Ha valaki beletunyulna a fogyasztói kapitalizmus kényelmességébe, és elege lenne abból, hogy a szolgáltató szektorban állandóan a fenekét nyalják, Avalokitesvara tippje az újlipótvárosi Braun márkaszervíz, ahol tök ingyen vehetjük öl a kádárista tempót. Kalandok egy késbetét körül alant:
A történet lényege, hogy elvesztettem a Braun típusú kézimixerem egy darabját, nevezetesen a mixerhez csatlakoztatott aprítótál műanyag késbetét tartóját és magát a fémkést. Gondoltam, mégsem veszek emiatt egy új mixert, csillió forintért, szépen utánanézek, hol lehet alkatrészt venni hozzá. Netet felkutatva látom, ó igen, lehet alkatrészt venni, méghozzá az egyetlen Braun szervizben, hurrá! Próbáltam felhívni a Braun szervizt, hogy tartanak-e ilyen alkatrészt, de nem vették, fel, így a gondolatot tett követte, felkerestem a szervizt.
1. látogatás:
A szerviz a régi 70-es évek hangulatát idézi, két sorban tömörülnek az emberek, a falakon található polcokon több éve ott található kifakult Braunos és Moulinexes dobozok, de az áruválaszték inkább a hiánygazdasággal küszködő egykori békebeli Centrum áruházra emlékeztet inkább.
A két sor a javítás, illetve az alkatrész eladás sora. Beállok az alkatrészes sorba, majd várakozom türelmesen többedmagammal. Előttem egy bácsika valamit vásárol, majd 15 percen keresztül keresi az aprót olyan hajléktalan tescos jutazsákban, közben elmeséli az életének ezt megelőző 92 évének fontosabb állomásait és büszkeséggel jelenti ki, hogy sikerült megőriznie remek egészségét. Az eladó egy ideig türelmesen vár, majd félreállítja bácsikát, ekkor előreszökkenek. Gondoltam naivul, hogy ha mással így bánnak akkor rám is szánnak némi időt.
Mondom van egy mixerem, amihez.... - erre eladó férfi előttem egykedvűen üldögélve, maga elé meredve, rám sem nézve felcsattan: - Mi a gyári száma? Erre én zavarban mondom: -, hát tudtommal nincs olyan sok Braun kézimixer, ilyen nyeles, barna, erre ő – meg sem várva a mondat végét - kérlelhetelen hangon: - de mi a száma? Így nem tudom beazonosítani! Erre én, megijedve rávágom: - a típusa Multiquick! Eladó rázza a fejét, még mindig maga elé mered, de én rendületlenül folytatom: - megnéztem a weben a Braun alkatrészlistáját és úgy láttam minden Braun mixerhez ugyanez az aprítótál jár, én csak egy egyszerű, hozzávaló műanyag betétet és egy belevaló kést szeretnék venni. Gondolom nem olyan nehéz utánanézni.... Eladó néz rám, mint egy totál hülyére és közli, hogy fogalma sincs miről beszélek, majd kioktató hangon közli, hogy ennek a kérdésnek sokkal jobban utána kell járni mielőtt csak úgy kedvem szottyan igényelni valamit. Neki pontos cikkszám kell.
Őszintén szólva, itt elfogyott a cérna nálam, megköszöntem a segítőkészségét , indulatos hangon és kiviharzottam. 30 percet töltöttem teljesen eredménytelenül a boltban. Diplomás ember létemre, régen éreztem magam ilyen hülyének és tehetetlennek, hála a remek kiszolgálásnak. De gondoltam, ilyen egyszerűen nem adom fel! Hazatérve fogtam magam és a webről kinyomtattam a pontos cíkkszámokat a braun oldalról és gondoltam, most már nem fognak ki rajtam. Vissza tehát a szervízbe.
2. látogatás:
Megint várakozás a szocreál környezetben, majd eladó orra alá dugom a papírokat rajtuk a pontos cikkszámmal, ez kellene. Eladó nézegeti, forgatja, beüti a számítógépbe a számokat, és közli szenvtelenül, fogalma sincs mik ezek, ilyen cikkszámokat nem ismer fel a gép, valószínűleg nincs is nekik ilyen. Erre mondom, hogy múltkor azon buktam el, hogy nem tudtam cikkszámot, most itt van kinyomtatva, akkor legyen szíves nézzen utána. Eladó turkál a gépen kelletlenül, majd közli, hogy ugyan megtalálta a weben, de a saját rendszerük ezt mégsem mutatja, ő megmondta, ilyen nekik nincs, szóval nincs mit tenni. Ezzel eltelt 20 perc.
Én: - nem lehetne esetleg megrendelni? Gondolom azért valahol a Braun világában fellelhető ilyen, ha már a weben is fent vannak ezek.
Eladó: - hát végül is meg lehetne, de az 3-4- hét
Én: ok, akkor rendelje meg.
Eladó nehézkesen nekifog, rögzíti a gépen, majd kapok róla egy visszaigazolást. Azt mondják majd sms-ben értesítenek.
Ismét egy jó félórámba került az egész, megköszönöm az újabb szíves segítségnyújtást, majd távozom a boltból, megint kicsit felindult állapotban, de végre túl vagyok az egészen. Otthon még egyszer lecsekkolom a rendelést, ekkor látom, hogy az eladó elírta az egyik alkatrész cikkszámát. Nem látok most már a pipától, de még egyszer már nem vagyok hajlandó visszamenni. Telefonálás kitartóan, mire végre többedszerre felveszik, kijavítattom a cikkszámot.
Most itt tartok, kíváncsi vagyok ezek után mire számíthatok.
Viszont aki belefáradt a vadkapitalizmus fogyasztó centralizáltságába, illetve bosszantja a túl készséges kereskedői társadalom, esetleg csak egy kis retro érzésre vágyik, annak melegen ajánlom a Pannónia utcai Braun szervizt, amely hamisítatlan szocreál hangulattal és maximálisan kelletlen hozzáállásával szívesen megalázza a szerencsétlen vásárlót.
Az utolsó 100 komment: