Érdekes koncepciót találtak ki a Fővárosi Gázműveknél. Október óta a XIII. kerületben több társasházban egyszerre cserélik az összes gázcsövet, csak közben megérkeztek az éjszakai fagyok:
Holnap 3 hete lesz, hogy gázszolgáltatás a házunkban Budapest közepén, a XIII. kerületben. Hogy van az, hogy egy utcán belül a miénkkel együtt több ház is elbukik a - különös okok miatt - októberre tervezett utcai gázvezeték-felújítás nyomástesztjén, a visszakötéskor? Hogy hetek óta - és a munkálatokból végét még nem látjuk - vár több társasháznyi ember, míg milliós munkadíjért a Gázművek által ajánlott cégek kicserélik az összes csövet, lakásokban bontva, gázórákat levéve? Biztos, hogy ezt októberben kell csinálni?
Lalla, aki most is fázik
Dr. Kix 2011.11.08. 09:48:26
fghjk · http://sorry.google.com/sorry/?continue=x 2011.11.08. 09:50:57
Kurka 2011.11.08. 09:53:20
_atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2011.11.08. 09:53:36
Lehet más céget is megbízni. Valszeg ezek adták a legtöbb jattot a közösképviselőnek.
fghjk · http://sorry.google.com/sorry/?continue=x 2011.11.08. 09:54:47
ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.11.08. 09:55:53
A gázszolgáltatók is piaci szereplők, nem szeretik a kiadásokat.
Dr. Kix 2011.11.08. 09:55:54
ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.11.08. 10:00:09
ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.11.08. 10:01:29
Avagy gáz úgy értve, hogy baj, így már értelmesebb :D
@fghjk: Nem biztos, nem írta. Lehet a gázszolgáltató állt neki magától.
Tomtomnemtom 2011.11.08. 10:04:10
pengusz 2011.11.08. 10:05:26
(A közös képviselő csak bekér árajánlatot több cégtől, a lakók meg eldöntik mit akarnak)
Ahol ez nem így van, ott komoly gondok vannak.
_atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2011.11.08. 10:06:45
A gázszolgáltató az utcai csövek cseréjét pompás ütemérzékkel októberre időzítette. Mikor visszakapcsolja a házakba a gázt, nyomáspróbával ellenőrzi, nem szivárog-e. Ha szivárog, akkor nem köti vissza. A lakóknak két opciójuk van: megfagynak, vagy javíttatják a ház elöregedett vezetékrendszerét.
Nanemá 2011.11.08. 10:14:23
Tron65 2011.11.08. 10:19:21
Az első mondatot én se bírom értelmezni.
Amúgy a gázszolgáltató kérésre (meg persze némi térítés ellenében) bármikor elvégzi az épület nyomáspróbáját.
Júliusban és augusztusban is akár.
Az épületben lévő vezetékek megfelelőségéről ÖNÖKNEK kell gondoskodni!
Minden évben ősszel feljön ez a téma, hogy a gázosok az őszre/tél elejére időzített fővezeték cseréje után a ház vezetéke elbukik a nyomáspróbán.
Érdekes módon mindig azok a csövek buknak ki, amik 20-30-40 évvel ezelőtt készültek ma már nem megengedett kócos-menetes csőkötéssel.
Egyszer se hallottam olyat, hogy hegesztett vezetékes házzal ilyen megtörtént volna.
_atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2011.11.08. 10:35:48
A kócos kötés akkor tart, ha a gázban lévő víz nedvesen tartja. Nem vagyok szakértő, de el tudom képzelni, hogy az utcai csőcsere alatt száradnak valamelyest, és engedni kezdenek, amik egyébként nem csinálnák.
estrella negra · http://kismalac.blog.hu 2011.11.08. 10:35:57
_atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2011.11.08. 10:37:54
Így autentikus a poszt az erdeti szöveggel.
xaba99 · http://landf.blog.hu 2011.11.08. 10:38:29
raftery 2011.11.08. 10:46:52
(elamul...)
karosszékely 2011.11.08. 10:51:34
homar.blog.hu/2011/04/15/150_lakas_gaz_nelkul
LallaP 2011.11.08. 10:51:50
És tényleg, tegnap már annyira elszállt az agyam az idegtől/hidegtől, hogy bénán fogalmaztam. Elnézést, ha ezzel valakinek túl élesen böktem az esztétikai érzékét :)
LallaP 2011.11.08. 10:53:28
C.FIRPO 2011.11.08. 10:55:51
konigjanos 2011.11.08. 11:03:37
Sokorai_Atala 2011.11.08. 11:09:19
Lehet itt sem ment el mindenki, aztán most nagy a baj:)
Netszamuráj 2011.11.08. 11:14:01
Kérdések, amik felmerülten bennem akkor:
1. Vajon miért télen kell ezt? Nyáron nem lenne praktikusabb?
2. Vajon Németországban is hónapokig tart kicserélni néhány csövet? Értem én, hogy bazivastag, meg minden, de akkor is!
LallaP 2011.11.08. 11:15:22
pengusz 2011.11.08. 11:20:07
Persze a magánhálózatok is akkor kezdtek el erszteni, amikor a gázművek felújít, 20-30 évig meg semmi. Ugyanmá :D
Gondolom itt is kijön valami cég, és ugyanez az eljárás...
bm613 · http://izland2009.blog.hu 2011.11.08. 11:20:53
A cikk témája viszont az, hogy az UTCAI vezetéket ellenőrizte a Gázművek, az nem volt rendben, javították, és utána végeztek a házakon nyomáspróbát. Persze ha a házak elvégeztették volna időben, akkor a próba sikeres lett volna, és lenne most gázuk. De ettől még aljasság a Gázművektől ezt ilyenkor csinálni. Ugyanis expressz rohanás lesz belőle, a szerencsétlen érintettek kapva kapnak a Gázművek jóindulatán, azon, hogy rögtön ajánlanak is kivitelezőt, nem kell nekik keresgélniük. Megbízzák gyorsan, aztán majd rájönnek, hogy ennél még az is olcsóbb lett volna, ha mindenki vesz villanyradiátort, és azzal fűt, amíg el nem intéződik a dolog tisztességes áron...
És ha vészhelyzet van, nem feltétlenül kell közgyűlési döntés.
No és a másik: a cikkben ugyan tényleg a házban levő hibák jelentik a fő gondot, de olyan is van ám, hogy az utcai munkák tartanak hosszú hetekig fűtési időben. Tavaly itt a XII. kerületben a Béla király úton fagyoskodtak emiatt emberek elképesztő ideig. Igen, azok is, akiknél a házban rendben volt a vezeték.
pengusz 2011.11.08. 11:22:44
bm613 · http://izland2009.blog.hu 2011.11.08. 11:23:46
Nálunk volt egy idős ember a házban, aki nem hitte el a felmérés eredményét. Hiába mondtam neki, hogy én magam is már évekkel ezelőtt (még nem közös képviselőként) éreztem a szagot. Olyanokat mondott, hogy ő is tud olyan készüléket hozni, ami pittyeg meg világít, ha azt akarja :D de szerencsére mindenki másnak volt annyi esze, hogy megértette a helyzetet.
pengusz 2011.11.08. 11:25:53
ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.11.08. 11:27:39
Szóval sáros a szolgáltató és a vállalkozó is.
bm613 · http://izland2009.blog.hu 2011.11.08. 11:28:06
pengusz 2011.11.08. 11:28:09
ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.11.08. 11:29:40
bm613 · http://izland2009.blog.hu 2011.11.08. 11:29:45
bm613 · http://izland2009.blog.hu 2011.11.08. 11:30:47
pengusz 2011.11.08. 11:31:55
Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2011.11.08. 11:36:22
AppleJuice 2011.11.08. 11:49:17
Azért kell ilyenkor csinálni, mert bármekkora összeget mondanak, megcsináltatod, mert nem akarsz fázni.
Nálunk is ezt csinálták a 6. kerületben, és hozzá is tették, hogy a 6. kerületi önkormányzatnál tudunk rendkívüli támogatást kérni.
Üzlet az egész, és jó zsíros.
estrella negra · http://kismalac.blog.hu 2011.11.08. 11:53:50
Picsábamá'!
2011.11.08. 11:58:44
Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2011.11.08. 12:02:21
Minek mosol annyit!? 2011.11.08. 12:04:51
Nálunk 3 nap volt egy 16 lakásos társasházban.
batgirl · http://enbatgirl.blog.hu 2011.11.08. 12:09:44
beeeeeee, mert nekem van ilyen..
2011.11.08. 12:18:11
2011.11.08. 12:19:20
_tx_ 2011.11.08. 12:25:08
LallaP 2011.11.08. 12:29:10
manka419 2011.11.08. 12:30:06
Én is érintett vagyok. A XIII. kerületben az alig utcában lakom. Nálunk a következő történt.
A gázvezeték felújítása az utcában a kiírt 3 nap helyett 3 hétig tartott... Majd amikor kész lettek, aznap az egész utcában lekapcsolták a gázt. Ugyanis a régi vezeték szívárgás veszélyes volt. Így az új vezetékkel nem volt kompatibilis. Ez rendben is lenne, ha nyáron nem értesítték volna ki az összes lakóházat, amelyet a saját szememmel láttam, hogy őszre minden ház végeztesse el a nyomáspróbát.. Szóval 3 hete nincs se melegvíz, se fűtés. A közösképviselő aznap amikor lekapcsolták a gázt, onnatól 4 napra eltűnt... Majd egy hirtelen összehívott lakógyűlés után egy hét múlva kezdtek kivitelezőt keresni.
Jelen helyzet: 4 nap plusz szabadság kivétel a munkahelyen, mert minden lakásban a födémet vágják át, szedik ki a csöveket, jelenleg is mai napon is, és ki tudja MÉG meddig? Elvileg november végére lesz melegvíz. Addig a beteg lázas gyerekkel, gázpalackos szieszta fűtővel, és villanyradiátorral, villanyrezsón főzéssel, lavórban "fürdéssel próbáljuk túlélni. De egy a lényeg a felelősséget senki sem vállaja persze. Mindenki a másikra mutaogat. Kérdem én ha a házat kiértesítették, hogy nem tudja az Újlipótvárosi lakászervízben senki??? Mindenki hárít mi meg fizetjük a horror rezsit. Nem hiszem hogy nincs ennek gazdája. De a helyzeten ez most nem segít.
Egy lakásbérlő
_atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2011.11.08. 12:30:31
De ha a hiba októberben derül ki, akkor mit csináljon a szolgáltató?
batgirl · http://enbatgirl.blog.hu 2011.11.08. 12:31:06
Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2011.11.08. 12:31:15
_atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2011.11.08. 12:32:18
Igen, sokáig nincs hiba, aztán lesz hiba, aztán észreveszik. Igazad van, sok dologgal így van.
Ha meg nem veszik észre, akkor robban.
Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2011.11.08. 12:33:04
2011.11.08. 12:33:10
manka419 2011.11.08. 12:33:17
_atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2011.11.08. 12:34:27
Nme életszerű, hogy a szolgáltató direkt csinálja a javítást télen, hogy kevesebb gázt adhasson el.
_atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2011.11.08. 12:37:04
Kezdő ejtőernyős találkozik egy repülő emberrel.
- Nem tudja, hogy kell kinyitni ezt az ernyőt? - kérdezi az ejtőernyős.
- Sajnos nem, én a gázszerelő vagyok. - mondja a repülő ember, és elpöcköli a kezében tartott gyufát.
Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2011.11.08. 12:39:11
Német Vizsla 2011.11.08. 12:45:20
MaCS_70 2011.11.08. 12:56:56
A Gázművek a rendszere karbantartását/fejlesztését folyamatosan végzi, minden munkavégzésre alkalmas időszakban. Valakinek októberben is sorra kell kerülnie.
Az, hogy a társasház hagyta elöregedni a saját vezetékrendszerét, kizárólag a saját hülyesége, nem igazán értem, de persze (ugye, kedves posztoló) könnyebb másra mutogatni.
Az, hogy a Gázművek esetleg beszedi a sápot a szükséghelyzetet kihasználva, már más kérdés, de ettől függetlenül is nyilván olcsóbb lett volna tervezetten, a legjobb ajánlatot gondosan megkeresve, sürgősségi felár nélkül, meleg időszakban megcsináltatni a rendszerfelújítást, mint kivárni, hogy az magától szakadjon a ház nyakába.
Üdv: MaCS
zsírzselé 2011.11.08. 13:01:23
A Gázművek cserél alapvezetéket. Erről a bennfentes cégek idejében értesülnek. A csavaros kötésű gázvezetékek jó eséllyel elbuknak a töm. vizsgán. A Vállalkozó a vizsgálat előtt már felméri a házat, beígéri a jattot a közös képviselőnek, ha muszáj, meg a sajátja mellett szerez még két ajánlatot a haver cégektől (kartell). A nyerés így biztosított. A Gázművek bevizsgál, és a Kk. kezében 10 percen belül ott a részletes ajánlat meg a 10% adomány-opció . A Gázművek emberei is megkapják a jattot a fülesért.
A Tulajnak két választása van vagy megszavazza a 3-ból legjobb ajánlatot, és perkál, vagy bundát növeszt télire.
Az ügylet gyors, jól szervezett, hatékony, az igény rá óriási némi ráhatással (fagyoskodás réme).
Nem is értem az Elmü és közeli cégei, miért nem találtak még ki hasonlót.
Igaz a villany nem robban, csak ráz. Bár a gázvezetékben kisebb a belső nyomás mint a kinti környezeté....
cso zsi 2011.11.08. 13:02:40
Az idő múlásával sokan nincsenek tisztában.
50 éves XIII. kerületi ház (már majdnem panel), az ablakából anno még látszottak a gáztartályok, aminek a helyén ma már lakótelep áll. Hegesztett kötések.
100 éves bérház (anno IKV "karbantartással") a közelében, ahová lassan 30 éve bejáratos vagyok egy cimbora révén, ott is minden hegesztett, és nem az utóbbi 20 évben. (Ettől persze még újlipóciában lehet kócos, de valószínűtlen))
MaCS_70 2011.11.08. 13:03:11
Halihó!
Gondosan eljáró társasház éppen ezért rendben tartja a vezetékeit.
Üdv: MaCS
fda 2011.11.08. 13:03:17
1. Ha a gázmű, akkor menj hozzájuk panaszra, és ha nem vezet eredményre, akkor írj ide.
2. Ha a tiétek (pl. társasház) akkor meg menj a közös képviselődhöz panaszra, és ha nem vezet eredményre, akkor írj ide.
Roy 2011.11.08. 13:05:22
@ColT: Na szerinted ki kérhette, kinek van erre felhatalmazása. Gondolod, hogy Mariska néni a Lőporár utca 1-ből?
fda 2011.11.08. 13:05:24
KolompárRómeó 2011.11.08. 13:07:43
zsírzselé 2011.11.08. 13:07:49
Szia!
Javítanálak,
Gondosan eljáró társasházkezelő betervezi a szükséges szakhatósági engedélyek várható költségeit.
Üdv
Zsírzselé
MaCS_70 2011.11.08. 13:09:58
Halihó!
A története elég hiányos. Pontosan mi a panaszod?
A beígért időpont előtt kapcsoltak le?
Jó volt a belső vezetékrendszer, mégse kapcsolnak vissza?
Számomra nem világos.
Bérlőként egyébként a tulajdonoshoz fordulhatsz a sérelmeiddel, illetve a bérleti szerződéstől függően esetleges kártérítési, közreműködési igényeddel.
Alaphelyzetben a négy nap szabadságot a tulajdonosnak kellene kivennie, mivel ilyen nagyságrendű munkában a bérlő nem vehet részt, ez tulajdonosi kötelesség/felelősség.
Üdv: MaCS
MaCS_70 2011.11.08. 13:11:10
Pontosan, csak nem akartam cifrázni.
Üdv: MaCS
manka419 2011.11.08. 13:18:48
manka419 2011.11.08. 13:22:33
Halihó,
A baj az nem lett senki tájékoztatva. A tulaj nem vett ki szabit, nem tuodtt... Így ez ránk maradt. A gázról úgy kapcsoltak le, hogy este mentünk haza és várt az ajtón egy papír.. Hogy szivárgásveszély miatt lekapcsolták. Az utcában az összes 14 db házat! Egyikben sem volt elvégezve a nyári kiértesítés szerinti nyomáspróba elvégzése. A közösképviselő mossa kezeit és a házközösség is. A fejétől bűzlik a hal.. Hagyjuk is. Talán hó égér lesz melegvíz. Egész pontosan 3 hete nincs.
A tulajdnos erről nem tehet, ez egy vis major helyzet.
Tron65 2011.11.08. 13:28:42
Állítom, azt mondaná: semeddig!
Utcai fővezeték cserét símán megcsinálnak úgy, hogy benn a házban csak az elején és a végén vagy 1-1 napközbeni időszak, (amikor átkötnek egyik csőről a másikra), hogy nincs gáz.
Vagyis normális esetben tökmind1, hogy mikor áskálódnak a gázosok az utcában.
P. · http://faszkivan.blog.hu/ 2011.11.08. 13:31:47
Hol az ige? Vagy 3 hete lesz gáz? Vagy a 13. kerületben? Vagy hogyisvanezkéremszépenbaszomalássa'?
hokuszpok26 2011.11.08. 13:43:33
A telekhatárig a gázvezeték a Gázszolgáltató tulajdona.
A Gázszolgáltató egyrészt előre tervezetten végez felújítási munkálatokat, amelyeket a fűtési szezonon kívüli időszakra időzít. Másrészt lehetőség szerint azonnali hibaelhárítást végez, amennyiben a fővezetéken hibát észlel, ez sajnos a fűtési időszakban megtörténhet.
A társasházaknak (egyébként minden gázfogyasztónak) 5 évente kötelező műszaki biztonsági felülvizsgálatot végeztetni (ami nyomáspróbát is jelent).
A közös képviselőnek kötelező elvégeztetni, de nincs szankciója, ha mégsem teszi, de következménye az van.
Ha egy lakó a társasházban új bekötéssel gázt bevezetését kéri, ugyanúgy nyomáspróbát végeznek a telekhatáron belüli vezetéken, ha bukik, akkor zárják a házat. Ha egy lakó gázszagot érez a lépcsőházban, kimennek, nyomáspróba, és zárják a szolgálatatást. Ha a saját ellenőrző autójuk érzékeli a fővezetéken a szivárgást, akkor értesíti az illetékes üzemet, aki kiértesíti a lakókat a javító munkálatról, majd javítás után természetesen nyomáspróba következik, ha szivárog, akkor a szolgáltató zár.
Ha a saját költségen elvégeztetett műszaki felülvizsgálaton szivárgást észlelnek, akkor a cég aki a vizsgálatot végzi köteles értesíteni a Gázszolgáltatót, aki zár.
Tanulság a közös képviselőknek 5 évente a fűtési szezon végén felülvizsgálat kérése, az előre kiválasztott (lakókkal egyeztetett) céggel. Anyagilag felkészülni a társasháznak, hogy valószínűleg javítás, öreg társasház esetén komplett csere szükséges lehet.
A munkálatok pedig lezajlanak a fűtési szezon előtt.
Tanulság a lakóknak közös képviselő körmére nézni, hogy elvégeztette e műszaki biztonsági felülvizsgálatot.
A Gázszolgáltató nem tehet semmit a telek határon belül, életveszélyt minden esetben el kell hárítania, tehát elzárja a gázcsapot, és addig nem nyitja vissza amíg nem biztonságos.
cinika 2011.11.08. 14:14:11
Bocsika, a gázóráig a gázművek tulajdonaa vezeték, az órától a lakóé. Miért is nekem kéne észben tartani az ő szabványaikat és még fizessek érte :-/
CID 2011.11.08. 14:19:29
bm613 · http://izland2009.blog.hu 2011.11.08. 14:26:27
@Tron65: Nálunk nem volt még utcai fővezeték-csere, mi "önszorgalomból" végeztettük el a kötelező ellenőrzést a házon belül, és amit kellett, megcsináltattuk. Ez egyébként 3,5 napig tartott tavaly nyáron, ennyi ideig nem volt gázunk. Viszont a keresztező utcában épp most cseréltek vezetéket, és onnan nem hallottam olyat, hogy addig ne lett volna gáz a házakban. Nyomáspróba persze lesz hamarosan, és lehet, hogy egyes házak megszívják.
@cinika: Ahogy pont előtted írta hokuszpok26, csak a telekhatárig a Gázműveké a vezeték, onnantól a gázórákig a társasházé, órától befelé pedig a lakás tulajdonosáé, és az esetleges költségeket is ennek megfelelően kell viselni.
Még egy apróság: ha felülvizsgálatot kér egy ház, érdemes a telekhatár és az épület között a földben húzódó vezetékre is kérni egy talajszondás ellenőrzést, nehogy ott bukjon el a nyomáspróba, amikor a házban minden vezetéket, kötést tökéletesre cseréltek.
_atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2011.11.08. 14:41:25
Bárcsak így lenne, mert akkor ők is fizetnék ki.
MaCS_70 2011.11.08. 14:45:40
Halihó!
Nem, semmiképpen nem vis maior, ez a leírtak alapján tisztán a társasház sara, lásd Hókuszpók. A vezetékeknek ellenőrzéstől függetlenül nem szabad olyan állapotba kerülniük, hogy le kelljen kapcsolni a hálózatról.
Az pedig, hogy Te vállaltad a tulaj helyett a felügyeletet, kizárólag kettőtök ügye, panaszkodni miatta nem szerencsés.
Üdv: MaCS
Idet 2011.11.08. 14:52:38
pengusz 2011.11.08. 14:55:45
A telekhatárig a gázvezeték a Gázszolgáltató tulajdona."
Akkor a következő kérdés: Milyen jogon jönnek be a magánlakásba gázórát ellenőrizni? (Hiszen a főmérőtől már nem a gázművek tulajdona a cucc)
2011.11.08. 14:57:22
Egyébként én borotvahabbal csináltam anno.
pengusz 2011.11.08. 15:05:48
Nem fokozatosan romlik az állapota. Sőt az is csak véletlen, hogy a környéken 30-40 társasháznak pont ugyanabban az évben az összes kéménye :)
hokuszpok26 2011.11.08. 15:14:11
dr. Bértollnok 2011.11.08. 15:21:22
Nem a Homárba kell írogatni, hanem tájékozódni. Nincsenek rejtélyek, csak tények. 99,9%, hogy a posztoló és társasházuk a saját hibájukból került ebbe a helyzetbe.
Először is a környéken lakom, másodszor a munkám szakmai képzettségem alapján eléggé tájékozott vagyok. Harmadszor alig pár éve én is átestem a (Belváros Szíve program keretében) ezen a mizérián, sőt nálunk is 6+ hétig nem volt fűtés és meleg víz (októberben) tisztelt lakótársaim miatt, akik láthatóan ugyanolyan bután keresték a rejtélyeket, mint a kedves Posztoló.
Bocsánat, most kicsit részletesebb leszek, meg hosszú, de megpróbálom elmagyarázni a hétköznapi emberek számára is érthetően, miért van ez jól így, ahogyan van.
Először is a Gázszolgáltatók tájékoztatási kötelezettségéről. A szolgáltató általában hónapokkal, de inkább 5-6 hónappal korábban tájékoztatja az érintett fogyasztókat, ha az utcai hálózat felújítását végzi. Kivétel persze az, ha erre valamilyen rendkívüli esemény miatt van szükség, de itt nem erről van szó. Minket áprilisban értesítettek, a közös képviselő és a házban elhelyezett tacepaók, de talán postaládába dobott levelek (ez utóbbiban nem vagyok biztos) útján. A augusztusra volt tervezve. A levélben egyértelműen leírták, hogy a munkák során a társasházak gázszolgáltatása az átkötés idejére szünetelni fog (egy nap), de a hatályos jogszabályok alapján csak akkor kötik a fogyasztókat vissza, ha a hálózat tömörségi vizsgálata "megfelelt" eredménnyel zárul.
Felajánlják, hogy mind a vizsgálatokban, mind az esetleges javításokban segítenek. Ez mondjuk az üzleti része, de senkit nem köteleznek, hogy velük végeztesse...
Ergo bőven van ideje a fogyasztóknak felkészülni, ha nem olyanok, mint a posztoló és mint az én lakótársaim, akiket nem lehet meggyőzni, hogy menjünk elébe a dolgoknak. Mert ugye a mi hálózatunk az tuti jó, mert nincs vele baj, meg "azt nem tehetik meg, hogy nem adnak gázt". Pedig de... méghozzá törvény kötelezi őket... A legérdekesebb az egészben, hogy az önkormányzatok (legalábbis Budapesten minden kerületben)támogatják anyagilag, vissza nem térítendő összeggel, a társasházakat a gáz hálózatok cseréjében. Aki azonban kivár, az ugye lemarad és... fizethet még többet. Nálunk a hálózat cseréje durván 2 millába került és ebből az önkormányzat 1 milliót fizetett volna ki. Lekéstük. mivel az egyik legnagyobb lakás az enyém, az összeg 10% 8tulajdonhányadnak megfelelően) az én zsebemnek fáj.
Beszéljünk a technikai okokról, hogy ne legyenek "rejtélyek"...
Budapest gáz közhálózata olyan, amilyen, nagyjából átlag 30-35 éves, nem tragikus a helyzet, de ez minket fogyasztókat ne érdekeljen. A nagyobb gond, hogy a házakban és különösen a régi építésű belvárosi jellegű társasházakban 60-80 éves vezetékek vannak, sőt pletykák szerint esetenként még régebbiek is! De miért baj ez?
kezdjük egy kis technika történelemmel. A lakossági fogyasztók gázzal történő ellátása komoly vívmánya a XX. századnak, azonban ezt akkor NEM FÖLDGÁZZAL végezték! Ez volt az úgynevezett városi gáz. Ezt a gázt "gyártották", még a köznyelvben egy-két hely megjelölés őrzi a nevüket, mint pl. az óbudai gázgyár... A gyártott gáz nem is hasonlított a földgázra. magas volt a párat- (ennek külön jelentősége lesz később és a szénmonoxid tartalma.
Ez a szénmonoxid tartalom az, ami miatt elterjedt a köznyelvben a "magamra nyitom a gázt", ami egyenértékű a "Dunának megyek"-el. A szénmonoxid okozta halál gyors és (állítólag) fájdalommentes. A sok hülye ezért nyitja ma is magára a gázt, azonban a földgáz nem mérgező, sőt csak az adalék miatt van szaga is, ellenben rohadt nagyot robban zárt térben oxigén jelenlétében (amikor becsöngetünk ugye). Mert a városi gáz nem robban. Ekkor szokott ugye az történni, hogy a szomszédokra rádől a fal és meghalnak, aki meg az epicentrumban várja a halált, égési sérülésekkel megússza...
Térjünk vissza a városi gáz pára tartalmához. A régi csőhálózatok nem hegesztett kötésekkel készültek, hanem kender tömítéssel, mint korábban a horganyzott vas vízvezetékek. Ezek tök jók voltak egészen addig, amíg a gáz nedvesen tartotta őket. Na de időközben átálltunk a jóval nagyobb fűtőértékű földgázra. Ez a gáz azonban száraz gáz. A tömítések kiszáradtak és lassan-lassan, de szivárogni kezdtek. Természetesen ez általában nagyon-nagyon kis mértékű szivárgás, de létezik. Én is túlzásnak tartom, ha valaki valamiféle robbanásveszélyről beszél, de ez akkor is szivárgás, veszteség, üvegházhatást okozó gáz stb. Nagyobb gond szokott lenni, hogy különösen a 60-80 éves vezetékek elkorrodálnak a födémen való átvezetéseknél (úgynevezett áttöréseknél). A folyamat különösen erős, ahol külső nedvesség is éri, mint pl a pincék és a földszint felett. A csövön belüli nedvesség (még a városi gáznál) nem számított, mert nem volt oxigén). Ilyen helyeken bizony tapasztalatból tudom, hogy papír vékonyra korrodálnak a csövek és ez már bizony konkrét robbanás és balesetveszély.
A gázszolgáltató által hivatkozott jogszabály ezen a felismerésen alapszik. Úgy szabályozza a dolgot, hogy új hálózat üzembe helyezésnél, valamint az azokba történő beavatkozásnál, minden esetben ugyn. tömörségi próbát kell végezni. Ennek lényege, hogy a hálózatot meghatározott nyomás alá helyezik és ezt szintén meghatározott ideig tartania kell, nem szivároghat. Na ezt nem tudják a kiszáradt kender tömítések. A szolgáltató ilyenkor NEM ADHATJA VISSZA A SZOLGÁLTATÁST! Végkonklúzió tehát, hogy ahol a hálózaton menetes kötések vannak (nem hegesztettek) az nem lehet tömör. Most itt ez természetesen nem vonatkozik a mérők és a fogyasztók bekötéseire, mert ezek nem kenderrel készülnek...
Remélem sikerült eloszlatnom a "rejtélyeket".
Én értem a mezei szocializmuson nevelkedett (elvben én is az volnék) fogyasztókat, hitetlenek és mindenben a "sötét" erőt és a megváltó csodát keresik. Mellesleg ezeket a dolgokat a tulajdonostársaimmal is megosztottam, de sajnos a lakóközösség mégsem állt mellém (mellénk). Az más kérdés, hogy ők voltak a legjobban felháborodva, amikor fáztak és a közös képviselő nem intézkedett időben... Egy ideig komolyan fontolgattam, hogy beperelem azon tulajdonostársaimat, akik keresztbe feküdtek, mert számszerűsíthető károm keletkezett: a hősugárzók villanyszámlája és az elmaradt kvázi automatikus önkormányzati támogatás kapcsán. Végül letettem róla, mert a fő hitetlenkedők kisnyugdíjasok és sokan vannak... Én disznót meg a lépcsőházban elkap a sok lúd... :-)
dr. Bértollnok 2011.11.08. 15:32:15
Jól idézted, a telekhatártól a társasházé. De a mérő is a szolgáltató tulajdona. Amikor szolgáltatási szerződést kötöttél, akkor aláírtad, hogy a szolgáltató részére elérhetővé teszed a mérőt!
És ez így logikus. Ha nem engeded be, akkor hozhat magával rendőrt is. És ez így van jól, többek között a lakótársaid jogos érdekében is.
LallaP 2011.11.08. 15:33:26
1. "lakótársaim miatt, akik láthatóan ugyanolyan bután keresték a rejtélyeket, mint a kedves Posztoló" - Mi, lakók, a szeptember végén kiplakátolt "okt. 1-31-ig az utcában gázvezetéket felújítunk"-cetliig nem kaptunk a tervezett gázmunkákról infót. A nyomáspróba október 18-án volt, ezután pedig helyzet; a kk-t ez előtt eszünkbe sem jutott megkérdezni, mert nem volt miről.
Namost megértem a frusztrációdat, és köszönöm az informatív (és egyébként stimmelő) részleteket, de a stílusodat nem.
_atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2011.11.08. 15:33:33
Mittomén, A szabályok is változhattak egy év alatt. Mit vársz, mikor az alkotmány hónapról hónapra változik?
dr. Bértollnok 2011.11.08. 15:34:53
Én inkább a spéci sprét ajánlom, bármely szerelvényboltban elfogadható áron van. Sokkal megbízhatóbb.
Megjegyzem ezt fogyasztók bekötésénél használhatjuk, pl. új berendezés bekötésekor, de a tömörségi próbát nem váltja ki.
dr. Bértollnok 2011.11.08. 15:38:48
Ha jogtalan volt a kioktató stílusom, akkor elnézést, de én megkeresném a szolgáltatót, mert nagy valószínűsége van szerintem, hogy a közös képviselőt értesítették, ebben az esetben pedig rajta verjétek le a port.
Nem hiszem el, hogy a Gázművek (rendszeresen kell együttműködnöm velük) egy utcát előzetes kiértesítés nélkül kikapcsol!
LallaP 2011.11.08. 15:49:04
A mi házunkban egyébként 3 éve volt egy gázvezeték-bélelés, vagymi, amivel egy belső réteget képeztek a csöveken, pont az ilyen csőcserét elkerülendő. Ez még garanciális, a munkát végző céget felszámolták, a ház pedig így is elbukott a próbán.
Bobby Newmark 2011.11.08. 15:50:06
Az azért elég vicces elképzelés, hogy a gázosok egész évben a töküket vakargatják, csak várják a telet, hogy végre dolgozhassanak és fagyaszthassák halálra a népet...
bm613 · http://izland2009.blog.hu 2011.11.08. 15:56:06
dr. Bértollnok 2011.11.08. 15:57:13
Sajnos az emulziós gázvezeték "tömörítés" csak addig tart, amíg lemegy a nyomáspróba. Ezt tapasztalatból tudom, véleményem szerint lehúzás szaga van. 3-5 évvel később minden ház megbukik az újabb tömörségi vizsgálaton,mint ahogy a tietek is...
Az ideiglenes vezetéket minden esetben kiépítik, hiszen alapból a szolgáltató is érdekelt benne.
Az hogy több ház került ugyanabba a cipőbe, mint Ti (és mi is anno) semmit nem jelent. Sajnos általános jelenség az "ejh, ráérünk arra még"...
dr. Bértollnok 2011.11.08. 15:59:27
A kérdés jó, nálunk sincs csak lakossági fogyasztó és mégis... Van valami adatbázis nyilván, vagy az önkormányzatnál, vagy valahol másutt...
De ezt nagyon egyszerű ellenőrizni, a szolgáltató meg tudja mondani, (mutatni) hogy a hivatalos kiértesítés mikor történt és hogyan?
dr. Bértollnok 2011.11.08. 16:13:23
Ez elég sommás megközelítés...
Sok oka van annak, ha elcsúszik őszre az ilyen munka... Sajnos, adott esetben sok külső körülmény miatt...
Először is amikor pályáznak a kivitelezők, akkor a lehető legrövidebb határidőket adják meg (nyerni akarnak). Általában a szolgáltató alvállalkozót alkalmaz, aki pályázik...
A régi városrészeken általában mindig határidő csúszást okoznak az előre nem látható közmű keresztezések (víz csatorna, középfesz. földkábel, telefon stb...).
Másrészt a megrendelő ugyan a szolgáltató, de a munkát nem a szolgáltató találja ki. Pl egy belvárosi rekonstrukció esetén, vagy pl. a metróépítés kapcsán kell vezetékeket cserélni. Mert ha egyszer díszburkolatot csinálunk, akkor ugye elég buta dolog alatta hagyni a 30 éves vezetékeket! Nos ebben az esetben a munkáknak igazodnia kell a többi folyamathoz, akár azok csúszásához is (dominóelv).
Az önkormányzatok a rekonstrukciókhoz igénybe vesznek uniós, költségvetési forrásokat is, tehát közbeszereztetni kell. Ez további kiszámíthatatlan projekt kezdési időpontot jelenthet!
pengusz 2011.11.08. 16:27:37
pengusz 2011.11.08. 16:31:18
pengusz 2011.11.08. 16:35:22
dr. Bértollnok 2011.11.08. 16:39:39
Ezt nem értem. A gázművek az egész házat csak akkor zárhatja ki, ha az ominózus fogyasztóhoz nem tud bejutni, hogy ott a mérőjét leszedje. Hívhatna rendőrt is...
Ilyen esetről még nem hallottam, inkább mindenféle bírsággal szoktak fenyegetni a kéményseprők. A gázműveket inkább a tűzoltók szokták kihívni, de akkor már "helyzet" van.
A kéménnyel kapcsolatban egyvalamit tudni kell. A szabályozás nagyon megszigorodott az egyre gyakoribb szénmonoxid mérgezés okozta halálesetek miatt. A kéményeket időszakosan kell vizsgálni akkor is, ha a bélelés korr acéllal, vagy akár platinával készült, akkor is. Amelyik kémény nincs bevizsgálva, az vonatkozó jogszabály szempontjából, állapotától függetlenül potenciálisan életveszélyes!
Nem véletlenül...
A kémények utólagos bélelésére korábban aluminium bélelést használtak, gyors és olcsó módszer. ma sokan vannak abban a téves biztonságtudatban, hogy itélet időkig megoldották a problémát, azonban a gyakorlati tapasztalatok szerint a földgáz elégetésekor némi kéndioxid is keletkezik és ez a szintén égéskor keletkező párával együtt savat alkot. Innentől kémia, az alumínium elporlad, mintha nem is lett volna...
Mások ok, hogy a kémény a tetősíkon kívül is sérülhet, vagy akár a barom feletted lakó által is, aki talál egy kürtőt és ő is beleköti a "kályhát". sajnos ezek élő példák! A huzatvizsgálat, tehát ezért indokolt, én inkább a vizsgálatok nagyvonalúsága miatt szoktam morogni...
dr. Bértollnok 2011.11.08. 16:46:51
:-)
Nem vagyok a szolgáltató "bértollnok"-ja, egy egyetemen dolgozom.
A másik kérdésedre, a nyomáspróbát úgy végzik, hogy a ház mérőit leszerelik (még korábban), sem a lakások, sem az utcai hálózatot nem mérik bele... A társasház hálózatára kíváncsiak... ha a lakásokat is vizsgálják, az külön történet...
pengusz 2011.11.08. 16:47:42
pengusz 2011.11.08. 16:50:31
pengusz 2011.11.08. 16:52:00
Okés leszerelik a főmérőt, ledugaszolják, és úgy végeznek nyomáspróbát? Hogyan zárják le az egyéni mérőnél?
dr. Bértollnok 2011.11.08. 16:54:13
dr. Bértollnok 2011.11.08. 16:56:48
Általában nincs főmérő, de van valamilyen szerelvény, kötőelem ami elválasztja az utcai hálózattól. Pl. az utcai hálózat bekötése már műanyag. Ugyanakkor a társasházak belső hálózata inkább minősített acél gázcső. valahogy össze kell kapcsolni...
dr. Bértollnok 2011.11.08. 16:59:38
Az egyéni mérőket leveszik és ledugózzák (de ezt asszem már írtam), mert a lakásban lévő elzáró szerelvények is átengedhetnek, ami ugyen a hálózaton belül marad, de ettől még nem megengedett. Tehát ezeket is vizsgálják egyben...
pengusz 2011.11.08. 17:03:34
Na ezt azért írom, mert EGYEDI (tehát nem gyűjtő) kéményünk van!
pengusz 2011.11.08. 17:05:54
dr. Bértollnok 2011.11.08. 17:10:42
Most, hogy a legtöbb hozzászólást végigolvastam, ráakadtam "manka419 2011.11.08. 12:30:06" bejegyzésére, amiből azt látom, hogy a kiértesítés mégiscsak megtörtént, csak hozzád valami miatt nem jutott el! Tehát a méltatlankodás nem jogos!
dr. Bértollnok 2011.11.08. 17:17:38
A régi társasházakban mindenütt egyedi kémény van, rendszerint a középső főfalban egymás mellett haladnak (esetleg kisebb elhúzásokkal) a kéménykürtők. ha a feletted lakó lakásfelújítást végez, és szeretne bekötni egy kéménykürtőbe, akkor tudatlan állapotban boldog (akar) lenni, hogy talált egy pl. bélelt kürtőt és "megússza annak nem filléres költségét.
A gázművek nyilván nem szándékosan b*szik ki a fogyasztókkal, ott zárja ki az érintett fogyasztót, ahol a legközelebb hozzáfér és a lehető legkevesebb kárt okozza másoknak. A kiesett fogyasztó bevétel kiesést is jelent.
A nyomáspróbát a ház bármikor elvégeztetheti, azt MEG KELL RENDENI! Nem a gázművek megy oda, hogy "csinálom oszt jónapot!" Ő amikor ott tart, odamegy és kéri a jkv-t. ha nincs jkv, akkor nincs gáz.
LallaP 2011.11.08. 17:21:29
Azonban a stílusvizsgán még mindig nem mentél át, sajnálom. A te általad itt és most nyújtott infó az illusztráció, hogy a csöndben didergés (önhiba és infó nélkül) kevésbé hasznos, mint a Homározás.
dr. Bértollnok 2011.11.08. 17:30:22
Jahhh. A félreértés oka, hogy azonosítottalak a posztolóval, mert a megfogalmazásod szerint az lehettél (volna?). Az idézett másik bejegyzés egyértelműen ugyanazon esemény érintettje. Ezek szerint Te külön "történet" vagy, akkor fenntartom: irány a szolgáltató, hogy megtudd, ki hibázott. Az azonban némileg igazolja az én vélekedésemet, hogy más is alátámasztotta a hónapokkal korábbi értesítést...
A stílusomért már elnézést kértem, de ismétlem, én is átéltem és olyanokkal hadakoztam, akik "esemény után" szinte szóról-szóra a posztoló által elmondott módon kommentálták.
LallaP 2011.11.08. 17:34:44
MaCS_70 2011.11.08. 17:40:18
Nem kétlem, hogy a Gázművek eljárása nem minden esetben kifogástalan.
Azt viszont nem értem, hogy miért nem lehet megérteni, hogy ez egy veszélyes üzem, és inkább fázzon kilencvenkilenc ház egy hónapig, mint hogy egy felrobbanjon.
Tudom, hogy működnek a társasházak. Bár nem közvetlenül ezzel foglalkozom, de a munkám kapcsán napi kapcsolatban vagyok a viselt dolgaikkal és pontosan látom, hogy egy-egy idióta lakó vagy közös képviselő milyen károkat tud okozni.
A szomorú tanulság pedig az, hogy ilyen kérdésekben nem szabad megsajnálni szegény nyugdíjasokat -- nem utolsó sorban a saját érdekükben sem.
Üdv: MaCS
Trackback 2011.11.08. 17:45:53
Aki hirtelen felindulásból panaszkönyvbe ír, általában képtelen hiba nélkül fogalmazni, megfigyeltem.
CID 2011.11.08. 19:49:14
Náladnál már írtak a "panaszkönyvbe" ? :)
pengusz 2011.11.08. 20:53:47
Azt meg végképp nem értem, hogy a gázművek hogyan gondolja hivatalos értesítésnek azt, hogy kiragaszt egy fecnit (fenyegetést) a lépcsőházba, hogy lekapcsol mindenkit, mert (konkrétan a mi lépcsőházunkban) egy emberhez nem tudott bejutni? Ez így jogszerű?
"A nyomáspróbát a ház bármikor elvégeztetheti, azt MEG KELL RENDENI! Nem a gázművek megy oda, hogy "csinálom oszt jónapot!" Ő amikor ott tart, odamegy és kéri a jkv-t. ha nincs jkv, akkor nincs gáz. " És a nyomáspróbát ki végzi? Ki szereli le az órákat? Kitől kell megrendelni? A gázművek tájékoztat róla, hogy kéri a jegyzőkönyvet, vagy csak kéri és kapcsol?
pengusz 2011.11.08. 20:57:00
Gondolom akkor is ugyanez lenne a véleményed, ha te ápolnád otthon a beteg gyereket, fizetnél 20-30 ezret villanyszámlára havonta ugye?
"Könnyű a más faszával verni a csalánt"
cso zsi 2011.11.08. 21:07:45
Aha. Meg a feledékenységüké is.
Fentebb írtam, hogy bejáratos vagyok a cimborához a kerületben. Még az IKV korszakban lettek parapet-konvektorosok a lakások. Ettől még évente jönnek kéményt "ellenőrizni", mert csak. Gondolom, bevétel. Pár hete meghirdetve, de sehol senki. A fél ház otthon várta őket. Majd egy tacepao, hogy irgum-burgum, mert nem tudtak pár lakásba bejutni... és felsorolva az összes lakás. Telefon a tacepao aláírójának, hogy mégis, hogy gondolják a fenyegetőzést, mikor várva voltak.
Az új meghirdetett időpont reggelén jegyzőkönyves ember végigfut a házon, akihez bekopogott attól szóban, ahová nem jutott be, ott szemrevételezéssel állapította meg, hogy "jé, itt is konvektor van, meg itt is". Pedig legalább 30 éve úgy van.
CID 2011.11.08. 21:42:29
Harminc perc. Azt hiszem
cso zsi 2011.11.08. 21:53:53
@CID: Annyi.
Ekkor gondoljunk bele egy olyan házba, ahol a fele lakás megvett, a fele önkormi, és az önkorm.képv, és a közöskép innentől kezdve azt tesz, amit akar. Bármit, ami nem jó a lakóknak.
_atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2011.11.08. 22:03:06
A törvény nem részletezi. Fél óra múlva szokták. Fél óra nem elég*, mert aki nem jött el, fél óra alatt nem tudja bepótolni. A másnap megfelelő.
* Ezért simán megtámadható bíróságon.
dr. Bértollnok 2011.11.08. 22:17:54
Ebben annyi az új, hogy hol laksz. Akkor szakszerűbben fogalmazom meg:
A hagyományos technológiával (téglából) épült régi bérházakra gondolok, tekintettel arra, hogy a posztoló is egy ilyen "környékről" írt. Az 50-es és 60 évektől épült házakban, átépítésekben már alkalmazhattak gyűjtőkéményt, de ilyet belvárosi bérházban nem látsz.
A nyomáspróbáról. Szerintem ez már csak kötöszkodés a részedről, de válaszolok. Nyilván csak szakember végezheti, akinek erre vonatkozóan van a gázművektől engedélye. Bármilyen hálózaton végzett munkát csak szakszerelő végezhet. Amelyik nem figyelmezteti, a megrendelőjét a következményekre, az előírásokra, ne adj Isten nem tudja ezeket, az olyan kontár, akinek fénymásoló csinálta a szakmai végzettségét igazoló papírokat. Amikor a szolgáltató tömörségi próbát kér (erről értesít ki hónapokkal korábban), akkor nem kell tudnod, hogy mi az, de el kell jutni ésszel odáig (közös képviselőnek), hogy felhívja a szolgáltatót, vagy egy szakembert, hogy mi a xart akarnak, Persze arról a közös képviselőről is megvan a véleményem, aki ezt nem fújja fejből.
dr. Bértollnok 2011.11.08. 22:36:08
Ez is tárgyi tévedés, amiből keletkezhetnek az urbánus legendák.
Mindenkit arra kérek, hogy amikor ilyeneket állít, ne abból a feltételezésből induljon ki, hogy rajtam kívül mindenki hülye. Próbáljunk meg keresni benne logikát, néha sikerül! :-)
Tényszerűen:
A hatályos szabályozás szerint a szolgáltatónak (jelesül a kéményseprő cégnek) minden kéményt ellenőrizni kell évente egy alkalommal. Nem vizsgálja, hogy az üzemben van-e? Lásd be nem életszerű egy belvárosi házban a tetőn válogatni, hogy használnak-e egy bizonyos kéményt, vagy sem. Anno hagyományos fűtésre építették, lakásonként akár 2-3 kürtővel. Ma meg ott a kombi cirkó, tehát 1-2-t nem is használnak. Nem pénzbeszedés, praktikum, amikor a szabályozás arról szól, hogy MINDEN kéményt kell vizsgálni, nem pedig a használtat. Ráadásul éppen mostanság divat, hogy vesznek a zemberek az OBI-ban öntöttvas kandallókat, költékhatékonyság címszóval, aztán azokat előzetes bevizsgálás nélkül ráteszik a 30-50 éves, esetleg soha nem használt, esetleg hibás kéményre két vizsgálat között....
Gyakorlatban azonban csak a használható, a lakásban nem elfalazott kéménykürtőkben végeznek huzatvizsgálatot a kéményseprők. Ha az ingatlan tulajdonosa szeretné megelőzni a procedúrákat és tényleg nincs szüksége a kéményre, akkor vissza kell bontani a kéményt a tetősík alá, ez a megoldás. Nekem van egy vidéki házam, parapet cirkóval. Az akkor hatályos OÉSZ előírás szerint a korábbi tulajdonos épített kéményt (legalább egyet kellett). Én nem lakom ott állandóan, ezért a visszabontás mellett döntöttem (megvan, de csak a tetőtérig), aztán amikor jöttek a kéményseprők, akkor megkértem őket, hogy minden kéményt vizsgáljanak meg, amit találnak, azt kifizetem. Évek óta nem jönnek... :-)
dr. Bértollnok 2011.11.08. 22:49:34
Szerintem ne dramatizáljuk erre a szintre a történetet, de inkább a villanyszámlám legyen magasabb egy ideig, minthogy betegek legyenek a gyerekek, vagy inkább, minthogy a hírekben szerepeljek, mint akit az önkormányzat nagy kegyesen ideiglenes szálláson helyezett el egy gázrobbanás után.
Induljunk ki abból, hogy vannak szabályok, előírások, törvények. Ezeket lehet nem szeretni, de be kell tartani!
Hozzáteszem, nekem van némi rálátásom, ezek a szabályok semmivel nem szigorúbbak, mint az irigyelt "nyugaton". Sőt a korábbi magyar előírások szigorodtak, mert át kellett venni az uniós szabványokat, előírásokat (kvázi fordítások)!
Csak mi magyarok ilyenek vagyunk, a szabályokat megb*ssz*k, aztán ha lesújt a korbács akkor meg világfájdalmat játszunk, hogy minket szerencsétleneket mindenki bánt...
dr. Bértollnok 2011.11.08. 23:00:24
Erre nem reagáltam:
Ha a szolgáltató olyan szolgáltatást végez, na az nagy baj. Ez is magyar "specialitás". Én nem írnám (írom) alá, mert fizetni kell. Azért hogy én aláírok, miért fizessek (a társasház esetében jelen esetben, közös költség)? Dolgozzon csak meg érte (mármint az aláírásomért)... Egy mai korszerű vizsgálat nem jár kosszal, csak ha azt akarnak csinálni, mondjuk bosszúból, mert csak a jattot tervezték be, a munkát nem... Egy kémény vizsgálata a lakásban a papírmunkával sem tart tovább 10 percnél.Ha már otthon kell maradnom miattuk, akkor ráérek...
Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2011.11.08. 23:03:07
_atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2011.11.08. 23:05:01
??? Mikor volt még nagy tétel?
XCat 2011.11.08. 23:32:37
Na csináltam én ezt másfél hónapig.
Aztán megnéztem a villanyórát. Az éjszakai sugárzás volt +60 ezerrel nyomta meg.
Megdobbent 2011.11.08. 23:57:55
cso zsi 2011.11.09. 01:19:11
pl. g.co/maps/yatpm
Na, ezen csinálj egyénileg valamit, azon kívül hogy egyéni a kéménylyuk. Szoba-konyhás lukak, a kémény a konyha végében, amiből szinte mindenki fürdőt csinált, mi mással, mint villanybojlerrel.
De van itt egy újabb építésű, 3 vagy 4 emeletes: g.co/maps/e33jv
40 éven keresztül kéményes gázbojler volt benne. Elromlott. Na, milyen feltételekkel akartak a földszinti lakónak új gázbojlert felszerelni?
Igen, kéménybélelés. Az ott, ha jól tudom, nem egyéni, hanem gyűjt. De nem akarok hülyeséget beszélni.
Mindenesetre villanybojlere van azóta.
dr. Bértollnok 2011.11.09. 08:48:26
Nem értem, mit akartál ezzel mondani?
Engem fölösleges fikázni, mert lyukra fogsz futni.
ad 1.
A házat, amiben lakom, 1896-ban építették és a Belvárosban van.
ad 2.
Az egyik diplomám építészmérnök.
Felhívnám szíves figyelmedet, hogy érzésem szerint baromi nagy ellentmondásba keveredtél amikor kétségbe vonod az egyéni, lakók által történő beavatkozásokat, aztán rögtön arról írsz, hogy a fürdőszobát mindenki saját magának kóklerkedte be. És nehogy azt hidd, hogy CSAK villanybojlerrel! ((Nem tartozik ide, de léteznek ugyn,. kémény nélküli gázbijlerek is...))
Kíváncsi vagyok, Te milyen házban laksz. Elárulom Neked, hogy az egyik "belső" kerületi IKV-nál dolgoztam egy darabig valamikor a 80-as években. Hivatalos minőségben is -ha megengeded- valószínűleg sokkal jobban ismerem az általad leírt viszonyokat. Bizony vannak még olyan "bérkaszárnyák", amiről írsz, még ha azért csökken is a számuk (pl. tömbrehabilitációk miatt).
Ezek udvari lakásaiban a hátsó, nem homlokzati falban mennek a kéménykürtők, szépen egymás mellett, szintenként indulva. A legfelső szinten lakó már válogathat belőlük, melyiket vésse meg. Fiktív példa: kimegy a függőfolyosóra Lakatos Renátó építőiparban "járatosságot szerzett" lakó és benézi, hogy a lakása feletti tetőn a hátsó határoló falon megy fel egy kéménytest, van benne vagy 6-8 kéménykürtő. Nem xarozik, bemegy a szobába elkezd vésni, mert tuti találat lesz mérés nélkül is. Talál is, és rögtön beállítja a guberált salgótarjáni vasöntöde által 1960-ban gyártott sparheltet, amiben el lehet égetni a bontott parkettát, fűt mint állat. Az viszont konkrét emlékem, amikor egy ilyen lakó a két évvel korábban általunk berakott dúcolást tüzelte el, a kályhájában! :-)
A két-három szinttel lejjebb lakó, aki meg esetleg nem parapet konvektorral fűt, hanem kéményessel, esetleg furcsa dolgokat fog tapasztalni...
pengusz 2011.11.09. 09:26:02
A többi nem kötözködésnek ment, csak gondoltam akkor végre egy laikus és egy szakértő beszélje ki ezt a témát is :)
"Csak mi magyarok ilyenek vagyunk, a szabályokat megb*ssz*k, aztán ha lesújt a korbács akkor meg világfájdalmat játszunk, hogy minket szerencsétleneket mindenki bánt... "
Nos nekem azzal van csak gondom, hogy ugyan nálam van egyedi kémény, és egyedi mérő (képesített szerelő csinálta a hálózatot! tehát nem baxtam meg a szabályokat), az a korbács mégis rám sújt le, és nem a szabálytalankodóra :D
Engedtessék meg, hogy ezek után világfájdalmat szimuláljak :D
MaCS_70 2011.11.09. 10:08:53
Halihó!
Igen, ugyanez lenne a véleményem.
Annyit hozzátéve, hogy ha a gyerekeid életét is veszélyezteted, az csak ront a helyzeteden.
30e forintért reszkírozni egy gázrobbanást? Gondolkozz már!
Üdv: MaCS
MaCS_70 2011.11.09. 10:17:23
Halihó!
Azért ez sem normális dolog ám!
Már miért lenne indokolt a tetősíkig visszabontani a nem használt kéményt? Miért ne lenne elég mondjuk elfalazni, alul-felül lezárni?
1. Egy visszabontás, tetőjavítás sok százezres költség.
2. A kémény tartja a tetőantennát.
Engem rohadtul irritál, hogy egy lezárt kémény után fizetem a kéményseprőt úgy, hogy parapetes kazánnal fűtök. Legutóbb mondtam is a kéményseprőnek, hogy a ház tetején csak egy antennatartó van, belül ugyan üreges, de nem lyukas, úgyhogy elég nehéz lenne benne huzatot mérni, különösen, hogy alulról se fér hozzá.
Beírta, hogy rendben, én meg fizethetem a díjat.
Ez azért nincs így rendben.
Egyébként mindenben egyetértek Veled.
Üdv: MaCS
_atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2011.11.09. 10:24:26
Te se vagy bonyolultabb, mint egy faék. Ha télen nyitott ablaknál alszom, akkor jól betakarózom, még sapkát is húzhatok. Isteni jót lehet így aludni.
_atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2011.11.09. 10:25:57
:)))
_atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2011.11.09. 10:31:28
Azt hiszem, ez szabálytalan.
MaCS_70 2011.11.09. 10:45:20
@atpijkamo:
Halihó!
Lehet, hiszen minden lehetséges, de miért?
Az antennaárboc a padlástér födémjére támaszkodik, a "kémény" csak plusz oldalirányú rögzítést biztosít.
Sajnos elég magasra kell emelni az antennát, mert lavórban van a ház.
Üdv: MaCS
_atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2011.11.09. 10:47:38
dr. Bértollnok 2011.11.09. 11:59:38
Azért ilyen a szabályozás, mert magyarisztánban élünk. Az átlag állampolgár azzal kezdi, hogy egy előírás mely részének a be nem tartása nem jár szankciókkal. Na azt nem is fogják betartani. A szabályozás során is ebből indulnak ki, nem a nehézkes, idő és pénzigényes szankciókat erőltetik (pl. gázelzárás amivel max fenyegetnek), hanem a trükközéseket próbálják meg leszűkíteni.
Nálunk az "okos" a Te elképzelésed szerinti megoldásnál (amivel tulajdonképpen egyet értek) a következőt csinálhatja. Bevallja, hogy nem üzemel a kéménye, a kéményseprő kap egy ezrest, aki innentől nem akar bemenni.
Ezért praktikusan "akinek van a tetőn kémény, az fizet és punktum" szerű szabályozás született.
dr. Bértollnok 2011.11.09. 12:00:46
Kvázi füstadó! :-)
pengusz 2011.11.09. 13:16:13
30e forintért reszkírozni egy gázrobbanást? Gondolkozz már!"
Nem lenne egyszerűbb annál az 1 embernél lekapcsolni a gázt, akinél szabálytalanság van? Ha nem fizet, érdekes módon meg tudják oldani a lekötést.
A posztbéli esetnél meg mondjuk a munkálatok megkezdésekor csinálnának egy nyomáspróbát, értesítik hivatalosan (!) a közösképviselőt, és mire kész a felújítás a házban is rendezik a dolgokat, így mindenki boldogan él, amíg meg nem hal...
pengusz 2011.11.09. 13:17:10
És így már 2000.- kell fizetni a kéményseprőnek :)
Van_mikrohullámú_sütőtök? 2011.11.09. 15:12:35
"Bevallja, hogy nem üzemel a kéménye, a kéményseprő kap egy ezrest, aki innentől nem akar bemenni."
Nálunk az a helyzet, hogy üzemel a kémény, fizetem is a takarítás díját, de nem akarom, hogy bejöjjön a kéményseprő, mert ha jól is megcsinálná inkább összerondít mindent. Így megcsinálom minden évben rendesen saját magam mégpedig 1 helyett 2 alkalommal.
Oké, áramlás- és tömítettségmérőm nincs, de 150-es nemesacél bélelt 2 éves kémény van fatüzelésű kazánon, keféim, súlyaim vannak már hozzá, a huzat meg nem hogy a lángot, de a gyufát is elviszi (a gáz parapetes, külön). Kamerával is végig szoktam nézni a teljes kéményüreget.
Így kifizetem az el nem végzett munkát és még jattot is kap, hogy nem jön be. Mondjuk egyik sem erősködött, hogy be akar jönni dolgozni, rendes utcai ruhában érkeznek pénzt behajtani, mindenféle szerszám nélkül...
bikmakk · http://srbija.blog.hu 2011.11.10. 03:14:23
moderátor07 2011.11.14. 11:08:22
Az eredetihez csak annyit hogy némi tulajdonosi felelősség azért a társasházi lakóktól is elvárható 2011-ben.
gaqlambász 2012.09.22. 15:35:00