"Családias a légkör, barátságos és szakszerû a kiszolgálás" - írja a MediLine biodiszkont üzletház weboldala. A családiasságba azonban - a kétgyermekes Homár szerint némi joggal, a de a kereskedelemben mégis kissé szokatlan módon - nem értik bele a gyerekeket és a kismamákat. Hétfő délután a hatos villamoson, miközben Homár Miriam (6) és Homár Borisz (7,5) vidáman ordibálva olyat játszottak, hogy semmihez sem szabad hozzáérni, így a padlóhoz sem, csak veszettül pattogni, én is elábrándoztam a kisdedek nélküli családmodellről. Levélírónk, Nóra azonban zokon vette, hogy a biocentrumból egyszerűen kitiltották a babakocsikat. "A legjobb, ha más is megtudja, hogy 2009-ben van olyan üzlet, amely diszkriminálja a kisgyermekes anyukákat, és talán 2010-re megváltozik mindez." Hát tessék, nem rajtunk fog múlni
Már az elején be kell vallanom, nyár végén és ősszel történt az eset, csak most megint téma a környezetemben, és gondoltam, most vagy soha. Arról van szó, hogy a 13. kerületi Mediline nevű biodiszkontba szerettem volna vásárolni, de nem sikerült. Ennek oka az volt, hogy miután bementem, átjutottam a forgón is, egyszer csak egy hang szólt mögöttem:
"Elnézést, babakocsival nem lehet bent tartózkodni." - egy fiatal biztonsági őr volt az. Én mint kezdő kismama - akkor hét hetes volt a kisfiam - köpni-nyelni nem tudtam, felháborodni meg pláne nem, mert inkább még én szégyelltem magam. Zavart mosollyal kimentem, bár volt annyi lélekjelenlétem, hogy megkérdezzem, mit kéne tennem egy csecsemővel, mire megértően megrándította vállát az őr, és mondta, hogy érti ő, de hát a vezetőség ezt rendelte el. Hazafelé újra visszapörgettem a történteket, s már éreztem, hogy itt valami nagyon nem stimmel. Sajnos nem vagyok egy nagy emberi jogi harcos, igazán talán sosem kellett küzdenem a jogaimért (ilyen formában legalábbis nem), de talán most megteszem az első lépést, hogy ne hagyjam szó nélkül, ha ilyen megszégyenítő eset történik velem és gondolom nem vagyok egyedül ezzel. Azóta persze elmeséltem jó pár embernek is, mindenki nagyon felháborodott, és fogyasztóvédelemmel, meg ombudsmannal fenyegetőzött, sőt mondhatni az ő elbujtásukra írok most nektek.
Aztán pár hónappal később még egyszer telefonon próbálkoztam náluk, hátha csak kifogtam egy túl érzékeny biztonsági őrt, s igazán nem is szabály ez a babakocsisok kifelé szabály. Érdeklődtem valami felől, majd természetességgel megkérdeztem a végén, hogy "Babakocsival be lehet menni?" - mintha ezt szokás lenne megkérdezni a boltoktól. A válasz „Nem lehet” volt, mire én: „Akkor kenguruban lehet, ugye?”. A válasz itt egy nem túl határozott „Lehet” volt. És le is tettem a telefont, elkönyvelve, nem mostanában fogok ott költeni.
Igazából azért is aktuális most, mert karácsony közeledtével szeretnék én is nagy választékból, kedvezőbb áron válogatni, mint ahogy mások is megtehetik, akiknek nincs babakocsis „feleslegük”. És a szokásos kötözködő és ötletadó kommentelőknek röviden: azért csak babakocsival tudnék menni, mert: nincs autónk és különben is 10 perc gyalog tőlünk, tehát a bevásárlókocsiba tehető autósülés nem jöhet szóba; aztán mivel 5-ig vannak csak nyitva (és csak hétköznap), s a férjem addig nem ér haza a munkából, nincs, aki vigyázna a gyerekre arra az egy órára. Sőt, nagyszülők sincsenek, mert 70 és 200 kilométerre laknak, stb. Szóval számunkra nem kijátszható a helyzet. DE! Úgy gondolom, nem is így kéne reagálni a „családbarát” hozzáállásra, hanem a legjobb, ha más is megtudja, hogy 2009-ben van olyan üzlet, amely diszkriminálja a kisgyermekes anyukákat, és talán 2010-re megváltozik mindez.
Köszi a lehetőséget, üdv
Nóra
Az utolsó 100 komment: