Kaptunk egy érdekes összefoglalót, ami Schobert Norbi új Dr. Schwarz élelmiszercsaládjának ordenáré marketingkamujait igyekszik csokorba szedni. Igen hamar kiderül például, hogy nem létezik a Dr. Schwarz nevű élelmiszeripari német vállalat - mi sem találtuk -, akiktől vehette volna a 191 éves receptet, de ez persze nem jelenti azt, hogy nem vehetett bármilyen más receptet bárki mástól. Ez persze részletkérdés, ami ennél aggasztóbb, hogy a fogyókúrásnak hirdetett finomságok tele vannak zsírral.:
Ez év július végén harangozta be új "szenzációs" csodatermék-családját Schobert Norbert, amit Dr. Schwarz névre keresztelt. Az ügy azonban már a bulvármédiával leíratott sztorinál bűzlik annak, aki egy kicsit figyel arra, amit olvas. A Blikk.hu által prezentált történet teljesen abszurd (jó tudom, idáig semmi meglepő):
"10 milliót fizetett a titkos receptért Norbi
Budapest - Kedvenc autóját is feláldozta egy karcsúsító receptért Schobert Norbi (43)! A fitneszguru ugyanis több mint 10 millió forintot fizetett ki a Dr. Schwarz német családi vállalkozásnak, hogy Magyarországon és Szlovákiában egyedüliként a Norbi Update boltokban lehessen kapni a 191 éves titkos recept alapján készülő kakaós csigát és zsemlét. A csodasütiket a Schobert család már hetek óta teszteli, és Norbi szerint már most látszik, hogy megérte az árát, még ha szomorú szívvel is mondott le az 5 éves RS6 Audiról. – Nem szerettem volna a vállalkozásomat jobban terhelni, ezért úgy döntöttem, hogy csökkentem a kiadásokat. A kocsit, amit lízingeltem, 14 millióért hirdették meg a kereskedésben, meg kell hogy mondjam, nehezen hagytam ott. (Blikk.hu 2013-07-28 05:30:00)
Nagyon megható lehetne mindez, ha lenne benne valami, aminek köze van a valósághoz. Pedig sajnos nem sok akad.
Az állítólagos Dr. Schwarz német családi vállalkozás nem létezik.
Ezt a Google gyorsan kideríti. Még nyoma sem lelhető fel akár az interneten keresi bárki, akár bárhol máshol. Persze nem kell az interneten összehordott infókra hagyatkozni. Csakhogy nem létezik a német hivatalos cégjegyzék szerint sem olyan cég, ami hasonlítana az emlegett családi vállalkozásra. :( Ebből következik, hogy nem létezik értelemszerűen maga a 191 éves recept sem. Hazugság így tehát az is, hogy Norbi 10 millió forintot (vagy bármennyit) fizetett volna bárkinek is ezért a (nem létező) "csodareceptért" - így az is csak kábítás, miszerint " már most látszik, hogy megérte az árát" !
Az lehet, hogy Norbi fájó szívvel mondott le a az 5 éves Audijáról, de ha azt valóban lízingelte, akkor nem volt az ő tulajdonában, tehát el sem adhatta. Triviális leírni is, de a lízingszerződés keretében a lízingbeadó a tulajdonos, tehát a lízingbevevő Norbi nem adhatott el semmitsem. :(
Teljesen világos: a Dr Schwarz sztori minden eleme szemenszedett hazugság, amiket Norbi az új nagyreményű termékeihez marketingfogásként eszelt ki, jottányit sem törődve az igazsággal és a tényekkel.De lépjünk ezen túl. Lehet, hogy mást nem izgat ennyire az etika, és hogy ez eddig is tömény hazugság és csalás, de emberek egészségi állapotával szórakozni azért talán mégis más kérdés.
A Dr. Schwarz sztori voltaképpen az egész Update rendszer megcsúfolása, mert azt üzeni, hogy minden tisztességtelen és aljas eszköz megengedhető! Miért is? Mire jó ez az egész áltörténet? Hát természetesen arra, hogy a sok-sok rajongónak eszébe ne jusson sokallani az irreálisan magas árat - hát hiszen végül is 191 éves titkos recept alapján készült "csodaterméket" kap, amiért ráadásul kedvenc guruja még hőn szeretett autóját is "beáldozta". Kell ennél több?? A sztori nagyon jól rávilágít az egész Update filozófia lényegére. Kiviláglik, hogy szó sincs itt az elhízott, cukorbetegséggel fenyegetett szegény magyar nép egészsége miatti aggodalomról.
A legdurvább még hátravan. Jöjjenek a "csodatermékek"!
Nagy szerencséje van Norbinak, hogy a teljes Schwarz család nem létezése folytán mégsem kellett 10 millió forintot áldoznia ezekre a termékekre, amelyek kategóriáikban a leghizlalóbb és legzsírdúsabb termékek és melyeket az Update diétába egyáltalán bevenni is abszurd, nemhogy új "csodafegyverként" reklámozni. Ha ugyanis alaposabban megnézzük a Dr Schwarz termékek táplálkozási adatait, akkor arra a megdöbbentő következtetésre juthatunk, hogy ezek valójában tömény zsír- és energiabombák, amelyekhez képest a hagyományos pékáruk kifejezetten fogyókúrás csemegéknek számítanak!
Azzal, hogy Norbi ezeket a termékeket a saját Update rendszerébe, mint a testsúlycsökkentést elősegítő termékeket bevette, már önmagában elkövette a fogyasztók megtévesztését. Úgy látszik a fitneszgurut annyira elvakította a megsejtett hatalmas pénzbevétel képzete, hogy ugyanabba a hibába esett, mint amiért néhány éve a versenyhivatal már megbüntette!
Nézzük, mit mutatnak a tények! A Dr Schwarz kollekció eddigi tagjai a hagymás cipó, a zsemle és a kakaós csiga. A hagymás cipóról a következő adatok állnak rendelkezésre (ezeket maga az Update közli az interneten több helyen is):
Nettó tömeg: 300 g
Összetevők: ivóvíz, pirított hagyma (15%), búzaglutén, lenmagliszt, búzaliszt, élesztő, növényi olajok és zsírok, sovány tejpor, étkezési só, emulgeálószer: nátrium-sztearoil-2-laktilát; enzimek, savanyúságot szabályozó anyag: kalcium-foszfát; lisztjavítószer: aszkorbinsav.
Átlagos tápérték 100 g termékben:
Energia: 1382 kJ/330 kcal
Fehérje: 27,22 g
Szénhidrát: 17,8 g
ebből cukor: 2,54 g
ebből keményítő: 15,26 g
Zsír: 15,38 g
ebből telített zsírsavak: 6,8 g
Élelmi rost: 5,96 g
Nátrium: 0,49 g
Az összetevők tekintetében sok minden elmondható a termékről, csupán az a Norbi által több fórumon is hangoztatott tény nem, hogy természetes alapanyagokból áll. Vagy Norbi szerint pl. a nátrium-sztearoil-2-laktilát (más néven: E 481) vagy a kalcium-foszfát (más néven:E 341) természetes anyagok? Természetesen nem: ezek adalékanyagok, méghozzá közönséges vegyszerek! De az átverés nem is itt van igazán.
Nézzük meg a "fogyókúrás" csodatermék (amelynek receptje egyébként eredetileg nem szerepelt a 10 milliós vételárért kapott "csodareceptek" között - lehet, hogy ezért újabb milliókat kellett fizetni?) energiatartalmát! 330 kcal / 100 g! Ez az érték sokkal inkább egy hízókúrás termékre jellemző. Hogyan illeszthető ez az Update terméksorba? Hiszen ez messze a legmagasabb energiatartalmú kenyérféleség, amit jelenleg a piacon kapni lehet! Bármelyik hagyományos termékhez hasonlítjuk is, az eredmény döbbenetes. Lássuk!
A normál fehér kenyér (amely a Norbi propaganda egyik fő kiátkozottja) kalóriaértéke csupán 251 kcal/100g - azaz: a normál fehér kenyér pl. egy-harmaddal kevesebb energiát tartalmaz, mint a "csodabuci". De lehet sorolni a többit is: Graham kenyér E=267 kcal/100g (81 %); Félbarna kenyér: E=259 kcal/100g (78%); Rozskenyér: E=256kcal/100g (78%); Magos kenyér: E=251 kcal/100g (76 %); Teljes kiőrlésű kenyér: E=247kcal/100g (75 %).Látható, hogy Norbi még korábbi önmagát is messze alulmúlta az új csodával, mivel annak energiatartalma minden korábbi Update kenyérnél is sokkal rosszabb. Így pl. az Update1 Szeletelt kenyér energiatartalma közel 30 %-kal (233 kcal/100g), a Norbi Update 3.5 kenyéré pedig 52 %-kal (193 kcal/100g) kevesebb, mint az új favorité.
Hasonló a helyzet a két másik termék, a Dr. Schwarz zsemle és a kakaós csiga esetében is:
Kakaós csiga normál Kakaós csiga Dr Schwarz EN kcal/100g 256 373 Zsemle vizes Dr Schwarz zsemle EN kcal/100g 151 289
A fenti megdöbbentő grafikont Norbi persze azzal magyarázná, hogy az ott felsorolt "hagyományos termékek" magas szénhidráttartalmúak, így kevésbé "egészségesek". Ezen lehet vitatkozni, azt azonban, hogy egy magasabb energiatartalmú kenyér jobban hizlal, mint egy alacsonyabb energiatartalmú, azt nem lehet elvitatni.
Így tehát kijelenthető, hogy a Dr Schwarz cipó (mint fogyókúrás termék) jelenleg a létező leghizlalóbb kenyérféleség a hazai piacon!
De nem fogják elhinni, van egy olyan termék a listában, ami minden paraméterében felülmúlja az új Update csodát, és energiatartalma mégis csupán kevesebb, mint a fele a Dr Schwarz cipónak. Ez nem más, mint az egyszerű, régi magyar hagyományok szerint készülő búzakorpás kenyér.
A két termék tápérték adatait a következő táblázat hasonlítja össze:
Update1 Hagymás cipó Búzakorpás kenyér EN Kcal 330 151 Fehérje, % 27,2 10,0 Zsír, % 15,4 3,0 Szénhidrát, % 23,8 20,0 Rost, % 6,0 10,0 Jól látszik, hogy Norbinak a jó öreg magyar hagyományokhoz kellett volna fordulnia Dr Schwarz nem létező családja és vállalkozása helyett, mert a népi bölcsesség már jóval Scwarzék előtt feltalálta a "low-carb" spanyolviaszt! A búzakorpás kenyér energia tartalma kevesebb, mint fele, zsírtartalma kevesebb mint egy-ötöde a Norbi féle csodaterméknek, miközben rosttartalma csaknem kétszeres!
És ami döbbenetes: a Norbi által első helyen kiemelt jelentőségű tényező, a felszívódó szénhidrátok mennyisége is kevesebb e hagyományos magyar kenyérben, mint az adalékanyagokkal telepakolt, kenyérre csak igen messziről emlékeztető csodacipóban.
És mi a helyzet a magyar ember kedvenc mutatójával, az árral?
Ha összehasonlítjuk, kiderül, hogy az Update termékekért nagyságrenddel nagyobb összeget kell fizetni, mint bármely más termékért! Különösen drasztikus a különbség, ha Schwarz cipót az őt táplálkozási értékében felülmúló búzakorpás kenyérhez hasonlítjuk: kiderül, hogy a rosszabb minőségű termékért több, mint ötször annyit fizethetünk!!
Megjegyzendő:
az új termékek energiatartalma nagy részben zsírból (a legnagyobb fajlagos energiaértékű tápanyagból) származik és valóságos "zsírbomba", melynek zsírtartalma sokszorosan meghaladja valamennyi forgalomban lévő kenyérféleség zsírtartalmát! Dr Schwarz cipó zsírtartalma a normál kenyerekhez képest 15 - 16 szoros!!! Még a magvas kenyerekhez képest is 4 -5 -szörös!
Ugyanez a helyzet a két másik termékkel is:
Kakaós csiga normál Kakaós csiga Dr Schwarz Zsír, % 12,3 18,5 Zsemle vizes Dr Schwarz zsemle Zsír, % 0,4 10,22
Egyébként a Schwarz cipó összetevő-listájából könnyen megfejthető az a 10 milliót érő "csoda". Ha ugyanis ezt összevetjük az egyéb forgalomban lévő Update pékáruk alkotóival, akkor kiderül, hogy az azokban előforduló szóját és az emellett lévő viszonylag értékes alapanyagokat (pl. búzafehérjék, rostok, stb.) egyszerűen lenmaglisztre cserélték! Ezt az ötletet valószínűleg sok magyar gyakorló mezőgazda is szívesen elárulta volna Norbinak potom 10 millióért, de az vélhetően nem hangzott volna olyan jól.
Az utolsó 100 komment: