Tékozló Homár

A terméknek kukába történő elhelyezése fogyasztóvédelmi szempontból

2017.12.21. 11:14 | Homár Hilda | 33 komment

free-question-mark-background-vector.jpg

Ami vacak egyből szemét is? És ha igen, azt hol kell kidobni? A menthetetlennek ítélt darabot a bolt nyilvanos kukájába hajítani például ér?

Kedves Homár!

Szeretném megosztani veletek a MarketWorldnél történt kalandomat és kikérni a véleményeteket. Előre szeretném leszögezni, hogy egy alig több mint ezer forintos termékről van szó. Nem a pénzről, hanem a hozzáállásról szól az egész.

A történet ott kezdődik, hogy egyszerre vásároltam két Hyundai márkájú terméket (egy hajvágót és egy orrszőrnyírót), amiből sajnos nagyjából fél év után -bár két különböző ember használta őket- megadta magát mindkettő ugyanolyan anyagfáradási okok miatt. 

Előre egyeztettem a céggel, mi a teendő a jótállás érvényesítésével kapcsolatban és bár elsőre megpróbáltak lerázni, hogy forduljak a Hyundai szervízhez, végül abban maradtunk, hogy náluk adom le a készülékeket.

Elvittem hát őket az üzletükbe, ahol a reklamációkkal foglalkozó munkatársuk kérte a számlákat és a jótállási jegyeket. Az eredeti számlát - amin mindkét termék szerepelt - és egy garanciajegyet átadtam. Utóbbit a hajvágóhoz kaptam, bár kitöltetlenül.

Az úr a pult másik oldalán rögtön rá is kérdezett, hogy ez ugye az orrszőrnyíró jótállási jegye (nyilván az olcsóbbénak hitte rögtön, ha már kitöltve nem volt). Közöltem, hogy nem, az a hajnyíróhoz volt és emlékeim szerint csak ahhoz kaptam jótállási jegyet. Erre az úr közölte, hogy sajnos akkor csak azt tudja átvenni, mindenképp kell a jótállási jegy eredetiben a másikhoz is. Mondom oké, ezer forintos gagyi és ha nem lehet garanciáztatni törötten nem is ér semmi. Megkértem hát, hogy ha már a közelemben a vevőtérben nincs kuka, dobja ki a mellette lévő szemetesbe. Ezt visszautasította, így hát miután a hajvágóról megkaptam a jegyzőkönyvet, elsétáltam a vevőtér másik felébe az egyetlen kukához és beledobtam az orrszőrnyírót.

Az egész ügy nagyon fura volt, így hazaérve kicsit jobban utánanéztem mi a menete a jótállás intézésének és arra jutottam, hogy mivel számlával tudtam bizonyítani a vásárlás tényét, így át kellett volna venniük a terméket javításra. Ez nem történt meg és a félretájékoztatás miatt azt hittem egy értéktelen tárgy, így kidobtam. 

Az eddigieket megírtam a cégnek, akik továbbra is tagadták -mind a mai napig tagadják is-, hogy át kellett volna venniük javításra, de (és most jön a legjobb rész!) bár direkt kértem, hogy ne tegyék, mert nem ér annyit az egész, kivették a szemétből az orrszőrnyírót, megtisztították, elemet tettek bele és diadalittasan írtak vissza, hogy ez bizony jó, működik és a következőkkel sikerült zárniuk az emailt: 

Kérem, hogy legyen kedves a termékért befáradni és elszállítani azt, mivel az Ön által hulladékként kezelt terméknek leadása csak akkor lehetséges a magyar jogszabály szerint, ha egy ugyanolyan funkciójú és darabszámú terméket vásárol.

A probléma csak az, hogy a belső szerkezet fele letört, tehát a motor valóban működik, a gép viszont feladatát nem tudja ellátni. Ez megírtam nekik, és a tények valószínűleg olyan meglepetésként érhették őket, hogy hirtelen mégis elküldték -az amúgy általam már kidobott- gépet javíttatni, "hátha lehet kivételt tenni".

Nagyjából itt tartunk most. A kérdéseim a következők lennének:
1, Ha érdeklődök a jótállás menetéről, irányíthatnak-e rögtön a szervízhez, anélkül, hogy tájékoztatnának arról a lehetőségről, hogy az terméket leadhatom náluk is?
2, Kérhetik-e mindenképp a jótállási jegyet vagy elég a számlával bizonyítanom a vásárlás tényét? 
3, Az általam a vásárlók számára elérhető térben lévő kukába kidobott terméket kezelhetik-e úgy, mintha én azt elektronikai hulladékként adtam volna le a cégnél?

Köszönöm!
Üdv

 

Kedves Homár Olvasó!

A jogszabályban meghatározott, kötelező egy éves jótállás a levélben meghatározott termékekre csak akkor terjed ki, ha azok vételára a 10.000,- Ft. összeget meghaladja.

Ha a termékek vételára ezt az összeget nem éri el, akkor a fogyasztó csak a törvényben biztosított szavatossági igényeit tudja érvényesíteni a vállalkozással szemben.

A szavatossági és a jótállási igény érvényesítése során is a fogyasztónak kell bizonyítania az igény alapját képező adásvételi szerződés megkötésének tényét. Ezt az adott termékre vonatkozó bizonylat felmutatásával igazoltnak kell tekinteni. A fogyasztónak az igény érvényesítéséhez további okiratokat nem kell szolgáltatnia, így a jótállási jegy vagy a termék csomagolásának a hiánya miatt a vállalkozás nem zárkózhat el az igény teljesítésétől.

A vállalkozás a fogyasztót nem irányíthatja át a szervizhálózathoz, a jogszabály értelmében a bejelentett szavatossági/jótállási igénnyel kapcsolatban köteles jegyzőkönyvet felvenni, amelynek pontos tartalma is rögzített. A javításra átvett termékről pedig átvételi elismervényt kell a vállalkozásnak kiállítania.

Ha a vállalkozás megsérti a jótállási/szavatossági igények intézésére vonatkozó eljárási szabályokat, akkor ezzel kapcsolatban az illetékes fogyasztóvédelmi hatósághoz tehető bejelentés. A fogyasztó pedig az igénye elutasítása esetében az illetékes békéltető testülethez vagy közvetlenül a bírósághoz tud fordulni.

A terméknek a kukába történő elhelyezése fogyasztóvédelmi szempontból nem javasolható. Pozitív fejleménye azonban, hogy ezt követően a vállalkozás már megkezdte a szavatossági ügyintézést.

Felhasznált jogszabály:
- 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról
- 19/2014. (IV. 29.) NGM rendelet a fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés keretében eladott dolgokra vonatkozó szavatossági és jótállási igények intézésének eljárási szabályairól
- 1997. évi CLV. törvény a fogyasztóvédelemről

Szűrt kommentelők

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

.Manyecska 2017.12.21. 11:40:36

Esetleg még fanszőrt lehetne vele trimmeltetni, ennél jobb most nem jutott eszembe...
megtisztították, elemet tettek bele? nem semmi..:D

nyúúlacska 2017.12.21. 11:52:43

marketvorld? nincs több kérdésem. kéremkapcsojjaki.

Terézágyú 2017.12.21. 12:04:10

Fogyassz, herdálj, szenvedj.

Most akkor a pószter utólag megírta a markecvördnek, hogy "kidobtam a kukátokba egy orrszőrkeccentőt, mer szerintem rossz"- erre a markecvörd dirrekte előszedte a kukából, kitisztította, elemet is tett bele, és visszaírt, hogy "a termék működik, tessék tüstént visszajönni érte, nem dobhattya ki" ???????????

KaTe 2017.12.21. 12:33:56

Nem is gondoltam volna, hogy fogyasztói jogot a termék kukába hajításával is lehet érvényesíteni egyes cégeknél. Minden nap tanul valami újat az ember.

Tévé vajon befér a kukába?

.Manyecska 2017.12.21. 12:50:03

@Terézágyú: Há'..., állapotba vóóót, Maóóóónikám!! A poszter. Nekem a kolléganőm hányt bele múltkor a papírkosárba az asztal mellé mert valaki bement hozzá lógó orral.:DD

yuden 2017.12.21. 13:10:08

"ezer forintos gagyi és ha nem lehet garanciáztatni törötten nem is ér semmi" De azért elkocsikázott a boltba, kiverte a hisztit, elbaszott vele 2 órát, most a homárra írogat, remélem ügyvédet is fogad. Ennyi szarrágót, úristen..

Terézágyú 2017.12.21. 13:19:27

@yuden:
nem csak ezt vitte oda, hanem egy másik elromlott kütyüt is, és azt bevették javításra.

KaTe 2017.12.21. 14:02:01

@Terézágyú: Bezzeg ha azt is bedobta volna a kukába, már rég kész lenne.

.Manyecska 2017.12.21. 15:04:15

óhh hogy venné be inkább a fogaskerék...

Tikakukac 2017.12.21. 15:11:15

@yuden: Emlékezzünk meg azért azokról is, akik nem bírták felfogni, hogy egy másik cucc viszont elment gariba :)

Van_mikrohullámú_sütőtök? 2017.12.21. 17:45:39

@stakeholder Manyecs:
"Nekem a kolléganőm hányt bele múltkor a papírkosárba az asztal mellé mert valaki bement hozzá lógó orral.:DD"

ezen felsírtam :) úgy érted szomorú volt vagy csak náthás ? :)

Van_mikrohullámú_sütőtök? 2017.12.21. 17:54:42

Futáros cikk nem volt mostanában?
Ma reggeli tapasztalatom:
Ülök a WCn és hát kezemben a telefonom, mert futárt várok és hát gondoltam, hogy hidegben egyszerűbb felzizzenteni az ügyfelet. Igazam is lett, csörgött, fogadtam, mondtam, h máris megyek és gyorsan befejeztem a dolgom, kezet mostam, felmarkoltam a dobozt, pénzt (borravalóval).
Jóember már az ujján a matricával vár (köszönés nincs)
- nyolccáz lesz!
- Jó reggelt kívánok! Parancsoljon, köszönöm nem kérek vissza (1000es)
- Legközelebb előre csomagolja be! (nem kérés, inkább fenyegetés :) .. talán 2 percet várt)
mert csak 1 percem van
- Elnézést, dolgom volt. Minden jót, kellemes ünnepeket!
- ... (elhajt)

Értem én, hogy nem nagy összeg a borravaló, meg talán nem magánszemélynél hanem cégnél több csomag talán több jatt is leesik meg végülis a munka el lett végezve, de a postás b+ legalább köszön előre !
(csak h polírozzam a snail mail-t)

idegen a földön 2017.12.21. 19:38:05

@Van_mikrohullámú_sütőtök?:
25% borravalót adtál a futárnak, és te kértél elnézést?
Akkor biztos nagyon elégedett voltál ezzel a kiszolgálással...

2017.12.21. 20:17:37

@Van_mikrohullámú_sütőtök?: kétszáz forintért kitörölhette volna helyetted, megspórolva a kézmosási időt

2017.12.21. 20:19:05

de amúgy mi durva orrszőr lehetett, hogy ennyitől tönkrement a nyíró...

2017.12.21. 20:24:57

@Van_mikrohullámú_sütőtök?:

Ja, futár. GLS minap. Asszondja a futár, kezében a csomaggal és megrovóan néz hozzá, ki a szeméből, hogy dehát tegnap is megpróbálta kiszállítani, nem volt itt senki.
Mikor körberöhögtük hárman, akik ott voltunk, akkor jött rá, hogy egy napi 24 órában nyitva tartó helyen van éppen, egy olyan közintézményben, ahol a nap bármely másodpercében leadhatta volna a csomagot, állandó ügyeleti nyitvatartás mellett.
Még alig pirult el, asszondja, biztos nem ő volt, hanem a kollégája. Aha, a jelző email ellenére se jelentek meg a GLS-ék a címen. De ekkora szopást ecsém, mikor rájött hol van... :)))

Semmitnemérszakitiltással · http://kilatas.great-site.net 2017.12.21. 21:26:00

"Kérem, hogy legyen kedves a termékért befáradni és elszállítani azt, mivel az Ön által hulladékként kezelt terméknek leadása "
Különben mit csinálnak? :D Utánamennek, és otthon terrorizálják vele? :D

Semmitnemérszakitiltással · http://kilatas.great-site.net 2017.12.21. 21:28:35

@Van_mikrohullámú_sütőtök?: Akkor dolgozzon olyan helyen, ahol jól fizetnek... Borravaló nem kötelező.

Nekem már egy ideje nem jött postai értesítő. Bementem a postára, volt csomagom! Köszi! Vajon hány rendelésem ment vissza a gyökerek miatte?!

▓▓▓▓▓☻ ©╞╕ چ ذ җ € η ☻ ▓▓▓▓▓ · http://blog.hu/user/45354/tab/activity/mindate/2007-07-23T16:48:05+02:00 2017.12.22. 07:46:41

Akkor máris mehet a feljelentés az minisztériumba is, mert biza' megsértették a

197/2014. (VIII. 1.) Korm. rendelet
az elektromos és elektronikus berendezésekkel kapcsolatos hulladékgazdálkodási tevékenységekről

szabályait is. Ugyanis nem csak akkor kötelesek átvenni, ha vesz másikat.
Ez rögtön két törvénysértés egy termékkel kapcsolatban. Hülyék/köcsögök.

Recsegve fingó kecske 2017.12.22. 11:08:59

A Hyundai gyárt darukat is, gondolom az nem törik könnyen.

dtibor 2017.12.22. 12:23:11

@Recsegve fingó kecske: Meg talán tenger(óceán)járó hajókat is, amivel azokat az ezerforintos gagyikat hozzák ide Kínából. Az se egy utat bír ki.

Jessybátsi 2017.12.22. 12:56:06

Valakinek drótkerítés nőtt az orrába?

Xezs6 2017.12.22. 13:30:39

Tengervíz, nehézvíz, ezekről tudok. De milyen víz az a szervíz?

ROTFL Manó 2017.12.22. 14:27:54

@Xezs6: Meg kéne kérdezni a Tehetséges ugandai buzit, hogy mit tud mondani a MELEGvízről?

:-D

Mu-ha-ha!

Rugovicsvalagba 2017.12.23. 19:02:38

@yuden: drága yuden, talán még egyszer el kellene olvasni a posztot. Lassan, figyelmesen.:-)

Ahoj- 2017.12.25. 12:07:07

Elvileg a Média Marktban bármi elektronikai hulladék leadhato, de úgy tudom minden műszaki üzletbe kötelesek átvenni az elektronikai hulladékokat.

Amúgy Hyundai autóm van 14 éve de semmi baja, úgyhogy nem minden Hyundai gagyi

Reactor 2017.12.25. 17:52:19

A termékek egy elég nagy százaléka sajnos mást nem érdemel, minthogy szakszerűen a kukába helyezzük (gy.k. úgy kibszni a szemétbe mint macskát szarni).
Aki ezen felháborodik, lesz szíves minőségi munkát piacra dobni, nem csip-csup összecsapott gányolmányt. Period.

Xezs6 2017.12.25. 21:02:30

@Reactor: jaj de modoros tetszik lenni ezzel a perioddal

Reactor 2017.12.25. 22:13:03

@Xezs6: Tudom, ez a második nevem :)
süti beállítások módosítása