A Homár posztjainak igen jelentős részét adják azok a történetek, ahol olvasóink élve a modern kor vívmányaival neten vásároltak, hogy aztán azt a macerát, amit megspóroltak a fotelből való vásárlással, többszörösen is behúzzák maguknak a kiszállítás kapcsán, mert vagy nem jön a futár vagy nem azt hozza, amire számítottak. Ez a poszt az utóbbi helyzetre próbál felkészíteni mindenkit.
Kedves Homár!
Kérdéssel, mintsem panasszal fordulok hozzád, ugyanis az interneten válasz után kutatva inkább csak még több kérdőjelekbe botlottam.
Többször rendeltem már online. A legutóbbi három rendelésnél kétszer sikeresen átvétel előtt megengedte a futár, hogy ellenőrizzem a csomag tartalmát és épségét (elektronikai eszközök voltak, így amúgy is elengedhetetlennek éreztem ezt a lépést). Ma jött meg a harmadik rendelésem (telefon), amit édesapám vett át. Lelkére kötöttem, hogy ellenőrizze a küldeményt, azonban ezt a futár megtagadta tőle. Azt mondta, hogy elsőnek ki kell, hogy fizesse és ha esetleg kibontáskor panasza van, reklamálásra itt és itt egy telefonszám.
Kérdésem az lenne, hogy:
1. Valóban megtagadhatja-e a futárszolgálat utánvét esetén a csomag ellenőrzését? Én úgy tudom, hogy a postai csomagot nem bonthatom ki, de ezt igen. Sőt!)
2. Milyen esetekben van jogom ellenőrizni a csomagot, amit kaptam?
3. Hogy tudom kideríteni, hogy egy esetleges sérülés során a feladó hibázott( pl. eleve sérülten adta fel a pakkot, vagy rosszul csomagolta) vagy szállítás során következett be a károsodás (a szállító figyelmetlensége miatt)?
4. Ha mégis ellenőrizhetem a küldeményt, de nem találom rendben mi a következő teendő? Esetleg kötelezhetnek-e átvételre, mondván nekik csak a szállításra van szerződésük, minden mást az eladóval beszéljek meg.Köszönöm szépen előre is a segítségeteket!
Üdv.
H. A
Ez pedig a kisokos netes rendelés esetére:
Kedves H.A.!
Bár a webshopból történő rendelés számos előnnyel jár, az mindenképpen hátránya, hogy a terméket vásárlás előtt nem tudod kézbe venni, megvizsgálni, kipróbálni. További hiba lehetőséget rejt magában a termék kiszállítása, ha az átvételkor nem vagy elég körültekintő előfordulhat, hogy ahelyett, hogy végre használhatnád a beszerzett terméket, hosszú levelezgetésekbe kell kezdeni a szolgáltatóval, hogy egy hibátlan termék boldog tulajdonosa lehess.
Vegyük sorba, hogyan járjunk el a megrendelt csomag átvétele során.
Első lépésben, amikor egy termék megrendelése mellett döntünk olvassuk el a szolgáltató általános szerződési feltételeit, különös tekintettel a szállítás módjára, az átvétel szabályaira vonatkozó rendelkezéseket.
Amikor megérkezik a csomag beszéljük meg a futárral, hogy az átvételi elismervény aláírása előtt szeretnénk kibontani, és a tartalmát ellenőrizni. Jó tudni, hogy külön jogszabály nem kötelezi a futárt arra, hogy megvárja, amíg a csomagot kibontjuk. Az, hogy ezt megteszi-e nagyban függ attól milyen jogviszonyban áll a megrendelést teljesítő vállalkozással.
Ezt tegyük, ha kibonthatjuk árvétel előtt:
Miután alaposan megnéztük, hogy nincs-e vágás, vagy ütésnyom a csomagoláson, nézzük meg, hogy ténylegesen a megrendelt termék található-e a csomagban, illetve, hogy hibátlan-e a külleme. Ha mindent rendben találunk, jöhet az aláírás, és boldog tulajdonosként útjára engedhetjük a futárt. Ha valamilyen hibát észlelünk akár a csomagoláson, akár a terméken azt mindenképpen kérjük írásban rögzíteni, és ekkor akár még a csomag átvételét is megtagadhatjuk.Ezt, ha nem:
Ha a futár nem hajlandó átadni a terméket addig, amíg az átvételi elismervényt alá nem írjuk, legalább a csomag külső borítását ellenőrizzük, és kérjük rögzíteni, hogy a csomagolást rendben találtuk, de a belső tartalmat nem állt módunkban ellenőrizni. Majd amikor egyedül maradtunk nyomban lássunk neki a kibontásnak, így ha hibát észlelünk könnyebben tudjuk majd az igényünket érvényesíteni, mintha már hetek teltek volna el a megérkezés óta. A kicsomagolás folyamatát lehetőleg fénykép-vagy videó felvétellel dokumentáljuk, ez a későbbi bizonyítást nagyban megkönnyíti majd. Ha hibát észlelünk azonnal küldjük el az elállási nyilatkozatunkat a szolgáltatónak, és pozitív visszajelzés esetén küldjük vissza a terméket.Összegzésképpen elmondhatjuk, ha a termék szállítás során megsérül, főszabályként az felel, aki a kárt okozta, aki a károsodást előidézte. Azonban fontos tudni, hogyha a felelős személye nem állapítható meg, a termék fogyasztó részére történő átadásának időpontjáig minden esetben az eladó felel a termék épségéért, függetlenül attól, hogy a kiszállítást a postai alkalmazott vagy futárcég végezte, ezért a kereskedő nem hivatkozhat arra, hogy a kiszállítást nem ő, hanem egy alvállalkozója teljesítette. Tehát ez azt jelenti, hogy a kárveszély a termék átvételével száll át a fogyasztóra. Ezért is fontos, hogy az átvétel előtt ellenőrizzük a csomag tartalmát, vagy ha ez nem lehetséges, legalább alaposan dokumentáljuk a kibontás folyamatát.
Felhasznált jogszabályok:
Az utolsó 100 komment: