December elején írta meg az Index, hogy Óbuda Önkormányzata bekeményített és elvette a bérlőktől a kedvezményes parkolás lehetőségét. Vagyis az eddigi 2.540 Ft-os éves díj helyett a bérlőknek ezentúl 82.450 Ft-ot kell fizetni. Viktor ez ügyben erős levelet írt az Óbudai Parkolási Kft-nek, amire mi is nagyon várjuk a választ, de kíváncsi az olvasók véleményére is. Mivel nem fogyasztóvédelmi ügy, így ilyen állásfoglalást nem tudunk írni, csak annyit tanácsolni, amit Berta Zsófia, az önkormányzat sajtófőnöke is megírt az Indexnek: „Az albérlőknek az általuk bérelt ingatlanba joguk van állandó lakcímre bejelentkezni, és ebben az esetben természetesen a lakossági várakozási kedvezménnyel élve évi 2540 Ft-ot kell fizetniük az engedélyért. Arra biztatjuk tehát a bérlőket és a bérbeadókat, hogy a következő két hónapban a bejelentkezéseket tegyék meg.” Ha megérkezik a parkolási társaság állásfoglalása, frissítjük a posztot. Update 02.11: megérkezett a parkolási társaság válasza, a poszt végén olvasható.
Tisztelt Óbudai Parkolási Kft.!
Ahogy a weboldalukon olvasható, "2019. november 28-án elfogadásra került a Budapest Főváros III. Kerület Óbuda-Békásmegyer Önkormányzat Képviselőtestületének 35/2013. (V.31.) számú rendeletének módosítása", amely többek között a bérlői kedvezmény drasztikus, 80.000 Ft-os megemelésével járt együtt.
Azok a bérlők, akik a lakcímkártyájuk szerint III. kerületi tartózkodási címmel rendelkeznek, és itt élnek életvitelszerűen, ugyanolyan óbudai lakosnak számítanak, mint az állandó lakosok.
Mivel a III. kerületi állandó lakcímmel rendelkező lakosok esetében a várakozási hozzájárulásnál a költségtérítésen túl nincs egyéb költség (ami ugye bérlők esetében +80.000 Ft), ezért ez a fajta eljárás kimeríti a 2003. évi CXXV. törvény (az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról) szerinti hátrányos megkülönböztetés fogalmát.
Ugyanis a törvény szerint:
8. § * Közvetlen hátrányos megkülönböztetésnek minősül az olyan rendelkezés, amelynek eredményeként egy személy vagy csoport valós vagy vélt(...)
t) egyéb helyzete, tulajdonsága vagy jellemzője (a továbbiakban együtt: tulajdonsága)
miatt részesül kedvezőtlenebb bánásmódban, mint amelyben más, összehasonlítható helyzetben levő személy vagy csoport részesül, részesült vagy részesülne.Valamint:
9. § * Közvetett hátrányos megkülönböztetésnek minősül az a közvetlen hátrányos megkülönböztetésnek nem minősülő, látszólag az egyenlő bánásmód követelményének megfelelő rendelkezés, amely a 8. §-ban meghatározott tulajdonságokkal rendelkező egyes személyeket vagy csoportokat lényegesen nagyobb arányban hátrányosabb helyzetbe hoz, mint amelyben más, összehasonlítható helyzetben lévő személy vagy csoport volt, van vagy lenne.Ennél fogva az Óbudai Parkolási Kft. a bérlőkkel szembeni hátrányos megkülönböztetéssel törvénysértést követ el, hiszen különbséget tesz, ezáltal anyagilag hátrányosabb helyzetbe hozza a lakosság egy részét.
Bizonyára tisztában vannak vele, hogy egy önkormányzati, jelen esetben parkolási rendelet nem állhat a Magyarország Kormánya által meghozott törvények fölött, így az egyenlő bánásmód joga mindenkit megillet: az állandó lakosokat éppúgy, mint azokat, akik bérlői jogcímen, hivatalosan bejelentett tartózkodási hellyel, életvitelszerűen élnek a III. kerület fizető övezeteiben.
Kérem a fentiek szerint állásfoglalásukat részemre megküldeni, legkésőbb a törvény által meghatározott 30 napon belül.
A parkolási társaság válasza is megérkezett:
Kérdésére válaszolva tájékoztatom, hogy Óbuda-Békásmegyer Képviselő-testülete lakossági jelzésekre alapozva módosította a 35/2013.(V. 31.) számú III. kerületi parkolási rendeletét. Ez változatlanul hagyta a kerületi állandó lakosok és az itt dolgozó közalkalmazottak kedvezményeit. Ugyanakkor csökkenteni volt szükséges az ide beparkolók engedélyeinek számát, aminek elsődleges célja az élhető lakókörnyezet biztosítása volt. A korábbi rendelet módosítása azért volt szükséges, mert a kerület útjai és parkolói olyan terhelés alá kerültek az elmúlt években, ami ellehetetlenítette a lakosok közlekedését és parkolását.
A problémakör szignifikáns eleme, hogy a korábbi mértékű bérlői kedvezmény biztosítása szinte egyedülálló volt a fővárosban. Ugyanakkor bérlői kedvezmény igénylését forgalomszabályozási okokból sok más kerületben nem is teszik lehetővé.
Mindenképpen meg kell jegyezni, hogy a kedvezménydíj emelésének mértéke még töredékét sem éri el annak az összegnek, amit a bérlők, szívességi lakáshasználók parkolásra költenének érmés fizetéssel vagy mobiltelefonos alkalmazás használatával. A kedvezmény lehetősége az új szabályok szerint is megmaradt, mértéke valóban csökkent, ám például egy garázshely bérlésénél továbbra is lényegesen olcsóbb.
Az albérlőknek az általuk bérelt ingatlanba joguk van állandó lakcímre bejelentkezni, és ebben az esetben természetesen igénybe vehetik a lakossági várakozási hozzájárulást a 2.540 Ft összegű regisztrációs díj megfizetésével.
Az utolsó 100 komment: