Ha műszaki cikket kapunk ajándékba, általában diszkréten mellé csúsztatják a számlával összetűzött garancialevelet is, amit aztán vagy kíváncsian megnézünk, vagy nem. Na de mi van akkor, ha az ajándék elromlik, a kereskedőnek meg semmi sem elég, főleg nem az ajándékozás ténye.
Az EMAGon kissé kiakadtam. Egy ismerősömtől kaptam egy porszívót, ami elromlott. Sebaj, van rajta garancia két évig.Próbáltam érvényesíteni, de ez szinte lehetetlen. Az ismerősömtől megkaptam a garancialevelet, ám hogy milyen számon és néven kapta meg egykor az Emag a megrendelést tőle, nos ez kellett nekik.
Először kértek egy rendelés azonosító számot, enélkül nem fogadták el a garanciális javítás kérését. Megszereztem.
Majd adásvételi szerződést kértek az ajándék porszívóhoz.
"Tájékoztatnom kell, hogy amennyiben Ön egy harmadik személytől vásárolta a terméket, rendelkeznie-kell egy adásvételi szerződéssel, illetve garancia levéllel, és számlával"
Tehát, ha nem az oldalukon regisztrált vevő, azaz a megrendelő akarja javíttatni a vásárolt árut, az komoly akadályokba ütközik, szinte lehetetlen.Ez pedig nincs feltüntetve az oldalukon.És az sem, hogy a saját márkás termékeik szervizelésére nincs lehetőség Magyarországon, csak rajtuk keresztül lehet Romániába szállíttatni.Ha ezt tudja a vevő, kétlem, hogy ilyen terméket vásárol.
Az már csak hab a tortán, hogy a Romániába garanciális szervizelésre szállított porszívó visszaszállítása előtt felhívtak, hogy kopó alkatrészt, szűrőt is kellett cseréni, (tisztítva adtuk át) ennek ára 5600 forint. Miután közöltem, hogy csak valamilyen címszó alatt mégis csak ki akarják fizettetni velem a javítást, és ez nem felel meg a valóságnak, eltekintettek tőle. Mindezek után széttörve hozta vissza a DPD futár, és most küzdök érte, hogy valaki vállalja a felelősséget a ripityára törött porszívóért.
Hajrá Emag, román székhelyű cég, akire a magyar jogszabályok nem igen vonatkoznak, vagy sajátosan értelmezi ezeket.
Akkor ezentúl minden Emagnál vásárolt ajándék esetében kössön adásvételit az ünnepelt és az ajándékozó? Hát egy frászt, mondja a szekértő.
Kedves Homár Olvasó!
A Római szerződés illetve a vállalkozás általános szerződési feltételei alapján a jótállási igények tekintetében a magyar jogszabályok irányadóak.
A vonatkozó törvényi rendelkezés kimondja, hogy a vállalkozásokat terhelő új tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó jótállást a termék tulajdonosa jogosult érvényesíteni az eladóval szemben. Az adott termék tulajdonjogának átruházása esetében pedig az új tulajdonos érvényesítheti a jótállást a céggel szemben.
A porszívót ajándékba kaptad egy ismerősödtől, amelyhez átadta a termékhez kapcsolódó jótállási jegyet is. A jótállásból eredő jogok pedig a jótállási jeggyel érvényesíthetőek, így a cégnek nincsen arra joga, hogy az igény teljesítését a jótállási jegyen túl további szerződés vagy számla bemutatásától tegye függővé vagy kérje a magánszemélyek közötti adásvételi vagy ajándékozási szerződést.
Mindezek alapján javasoljuk, hogy tegyél a céggel szemben írásban, igazolható módon panaszt, ha ez eddig még nem történt volna meg. Ha a vállalkozás a panaszt elutasítja, akkor a polgári peres eljárás mellett lehetőséged van az igényt a Budapesti Békéltető Testület ingyenes eljárásának megindításával érvényesíteni, ahol sor kerülhet a felek között megállapodás megkötésére a vitás kérdésben. Továbbá ezzel párhuzamosan bejelentéssel élhetsz a megyeszékhely szerinti Járási Hivatal Fogyasztóvédelmi Osztályánál, mivel a leírtak alapján a vállalkozás a jogszabállyal ellentétes többletfeltételhez köti a jótállási igény érvényesítését.
Felhasznált jogszabályok:
- 2013. évi V. törvény a Polgári Törvénykönyvről
- 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó
kötelező jótállásról
Leadfoot 2019.05.21. 12:52:06
Tikakukac 2019.05.21. 13:20:31
De tényleg lehet csak pár helyen tud ez működni 100-200-300-400k-s értékű cuccoknál legalább 10 éve gördülékenyen és sokkal jobb lenne ha minden szutyok papírt kérnénk be és fűznénk le mi is.
killerkaller 2019.05.21. 13:48:58
Egyébként a számla garancialevélként is működik a vásárolt cucc bizonyos (nem tudom az összeget) értékhatáráig.
Ha van érvényes garlevél, azaz szerepel rajta a vásárlás dátuma, a vásárolt termék azonosítására alkalmas adatok, stempli, aláírás, akkor tudomásom szerint nem kérhetik a számlát. Az meg nonszensz, hogy a tulajdonjogot kell igazolni a garanciális jog érvényesítéséhez.
FDToth 2019.05.21. 15:06:29
De megteheti, korberohogik a magyar fogyaszotvedelmet (nemreg fenyegettem meg oket ezzel, kirohogtek es aszontak kb h nyugodtan, ha kapnak ismbirsagot, az elenyeszo amit azon nyernek h nem szabalyosan jatszanak’)
Im just here for the comments 2019.05.21. 15:19:09
Fekete Krindusz 2019.05.21. 15:36:25
maradjunk annyiban, hogy ilyet nem mondtak.
FDToth 2019.05.21. 15:43:50
Fekete Krindusz 2019.05.21. 15:45:57
Semmitnemérszakitiltással · http://kilatas.great-site.net 2019.05.21. 15:47:04
Mert az OK, hogy román sóher banda, nem gariztat (biztos jobban megéri, mint a bírság), de az összetörésben mi az előny?
Semmitnemérszakitiltással · http://kilatas.great-site.net 2019.05.21. 15:48:25
FDToth 2019.05.21. 16:54:48
komolyna: van vmi ami elretetheti őket? nem, akkor még jó h nugypdtan visenek bármiféle 'fenyegetést'...
Fekete Krindusz 2019.05.21. 17:01:51
FDToth 2019.05.21. 17:11:32
Fekete Krindusz 2019.05.21. 17:21:22
Permetező 2019.05.21. 22:01:12
FDToth 2019.05.21. 22:13:44
Snagal 2019.05.21. 22:20:19
Ez nagyobb értékű termékeknél jellemzőbb, de pl porszívó sztem már nem ez a kategória (Persze attól még hasznos lenne csak hát ugye az plusz idö azt meg szeretik megsporolni )
Snagal 2019.05.21. 22:28:40
- mi szerepel a garancia levélen? (Ha nem töltik ki mert csak hozzatűzik a számlához nem kell meglepődni hogy számlát is kérnék.. Különben honnan tudják hogy pl mikor vetted ... Apropó
- mikori a porszívó?
- saját márkás, de milyen márka (biztos hogy kizárólag az emagnal lehet kapni? Mert ha nem akkor szintén kellhet ehhez is a számla ha a garancialevelen nincs pecsét vagy ilyesmi
Ui: csak én nem kapok ajándékba porszívót ismerősöktől vagy ez tényleg fura ajándék? :) főleg amin "rajta van" a garancia :)
Permetező 2019.05.21. 22:37:43
koprofágia 2019.05.21. 23:18:52
Pedig a fogyasztovedelem oldalan a leggyakoribb torvenysertesek kozott szerepel.
Nemhogy adas-vetelit nem kerhetnek,de a szamlat es a garanciajegyet sem.
Van a keszuleknek egy egyedi azonositoja,serial number.
Ezt az ertkesito koteles feljegyezni,es a szamla-garanciajegy elvesztese eseten isk erheted a javitast/cseret hiszen ok pontosan tudjak, hogy mikor adtak el az adott termeket.
fogyasztovedelem.kormany.hu/node/2703
"Jótállási jegy meglétéhez kötött kifogásintézés kötelező jótállás esetén
Előfordul, hogy a jótállási jegy meglétéhez kötik a jótállási/szavatossági jogok gyakorlását a Kormányrendelet 4. § (2) bekezdésében foglalt rendelkezés ellenére, amely szerint a jótállási jegy átadásának elmulasztása nem érinti a jótállási kötelezettség érvényét. A GKM rendelet 2. §-a alapján pedig bizonyítottnak kell tekinteni a szerződéskötést, amennyiben a fogyasztó bemutatja az ellenérték megfizetését igazoló bizonylatot (számlát). Ebből adódóan, egy olyan forgalmazói kijelentés, miszerint „jótállási jegy hiányában nem érvényesíthető garancia”, jogellenes, amennyiben egyébként a vásárlás tényét kétséget kizáró módon igazolni tudja a fogyasztó (a blokk felmutatásával). Természetesen a jelen szempont vizsgálatára csak a jótállási jegy kiállításának és átadásának elmaradása (a fogyasztó vásárlásakor vagy a próbavásárlás lefolytatásakor) esetén van lehetőség.
Jótállási igény érvényesítése kizárólag a számla/blokk ellenében lehetséges
Lévén, nem csak és kizárólag a számla/blokk felmutatásával bizonyítható, hogy a terméket a fogyasztó az adott forgalmazótól vásárolta, úgy amennyiben a jótállási jegyen szereplő adatokból megállapítható az eladó fél személye, és a fogyasztó ennél jelenti be igényét, úgy jogellenes egy ilyen kikötés. "
DeiFlagellum 2019.05.22. 09:18:10
temprasordog 2019.05.22. 09:59:57
Xezs7 2019.05.22. 10:15:38
Xezs7 2019.05.22. 10:32:32
@Permetező: Szerintem eltérő gyakorlat állhat a háttérben. Lehet egy kisebb cégnél könnyű megcsinálni azt, amit te mondasz, nagyobbnál meg nem. A hazai webshopok (Edigital, Ipon) is kérik a garanciapapírt, gondolom nem véletlenül.
Permetező 2019.05.22. 12:12:35
Ne véletlenül.... igaz nem véletlenül sz*rják le csak egy ok hogy kevesebb garis ügyük legyen ha az ügyfél veletlen elkeveri a papírt. Én is mondhattam volna hogy garanciapapír nélkül sem fogadok el semmit, szava nem lehetett volna senkinek, de nem voltam kötcsög, pedig az kellett volna...
axolotl77 2019.05.22. 19:35:27
Völgyön és hegyen, minden románban szurony legyen!"
Bocs, disznó vagyok.
Zorci 2019.05.22. 20:34:23
KaTe 2019.05.22. 23:52:42
Permetező 2019.05.23. 01:25:10
whatisevenworse 2019.05.23. 21:25:51
Permetező 2019.05.23. 23:41:08