Az ember azt gondolná, hogy ha nem a piacon, hanem egy bevásárlóközpontban lévő ékszerboltban veszi a szerelmi zálogot a csajának, nagy meglepetés legfeljebb akkor éri, ha a nő váratlanul nemet mond, erre tessék! Reméljük az ügy végül csak egy fura sztori marad a családi legendáriumban.
Barátnőmnek szülinapja alkalmából megkértem a kezét egy nagyon szép gyűrűvel, amit Budapesten az Árkádban vásároltam egy ékszerboltban.
Sajnos közben kiderült, hogy az ékszer, amit fehéraranynak adtak el, egy kb 6000 forintos ezüstgyűrű!! (A barátnőm műkörmös, és az egyik vendége ékszerboltban dolgozik, látta az ujján, mondta, hogy milyen szép, ők is árulnak ilyen ezüst eljegyzési gyűrűt. A baratnőm mondta, hogy ez fehérarany, erre a hölgy megnézte, mi van belülre írva, és az az ezüst száma. Ezután a baratnőm elvitte még egy ékszerboltba is, ott is azt mondták, hogy ezüst, vigyük vissza, és ha nem veszik vissza, tegyünk feljelentest.)
Visszamentünk a boltba, természetesen blokkal, garanciával (a gramm se stimmelt, ami a jótállásra lett írva, majdnem egy grammal kevesebb a gyűrű!). Az eladók hebegtek-habogtak, nem jutottunk semmire. Egyáltalán nem voltak segítőkészek. Annyit mondtak, továbbítják a panaszt, és telefonszámot kértek.
Nem sikerült telefonálniuk, ezért másnap megint bementem. Sajnos akkor már a rendőrök és a biztonsági őrök is oda lettek hívva, mert természetesen még ők voltak megsértve!
Este ismét visszamentünk, beírtunk a panaszkönyvbe. A főnökról össze-vissza hadováltak, hogy külföldön van, meg itt van, meg ott van. Akkor még azt mondták, igyekeznek megoldást találni az ügyre.
Este fél 9 körül jöttünk el a boltból, rá 10 percre felhívott a kedves tulajdonos, hogy másnap menjünk be személyes beszélgetésre (érdekes hirtelen itthon termett külföldről!!!). Azt hittük, másnap megoldódik minden, de sajnos nem így lett.
A kedves tulajdonos, akit hagy ne jellemezzek, nem hogy segítőkész nem volt, de azt mondta, ilyen sorszámú gyűrűt nem is árulnak. Mondtam, akkor megyek és megteszem a feljelentést! Azt mondta a kedves úriember, hogy ha jogi útra tereljük a dolgot, nem hagyja annyiba. Itt le is zárult a beszélgetés, bánom, hogy nem vettem fel, mert sajnos ezt fenyegetésnek szánta!! Persze egy bekamerázott üzletről beszélünk, ami segítene az előrejutásba, de ehhez állítólag nem sok jogunk van!!
Természetesen a feljelentést megtettük a rendőrségen, ahol semmi együttérzést nem tapasztaltunk szintén, sőt ! Hirtelen az üzlettulajdonos is ott termett a rendőrségen masodmagával! Nem tudjuk, mert valószínű ő meg ellenünk tett lépéseket! Fogyasztóvédelemnél és Navnal is megtettük a kellő lépéseket!! Sajnos nem gondoltuk, hogy egy ékszerboltban ellenőrizni kell, mi van a gyűrűbe írva. Tanuló pénz volt!! Nem hiszem el, hogy ilyen embereknek van boltjuk bevásárlóközpontokban!!
Úgy érezzük,sehol nem vesznek minket komolyan. Hogy nekünk kell szégyelni magunkat, aki meg átvert minket, röhög a markában és még ő fenyegetőzik. Jól jönne egy kis önkéntes jogi segítség is, mert erre nekünk nem telik, ezért is szeretnénk az Önök segítségét kérni.
Köszönöm a figyelmet, üdvözlettel
Attila és Enikő
UPDATE
Kedves Attila!
A törvényi rendelkezések egyértelműen meghatározzák az eladó kicserélési kötelezettségét és kártérítési felelősségét is, ha aranygyűrű helyett ezüstöt ad el, valamint annak tömegét is helytelenül tünteti fel.
A jogvita során azonban neked kell tudnod bizonyítani, hogy a gyűrűt abból az ékszerboltból vásároltad, illetve azt is, hogy az eladó tájékoztatása szerint az aranyból van. Ha a rendelkezésedre álló okiratok alapján (pl. számla vagy nyugta, jótállási jegy) ez a tájékoztatás nem igazolható, akkor egy esetleges igényérvényesítés vélhetően nem járna sikerrel.
Ha a megtévesztő tájékoztatás igazolható, véleményünk szerint akkor sem elsődlegesen a rendőrség vagy az adóhatóság hatáskörébe tartozó kérdésről van szó, hiszen ezek a hatóságok nem hozhatnak döntést a felmerült jogvitával kapcsolatban. Az igényérvényesítését az eladónál kell kezdeményezni, ahogyan ezt megtetted. Itt is érdemes a panaszt írásban, levélben igazolható módon közölni a céggel, amelyre köteles indokolással ellátott választ adni legkésőbb a panasz kézhezvételét követő 30 napon belül. Ha az eladó a panaszt elutasítja, akkor az igényt az illetékes békéltető testület előtt vagy a bíróságon lehet érvényesíteni. Ha az eladó nem válaszol a panaszlevélre, az már megalapozza a fogyasztóvédelmi hatóság eljárását is a fogyasztó jogainak megsértése miatt.
Alkalmazott jogszabályok:
- 2008. évi XLVII. törvény a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról: http://njt.hu/cgi_bin/njt_doc.cgi?docid=117819.252687
- 2013. évi V. törvény a Polgári Törvénykönyvről: http://njt.hu/cgi_bin/njt_doc.cgi?docid=159096.323414
Az utolsó 100 komment: