Egy igazi állatorvosi ló kerekedett Doki netes tévévásárlásából. A saját gyenge pontjait ő maga is felsorolja, a webshop és a futárszolgálat érvelési és egyéb hibáira tanácsadóink világítanak rá.
Sziasztok
A történetem a következő:
Hosszabb ideje szemezgetek valamilyen 65"-os LCD TV-vel, nem televíziózásra hanem elsősorban játékhoz és néha-néha egy film megnézésére. Eddig egy projektort használtam de eljárt felette az idő, nem HD felbontású stb. Így aztán nem volt feltétel, hogy ismert márka legyen, elsődleges szempont az ár és a méret.
Nemrég rábukkantam egy megfelelő paraméterekkel rendelkező készülékre egy ismert apróhirdetési oldalon (probléma no.1) egy kis vidéki kereskedés hirdetésében (probléma no.2) Mivel azért viszonylag tudatosnak gondolom magam, utánanéztem a kereskedésnek (weblap karbantartás alatt, már kb. egy hónapja, de a facebook oldal működik), a TV-nek (nem írtak róla rosszakat a felhasználók), fel is hívtam a kereskedőt, mert vásárlás előtt megnéztem volna azért, mit veszek. Megegyeztünk, hogy felhozza a budapesti üzletükbe és felhív. Aztán nem hívott, én pedig úgy gondoltam, hogy nem várok tovább, megveszem a neten keresztül, nagyon sok dolgot vásároltam így már, több százezer forint értékűeket is, talán egyetlen egyszer volt problémám, akkor az eladó vert át (hozzáteszem ugyanezen az oldalon vásároltam, intő jel lehetett volna), de nem számottevő összeggel. Szóval belecsaptam a lecsóba, katt vásárlás, katt ingyenes házhozszállítás (probléma no.3). Értesítés megjött, hozzák a TV-t.
Itthon maradtam, nem jó, ha nem személyesen veszem át, sosem lehet tudni, egyébként műszaki végzettségem van, tudom mit kell nézni (haha).
Megjött a futár a jelzett időpontban, segített levenni a baromi nagy dobozt, levittük az alagsorba, majd mondta, hogy nem lehet ott a kibontásnál, de kötöttem az ebet a karóhoz, szóval megvárta amíg kibontottam és belenéztem a dobozba, minden rendben levőnek tűnt, ezért nem kapcsoltam be (probléma no.4), kifizettem az utánvétel összegét és aláírtam az átvételt, és ebben a pillanatban elbuktam 145 ezer forintot. Futár el, én pedig felvittem a TV-t az emeletre, ahol a leendő helye volt, és büszkén letettem a padlóra, mikor a párom megkérdezte: Ezen még rajta van a fólia? , mondom persze, hát új. De hát furcsán törik rajta a fény - mondta. Na ez volt az a pillanat, amikor tényleg alaposan megnéztem a cuccot, első pillantásra csak annyit láttam, hogy kicsit meg van nyomva az oldala, gondoltam semmi gond, outlet cucc, olcsó volt, a hátlapja nem látszik. És akkor vettem észre a repedést. Végig a képernyő közepén, vízszintesen. Bazzz.
Kereskedő felhív, mondja, hogy tőle biztosan épen ment el a TV. E-mail a futárszolgálatnak, gyorsan válaszoltak, másnap visszaviszik a készüléket vizsgálatra. Közben a kereskedőtől kaptam pár képet, amin a TV csomagolása látható, meg maga a készülék is, bizonyítandó, hogy ép volt. A képeken látszik egy ilyen TV, szériaszám nem, meg egy doboz, ami nem az a doboz, ami nálam van… Bazzz 2.
Ezt meg is írtam neki, az én dobozomon egy német logisztikai cég logós ragasztószalagjai látszanak minden oldalon, a kapott képeken nincs ilyen. A válasz: neki csak ezek a képei vannak. Upsz. Másnap a futár visszavitte a TV-t a központba, elég gyorsan jött az értesítés a futárcégtől, hogy a csomag túlméretes (akkor miért vették fel) a TV gyári csomagolásában nincs töltőanyag, ami védi az elejét (dehát valahogy szállították eddig is) és a legszebb: miközben visszavitték a központba, tovább sérült, de töltsem ki a kárbejelentőt és fizetnek 50k-t, ennyi a felelősségbiztosításuk.
Nem voltam boldog, de gondoltam valahogy még kijöhetek jobban az ügyből, ezért megírtam nekik, hogy nem fogadom el ezt összeget, plusz óvatosan felemlegettem egy esetleges pert is, Válasz: töltsem ki a kárbejelentőt és várjam meg az ügyintézést. Oké.
Pár nap múlva átutalták a számlámra a kártérítést, ezután még ment egy levél, amiben megkérdeztem, hogy ez-e a végösszeg, a válasz az volt, hogy eddig terjed a felelősségbiztosításuk (akkor miért szállítanak több százezer értékű csomagokat) és itt már kb. tudtam, hogy ez bukta, mert még csatolták a levélhez a felhasználói feltételeik kivonatát, azt a részt, amiben fel van tüntetve, hogy a feladó kötelessége úgy becsomagolni az árut, hogy az alkalmazott szállítási és csomagkezelési technológiának megfeleljen.
Azért még írtam az eladónak egy levelet hátha érez némi felelősséget az ügyben, de lepattintott és a futárszolgálatra hárított minden hibát. Egy darabig gondolkodtam a peren, mert van pár furcsa momentum az ügyben, a más doboz a képeken, az, hogy nem webshopban hanem egy apróhirdetési oldalon hirdetnek, amire nem vonatkozik a 14 napos elállási idő (na ezt sem tudtam, eddig), így nem küldhetem vissza a készüléket, de végül letettem róla. Kit is pereljek be? A futárszolgálatot? Áthárítják a felelősséget a feladóra. A kereskedőt? Visszadobja a futárszolgálatnak. Úgyhogy ennyi volt, szolgáljon tanulságként mindenkinek, ha műszaki cikket vesznek addig semmit ne írjanak alá és ne fizessenek ki, amíg be nem kapcsolták vagy ki nem próbálták amit vettek, ha a futár nem hajlandó megvárni ezt, vigye vissza a cuccot oda ahonnan hozta.
Doki
Kedves Doki!
Valóban elégedetlenségre adhat okot, hogy sem az eladó, sem pedig a futárszolgálat nem vállalja a felelősséget a termékben keletkezett hibáért.
Ha a terméket az annak nyújtására szervezett távértékesítési rendszer keretében (pl.: interneten webshopból) rendelted meg, akkor a TV átvételét követő 14 napon belül élhettél volna a jogszabályban meghatározott indokolás nélküli elállási jogoddal, amelyet írásban kellett volna közölni az eladóval. Ez arra az esetre is vonatkozik, amikor kereskedőtől vásárolsz egy apróhirdetési oldalon!
Ha az indokolás nélküli elállási joggal nem éltél, illetve az arra vonatozó határidő letelt, akkor az igényedet csak abban az esetben tudod érvényesíteni, ha igazolni tudod, hogy a TV sérülése még annak átvételét megelőzően keletkezett, mert az eladó jótállási, illetve szavatossági kötelezettsége csak olyan hibákra terjed ki, amelyek még a teljesítés előtti okból keletkeztek. A bizonyítása ennek jelen esetben nehézségekbe ütközhet, de a leveledből az kiderült, hogy a gyári csomagolása a készüléknek nem védte a TV képernyőjét, amely a feladó hibája, így őt terheli a felelősség. Minden ilyen jellegű hibát csak később, az átvételt követően ellenőrizni, és a fogyasztó részéről feltételezni kell, hogy a készüléket haladéktalanul ellenőrzi és jelzi is a hibáit. Azt nem érezzük döntő bizonyítéknak, hogy a feladás előtt készült róla fénykép. Az azért mégsem várható el, hogy minden átvételkor közjegyző legyen jelen. Bizonyíték lehet az átvételkor jelenlévő tanúk vallomása, illetve az ekkor készült fényképfelvételek is.
Javasoljuk, hogy a kijavítás, kicserélés iránti igényedet mindenképpen jelentsd be írásban, belföldi tértivevénnyel ellátva az eladónak és a futárszolgálatnak is, akik a panasszal kapcsolatban kötelesek írásban, indokolással ellátva válaszolni legkésőbb a törvényben meghatározott 30 napos határidőben. Ha a cégek a panaszt elutasítják, dönthetsz úgy, hogy az igényedet az illetékes Békéltető Testület előtt vagy közvetlenül a bíróság előtt érvényesíted.
Ha a futárszolgálat elismeri a kártérítési felelősségét, akkor követeld rajtuk a károdat. Ha a biztosításuk csak 50 ezer forintig terjed, az nem jelenti azt, hogy többet nem fizethetnek, csak éppen azt nem a biztosítójuk állja.
Az utolsó 100 komment: