Egészen szokatlan ügyet dobott ki mára a Homár postaládája, aminek kapcsán megtudhatjuk, hogy tényleg létezik örökrózsa, nem csak a minden családban létező Karcsi bácsi viccel ezzel minden egyes alkalommal a mama nippes vitrinjében kiállított porcelánrózsa-gyűjteményre bökve. Ez az évekig virágzó botanikai csoda viszont igencsak drágé kapható, és nehéz helyzet elé állíthatja olvasónkat, amennyiben jogosan követeli vissza tőle a virágbolt a tévesen átadott virágdobozt.
Kedves Tékozló Homár!
Online vásároltam egy rózsadobozt egy virágbolt webáruházából, azonnal ki is fizettem bankkártyás vásárlással. Két nappal később helyszíni átvétellel át is vettem a terméket.
Az átvétel másnapján felhívtak az üzletből, hogy véletlenül nem a megvett típusú, hanem egy másik, nagyon hasonlító, de kétszer olyan drága virágfajtával (sima rózsa helyett "örökrózsa", ami megfelelő körülmények között évekig frissnek néz ki) készült virágdobozt adtak ki nekem. Arra kérnek, hogy vagy vigyem vissza kicserélni a dobozt, vagy fizessem ki a különbözetet.
Kötelezhet az üzlet bármelyikre így, hogy ők hibáztak a kiadásnál?
Válaszukat előre is köszönöm,
Antal
Szóval itt a nagy kérdés: ha nem ő hibázott, akkor is helyt kell állnia? Mondjuk kérje vissza az ajándékot? Szegény Antal!
Kedves olvasó!
Az esettel kapcsolatban a felek között létrejött szerződés tartalmából kell kiindulni.
Ha a rendelkezésre álló okiratok (megrendelés, annak elfogadása, számla vagy egyéb bizonylat stb…) alapján az állapítható meg, hogy a vállalkozás nem a szerződésben meghatározott árut adta át, tehát nem azt, amit megrendeltél, akkor ezzel kapcsolatban jogszerű igényt támaszthat a vállalkozás a vételár különbözet megfizetésére, illetve az átadott termék visszaadására. Hiszen közöttetek a szerződés nem arra, hanem egy másik termékre vonatkozóan jött létre. A vállalkozás ebben az esetben az igényeit akár közjegyző előtti fizetési meghagyásos vagy polgári peres eljárás megindításával tudja érvényesíteni a fogyasztóval szemben az önkéntes teljesítés elmaradása esetében.
Az eset másik oldala az, hogy a vállalkozás valójában nem szerződésszerűen teljesített, mert nem azt kaptad, amit megrendeltél, amire szerződtetek, így a vállalkozót kártérítési felelősség terheli veled, fogyasztóval szemben a szerződésszegéssel okozott kártérítés szabályai alapján. Abban az esetben tehát, ha esetlegesen az üggyel kapcsolatban károd keletkezett, akkor ezt az igényt érvényesíteni tudod a vállalkozással szemben. Illetve a vállalkozás fogyasztóbarát üzletpolitikát alkalmazva, dönthet úgy is, hogy a hibájára tekintettel nem kéri a különbözetet vagy a cserét.
Felhasznált jogszabályok: 2013. évi V. törvény a Polgári Törvénykönyvről (itt: http://njt.hu/cgi_bin/njt_doc.cgi?docid=159096.357520)
Snagal 2019.04.25. 11:14:33
Viszont ennek ellenére nekem mindig pofátlannak tűnik amikor a vállalkozás normális hangnemben jelzi neked, hogy elrontották és segíts ezt megoldani akkor bennem is van annyi, hogy nem pattogok, hogy "így jártatok, szopó" - hanem arra gondolok, hogy ott is egy fizetésből élő ember zsebéből fogják levonni.
Aztán persze megint érnyalja a dolgot ha mondjuk egy ilyet ajándékba vettünk és már át is adtuk nyilván nem kérem vissza...
szóval jogos a kérdés
Taurusz 2019.04.25. 11:31:16
herk 2019.04.25. 12:36:31
herk 2019.04.25. 12:40:13
Zirowe 2019.04.25. 12:41:53
Viszont a boltnak azonnal kellett volna jeleznie, főleg, hogy ezeket általában ajándéknak veszik és sanszos, hogy másnapra már átadták.
Ja, kicsit sem ciki visszakérni, hogy bocs, gyökerek a boltban, le kell cserélnem.
herk 2019.04.25. 12:43:35
Snagal 2019.04.25. 12:47:17
"drágám, azt a szép csokrot visszakérhetném amit tegnap kaptál tőlem? véletlenül rosszat küldtek és kicserélnék egy olcsóbbra amit eredetileg rendeltem neked - szeretlek, puszi "
nem értem, miért lenne ciki? :D
Snagal 2019.04.25. 12:50:34
Amit meg lentebb is írnak, sajnos valószínűleg nem a vállalkozás nyelné le, hanem lenyeletné a kollégával aki elb_szta a rendelést akinek már jóval nagyobb teher lehet a 10-20 ezeres tétel (de akár az 5ezres is)
(kivéve persze mondjuk egy EV esetében ahol a kettő egyésugyanaz)
KaTe 2019.04.25. 13:42:58
Kicsomagoltam, egyből feltűnt hogy miből adódik a plusz súly, a ház persze nem az volt, amit rendeltem, de kíváncsiságból belekukucskáltam. Először úgy voltam vele, hogy megvárom egyáltalán feltűnik -e nekik, de viszonylag hamar (a futár távozásától számítva kb. 20 perccel később) már hívtak a cégtől, hogy elkeverték a csomagokat és másnap jön az enyém, a csomagot pedig -ha felbontottam ha nem- készítsem ki, a futár majd elviszi. Mondtam nekik, hogy ez remek, de én legkorábban este 6-tól érek rá. Másnap este 6-kor ott volt a futár a csomagommal, a másikat meg magával vitte. Hogy mi történt volna ha én sunyiban kipakolom a hardver felét, azt nem tudom, mivel a futár pont le**rta hogy mit vett át, ellenben a kezembe nyomott egy ajándék kupont 1000 forint értékben...
Csokis · http://csokis.blog.hu 2019.04.25. 13:44:04
KaTe 2019.04.25. 13:57:37
KaTe 2019.04.25. 14:01:33
neménvagyok 2019.04.25. 16:19:37
2019.04.25. 16:22:54
Ez olyan, mint ha rendelnél egy hűtőt és tele lenne sörrel :-)
2019.04.25. 16:25:21
De ez nem hozza helyre, mivel az ajándékozott már örült a nagyobb értékű ajándéknak, ha te akárhogy visszacsinálod, az úgy jön le az ő szemszögéből, hogy spúroskodsz rajta. Inkább kedvezményt kell kédni a különbözetre, mert végülis ők baszták el.
chili wili 2019.04.25. 17:04:30
a fekete krindusz 2019.04.25. 19:44:41
Nancsibacsi 2019.04.25. 22:13:18
Ja, nyilván. Mert tőle elvárható hogy meg tudjon különböztetni egy rózsát egy másik rózsától, amiről maximum képet látott előtte, de az eladótól, aki ezt árulja ugyanez nem várható el. Az küldhet mindenkinek valami random cuccot (ROSSZHISZEMŰEN), ami hasonlít a megrendelt termékre, aztán ha olcsóbbat küldd és nem veszi észre akkor profit, ha meg drágábbat, akkor majd a vevő visszaviszi az üzletbe (gondolom Békéscsabára), mert hát nyilván azért rendelt neten, mert időt akar szánni arra, hogy virágboltba járkáljon. Ha a másik fél - aki drága helyett olcsót kapott - is visszahozza 2-3 nap múlva a rövid gariidős rózsát, akkor azt felár nélkül megkaphatja - pedig az már világot látott (és úgy is néz ki). Nyilván - ez így rohadtul életszerű :-D
Az alap, hogy vissza nem vinném. Ide se én hoztam. De ha ide én hoztam volna, akkor se vinném vissza, mert én nem akartam emiatt 2x elmenni az üzletbe. Ki fizeti azt ki nekem? Hol van olyan a szerződésben, hogy hibás teljesítés esetén nekem kell gondoskodni a visszaszállításról? Ilyet ha beleír, az se jogszerű, mert a hibás teljesítésért kizárólag az eladó felel.
A másik dolog, hogy mivel az átvétel másnapján esett le nekik a tantusz, így 99 százalék hogy a termék már nincs is meg. Vagy tegyük fel megvan, de 1 óra múlva jön az az esemény, ahol oda szeretném adni az ajándékozottnak. Vigyem vissza? Majd az ő hülyeségük miatt nem adok neki semmit? Reális. Meg fizessek több pénzt? Mire fel? Hol szerepel a másik termék ára a szerződésben? Mire alapozzák azt, hogy én a drágább rózsát megvettem volna, mikor az lehet hogy simán túlárazott, meg se éri - meg alapvetően: nem kértem azt?
Ha rendelek egy pizzát, kihozzák, elkúrják, mert mondjuk dupla adag sajtot tesznek rá, vagy tudomisén szarvasgomával megszórják, én meg simán megeszem - észre se veszem a változást, esetleg észreveszem, de már beleharaptam -, akkor utána jönnek, hogy bocsi, add má vissza a pizzát, mert az másé (és kivinném neki másfél órával a sütés után), vagy legalább fizessél +5000-et a szarvasgombáért? Ne nevettessük már ki magunkat - ilyen nincs. Nem arról van szó, hogy egy aranyórát küldtek egy kínai gagyi helyett, hanem rövid szavatosságú, gyors felhasználású terméket rontottak el. Hiába a törvény betűje, ez a konkrét eset még bíróság előtt se állna meg.
Komolyan, én nem értem hogy egy kereskedő hogy nem érzi azt, hogy ez az egész sztori simán KÍNOS, mármint hogy nem engedte el simán a dolgot, és nem nyelte be a buktát.
Nancsibacsi 2019.04.25. 22:24:26
- Lehet hogy a virág már meg sincs, hiszen elajándékozta.
- Lehet hogy még megvan, de pillanatokon belül fel KELL használnia - AKKOR IS HA JOBB mint az eredeti.
Arra hogy visszaküldje, újat kapjon helyette már akkor sincs idő, ha ő ezt észreveszi a csomag átvételekor (amúgy mitől venné észre?).
Vegyük észre azt, hogy az eladó nem a megoldásra törekedett, mert akkor azt mondta volna, hogy: "Megvan még?" És igen válasz esetén felajánlotta volna hogy gyorsan küld egy másikat, ezt meg adja oda a futárnak, és az visszaviszi. De nem - vigye vissza a vevő, vagy fizessen. Szóval ez így simán lehet egy rosszhiszemű kereskedői magatartás is, mert van 1500 db dupla árú tartós rózsája, amit a kutya se vesz (mert sajnos elmúlt nőnap, valentin nap, anyák napjára meg a gyerekek nem költenek ennyit), és minden normál rózsa megrendelés helyett ilyet küld - így próbál meg túladni a beragadt készletén.
KaTe 2019.04.25. 22:43:28
gergo1000/2 2019.04.25. 23:20:29
2019.04.26. 07:47:31
Nancsibacsi 2019.04.26. 08:01:06
themillionroses.hu/collections/retarget-minden/products/vorosrozsa
themillionroses.hu/collections/retarget-minden/products/voros-orok-rozsa-fekete-henger-box
Nade tessék 3 pixel különbséget keresni a két kép között, ami alapján a vevő felismerhette volna, hogy nem azt kapott, amit rendelt :-)
Amúgy az ár még jobban megerősíti a gyanúmat, hogy lehet itt szándékosság a cég részéről, mert egy rózsahengerért 50ezer, hát na... És hát minek az örök? Aki ilyet kap, azt 2 órán belül vagy megdugod, vagy ablakon kidbott pénz volt a virág - semmi értelme a tartósnak.
Kotit 2019.04.26. 08:08:38
a cég kéri a visszavitelt vagy a különbözet megfizetését
a posztoló pedig a hiba miatt felmerült költségei (szállítás, idő) és az erkölcsi kára megfizetését (pl. vissza kellett kérni a becserkészendő csajtól)
A különbözetet a másik kifizeti.
Mondjuk azt a pert megnézném, ahol arról megy a vita, hogy a posztolónak az erkölcsi kára (=elmaradt dugás) hogyan váltható forintra...
Permetező 2019.04.26. 08:13:11
axolotl77 2019.04.26. 08:26:06
Mi kicsomagoltuk a gépet és elkezdtük bepakolni az ételt, mert hát azt sem hagyhatjuk megromlani.
Nem telt bele kb. 1-1,5 óra amikor látjuk, hogy a szállítók ismét ott állnak az ajtónk előtt. Immár az általunk kifizetett géppel. Nem szaroztunk, átvettük, visszaadtuk, mindenki ment a maga dolga után.
De eljátszottunk a gondolattal, hogy mi lett volna, ha úgy teszünk mint aki nincs otthon. Lenyúljuk magunknak a jobb gépet, a rajtuk maradtat meg vigyék ahova akarják. Legális útja nem nagyon lett volna a lakásba jutásuknak. Az ajtót már csak nem történt volna ránk. Rendőrt se hívhattak volna, hiszen nem történt bűncselekmény.
2019.04.26. 08:28:50
2019.04.26. 08:32:40
juhaszvik 2019.04.26. 08:35:26
akkor sima ügy. mivel én (mármint a posztoló) az ő rózsájukat abban a hiszemben adtam tovább, hogy az egy olcsó rózsa, addig árban egy nagyobb értékűt számolnak fel nekem. ezzel nekem kárt okoztak, ergo azt ki kell fizessék számomra.
ráadásul jogilag kelepcébe kerülhet az ember, mivel egyáltalán semmilyen jogalapja nincs valakinek, hogy az elajándékozott tárgyat visszakérje. persze egy virág esetében ez inkább kínos, de el tudunk képzelni olyat helyzetet is, melyből elég rosszul jöhetünk ki anyagilag.
Ha peres eljárásig jutna el a bolt követelése, és azt megnyerné, akkor azt mondanám, hogy igazságtalan a rendszer. ha a vevő olyan helyzetbe keveredik, hogy nincs más lehetősége, mint a különbözet kifizetése, azzal kárt szenved, azt pedig akkor jogos lenne visszakövetelnie. innentől kezdve pedig hülyeség az egész.
juhaszvik 2019.04.26. 08:41:48
egyébként meg hölgy válogatja. van aki már a gesztust és értékeli, és ha (még/már) megvan a szikra, akkor egy száraz kórónak is ugyanúgy örül, és van, akinek igenis számít, hogy aznap mit visz be a munkahelyére, hogy a munkatársnőknek felvághasson.
2019.04.26. 08:45:42
driopios 2019.04.26. 08:47:29
axolotl77 2019.04.26. 08:48:02
Hogy bizonyítják, hogy ők mindent megtettek a kiértesítésünkre?
Természetesen nem vagyunk ilyenek, de biztos vagyok benne, hogy vannak akik ilyenek.
2019.04.26. 08:53:51
Luighi 2019.04.26. 09:07:27
Nem azt küldték, hanem más csillagjegyűt. Reklamáltam, ami 1db e-mail angolul.
Küldték a rendeltet. Villámgyorsan. Ingyen, követelőzés nélkül!
juhaszvik 2019.04.26. 09:11:33
ez ugyanaz a helyzet, amikor azt mondták, hogy "nem volt apád üveges, nem vagy átlátszó", mire én: de az volt...
KaTe 2019.04.26. 09:11:55
- Tehát még tanuk is voltak arra, hogy tudtatok arról, hogy nem jó gépet kaptatok. Nem hiszem hogy védhető lett volna, ha megpróbáljátok letagadni. Mellesleg, az eladónak kellett volna jelezni, nem a futárnak. Sőt, át se kellett volna vennetek. Gondolom rögtön levágtátok, hogy ez a drágább. Azért kíváncsi lennék, hogy akkor is átvettétek volna-e ha tudjátok, hogy a rendeltnél tudásában rosszabb gépet akarnak átvetetni veletek...
Mondhattátok volna azt is, hogy a hűtőt időközben elajándékoztátok, úgyhogy erkölcsi kár ért titeket. Mondjuk az eladóval biztos nem erre szerződtetek.
2019.04.26. 09:12:34
2019.04.26. 09:27:21
Kondom Keselyű 2019.04.26. 09:49:47
GyMasa 2019.04.26. 09:56:53
"És ha az ilyen levelet nem vesszük át?"
Kezbesitesi velelem.
Feladjak neked ajanlottan, (talan 3x kell nekik) aztan a 3 "nem kereste" cedulaval elballagnak a helyi jegyzohoz, es fizetesi meghagyast allitanak ki a nevedre.
Azt meg vagy befizeted, vagy ellent mondasz neki, es akkor perre alakul az ugy.
Szoval, ezt nincs ertelme csinalni.
2019.04.26. 09:57:04
2019.04.26. 09:59:39
GyMasa 2019.04.26. 10:00:33
Mondjuk, a fizetesi meghagyasnak pont az a lenyege, hogy csak akkor alakul perre, ha ellentmondanak.
Egyebkent csak siman jogerore emelkedik, es utana siman vegrehajthatova valik.
2019.04.26. 10:04:17
Kondom Keselyű 2019.04.26. 11:07:12
juhaszvik 2019.04.26. 11:34:53
The Good Boy 2019.04.26. 13:29:14
"Rendőrt se hívhattak volna, hiszen nem történt bűncselekmény. "
Azért ez nem teljesen így van:
Btk. 378. § Jogtalan elsajátítás
378. § (1) Aki (...)
b) a véletlenül vagy ͟t͟é͟v͟e͟d͟é͟s͟b͟ő͟l͟ ͟h͟o͟z͟z͟á͟ ͟k͟e͟r͟ü͟l͟t͟ ͟i͟d͟e͟g͟e͟n͟ ͟d͟o͟l͟g͟o͟t͟ eltulajdonítja, vagy n͟y͟o͟l͟c͟ ͟n͟a͟p͟o͟n͟ ͟b͟e͟l͟ü͟l͟ ͟n͟e͟m͟ ͟a͟d͟j͟a͟ ͟v͟i͟s͟s͟z͟a͟,͟
vétség miatt egy évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.
The Good Boy 2019.04.26. 13:34:31
Én, mivel alapvetően becsületes, törvénytisztelő polgár vagyok, valószínűleg szó nélkül belemennék a cserébe, ha a terméket még nem adtam át, és a cég szépen eljön érte és cseréli, és a cseretárgy nem tér el alapvetően a netes rendelés oldalán látottakkal.
Viszont, ha a termék már átadásra került, akkor szerintem felajánlanám a hibázó cégnek, hogy eltekintek a csere okozta erkölcsi kártérítéstől, ha a cég is eltekint a hibás teljesítésből fakadó költség különbözettől. Aztán lementeném a netes képeket a két lehet, hogy azonos fotóval illusztrált termékről, aztán beleállok egy jogi hercehurcába (mondjuk én könnyen vagyok, jogi vonalon dolgozok :D)
De még egyszer. ha nekem nem keletkezett károm belőle (tehát még nem adtam át, és a az új termék paraméterei valóban egyeznek a netes leírásban szereplőtől, akkor nem állnék ellen a cserének.
2019.04.26. 13:34:52
The Good Boy 2019.04.26. 13:35:38
2019.04.26. 13:37:29
The Good Boy 2019.04.26. 13:37:41
Gondolom az meg sem fordult a fejükben, hogy valami kedvességgel honorálják a jóhiszemű vásárlót (pl. kupon), de a f@*zfej már megy...
The Good Boy 2019.04.26. 13:43:48
koprofágia 2019.04.26. 14:57:01
te ezert nem fizettel,hanem egy masik,olcsobb termekert.
Pont ugyanugy szabalysertes,buncselekmeny,mintha egy nullaval tobbet utalnak neked,es elkoltod a penzt.
neet 2019.04.26. 14:58:54
A virágnak értelme mi? Mármint ha döglött? A kertben szép, az erdőben is, a vázában csak hulla. Ez gyökeres, amiről szó van? Speckón kiszárítva?
1-3 év=örökké?
A (vad)rózsát a kertből kiírtani nem bírom, na, az örökrózsa.
A rózsa szúr. A rózsa értelmetlen.
A poszthoz is: ha a vevő olcsóbbat kapott volna, mint a megrendelt, és észreveszi másnap, akkor is elrendezte volna a cég a cserét?
Miért van az, h ha többet utal a munkáltatóm, a kövi hónapban azonnal és fillérre levonják, (jó esetben, mert rossz esetben többet tartanak vissza, és az azutáni hónapban megint... megtörtént eset) ha kevesebbet, azt jövő májusban a navon verhetem csak le?
Ki érti az összefüggést?
neet 2019.04.26. 15:05:28
Amúgy manapság nem elég egyet szelfizni a rózsával, és vihetik is vissza? (irónia)
Permetező 2019.04.26. 15:17:49
Permetező 2019.04.26. 15:19:18
Xezs7 2019.04.26. 23:11:10
neet 2019.04.27. 08:26:50
@Xezs7: ha mindenki így állna hozzá...! +1
Permetező 2019.04.27. 10:54:10
axolotl77 2019.04.27. 13:12:11
axolotl77 2019.04.27. 13:15:17
De ismétlem: ezek csak mind teoretikus kérdések. Nem akartunk mi kiszúrni senkivel, csak idegesítő volt a szállítók pökhendisége.
GatyaPityu 2019.04.27. 22:11:57
Lóf*sz a s*ggükbe!
Fordított esetben (olcsóbbat adnak át és visz haza a vevő a megrendelt drágább helyett), akkor a tisztelt üzletvezető úgy hajtaná el reklamáció esetén, mint a szülész-nőgyógyász a magzatvizet. Sűrűn mutogatnának a "Pénztártól való távozás után reklamációt nem fogadunk el!" feliratú táblára.
Úgyhogy én a levélíró helyében nem vinném vissza. Így jártak... Perelni úgysem fognak, az túl lassú és költséges mulatság.
Xezs7 2019.04.27. 23:18:16
PartyMikee 2019.04.28. 10:37:58
Balfredo Alfredo 2019.04.28. 11:24:51
A kulturált megoldás valami olyan lett volna, hogy amikor a tévedés kiderült, akkor a cég képviselője felhívja a posztolót, ismerteti a helyzetet, _elnézést kér a tévedésért_ majd közli, hogy a futárjuk készen áll arra, hogy elvigye a ténylegesen megrendelt cuccost, illetve visszahozza a tévedésből továbbítottat. A tévedés kompenzálására opcionálisan valamit, pld. ajándékkupont is felajánlhat. A vevő pedig, ha nem adta már tovább a cuccost, ebbe beleegyezik és egyeztetik az átvétel helyét, időpontját. Ha a vevő már továbbadta a cuccost ajándékként, akkor itt végetér a történet.
Bármilyen más hozzáállás, akár az eladó, akár a vevő részéről kulturálatlan, beszélni sem érdemes róla. Szerintem.
Amúgy frissen regisztrált fórumozónak tűnsz. Esetleg van közöd a virágos céghez?
PartyMikee 2019.04.28. 12:23:15
Balfredo Alfredo 2019.04.28. 16:13:00
"helyszíni átvétellel át is vettem a terméket." ... "Arra kérnek, hogy vagy vigyem vissza kicserélni a dobozt"
Miután webáruház meg kiszállítás szerepel a sztoriban, a kulturált ügyintézés elve azt diktálja, hogy ne az ügyfél menjen el a ki tudja milyen messze található virágüzletbe, hanem az eladó cég oldja meg a logisztikai részt, vagy a saját futárjával vagy alvállálkozóval vagy ahogy tudja, pld. a főnök vagy a hibázó alkalmazott menjen érte.
Ettől függetlenül a jogszerű megoldás lehet más, max. sérti az ember igazságérzetét.
Balfredo Alfredo 2019.04.28. 16:20:58
PartyMikee 2019.04.28. 17:05:11
PartyMikee 2019.04.28. 17:15:18
Balfredo Alfredo 2019.04.28. 17:43:12
Igazad legyen.
Ugyan az eset részleteit nem ismerjük, de a leírtakból nem tűnik úgy, hogy az eladó cég elnézést kért volna tévedésért, holott ez lenne az alap, ha hosszabb távon (vagy egyáltalán) meg akarja tartani a vevőket.
A leírásból az jön le, hogy az eladó kérte (udvariasan?) a vevőt, vigye vissza a virágot, de kompenzációról nincs említés; ettől persze felajánlhatták.
Továbbra is szerintem, ott hibádzik a történet, hogy a webáruház nem futárt küldene a cuccosért, hanem a vevővel vitetné vissza. ???
PartyMikee 2019.04.28. 18:47:57
herk 2019.04.28. 20:49:27
"Mégis mit fogsz kérni a bíróságtól, hogy mivel hibázott a bolt akkor te máris gazdagodhatsz jogalap nélkül?"
Nem jogalap nélküli gazdagodásról lenne szó, hanem az okozott (erkölcsi) kár megtérítéséről.
Értem amit mondasz, hogy a virágvásárlás és az ajándékozás két független esemény, és a bolt csak a virágvásárlást akarja "leboltolni", az ajándékozás meg egyéni probléma, csak azért ez mégiscsak elég fura helyzet.
PartyMikee 2019.04.28. 23:45:34
2019.04.29. 06:31:47
Egyáltalán nem tudod, hogy mekkora kényelmetlenség a vevőnek visszavinni, az is lehet, hogy 300 km-re van a webshop, abból hogy személyesen vette át, nem következik az, hogy közel van, járhatott épp arra, úgy hogy legközelebb mostanában nem fog. Mivel webshopból rendelte és az eladó hibájából történt az elcserélés, ezért alap lenne, hogy az eladó küld érte futárt. Itt viszont ez szóba sem került, ezt a lehetőséget fel sem ajánlotta, az a te fikciód, hogy kérésre biztosan belemenne, de ettől függetlenül alapnak kellett volna lennie, hogy felajánlja. Szintén a te fikciód, hogy esetleg a vevő is hibázott, hiszen már többen leírták, linkelték, hogy az illusztrációból nem derül ki a kinézetbeli különbség a két termék között, ráadásul a vevő nem is tudhatott a másik termék létezéséről.
2019.04.29. 06:35:15
Egyébként a jogalap nélküli gazdagodás rosszhiszeműség esetében az eladónál is megállhatja a helyét. Ugyanis ezt módszeresen is űzhetné elvileg, tehát szándékosan magasabb értékű virágot küld ki, majd kopogtat a különbözetért, miután tudja, hogy jó eséllyel már elajándékozták. Nem mondom, hogy így van, de hasonló modell utcai csencselésnél létezik.
PartyMikee 2019.04.29. 06:55:09
PartyMikee 2019.04.29. 07:09:29
juhaszvik 2019.04.29. 09:58:52
egyébként mi történik abban az esetben, ha mindezt kiszállítással együtt rendeli meg a vásárló, és itt most olyan kiszállításra gondolok, ami rögtön az ajándékozottnak viszi ki a virágot. ebben az esetben hogy jár el az üzlet?
herk 2019.04.29. 10:02:36
Lehet, hogy jogilag talán nem KÁR, de attól még kár.
Mert ugye attól, hogy nem forintban keletkezik a kár, attól még lehet kár. (nem vagyoni kártérités)
herk 2019.04.29. 10:08:10
Kigugliztam neked: Jóhírnéven esett sérelemről lehet szó.
herk 2019.04.29. 10:09:26
2019.04.29. 10:18:59
"sajnos látszik, hogy sem a jogalap nélküli gazdagodás, sem a kár fogalmával nem vagy tisztában."
Sajnos látszik, hogy fel sem fogtad miről írtam.
"Plusz az olvasás is nehezen megy: SZEMÉLYES ÁTVÉTEL volt, nem küldött senki, sehova, semmit."
Valóban nehezen megy neked az olvasás. A kommentemben pont arról írtam, hogy abból, hogy személyes átvétel volt, egyáltalán nem következik, hogy visszavinni egyszerű lenne neki. Legközelebb olvasd el amire reagálsz!
PartyMikee 2019.04.29. 10:19:28
2019.04.29. 10:22:13
Csakhogy én nem írtam vélelemről, így nem is keverhettem össze. Tényleg javaslom hogy fejleszd az olvasási képességedet, és ezt teljesen jóindulatból mondom, mert ha eljutsz benne bizonyos szintre, élvezetes vitákat folytathatnál, így viszont semmi értelme veled vitatkozni, ha egyszerű mondatokat sem értesz meg.
PartyMikee 2019.04.29. 10:29:56
Tudom, hogy a joghoz, a focihoz és a politikához mindenki ért!
PartyMikee 2019.04.29. 10:32:58
2019.04.29. 10:47:16
Bocs, de én nem személyeskedtem veled, ezért elvárnam a kölcsönös tiszteletet. Pedig ordító baromságokat írtál.
"Te barom szerinted személyesen átvétel céljára egy 300 km-re lévő boltból rendel az ember? Ez életszerű?"
Teljesen életszerű, ha pl. valakit meglátogatok, aki 300 km-re él tőlem, és az ajándékot egy közeli vallalkozástól rendelem. De szándékosan sarkítottam, a lényeg viszont nagyon nem jött neked át. Az, hogy személyes átvétellel rendelek valamit valahová, az nem jelenti azt, hogy az azt követő időszakban is el tudok ugyanoda menni. Magam is rengetegszer rendeltem olyan helyre, ahol napi szinten a közelben sem járok, viszont ott volt szükségem akkor arra az árura.
"Magyarul a boltos nem láthatja előre, ha valaki olyan hülye, hogy 300 km-t megy egy virágért és semmi egyéb életszerűtlen, lehetetlen dolgot, ami a foteljogászok agyából kipattan. Ja és természetesen mindent összegszerűségében és ok-okozati összefüggésében bizonyítani kell!
Tudom, hogy a joghoz, a focihoz és a politikához mindenki ért!"
Mévg egyszer, mielőtt reagálsz, legalab egyszer olvasd el. Sehol nem érveltem a jogi olvasatáról a dolognak, azokra az alaptalan állításaidra reagáltam, amelyek nem a jogi, hanem a morális aspektusát érintették az ügynek. Nem tudom, hogy jogilag igazad van-e, de tettél egy rakás olyan állítást, amelyek egyáltalán nem következnek a leírtakból. A vélelem jogi fogalom, de amiket te leírtál, az egyszerű fikció.
2019.04.29. 10:53:02
Két dologra írtam, hogy fikció:
Az egyik az, hogy a vevő ha személyesen vette át, akkor ugyanolyan egyszerűen vissza is tudja vinni. Ez még akár lehetne megalapozott vélelem is, bár mint írtam, erősek a kétségeim. A másik viszont puszta rosszindulatú agyszüleményed, amely szerint átvételkor tudhatta, hogy rossz csomagot kapott, és ezért az ő hibája is. Erre írtam, hogy kommentelők linkelték a két terméket, az illusztráció ugyanaz, az "örökrózsa" pedig egyrészt nem közismert fogalom, másrészt a tartósságra vonatkozik, ami nem felismerhető ránézésre laikus számára. Tehát ez vélelemnek nagyon nincs rendben.
2019.04.29. 10:56:22
És végül még egyszer kérlek két dologra:
1. Mielőtt reagálsz, olvasd el alaposan a kommenteket. Már negyedik olyan, ahol láthatóan nem olvastad, amit írtam.
2. Vegyél vissza. Nyilván lehet, hogy én írok tök hülyeségeket, de akkor érveljél, én sem nevezlek baromnak még a nyilvanvaló tévedésed miatt sem (mikor benne volt a kommentemben, hogy abból indulok ki személyes átvétel volt, te meg azt írtad, hogy nem tudok olvasni, hiszen személyes átvétel volt).
juhaszvik 2019.04.29. 10:56:44
teljesen életszerű lehetősége állhat fenn annak, hogy valaki jelen tartózkodási helyétől 300 km-re lévő boltból rendelt, majd személyesen ment el érte:
1. a vásárláskor is 300 km-re lakott, de útba esett
2. a vásárláskor is 300 km-re lakott, de az ajándékozott a bolt közelében lakik
3. a vásárláskor az üzlet közelében lakott, de azóta elköltözött
4. jelen pillanatban a vásárló 300 km-re tartózkodik (pl. hosszabb kiküldetés stb.)
(5. a bolt jó híre ekkora távolságból is vásárlásra sarkallta, persze csak általánosságban. virágvásárlás esetén ez valóban életszerűtlennek hat)
Persze ettől függetlenül, mivel a vásárló a boltból vette át, ezért neki kell visszavinnie oda, az előbbit csak azért írtam, mert az "életszerűtlen" kifejezés került szóba.
Viszont az érdekelne, hogy az üzlet hogyan tudná bizonyítani, hogy nem azt a terméket szállította ki? A vádló (üzlet) van bizonyítási kényszer alatt, nem? Kényszerítheti-e bármilyen módon a vásárlót arra, hogy bemutassa a bizonyítékot? Illetve van-e bármilyen jogalapja bárkinek is, hogy egy tovább ajándékozott tárgyat jogilag visszaköveteljen? És miért nem számít ebben az esetben, hogy a vásárló jóhiszeműen járt el? (= vagyis az olcsóbb ár tudatában ajándékozta tovább, ennek ellenére a nagyobb árat kell kifizetnie)
(elnézést, ha nem a megfelelő jogi nomenklatúrát használtam, nem vagyok jogász, nem végeztem ilyen irányú képzést)
2019.04.29. 10:58:17
"Tudom, hogy a joghoz, a focihoz és a politikához mindenki ért!"
Én se a joghoz, se a focihoz nem értek. Ugyanakkor semmi olyat nem írtam, amiben a jogi aspektusát támadtam volna az érvelésednek.
2019.04.29. 11:03:08
Nekem fogalmam nincsen, hogy jogilag kinek adna igazat a bírósag, de moralis, vagy üzleti etikai szempontból annak kellene vállalnia a hiba helyrehozásának kényelmetlenségét, költségeit, aki elrontotta. Ha a bolt, akkor a bolt. Tehát alap, hogy felajánlom a három lehetőséget: visszahozza és csere, kifizeti a különbözetet, vagy házhoz mennek érte. Aztán a vevő eldönti, melyik neki a legjobb. Ha jogilag be is perelheti a vevőt, amennyiben az nem akarja mondjuk 300 km-re visszavinni, vagy mondjuk 100 m-re de munkaidejében (teljesen mindegy mi a nehézség), és igazat is ad az eladónak a bíróság, azért etikailag ez így rohadtul nincs rendben, hogy az fáradjon, aki nem hibázott.
juhaszvik 2019.04.29. 11:07:03
ettől függetlenül lehetne jó fej a cég, és felhasználhatná a rendelkezésre álló erőforrásait (kapcsolatok, saját fuvarozó stb.), hogy megoldja az ügyet, de jogilag nem nála pattog a labda.
juhaszvik 2019.04.29. 11:12:43
egyetértek, ha nem jogi szemszögből nézzük, hanem morálisan, akkor az üzlet nem jár el igazságosan. a vásárló helyében én azt csinálnám, hogy tagadnám az üzlet állításait, mivel vásárláskor semmilyen nyomát nem találtam annak, hogy az egy értékesebb áru lett volna, és erről a továbbiakban sem áll módomban meggyőződni.
2019.04.29. 11:25:57
Nem tudom, hogy virágnál speciális-e a kiszállítás, de amúgy jellemzően csomagok esetében országon belül a futárszolgálatok díjai azonosak 30 és 300 km esetén. A 300 km-t csak arra hoztam példának, hogy nem biztos, hogy vissza tudja csak úgy vinni, attól hogy átvételkor érte ment.
Megint érdekes kérdés ugye, hogy mi van, ha a vevő feladja futárral, az visszaérkezik, az eladó meg futárral küldi a csere árut. Véleményem szerint ekkor is az a korrekt, ha mindkét szállítási díjat a bolt fizeti, hiszen a bolt hibájából kellett visszaküldeni. Ugyanaz, mint ha kisebb értékű terméket kapott volna.
herk 2019.04.29. 11:28:26
"Nagy arcom van azért, mert én tudom miről beszélek, neked meg fogalmad sincs? Ezt gondold át újra."
A nagyarc kérdés nem tudás-nemtudás kérdése. Lehet normálisan is elmagyarázni a dolgot, pláne ha még értesz is hozzá. Elég ha azt írod, ez meg az így van, mert ezek a vonatkozó jogszabályok. Fölösleges magas lóról beszélni. Sokkal jobban átjönnek a dolgok, ha normálisan írsz.
"Neked meg fogalmad sincs" - Ez azért erős túlzás, nem gondolod?! Ez meg nettó személyeskedés: "Plusz az olvasás is nehezen megy"
Szállj le az égből a halandó emberek közé, és inkább közérthetően magyarázd el, mintsem fellengzően az észt osztd.
herk 2019.04.29. 11:41:29
"kezd tényleg felbosszantani ez a sok foteljogász." - vegyél be egy nyugibogyót.
"Tudom, hogy a joghoz, a focihoz és a politikához mindenki ért!" - ezt soha senki nem mondta rajtad kívül. Helyesen így van: "A focihoz és a politikához itthon mindenki ért."
Ezt csak azért írtad, hogy csodáld önnön nagyszerűségedet.
PartyMikee 2019.04.29. 11:43:03
2019.04.29. 11:45:09
"A normális hozzászólás egy ilyen sztorira az, hogy nyugodj meg kedves posztoló, előfordulhat bárkivel a hiba, rendezzétek a bolttal a kialakult helyzetet mindkét fél számára megnyugtatóan."
A poén, hogy az én konklúzióm is nagyjából ez volt, de részedről emiatt minden voltam, csak fehér ember nem...
szekertabor · provo.blog.hu 2019.04.29. 11:45:40
2019.04.29. 11:50:05
Egyébként, ha rendesen elolvastad volna a kommenteket, amikre reagálsz, akkor elkerülhetted volna a felháborodásodat. De te csak haborogni, kioktatni, fölényeskedni jöttél.
PartyMikee 2019.04.29. 11:53:58
herk 2019.04.29. 12:02:36
"A visszaszolgáltatásból ugyanis nem keletkezhet aránytalan kára a vásárlónak (szállítási költség, időkiesés, erkölcsi kár, megszégyenülés a megajándékozott felé, stb.)."
Mert ez ugye szöges ellentétben áll azzal az állásponttal, amit képviselsz.
("erkölcsi kár" nem létezik a jogban, "megszégyenülés a megajándékozott felé" = nem kár)
2019.04.29. 12:04:36
Nem, azt várom, hogy tiéd legyen az utolsó szó: a bocsánatkérésed.
herk 2019.04.29. 12:06:16
2019.04.29. 12:06:27
A "jogászunk" szerintem ezt már korábban leírta, nem számít kárnak a véleménye szerint, mert ugyanazokat már más is felsorolta, ő meg lepattintotta azzal, hogy ahhoz semmi köze a boltnak, az nem kár.
herk 2019.04.29. 12:09:24
2019.04.29. 12:11:24
A jog világosan fogalmaz, csak túl sok putricsellit nézünk, hogy azt képzeljük, ilyen mellékes részleteket majd megvizsgál a bíróság. :-)
PartyMikee 2019.04.29. 12:15:15
PartyMikee 2019.04.29. 12:19:02
2019.04.29. 12:23:22
Még egyszer kérlek szépen, vegyél vissza. A nyilvánvaló tévedésed után sem írtad le, bocs tévedtem, ehelyett személyeskedsz, és ismételgeted ugyanazokat a baromságokat.
2019.04.29. 12:27:22
Teljesen mindegy, hogy 100 m vagy 300 km. Az időt, utazási költséget ki fogja megtéríteni? Miért nem a hibázó fél?
"Mi az, hogy megszégyenültem a megajándékozott előtt???? Az egy kényelmetlenség vagy egy rossz érzés, de nem kár. Egyébként is mi abban a szégyen, hogy odamegyek, hogy ne haragudj a bolt elcserélte a rózsadobozt, elviszem és hozok helyette egy frisset. "
Az a baj, hogy ha ennyire nulla az emberismereted, akkor nagyon az alapokról kellene elmagyarázni neked az ajándékozás, mint kultúrális szokás működését, hogy megértsd. Kb. mint ha egy vakkal kellene megértetni a színeket.
"De ha mégis, akkor fogod magad és kifizeted a különbözetet a boltnak és el van rendezve. "
Akkor megint neked keletkezett plusz költséged a bolt hibájából, mert ezt a terméket nem akartad megvenni. A korrekt ilyen esetben az lenne, ha legalább a saját árrésüket elengednék, mert nem becsületes a sajat hibájukon pénzt keresni.
juhaszvik 2019.04.29. 12:44:59
legalábbis a Petrocelli alapján erre következtetek, innen a fotelből.
BéLóg 2019.04.29. 12:53:31
Már akkor nyerünk, ha átveszik, ha még fizetnek érte, az a bónusz.
Kábé.
Üdvözlettel:
Örökvirágküldő és Glicerinkészítő Bété
Ugyanitt ÉLŐ rózsa olcsón kapható!
herk 2019.04.29. 13:15:05
Na mostmár mindjárt felállok a fotelből és nyakonverem azt a szerencsétlent, akit jómodorra kell tanítani!
ikke i drift 2019.04.29. 13:43:16
Vagyis nem az a kérdés, hogy visszakérhetEDE, hanem hogy ha a másik fél - mondjuk a levelünk miatt már levetkőzött jóindulattal - papírral igazolja, hogy átvette a kifizetett szajrét, akkor azzal nehéz szembemenni.
Snagal 2019.04.29. 14:50:28
" Ezt a helyzetet kell rendezni, ki a túrót érdekel, hogy te a termékkel mit csináltál? Ha nem tudod a terméket visszaadni kifizeted"
Én ugyan nem hogy jogász nem vagyok de még Petrocsellit vagy kit sem néztem soha, röstellem :(
Viszont én elhiszem, hogy te ehhez nagyon értessz, így kérlek a fenti kijelentésedet védd már meg a következő szituációra vonatkozólag:
- Én az étteremben rendelek egy egyszerű sülthúst, az étlapon elnevezett fantázia nevek alapján és mivel nem vagyok szakács nem is kell tudnom mi mit jelent - a sima sülthús helyett meg kapok egy kobe sztéket majd miután megettem a pincér szalad hozzám, hogy sajnos történt egy kis baj, és véletlenül a 3500Ft-os hús helyett az 50000Ft-os húst hozták ki, ha még meg van visszakérnék, de az se baj ha nincs csak akkor a 46500Ft különbözetet.
A te elképzelésed szerint indíthatok egy vállalkozást és napi szinten az ebédmenüre betévedő embereket megszopathatom azzal, hogy 10x drágább ételt kapnak, majd miután már nem áll módjukban vissza adni jelzem a tévedést kötelességük kifizetni?
Szerintem baromira nem mindegy mi a túró történik a termékkel... már csak azért is mert ha én rendelek egy virágot egy virágboltból akkor azzal én azt csinálok amihez ki..szottul kedvem van, ha kedvem van hozzá akkor lelegelem az egész rózsabokrot, mert én nem ajándékba vettem hanem a tövises rózsák zabálása a fétisem.... és akkor? vagy oda adtam a teheneknek, hogy azok zabálják meg mert szarom a pénzt és a teheneket is rózsával takarmányozom mert megtehetem.
connector 2019.04.29. 15:07:15
2019.04.29. 15:30:50
Ráadásul az ilyen "örökrózsa" vagy miafaszom valamivel tartósítva van, így ha friss rózsa helyett ilyet küldted, azzal te vagy a tehened egészségét károsítják, ha lelegelitek.
Snagal 2019.04.29. 16:02:54
pedig én és a teheneim is csak bio rózsát eszünk :)
Sluck Ödön 2019.04.29. 16:10:48
Sluck Ödön 2019.04.29. 16:18:12
KaTe 2019.04.30. 11:55:38
- Ha a 3500 forintos hús helyett a 50000 forintosat hozzák ki neked, amit te el is fogyasztasz és a pincér utólag kéri a különbözetet akkor bizony ki kell fizetned az egészet, mivel nincs lehetőséged eredeti formájában visszaszolgáltatni.
- Ha be tudod bizonyítani, hogy nem tudtad, hogy a drágább ételt kaptad és mégis bepusziltad, akkor polgári peres úton az étteremtől visszaperelheted a különbözetet, megfejelve X sérelemdíjjal, mivel téged pontosan 46500 forint kár ért, plusz a kellemetlenség az étterem hibás teljesítéséből eredően.
- Ha tudtad, hogy drágább ételt hoztak neked, vagy tegyük fel még nem kezdtél bele az étel elfogyasztásába de a pincér már ott áll melletted és könyörög hogy ne edd meg, de te mégis megeszed, akkor rosszhiszeműen jártál el, fizetned kell.
Igen, indíthatsz vállalkozást arra, hogy jóhiszemű ügyfeleket napi szinten próbálsz megkopasztani Benne is van a BTK-ban: csalás. Úgyhogy ne csodálkozz, ha egyszer börtönbe kerülsz...
A posztoló vagy visszaszolgáltatja a csokrot (nyilván a cég terhére, hiszen a cég hibás teljesítéséből ered a szerződésszegés) ha erre nincs lehetőség, mert mondjuk már elhervadt, megette, stb. akkor kifizeti a különbözetet, majd visszaperli a cégtől. Az elajándékozás nem része a szerződésnek, ellenben ha ajándékozásra is szerződtek, akkor az ebből eredő sérelem miatt szerintem plusz sérelemdíj kérhető a cégtől.
A nickben nem engedélyezett karakter található 2019.04.30. 11:59:58
Akkor meg már igazán kártalaníthatod szerencsétlen bótot, hát lehet, hónapról hónapra élnek! :DDD
KaTe 2019.04.30. 12:00:19
A nickben nem engedélyezett karakter található 2019.04.30. 12:04:16
KaTe 2019.04.30. 12:16:06
Mielőtt nagyon beleállunk a bizonyítás részébe, azért feltételezzük:
- az ügyfél és a cég az ilyen esetek többségében képesek peren kívül megegyezni
- minden cég rendelkezik legalább egy jogi tanácsadóval, akinek a véleményét kikérve a tulajdonos képes mérlegelni, hogy egy ilyen ügybe egyáltalán érdemes-e beleállni
- ha egyik fél se hajlandó az egyeszségre, akkor még mindig ott van a független bíróság, ahol mindenki bizonyíthatja az igazát, tanukkal, dokumentációkkal.
Pontosan ezért nem gondolom, hogy védhető egy étterem részéről, ha mondjuk drágább húst hozott ki, amit az ügyfél jóhiszeműen(!) elfogyasztott. Itt a kérdés az volt, hogy az étterem kérheti-e a különbözetet az elfogyasztott étel miatt. Szerintem igen. Bár nincs értelme, mert a bíróságon többet fog fizetni...
Snagal 2019.04.30. 12:40:28
mert ez utóbbiban biztos vagyok hogy nem, legalábbis ha a vállalkozásnak van egy kis esze.
Egy elfogyasztott kaját amit ők hoztak ki tévesen elég nehéz lesz egy per keretében bizonyítani, hogy valóban azt kaptam (ettem) amit ők állítanak, és én hibáztam nem az étterem - ezek hiányában meglepődnék ha ennek bahjátására bárkinek reális elvárásai lennének.
Ezek simán fokozhatóak olyan összegig amiket kb nem tudsz behajtani mert nincs rá pénze a delikvensnek (pl a pár pohár törley helyett don perignon hoznak ki és a számlánál jelzik, hogy nem 3000ft lesz hanem 250000... akkor leülöm mert a pincér hibázott? kizártnak tartom:))
ps: börtönbe nem kerülnék mert ahhoz a leírtak szerint "rosszhiszeműségemet" bizonyítani kellene.... azt azért szintén nehéz kivitelezni. (viszont irreleváns mivel mint a fentiek ez is teoretikus volt)
KaTe 2019.04.30. 13:21:05
Adott két szereplő. 'A' - ügyfél, 'B' - étterem
'A' betér 'B'-hez. 'B' felveszi a rendelést, majd felszolgálja azt 'A'-nak.
1.1.) 'A' tudja, hogy nem azt kapta amit rendelt, ennek ellenére szó nélkül elfogyasztja. (ez elég életszerűtlen...)
1.2.) 'A' tudja, hogy nem azt kapta, amit rendelt, ráadásul 10x annyiba kerül, mint az ő rendelése. (pl. 1 deci kóla helyett kapott egy 1 litert)
- 'A' rosszhiszemű volt. Ki kell fizetnie a különbözetet.
És a te példád, ami szerintem kissé szélsőséges:
2.) 'A' nem tudja, hogy nem azt kapta amit rendelt, hanem ahhoz valami nagyon hasonlót, így elfogyasztja. 'B' megpróbálja figyelmeztetni, azonban az eredeti állapotot már nem lehet helyreállítani.
Ehhez két megjegyzés:
- Kizártnak tartom, hogy egy drága italt ne az asztalnál bontsanak fel.
- Ha étterembe mész, akkor elég életszerűtlen, hogy csak nézed az ételt, de nem fogyasztod el, míg ha az interneten rendelsz valamit, legyen az akár egy csokor virág, ott a szerződésben aligha rögzítik, hogy te azt el fogod ajándékozni)
Folytatás a példádból:
'B' elvárja 'A'-tól, hogy fizesse ki a különbözetet, 'A' ezt megtagadja és csak az eredeti rendelés összegét hajlandó kifizetni, hiszen ő mindvégig jóhiszeműen járt el. 'B' bíróságra megy, ahol azzal érvel, hogy 'A' drágább ételt fogyasztott ezért többet kell fizetnie. 'A' azzal védekezik, hogy 'B' súlyos mulasztására vezethető vissza a kár, ráadásul ő jóhiszeműen járt el. Hogy ennek bizonyítása tanukkal, felvételekkel és dokumentumokkal mennyire kivitelezhető, az egy másik történet.
Ha 'B' terve eredetileg is az volt, hogy 'A'-nak olyan ételt szolgál fel, ami a kiírt árnál lényegesen magasabb, de nagyon hasonlít 'A' rendelésére, tehát 'A'-t tévedésbe akarta ejteni azt csalásnak hívják. Ezért is sarkított a példád.
Btk. 373. § Csalás
373. § (1) Aki jogtalan haszonszerzés végett mást tévedésbe ejt, vagy tévedésben tart, és ezzel kárt okoz, csalást követ el.
herk 2019.04.30. 14:50:08
"Én sem vagyok jogász, de azért megpróbálkozom vele:"
Amit ezért a mondatért PartyMikee-tól kapni fogsz, azt nem teszed zsebre :-)
PartyMikee által kiokositva közlöm:
"mivel téged pontosan 46500 forint kár ért"
Téged nem ért kár.
"plusz a kellemetlenség az étterem hibás teljesítéséből eredően."
Ez szintén nem kár.
"sérelemdíj" mi az alapja? Kár nem ért.
"Aki jogtalan haszonszerzés végett mást tévedésbe ejt, vagy tévedésben tart, és ezzel kárt okoz, csalást követ el. "
Nem csalás, nem jogtalan, hiszen nem ért kár. Fizesd ki, amit megettél.
Snagal 2019.04.30. 15:14:44
""sérelemdíj" mi az alapja? Kár nem ért."
de ért, plot twist:
allergiás vagyok a kobéra :D
MaCS_70 2019.05.01. 05:39:28
A szolgáltatótól eleve sokkal nagyobb szakértelmet, odafigyelést várhatunk el, azaz neki tudnia kell, hogy ha nem azt adja, amit kértünk.
A fogyasztó részéről ez az elvárt szint már jóval alacsonyabb, tehát csak a valóban szembeötlő különbséget kell észrevennie -- akkor viszont kötelessége jelezni a problémát.
Azon persze el lehet vitatkozni, hogy a megevett drágább étel nagyobb élvezeti értéke számára milyen nem ellentételezett előnyt jelent, de ez a gyakorlat szerint kvázi feloldódik a szolgáltató felelősségében, hiszen ő nem akart drágán enni, ez egész a fentiek alapján az étterem hibája és felelőssége.
A saját felróható magatartására pedig a polgári jog egyik alapelve miatt senki sem hivatkozhat.
A virágnál már bejön a 300 kilométer lehetősége. Adott esetben a vásárlónak tájékoztatnia kell az őt megkereső kereskedőt arról, hogy számára milyen áldozattal jár a visszacsere, a bolt meg ez alapján eldöntheti, hogy kéri-e. A vásárló költségeit ugyanis nyilvánvalóan neki kell állnia. Az ésszerűség keretein belül. Ebbe viszont belefér az, hogy akár az ország másik felébe is el kell mennie a csere érdekében, esetleg fizetnie a vásárló úti költségét, idejét. Egy bolt számára ugyanis teljesen az előreláthatóság keretein belül van a messziről jött vevő esete is.
Röviden -- szerintem -- ennyi. Lehet persze cifrázni, meg az elvárhatóság bizonyíthatóságával pingpongozni -- az életben teljesen triviálisnak tűnő ügyek is simán el tudnak húzódni pár évig a bíróságokon, nem ritkán hajmeresztő ítéletekbe torkollva.
A kolléga minősíthetetlen stílusáért pedig én kérek elnézést. Eleget szívunk amiatt, hogy az ilyen viselkedés miatt nem túl jó a jogászok megítélése.
MaCS
Péter 2 2019.05.01. 12:55:53
Van olyan svihák, aki másként tesz?
MaCS_70 2019.05.01. 14:15:56
1. Sajnos van olyan svihák,
2. Bizonyos esetekben, mint a jelen történet is, egyáltalán nem olyan triviális, hogy a vevő megfelelő időben felismerje, hogy nem a rendelt árut kapta meg.
MaCS
GatyaPityu 2019.05.03. 13:24:52
index.hu/kultur/cinematrix/2019/05/03/szazhusz_forint_miatt_zaklattak_a_bosszuallok_nezoit_szombathelyen/
Balfredo Alfredo 2019.05.04. 17:36:01
Balfredo Alfredo 2019.05.04. 17:39:31
Azt el sem tudom képzelni, mi történik, ha nem tudnak megegyezni és az eladó perre viszi a dolgot. Emlékeztetőül:
"Ha a rendelkezésre álló okiratok (megrendelés, annak elfogadása, számla vagy egyéb bizonylat stb…) alapján az állapítható meg, hogy a vállalkozás nem a szerződésben meghatározott árut adta át, tehát nem azt, amit megrendeltél, akkor ezzel kapcsolatban jogszerű igényt támaszthat a vállalkozás a vételár különbözet megfizetésére, illetve az átadott termék visszaadására."
Ha ezt a mondatot nézzük, rögtön rejt egy érdekességet. A "számla vagy egyéb bizonylat" szerint az eladó közönséges rózsát számlázott, de tévedésből mást adott át a vevőnek. Most akkor az eladó elmegy az illetékes hivatalba feljelentést tenni, hogy bár ez van papíron, valójában nem is ezt adtam neki, hanem egy drágábbat, de a vevő meg vonakodik visszacserélni arra, amit kifizetett? Feltéve, hogy a hivatal foglalkozik az üggyel, akkor mit csinál? Írásos felszólítást küld a vevőnek, hogy szolgáltassa vissza a tévesen hozzákerült virágokat? És ha a vevő ellentmondással él, azt állítván, hogy nincs szó semmiféle tévedésről, hiszen papírja van róla, hogy közönséges rózsát kapott? Vagy azt mondja, hogy a virág már nincs is a birtokában, mert elajándékozta vagy egyszerűen kidobta? Esetleg a hivatal virágszakértővel és karhatalommal megerősítve kiszáll helyszíni szemlével összekötött házkutatás céljából a vevő otthonába és nekiállnak keresni a rózsákat?
Lehet, hogy foteljogász vagyok, de egy ilyen folytatás valahogy képtelennek és röhejesnek tűnik.
Snagal 2019.05.16. 17:32:52
index.hu/mindekozben/poszt/2019/05/16/veletlenul_1_7_millios_bort_vittek_ki_az_etteremben_a_vacsorahoz/
Megneznem azt a beszélgetést mikor magyar módra megproballak elmagyarazni hogy tartozik még több mint másfél millióval, legyen kedves kiegyenliteni :)