.blog.hu/ 2008.08.14. 13:45:54
Nelson. · http://nelson.blog.hu 2008.08.14. 13:48:04
Dr. Kix 2008.08.14. 13:50:21
SylverRat 2008.08.14. 13:50:33
szemenagy 2008.08.14. 13:53:45
torma99 2008.08.14. 13:56:35
George Jung 2008.08.14. 14:00:14
Tényleg tetszik.
.Andrei (törölt) · http://www.andreiground.com/ 2008.08.14. 14:08:17
MarsellusW 2008.08.14. 14:08:37
Remélem, a helyi közterület felügyelet tevékenysége idővel valóban kiterjed majd arra, amire létrejött. Addig is ajánlom Illés úr és csapata figyelmébe London City of Westminster belvárosi területének tanulmányozását. Nem, mint elérendő célt, mert igen messze vagyunk tőle. Hanem mint követendő példát a következő 5-10 évre.
Visszatérve az eredeti problémára, remélem, hogy az említett útburkolati jelek tényleg megjelennek a Balaton utcában. Ha a jeleket a közútkezelő felfesti, be fogom küldeni róla a képet.
Addig is itt van egy friss, mai kép. Amin teljes az összevisszaság. Ez nem lehet cél.
balatonutca.atw.hu/P8140054.JPG
.Andrei (törölt) · http://www.andreiground.com/ 2008.08.14. 14:09:27
MarsellusW 2008.08.14. 14:12:59
Secnir 2008.08.14. 14:18:27
Illés úr:
megnéztem a utolsó képet. ott az úttest bal oldalán az autók szépen baloldalt parkolnak, egymás után.
namármost.
ha jó látom, x méterenként van egy-egy lámpaoszlop, melyek nem éppen az ikerbabakocsik számára vannak kitalálva, tehát azt már kerülgetik keményen. Nem lehetne-e felfesteni azt az oldalt szálkásra szintén (hogy így több autó férjen el) a lámpaoszlopok magasságáig? Nem hiszem, hogy olyan mélyen belógnának.
helianthus 2008.08.14. 14:24:37
Dr.Bio74 2008.08.14. 14:26:25
upho 2008.08.14. 14:26:53
Dr.Bio74 2008.08.14. 14:27:27
A főnök csak hülye lehet?
MarsellusW 2008.08.14. 14:28:04
Most a poén kedvéért lementem, és megmértem, hogy mekkora a távolság a lámpaoszlop és az út szélén található bokrok között. Ez pontosan 190 cm. A túloldali, inkriminált járda szélessége pedig, meglepő módon 270 cm. Tehát bármelyik oldalon megoldható lenne az útburkolati jelek értelmes felfestésével mind a gyalogosok, mind az autósok békéje.
MarsellusW 2008.08.14. 14:29:58
sasa311 2008.08.14. 14:34:10
És akkor ha 8000 parkolóhelyre 25.000 parkolni vágyó jut akkor véletlenül se hozzunk létre még 17.000 parkolóhelyet, hanem inkább büntessük az ottlakókat.
Se nem etikus, se nem logikus de nagyon gazdaságos!
Secnir 2008.08.14. 14:36:55
Illés úr:
bocsánat, jobboldalt, nem baloldalt, de látom Marsellusnak érthető volt.
szóval elférnek, ha az oszlopig ferdén felfestések történnek. Most a kérdésem a következő: nézzünk egy átlagos hosszúságú autót, mondjuk egy sedan 4.5m-ét. ha ferdén felállnak mindkét oldalon (szigorúan a felfestett sávig), akkor
1. hány autó fér el összesen a mostani x helyett?
2. a két kocsisor között fenéktől fenékig hány méter marad?
Illés úr, önnek nem kell lemennie méricskélni, Marsellus egy krétával 5 percen belül megoldja és leméri, ezzel is mentesítve az iroda szűkös időbeosztását...
...önnek már csak 2 darab erre a célra kitenyésztett szakmunkást kell kivezényelnie, akik felfestik az útburkolatra a jeleket...
az igazi MPL melegebb éghajtra költözött. lö pá! ( 2008.08.14. 14:37:49
- K1 (kutyakaka hegy) megszüntetése szabadság téren IS,
- az ámerikaiegyesültállamokba vágyódók ne foglalják el a járdát minden reggel, amikor vízumért mennek alázkodni,
- a rendszeresen második sorban elakadásjelzővel parkolókat jól büntessék meg, különösen: trolik és 15-ös busz vonalán
most ennyi jutott eszembe. egyébként a válasz teljesen rendben van.
helianthus igazad lehet, főnök még hirtelen felindulásból is ritkán ragad tollat, minek vannak a beosztottak? szerintem megnyerted.
Én lennék terrorista! 2008.08.14. 14:40:30
Sosem voltál első és nem is leszel az, mert nem olvasod el. Csaló vagy, elqrtad! :-)
Manyizga (törölt) 2008.08.14. 14:44:37
Miért is kéne több parkolóhely? Szerintem kevesebb autó kéne...
MarsellusW 2008.08.14. 14:45:43
Komolyra fordítva tényleg kíváncsi vagyok, hogy mi fog kisülni ebből az egészből.
naneee 2008.08.14. 14:48:10
Layosh 2008.08.14. 14:48:49
A választások előtt annyi ígéretet kaptunk, hogy csak na, mára már látszik, hogy nagy része csak ígéret volt.
Példa: Cégünk van itt a Kálvin térnél. A céges autóval a parkolást nem tudjuk megoldani közterületen. Fontos, hogy itt legyen a kocsi, mert bármikor jöhet egy telefon, hogy menjünk ki egy ügyfélhez (szolgáltató cég vagyunk). Sajnos semmilyen módon nem adnak ki parkolási engedélyt részünkre, mert nem itt lakunk és a céges autó teherautóként van levizsgáztatva.
Másik: amit itt a Kálvin téren művelnek az felháborító. Egyszerre kezdték el az összes utcát felbontani. Lehetetlen autóval bejönni(ügyfeleink nagy része azzal jár, mert a terjedelmes vásárolt árut nem tudja kézben elvinni). Ez meg látszik a forgalmunkon is, sok üzlet bezárt mostanában erre.
Nem tudom, hogy mi akarnak ott bent a nagy házban, de ennek jó vége nem lesz.
Elektronikus cigi · http://www.edohanyzas.hu/?partner=3 2008.08.14. 14:52:56
MarsellusW 2008.08.14. 15:00:48
Dr.Bio74 2008.08.14. 15:01:22
Secnir 2008.08.14. 15:02:32
lemérted már? türelmetlenül várunk, mielőtt vége lenne a munkaidőnek...
blogsámán 2008.08.14. 15:04:33
Végre itt is megjelent - nem csak az autozz blogon - a KRESZ parkolást szabályozó paragrafusa. Egy kiegészítésem lenne hozzá. Gondolom nem én vagyok az egyetlen, aki türhetetlennek tartja, hogy amíg én becsületesen fizetek a parkolásért, addig mások jogosulatlan rokkant igazolvánnyal össze-vissza parkolnak a bűntetés legcsekélyebb fenyegetettsége nélkül. Ezúton szeretném felhívni a tisztelt hatóság figyelmét, hogy tudtommal a rokkant igazolvány a 4 kritérium közül csak az 1. pontot semlegesíti, tehát a másik háromnak ettől függetlenül még teljesülnie kell. Ergo a legpofátlanabb rokkant igazolványos autók ugyanúgy bűntethetők, mint a többi szabálytalan autós.
Dr.Bio74 2008.08.14. 15:10:34
Azt meg el nem tudom hinni, hogy megfelelő akarattal nem lehet eltakarítani a csaló rokkantigazolványosokat, akár két hét alatt a városból.
Secnir 2008.08.14. 15:13:38
"A járdán - részben vagy teljes terjedelemben - csak akkor szabad megállni, ha
azt jelzőtábla vagy útburkolati jel megengedi,"
ezt oldja a rokiigazolvány? nanemáááán...
ha nem engedi útburkolati jel, akkor megállhat?
neeee
mumli 2008.08.14. 15:15:29
az igazi MPL melegebb éghajtra költözött. lö pá! ( 2008.08.14. 15:20:21
MarsellusW 2008.08.14. 15:24:33
Bal oldali járda: 280 cm
Úttest: 780 cm
Jobb oldali járda: 260 cm, ebből oszlopon belül 70 cm, tényleges járdaszélesség 190 cm.
Teljes szélesség: 1220 cm
Egy autó átlagos szélessége 140-160 cm, ehhez adjunk 30 cm-t, mert nem mindenki parkol be a járda mellé pontosan, így ez 140-190 cm mínusz az úttestből. Marad 590-640 cm.
Egy 450 cm-s, 160 cm széles autót 45 fokban elforgatva teljes hossza kb. 470-490 cm-re nő, mert kilóg az eleje és a háta is egy kicsit (meglepő, de tényleg így van!). Ha a mostani felfestés szerint szabályosan parkol az átlagautónk, akkor az úttestből 200-270 cm marad, mert az autóból kb. 100 cm fellóg a járdára még akkor is, ha nincs egyik kereke sem fent. Tehát igen nehezen fér csak el a kukásautó. Mert az minimum 250 cm széles.
Ha a BAL oldali járdán, 30 cm magasságában felfestünk egy csíkot, akkor még a belógó 100 cm-el együtt is megmarad a 150 cm a gyalogosoknak, tehát nem szabálytalan az ügy. És ekkor az úttesten való szélesség is 230-300 cm-re nő. Tehát a kukásautó is elfér.
A JOBB oldalon nem tudunk halszálkát kialakítani, mert a belógó 100 cm miatt a járda szélessége egyből 160 cm felfestés nélkül is, és csak 10 cm lehet a felfestés. Így viszont annyira belógna az autó, hogy a kukásnak/tűzoltónak/egyéb nagy járműnek esélye sem lenne.
Tehát két megoldás van:
1. Mindkét oldalon járdával párhuzamos parkolás.
2. Bal oldalon halszálka, 45 fokban, 30 cm engedélyezett a járdán, jobb oldalon párhuzamos parkolás.
Remélem, érthető volt a számolás!
MarsellusW 2008.08.14. 15:26:28
Zsirparaszt scene/buckalakó tahó/fotelrokker 2008.08.14. 15:33:22
helianthus 2008.08.14. 15:42:12
...bár hallottam utópisztikus munkahelyekről, ahol nem, de csak akkor hiszem el, ha látom! Amúgy az utópiát félretéve, csak a szokásos ironikus (mások szerint Cinikus!!!) stílusomban próbáltam respektálni a levél nagyszerűségét, azaz ez tényleg jó levél, és tetszik. Elnézést kérek minden főnöktől, akit esetleg megsértettem!
mamapicilánya 2008.08.14. 14:37:49 Köszi!
Még sose nyertem semmit.
Secnir 2008.08.14. 15:48:26
jó, köszönjük :)
azonban ámde bizony!
ez csak akkor igaz, ha te 45°-os halszálkafestést veszel alapul.
de a kép szerint is meg lehet oldani akár 30°-t is, akkor pedig a két parkoló autósáv között jóval több hely marad:
járda - parkoló - úttest - parkoló - járda
190cm - 250cm - 380cm - 250cm - 190cm
ebből kiderül, hogy 190cm-n elfér a babakocsi, 250cm-es ferde helyre be bír parkolni az autó, és 380cm-en a legegyszerűbb szőke nő is elfér a dömperével.
A pontos ferdeségi szöget meg számítsa ki valami matematikus, aki szereti az algebrát...
Emiceha 2008.08.14. 15:49:11
Értem én, csak ez így tök szar.
Gübber 2008.08.14. 16:02:18
kipróbáltam, a Balaton u. bal oldalán a felfestésnek megfelelően parkoltam úgy, hogy nem raktam fel a kocsi orrát a járdára. nem akarom leírni az engem kerülgetők arcára kiülő érzelmeket...
az autóm hossza 4,84m. odébb is álltam, nem akartam egy lökhárító fényezést is megkockáztatni a lincselésen kívül.
Toymao 2008.08.14. 16:17:17
Layosh: a Kálvin tér - ahogy Marsellus is mondta - fővárosi, plusz a tér környékének a fele már VIII. ker., szóval asszem itt V. kerületileg elég szűk a mozgástér. (Abba most nem mennék bele, hogy egy ekkora városnak miért kell 24 részre szakadnia, hagyjuk...)
moli 2008.08.14. 16:21:16
muahahaaa! akkor vegig lehet menni az egesz belvaroson szetbirsagolni mindenkit! kulonosen ajanlom a balzac utcat elsokent.
egyebkent a kresz idezese erdekes dolgokat hoz magaval, sok ember leleplezodik. peldaul a "lakott teruleten belul kanyarodo jarmuvel szemben a gyalogosnak mindig elsobbsege van" (akkor is, ha zebra nincs sehol) vagy a "gyalogosatkelo-helyet ugy kell megkozeliteni minden alkalommal, hogy szamitani kell a megallasra" (akkor is, ha a gyalogos atfut a zebran) dolgokat az emberek nem ismerik, sot, tagadjak.
ficsilla · http://ficsill.blog.hu 2008.08.14. 16:47:34
Viszont ha vezetek mindig frászban vagyok ha kanyarodnom kell, nehogy elém lépjen egy hozzám hasonlóan öntudatos gyalogos :-D
blogsámán 2008.08.14. 16:53:06
"ha nem engedi útburkolati jel, akkor megállhat?
neeee"
Deeee.
Az egész mondatot olvasd el. Ez csak a járdán parkolásra érvényes megállási szabály. A külön szabályt a 40.§ (9) bekezdés tartalmazza:
(9) A járdán a mozgáskorlátozott személy (illetőleg az őt szállító jármű vezetője) járművével és a betegszállító gépjármű a (8) bekezdésben említett egyéb feltételek fennállása esetén akkor is megállhat, ha a megállást jelzőtábla vagy útburkolati jel nem engedi meg.
.Andrei (törölt) · http://www.andreiground.com/ 2008.08.14. 17:04:44
"Andrei: nekem rendben van, Firefox 3.0 + szokásos kütyük alól működik rendesen, most megnéztem IE 7 alól, és onnan is jó."
Köszi, nekem valamiért szét volt esve délután FF2, FF3 alól is. Mostmár renfben van.
DogG 2008.08.14. 19:06:47
A matek egész kerek, és nem kötekedés, csak részlet, de:
"100 cm fellóg a járdára még akkor is, ha nincs egyik kereke sem fent."
Átlag személygépjárművekről van szó? Egyet mutass, ami a járdára "halszálkában" ráfordítva, a kerekeit az úttesten hagyva egy méternyit fellóg... Nagyon abszurd lenne. Ettől függetlenül elég tré, és sajnos jellemző dolog, hogy míg az ember próbál úgy parkolni, hogy lehetőleg se a gyalogosokat, se az autós forgalmat ne akadályozza, addig jönnek az egyenruhás igazságosztók, és már büntetnek is. Bezzeg a 10 milla feletti autók, fényes nappal a legnagyobb forgalomban büntetlenül foglalják el a külső sávot a parkoló autók mellé vészvillogóval beállva, csak mert a tulaj beugrik valahová... Érdekes módon ilyenkor sehol sincs semmilyen közeg, pedig a jelenség annyira nem ritka, mint a lámpáknál kéregetők/szórólapozók.
RosszQtya · http://indafoto.hu/rosszqtya 2008.08.14. 19:27:45
egyébként mind 2 közfelügyelő korrekt volt, nem próbált semmit zsebre, csak felhívta a figyelmet, hogy legközelebb nem kéne, mert akkor ajándékutalványt nyerek :(( én megígértem nekik máskor is előfordul, mert muszáj van... ettől függetlenül full korrektek voltak
ja fotosop :D
RosszQtya · http://indafoto.hu/rosszqtya 2008.08.14. 19:29:40
kipárnáztam neked a gépháztetőt :))
RosszQtya · http://indafoto.hu/rosszqtya 2008.08.14. 19:31:47
És akkor ha 8000 parkolóhelyre 25.000 parkolni vágyó jut akkor véletlenül se hozzunk létre még 17.000 parkolóhelyet, hanem inkább büntessük az ottlakókat.
Se nem etikus, se nem logikus de nagyon gazdaságos!"
te a kocsiddal vettél közterületet is? :o)
kergezerge · http://kergezerge.blog.hu 2008.08.14. 19:41:33
hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2008.08.14. 19:48:42
venezuelabol kuldtek
de ez komoly
mondjuk nem buntettek erte....
MarsellusW 2008.08.14. 21:38:38
Dilbert 2008.08.15. 08:18:53
Errol is mar volt szo nem is egyszer, de azota se tortent semmi!
kicsilara 2008.08.15. 08:39:19
puncipöcögtető 2008.08.15. 09:14:14
ficsilla · http://ficsill.blog.hu 2008.08.15. 11:24:12
cyber panka 2008.08.15. 13:16:36
Dr.Bio74 2008.08.15. 14:26:04
Ha tudsz közlekedj az autókon.
Nprobe 2008.08.15. 20:47:26
"te a kocsiddal vettél közterületet is?"
Azt hiszem igen, mióta súlyadót fizetek. Mindenesetre sokkal több jogom van azon az úttesten megállni, mint egy parkolási társaságnak azért díjat szedni.
RolFic · http://onlinetrendek.blog.hu 2008.08.18. 13:32:32
Corruptor 2008.08.18. 18:20:38
ColT · http://kilatas.great-site.net 2008.08.18. 22:35:06
Én inkább arra lennék kíváncsi hogy mikorra lesz kész a szájbavert felfestés, mert általában a duma menni szokott, csak a meló nem.
Zippora 2008.09.02. 21:43:46