Ha már kapcsolatba kerültünk a FÉBÉSZ nevű fogyasztóvédelmi szervezettel, rögtön megpróbáltunk valami hasznosat is kihozni belőlük. Elküldtük nekik ParaSoniC levelét, aki a Metró áruházból távozott rosszkedvűen. Kávéfőzőt vett, ingyen csomag kávét ígértek bele, de nem talált semmit, amit ő átverésnek érzett. Ezen felül nem értette a fenti táblát, hiszen a tudomása szerint három napon belül vissza lehet adni az árut. A FEBÉSZ szakembere válaszában rámutat arra, amit elvileg minden felkészült fogyasztónak tudnia kéne, miszerint ebben a formában nem létezik háromnapos szabály. Amire olvasónk gondolhatott, az a szabály a három napon belül elromló tartós fogyasztási cikkekre vonatkozik.
ParaSoniC levele:
A budaörsi Metro áruházban kávéfőzőt vettük 18000 Ft-ért (ami a mai kávéfőzők között még olcsónak is mondható), az osztályon csinos hostesslányok ajánlották a terméket valamint a hozzá tartozó kávét 450Ft/csomag áron. Sőt, állításuk szerint a kávéfőző csomagolásán belül is található egy "adag" kávé. Természetesen csak a pénztárnál derült ki, hogy a kávécsomag 750Ft-ba kerül, és még később, hogy a gép csomagolásán belül nincs is az említett kávéból. Így már a "félretájékoztatás" lényegét ki is merítették volna, de a súlyosabb eset ez után következett: A vevőszolgálaton garanciapapírokat pecsételtek (nagynehezen, mert a hölgynek nem volt sok kedve hozzá), miközben a képen is látható - fogyasztóvédelmileg erősen kifogásolható - táblát találtam a pulton. Csak én gondolom azt, hogy a Metro semmibe veszi a fogyasztóvédelmi törvényt, miszerint 72 órán belül minden indoklás nélkül visszaviheted a terméket?
Üdv
ParaSoniC
A FÉBÉSZ-válasz:
A fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény 14. §-a szerint - az ár feltüntetésre vonatkozó szabályok értelmében - Önnek pontos tájékoztatást kellett volna kapnia a megvételre kínált termék eladási áráról. Az eladási árat egyértelműen, könnyen azonosíthatóan és tisztán olvashatóan kell feltüntetni a terméken. Amennyiben Önt félretájékoztatták a termék áráról, akkor a pénztárnál is lehetősége van arra, hogy a termék megvásárlásától elálljon. Ha a csomag kibontása után azt tapasztalta, hogy az ígérettől ellentétben a csomagban nem volt kávé mellékelve a kávéfőzőhöz, akkor a vásárlás helyén – hibás teljesítés miatt – kérheti azt, hogy a kávécsomagot pótolják. Azonban, ha a kereskedő az árról is megtévesztette, és csak azért, hogy vásárlásra ösztönözze, még kávécsomagot is ígért a kávéfőző mellé, akkor megtévesztette Önt a vásárláskor kialakult döntése meghozatalában, így a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságnál élhet bejelentetéssel.
A „három napos szabály”, a jogszabályi előírásoktól eltérően, tévesen él a köztudatban. Hibátlan termék esetén a kereskedőnek a termék visszavételére kötelezettsége nincs. Az egyes tartós cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló 151/2003. (IX.22.) Korm. rendelet értelmében csak hibás termék esetében, ha a fogyasztó a fogyasztási cikk meghibásodása miatt a vásárlástól (üzembe helyezéstől) számított három munkanapon belül érvényesít csereigényt, a forgalmazó nem hivatkozhat aránytalan többletköltségre, hanem köteles a fogyasztási cikket kicserélni, feltéve, hogy a meghibásodás a rendeltetésszerű használatot akadályozza.
Fogyasztói és Betegjogi Érdekvédelmi Szövetség (FÉBÉSZ)
Mi még annyit tennénk hozzá, hogy olvasónkat valószínűleg az elállási jog zavarhatta össze. Ez viszont azt jelenti, hogy az interneten vett árucikkeket - pár fajta kivételével - 8 napon belül minden indokolás nélkül visszaadhatjuk. A kedvezmény pont azért jár, mert a való életbeli vásárlással szemben ilyenkor nem tudjuk rendesen ellenőrizni, mit is veszünk igazából.
Az utolsó 100 komment: