Tékozló Homár

Rengeteg fej egy dobozban

2010.02.04. 00:03 | szily | komment

A Homár Proustja jól ráfaragott, ezúttal nem süteménnyel, hanem füstölt sprotnival. István gyerekkori emlékeket keresett a valóban sorsfordítóan finom szardíniafélében, de helyette riasztó halfejmasszát kapott. Őszinte sajnálatunk, a Homár életében ezres nagyságrendben evett már sprotnikonzervet, de ehhez hasonló sem történt velünk soha. Én mondjuk ráadásul szeretem a halfejet is.


Visszatérek gyermekkori emlékeimhez, hiszen onnan hoztam magammal a majdan emlitett készitményt. Nagyon szerettük a SPROTNI-t .Tudjátok, azt az apró füstölt halat, ami jó izű olajban volt egy dobozkában. Biztosan tudjátok, már emlékeinkben is létezett ez az élelmiszeripari készitmény. Drága kedves Édesanyám, - mert sokan voltunk tesók,számszerint hatan - úgy készitette el, hogy a füstölt halacskákat összetörte villával, vajjal, és reszelt hagymával keverte össze.
Mert hát igy jobb ize is lett, de szerintem azért is, mert jobban el tudta osztani a sok éhes gyereknek. Jártam az egyik bevásárlóközpontban, és megláttam a polcon!!! Gyermekkori emlékeimben hirtelen még az izét is éreztem ahogy Édesanyám elkészitette. Vettem. Vártam vele, vártam a nyugalmas reggelt, amikor majd nosztalgiázva, olaját kitunkolva, megeszem
Készitettem a tálcát, friss  zsemlét, citromot,-pár cspptől még élvezhetőbb- és irány a béke szigete, az étkezőasztal. Kinyitottam. A látvány és az illat felidézte az emlékeket. Tetején szépen sorakoztak az apró füstölt halacskák.
Hát leemeltem a felső sort.
Na szerintetek mi volt alatta?????????
Sok sok törmelék haldarabok ömlesztve, ami viszont egyben maradt, az a sok HALFEJ.
Szembenézett velem, nem tudom mennyi, mert gyorsan letakartam, ne is lássam.
Nos hát látjátok, ez egy plusz.
A mai világ tett hozzá valamit, ami akkor régen kimaradt a dobozból.
Válsághelyzet van, nem lehet ám pocsékolni! Mindent meg kell enni!!!
Csak az a baj, hogy még látok. De talán majd idővel ez is megoldódik.
Ja, a cimkén szerepel: FÜSTÖLT SPROTNI OLAJBAN EGÉSZ. Szó szerint!!!!!!!!!!
Forgalmazza:Del Pierre C.E.KFT
1126.Bp.Böszörményi út..40. Szárm.hely:Lettország

 

Szűrt kommentelők

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Teccikérteni? 2010.02.04. 00:06:28

1st aki elolvasta, nah :p

Teccikérteni? 2010.02.04. 00:07:33

Még mielőtt valaki hiányolná: SPROTNI-t csak őstermelőtől, esetleg Aldiból, mert ott mosolyognak az eladók és vérprofik is.

DePassant 2010.02.04. 00:10:22

@Teccikérteni?: igaz

Szóval sprotnit utoljára Észak-Lengyelországban ettem, ott hatalmas ládákban voltak és olaj a környéken nem volt! Higgyétek el az az olajban tocsogó massza amit itthon sprotniként ránksóznak meg sem közelíti az ott helyben fogott és füstölt halacskák ízét! Egy szó mint száz: csak aldi-s őstermelőtől...

Бабаяга 2010.02.04. 00:14:42

Én Rigában láttam először igazi sprotnit a halpiacon. Eu ide vagy oda, a hosszú úton összetörtek a halacskák. Vagy pedig amióta nem Nagytestvér uralkodik rajtuk, azóta ők is lazábban kezelik a minőséget. (1989-ben a sprotni konzerv is csak párt-talonra volt kapható a Szovjetunióban, remélem az aparatcsikok már akkor is fejeket kaptak a dobozban)

Libelle · http://penzeszsak.blog.hu/ 2010.02.04. 00:16:59

Találkoztam már én is halfejjel a konzervben. Boáhhhh... Utálatos látvány.

hüjehalyó · http://www.aldi.hu 2010.02.04. 00:44:06

Azért miért van, hogy mindig az ilyen gusztustalan posztok előtt vásárolok be halkonzervből?

Először reklamálni akartam, hogy miért nincs fotó, de jobban belegondolva ezért inkább hálásnak kell lennünk a posztolónak.

salapapa · http://salapapa.hu 2010.02.04. 00:47:55

óóóóóóóó... pedig ahogy eszembejutott a sprotni... pedig úúúúúúúúúgy rákívánkoztam így hirtelen!

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.02.04. 00:49:01

en csak pink salmony es ruszlit eszek
Mary egyiket se
Viczian ilyen fustolt heeringeket zabalt malterkeveres kozben

koszonom a figyelmet

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2010.02.04. 00:52:16

meg kell mondjam utananeztem es be kell valljam en asszem meg soha az eletben nem ettem sprotnit
mosse jott meg a kedvem

salapapa · http://salapapa.hu 2010.02.04. 01:25:24

@Panther_V: a mikroblogger erre gondolhatott... ennek az ízére emléxem gyermekkoromból :)

www.noilapozo.hu/kepek/cikkkep/126202989303.jpg

így sem lehet rossz, de így még nem láttam:
gasztromania-ces.freeblog.hu/files/Gy%C3%B6mb%C3%A9res%20roston%20hal_3.jpg

gasztromania-ces.freeblog.hu/files/IM009000.jpg

ezek nagyon szépek... folyik a nyálam a klavira! :DDD

Énszóltam 2010.02.04. 02:05:52

Sprotniból csak a füstöltet, a fekete címkéset! Azok fejetlen halacskák, és finomak. A többi az gagyis, sajnos.

Megdobbent 2010.02.04. 04:40:16

Nah, ilyen halfejes baszassal mar en is talalkoztam. Ez valami uj megoldas lehet, mert sok-sok evem alatt tavaly volt eloszor, hogy az evi jopar kilos olajos / paradicsomos / pikans / akarmilyen konzervhal fogyasztasom mellett szembesultem a rettenettel.

Tenyleg eleg megrazo, hogy kinyitod, picit turkalsz benne, mert hat az a jo, es egyszercsak radkacsint 5-6 fejbol 10-12 szem... Brrr, hajitottam is ki az egesz szart a kukaba, es biza 1 eve hanyagolom, mert oda a szuzies bizalmam :(

Egyebkent egyre ijesztobb dologk vannak a hallal. Nemreg nezem valami aruhaz akcios ujsagjat, panirozott halat arulnak. Na mondom megnezem mar magamnak, megis mifele szerzet. Nah, ossze is jott, megtudtam rola mindent, merthogy leirtak:

HAL

... ennyi, nem tobb.

Mylady 2010.02.04. 07:14:48

Hát, nem tudom, hogy nekem volt furcsa gyerekkorom, vagy nektek, de én ilyenről mégcsak nem is hallottam gyerekként. Már felnőtt voltam, mikor valaki hüledezve (amiatt, hogy nem ismerem) megmutatta. Nem rossz, csak büdös. Veszek is hétvégére. DE fejeket én sem kérek bele.

Csokis · http://csokis.blog.hu 2010.02.04. 07:18:09

@Énszóltam: De hát fekete-arany címkésből is van vagy ötféle. Lengyel, észt, lett, litván, amit akarsz...

Zalzan Kavol 2010.02.04. 07:49:27

Kitűnő alapanyag a sprotnipástétomnak:
- 1 sprotnikonzerv
- fél kocka margarin
- egy evőkanál Erős Pista
- egy kávéskanál só
- bors ízlés szerint
- fél dl olívaolaj

összetörni/keverni, és kész is.

feherb 2010.02.04. 09:06:04

Az ok egyszerű:
1.:Van a piacon 4 féle sprotni konzerv, a nevét senki nem jegyzi meg 150-200 ft között szórnak, viszonylag jó minőségű, fejetlen halacskákkal.
2.:Megjelenik egy kínai szállító darált halkonzervvel 50 ft-ért. A doboz ugyanolyan, füstölt sprotni van ráírva.
3.:Az emberek elkezdik venni az 50-ft-s változatot, és megundorodnak a sprotnitól.
4.:A drágát senki nem veszi az olcsót is egyre kevesebben, így a boltok már csak pár dobozt rendelnek , azt is az olcsóbból.

A feleségem 2 éve keres ehető sprotnit a piacon, de ritka mint a fehér holló. Az ALDI sajnos nem árul sprotnit.

Van_mikrohullámú_sütőtök? 2010.02.04. 09:21:56

Sprotni pástétom óriás kifli félbevágott részére, de a tepsibe füstölt sajttal megszórni. Legendás! Persze a lefejezett változat.

Jó a tonhal is, lehet előre darabolt, így nem látod a fejeket :) Ezt viszont sűrített paradicsommal, oliva olajjal (ha eleve olajos akkor is) oregánóval és oliva bogyóval.

Halfejeket és farkakat (magyarországi halállomány) halászlé alaplevébe némi apróbb keszeg/kárász/törpeharcsa stb. majd amikor már szinte kezd szétfőni áttörni szitán, patkó alakú busa/ponty/amúr/harcsa szeleteket bele, a szokásos fűszerek mellé erőspista. Minnél több a féle a hal annál jobb, minnél nagyobb a mennyiség annál finomabb. Ha jól van előkészítve szálka nincs max a 4-20 centis bordák amit könnyű megtalálni.

Törpeharcsából meg törpepörköltet gombával, tejföllel jénaiban vagy római tálban. Esetleg afrikai harcsa.

Lazacot meg párolva tejfölös párolt zöldséggel.

Megyek enni :)

plony 2010.02.04. 09:36:37

Kész szerencse, hogy nem halálfejek voltak benne.

Szmájli / Trollrühellő 2010.02.04. 09:47:46

@feherb:

" Az ALDI sajnos nem árul sprotnit."

ááá, biztos csak nem vetted észre:)) ott minden van, minden!:D

akikaztmondjákni 2010.02.04. 09:56:54

Posztoló perverz e?:S

Én igy szoktam:
főzök tojást
közben a halat
borsot
sót
citromlevet
kis mustárt
kevés vajat összetrancsírozom egy tálban:)
Aztán a tojit is belerakom lereszelve/összenyomkodva, ahogy tetszik.
És ezt rákenem pirittttósra:)
Teával.
Büdös, de finom.

AlulírottFentemlített 2010.02.04. 10:27:05

A fekete címkés lett gyártmányú füstölt sprotniban még sohasem csalódtam.

Valami svéd recept szerint, aminek talán "Jansson kedvence" a neve szoktuk elkészíteni.

A burgonyát meghámozzuk és vékony csíkokra vágjuk. A hagymát durvára
vágjuk. A burgonya felét kivajazott tűzálló edénybe tesszük. Hozzáadjuk a
hagymát és a füstölt sprotnit + só, bors ízlés szerint. A konzerv levét pedig félretesszük. Ráhelyezzük a maradék burgonyát, zsemlemorzsát szórunk rá, majd a darabokra vágott vajat rakunk a tetejére. A sprotni levét és még 1-2 dl tejet öntünk rá. Az ételt 220-225
fokos sütőbe helyezzük 50-60 percre és pirosra sütjük.

Guten appetit!

akikaztmondjákni 2010.02.04. 10:45:44

Na!:)Kész gasztrocucc lesz itt pillanatokon belül:D

Egyéves Önkéntes 2010.02.04. 11:23:45

Sprotni áfonyával összeturmixolva nagyon jó másnaposság ellen.

R.T. · http://rendszergazda.eu 2010.02.04. 11:25:49

Legalább egyben volt a feje. Az apró dolgoknak is kell tudni örülni. :D

nemáá 2010.02.04. 12:31:21

Velem mar megtortent ugyan ez tavaly nyaron, amikor kirandulni vittem magammal lakomanak. A motivacio is hasonlo volt.
A dobozban egy hadseregnyi uveges tekintetu nyersnek tuno halfej kuksolt. Majdnem rokaztam...

vike74 2010.02.04. 12:50:30

Én is így jártam. Azóta tudatosan keresem az EGÉSZ szót a cimkén. Ha nincs rajta, akkor nyugodtan meg lehet venni. Igaz kb. 70-100 forinttal drágább, mint a másik. De legalább nem fordul fel az ember gyomra.

neccharisnyás útonálló (törölt) 2010.02.04. 13:09:21

Képek! Lemaradtak a képek. Ma még nem volt meg a borzongásadagom.

rezsöatya 2010.02.04. 13:20:19

neccharisnyás!
Nesze, borzongj!
Nem sprotni, de BORZONGJ!

[url=http://kepfeltoltes.hu/view/100204/hal_www.kepfeltoltes.hu_.jpg][img]http://kepfeltoltes.hu/thumb/100204/hal_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/img][/url]
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. [url=http://www.kepfeltoltes.hu]http://www.kepfeltoltes.hu[/url]

keptündzsekk 2010.02.04. 16:31:50

@rezsöatya: ez egy halkonzervbe rejtett krokodil? o.O

neccharisnyás útonálló (törölt) 2010.02.04. 18:51:51

@rezsöatya: Köszönöm! :D Ezt is biztos a pripjatyi mocsárból fogták ki.

malenkij robot 2010.02.04. 20:29:52

Valamikor 70 forint/ konzerv áron árulták a sprotnit.Egyébként akkor tele volt ikrással, amit még véletlenűl se gondoltam volna abban az időben, hogy nem tartják be a halászati szabályokat esetleg nem is volt
Amióta már minősége szarabb a kutyatápszernek, 230 forint kp-ért meg is kapod, de ne bontsd fel és véletlenűl se próbáld ki a sprotni krémet, mert lehet a doboz felbontása után szarul leszel!

Van_mikrohullámú_sütőtök? 2010.02.05. 10:23:10

@rezsöatya:
Szerintem kígyókonzerv. Biztos finom lehet boaaa

egyszer láttam kígyópálinkát. Lényegében ugyanaz, mint a teqila, csak nagyobb a "kukac" hát dísznek sem volt szép. Emlékeztetett a biológiai szertárban lévő formaldehidben úszóra. Bersze biztosan van pár emberke aki azt is meginná :)

labi 2010.02.05. 11:05:12

Ha összetörted volna villával mint anyukád, akkor nem tudtad volna megkülönböztetni a fejét a farkától. :)

Otthon nagy készleteim vannak, de abban nagyjából egész halak vannak. :)

labi 2010.02.05. 11:07:05

jahm, és nem rontom el az ízét mindenféle buta fűszerrel. Vaj és pici citrom, és mehet is a piritósra.

Peetee 2010.02.05. 14:18:21

Tiszta tőkehal-húst nem fognak adni 150Ft-ért sehol.
Bocsi, 2010 van.

Sixx! Anyádat is lenyuggerezed? 2010.02.08. 07:10:00

Régen szerettem a rigai füstölt sprotnit. Tavaly v. tavalyelőtt - hosszú kihagyás után - vettem egyet (igaz, ez nem füstölt volt) és amikor kinyitottam, majdnem elhánytam magam: a régiben ugyanis csak haltörzsek ebben meg fejjel együtt voltak a halak, épp csak a szemük hiányzott. Ha kell, valahol megvan a róla készült fotó. :(

Attee 2010.02.08. 10:19:19

Itt van a kép...hangulatos aláfestő zenével:)
www.youtube.com/watch?v=JKDtUzRIG6I

=Ford Prefect= 2010.02.08. 11:46:11

Dániában ettem füstölt angolnát többféle ízesítéssel, egyenesen a füstölőből.
Ritka jóféle étel, mindenkinek javaslom...
süti beállítások módosítása