Attiláék egy vagyont hagytak ott az Euronicsban, többek közt egy F energiaosztályú porszívóért, ami nem működik szőnyegen. Nem tűnik nagy fogásnak. Naná, hogy a bolttól a hatóságig mindenhol próbáltak igazságot keresni maguknak. Ebből a hatóság mérsékelten jó ötlet, egyedi esetekkel ugyanis nem foglalkozik, csak a törvényi keretek betartását ellenőrizheti, de abból pl. az, hogy a nem túl szexi F energiaosztályt pont nem sikerült kiírnia az üzletnek, biztosan nyertes menet lenne.
Sziasztok,
Kis magyar tanmese újfent.
2017. 08. 03-án (csütörtökön) vásároltunk a budaörsi Euronicsban egy Electrolux porszívót. Mi egy másik típust és márkát szerettünk volna vásárolni, de az eladó rábeszélt minket erre a drágább típusra, hogy ez mindenben meg fog felelni az elképzelésünknek. Kérdeztük, hogy miért nincs kinn a porszívó energiatanúsítványa? Azt a választ kaptuk, hogy „nem mindegyik porszívónak van”.
Hazavittük a porszívót, a kicsomagolás után derült ki, hogy a porszívó „F” energiaosztályú. Ha ezt az üzletben előre látjuk, hogy ez egy ennyire energiafaló gép, akkor biztos, hogy nem vesszük meg, de ez a helyszínen nem derült ki.
Ha már megvettük, elkerülendő az oda-visszautat, a papírozást…etc, úgy döntöttünk azért próbáljuk ki, hátha jól működik. 1 percig üzemeltettük a porszívót, egyrészt nagyon hangos, másrészt csak az egész szőnyeggel lehet mozdítani a porszívó fejét, nem lehetett a fejét normálisan vinni a szőnyegen, ahogy az ember ezt elvárja egy porszívótól.
A hétvégén elutaztunk, így hétfőn tudtuk visszavinni a porszívót – visszacsomagolva az eredeti dobozába, visszafóliázva -, de még a 3 munkanapon belül. Előtte beszéltünk az ügyfélszolgálattal, ahol azt az információt kaptuk, hogy ebben az esetben visszaveszik a porszívót. A helyszínen derült ki, hogy az üzlet semmilyen kompromisszumra nem hajlandó.
Az ügyfélszolgálatos alkalmazott azt mondta ő így nem veheti vissza, mert „használt”, az osztályvezető azt mondta, hogy ő nem bírálhatja felül, amit az ügyfélszolgálatos beosztottja mondott (!) és egyébként is lebeszélt róla minket, hogy írjunk az Euronics központjának, mert „úgyse veszik vissza.” Azt felajánlották, hogy beküldik kivizsgálásra, ezt nem kértük, mert a porszívó nem hibás, annak nem láttuk értelmét, hogy 1 hónapot húzódjon ez az ügy és visszajöjjön egy olyan vélemény, hogy a porszívó motorja jó, szívóereje jó. A porszívó egyszerűen szőnyegen nem üzemeltethető normálisan, ezt az üzletben nem lehetett megmutatni, pedig szívesen megtettük volna.
A másik fő problémánk azonban sokkal inkább az volt, amit az üzlet figyelmen kívül hagyott, hogy nem ezt a porszívót szerettük volna és biztos, hogy nem „F” energiaosztályút. A többi termékkel együtt, amit megvásároltunk 175.000ft-ot hagytunk ott az üzletben, ami nem kis pénz, ezért minimum elvártunk volna joviálisabb hozzáállást. Ott a helyszínen megelégedtünk volna azzal, ha becserélik nekünk a porszívót és elhozunk egy másikat, a későbbi fejleményekre tekintettel azonban, most már szeretnénk visszakapni a porszívó árát, mert nemcsak megtévesztettek minket, hanem még egy kereskedőtől elvárható hozzáállást sem tanúsítottak.
Fogtuk magunkat és írtunk a fogyasztóvédelemnek egy szép levelet, 10 napon belül kaptam egy tértivevényes határozatot, amiben a következők voltak:
- az üzlet nem köteles három napon belül visszavenni az árut , csak ha hibás
- forduljunk a békéltető testülethez
- indítsunk polgári pert
- a megtévesztés nem bizonyítható, mert nem készült hangfelvételKomolyan mondom ez az ország valóban megérett a pusztulásra. Ezek után mindenhol hangfelvételt kell készítenem? Ez egy vicc. Ha ezt a porszívót a weben keresztül veszem meg, akkor kötelesek visszavenni a terméket, a mai napig nem értem, hogyha személyesen veszem meg, akkor mi a különbség? Akkor már nem vagyok erre jogosult? (Személyes vélemény: a jogszabály rossz.) Ki az a hülye, aki 25 ezer forintért polgári pert indít, a perköltség kb. 100000ft. Ha lenne időm és pénzem erre esküszöm megtenném, de jelenleg erre nincs kapacitásom, pedig ezt a pert elvesztenék. Az , hogy nincsenek rendben a fogyasztóvédelmi jogszabályok, azt ez az eset is jól mutatja.
Ennél sokkal nagyobb gond az a morál, amelyet a kereskedők tanúsítanak. Annak idején Bécsben vásároltunk egy mikrohullámú sütőt, kb 1 hónap múlva visszavittük ugyanabba az üzletbe, hogy valami gond van vele. Nem kérdezték itt vettük e, nem kérdezték van e róla számla, megvan e a jótállás...etc.,
egyetlen kérdésük volt: Milyen színűt kérünk helyette? A dobozban akár 5kg tégla is lehetett volna, meg se nézték. Pedig akkor még EU se volt. Ez az óriási különbség a Nyugat és a Kelet között, ott a kereskedői morál pontosan ez ellentéte a magyarnak egyrészt, másrészt csak egyszer próbálná meg ezt eljátszani, amit itthon az Euronics , olyan büntetést kapna, hogy beleroskadna.A legjobb az volt, hogy kutyát sem érdekelte mikor elmondtuk, hogy a mai napig nincs kinn az energiaosztály. Én még ilyen ellenséges attitűddel nem találkoztam az utóbbi időben. Egyszerűen elképesztő volt, a mai napig nem tértünk magunkhoz, hogy ezt egy kereskedő megengedheti magának következmények nélkül. Szinte a képünkbe röhögtek, hogy "rajtatok rohad a porszívó, ezt megszívtátok", ezt halál komolyan mondom, hogy ilyen érzésünk volt. És az egészben az a legundorítóbb, hogy valószínű nem egyedi eset, dugig volt a panaszkönyv, ahogy láttuk.
Üdvözlettel
Attila
Eső után köpönyeg, de másoknak hasznos lehet még alapon Attila összes felvetésére kértünk választ a fogyasztóvédőktől:
Kedves Attila!
Az energiahatékonysági jellemzőket magyarázó címkézési rendszer segíti a vevőket a tájékozódásban. Ez a célja a könnyen értelmezhető szín-és betűskála alkalmazásának, amely összefoglalja és ábrázolja, melyik termék vásárlásakor mire számíthatunk, azok milyen energiaosztályba tartoznak. A szabályozás alapja a 2010/30 EU irányelv, amely rögzíti a beszállítók, kereskedők tájékoztatási kötelezettségét. Ezek alapján „az energiával kapcsolatos termékre vonatkozó nyomtatott, vagy online formátumú műszaki paraméterek ismertetőjében; hirdetésben fel kell tüntetni a termék energiahatékonysági osztályát is.”
Tehát már a kiállított darabon is lennie kellett volna tájékoztató címkének, a rendelkezések más esetben határoznak meg kivételt. Emellett a porszívó különös működésére nem jelent magyarázatot az „F” besorolás sem, mert a jelölés az energiafelhasználásra utal, nem a működés minőségére, a jótállásból eredő kötelezettség minden alkalommal fennáll.
A három munkanapon belüli csere valóban csak a hibás tartós fogyasztási cikkek esetében alkalmazható, és a nem megfelelő működés vizsgálatára jogosult az eladó fél, hiszen a leírt működés a boltban nem ellenőrizhető.
Az online és az üzleten kívül kötött szerződések során lehet indokolás nélkül a vásárlástól elállni 14 (naptári) napon belül. A rendelkezés a termék vizsgálatának hiányát hivatott kompenzálni, erre egy boltban adott a lehetőség.
Tartós fogyasztási cikkek esetében Magyarországon az egy évig fennálló kötelező jótállás szabályait kell alkalmazni. Ez nem minden EU tagállamra jellemző, tehát interneten történő vásárlás esetén fontos ellenőrizni az eladó fél székhelyét. A leírt problémára ez akkor jelenthet megoldást, ha a három munkanapon belüli bejelentést vitatja az eladó, különösen akkor, ha az első panaszról nem készült jegyzőkönyv. Ekkor a jótállás időtartama alatt a kötelezett (eladó) a felelősség alól csak akkor mentesül, ha bizonyítja, hogy a hiba oka a teljesítés után keletkezett (Ptk. 6:171. §).
A fenti rendelkezések minimumfeltételek, ettől a fogyasztó javára valamennyi vállalkozás eltérhet. Saját üzletpolitikai döntése, hogy a jogszabályok által meghatározottakon túl hogyan jár el a fogyasztói panaszok megoldása érdekében, milyen megoldást és következményét tart megfelelőnek. A megtévesztő tájékoztatás mégis felvet jogszabályi és etikai kérdéseket is. A felelősségre vonás valóban a bizonyíthatóságon múlik. Érthető, hogy nem készít egy átlagos vásárláskor a vevő hanganyagot és semmilyen más felvételt, de a hatóság, bíróság előtti eljárás valóban kötött, minden állítás alátámasztása szükséges.
A fogyasztóvédelmi hatóság, mint piacfelügyeleti hatóság ellenőrzi az energiatanúsítvánnyal kapcsolatos tájékoztatásokat, ezért a figyelmüket arra érdemes felhívni, hogy az üzletben nem minden terméken szerepelt a kötelező címke.
A vitás ügy rendezését a Békéltető testület előtti eljárás során érdemes megpróbálni, de ehhez fontos az is, hogy a terméket az eladó megvizsgálja. Az egyébként ingyenes eljárás megindításának ugyanis feltétele, hogy a felek megkíséreljék egymás között rendezni a problémát. A kérelem a www.bekeltetes.hu oldalon elérhető.
Felhasznált jogszabály:
- Az energiával kapcsolatos termékek energia- és egyéb erőforrás-fogyasztásának címkézéssel és szabványos termékismertetővel történő jelöléséről szóló 2010/30 EU irányelv
- Az energiával kapcsolatos termékek energia- és egyéb erőforrás-fogyasztásának címkézéssel és előírt termékismertetővel történő megadásáról szóló193/2011. (IX. 22.) Korm. rendelet
- A Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény
Az utolsó 100 komment: