Káprázatos képi világ, csak ennyit szeretett volna Adél. Nem jött össze. Kapott viszont remek tanácsokat (döntse más szögben a képernyőt) meg magyarázatokat (nem hiba, hanem tulajdonság vö. nem vak az, csak bátor). Kár, hogy későn jött ki ez a májusi teszt.
Kedves Homár Hilda!
December óta húzódó szélmalomharcom történetét szeretném megosztani veled és a Lenovo minden potenciális vásárlójával. Előre levonnám a történet tanulságát: ha jót akarsz magadnak, Lenovot soha, semmilyen körülmények között!
Múlt év decemberében vásároltam egy Lenovo Z50-75 típusú laptopot. Középkategóriás gép, de így is jóval 100 ezer forint felett volt az ára új modell révén. 2 év teljes körű garancia, remek multimédiás tulajdonságok, gyors, masszív gép- boldog voltam a választásommal. Ebben az árkategóriában kiemelkedőnek tűnt a FullHD felbontású monitor, ez volt az egyik fő szempontom a vásárlásnál, mivel sokat használom a számítógépet filmnézésre. A gépet az alábbi szavakkal reklámozták (és reklámozzák továbbra is): „Élvezze a káprázatos képi világot a 16:9 képarányú, széles képernyőn, melyhez 15,6"-os Full HD-kijelző (1920 x 1080) is választható.”. Káprázatos képi világ, ez kell nekem!
Nos, hamar rá kellett döbbennem: szégyentelenül át lettem verve rengeteg másik felhasználóval egyetemben.
Miután beüzemeltem a laptopot, első dolgaim közé tartozott, hogy kipróbáljam a kijelzőt egy HD minőségű filmmel. Legnagyobb megdöbbenésemre kristálytiszta kép helyett egy pacás rémség bontakozott ki a szemeim előtt. A jelenségről mellékelek képet a könnyebb megértés érdekében, de igyekszem szavakban is összefoglalni, ami történik (sokan így is ráismernek majd a helyzetre Commondre 64-gyel szerzett élményeik alapján): a színárnyalatok közötti átmenet nem folyamatos, hanem azok élesen elhatárolódnak egymástól, mintha különböző rétegekben jelennének meg- a szürke például nem szürke, hanem világos szürke, kicsit kevésbé világos szürke, sötétebb szürke, sötétszürke, satöbbi. Mivel világunkban kimondottan jellemzőek a színátmenetek, a legtöbb film, fotó az előző modell alapján pacarengetegként jelenik meg a káprázatos képi világot nyújtó monitoromon.
Az első döbbeneten átesve segítségül hívtam Google barátunkat. Ekkor körülbelül egy hónapja forgalmazták a laptopot, de még így sem telt soká, mire rátaláltam az első magyar nyelvű forrásra, ami említette a problémát. Katasztrofális színmélység, írta egy illető, a szerviz nem csinált vele semmit.
Itt már aggódtam amiatt, ami végül beigazolódott: szériahibáról van szó, ami nemcsak Z50-es, de G50-es modelleket is érint. Hosszasan kutattam „sorstársak” után, egyre több angol nyelvű bejegyzésre bukkantam, amikben erre a hibára keresték a megoldást, minden erőfeszítés ellenére eredménytelenül. Feltúrtam a Lenovo és az AMD honlapját driverek után, de semmilyen frissítés nem segített. Azonban találtam egy korábbi Lenovo modell frissítései alatt egy reményteli javítást: egy olyan hibát orvosolt, ami 16bites színmegjelenítéssel járt 32bites beállítás esetén is. Mivel ez a hiba gyanúsan emlékeztetett a sajátomra, naiv fejemmel úgy gondoltam, hamar intézkednek az én laptopom ügyében is. Komolyan azt mertem gondolni, hogy 2015-ben elfogadhatatlanul nagy hiba, hogy egy multimédiásnak reklámozott laptop 80-as éveket idéző képi megjelenítéssel bír. Gondolom nem nehéz kitalálni: a Lenovo szerint ez nüansz.
A probléma felfedezése után pár nappal nyitottam egy topicot a gyártó hivatalos fórumán, amiben részletesen leírtam a panaszomat és felhívtam a figyelmet, hogy az ábra szerint sajnos nem egyéni balszerencséről van szó. Azóta már több, mint 3000 megtekintésnél jár az eredeti üzenet, rengeteg hozzászóló írta le a saját tapasztalatait és követelt megoldást, teljesen sikertelenül. Nagyjából 3 hónapba telt, mire egy Lenovo alkalmazott felkarolta az ügyet és felterjesztette kivizsgálásra, aminek pár hete született meg az eredménye: a gyártó szakértői azt javasolták, állítsuk a monitort más szögbe és megoldódik minden problémánk.
Szóval van egy súlyos, valószínűleg szoftver-eredetű hiba, amire a Lenovo stábja ezt bírta kiböfögni. Mindeközben sok külföldi panaszos próbálkozott az országa hivatalos Lenovo képviseleténél előre vinni az ügyet, de még egy egységes álláspontot sem sikerült kialakítania a cégnek, valakinek a szerviz a számítógép alaplapját akarta kicserélni, valakivel viszont egyszerűen közölték, hogy ez nem hiba, hanem a laptop egy tulajdonsága. Itt megfogadtam, ha soha nem ismeri el ez a hitvány banda a hibáját és hosszú évekre ezzel a szarral ragadok, akkor is a garanciám utolsó percéig harcolni fogok az igazamért-, ha hibás a laptop, azért, ha ez úgymond egy „tulajdonsága” a számítógépnek, akkor a megtévesztés miatt.
Második felvonás:
Eddig a pontig fel sem vettem a kapcsolatot a magyar ügyfélszolgálattal. Az ok költői: nincs ilyenje a Lenovonak! Nincs egy búbánatos telefonszám, amin fel lehetne őket hívni, egy hivatalos e-mail címet sem találtam (az összehasonlítás kedvéért: a román képviseletet két számon is el lehet érni, ez egyik ezek közül ingyenes). A garancialevélen feltüntetett telefonszám a híres TMX szerviznél csörög ki, ahol a változatosság kedvéért nem beszélhet az ember javításért felelős személlyel, csak futárt lehet rendelni a számítógép elszállításához.
A Facebook oldalukon sikerült felvenni a kapcsolatot egy alkalmazottal, akivel néhány rövidebb levélváltás után tettünk egy kört a nagy semmi körül. Részletesen leírtam a hibát, képi és írott forrásokkal támasztottam alá a panaszomat, kiemeltem, hogy nyitottam egy topicot a hivatalos fórumon és többen valószínűsítik, hogy a dithering funckió hiánya okozhatja a gebaszt (szégyenteli, hogy a felhasználók oknyomozása ennyivel előrébb mutasson, mint a cég szakijaié). Hosszú hallgatás után a következőt fundálta ki a drága hölgy: küldjem be a TMX-be a laptopot és majd ők jól megnézegetik. Homár Hilda bejegyzéseit észben tartva erről az ötletről igen hamar lebeszéltem.
Következő, állítólag hosszú konzultációt követő javaslata a következőképpen hangzott: frissítsem a drivert „16 és 32 bit között” (Homár népe, segíts megfejteni, ez mit jelenthet!). Letisztáztam, hogy minden drivert százszor frissítettem az elmúlt fél évben. „Kérem szépen regisztráljon a következő oldalon, ahol a kollégáimnak már jeleztem a problémáját és várják a leírását az ügyével kapcsolatban, hogy minél előbb megoldást találjanak rá”- szólt ő, majd belinkelte a saját fórum topicomat, igen, azt, amit az első üzenetemben elküldtem neki forrás gyanánt, ja, és ez véletlenül ugyanaz a hely, ahol fél éve tojik a Lenovo mindenki fejére. Szörnyen boldog vagyok, hogy ennyire várják a problémám leírását és oly nagyon igyekeznek megoldást találni rá! Itt tartunk most, teljes a patthelyzet.
Hogy ezek után mennyi reményem maradt? Nyilván semennyi, nem is azért írom ezt a levelet, mert bármi változást várok. Azt szeretném, ha minél több emberhez eljutna ez a történet, talán később őszül meg a hajuk, ha a Lenovo helyett egy korrektebb cégtől vásárolnak. Mondjuk olyantól, akik letesztelik a termékeiket mielőtt azok gyártósorra kerülnek, vagy ha esetleg sikerülne piacra dobniuk egy csomó selejtet, igyekeznének jóvá tenni azt. Ha valaki azonban mégis a Lenovo mellett teszi le a voksát, cinikus hozzáálláson kívül mást ne nagyon várjon. Én szóltam!
u.i.: Mivel a Lenovo fórumán kimoderálnak minden üzenetet, ami a cég elleni cselekvésre buzdít, itt szeretném megkérni a magyar hozzászólókat és olvasókat, hogy jelentsék az esetet a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságnak, hátha valaki meghallja a szavunkat!
Adél
Az utolsó 100 komment: