Ahhoz, hogy később elkerüljünk egy csomó kellemetlenséget, egy csomag átvételénél érdemes megnézni a kiszállított terméket, hogy egyben és épségben megérkezett, vagy sem. Ám vannak helyzetek, amikor ez macerás, időigényes és nincs is rá lehetőségünk. Ilyen helyzetbe került Richárd is, aki egy merevlemezt vásárolt és amiről kiderült, hogy hibás, a kereskedő viszont nem hajlandó a cserére. A csomagolás ép volt, a dobozban küldött másik merevlemez rendben működik azóta is, a vásárló pedig szomorú, mert a merevlemezt nem kidobni szerette volna, hanem használni.
2020. január 8-án összesen 178.116 Ft értékben online rendeltem számítástechnikai eszközöket a BE-VA CHIP Kft.-től, melyet online bankkártyás fizetéssel egyenlítettem ki. A rendelés feldolgozásáról, 2020. január 8-án értesítőt is kaptam. Január 10-én azt az információt kaptam a BE-VA Kft.-től, hogy a rendelés pillanatában a honlapon feltüntetett információkkal ellentétben az egyik termék mégsem szerezhető be, helyette ugyanolyan paraméterekkel rendelkező 5.910 Ft-al drágább termék vásárlásában egyeztünk meg, melyről hibás névvel, de proforma számlát is kaptam.
Az árkülönbözetből álló összeget, aznap online bankkártyás fizetéssel kiegyenlítettem, melyről visszaigazolást is kaptam. Január 14-én értesítést kaptam, hogy a rendelésemet átvehetem, 16-án arról kaptam értesítést, hogy rendelésemet feladták és lezárták.
Január 16-án kiderült, hogy egy másik termék sincs készleten az eredeti rendelésből, e helyett is megegyeztünk egy drágább, hasonló paraméterekkel rendelkező termék vásárlásában.
A csomagot a GLS futárszolgálat a csomagot 2020.01.17-én pénteken délután szállította ki.
A dobozon egyetlen külsérelmi nyom sem volt látható, ezért átvettem. A dobozról készült fotók nagy felbontásban is rendelkezésemre állnak bármikor el tudom küldeni, illetve a doboz maga is megvan.
Kibontás után úgy tűnt, hogy a termékek rendben vannak, nem látszott a csomagolásukon külsérelmi nyom. Este a tételek között szereplő „Western Digital Ultrastar DC HC320 8TB 3.5" SATA/600, 7200RPM, 256MB cache” megnevezésű terméket kivettem a dobozból, kicsomagoltam a nagyalakú bélelt borítékból és kivettem a lezárt fóliacsomagolásból.
Első ránézésre a terméken sem láttam hibát , ezért kipróbáltam. Bekapcsolás után hallottam, hogy a merevlemez nagyon zörög, hallottam, hogy valami nem stimmel vele, ezért meg sem formáztam (később, jobban megnézve a SATA csatlakozó mellett lévő műanyag, mintha nem lenne teljesen egyenes, de nem tudtam, hogy ez direkt ilyen vagy valami pici hiba lehet) azonnal, tehát a kiszállítás napján jeleztem a BE-VA CHIP Kft. részére a hibát. A BE-VA CHIP Kft. nagyon segítőkésznek bizonyult, másnap reggel, SZOMBATON fel is hívtak, hogy megnyugtassanak és kérték, hogy küldjek fotókat a dobozról, amiben a termék érkezett és a hibás merevlemez minden oldaláról is. Ezeket még aznap el is küldtem.
Január 20-án kerestek cégtől, hogy küldjem vissza a hibás merevlemezt címükre. Természetesen aznap, jól kibélelt csomagban saját költségemen azonnal visszaküldtem a cég részére a terméket.
A cég részéről január 24-én kerestek telefonon, hogy felveszik a kapcsolatot a nagykereskedővel (Expert Zrt.) és kérdezték, hogy miért nem vetettem fel kárjegyzőkönyvet a GLS-el. Én mondtam nekik, hogy a csomag (ahogy a fotókon is látszik) sértetlen volt, a buborékos védőboríték sértetlen volt, a fóliacsomagolás sem indokolta volna jegyzőkönyv felvételét. Használatbavételkor derült ki először, hogy probléma van a merevlemezzel. A futár biztosan nem várta volna meg, mire minden csomagolásából kicsomagolom és használatba veszem a merevlemezt, ez akár 30 perc is lehet.
A cég részéről február 6-án kerestek telefonon újra, hogy elutasították a cserére vonatkozó kérelmemet. Kérdeztem mit lehet tenni, amire azt a választ kaptam, hogy kidobni, ezért kerestem meg Önöket, hogy segítséget kérjek.
Február 10-én megkaptam a cégtől az állásfoglalást, hogy a merevlemez fizikai sérült. A fotókan látható sérüléseket ahogy írtam én is láttam, kipróbálás után feltűnt, mikor néztem mi lehet a baj. Én már így kaptam, de ezt jelenleg lehetetlennek érzem bebizonyítani.
A dolog érdekessége, hogy ugyanazon csomagban lévő másik merevlemez azóta is tökéletesen működik, valamint WD honlapján az Expert Zrt állásfoglalásában megjelölt szériaszámra rákeresve hibás szériaszámot ad ki a rendszer.
Elnézést a hosszú levélért, próbáltam minden rendelkezésemre álló információt eljuttatni.
Teljesen tanácstalan vagyok, mert már nagyon sokszor rendeltem interneten keresztül, de ilyen eset még nem fordult velem elő szerencsére. Nagyon szépen megköszönném, ha bármi iránymutatást vagy segítséget tudnának nekem adni az üggyel kapcsolatban. Nem tudom, hogyha újra rendelnék más cégtől hasonló terméket mit kellene máshogyan csinálnom, hogyha ilyen balszerencsés terméket fogok ki újra. Gondolom le kellene videózni a kibontástól a használatbavételig folyamatosan mindent. Írtam a fogyasztóvédelemnek, de nem hiszem, bármi is lenne a dologból, mert az Expert Zrt. állásfoglalásában egyértelműen megírja, hogy fizikai sérülés van és nyilván én nem fogom tudni bebizonyítani, hogy nem vertem szét kalapáccsal, vagy vágtam földhöz vagy ilyesmi.
Megtisztelő iránymutatásukat előre is köszönöm szépen.
Üdvözlettel: Richárd
Szakértőink válaszából kiderül, hogy a kereskedő csak akkor mentesül a jótállási felelősség alól, ha bizonyítani tudja, hogy a hiba a csomag átvétele után keletkezett.
Kedves Olvasó!
A megvásárolt merevlemezre a vállalkozást a termék átvételétől számított egy éves időtartamra jogszabályban meghatározott jótállási felelősség terheli.
A jótállás alapján az eladó felelősséggel tartozik a merevlemez minden olyan hibájáért, amely a teljesítéskor fennálló okból keletkezett. A kereskedő csak akkor mentesül a jótállási felelősség alól, ha bizonyítja, hogy a hiba oka a teljesítés után keletkezett.
Fentiek alapján az eladó tehát csak abban az esetben mentesül a hiba kijavítása, illetve a termék kicserélésnek kötelezettsége alól, ha bizonyítja, hogy az eszköz meghibásodását valóban a teljesítést követő leejtése vagy más külső behatásra történő megrongálódása okozta. Egy esetleges jogvita során az eladó véleménye még önmagában nem tekinthető olyan bizonyítéknak, amely elegendő a jótállási felelősség alóli mentesüléshez.
A fogyasztóvédelmi hatóság eljárása során elsődlegesen azt vizsgálja, hogy a kereskedő a panaszügyintézés során betartotta-e a jogszabályi rendelkezéseket, a jótállási igény jogszerűségét a hatósági eljárás nem dönti el.
A fogyasztó a jótállási igény elutasítása esetén kezdeményezheti az illetékes békéltető testület eljárását, amely ingyenes és elsődleges célja a felek között egyezség létrehozása a vitás kérdésről. Ezt meghaladóan a vállalkozással szemben polgári peres eljárást is lehet indítani, amelynek során a bíróság dönti el a rendelkezésre álló bizonyítékok alapján a fogyasztó követelésének jogszerűségét.
Felhasznált jogszabályok:
- 2013. évi V. törvény a Polgári Törvénykönyvről
- 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó
kötelező jótállásról
Az utolsó 100 komment: