Gábor nemrég egy parfümnyivel lett szegényebb, miután föladta a bőröndjét Ferihegyen. Akkor a panaszát elküldte az illetékeseknek is és most megérkezett a válasz: a kommunikációs vezető szerint a szinte kizárt, hogy a Budapest Airport Zrt. alkalmazottai nyúlták le az üveget, de ígéri, hogy a jövőben még több kamerát szerelnek fel az ilyen problémák elkerülésére.
Kedves Gábor, Homár, és Kommentezők!
Elég kínos egy reptérnek, ha a területén eltűnik valami egy csomagból, ezért ezúton is elnézést kérek emiatt. Nagy valószínűséggel nem a repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt. alkalmazottai könnyítettek a csomagon, mert nekik alig van lehetőségük hozzáérni a csomagokhoz. Röviden leírnám, hogy miért nem. (Akit nem érdekelnek a technológiai részletek, a következő néhány bekezdést ugorja át, a végén jönnek a praktikus tanácsok.)
Az utas, amikor repülőjegyet vesz, a légitársasággal köt szerződést. Mi a légitársaságoknak nyújtunk közlekedési szolgáltatásokat, az utasok részére pedig infrastruktúrát (várót, boltokat, mosdót, ilyesmiket), valamint biztonsági szolgáltatásokat adunk. És természetesen helyet azoknak a vállalkozásoknak, akik a légitársaságok megbízásából az utasokkal és a csomagokkal foglalkoznak. Ők a ground handling cégek, ilyenből Ferihegyen 4 működik: a Malév Ground Handling, a Celebi, a Farnair és a Menzies Aviation. Amikor az utas a check-in pultnál feladja a csomagját, ezen társaságok alkalmazottjának adják át a csomagot, és ezek az alkalmazottak teszik a csomagra a vonalkódot.
A bőröndök ezután egy zárt, automatikusan működő rendszeren keresztül jutnak át a biztonsági ellenőrzésen. Ebben a zárt csőrendszerben világítják át őket, a felvételeket pedig egy másik épület zárt helyiségében elemzik. Ezeken a felvételeken a csomagban lévő tárgyak formája és anyaga látszik. Ha ezek alapján kockázatos a csomag, akkor automatikus értesítést kap a Repülőtéri Rendőr Igazgatóság, az Utasbiztonsági Ellenőrzési Csoport, és az utast - a hangosbemondón keresztül - megkeresik. Ha a három ember egymásra talált, együtt bemennek egy zárt helyiségbe, amelyben minden oldalról videokamerák rögzítik az eseményeket. Csak itt, és csak nekik együtt van lehetőségük arra, hogy a rendszerből kiemeljék a csomagot, és azt az utas saját kezével felnyithassa. Ekkor derül ki pontosan, hogy mi volt a csomagban, és hogy azt fel szabad-e engedni a repülőgépre.
Ezután legközelebb a kiszolgáló cég emberei érhetnek a bőröndhöz, amikor a csomagszállító kocsira, onnan pedig a repülőgépekbe rakják őket. Rajtuk kívül csak a Repülőtéri Rendőr Igazgatóság erre felhatalmazott emberei lehetnek a csomagok közelében.
De ennél is szigorúbban szeretnénk ellenőrizni a csomagok mozgását, és a repülőtér teljes területét be fogjuk kamerázni a közeljövőben, és a légitársaságokat is arra buzdítjuk, hogy a repülőgépek rakterét is szereljék fel kamerákkal.
A jövőben még ennél is tovább erősítjük a technikai védelmet a repülőtéren. Az utasok figyelmét pedig a honlapunkon is felhívjuk arra, hogy értékeiket, okmányaikat, gyógyszereiket a kézipoggyászukban tartsák maguknál - így ha valami rendkívüli esemény következik be, akkor is kéznél vannak a legszükségesebb dolgok. A feladott bőröndöket is érdemes fóliáztatni, így a poggyász kevésbé sérül az utazás alatt.
Ha mindez valami miatt kevésnek bizonyul, akkor rendőrségi feljelentést érdemes tenni, illetve a légitársaságnál lehet jelezni a kártérítési igényt - ehhez azonban szükség lesz a járatszámra és a poggyászszelvényre.
Remélem, hogy ez volt az első, és egyben utolsó kellemetlen élménye Ferihegyen, és a továbbiakban kellemes élményei lesznek a budapesti légikikötőben. Azért, hogy a következő reptéri látogatása kellemesebb legyen, ezúton meghívom egy reptérlátogatásra, ahol szívesen megmutatom az utasok által egyébként ritkán látható forgalmi területeket.
Üdvözlettel:
Szilágyi Károly
Budapest Airport Zrt.
kommunikációs vezető
Az utolsó 100 komment: