Az addig oké, hogy ahhoz, hogy hivatalos felszólítás legyen, muszáj papíralapú értesítést küldenie a szolgáltatónak a tartozásokról. De miért nem lehet ezzel párhuzamosan elektronikusan is kommunikálni a kialakult helyzetet az előfizető felé? Email, sms, telefonhívás - a nem ajánlott postai küldeményhez képest bármelyik gyorsabb, biztosabb és a netszámlák korában egyre több embernél bejáratottabb módja lenne az értesítésnek.
Kedves Tékozló Homár,
Az alábbi történetben nem is annyira az anyagi része a meglepő, hanem inkább az eljárásmód. Mivel eddig sose volt behajtó céggel ügyem, ezért kissé tanácstalan vagyok:
Pár napja kaptam egy sms-t a következő szöveggel:
T.Ugyfelunk! Tartozasanak rendezese ugyeben kerjuk, haladektalanul vegye fel irodankkal a kapcsolatot.;Irat (szám);Hivja:(szám) Intrum
Mivel semmiféle tartozásról nem tudtam (25 éves vagyok, nincs kölcsönöm, egy számlám van egy banknál, a csekkeket mindig időben fizetem), ezért utánanéztem a cégnek és sok olyan esetről olvastam az interneten, ahol különböző embereket zaklattak, akiknek nem volt tartozása (téves név, stb), így nem is reagáltam.
Rá egy napra megint jött egy sms a következő üzenettel:
T.Ugyfelunk! Amennyiben 3 napon belul nem rendezi tartozasat, megtesszuk a szukseges jogi lepeseket.;Irat (szám);Hivja:(szám) Intrum
Ezután ma a postaládámban egy levél várt (néhány napja küldték) az Intrumtól. Eszerint 13500ft tartozásom van a Magyar Telekom felé, hogy milyen tartozás és mikori, azt nem részletezték. Ezen kívül volt egy csekk is mellékelve, amin a Magyar Telekom neve el volt írva.
Mivel ez elég gyanús volt nekem, rögtön felhívtam a Telekom ügyfélszolgálatát. Ott az ügyintéző megerősített, hogy nincsen az itthoni szolgáltatással kapcsolatos tartozásom (ezt sejtettem, mivel applikácón keresztül fizetem, ami minden hónap elején jelez, ha új számla érkezik). Utána megkért, hogy olvassam be az Intrum levelén található azonosító számot. Kiderült, hogy ez mobilos történet, kapcsolja a másik ügyintézőt. Ő közölte, hogy dominós vagyok, ezért nem lehet tartozásom. Mondtam, hogy ezt tudom, épp ezért telefonálok, mert kaptam egy ilyen levelet.
Ezután kiderítette, hogy valóban van egy 4500ft-os tartozásom a Telekom felé, november óta. Ekkor váltottam havidíjról dominóra, és miután átváltottam, ők még kiszámláztak nekem egy 4500ft-os összeget. Megkérdeztem az ügyintézőt, hogy mégis hogy lehet, hogy nekem május elején kell megtudnom egy behajtócégtől, hogy tartozásom van november óta? Miért nem jelezték ezt nekem mielőtt átadták volna egy harmadik félnek az ügyet? Az ügyintéző kedvesen elmondta, hogy állítólag több levelet küldtek nekem (amiről én nem tudok) és sajnos nem tud mit tenni.
Nagyon régóta fizetem elektronikusan a számláimat, és amit nem értek, hogy miért nem kaptam értesítést erről a tartozásról? Elektronikusan, sms-ben, telefonon, bárhogy. Tudtommal, hogyha havidíjas tartozása van valakinek, küldenek felszólító sms-t. Ők állítólag csak levelet küldtek (amiről én nem tudok). Még ha valami folytán elpárolgott a kiküldött levelük a postaládámból, akkor is, miért nem próbáltak értesíteni más módon?
13500 nem egy nagy összeg, ezt tudom, bár gyakornok vagyok és nem vagyok túlságosan eleresztve anyagilag. A 4500ft-os tartozást ki is fizetném, de a rápakolt plusz összeget nem szeretném. Jogtalannak érzem az eljárásmódot, befizetni nem szeretném. Nem tudom mi a teendő ilyenkor, és tartok tőle, hogy még emelni fogják a 'követelésdíjat', ha nem cselekszem gyorsan. Tudom, hogy ennél sokkal súlyosabb problémákat okoznak fogyasztók számára, de megköszönöm, ha esetleg tanácsot tudtok adni.
Üdvözlettel:
Kata
Kedves Kata!
Valóban meglepő, hogy nem értesültél a tartozásról, hiszen a szolgáltatók jellemzően több alkalommal is küldenek felszólítást annak kifizetésével kapcsolatban mielőtt engedményezik a követelést. A szolgáltató erre irányló kérelem esetében köteles megküldeni a tartozást alátámasztó okiratokat, valamint a felszólító levelek másolatát is.
Ha a tartozás valóban fennáll, akkor is érdemes küldeni írásban választ a követeléskezelő cég felé leírva a helyzetet, és kérni erre tekintettel a járulékos költségek elengedését. A követeléskezelőtől egyezségi ajánlatként kérhető a tartozásnak pl. két részletben történő megfizetése is. Ha a követeléskezelő ehhez hozzájárul, akkor a megkötött egyezségnek megfelelően lehetséges a tartozás megfizetése.
Fontos kiemelni, hogy az előfizetői szerződésből eredő polgári jogi igények elévülési ideje egy év. Ha a követeléskezelő a tartozás esedékességétől számított egy éven belül nem érvényesíti az igényt fizetési meghagyásos eljárás útján, és nem áll fenn más elévülés megszakadására vezető ok, akkor a továbbiakban a követelés bírósági úton történő érvényesítése kizárt.
Felhasznált jogszabályok:
- 2013. évi V. törvény a Polgári Törvénykönyvről http://njt.hu/cgi_bin/njt_doc.cgi?docid=159096.323416
- 2003. évi C. törvény az elektronikus hírközlésről http://njt.hu/cgi_bin/njt_doc.cgi?docid=75939.330512
UPDATE 12:19
Jelentkezett a Telekom, kivizsgálják az ügyet.
Tisztelt Ügyfelünk,
Kérjük, küldje meg elérhetőségét a segitunk@telekom.hu címre, hogy mielőbb egyeztetni tudjunk Önnel a probléma kivizsgálása és rendezése érdekében.Az okozott kellemetlenségért ezúton is elnézést kérünk, és köszönjük megértését.
Üdvözlettel:
Telekom
Antalbaba 2017.05.12. 10:01:06
FDToth 2017.05.12. 10:15:01
Ennek így kell működnie? Nincs semmilyen hatóság, aki közbeléphetne és pikk-pakk megoldaná, rászolna a KK-ra, hogy végezze normálisan a tájékoztatást?
Tron65 2017.05.12. 10:19:56
Egy ismerősöm is kapott nemrég egy Pannon alapú felszólítást az intrumtól.
Mivel soha nem volt pannonos, megkérdezte őket.
Egy TIZENKÉT (12!) éves tartozással nyikorognak.
Csak épp semmiféle igazolásuk nincs, hogy miből is származik.
joska61 2017.05.12. 10:30:03
füvezőállat 2017.05.12. 10:39:05
neet 2017.05.12. 10:52:56
.Manyecska 2017.05.12. 11:21:09
rarabel 2017.05.12. 11:28:49
Profi mocsok cég.
A konkrét témához: 4500 forint tartozást és annak a kamatát kell fizetned, az Intrumnak egy büdös plusz-kanyit sem. Az az INTRUM haszna, de ahhoz bizonyítania kell, hogy írásban felszólított a T-Mobil a fizetésre, illetve, hogy egyáltalán: küldött-e számlát (nem Te igazolod, hogy nem kaptál, ő köteles bizonyítani, hogy küldött ÉS Te átvetted).
2017.05.12. 11:34:11
Figyel Castro 2017.05.12. 11:49:25
bm613 · http://izland2009.blog.hu 2017.05.12. 11:58:44
Elmentem a Főgázhoz, akik igen gyorsan elismerték, hogy bizony basztak akár csak egyetlen üzenetet is küldeni bármilyen formában az állítólagos tartozásról, miközben hármat kellett volna, és lezártuk szépen az ügyet.
KaTe 2017.05.12. 12:31:11
Ha sokáig húzódna az ügy, azért arra figyelj, hogy az esetleges fizetési meghagyással szemben ellentmondással élj, különben ennél is többet veszíthetsz.
Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekben.*2 2017.05.12. 12:54:37
problem solved. kérem a következőt, mert ez elég xar lesz hétvéginek
bankkártyás szurkoló 2017.05.12. 14:08:16
bankkártyás szurkoló 2017.05.12. 14:09:28
Hagyományos Érlelésű 6odik Crazy One 2017.05.12. 14:16:04
MIÉRT NINCS MINDEN MSZP.ÉS FIDESZ TOLVAJ BÖRTÖNBEN 2017.05.12. 14:21:55
... és a mező, és azok minden állatja!
Figyel Castro 2017.05.12. 14:28:45
.Manyecska 2017.05.12. 14:48:08
bankkártyás szurkoló 2017.05.12. 14:51:28
@Figyel Castro: hája. Bár szubkultúra ritkán közérdek. Deja. Ingore for world. (azért ingore, mert Ingrid vagyok, meg svéd).
Répázó 2017.05.12. 16:36:28
InTheGajd 2017.05.12. 17:58:09
Vincenzo6 2017.05.12. 20:22:23
Komojtalan 2017.05.14. 11:46:32
Skywatcher 2017.05.18. 11:46:04
Egy sms, vagy email amúgy jól esne, hogy te barom, jövöhéten lejár a hűséged, ha nem akarsz emelt számlát kapni, újítsd meg...
andig 2017.05.21. 00:55:15
A Telekom számlákon rajta van, hogy mikor jár le a hűségidő. Ergo minden hónapban láthatod.
A figyelmetlenség a Te hibád, kivételesen nem a Telekom hibázott.
andig 2017.05.21. 01:00:26
Igen, de mivel betelefonált a Telkomnak, azokat a hívásokat meg rögzítik, így megszakadt az elévülési folyamat. Azzal pedig, hogy kérték, hogy írjon e-mailt, azt akarják majd bizonyítani, hogy az ügyfél tudott a tartozásról, tehát azzal, hogy e-mailt írt elismerte a tartozást.
És az e-mail ismét megszakítja az elévülést.
zoli_ 2017.06.21. 23:10:39
Az intrum ellen elég sok pert megnyertem, nem túl bonyolult... Érdemes olvasgatni a ptk-ban arról, hogy az engedményezés mikor szabályos, aztán a PP-ben, hogy cég körében mi számít szabályosan aláírtnak, no meg az is egy jó fejezet amiben arról értekezik a törvény, hogy kire milyen bizonyítási teher hárul, és legvégül a magánokirat bizonyító erejéről ismételten a ptk-ban.
steve26 2017.09.19. 11:11:03
gusthy1 · http://kolyokjoga.blogspot.com 2018.07.21. 18:51:22