Tangakorc szenvedélyes levélben vetett fel egy sokakat érintő témát:
Hilda!
Lyó téma!
Légyszi, vitassuk má'meg hogy a kapualjakba sumák módom beosonó, v. banga vénasszonyok által beeresztett, erőszakos postaládás szórólap terjesztők ellen, akik tele tömik a ládákat, milyen "kéretlen" reklámtörvények vannak! Mert nem egyet kicseszek a kapu alól, azt a végén majd nekem nem jönnek tettleg is, hogy neki ezt+aszt mondták!!
Legnagyobb érvem ellenük: MAGÁNTERÜLET!!! KIFELÉ!! Dobja a kint elhelyezett dobozba. Reklám törvény van-e a kéretlen reklám szemetelők ellen? Para-gra-fuss-t! :)
Tangakorc
Rákérdeztünk:
Kedves Hilda!
A kéretlen reklámozással kapcsolatban meg kell különböztetnünk az elektronikus úton, a távközlési eszköz útján, és a postai úton (címzetten vagy címezetlenül) terjesztett kéretlen küldeményeket. A kéretlen postai reklámokat két nagyobb csoportba lehet osztani: címzett illetve címzés nélküli küldemények.
Címzett postai reklámküldemény természetes személy, mint a reklám címzettje részére közvetlen üzletszerzés útján a címzett előzetes és kifejezett hozzájárulásának hiányában is küldhető, a reklámozó és a reklámszolgáltató azonban köteles biztosítani, hogy a reklám címzettje a reklám küldését bármikor ingyenesen és korlátozás nélkül megtilthassa. Ebben az esetben az érintett személy részére reklám közvetlen üzletszerzés útján a továbbiakban nem küldhető.
A visszavonó nyilatkozat megtételére, illetve a reklám küldésének megtiltására mind postai úton, mind pedig elektronikus levél útján lehetőséget kell biztosítani úgy, hogy a nyilatkozatot tevő személy egyértelműen azonosítható legyen. Ekkor egyértelműen és szembetűnően tájékoztatni kell a címzettet arról a címről és egyéb elérhetőségről, ahol a hozzájáruló nyilatkozat visszavonható, illetve a reklám küldésének megtiltása iránti igényét bejelentheti. Továbbá az első alkalommal küldött reklámküldeménynek tartalmaznia kell a lemondást lehetővé tevő, postai úton címzett, térítésmentesen feladható és könyvelt küldeményként, igazolható módon kézbesített válaszlevelet.
A Grt.) 6. § (1) bekezdése : „Ha külön törvény eltérően nem rendelkezik, reklám természetes személynek mint reklám címzettjének közvetlen megkeresése módszerével (a továbbiakban: közvetlen üzletszerzés), így különösen elektronikus levelezés vagy azzal egyenértékű más egyéni kommunikációs eszköz útján – a (4) bekezdésben meghatározott kivétellel – kizárólag akkor közölhető, ha ahhoz a reklám címzettje előzetesen egyértelműen és kifejezetten hozzájárult.”
A Grt. 6. § (3) bekezdése szerint: „Az (1) bekezdés szerinti hozzájáruló nyilatkozat bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható. Ebben az esetben a nyilatkozó nevét és minden egyéb személyes adatát az (5) bekezdésben meghatározott nyilvántartásból haladéktalanul törölni kell, és részére reklám az (1) bekezdésben meghatározott módon a továbbiakban nem közölhető.”
A (4) bekezdés szerint címzett reklámküldemény természetes személy mint a reklám címzettje részére közvetlen üzletszerzés útján a címzett előzetes és kifejezett hozzájárulásának hiányában is küldhető, a reklámozó és a reklámszolgáltató azonban köteles biztosítani, hogy a reklám címzettje a reklám küldését bármikor ingyenesen és korlátozás nélkül megtilthassa. Megtiltás esetén az érintett személy részére reklám közvetlen üzletszerzés útján a továbbiakban nem küldhető.
A kéretlen, címzetlen, postaládába bedobott szórólapok ellen ma a fogyasztóknak kevés lehetőségük van tenni, mivel a reklámok terjesztése nehezen követhető, hatóságilag szinte kivitelezhetetlen az ellenőrzése, amellett hatásköre sem biztosított egy közigazgatási szervnek sem.Ugyanakkor a Magyar Posta Zrt. közel 25 százalékos piaci részesedéssel rendelkezik a szórólap-terjesztési piacon. Amennyiben amellett döntenek, hogy egyáltalán nem kérnek ilyen típusú reklámkiadványt, úgy érdemes a Magyar Posta területi fiókjánál kérni, hogy a cég által terjesztett kiadványokból az illető számára ne közvetítsenek.
Emellett érdemes levelet írni a postaládába mégis szórólapot eljuttató hirdető cégeknek, és arra kérni őket, tartsák tiszteletben a postaládák tulajdonosainak kéréseit, az ezt jelző feliratokat. A szórólapterjesztő alkalmazott kifogásolható viselkedése ellen a szórólapon szereplő cégnél, mint munkáltatójánál, illetve megbízójánál tehet panaszt.
Bevált gyakorlat postaláda mellé egy szórólapgyűjtő alkalmatosságot kihelyezni, mivel így nagy valószínűséggel nem a postaládába, hanem a szórólap gyűjtőbe fogják dobni a kéretlen leveleket.
Üdvözlettel:
Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság
Magyarra fordítva, a törvény szerint simán bombázhatnak minket bármilyen névre szóló reklámújsággal (ez a híres direct marketing ugye), viszont a reklámozó cégnek ilyenkor kötelező megadniuk azt, hogy hová küldhetjük az üdvözletünket, ha a továbbiakban nem kívánunk a nagyszerű ajánlataikról olvasni.
Az igazi ládatömítők (a kézzel írott ingatlanos fecnik, a hiperek és utazási irodák ajánlatai, a könyékbeli reluxaszerelők és duguláselhárítók önreklámjai meg egyéb krumplipucolásra alkalmas gigaújságok) elleni harc viszont ennél sajnos jóval kilátástalanabb. Amit tehetünk tulajdonképpen kimerül abban, hogy írhatunk a Magyar Postának, ami mint kiderült a negyedét birtokolja a szórólapterjesztési piacnak. A maradék 75% ellen viszont sajnos ágyú helyett csak egészen pici kenőkésekkel felszerelkezve indulhatunk harcba. Azért próbálkozni érdemes velük:
Reklámanyag-gyűjtő doboz a kapualjba felirattal, hogy oda kéri a ház az áldást.
Nem egy drága befektetés, és akit érdekel az akciós csirkeszárny meg mosópor (mert azért ne gondoljuk, hogy mindenki gyűlöli ezeket a reklámokat ám, sőt!), az megtalálja, akit nem, annak csak a mellészóródottat kell kerülgetnie. Hátránya, hogy az utcaiakba gyakran az újság mellett almacsutka és üres flakon is landol.
Saját postaládánkra NEM KÉREK REKLÁMANYAGOT felirat.
Ezerfélét lehet kapni, de kézzel is írhatunk, az is lesz olyan hatásos (vagy hatástalan).
Nem beengedni a terjesztőket, amikor felcsöngetnek.
Ez nehéz ügy, hiszen nekik ez a munkájuk, nem jó érzés direktbe kitolni valakivel, de az igazán elszántak megteszik. Én azt szoktam kérni, hogy a kinti ládába tegyék a cuccot.
Rögtön a postaláda mellé helyezni egy szelektív gyűjtőt.
Ez már kicsit a kudarc beismerése, de ártalomcsökkentésnek elmegy.
További megoldásokat, ötleteket lehet kommentelni.
Az utolsó 100 komment: