A Tesco házhozszállítás a szerencsés nagyvárosokban forradalmasította a bevásárlást. Nem kellett többé se autóba ülni, se sorok közt bolyongani, se hülyeségeket impulzus megvenni, csak néhány klikk, és a havi nagybevásárlás feljön a harmadikra, és egyszerűen landol a konyhaasztalon. Persze mint minden rendszer, ez is bekrepálhat többféleképpen is. Gáboréknál például az egész halt le. A rendelést törölték, az ára viszont maradt zárolva. Egy átlag magyar családban ez komoly gondot okozhat.
Tisztelt Hölgyem/Uram,
Kérném az alábbi ügyem kivizsgálását és segítségüket.
Tesco online kiszállítást kértem Január 20, Szombati napra reggel 8 és 10 óra közti kiszállítási időintervallummal. A rendelésem száma: 13237-47415. Ezt visszaigazolták, online fizetési opciót választottam.
20-a reggel küldtek egy sms-t, hogy 60-120 perc késés várható. 170 perc késés után telefonáltam, ahova cca 20 perc után be is kapcsoltak egy kezelőhöz. Ő elmondta, hogy a rendelésem automatikusan törölték mint aznap mindenkiét, országos kasszahiba miatt.
Az egy dolog, hogy nem szóltak róla, de a pénz nálam vásárlásként jelentkezett aznap reggel. Mikor ezt megkérdőjeleztem, a hölgy 4-5-ször elmondta, hogy az csak zárolva van, nem lett levonva. A netbankom szerint a pénzem nem hozzáférhatő még a mai napon sem, Hétfőn, Január 22-én, 11:26-kor.
Mivel semmi emberi lehetőség nincs a Tescoval történő panaszkezelésre, ugyanis emailcím nincs megadva és a webes applikációra nem válaszolnak, illetve a call centeres kollégák vagy nem megfelelően képzettek vagy nem feladatuk pontos tájékoztatást adni, nem láttam más megoldást mint a fogyasztóvédelemhez fordulni, ugyanis nem tartom jogszerűnek, hogy a Tesco 28e forintomon ül napok óta.
Segítségüket előre is köszönöm,
Tisztelettel
Gábor
Az esettel kapcsolatban megkérdeztük Csernok Miklós, a Kiszámoló pénzügyi blog írójának véleményét.
A kártyás vásárlás esetén két műveletet hajthat végre a kereskedő. Az egyik a vásárolt tétel lekönyveltetése, a másik a zárolás.
Az első esetben a vásárlás összegét kéri a kereskedő banktól, ez a szokványos eljárás.
Zárolást akkor kér a kereskedő, ha azt szeretné, hogy a későbbi vásárlás összege biztos rendelkezésre álljon a vásárlás napján. Klasszikus esete a hotelbe történő becsekkolás vagy autóbérlés esete. A Tesco is ezért zároltathatta a számla várható végösszegét a számlán.
Az állítólag európai és nem csak országos rendszerhiba miatt a kiszállítás megvalósult, de a zárolás ettől függetlenül rajta maradt a számlán. Fontos tudni, hogy ilyenkor a pénz továbbra is a számlánkon marad, csak a bank eldugja előlünk. Ott van az, csak mi nem látjuk, illetve több bank netes felülete mutatja a zárolt összegeket is külön, de több bankban ezeket az összegeket tényleg nem is látjuk. Ezért úgy tűnik, hogy az a pénz már meg sincs. Ha a kereskedő nem kéri a zárolás feloldását vagy lekönyvelését, akkor ez a zárolás magától megszűnik 30 napon belül. Ezt bővebben elmagyarázom ebben az oktatóvideóban:
A rendszerösszeomlás miatt a zárolások rajta maradtak a vásárlók számláin. Ezt egyedül a zárolást kérő kereskedő oldhatja fel, hogy ez ebben az esetben miért maradt el, pusztán feledékenységből, vagy technikai oka van, amit a rendszer-összeomlás okozott, nem lehet kívülről megmondani.
Amennyiben a kedves levélírónak anyagi kára keletkezett az indokolatlan zárolás miatt, a Tescohoz kell fordulni kártérítés miatt.
Csernok Miklós
Az utolsó 100 komment: