A BKK szerint ellenőreik nem állították, hogy hamis volt naiv ügyfél elvett jegye. A probléma az volt szerintük, hogy kétszer kezelték a jegyet. Naiv ügyfél viszont határozottan emlékezik, hogy ő biztosan nem kezelte kétszer a jegyet, aminek a párját immáron Önök is megtekinthetik. Erről állították a BKK ellenőrei, hogy "olajos", és hogy "már kétszer kezelték". Hallottunk mi már jegykezelőhibáról korábban többször, de egyáltalán semmi nyoma gyengén nyomott bélyegzőnek (eredeti felbontásban itt vizsgálható közelebbről). Úgyhogy sajnos továbbra sem tudjuk elfogadni, hogy naiv ügyfél bármiben hibás lett volna.
Azért néhány hasznos információ kiderül (kiemelések tőlem), például, hogy a karszalagot viselő biztonsági őrök is ellenőrizhetik a jegyeket, de nem pótdíjazhatnak. Illetve hogy a belső ellenőrzések során BKK pénztárban még nem találtak hamisított jegyet, mindenhol máshol viszont igen. Arról is tudnak, hogy ipar alakult a használt jegyek kimosására. Már nagyon várjuk az elektronikus jegykezelést, és a teljesen új típusú problémákat, mert ezeket már nagyon unjuk!
A Tékozló Homár blogon Hamis jegyet árul a BKK - vagy hazudnak a munkatársaik címmel megjelent bejegyzéssel kapcsolatban az alábbiakról tájékoztatjuk. Határozottan visszautasítjuk a blogbejegyzés címét és annak bevezetőjét, ugyanis tartalma egyértelműen valótlanságokat tartalmaz. Eddig egyetlen egyszer sem bizonyosodott be az, hogy hamis jegyet árusítanának a BKK jegypénztáraiban, s visszautasítjuk azt a sugalmazást is, miszerint a BKK rendszeresen ellopja az utasok érvényes jegyét. A bejegyzés írója – azon túl, hogy leközölte egy utasunk észrevételeit – sajnos kritika nélkül vette át azt, valamint egyoldalúan és hatásvadász módon kommentálta az esetet, ami véleményünk szerint a bejegyzés hitelességét vonja kétségbe.
A leírt esettel kapcsolatban vizsgálatot folytattunk.
A vizsgálat során kiderült, hogy az említett hölgy utasunk pótdíjazása július 22-én 8:30-kor történt a Batthyány térnél. A jegyellenőrzést végző kollégánk a meghallgatása során elmondta, hogy kérésére a hölgy utasunk egy olajjal átitatott, kétszer érvényesített vonaljegyet mutatott fel és adott át neki. A jegyen a kétszer megtörtént kezelés jól megkülönböztethető és látható volt. Kollégánk a hölgyet erről tájékoztatta és pótdíjazást kezdeményezett vele szemben. A kétszer kezelt jegyet a pótdíjazást elismerő nyilatkozathoz csatolta, hogy egy esetleges vizsgálat során a pótdíjazás oka egyértelműen bizonyítható legyen. Munkatársunk azt is jelezte, hogy - a blogban leírtakkal ellentétben - nem mondta, hogy a jegy hamis lenne. Az adminisztrálás során a jegy kétszer történt kezelését tüntette fel a pótdíjazás okaként. A jegyellenőr azt is közölte, hogy az utas egy másik jegyet is mutatott neki, ami szintén olajjal volt átitatva, de már azon is két érvényesítés volt látható. Kollégánk elmondása szerint, erről is tájékoztatta az utast, de azt a jegyet nem vonta be.
Annak körülményeit nem ismerjük, hogy az utas miként tudott lejutni a metróba.
Előfordulhat olyan, hogy az ellenőrzést végző személyek nem veszik észre, hogy valaki nem rendelkezik érvényes jeggyel vagy bérlettel és az utas "átcsúszik" az ellenőrzésen. Ám ilyen esetekben mindig az utas felelőssége, hogy az utazás során érvényes jeggyel, vagy bérlettel rendelkezzen. Ennek kapcsán, a blogbejegyzésben kérdéseket fogalmaztak meg a metróvonalakon dolgozó biztonsági őrök munkáját érintően is. Tájékoztatjuk, hogy a BKK jegyellenőrei mellett valóban végeznek biztonsági örök is jegyellenőrzést, akik előírás szerint karszalagot és kitűzőt viselnek. Fontos azonban megjegyeznünk, hogy a biztonsági őrök korlátozott jegyellenőri feladatokat látnak el, azaz pótdíjazást nem végezhetnek, de kizárhatják az utazási jogosultsággal nem rendelkező személyeket az utazásból.
A blogbejegyzés egyik fontos momentuma, hogy a hölgy utasunk állítása szerint az érvénytelen jegyet a BKK jegypénztárában vásárolta. Jelen esetben viszont irreleváns, hogy utasunk hol vásárolta a jegyet, ugyanis senki sem állította arról, hogy hamis lenne. A probléma azzal volt, hogy a jegy kétszer volt kezelve.
Hamis jegy esetében, amennyiben a panaszos a kérdéses jegyet vizsgálatra át tudja nekünk adni, mód van a kereskedelmi rendszerben történő visszaellenőrzésre (hol, mikor, ki adta el), illetve független szakértői vizsgálatot is el lehet végeztetni. Az eladás helyének és idejének pontos ismerete esetén a pénztárakban kiépített kamera rendszer felvételei kikérhetőek, a felvétel megtekintése elősegítheti a panasz elbírálását. Ehhez azonban mindenképp szükséges utasunk együttműködése. Az ilyen helyzetek tisztázására ez lehet az egyik legjobb megoldás. Viszont ismételten hangsúlyozzuk: a blogban leírt esetben nem hamis jegyről, hanem kétszer kezelt jegyről volt szó!
Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója néhány hónappal ezelőtt pont az ilyen panaszok miatt döntött egy független értékesítés-ellenőrzési szakterület felállításáról.
Az említett szakterület munkatársai folyamatosan próbavásárlásokat végeznek a jegy- és bérletértékesítési területeken (a BKK jegypénztáraiban és szerződéses partnereinknél, bliccelve teszik próbára az ellenőröket). Kollégáink a munkájuk során eddig egyszer sem vásároltak hamisított jegyet, vagy bérletet BKK pénztárban. Egyéb értékesítő helyeken, viszonteladóknál (pl.: kisbolt, újságos pavilon) viszont már több esetben vettek hamisított vonaljegyet és gyűjtőjegyet, minden esetben büntetőfeljelentést tettünk és együttműködünk a hatóságokkal. Rendszeresen tapasztaljuk azt is, hogy ismeretlen személyek felhasznált jegyeket, lejárt érvényességű bérletet kéregetnek az utasoktól különböző közterületeken. A begyűjtött jegyeket és bérleteket különböző módszerekkel újra felhasználhatóvá teszik. Rendszeres, hogy az érvényesítő bélyegző lenyomatát vegyszeres kezeléssel eltávolítják és később azt hivatalos jegypénztárak, viszonteladók közvetlen környezetében értékesítik, hogy a hivatalos eladás látszatát keltsék. Az elektronikus jegyrendszer erre végleges megoldást jelent majd.
A feltárt ügyekben minden esetben rendőrségi feljelentést tettünk. Az újfajta ellenőrzési mód eredménye tehát már most is látszik, így utasaink érdekében a jövőben is folytatni kívánjuk ezt a fajta munkát.
Üdvözlettel:
Budapesti Közlekedési Központ
Sajtókommunikációs Iroda
Az utolsó 100 komment: