A kérdésekre a válaszokat igyekszünk megtudni a BKK-tól, de vajon ön hogy érzi, jogos felháborodás vagy eltúlzott panasz olvasónk levele? Szavazzon!
Sziasztok!
Úgy gondoltam elküldöm ezt nektek is, legyen min csámcsogni.
Budapesten a metrón kívül nem lehet olyan tömegközlekedési eszközt találni, ahol ne botlanánk szemmel láthatóan koszos, ittas, drogos, hangoskodó, kötekedő, akrilkádat szállító, vagy egyszerűen csak büdös emberekbe. Olyan emberekbe, akik egyértelműen nem felelnek meg az utazási feltételeknek még ha jegyük lenne is. A BKK ennek megakadályozására semmit nem tesz. Grátisz ha mindezt kocsi híján egy 3 hónapos gyerekkel kell lenyelned miután te is és a feleséged is minden hónapban megveszitek a bérletet.
Ezt a levelet ma küldtem a BKK-nak, kíváncsi leszek érkezik-e válasz. Felhúztam magam, a mai szitu volt a pont az i-re.
Üdv:
A.
Jó napot kívánok!
Nevem ...... Attila, az alábbi történettel kapcsolatban szeretnék konkrét kérdéseket feltenni, illetve panaszt tenni.
Ma, Budapesten, a 74-es troli Károly Körút (Astoria M) megállójában szerettek volna az utasok felszállni 2 babakocsival. Indulás: 15:06 Járatszám: 708
Miután befordult a troli, egy szemmel láthatóan koszos, ápolatlan férfi fent maradt, egy egyértelműen túlméretes csomaggal az elsőbbségi helyeknél. Nem tudta a két anyuka a két babakocsit felrakni a troli számukra fenntartott részére. Sem az én kérésemre, sem a trolivezető kifejezett felszólítására nem volt hajlandó elhagyni a járművet. Nem értett a szóból.
Kérdésemre, hogy mi ilyenkor a rutin és hogyan fogja megoldani ezt a helyzetet a vezető, azt a választ kaptam, hogy ilyen helyzetekre nincsen a BKK-nak megoldása, ő nem hívhat sem rendőrt, sem közterületest. A BKK rutinja ebben az esetben véleménye szerint az, hogy nem tesznek semmit és a troli menetrendszerűen elindul. A megoldás az lett, hogy az egyik kismama, a vezető ajtajánál lévő közlekedő folyosóra tolta be a babakocsit. A másik babakocsi pedig a kijelölt helyen utazott, a banános ládák mellett.
Utazásaim során, gyakran találkozom a BKK járművein olyan utasokkal, akiket ruházatuk tisztasága, viselkedésük, szaguk, ittas állapotuk miatt egyértelműen ki kell/ki kéne zárni az utazásból. Kérem vizsgálják ki panaszomat és ezen kívül, kérem válaszoljanak a kérdéseimre.
1.) Hogyan és mikor szállítható le a járműről az a személy,aki az utazási feltételeknek nem felel meg?
2.) Ki az, aki az ilyen személyt leszállíthatja/leszállítja a járműről?
3.) Ilyen esetekben mi a vezető részére kiadott cselekvési terv?
4.) Milyen felelőssége van ebben a konkrét és a hasonló esetben/esetekben a jármű vezetőjének?
5.) Szabályos-e a babakocsit a közlekedő folyosón szállítani?
6.) Helyesen járt-e el a vezető, amikor szemet hunyt az egyértelmű szabályszegés felet,t ami a túlméretes csomagot illeti és azt az információt adta,hogy ő ez ügyben nem köteles semmit tenni, a troli elindul.
7.) Amennyiben csak közterület felügyelő szállíthatja le az utazási feltételeknek nem megfelelő utast, a vezető kérhet-e/köteles-e a közterület felügyelettől intézkedést kérni?
8.) Amikor az utasok a vezető felé jelzik a problémás személyt, van-e bármiféle kötelezettsége a vezetőnek?Lássuk be, alapvető dolog kellene, hogy legyen a biztonságos, nyugodt, tiszta légkörű utazás biztosítása legalább kisgyermekek számára. Az már csak hab a tortán, hogy a Károly körúti troli megálló ötméteres körzetében 10 darab hamutartót legalább találhatnak a kávézók asztalainál. Ezekre az asztalokra vajon vonatkozik-e a nemdohányzókról szóló törvény? Nem vagyok egy házmester típus, de elegem van abból, hogy autó híján koszban, bűzben, kényelmetlenül kell utaznia a feleségemnek és a kislányomnak. Szomorú.
Mellékelem a trolin készült fényképet.
Várom válaszukat.
UPDATE szept. 4. 14:58
A posztot elküldtük a BKK-nak, akiktől olvasónk kérdéseire az alábbi, meglehetősen pontos válaszokat kaptuk.
Az Ön által hivatkozott cikkben feltett kérdésekre az alábbiakban küldjük a BKK és a BKV válaszát.
1) Hogyan és mikor szállítható le a járműről az a személy, aki az utazási feltételeknek nem felel meg?
A BKK Üzletszabályzatának III. Személyszállítási szolgáltatás igénybevételének részletes feltételei (Utazási feltételek)című fejezete egyértelműen rögzíti, hogy „Az az utas, aki az alábbiakban felsorolt tilalmak bármelyikét megszegi, a viteldíj megfizetésétől függetlenül az utazásból kizárható (a kizárást akár a Szolgáltató, akár a BKK dolgozói foganatosíthatják), és vele szemben a BKK a hálózat rendelkezésre-bocsátási szerződés megszegése jogcímén – a Díjszabásban foglaltak szerint – pótdíjazást kezdeményezhet.
A BKK-val szerződött Szolgáltató a személyszállítást megtagadhatja, illetve az utast a személyszállításból kizárhatja, ha az utas:
- ittas vagy bódult,
- magatehetetlen személy, kísérő nélkül;
- botrányosan viselkedik, vagy más módon a többi utast magatartásával zavarja.
- magatartásával vagy állapotával a közlekedés biztonságát, saját és utastársai testi épségét, egészségét, a jármű vagy berendezéseinek épségét, tisztaságát veszélyezteti,
- ruházatával, poggyászával, illetve magatartásával vagy más módon a járművet, utastársai ruházatát vagy az utasok poggyászát beszennyezheti,
- csomagolatlan, vagy nem visszazárhatóan nyitható csomagolású élelmiszerével, vagy italával mások ruházatát, testi épségét vagy a jármű tisztaságát veszélyezteti,
- a járműbe kézipoggyászként be nem vihető tárgyat vagy nem szállítható állatot vitt be, illetve kísérel meg bevinni,
- a szolgáltatást jogosulatlanul veszi igénybe és menetjegyet felszólításra vagy ellenőrzéskor sem vált,
- a személyszállítási szerződés megkötését tanúsító vagy utazási jogosultságát más módon bizonyító igazolást, illetve kedvezmény igénybevételére jogosító igazolványát – felhívás ellenére – nem mutatja fel,
- a menetdíj, menetdíj-különbözet vagy a pótdíj megfizetését megtagadja,
- az utazási feltételeket nem tartja be.A BKK jegyellenőrei kizárólag felszólítás útján szerezhetnek érvényt annak, hogy az utazási feltételeket megsértő utast leszállásra bírják, ennek érdekében fizikai kényszert nem alkalmazhatnak.
A BKK jegyellenőreinek (a járművezetőkhöz hasonlóan) jelenleg nincs törvényileg biztosított jogosultságuk arra, hogy a járműveket beszennyező és mások kulturált utazási körülményekhez való jogát sértő megjelenésű és/vagy viselkedésű utasokat szóbeli felszólításon kívül más eszközzel arra bírják, hogy a járművet elhagyják. Ilyen jogosultság hiányában jelenleg a BKK is törvénysértést követne el, amennyiben munkatársai fizikai erőszakot alkalmazva távolítanánk el a járműről az utazási feltételeket megszegő utasokat (jegy nélkül utazó vagy a többi utas terhére lévő személyeket).
2) Ki az, aki az ilyen személyt leszállíthatja/leszállítja a járműről?
Amennyiben a problémával érintett járművön közterület-felügyelőkkel együtt szolgálatot teljesítő jegyellenőr tartózkodik, és a renitens utas az ellenőr kérésére nem hajlandó leszállni, abban az esetben a jegyellenőr köteles a hatósági jogkörrel rendelkező, szükség esetén fizikai kényszer alkalmazására is jogosult felügyelők közreműködését kérni az utasnak a járműről történő eltávolítása érdekében. Abban az esetben, ha a járművön nem tartózkodik közterület-felügyelő vagy rendőr, a BKK jegyellenőreinek lehetőségük van arra, hogy telefonon kérjenek rendőri segítséget az utassal történő intézkedés eredményes lefolytatásához.
Alábbiakban kérdéseire a BKV adott választ:
3) Ilyen esetekben mi a vezető részére kiadott cselekvési terv?
Nem cselekvési terv van, hanem belső, a járművezetőkre vonatkozó utasítás, amelynek lényege: kialakult konfliktushelyzetben a jármű vezetőjének úgy kell eljárni, hogy azzal a többi utas érdekei lehetőleg ne sérüljenek.
4) Milyen felelőssége van ebben a konkrét és a hasonló esetben/esetekben a jármű vezetőjének?
A járművezetőnek mérlegelnie kell a konkrét ügyekben, mert egyik oldalról az intézkedés hiányát, a másik oldalról a túlkapást kérhetik rajta számon.
5) Szabályos-e a babakocsit a közlekedő folyosón szállítani?
Nem szabályos.
6) Helyesen járt-e el a vezető, amikor szemet hunyt az egyértelmű szabályszegés felett ami a túlméretes csomagot illeti és azt az információt adta, hogy ő ez ügyben nem köteles semmit tenni, a troli elindul.
Túlméretes tárgyat lehet szállítani viteldíj ellenében, így nem jár el a járművezető szabálytalanul, ha engedi az utast felszállni, csak akkor, ha a tárgy veszélyes, büdös, vagy szennyezett.
A járművezető helyesen járt el. Nem azt az információt adta, hogy nem köteles semmit tenni, hiszen felszólította az utast a leszállásra, hanem azt, hogy mivel nem száll le, nem tud mit tenni. Hatóságot hívni, vagy félre állni a konkrét ügyben súlyos hiba lett volna. Ráadásul nem is volt szabálytalan az utazás.
7) Amennyiben csak közterület felügyelő szállíthatja le az utazási feltételeknek nem megfelelő utast, a vezető kérhet-e/köteles-e a közterület felügyelettől intézkedést kérni?
A feltételeket be nem tartó utast a járművezető is felszólíthatja leszállásra, illetve a BKK ellenőrei is, sőt más utas is megkérheti, hogy leszálljon, de mást nem tehet. A BKK ellenőreinek és a Közterület Felügyelet hatáskörére a BKK válasza irányadó. A járművezető hatósági intézkedést akkor köteles kérni, ha veszélyhelyzet áll fenn. Egyéb esetben a járművezetőnek mérlegelnie kell, hogy van-e értelme a Közterület Felügyelet, vagy a hatóság intézkedését kérni, mivel a félre álló trolibusz utasai elhagyják a járművet és az esetet kiprovokáló utas elmegy, így nincs kivel szemben intézkedni és a félreállás indokolatlanná válik.
8) Amikor az utasok a vezető felé jelzik a problémás személyt, van-e bármiféle kötelezettsége a vezetőnek?
Igen van. Felszólíthatja az utast leszállásra, vagy a rendelkezésére álló eszközökkel segítséget kérhet.
Üdvözlettel,
Budapesti Közlekedési Központ
BKK Kommunikáció
Az utolsó 100 komment: