Az építkezés, lakésfelújítás mindig is pénztárca, idegrendszer és kapcsolatpróbáló időszakot jelentett a merészen belevágók életében, de ami az elmúlt években ezen a területen zajlik, az tényleg elkeserítő. Visszasírjuk az ökölszabályt, miszerint jó, olcsó és gyors szolgáltatás csak a mesében létezik, mert régebben azért jó eséllyel elégedett tudott lenni a végén az ember, ha az elvárásait kettőben maximalizálta. Ma az építőiparban valaki vagy jó vagy olcsó vagy gyors - vagy egyik sem. (Esetleg tök mindegy, hogy milyen, mert külföldön tevékenykedik.) És ez csak az szakikérdés, az építőanyagok beszerzéséről és minőségéről, a tervezési és hivatali engedélyeztetési folyamatokról még nem is beszéltünk.
Olvasónk mindennek ellenére belevágott a nagy projektbe. A falazásnál nem jutott tovább.
Tisztelt Tékozló Homár,
egy rémtörténetet szeretnék elmesélni illetve ezzel kapcsolatban tanácsot/segítséget kérni eme hasznos blog olvasóitól. Sajnos volt mit leírni és a terjedelemre tekintettel megértem ha visszautasítja a publikálását. De ha van esély rá hogy kikerülhet az oldalra, kérem hogy rövidítés nélkül, teljes terjedelmében tegye meg mert megítélésem szerint csak így lehet átfogó képet alkotni az elmúlt másfél hónapunkról.
Tavaly kezdtük el álmaink házát építeni,de a szakemberhiánynak köszönhetően csak az alap/szerelőbetonig jutottunk. Szerkezet-kész állapotig megrendeltük a szükséges építőanyagot és vártuk a tavaszt. A Tüzépen az eladó biztosított minket arról hogy a Mályi Tégla Kft - Porobrick elnevezésű 30-as NF téglája is van olyan kiváló, mint a WIENERBERGER Porotherm téglája, ezért hogy támogassuk a magyar ipart, - és mert a csomagolás és a szállítás díja(és nem a tégla darabára!!) százezrekkel volt kedvezőbb a Porotherm díjától – megrendeltük a szükséges mennyiséget a Mályi téglából. Az első szállítmányt idén márciusban rakták le a helyszínre és már akkor, a raklapokon látszott az a hátrányos minőségbeli különbség ami úgy általában a magyar termékeket jellemzi. Egyenetlen oldalak, lepattogzott élek és sarkok, kidolgozatlan/megmunkálatlan felület jellemezte a raklapokon található téglákat de nem reklamáltunk hivatalosan, mert nyilvánvalóan töröttet nem találtunk köztük az esztétikai hibákkal meg megbékéltünk volna, hisz úgyis eltakarásra kerül majd mindkét oldalról. HIBA VOLT.
Egyébként meg minden egyes raklapon ott volt az I.kategóriájú minősítést igazoló tanúsítvány, melyet ugye évente elméletileg felülvizsgáltatnak, ellenőriznek és bármilyen apró megfelelőségi kritérium eltérésénél azonnal jelzik a fogyasztók és a megfelelő hatóságok felé. HAHAHA… na persze. De miért is kételkedne az egyszerű polgár a Magyar építőipart szabályzó és ellenőrző szerveiben hogy értik a munkájukat, és tehetségüket az építkezéshez is elég hülye bátor kisember szolgálataiba állítják, bármibe kerül is az??!
A kőművesek idén áprilisban el is kezdték a falazást, és pár hét alatt a végére is értek….azaz csak majdnem. Az E-gerendás vasbeton födémet Májusban kellett volna rátenni a falazatra, de annak 90%-os készültségénél arra lettünk figyelmesek hogy a már beépített téglák elkezdtek nagy számban szétrepedezni. Előbb csak hajszálrepedések majd később fél centi széles nyílások jelentek meg a látható felületek nagy részén. Nem értettük, és a felelős műszaki ellenőrünk is csak széttárta a kezét. A kivitelező úgyszintén. A statikusunk - amikor felhívtuk hogy kellene a segítsége - csak annyit nyögött a telefonba hogy „mi történt? elbasztátok?” -innen is jelzem: NEM, nem basztuk el! Inkább csak ÁTBASZTAK. Úgy jó MAGYAROSAN..
A sok munkára hivatkozva egyébként csak 3 héttel később tudott volna jönni. Kerestünk mást..
Felhívtuk a Tüzépet(Nyíregyházi Farm Tüzép) és percek alatt leráztak hogy írjuk le mit akarunk és szólnak a gyárnak. Egy hét múlva eljött a „gyár területi képviselője” csinált vagy 5 képet, a garázstól többet nem is látott. Úgy kb.10 perc alatt ő is lerázott minket azzal, hogy látja hogy mi a problémánk, másodosztályú téglát kaptunk a tanúsított első osztályú helyett. De mivel már be lett építve, sírhatunk itt neki naphosszat de előrébb nem leszünk. Írjuk le egy e-mailben mit akarunk, és majd tolmácsolja a főnökének. Mikor jegyzőkönyv felvételét javasoltuk neki a látogatásáról, lenéző mosollyal biccentett hogy olyat ŐK nem szoktak. Sőt ha túl sokat akadékoskodunk, mindent vitatni fognak majd a bíróságon és szépen elbújnak majd a jogszabályi környezet mögé. Mert az amúgy is nekik kedvez. De persze nekik a megegyezés a cél, ezért írjuk le mit akarunk. Itt jegyeztem meg neki hogy csalódottak vagyunk, mert egy állítása szerint “Európai minőséget” produkáló MAGYAR cégnek szerintünk illene egy Európai minőségű és mentalitású ügyfélkezelést is kialakítania. Hát ez nem az volt..de igazából mindegy is.
Amíg ez a “gyári bohóc” meg nem jelent az ajtónkban, nem is akartunk igazából semmit. Csak hogy egy értelmes, hozzáértő ember együtt érezzen, és szakmaiságának minden erejével és tudásával megnyugtasson, hogy túlreagáljuk a problémát és teljes biztonsággal folytathatjuk az építkezést mert nem fog összedőlni a ház ha ráteszik azt a több tíz tonnás födémet. És persze továbbrepedni sem fog a kész falazat és nem kell majd 5 év múlva kiköltöznünk a kertbe vagy a híd alá, mert statikailag elérte azt a határértéket ahol már nem feltétlenül biztonságos. Viszont a cirkuszi mutatványa során feltett egy pár olyan gyanús kérdést, ami még nekünk is szemet szúrt hogy ezt vajon miért tartotta fontosnak megkérdezni.
Végül megírtuk a levelet amit kért, de előtte éjszakákat töltöttünk fórumokon, hívtunk fel szakértőket az ország minden részéről, faggatunk statikusokat ilyen irányú tapasztalataikról és jutottunk el végezetül az ÉMI, Építésügyi Minőségellenőrző Innovációs NKFT-hez. Saját pénzből kértünk vizsgálatot, aminek az eredményére várunk, de nincsenek illúzióink. A mintavétel végző kolléga tapasztalatból mondta, hogy sokkal szarabb téglát is látott már és az is megfelelt a törésteszten. Persze szigorúan laborkörülmények között. Mint a Volkswagen dízelautói a károsanyag kibocsájtás tekintetében. A laborban kiváló de valós körülmények között köszönő viszonyban sincs a az elvárt adatokkal.
Szóval megírtuk a kért levelet, ahogy azt a területi képviselő kérte, viszont ekkor már az addig hallott információkra alapozva szavatossági igényünk érvényesítése gyanánt az általunk kifizetett 8000 db tégla teljes cseréjét, az elkészült 350m2 falazat teljes elbontását és újraépítésének teljes költségtérítését jelöltük meg részünkről elfogadható opcióként. Pontosan annyit kértük, amit mi is tudtunk igazolni számlákkal. A levelet természetesen a kereskedőnek címeztük, hivatalos panasznak is tekintve, de küldtünk egy másolatot a Mályi Tégla Kft hivatalos képviselőjének is. Kilátásba helyeztük, hogy amennyiben elhúzódnak a tárgyalások és éveket kell pereskedéssel töltenünk, kártérítési igénnyel is élni kívánunk majd a szavatossági igényünk mellett.
Egy hét múlva megjelent a Mályi Téglagyár tulajdonosa és tett egy korrektnek nem éppen nevezhető ajánlatot, ami még csak köszönő viszonyban sem volt azzal amit mi beleölni voltunk kénytelenek, hogy támogassuk a magyar építőipar ékköveit azáltal, hogy munkát adtunk annak a pár embernek akik egy hónapig járhattak hozzánk falazni vagy a Tüzépet akik - miután rátették a hasznukat minden egyes téglára amit mi kérdés nélkül kifizettünk egy éve - arra sem méltattak hogy leüljenek velünk szemtől szemben megkérdezni hogy mi a problémánk vagy megnézzék személyesen hogy milyen mocskot árulnak az I.osztályt tanúsító papírfecni mögé bújtatva. De beszélhetünk itt a nem létező “magyar ipart” megszégyenítő, magukat évtizedesnek előadott építőanyag gyártó cégekről is melyek bár jól hangzó szlogenek vagy jelzők (mint például ”Európai Minőség”) összefabrikálására ugyan képesek, de saját termékük folyamatos, minőséget képviselő előállítására már nem minden esetben. Pedig ebből élnek. Ez a munkájuk,ezt csinálják minden nap. Évek, sokszor évtizedek óta - ugyanolyan szarul. És csodálkoznak, hogy az értelmesebbje már rég bojkottálja a Magyar termékeket.
Na szóval kaptunk ígéretet 14 raklap első osztályú termék leszállítására grátiszban, amivel nem nagyon tudnánk mit kezdeni, tekintve hogy van még vagy 30 raklap már egy éve kifizetett de még ki nem szállított Mályi téglánk nekünk is - a Tüzépen. Igazából azt is inkább majd kicseréltetjük valami értelmesebbre mert ugye nem kell ecsetelnem hogy maximálisan kimerítették a “teljes bizalomvesztés” fogalmát. Ajánlottak még annyi zsákos vakolatot mellé, amivel pont el tudnánk takarni az a 350m2 szétrepedt/kettécsattant falazatot amit eredetileg gipszkartonozni akartunk, de a további repedések követése végett kénytelenek lennénk vakolni.(hacsak nem lesz normális, és felelős gyártótól származó téglából új falazatunk) És akkor még nem említettem azt az egymondatos garanciát a levélben, melyben a gyártó felelősséggel kinyilatkozta hogy rátehetjük a többmilliós födémet az elkészült falazatra mert az majd alakváltozás mentesen elviseli a terhet. És amúgy sem kell nagyítóval vizsgálni a téglát. (Ő már csak tudja.) Továbbá garantálja a még ki nem szállított téglák tekintetében az I.osztályú, szabvány szerinti megfeleltetést. Bár az lenne a legjobb ha ezt nem is kellene külön levélben garantálnia. Hanem csak úgy magától értetődő lenne. Mondjuk mert nincsenek a “gyárból” kiengedett raklapjain hosszirányban A-B oldalig szétrepedt téglák. Vagy mert minden téglájának ami elhagyja a Mályi telepet, megvan minden oldala,sarka,éle és nincs tele mészkukacnak nevezett szennyeződéssel. Vagy csak mert nem szakad szét magától közvetlenül a beépítése után és nem kell megállítani emiatt bizonytalan időre a teljes építkezést, eltolva ezzel egy fiatal pár családalapítási esélyeit talán évekre.
Ugye nem is kell mondanom?! Biztos hogy nem fogunk élni azzal a lehetőséggel amit egy többszázmilliós forgalommal rendelkező, - a terméke minőségére messzemenőkig igénytelen de Európai minőséget hirdető - az építkező( és ezáltal védtelen) magyar családokon gazdagodni próbáló MAGYAR cég kegyesen felajánlott.
Helyette élni fogunk a Magyar- és az Európai Unió által biztosított törvények és jogszabályok adta lehetőségeinkkel és megkérjük Őket arra, hogy egy arra kirendelt bíró előtt érveljenek termékük minősége és megfelelőssége mellett. Egyenlőre szentül hisszük hogy nincs az a magyar vagy uniós bíróság, építésügyi szakértő, statikus vagy anyagvizsgáló labor, aki képes az alábbi linken is elérhető képek birtokában vagy személyes felülvizsgálatot követően kijelenteni, hogy a gyártó (Mályi Tégla Kft.) terméke megfelel a tanúsítványban közöltnek és maradéktalanul betartották és alkalmazták az üzemi gyártásellenőrzési rendszerükben lefektetett normák összességét. Mivel a befejezéshez hitelre lett volna szükségünk, viszont a hitel kihelyezés feltétele hogy Önerőböl elérjük legalább a szerkezetkész állapotot nem túlzás kijelenteni, hogy jelen állás szerint csődbe mentünk. A födémet nem merjük így ráterhelni, de elbontani és újrakezdeni sem tudjuk már saját forrásból. A sok dolog közül az egyik ami megkülönböztet az ilyen emberektől hogy amíg nekik nem számít a presztízsveszteség amit a történtek miatt elkönyvelnek majd, nekünk már csak az igazságérzetünk és presztízsünk maradt ami nem engedi hogy hagyjuk elsétálni számonkérés nélkül ezeket a „szak”barbárokat. Nevetségesnek tűnik a billentyűzet mögül az a tény, hogy a jelenleg is érvényben lévő EN 771-1:2011+A1:2005 Égetett kerámiára vonatkozó szabvány leírása úgy kezdődik hogy „A szabvány magyar nyelvű kiadását (egyéb téglaipari cégek mellett) …A Mályi Tégla Kft. ……..támogatta.” Felvetődik a kérdés hogy akkor ők miért nem kaptak egy ingyenes példányt belőle? Ha viszont kaptak, miért nem olvassák el gondosabban hogy jó téglát tudjanak gyártani? Innen üzenem hogy nekünk sajnos meg kellet vennünk hogy fel tudjunk készülni a tárgyalásra, de ha végeztünk vele szívesen elküldöm ha azzal segítek! Természetesen ingyen.
És mielőtt bárki felvetné: mivel a téglák egyben voltak és rendesen lehetett vele dolgozni, a kőművesek nem szóltak,nem szólhattak hogy itt valami nem kóser. Szerintem nem is feladatuk. Ha az a rengeteg hibás tégla az ÉMI által letanúsított üzemi gyártásellenőrzési rendszer szakszerű alkalmazása és betartása mellett kikerült a gyártótól I.-es minőségi osztályba sorolva és letanúsitva, (miközben gyártó is szakértőnek titulálja magát, tehát látnia kellett volna mielőtt felrakja a kamionra) akkor meggyőződésem hogy a “rendszerszintű hibát” nem a kőműveseken kell keresni. Továbá minden végfelhasználó szerencséjére a gyártó illetve a tanúsító intézet után van még egy védvonalat jelentő építőipari szűrőberendezés, ez pedig a KERESKEDŐ.
Aki többnyire jelentős haszonnal továbbértékesíti számodra az építőanyagot, de miután beüt a szar, szent meggyőződése hogy simán ki tud lavírozni a jogszabályi kötelezettségei alól. Mivel mindenképpen nagyobb pénzügyi hatalommal bír, mint bármely egyszerű felhasználó akivel valaha is találkozott tevékenysége során, mindenképpen Ő diktálja a feltételeket a szavatossági igény bejelentését követően. Teljesen biztos abban, hogy nem kötelessége ellenőriznie a gyártó termékét és az azt letanúsító dokumentum érvényességét és jogszerűségét amit Ő egyébként is csak „továbbpasszol” . Amúgy meg általában a legnagyobb haverok a gyártóval és közösen próbálnak kibújni a felelősség alól az ide-oda mutogatással, egészen addig amíg ki nem fáradsz.
Másfél millióba kerültek a papírok mire az első kapavágást megejthettük ebben a hülyére egyszerűsített, engedélyhez nem kötött és remekül kidolgozott MAGYAR építésügyi rendszerben.
Kellett a tervező,a tervezői művezető,a felelős műszaki ellenőr,egy statikus,egy gépészterv,egy villamos terv, egy tájképvédelmi mérnök, a kivitelező és annak felelős műszaki vezetője. Mindegyik horror áron dolgozott, mert most nagyon megy az ipar. Hallottuk, hogy a munkaerőhiánynak köszönhetően Pesten már csak úgy válaszolnak a reklamációra hogy „legyen kész szarul, vagy egyáltalán ne legyen kész”?? Mit válaszolhat egy kiszolgáltatott, 2-3 gyerekes pár akinek egyik fele napi 10-12 órát kénytelen dolgozni a másik meg a gyerekkel a karjában próbálja menedzselni a szakértelemhiányos de aranyárban dolgozó brigádot. Akiknek attól függ az egzisztenciája hogy időben megkapják CSOK-ot vagy az ÁFA visszatérítést ezért nem ugathatják le a kivitelezőt még akkor sem ha nyilvánvalóan egy kontár.
Rengetegen „szakember” kapaszkodik a mostani aranyláz építési mizéria hajójára. Néhányan gennyesre keresik magukat néhányan csak „szépen” éldegélnek. Nem is lenne ezzel semmi gond.
De amikor bajba kerülsz egyik sem lesz ott mögötted. Majd mutogat a másikra te meg perelhetsz.
Megérte-e belevágni? Egy nagy lóf@szt. Rózsaszín álmokat kergettünk, de sötétkamra lett az eredménye. Nem gondoljuk hogy hibáztunk, inkább csak a körülmények. Hogy megint elhagytuk a járt utat a járatlanért cserébe. A Porothermet kellett volna választani vagy Szlovákiából áthozatni ott még talán tudják mi a minőség. De jelen állás szerint azt gondolom hogy ha valamelyik Afrikai köztársaságból hajóztattuk volna ide raklapszámra a napon száradó vályogtéglát, az is olcsóbb és minőségibb befektetést jelentett volna.
A kesztyűt felvettük, és készen állunk arra hogy bebizonyítsuk a bírónak hogy a Magyar Építőipar áldozatai vagyunk. Hogy ők maguk hozzák a szabályaikat. És pont Ők nem tartják be azokat.Mert a magasabb profit mindent felülír. A jövőbeli fejlemények tükrében hírt fogunk adni a történésekről és a tárgyaláson elhangzottakról. A végéig még van egy pár év, addig talán indítunk egy építőipari ki-kicsoda blogot ahol más gyártók termékeivel kapcsolatban is megoszthatjuk tapasztalatainkat. Saját otthonunk ugyan nem lesz egy darabig de a végére annyira kiműveltek leszünk az építőipar jogi hátteréből és az égetett kerámia falazók követelményeiből hogy lehet nyitunk majd egy téglagyárat. Nagy felelősséggel úgy sem jár.
Link a téglákról készült fotókhoz.
Ha bárkinek volt esetleg hasonló pere ahol egy csilliárdos vállalkozó vagy gyárigazgató ellen nyert, az ne tartsa magában.Sztorikat a következő email címre várjuk: igyjartunkamalyiteglaval@ gmail.com
Tisztelettel:
ML
Kedves Homár olvasó!
Az általad leírtak alapján valóban nem nevezhető ügyfélbarátnak a vállalkozás eljárása.
Jogszabály szerint az adásvételi szerződés hibás teljesítésről van szó, ha a termék a teljesítés időpontjában nem felel meg a szerződésben vagy jogszabályban megállapított minőségi követelményeknek, és ezért a hibás teljesítésért az eladó vállalkozás kellékszavatossággal tartozik, a gyártó pedig termékszavatossággal.
1./ Jogszabály szerint az eladó az adásvételi szerződés hibás teljesítéséért a teljesítéstől számított 2 évig kellékszavatossággal tartozik, függetlenül a termék vételárának összegétől.
- A kellékszavatossági igény alapján a fogyasztó választása szerint elsődlegesen kijavítást, kicserélést, másodlagosan pedig árleszállítást vagy elállás mellett a vételár visszafizetését kérheti.
- Ha a fogyasztó a teljesítéstől számított 6 hónapon belül jelenti be bizonyítható módon (pl. belföldi tértivevénnyel ellátott levél, fax-hívás, szóbeli panasz esetén a jegyzőkönyv egy példánya) a termék hibáját az eladó cégnek, akkor az eladónak kell bizonyítania, hogy a hiba oka a vásárláskor még nem volt meg a termékben.
- A 6 hónapot követő 1,5 évben pedig a fogyasztót terheli a bizonyítás, amelynek eszköze egy erre irányuló független szakértői vélemény lehet.
- A törvény értelmében a vevő elállhat a szerződéstől és a vételár visszafizetését kérheti, ha az eladó a kijavítást vagy a kicserélést nem vállalta, illetve ennek a kötelezettségének a megfelelő határidőn belül, a vevő érdekeit kímélve nem tud eleget tenni, vagy ha a vevőnek a kijavításhoz vagy kicseréléshez fűződő érdeke megszűnt. Ez utóbbi eset lehet például a többszöri kijavítás sikertelensége.
- Az eladó köteles megtéríteni továbbá a hibás teljesítésből eredő, igazolható esetleges kárt is a vevőnek, kivéve, ha a hibás teljesítést kimenti. A kellékszavatossági kötelezettség alól az eladó csak akkor mentesül, ha bizonyítja, hogy a hiba oka a teljesítést követően keletkezett.
2./ Felmerülhet továbbá termékszavatossági igényt érvényesítésének lehetősége is a gyártóval szemben.
- A termékszavatosság alapján kérheti a gyártótól, hogy a termék hibáját javítsa ki, vagy a terméket cserélje ki.
- A termék akkor minősül ez esetben hibásnak, ha nem felel meg a terméknek a gyártó által történt forgalomba hozatalkor hatályos minőségi követelményeknek, vagy nem rendelkezik a gyártó által adott leírásban szereplő tulajdonságokkal.
- A törvény szerint gyártónak minősül a termék előállítója és forgalmazója.
- A gyártót a termékszavatosság az adott termék általa történő forgalomba hozatalától számított 2 évig terheli.
A vállalkozás a minőségi kifogásról köteles haladéktalanul jegyzőkönyvet felvenni, a fogyasztó követelésének teljesíthetőségéről pedig legkésőbb 5 munkanapon belül igazolható módon nyilatkozni. Ennek elmulasztása miatt az illetékes kormányhivatal fogyasztóvédelmi osztályához fordul hat.
A vita érdemi részét tekintve az igényét az illetékes békéltető testület (bővebben itt:http://www.bekeltetes.hu/ )előtt vagy közvetlenül a bíróság előtt érvényesíti. A békéltető testület ingyenes eljárása során a rendelkezésre álló bizonyítékok alapján még mindig nyitott a lehetőség arra, hogy a felek az ügyben megállapodást kössenek. Egy esetleges peres eljárásban fontos szempont, hogy a szavatosság szabályai alapján az első 6 hónapban fordított a bizonyítási teher, tehát a fogyasztó számára igen kedvező a perbeli pozíció.
Amennyiben egyéb kérdése merülne fel az ügyben, állunk rendelkezésére az elérhetőségeinken. Bízunk benne, hogy válaszunkkal hozzásegítettük az ügy mielőbbi, hatékony megoldásához.
Felhasznált jogszabályok:
- 2013. évi V. törvény a Polgári Törvénykönyvről
- 1997. évi CLV. törvény a fogyasztóvédelemről
- 19/2014. (IV. 29.) NGM rendelet a fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés keretében eladott dolgokra vonatkozó szavatossági és jótállási igények intézésének eljárási szabályairól
Az utolsó 100 komment: