Tékozló Homár

APEH vs Rigó János

2009.10.26. 13:49 | jackyll | 46 komment

SZA egy zseniális APEH-állásfoglalást talált, amiből kiderül, Rigó Jancsi és Rigó Jancsi között is lehet különbség. Vigyázzanak, a kizárólag csokoládés tejszínnel készült sütemények gyártói gonosz adócsalók is lehetnek!

Az Apeh eddig sem a közérthető állásfoglalásairól volt híres, de szerintem ezúttal sikerült igazán maradandót alkotniuk a cukrászsütemények áfabesorolásának kérdésében. Nekem személyes kedvencem a "Rigó Jancsi elnevezésű sütemény", de a legjobb, ha mindenki a maga teljességében éli át a nyelvi gyönyört.

A Kereskedelmi Vámtarifa az Európai Közösség által alkalmazott Kombinált Nómenklatúrán alapul, rendelkezései és a besorolás szempontjai – így többek között a víz- és zsírtartalomtól függő besorolás – a vonatkozó közösségi előírásokkal vannak összhangban. Annak megítélésénél, hogy mely cukrászsütemény mely vámtarifaszám alá sorolandó, minden esetben az összetételt és nem az elnevezést kell figyelembe venni. Amennyiben például kizárólag csokoládés tejszín felhasználásával készült, csokoládés bevonót tartalmazó süteményt értékesítenek (adott esetben Rigó Jancsi elnevezéssel), az nem tartozhat 18%-os körbe, tekintve, hogy az az összetétele alapján a kakaós készítmények árucsoportjába – az áfatörvény 3/A. számú melléklet I. részében nem szereplő vtsz. 1806 – tartozik, és így a 25%-os adómérték vonatkozik rá. Amennyiben azonban a Rigó Jancsi elnevezésű sütemény elsődlegesen piskótatésztából, vagyis liszt felhasználásával készült, úgy az áfatörvény 3/A. számú melléklet I. rész 4. pontjában hivatkozott vtsz. 1905 90 alá tartozik, és így a 18%-os adómérték vonatkozik rá.

Szűrt kommentelők

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

XCat 2009.10.26. 13:52:37

Ez most miért poszt? És ha már, miért én írok először rá?

csikóhalacska 2009.10.26. 13:57:09

Uhh nem lennék szívesen cukrászat könyvelője.

CID 2009.10.26. 14:02:43

Ez most, miért itt ? Hol van itt érintve a fogyasztó ? Baromságnak, baromság, bár inkább bonyolult,de akkor is ez van.

nyaf-nyaf 2009.10.26. 14:04:12

Akkor most hány százalékos az a rigó jános? Meg különben is, hány éves a kapitány?

Vallalkozas Hatraltatasi Iroda 2009.10.26. 14:09:48

Kellett már végre egy jogszabály ami nem egyértelmű! a többi annyira tökéletes, világos és kiskapu mentes volt... :D

É2I 2009.10.26. 14:11:02

Most elképzeltem azt szagértőt, amelyik ezt kitolta magából...
De szerintem a Rigó Jancsinak meg van a receptje és ami aszerint készült, az az, ami nem, az meg nem. Apeh nyilatkozat ide vagy oda.

KEmber 2009.10.26. 14:14:37

Ez teljesen egyértelmű, ha ez lenne az APEH legérthetetlenebb rendelete akkor mindenki boldog lehetne.

Eric_Cartman 2009.10.26. 14:20:15

Tényleg tarthatatlan volt már, hogy 250 helyett 236 forintért árultak egyesek Rigó Jánost, átk.rva ezzel a lakosságot és az APEH-ot. Pedig csokis tejszínnel készítették piskóta helyett.
Ezért tart itt az ország, a cukrászok trüsszencsenek vaníliás sünt.
Nem is lesz itt jobb, amíg ilyet lehet. A vér meghűlt bennem, ahogy olvastam.

Tökös Veréb 2009.10.26. 14:38:10

iwiw adatlapot még nem linkelt senki?

É2I 2009.10.26. 14:41:29

Remélem már alakítják a Rigó János alosztályt az APEH rendőrségnél.
Kell oda is vagy ötezer álruhás, aki folyamatosan vizslatja, milyen áfa tartalmú biszbasz került a Rigó Jánosnak látszó süteménybe.

itschykhatschy · http://www.itschykhatschy.com/ 2009.10.26. 14:43:47

Rigolettóval adót fizetni Jancsikázás a köbön. 18%-os lisztkukackodás. Az van.

Szakyster 2009.10.26. 14:51:15

Lehet, hogy én vagyok a hüje, de ez teljesen világos, és jogos is. Gyk az van benne, hogy a kakóstekercs nem lesz dobostorta attól, hogy ilyen néven árulják.

az okos 2009.10.26. 14:55:18

Az Apeh legújabb tréfája okulásképp a következő:kereskedőket üzletekben leellenőrzik, majd ha mindent rendben találnak akkor aláíratják a jegyzőkönyvet amiben beikszelik,hogy nem kaptak számlát és ha te (vagy a figyelmetlenebb alkalmazott) ezt olvasatlanul aláírod örömödben,hogy mindent rendben találtak nálad akkor pár hét múlva jön a bírság többszázezerről hogy nem adtál nyugtát és megvan a bevételük a pénzbehajtáshoz.Ennél okosabb trükk nem sok van.Szerintem.

Trójai 2009.10.26. 15:02:45

@az okos: Én valami olyasmit tanultam, hogy semmit sem szabad aláírni addig, amíg nem olvastad el.
Főleg nem hivatalos papírt.
Akkor is ha éppen rohanás van a boltban.

betépett felhasználó 2009.10.26. 15:06:04

Az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal 2008. december 4-én útnak indítja országos vetélkedőjét. A középiskolások számára rendezett többfordulós versenyen a fiatalok „az adózással kapcsolatos ismeretek” témakörében mérhetik össze tudásukat. Az országos döntőre 2009 tavaszán kerül sor, amelyet az MTV is közvetít.

Az adótudat formálása szempontjából kiemelt jelentőségű a tanulók adózási ismereteinek folyamatos bővítése, ezért az adóhatóság részt kíván venni a középiskolás diákok adózási ismereteinek megalapozásában. Lényeges, hogy a következő generációk ne úgy álljanak az adóhoz, mint az adófizetésre kötelezettek jelentős hányada, azaz az adót ne szükséges rossznak tekintsék.

A vetélkedő „szórakoztatva” – a nap, mint nap használt internet alkalmazásával – ismerteti meg az adózástörténeti érdekességeket, napjaink alapvető adózási tudnivalóit, így például a magyar adórendszer felépítését, a kiemelt adónemeket, az adózók jogait és kötelességeit, a kötelezettségek teljesítésének módját, valamint magát az Adóhivatalt.

na ezert kell tudni a rigojancsis szabalyokat!!!

betépett felhasználó 2009.10.26. 15:07:11

aki nem ertene, akkor meg 1x
sot, 2x

Lényeges, hogy a következő generációk ne úgy álljanak az adóhoz, mint az adófizetésre kötelezettek jelentős hányada, azaz az adót ne szükséges rossznak tekintsék.

Lényeges, hogy a következő generációk ne úgy álljanak az adóhoz, mint az adófizetésre kötelezettek jelentős hányada, azaz az adót ne szükséges rossznak tekintsék.

na, megtanultak?
akkro mondjuk kozosen:
Lényeges, hogy a ......

az okos 2009.10.26. 15:13:11

@Trojai: ebben teljesen igazad van és én is ezt tanultam de olyat is tanultam,hogy kifejezetten megtévesztési célzattal és igazságtalanul félrevezetni másokat sem szabad.Persze tudom hogyha észreveszi rögtön az adóalany akkor sűrű elnézésket kérnének és megesküdnének,hogy véletlenül volt.Szerinted ha félrevezetésképp aláíratnak valakivel egy hazugságot akkor csak az a hibás aki figyelmetlenségből aláírja?

luxxie 2009.10.26. 15:30:44

@az okos: Baromira megéri egy apeh-alkalmazottnak bűncselekményt elkövetnie azért, hogy az apeh bírságot szabhasson ki... És ha valaki kiszúrja, és azt mondja, hogy na akkor most álljunk meg, hívom a rendőrséget?

Trójai 2009.10.26. 15:30:55

@az okos: Nem, de a világ tele van csalókkal, bűnözőkkel.
Ezért kell figyelni. Ha nem figyelsz és aláírsz valamit olvasatlanul akkor a te hibád is.

Ezért a szabály: Minden papírt elolvasni aláírás előtt.

Sétálsz az utcán, megállítanak:

-Csókolom, aláírásokat gyűjtünk, hogy épüljön egy játszótér. Aláírná?

-Persze. Tessék.

Szöveg: Jogokat a pedofiloknak!

És te ezt írtad alá.
haha
Aztán ha jön Józsi rendőrtiszt, hogy megbasszon téged, közben pedig nem is voltál pedofil, csak hülye.

Jó, ez erősen sarkított példa, de akkor is.

Igazad is van, "aláírom", hogy csúnya csalóknak sem szabadna létezniük. :)

eznemisénvagyok 2009.10.26. 15:32:05

Ennél még érdekesebb, amit szintén könyvelőtől hallottam, miszerint (állítólag) ha a cukrászdából ELVISZED a sütit, akkor az élelmiszer (18%-os) Áfa körbe tartozik, ha ott megeszed, akkor meg vendéglátás, vagy mi a tököm, és 25% áfa terheli.

Vagy ez már nem így van?

AvgDvl 2009.10.26. 15:37:36

Agyrém... ezer évre le kéne ültetni ezt a sok balfaszt, akik megalkották ezt az átláthatatlan adó-dzsungelt.

Androidus · http://d-ketto.blog.hu 2009.10.26. 16:28:43

Mire jó ez a vulgárbunkó hozzáállás? Ez egy jogász szöveg, ami azért van így fogalmazva, hogy az, amiről szól, ne legyen félreérthető. Közli, hogy az áfa besorolásnál nem érdemes trükközni az elnevezéssel, mert csak az összetétel számít. Az összes, amit nem értek belőle, az a hivatkozott paragrafusok, de ha könyvelő lennék, levenném a polcról a jogtárat, és fellapoznám. Az meg hogyan hangzik.. kit érdekel, nem azért készül, hogy nyelvi vetélkedőn induljanak vele.

Igaz, az analfabétáknak is kell poszt.

Puncskocka 2009.10.26. 16:45:25

:D ez jó, még véletlenül se értsd meg egyszerűen :D:D Rigó Jancsi1 és Rigó Jancsi2 lesz ezek után a cukrászdában :D

plony 2009.10.26. 16:47:39

Az ingyenes veszprémi parkolás milyen áfa kulcsba tartozik, Pógármester Úr?

egymilliopicikrisztus 2009.10.26. 16:49:35

Elmehetne végre a sunyiba az összes hivatali bürokrata, meg aki, hozza ezeket az idióta jogszabályokat, hogy kapják be végre a hosszú cicit, és ne a kisemberrel csócsáltassák.
Nincs a világon még egy ilyen idióta jogszabályrendszer, ennyire túlbürokratizált, és túlszabályzott gazdaság, ennyire átláthatatlan és emiatt könnyen kijátszható és korrumpálható ellenőrző réteg.

Agyalap 2009.10.26. 17:00:36

Betartható szabályok mi? Röhej...

64lander 2009.10.26. 17:06:14

Igaza van @Szakyster-nek, nincs semmi érthetetlen ebben az állásfoglalásban, egyszerűen meg akarja különböztetni az alapvető élelmiszert az élvezeti cikktől.

Vannak ennél cifrább dolgok is az adózás más területein...

64lander 2009.10.26. 17:10:06

@Szakyster: szerintem is egyértelmű: az állásfoglalás megkülönbözteti az alapvető élelmiszert az élvezeti cikktől. Ennyi.

wazzu 2009.10.26. 17:11:40

Érthető, hogy miről van szó. A rigó jancsi piskótatésztával készül (mivel a rigó jancsit így kell készíteni, azért rigó jancsi.. + tejszin,kakaó, naés a bevonó a tetejére). Áfa=18% Nade, ha valaki nem rigó jancsit árul, hanem mittudomén.. csokoládés pohárkrémet (tejszin+kakaó+csoki) akkor az csokoládés pohárkrém. Áfa=25%. És nem játszhatja meg azt, hogy ráírja a pohérkrémre, hogy "rigó jancsi".. És ezért a mocsokláda 7% kevesebb adót fizet be!!! Na. Világos?

Nomante 2.0 2009.10.26. 21:48:44

egy szó mint száz... Rigójánost csakis őstermelőtől.

Mille38 2009.10.26. 22:01:37

jaj, én nagyon szeretnék cukrászdákban adóellenőr lenni. Minden RJ-t végigkóstolok, hogy mennyi benne a hab és mennyi a kakaós piskóta. Ötéves korom óta a kedvenc sütim (még a Böszörményi úti Rigó Jancsi nevű cukrászda 70-es évekbeli teljesítménye nyomán).

Mille38 2009.10.26. 22:03:27

@eznemisénvagyok:
Nem, ez rémhírterjesztés. A cukrászdára nem vonatkozik, csak a pizzázóra ;)

T3raYon 2009.10.26. 22:56:34

Csak azért szólok hozzá ehhez, mert már a csapból is (rádió) ez az APEH dolog folyik - a Cafe 95-ön múlt héten említették a reggeli műsorban.

A lényeg az, hogy itt most nem az APEH a ludas, hanem az agyament lobbisták akik össze-vissza zavarták a július 1.-én bevezetett ÁFA törvényt. Amikor bejött a 18%-os kulcs az alapvető élelmiszerekre (hangsúly: ALAPVETŐ) akkor a besorolást, hogy mi kerül a kedvezményes kulcsba egy vámtarifaszám rendszer alapján határozták meg. Sajnos idióta módon, mert a kenyér mellett sikerült behozni egy >egyéb sütőipari termék< kategóriát, amibe elég sok cukrász besorolta a sütiket. Így aztán azóta küzd a sütőipar azzal, hogy mi kerülhet be ide VPOP besorolás szerint (mely besorolás a receptúra alapján történik). Innen keletkezik ez a Rigó Jancsis történet... és sok egyéb más is. Az APEH jobbat nem tud, mint megpróbál rendet vágni az idétlen törvény okozta zűrzavarban.

Mert szarul lett (megint) megírva egy törvény - és ismét sokan trehány munkáért vették fel a fizetésüket.

9mmPara 2009.10.26. 23:25:45

@T3raYon: elhiszem, hogy rossz a törvény, de mielőtt könnyet ejtenénk szegény jogalkalmazó áldozathivatalért, tegyük fel a kérdést: melyik szervezet is az, amelyik szakvéleményezi az adózási jogszabályokat?
Ettől függetlenül az APEH jelen állásfoglalása a lehetőségekhez képest tényleg jónak tűnik.

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2009.10.27. 00:00:36

@Laca: Tökéletesen igazad van.
@T3raYon: Úgyszintén Neked is.
A sün a jogalkotók hátsó feléből hiányzik, de nagyon!

2009.10.27. 10:25:13

@Androidus: Köszönjük a kioktatást, kedves csinovnyik elvtárs.
Talán vagyunk egypáran ebben az országban, akik betegesnek tartják közállapotainkat, a korrupciót és a naponta változó átláthatatlan adójogszabályokat, amelyek csak azért vannak, hogy megszivassák az állampolgárokat.
Beteg és nyomorított lelkületű az a hivatalnok, aki kitalálja ezeket a szabályokat. Szerintem valahol génmanipulációval tenyésztik ezeket a droidokat.
Az ALDIban bezzeg világos és mosolygós szabályok vannak.

2009.10.27. 10:50:36

Ez most komoly, hogy más lesz az áfakulcsa a csokitortának meg a piskóta roládnak? Ezek normálisak??? Hát hogy fogják ezt szerencsétlen cukrászok számon tartani?

házisárkány 2009.10.27. 11:36:55

A Rigó jancsi két fő alkotóeleme a kakaós piskóta ÉS a kakaós tejszínhab. Nem vagy-vagy! Ezek szerint a süti fele 18, a másik fele 25 százalékos áfával terhelt. Az APEH pedig nem mondom meg, mivel terhelt! :-)

Agyalap 2009.10.28. 18:55:45

@Androidus: Akkor ezek szerint minden rendben van, végre hátradőlhetünk pihenni.
Az APEH-nek nem ez az egyetlen f@szul megfogalmazott műve. Induljunk ki abból, hogy az ország nagy része nem jogász. (Bár egyre és egyre több lesz belőlük.)
Az adóbevallást mindenkinek be kell nyújtania. Tegye fel a kezét, aki egyedül ki tudja tölteni, összes kedvezményestül, magánnyugdíjpénztárostul, visszatérítésestül.
Ha az élelmiszerek ÁFÁ-ja mind 15% lenne miről beszélnék? Vagy ha mindennek az ÁFÁ-ja annyi lenne?
Ha mindenki fizetne adót, és nem lenne az 500 féle kibúvó? Ha az APEH a saját hülyeségére fizetne késedelmi kamatot?
Még egyszer: legyenek betartható szabályok, de azt tartassák is be!

AdótudatXY 2009.11.10. 19:44:34

Az rendben van, ha útáljuk az apeh-ot de azért oda is kellene figyelni, hogy mit nyilatkozott a főov. és mit mondott a pék. A főov. nyilatkozatával együtt megjelent a képernyőn az apeh állásfoglalása is miszerint "Amennyiben KIZÁRÓLAG csokoládés tejszín felhasználásával készült, csokoládés bevonót tartalmazó süteményt értékesítenek, az nem tartozhat a 18%-os körbe.." A főov. ezt a R.Jancsit nevezi klasszikus R. Jancsinak. A cukrász azt mondja, hogy ők ezt Rigó Jancsi kockát két piskotalap közé teszik, VAGYIS így az már nem a klasszikus R.Jancsi, hanem piskóta közé rakott Rigó Janó. "... ilyen egyszerű" egy apeh nyilatkozat, ha odafigyel a pék is, meg a hozzászólók is.
süti beállítások módosítása