Tékozló Homár

Nevet sem könnyű változtatni Magyarországon

2009.08.19. 09:58 | szily | 161 komment

"Ilyen még nem volt a Homáron" rovatunkból ma megtudhatják, hogy néz ki egy névváltoztatási procedúra Pumaföldön. A válasz egy jelzős szerkezetben: rohadt lassú. További részletek István levelében.


Az én kálváriám nem tudom mennyire illik a képbe, lévén én az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium technokollal végigkent, bürokratákkal kitapétázott útvesztőjébe tévedtem.

Május elején kis naivan beugrottam a X. kerületi Anyakönyvi hivatalba, hogy néhai nagypapám iránt érzett tiszteletből felvehessem családnevét, és megkérdezzem a névváltoztatás rendjét és módját. Mivel céget szeretnék alapítani, gondoltam előtte lezavarom gyorsan, hogy ne kelljen két kört futni a cégiratok körül.  A készséges felvilágosítás után beszereztem a szükséges dokumentumokat, és valamikor május 10-15 körül benyújtottam a kérelmet, leperkálva laza 10 000 Ft.- illetéket. Minden sínen, gondoltam, a kapott tájékoztatás szerint szerint 30 nap az átfutási idő.

30 nap múlva (június 15) besétáltam az Anyakönyvi hivatalba, hogy megkérdezzem, hogyan áll az ügyem, merthogy a céget meg kellene alapítani, tevékenységet enélkül nem végezhetek. Itt vágtak mellbe először egy laza számmal: az ügyintézés menete nem 30, hanem 60 nap, várjak türelmesen. De hát a kollegina... kezdtem volna, de udvariasan közölték, hogy félre lettem tájékoztatva, vagy félreértettem valamit.

Nyeltem egyet, és vártam még 30 napot, (július 15), és ismét az Anyakönyvi hivatalba vettem az utam (telefonon nem is próbálkoztam, a 10. hívás után ugyanis rájöttem, arra hiába várok, hogy valaha felvegyék). Itt segítőkész, ám tanácstalan ügyintézők vártak: a névváltoztatási kérelmet az Igazságügyi és Rendészeti Minisztériumban bírálják el, ott írja alá személyesen a miniszter! Meg is adták a számot ahol érdeklődhetek, ami meglepetésemre a telefonszám valós személy mellett csörgött, aki szintén segítőkész volt. Pikk-pakk megtalálták a kérelmemet, már csak az aláírásra vár.
- Szuper - kérdeztem - és akkor az már csak 1-2 nap?
- Nem, a kérelem az anyakönyvi hivatalból május 29.-én érkezett meg hozzánk (vajon mi tartott 2-3 hétig?), tehát még 28.-áig van időnk.
Nem kérdeztem meg, hogy ha csak alá kell írni, és valószínűleg úgyis csak egy pecsétet nyomnak rá a miniszter aláírásával, akkor mi a túróra kell még várni 14 napot? Csendben letettem a telefont, és azon gondolkoztam, hogy ha most feketén elkezdek dolgoztatni, akkor ugye az az én hibám, miért nem csináltam inkább kétszeres költségen céget, egyszer a régi néven, egyszer meg az új nevemmel mindent módosítani...

Így a 90.- nap környékén megint telefonáltam a Minisztériumba, ahol megint egy nagyon segítőkész hölgybe botlottam bele, aki biztosított róla, hogy a kérelem aláírásra került, július 29.-én (!) továbbították is, ahova kell.
- Nem hozzám, az biztos - mondtam - mert én nem kaptam semmit sem.
- Akkor várja nagyon, mert bármikor megérkezhet.
- Igen, azért is telefonálok. Egy levél a postán maximum egy hét alatt át szokott futni...
- Épp ezért várja nagyon, mert megérkezhet akármelyik pillanatban!
Elfogytak az érveim. Várom a postást, hogy ne kelljen a feketegazdaságot erősítenem ahhoz, hogy karácsony előtt még valami produktumot is előállíthassak, de azért ne kerüljön kétszeresébe, ha tisztességes akarok lenni. Nem mellékesen ha a minisztériumnak lenne versenytársa, már szerződést bontottam volna, és mennék a konkurenciához. Gondolom ez a logika az, amit sokan követnek amikor külföldre menekülnek :)
 

 

Szűrt kommentelők

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dex.ion 2009.08.19. 11:36:38

@csmiklos-35: hihetetlen, h szinte szóról szóra:)

Nelson. · http://nelson.blog.hu 2009.08.19. 11:41:15

@b[ALien] a kopasz baba:

meg ne próbáld megváltoztatni!

kevesen tudják, de ez a kilenc főbűn egyike.
ma már csak hetet tartanak nyilván, mert a titokzokni nevének megváltoztatása és a bikinis képek közzétételének tilalma a kanonizáció során kikerült az iratokból.

Frucsasz 2009.08.19. 11:41:58

@Andie: pedig én is szerettem volna. Anyám családnevét, tekintve, hogy ők anyámmal kihaltak. Aztán inkább maradtam a keresztnévmódosításnál, gondoltam, felveszem anyukám nevének egy változatát. Aztán még időben felvilágosított egy ilyenen már átesett ember, hogy mivel fog járni, úgyhogy letettem róla. A posztoló is lehet, hogy jobban tette volna, ha körbeérdeklődik. Lehet, hogy akkor ő se vágott volna bele, bár az is lehet, hogy csak én nam voltam elég elszánt.

Editor Bob 2009.08.19. 11:44:27

@pizsama: Szerintem azt nem írja alá a nagyhatalmú miniszter úr, így gyorsabb. Legalábbis ismerősöm anno felvette -né toldat nélkül a férje vezetéknevét, és semmi különös szívásban nem volt része utána okmánycserefronton.

dex.ion 2009.08.19. 11:46:36

@Frucsasz- feltételes arany sünike díjas: "Aztán inkább maradtam a keresztnévmódosításnál, gondoltam, felveszem anyukám nevének egy változatát. Aztán még időben felvilágosított egy ilyenen már átesett ember, hogy mivel fog járni, úgyhogy letettem róla."

megrettentél a nem-átváltoztató műtéttől?

orv 2009.08.19. 11:47:16

Nos ,ha mindenáron azt szeretném ,hogy megőrjítsenek ,akkor megpróbálkoznék egy ilyesmivel.Már látom is,ahogy a postás nem adja át a levelemt,hiába az igazolás,a bank újabb két iratot kér be,további 3-5 hét várakoztatással egészítva ki a korábbiakat,a rendőr hümmög és addíg húzza a helyzetet,míg nem sikerül szorongani,amitől meg gyanús leszek neki,a vízmű- gázmű- elmű- eljárást indít-bírságot szab ki-felfüggeszti a szolgáltatást jogtalan használat okán,pedig összesen 3 és fél napot ültem össze az ügyfélszolgálataikon,és érvénytelenné válik a horgászengedély,bizonyítvány,üdülési jog,étkezési jog,lélegzési jog,temetési jog /tényleg:addíg nem temetnek el,mivel nincs érvényes halotti anyakönyvid,amíg nincs leadva az érvényes születési anyakönyvi kiv.-od/,no,már sikerült is kissé mgőrülni ettől,nem kell ezt valóban...!

Rosszindulatú Vászka 2009.08.19. 11:48:12

Fontos a jó név. Pl. olvastam egy apcákról, akinek az volt a neve, hogy Szarokakomcsikra, fojton hívták esküvőkre meg bulikba, hogy lehessen ittasan kurjászni a nevit. De az már régen volt. Esetleg még arra gondoltam, hogy megváltosztatom anevem Venszankasszelre, mer hátha akkor blokkolhatom a Mónikabeluccsit, de ez még nem bisztos. Egy tizest megérne a dolog nekem.

tárhejj · http://atarhely.hu 2009.08.19. 11:49:15

Minden ügyintézést húznak, mint a rétest.

Solkim 2009.08.19. 11:50:05

nekem kb. egy evig tartott, mire lefutott a nevvaltoztatasi procedura

igaz, az meg 1988-ban volt

Frucsasz 2009.08.19. 11:50:18

@dex.ion: :D:D:D

Nem, a nem-átváltoztatón addigra már átestem, az teljes okmánycsere viszont elrettentett :D

Egyébként az lemaradt, hogy :Pálinkás szép jó reggelt.

Sün!! kezd hiányozni. Már a dél se az igazi...

b[ALien] (törölt) 2009.08.19. 12:00:36

@☺ágica: dehogy, csak néha megszólalnak a hangok a fejemben, és olyankor hülyeségeket beszélek!:)
Amúgy is
JJ

@Nelson M. (egy város keresi a gyilkost): de most akkor meg kell ölnöd, hogy ezt elmondtad, nem?
Bár sok esélyt nem adok, már vagy egy hete nem láttam ifát:)
Ja, meg most kapcsolok, hogy mpl vasalódeszkáján szörfölsz a távoli tengeren
Bár Egyéves lehet itt van valahol a lóbalzsamos hordóval
JJJ

Impega 2009.08.19. 12:00:37

Süni? harangoznak...

Xmas 2009.08.19. 12:00:40

Vágd fültövön mindet!

A KET 30 napot hagy az EGÉSZ ügyintézésre, tehát nem indul újra, ha egyik küldözgeti a másiknak az ügyet.

Nálunk anno az anyakönyv vezető baszta el a dolgokat... Apám "Karácsony" családnévre hallgat, anyámat esküvőkor már "Karácsonné" néven írta be, merthogy alkoholista az anyakönyvvezető. Született gyermekek mindegyike "Karácson" lett emiatt. Aztán rendszerváltás után megpróbáltuk javíttatni, merthogy előtte ugye esélytelen volt... Elég sok idő volt, de azért összejött...

b[ALien] (törölt) 2009.08.19. 12:02:56

És délben írtam:)
Sün!!
Él még az a szegény nyuszi?

Kobe 2009.08.19. 12:04:22

@Andie: pedig elég sokan veszik fel, jómagam is fontolgatom, bár a post kicsit visszatántorított. Az ok egyszerű. mivel nagypapám halálával kihalna a családnév is...és asszem joggal tartom ritkának a nevet, ha a google sem dob ki 1 találatot sem rá :)

Ma Ő, holnap Te vagy Én ? · http://dawmar.blog.hu 2009.08.19. 12:04:29

Dél volt,Harangszó, Hírek, Jó ebédhez szól a nóta:))))))

Ma Ő, holnap Te vagy Én ? · http://dawmar.blog.hu 2009.08.19. 12:09:33

13.45 Időjárás és Vízállás jelentés:
A duna felett alacsonyan szálló repülő tárgyak,hajóvonták találkozása tilos!!
14-17-ig Hétvégi kívánságműsor: felvonulók kérték!!
17-től HÉTVÉGE:))))

Vigócás 2009.08.19. 12:11:25

és a folytatás?
én már a következő lépésen is túl vagyok. és még várnom kell.
kapsz egy levelet, amelyben gratulálnak az új nevedhez, bla bla. Többek közt lesz benne egy telefonszám, ahol érdeklődhetsz az új anyakönyvi kivonat után.
Amint megkaptam e levelet, fel is hívtam őket, egy kicsit körülményes de segítőkész volt a hölgy. elég hosszú beszélgetés után megkérdezte milyen dátum van az iratomon, (július 13). a válasz valami olyasmi volt, hogy akar még? (július 20an hívtam őket), 30 napjuk van rá, hogy elintézzék, majd utána lehet érdeklődni.
Ha készen van az anyakönyvi kivonat, akkor postán kéred vagy kimész személyesen a Budafoki útra. Ami kell: egy kérvény és a 2000 ft-os illetékbélyeg. Ügyintézési határidő 8 munkanap.
Ha ez megvan, lehet cserélni az összes iratot,persze saját költségre.
Nekem ez egy másfél éves procedúra utózöngéje, honosítással "hagytam el" az ékezeteimet, holott a nővérem gond nélkül megkapta az ékezeteit.
Kíváncsi vagyok, hogy mennyi idő alatt lesz meg és mennyi pénzbe fog kerülni. Kitartás!

Nelson. · http://nelson.blog.hu 2009.08.19. 12:12:29

@b[ALien] a kopasz baba:

Köztudott, hogy Egyévessel tagjai vagyunk a Neokatolikus Macsók Klubjának, ezért érzékenyen reagálunk az ilyesmire.
Mindenkit elkapunk, aki nem tetszik és garantáltan nem lesz hosszú a mondandónk. J

Ma Ő, holnap Te vagy Én ? · http://dawmar.blog.hu 2009.08.19. 12:14:15

@Vigócás: Nyugi messze még a szilveszter 2010-re mindened meglesz !!Új ember leszel,ehhez törelem kell,már ha nem tetszett az előző neved :)))

horex · http://horex.uw.hu/ 2009.08.19. 12:16:10

@Andie: Akkor nagyothallót kéne beszerezned
:)

b[ALien] (törölt) 2009.08.19. 12:17:33

@Nelson M. (egy város keresi a gyilkost): mentségemre fel tudom hozni, hogy a cipő alatt és a lábam felett AZ van:)
(nem mertem most leírni, nehogy bajba kerüljek)
J

horex · http://horex.uw.hu/ 2009.08.19. 12:18:07

@maincoon: Nálad mennyi ideig tartott a név nem változtatás?

Vigócás 2009.08.19. 12:22:04

@Ma Ő, holnap Te vagy Én ?: ez az, nekem tetszett, tetszik a nevem, de amíg a "régi hazámban" nem érdekelt senkit hogy írom a vezetéknevem, használok-e más nyelvben honos ékezeteket, itt, mint boldog(?), friss magyar állampolgár, szép magyar vezetéknévvel még a szignóm is visszadobták mert ékezettel mertem írni.
Nekem most "csak" korrigálni kellett: Magyarországon magyar ékezettel leírni az eddig is magyar nevem.

Okádó Mikádó 2009.08.19. 12:22:48

@Frucsasz- feltételes arany sünike díjas:
Előre nem szeretném elárulni, nehogy beégjek itt a Homár előtt, ha esetleg valami miatt nem sikerül.
Majd egyszer csak beelsőzök onnan, ha már kint vagyok.

horex · http://horex.uw.hu/ 2009.08.19. 12:26:53

Névváltoztatással sem lehet elbujni az állami bürokrácia elöl
Kellemetlen eset esett + egy kedves ismerősömmel
Holttá nyilvánitását kérte férjének
Kinek a nevére jött??
Cimzett X.Y.-né , a bizonyitvány:X.Y.-né holttá nyilvánitva
Még "szép" hogy szó nélkul helyesbitettek, pedig elvárható lett volna egy "elnézést, Pirike hulye volt" távirat.

gabest1 2009.08.19. 12:32:33

Javaslom csak akkor lehessen új nevet felvenni, ha előtte 3 hónapig nem volt az illetőnek semmilyen, és az újhoz is járjon minimum 1 év hűség.

horex · http://horex.uw.hu/ 2009.08.19. 12:33:34

@Themuezzin:
ha esetleg valaki a happy end-re vágyik :)
Mesélj, mer' ebben semmi hepiEnd!

yerico1 2009.08.19. 12:36:32

És a miniszter névváltoztatási kérelmét ki írja alá?

horex · http://horex.uw.hu/ 2009.08.19. 12:37:02

@Xmas:
Aztán rendszerváltás után megpróbáltuk javíttatni, merthogy előtte ugye esélytelen volt"
Ahogy te tévedsz
Én már a saját nevemen szulettem, de apám a negyvenes évek végén "magyarositotta"
Akkor nem volt ildomos német hangzású névvel élni. Pikk-pakk megcsinálták állitolag. Méghogy esélytelen volt :)

Lord_Cica (törölt) 2009.08.19. 12:37:50

@horex: ez jó :) ez amolyan "halott vagy bazmeg!" :)))

2009.08.19. 12:38:18

"Épp ezért várja nagyon, mert megérkezhet akármelyik pillanatban"

'Várj Reám', Konsztantyin Szimonov versét Darvas Iván előadásában hallhatjuk...

Lord_Cica (törölt) 2009.08.19. 12:38:53

@yerico1: Ha a saját fizetését is maga határozza meg, akkor nyilván a nevét is bármikor módosítgathatja.

tnz 2009.08.19. 12:40:24

Sziasztok!

Én még'96-ban változtattam meg a nevem nagymamám kérésére. Akkor az anyakönyvi hivatalban kellett a dolgot kezdeményezni, és a BM bírálta el. 1000 Ft volt az egész. Kaptam szép oklevelet, meg új anyakönyvi kivonatot. Minden okmányt ingyen cseréltek. "Nagy"-ról váltottam "Tiszai-Nagy"-ra. Tök jó érzés, hogy azóta már két emberke születtett ezzel névvel, és útban van a harmadik.

Anulu · http://salgoauto.hu/ 2009.08.19. 12:47:40

Ha eddig jó volt a régi, akkor minek kell új név?
A következő hivatali munkanapon Kolompár Odüsszeusszá fogom változtatni a nevem. :D

Rosszindulatú Vászka 2009.08.19. 12:53:39

Én már régóta törpölök, hogy jobb nevem lehessen. Eddig ezekre gondoltam:

Szerencsés Nyertes
VIP Vendég
Doktor-Professzor Vászka
Vászka Tábornok
Ügyvezető Igazgató
Palik Vilike

horex · http://horex.uw.hu/ 2009.08.19. 12:57:29

@R.T:
Én megprobálkoznék keresztnév változtatással
Adjatok tanácsot!
Most Ed a keresztnevem.
Nem tennék hozzá sokkal többet, hogy óccsó legyen

Bird 2009.08.19. 13:02:16

Én is hallottam egy fiatalemberről - akinek sok köze van az utóbbi években leggyakrabban emlegetett köztéri szoborhoz -, hogy diploma után felvette a magyaros neve helyett a nagyapja kevésbé magyaros nevét...

Nos, ennél sokkal gyakoribb probléma (szerintem kb. háromnegyed millió embernél!) az, hogy a régi személyi igazolványban az első keresztnevet aláhúzták és az elmúlt évekig mindenhol (bizonyítványban, oklevélen, földhivatalban, nyugdíjigazolványon stb.) csak az szerepelt.

Hallottunk olyan esetet, amikor emiatt valakinek a temetése körül is problémák adódtak. Amúgy az asszonyneveknél volt, aki mostanában jön rá, hogy nem pl. Nagy Jánosné, hanem Nagy János Sándorné nevet kell mindenhol használnia.

A feleségemmel - túl a hatvanon - zavart minket, hogy egyre több helyen írják be a második keresztnevet, ugyanis mindkettőnknek volt olyanunk, de csak az anyakönyvi kivonaton, ezért - sajnos az új útlevél és személyi megkapása után egy órával - kértünk az anyakönyvi hivatalban névváltoztatási kéreleműrlapot az általunk sohasem használt második keresztnév törlésére. Ezt fejenként 10 ezer Ft-ért be is adtuk, majd megkaptuk a díszes okiratot az új nevünkről, ugyanis ezt úgy kezelték, mintha teljesen új vezeték- és keresztnevet kértünk volna.

A minisztérium hivatalból értesíti a születés és házasság szerinti anyakönyvi hivatalokat, ahonnan kérésre ingyen megküldik az születési és házassági okiratot. Ezentúl mindkettőnknél a régi nevet (azaz a második keresztneveset) sehol sem kell és lehet feltüntetni, mert olyan, mintha tanúvédelem miatt valakinek új profilt adnának...

Persze a bankban be kellett mutatni az új személyit és az új lakcímkártyát, de pl. a cégbíróságon nem, mert ott nem szerepelt egyikünknél sem a második keresztnév.

Amire nem gondoltunk: a gyerekeknek a mi negedélyünk másolatával kérni kellett a minisztériumot, hogy az ő születési helyük szerinti anyakönyvi hivatalt is értesítsék a szülők névváltoztatásáról, majd kérni a születés helyi hivatalokat, hogy küldjenek nekik is új anyakönyvi kivonatot. És sajnos azon gyerekeinknek, akiknek a kártya személyijében az anyja nevénél volt már második keresztnév, új személyit és lakcímkártyát kellett kérniük, de annál a gyereknél, akinek még füzet személyije van és ott csak egy keresztnév szerepel az anyja nevénél, nem kellett új személyi.

Ez látszólag komplikáltnak látszik, mégis javaslom mindazoknak, aki eddig nem használták a második kersztnevüket, hogy essenek át ezen a procedúrán, mert elég szokatlan sok évesen használni egy olyan keresztnevet, ami eddig csak az anyakönyvi kivonaton szerepelt és sehol máshol.

Mókusélet 2009.08.19. 13:13:24

Én tavaly változtattam meg először a születési nevem, aztán meg az asszony nevem is egy körben :-) Az sem volt semmi!

Mókusélet 2009.08.19. 13:14:58

Ja és ezáltal a gyerek születési anyakönyvi kivonatát is cseréltem, mert ugye változott az anyja neve:-)

Rosszindulatú Vászka 2009.08.19. 13:15:30

Születésnapot lehet változtatni? Aránytalanul igasságtalan a jelenlegi rencer a Karácsonykor vagy Szilveszterkor született Évákkal, Ádámokkal és Szilveszterekkel.

Neménvótam 2009.08.19. 13:18:52

Né és szegény Jézuska? Karácsonykor van a születésnapja.

Rosszindulatú Vászka 2009.08.19. 13:21:32

@Neménvótam: jó meglátás, ráadásul neki az minden évben munkanap is.

Perillustris 2009.08.19. 13:35:31

Nekem egy hónap alatt lezajlott az egész névváltoztatási hadművelet. Egyszer bementem a lakóhelyem szerinti Anyakönyvi hivatalba (a Jenő úrhoz), egyszer meg oda, ahol születtem.

Aztán már csak az új iratokat kellett intézni, de az is rendben ment.

májgeriberi 2009.08.19. 13:39:17

az már volt, hogy ezért tart itt az ország

májgeriberi 2009.08.19. 13:42:33

@horex: "Most Ed a keresztnevem.
Nem tennék hozzá sokkal többet, hogy óccsó legyen "

Ede vagy Pötyi :)

ezek elég rövidek és egyszerűek is

Wicus8 2009.08.19. 13:45:09

Én is épp névváltoztatásra várok, már három hónapja beadtam a kérelmet. Jövő héten újra telefonálok....

pizsama 2009.08.19. 13:51:58

@Editor Bob:
No, de hát a házasságkötés során történő névcsere is névcsere! Miért intézik másként a két ügyet?

Rosszindulatú Vászka 2009.08.19. 13:53:22

És mivan a leszbikák, ha házasodnak?

horex · http://horex.uw.hu/ 2009.08.19. 14:02:07

@májgeriberi:
Höhö, erre vártam
Kimondtad a kimondhatatlan nevü nevét
:)

Impega 2009.08.19. 14:02:40

@Okádó Mikádó: ok, nem gond, de nem egtel volna be. eleg csak ekezet vagy ëkezet nelkul irni es mar tudjuk is hogy kqfQdön vagy. :9

facsipesz 2009.08.19. 14:22:12

Basszus a 60 nap az nem az, hogy minimum, hanem MAXIMUM 60! És nyugodtan lehet(ne) rövidebb..

Húde dühítő, hogy ebben a retek állami szektorban szándékosan packáznak az állampolgárral, és ha a pincében semmittevő csinovnyikoknak csak ilyen kis hatalmuk is, de van, ezért így mutatják meg, hogy ők valakik (senkik). Az összes léhűtő ott lenne már évek óta a Moszkván, és rendesen működne az állam, ha rájuk húznák egyszer a piaci alapon való működés viselkedési normáit...

horex · http://horex.uw.hu/ 2009.08.19. 14:23:26

@Impega - ṼAKÄCÏÔ ☺:

من أين أنت؟

Yūladu jamī'u n-nāsi ahrāran mutasāwīna fī l-karāmati wa-l-huqūq. Wa-qad wuhibū 'aqlan wa-damīran wa-'alayhim an yu'āmila ba'duhum ba'dan bi-rūhi l-ikhā'.

Delfinci 2009.08.19. 14:42:09

Elváltam, és gondoltam visszaveszem a lánykori nevemet. (Az asszonynév csak egy x-né-vel volt több.)
Okmányiroda, szeretnék új személyit a régi nevem miatt - menjek az anyakönyvi irodába. Anyakönyvi iroda - menjek a postára csekket befizetni. Befizetés után vissza, anyakönyvi irodában egy hölgy egy ragasztós sárga cetlire felírta a lánykori nevemet (se aláírás, se pecsét!) és azzal kellett visszamennem az okmányirodába. Ahonnan természetesen ismét mehettem a postára csekket befizetni (ezt persze elsőre nem tudták közölni). De a sárga cetli bevált gyakorlat lehetett, mert az okmányiroda a cetli alapján simán megcsinálta az új személyit... No comment.

Sákif za morro? 2009.08.19. 14:58:06

Nem tudom, volt-e már arról a faramuci helyzetről szó, amikor a jópofa menyasszony felveszi a férje vezetéknevét, ami történetesen ugyan az mint az övé. Később kap egy felszólító levelet, hogy ballagjon be az okmányirodába új személyit és lakcímkártyát csináltatni... Izé.... :-S

Okádó Mikádó 2009.08.19. 15:00:31

Valaki az irántam érzett tiszteletből nem venné fel az Okádó nevet?

hardrock 2009.08.19. 15:04:02

Ezt kapjuk a rohadék köztisztviselőkre kifizetett csillagászati adókból. Basszameg.

Mylady 2009.08.19. 15:27:41

@Bird:
Nekem is van második keresztnevem, amit nem használok és -hála anyám poénkodásának- utálok is rendesen, de nekem az összes hivatalos papíron a teljes nevem szerepel. (Úgyhogy mégis használom)
Gondolom, azért, mert a személyimbe az anyakönyvezett név került, innentől kezdve meg mindenhova azt írták.

Szerintem ezért nem érdemes végigjárni minden hivatalt és módosítani minden igazolványt és adott esetben a gyerekek papírjait is.
Én a mindennapokban nem használom, sokan nem is tudnak róla, a hivatalos papírokon meg igen. Ennyi.
Ezt egyébként jóanyám is így csinálta, aki hivatalosan XYZ-né volt, a mindennapokban meg XY-né, vagy röviden X-né, merthogy apám a Z-t szintén nem használta...

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2009.08.19. 16:08:31

@hardrock: Nem a köztisztviselők szokták ön-végkielégíteni / vég-önkielégíteni magukat 50 évnyi köztisztviselői illetményért...

EÖ (törölt) 2009.08.19. 16:20:33

nem volt könnyű nelsonról egyévesre magyarosítani
de megérte! JJJ

zsoltix 2009.08.19. 16:32:10

Draskovicsnak hosszù a neve, osztàn sokàig tart neki leìrni. Na.

kronez 2009.08.19. 16:47:24

szeretnèlek megnyugtatni, hogy kulfoldon sem jobb a helyzet!Micsak lakcimet vàltoztattunk, jul.8-àn adtuk be az illetèkes hivatalhoz a papirokat, de mind a mai napig mèg csak vàlaszra sem mèltattak!!1x aug. eleje korul bementunk èrdeklodni, de "megnyugtattak", hogy mèg nem telt le a 60(!!) nap..

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2009.08.19. 16:56:22

az en nevem nem egyszeru az amerikaiaknak kiejteni
mondtam is Marynek ha nagyon akarja megvaltoztatom
hatarozottan visszautasitotta es majdnem tokeletesen ejti ma mar a sajat nevet
az vicces volt mikor a hazassag utan a Mary utan gondolkodott hogy mi is a neve

mauzi 2009.08.19. 17:11:07

@tnz: "Nagy"-ról váltottam "Tiszai-Nagy"-ra. Tök jó érzés, hogy azóta már két emberke születtett ezzel névvel, és útban van a harmadik.

És hogy hívják a kicsit? Tiszai-Nagy Árvíz?

mudjahida 2009.08.19. 17:17:07

Mylady 2009.08.19. 11:02:48

A névváltoztatással a születési nevedet változtatod meg, ergo kicserélik a születési anyakönyvi kivonatot is, tehát a régi név olyan, mintha nem is lett volna.

Pema 2009.08.19. 17:36:37

Mi masfel eve varunk arra, hogy honositsak a felesegem valasat, hogy vegre elvehessem felesegul Magyarorszagon is :)
Semmi nem hasznalt eddig, papirtologato burokrata seggfejek. Amikor erdeklodik az ember akkor meg elhajtjak a picsaba hogy meg nem jott valasz a masik orszagbol. Ezek utan megkerdojelezem, hogy minek van 700e verszivo ebben az orszagban aki a kormanyati szferaban dologzik. Semmit nem csinalnak, persze tisztelet a kivetelnek, mert akad olyan is aki csinal valamit.

kommenter772 2009.08.19. 17:45:54

biztos rohadt kevesen vannak akik a bürokrácián belül pont ezzel foglalkoznak. nem maradna senki lopni, ha az ügyek zökkenőmentes kezelésére fókuszálnának. divany.hu

fogsunder · http://fogsunder.blog.hu 2009.08.19. 18:14:01

a postás meg majd hiába keresi Baradlay-Kovács Eugént a postaládára kiírva, ha ott csak Kovács Ödön szerepel.. az első kézbesítési kísérletnél ránt egyet a postástáskán, a másodiknál már kínjában máson ránt; a minisztériumba visszaküldött tértire meg ráírja, hogy kézbesült..

fogsunder · http://fogsunder.blog.hu 2009.08.19. 18:30:05

@Rosszindulatú Vászka: egyik nagynéném, Éva, dec. 24-én született. :-) viszont amiatt, hogy egyszerre van a névnapja, szülinapja, Karácsony, meg Szilveszter nagy hátrányt még nem szenvedett; több ajándékot kap (vagy értékben nagyobbat; amit külön-külön azért nem kapna) és több pezsgőt ihat; illetve iszunk az ő egészségére (hehe). évente egy igazán nagy dőzs csak jó tud lenni (csak győzze kivárni..).

vprof 2009.08.19. 18:37:08

@Mylady: Nemcsak a saját születési névről van itt szó, de az édesanyja hiába változtatja meg a nevét Kovács Éváról Takács Bélára, attól a leánykori neve még Kovács Éva marad, márpedig az "anyja neve" nem az édesanyja jelenlegi nevét, hanem a leánykori (születési) nevét takarja.

balapety 2009.08.19. 19:10:47

Senkiháziak kezében van a névváltoztató szakma.:))

escapelle 2009.08.19. 19:50:57

hát István, van a névváltoztatásnak egyszerűbb és olcsóbb módja is. Én férjhez mentem és felvettem a férjem vezetéknevét, amit ha elválunk is megtarthatok. már csak keresned kellett volna olyan lányt, akinek a vezetékneve ugyanaz mint néhai nagyapádé! (a fiúk is felvehetik már a feleség családnevét)

Mylady 2009.08.19. 20:36:50

@Zahara: Ez tényleg így van? Ne má' Akkor mi értelme van annak, hogy nyilvántartják? Mi pont ezt vettük be anno az ügyfélazonosításba, mondván azzal nem lehet visszaélni... persze lehet, hogy mi tudtuk rosszul...

Okádó Mikádó 2009.08.20. 07:33:11

@b[ALien] a kopasz baba: Mondjuk az is egy megoldás, mindjárt itt is az augusztus 20-a, meglátjuk hány tiszteletbeli Okádót avatunk ma.

mudjahida 2009.08.20. 10:38:16

Mylady 2009.08.19. 20:36:50

Igen, legjobb tudomásom szerint így van. Én is több, mint egy hónapja adtam be egy kérelmet, hogy felvehessek egy második utónevet, és még a házassági anyakönyvi kivonatomat is bevonták, mert mindenhol kicserélik a születési nevemet.
Mondjuk én sem hallottam a kérelmem felől azóta sem, és most anyakönyvi kivonataim sincsenek :D :D :D Kicsit aggódom, de nagyon erősen várom a postást.

morrisal_ · www.plafoncsapszeg-gyalu.com 2009.08.21. 00:48:24

Vajon fel lehet venni azt a nevet, hogy Eutanázia?
Mert olyan szép: Szabó Eutanázia. Csudálatos.

boldii9 2009.08.21. 01:06:46

Tudjátok, Szar Ferencről akart magyarosítanki, Szar Jánosra...

Yooha · http://indafoto.hu/yooha/lego_architecture 2009.08.22. 18:11:41

Na, akkor leírom, hogy a mesében ez hogy megy:
Központi hivatal, hétfő délelőtt
- Jó napot kívánok, Kovács János vagyok, és szeretnék inkább Kovács Károly lenni.
- Jó napot, semmi akadálya! Adja ide a személyi igazolványát, hogy lássam, Ön tényleg az-e akinek mondja magát
Iratot odaad, ügyintéző ellenőrzi.
- Igen, Ön tényleg Ön, belépek a rendszerbe.
Belép a rendszerbe, személyi szám alapján megkeresi Kovács Jánost, és az utónevet átírja Károlyra. Közben elküldi Jánost/Károlyt befizetni az illetéket.
- Köszönöm, meg is volnánk. A létező összes megváltozott iratát átveheti x nap múlva (személyi, jogsi, adókártya, TAJ-kártya, bankkártya, bármi)
- Köszönöm, viszlát.

Perillustris 2009.08.22. 18:19:29

@Yooha: Nem kell a másik végletbe esni. Miután vannak védett családnevek, mindenképpen át kell esnie a kérelemnek egy ellenőrzésen, amit nem az "egyzseri" okmányirodai alkalmazott végez el.

Az iratok, kártyák persze automatikusan elkészülhetnének.

traxx 2009.09.01. 10:54:40

Én átestem egy hasonló procedúrán...
Anyakönyvi hivatalban kedves hölgy, jót beszélgettünk, miközben töltögette a papirokat(amit nekem kellett volna). Megemlítettem, hogy január elején mennék EU-n kívülre, jó lenne addig mindent elintézni(november eleje volt). Azt a választ kaptam, semmi akadálya, hogy meggyorsítsuk. December elején jött a levél. Karácsony előttig minden papírt le tudtam cserélni...

lefolyos 00 · http://www.lefolyo.com 2011.03.04. 13:05:24

Igen elég nehéz procedúra nem irigylésre méltó

lefolyos 00 · http://www.lefolyo.com 2011.03.04. 15:50:16

@Perillustris: Az ember mért ne köthetné össze a kellemest a hasznossal??Vagy tiltja valami?ha igen kérlek mond meg hogyan álithatom be ugy a blogomat hogy ne sértsem a szabályzatot

Perillustris 2011.03.05. 14:19:15

@lefolyos 00: Mindössze csak visszatetsző, hogy valójában látványosan csak a "hasznos" a cél.
süti beállítások módosítása