Ideapad-tulajdonosoknak már késő bánat, a többieknek viszont közérdekű információ lehet laptopválasztásnál, ha tudják, hogy a Lenovonak már csak Thinkpadre van magyar szervizpartnere, amúgy küldik ki a cuccokat Lengyelországba. Sőt, embert nem lehet elérni a román callcenteren kívül. Persze naiv ügyfél még 2 hónapja se várja a gépét, úgyhogy majd visszatérünk rá szeptemberben.
Belenéztem néhány olvasói levélbe és úgy érzem garanciális szerviz bénázásban a Lenovo laptop szervize dobogós helyezést ér el. Történetemet azért is írom le, hogy kicsit kiengedjem a gőzt, az ügy még nem zárult le, a hibás gép bejelentése 50 napja (márc. 21.) történt. A sztori viszont szerintem megéri a közösségi szurkolást! Az asztalt eddig egyetlen felelős személyre sem tudtam ráborítani, mert gyakorlatilag elérhetetlenek!
Előzetesen annyit kell tudni, hogy 2012. március 6. óta a Lenovo Ideapad termékcsaládjának garanciális szervizelését kizárólag a lengyelországi Jabil végzi. A gépek szállítása a UPS feladata. Hivatalos Lenovo képviseletet Magyarországon nem lehet elérni. Utána lehet nézni, javaslom a lenovo.hu, lenovo.com, facebook, google négyszöget próbálgatni. A garanciális hibabejelentés egy Romániában működő call-centeren (http://teleperformance.com/) keresztül lehetséges a +36 80 987 425 telefonszámon. Ez a call-center veszi fel a kapcsolatot a UPS-el és a Jabillal. Szerintem ebből már lehet sejteni, hogy lesznek itt problémák! Kissé túl sok cég foglalkozik egy darab nyomorult hibás eszközzel.
A konkrét történet a következő:
Egy 2011. november végén vásárolt Lenovo Ideapad Z570-es gépről van szó. A laptop képernyőjén 2012. március 20-i bekapcsolást követően a gyári lenovo üdvözlő felirat eredetileg kék háttere piros színben pompázott. A Windows7 elindulását követően úgy nézett ki a kép, mintha egy piros harisnyát húztak volna a kijelzőre. És a harisnyát még mozgatják is közben. Felhívtam a call-centert, ahol megkértek, hogy nyomkodjam (???) meg a gép zsanérjait, mert ilyen hiba előfordulhat (egy 4 hónapos gépnél?) a zsanérnál található kábelek kontakt hibájából. Megmozgattam, nem történt semmi, ezért regisztrálták a hibát és közölték velem, hogy csomagoljam be a számítógépet és várjam a UPS futárt, valószínűleg másnap érkezik.
A futárra 2 napig vártam, majd megint felhívtam a call-centert. Ott közölték, hogy utánanéznek mi történhetett. Persze nem történt semmi. Elég régen volt, ezért már nem emlékszem hány napig telefonálgattam mire megnyugtattak, hogy ne aggódjak, akik aznap jelentettek be hibát mint én, azokhoz szintén nem ment ki a futár! Ez azért történt mert a call-center nem adta át a szükséges adatokat a UPS-nek! Hát baromira megnyugodtam ettől a szövegtől!Végülis nagy kegyesen március 28-án újra regisztrálták a hibabejelentésem, amire másnap jelentkezett is a futár. Mivel ez 17 óra körül (irodazárás után) történt, már nem tudtam átadni neki a gépet. Másnap, március 29-én, végülis a UPS elvitte a hibás gépet (amit azóta sem láttam).
A UPS tracking kódja szerint a laptop április 2-án érkezett meg a lengyelországi Jabil szervízbe. Nem emlékszem már pontosan, de 3-4 napra rá felhívtak a call-centertől, hogy pontosítsunk, mert nem találják a gép hibáját! A szerviz szerint tökéletesen működik! Én erre annyit mondtam, hogy oké, de nem szeretném hogy amikor visszakapom a gépem még mindig rossz legyen, mivel nehezen tudom elképzelni, hogy a UPS futár szerelte volna meg a gépet (sicc!). Illetve az sem valószínű, hogy a hőingadozástól vagy rázkódástól javult meg a laptop. Emlékeztetőül jegyezném meg, hogy a hiba bejelentését követően még 1 hétig nálam volt a gép, hibásan használtam (a szemem majd kifolyt), hoztam-vittem és nem javult meg magától. Az elvárásom az lett volna, hogyha a hiba már nem is jelentkezik cseréljék ki azt az alkatrészt, ami okozhatta a jelenséget. Itt le is zárult egy fejezet.
Itt jegyezném meg, hogy a call-center önmagában megérne egy bejegyzést! A gépi menüválasztó hang teljesen beteg. Elsőre miatta hittem azt, hogy valójában egy kínai call-centerrel beszélek. Épp csak nem azzal kezdi, hogy: "Kööö-szön-jüüüük, hogy aaaa Lenovóóóó-t híívta, kicci, occó géé-peeket áru-lunk...". A teljes képzavar akkor áll be, amikor egy hús-vér ügyintézőhöz jut az ember, ugyanis nyilván ők sem a "megszokott" módon törik a magyart (United Colors of B...). Ezzel nem is lenne gond, sőt nagy riszpekt a dolgozóknak! Lássuk be, nem könnyű ilyen körülmények között például egy bonyolultabb email címet lediktálni! :-)
Azért is elismerésre méltó a call-center helyzete, mivel nincsenek ők sem túl sok információval ellátva. Az alábbi kérdésekkel simán meg lehet őket izzasztani:
1. hogyan lehet a Lenovo-nak hivatalos úton reklamációt tenni?
2. a lenovo.hu tulajdonképpen kinek a birtokában/kezelésében van?
3. a lenovo@lenovo.hu-ra küldött panaszbejelentésre miért nem reagál senki?
4. a http://www.facebook.com/LenovoMagyarorszag oldalt mégis ki üzemelteti?
Visszatérve a szerviz folyamatra, 3-4 nap elteltével megint felhívtam a call-centert (baromi türelmes voltam), hogy mire jutottak. Azt válaszolták, hogy tesztelik a gépet a hiba még mindig nincs meg. Ezután kezdtem sűrűbben hívni őket, mert egyre gyanúsabbá vált, hogy a call-centernél mindig valami mást mondtak, hogy épp mit csinálnak a lengyel szervizben (nincs hiba, tesztelik, javítják). Ez így ment kb. április 25-ig, amikor egyértelműen közölték velem, hogy a hiba megvan! A gépet javítják! Egyébként igazából túllépték a 30 napos javítási határidőt. Ezt nagyon korrekten a call-center ügyintéző mondta és hozzátette, hogy innentől kérhetem a gép cseréjét, ami viszont eléggé elhúzza az ügyintézést. Ebből adódóan én úgy gondoltam inkább fejezzék be a javítást és kapjam vissza a gépem. Sajnos április 30-ig megint nem történt semmi. Amikor felhívtam a call-centert azt mondták, hogy a gépet még tesztelik és nem lehet tudni mikorra lesz kész! Na ekkor szakadt el a cérna. Közöltem a call-centerrel, hogy most azonnal csomagolják össze a gépet (akármilyen állapotban is van) és küldjék vissza egy csereutalvánnyal egyetemben! Az ügyintéző ezt úgy gondoltam felfogta, mert azt mondta továbbítja a kérésem a lengyel szerviznek és valószínűleg 3 napon belül megkapom a csomagot.
Mindig is volt egy olyan érzésem, hogy jogilag semmi esélyem kárpótlást, vagy kompenzációt kérnem. Ezen a ponton viszont úgy gondoltam megpróbálom a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságot megkérdezni, hogy mégis mik a lehetőségeim. Erre ők telefonon közölték velem, hogy a garanciális javításnak semmilyen határideje nincs, ezért komolyabb gépek esetén (nehéz alkatrészbeszerzés) simán lehet több hónap is a javítás, ezért várjak. Maximum arra hivatkozhatok, hogy aránytalan károm származik az elhúzódó javításból.
Május 3-án délután kiváncsi voltam hol jár a csomag, ezért felhívtam a call-centert. (És ekkor kezdtem az ügyintézők fizikai bántalmazásán gondolkodni.) Közölte velem az ügyintéző, hogy bár én ugyan kértem a gép azonnali visszaküldését, de csodával határos módon pont azon a napon fejezte be a szervíz a tesztelést(???), már össze is csomagolták és már a javított gépet adták át a UPS-nek szállításra. És meg is kaptam egy UPS tracking kódot, hogy a fuvarlevelet megnyitották április 30-án!
Azóta ezzel a tracking kóddal kelek és fekszem. A gép ugyanis azóta is a lengyel szervízben van (a UPS szerint). A call-center-nek pedig fogalma sincs róla mi van a számítógéppel. Állítólag a szervíztől nem kapnak kielégítő tájékoztatást! Ez a helyzet ma!
2011-ig a Lenovo márka nagy híve voltam. Ezt a levelet egy T400-as gépen írom, amiben 2 éve az Albacomp egy processzorhűtőt úgy cserélt ki, hogy a hibát 1 óra alatt bevizsgálták, a számítógépet azt követően elhoztam. Majd amikor értesítettek, hogy megérkezett a cserealkatrész visszavittem a számítógépet és megvártam a cserét. Olyan egyszerűnek gördülékenyen ment. Ezért - és a tapasztalt megbízhatóságért - ajánlottam is mindenkinek a márkát. A teljesség miatt le is írom, hogy a Thinkpad-eket továbbra is szervizelik Magyarországon.
Most ha valaki azt mondja: Lenovo. Azt mondom "Fussatok bolondok!", hogy klasszikust idézzek :-)
Az vegyen Ideapadot, akit nem zavar ha a garanciális szervizelése esetleg 2 hónapig is tarthat.
Panaszomat telefonon több Lenovo márkával foglalkozó kereskedésnek elmondtam. Próbáltam rajtuk keresztül elérni magyarországi Lenovo illetékest. Türelmesen meghallgattak, majd közölték, hogy ők is csak a call-centert tudják javasolni. Elküldtem a panaszt a lenovo@lenovo.hu -ra, amit a LenovoMagyarország facebook oldalán találtam. 4 napja nem reagáltak. Találtam egy fax számot, amire szintén elküldtem egy levelet, hogy hívjanak már vissza. Eredmény semmi. A gépet pedig várom.
Állítólag kompenzálni fog a szervíz. Mégis mivel? Visszatekerik az időt?
Történetem szervízkódokkal és UPS tracking számokkal tudom igazolni.
Üdvözlettel:
Zoltán
Az utolsó 100 komment: