Tékozló Homár

Várni, csak várni, mindig csak várni

2016.09.19. 10:34 | Homár Hilda | 89 komment

lenovo-03_1.jpg

Bár a levél augusztusi, tehát olvasónk a panasza megírásakor nem 4, hanem csak 3 hónapja várta a pénzét, azért az is bőven túlvan a tolerálható határon. 

Üdvözlöm,

Tavaly novemberben vásároltam egy Lenovo Yoga 3Pro-t a LenovoShop.hu-tól. A gép időközben meghibásodott ezért beküldtem a Lenovo hivatalos szervizébe ahonnan 1,5 hónap után a csatolt jegyzőkönyvet kaptam.

img_2589.jpg

Ennek örömére felkerestem a forgalmazót (LenovoShop.hu), de a mai napig nem sikerült visszakapnom a pénzem (május közepe óta). A helyzet ott tart, hogy sem telefonhívásokra sem e-mail-re nem válaszolnak!

Nem értem, hogy egy ilyen méretű cég, hogy engedheti meg magának, hogy ilyen forgalmazókkal dolgozzon… természetesen jeleztem feléjük a problémát, de mossák kezeiket… elirányítottak a fogyasztóvédelemhez…

Ha van ötletük, hogyan kaphatnám vissza a pénzem, kérem jelezzék.

Köszönöm

András

A GVTI tanácsa

Kedves András!

Valóban bosszantó, ha egy közismert és megbízhatónak gondolt vállalkozás nem hajlandó az általa eladott termékkel kapcsolatosan felmerült problémával foglalkozni.

A leveledben leírtak alapján hibás teljesítésről van szó, tekintettel arra, hogy a készülék rendeltetésszerű használatra már a vásárláskor sem volt alkalmas. 

A vonatkozó jogszabályok szerint 10.000,- Ft eladási ár feletti laptop esetén a vállalkozást 1 év kötelező jótállást terheli, amelynek következtében az a vállalkozás, ahol vásároltad a készüléket, köteles helytállni a hibás teljesítésért. Ezen kötelezettsége alól csak akkor mentesülhet a vállalkozás, ha bizonyítja, hogy a hiba oka a vásárlás után keletkezett. Ennek bizonyítása a vállalkozást terheli, és független szakértőtől kellene szakvéleményt beszereznie.

Tekintve, hogy a szakvélemény szerint a készülék nem javítható, javasoljuk, hogy választásod szerint a a kicserélés iránti igényedet vagy a szerződéstől való elállásodat és a vételár visszafizetése iránti igényedet mindenképpen jelentsd be írásban (belföldi tértivevénnyel ellátva) a készüléket számodra eladó üzletnek, amelyre a vállalkozásnak 30 napon belül indokolással ellátott írásbeli választ kell megküldenie neked.

Az igényed szóbeli bejelentése esetén a vállalkozásnak alapos jegyzőkönyvet kell felvennie, a jegyzőkönyv egy példányát át kell adnia a részedre, és az igény elbírálásáról, valamint az általad igénybe vehető jogorvoslati lehetőségekről legkésőbb 5 munkanapon belül értesítenie kell téged.

Amennyiben a vállalkozás a jótállási igénnyel kapcsolatos eljárási szabályokat nem tartja be, akkor az illetékes fogyasztóvédelmi hatósághoz fordulhatsz.

Abban az esetben, ha számodra elfogadhatatlan válasz érkezik a vállalkozástól, lehetőséged van az illetékes békéltető testület eljárásának megindítására, amelynek részleteit a www.bekeltetes.hu weboldalon megtalálod.

Gyors megoldásként választhatod még a fizetési meghagyásos eljárás megindítását is, bár ennek van költsége, de ha a vállalkozás nem él ellentmondással a fizetési meghagyás hamar jogerőre emelkedik, és utána már indíthatod is a végrehajtási eljárást. 

Bízunk benne, hogy sikerül ügyed mielőbb megoldani. 

Jogszabályi háttér:

- Ptk. hibás teljesítésre vonatkozó (6:157.§-6:174.§) részre
- az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló 151/2003. (IX.22.) Korm. rendelet
- a fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés keretében eladott dolgokra vonatkozó szavatossági és jótállási igények intézésének eljárási szabályairól szóló 19/2014. (IV.29.) NGM rendelet

UPDATE

Látva sárostehén kommentjét a Lenovoshopot üzemeltető cég felszámolásáról, megkérdeztük a szakértőket gyorsan, hogy ez mit változtat a helyzeten. 

Való igaz, hogy az e-cegjegyzek.hu adatai alapján két végrehajtási eljárás is folyamatban van a vállalkozással szemben. Valószínűsíthető, hogy fizetési nehézségei vannak, de ez nem jelenti azt, hogy biztosan nem fogja tudni visszakapni a telefon vételárát. A panaszos ettől függetlenül fordulhat Békéltető Testülethez vagy indíthat fizetési meghagyásos eljárást. Utóbbinak ugyan van eljárási költsége, de ha a vállalkozás nem él ellentmondással a fizetési meghagyás jogerőre emelkedik, és indulhat a végrehajtás. 

Szűrt kommentelők

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sarostehen 2016.09.19. 10:40:36

Hát poszter te innen már nem fogsz egy fillért sem látni:
33. A végrehajtás adatai
33/2.
A végrehajtás elrendelésének időpontja: 2016. július 11.
A végrehajtás ügyszáma: 11060/Ü/70740/2016/2
A végrehajtást elrendelő megnevezése: dr. Gosztonyi Júlia közjegyző, 1075 Budapest, Rumbach Sebestyén utca 15. I/1.
Az értesítés (indítás) kiállításának időpontja: 2016. július 11.
Megjegyzés: PRESS AIR Kompresszorforgalmazó és Szervíz Kft. végrehajtást kérő
A változás időpontja: 2016/07/11
Bejegyzés kelte: 2016/07/26 Közzétéve: 2016/07/27
Hatályos: 2016/07/11 ...
33/3.
A végrehajtás elrendelésének időpontja: 2016. június 28.
A végrehajtás ügyszáma: 1679610274
A végrehajtást elrendelő megnevezése: NAV Kelet-budapesti Adó- és Vámigazgatósága Hátralékkezelési Osztály 5.
Az értesítés (indítás) kiállításának időpontja: 2016. augusztus 11.
Bejegyzés kelte: 2016/08/11 Közzétéve: 2016/08/13
Hatályos: 2016/08/11 ...

sarostehen 2016.09.19. 10:42:24

Mikor értik meg az emberek, hogy nem rendelünk onnan semmit, ahol nincs lehetőség személyes ügyintézésre...

enrico palazzo 2016.09.19. 10:42:53

Én pont hasonló helyzetben vagyok, de zuhanykabinnal. A különbség: itt a szerviz cserét ajánlott és egy laptopnál ez elfogadható, főleg az első hibánál. Tartok tőle, hogy a poszter kihagyta azt a részt, hogy ennek ellenére kérte a vételárat és ennek ellentmondott a bolt. Ilyen helyzetben csak jegyzőkönyv az elfogadható, mert a panasz megválaszolására 30 nap van, ezt kár volt leírni. De a poszterrel vagyok, mert olyan szinten nincsenek tisztában az eladók a kötelezettségeikkel, hogy méltán balkáni.

enrico palazzo 2016.09.19. 10:47:13

@Manyecs: Négyszer jelentettem be 5 hónap alatt hibát. Szerinted cserét kértem?

Terézágyú 2016.09.19. 10:48:18

@sarostehen:
Mármint a boltot/céget éppen felszámolják?...

Akkor marad a Lenovo, az anyacég.

Egyébként a poszter leírhatta volna, hogy konkrétan mi volt a bolt ellenérve a cserével/fizetéssel kapcsolatban, papíron is beadta-e az igényét stb.

FDToth 2016.09.19. 10:51:27

nincs veszve minden: a Lenovo, mint gyártó simán kárpótolhat (anno elromlott LG teleffonm, webshop már nem léetezett, lg küldött egy uyganolyat)

megamen1 2016.09.19. 10:51:47

sikeres ember nem vesz lenovót, csak akkor, ha valami ősi román szokást szeretne feleleveníteni.

Darth Revan 2016.09.19. 11:07:34

@sarostehen:

mikor ertik mar meg az emberek, hogy a 21-ik szazadban elunk es nemcsak az a biztos tranzakcio, amikor kobaltat cserelunk kecskere.

atpijkamo118 · http://bestofhomar.blog.hu/ 2016.09.19. 11:11:43

PRESS AIR Kompresszorforgalmazó és Szervíz Kft.

Milyen már, hogy a saját nevét hibásan jegyzi be?

Terézágyú 2016.09.19. 11:46:11

@atpijkamo118:
Azért azt tudjátok, hogy a magyar helyesírásnak van olyan (alap)szabálya is, hogy minden alapszót lehetőség szerint úgy kell(ene) írni, ahogy ejtjük...

Márpedig ha az emberek ezt szervÍznek ejtik, akkor ezt így kellene írni, függetlenül attól, hogy ez idegen eredetű szó-e illetve, hogy nem a magyar "víz" szó rejlik benne...

Ugyebár a "mammut" is "mamut"-ra változik a magyar helyesírásban, pont emiatt: mi ezt így mondjuk, tehát így is kell írni.

RosszQtya · http://indafoto.hu/rosszqtya 2016.09.19. 11:51:08

hát ez a lenovo egy érdekes állat... a gyári w8.1t KILENC(!) partícióra sikerült feltenniük a "gyárban" :o)

a lenovo "button"-nal tuti nem csak én szívtam... ami egy lyuk ezen a gépen (z51-70), amiben matatni kell egy tűvel pl. és csak akkor tudsz belépni a bios-ba... -.-"

halkan kérdezném, hátha valaki tudja a választ... a gépben gyárilag Gb-es hálókártya van, ami sacc 100MB/sec... csak a vinyó nem bírja írni (gyári 5400rpm) a rekord amit kifagyás előtt láttam 82,3MB/sec volt, de átlagosan 20MB-ot se szereti... 1-1 nagyobb file letöltése horror.... kifagy újraindul...

lehet meg kellene "simogatnom" egy batz papuccsal, fejemen ede kisfaszenes-ével?

Szennymester 6000 2016.09.19. 11:51:18

Szervizben ulok epp. Hoztam otthoni, fenykepes bizonyitekot is magammal, tapasztalatbol (szervizben nem vagy csak erosen reszlegesen produkalodik a tunet, ahogy az mar lenni szokott).

Terézágyú 2016.09.19. 11:53:14

@RosszQtya:
"a gyári w8.1t KILENC(!) partícióra sikerült feltenniük a "gyárban" :o)"

Nem tíz a minimum?
:))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

RosszQtya · http://indafoto.hu/rosszqtya 2016.09.19. 11:58:53

@Terézágyú: fogalmam sincs, de azonnal szedtem is le róla... hogy a recovery és a drivers külön partíció, azt még értem...

a gyári driverek pedig
c:\driver
c:\drivers
települnek! igen, ide és oda is! az installban, tényleg csak a next, next, ok kombó van, nem lehet átírni az útvonalat! csinos ez így :/

Terézágyú 2016.09.19. 12:01:38

@RosszQtya:
Lehet, hogy valami misztikus, általunk nem tudott (és meg sem érthető) dolog van emögött... :)

RosszQtya · http://indafoto.hu/rosszqtya 2016.09.19. 12:13:24

@Terézágyú: feltétlenül! :)))

ezért is néz ki úgy, hogy heteken belül lecserélem egy hp omen-re :))) az már győzi :))) hihetetlen, hogy a gép a szűk keresztmetszet itthon, nem a net ((:

Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekben.*2 2016.09.19. 12:18:00

@FDToth: és? most őszintén, előrébb voltál 2 hibás telefonnal? :D ("lg küldött egy uyganolyat")

Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekben.*2 2016.09.19. 12:19:31

@atpijkamo118: hadd'el, cégbíróság is képes ám csodára, sőt, csodákra, önállóan :(

Terézágyú 2016.09.19. 12:23:12

@RosszQtya:
Ezt meg dobd ki.
Felém dobd.

The Crazy One 3om 2016.09.19. 12:26:24

nem értem. Ezt a lenovo, mint anyacég állja. A szakvélemény alapján a bolt ad cserét, a bolt meg kér a nagykertől jóváírást, amaz meg a gyártól.

Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekben.*2 2016.09.19. 12:28:45

@RosszQtya: HJE az UEFI eleve 5, arra jön a gyári recovery, amivel 6, de hogy a maradék 3 mi a tökm lehet ...
Mellesleg azt a hdd-t piszokgyorsan megtesztelném a gyártó által kiadott SW-vel (nem hddsentinel, az egy rakás bélsár), 82MB/sec ~ SATA2, ez még rendben is lenne.
A 20MB/sec, esetleg már annyira töredezett a szabad terület is? Érdemes lenne egy defragot elereszteni rajta.
Az pedig, hogy le is fagyott, na az már a gyorsan qkásítani szint.

driver, drivers, ati, nvidia (etc.): ez a sok hüje ESZKÖZ/DRIVER gyártó mániája. kibontják valahova, és otthagyják maguk után a mocskot. Ez sajnos nem lenovo specifikus :(

Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekben.*2 2016.09.19. 12:30:30

@RosszQtya: monnyuk, egy 256GB-os SSD érdemben javíthatna ezen a helyzeten, és az még nem is oljan vészesen drága (mint mondlyuk az 1TB-os)

Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekben.*2 2016.09.19. 12:34:39

@The Crazy One 3om: elméletben igazad van, gyakorlatilag a boltot inkasszózza az apech. Lehet, hogy a bolt már nem is működik/létezik. Persze pószter bemehetne másik boltba, a cserére jogosító papírjával, a bolt bele is mehetne, hogy segít neki. Itt a gond a nagyker lesz, mert az eredeti laptopot "A" bolt vette, most pedig "B" akar egy cserét/jóváírást. Amit valószínűleg nem tudnak rendesen lepapírozni (vagy nem akarnak, ez utóbbi jellemzőbb).

Szennymester 6000 2016.09.19. 12:38:20

Csak az vehet komp putert, aki tud gepi kodu programozas-tudas-brillirozast. Mas nem vehet!!

sarostehen 2016.09.19. 13:38:20

@Darth Revan: Nem az a baj, hogy a neten rendelte. Hanem olyan helyről, akinek semmi személyes ügyintézésre nincs lehetőség.
Láthatod.. emailre nem válaszolnak telefont nem veszik fel.
Ha lenne valami iroda, oda bemehetne asztalt csapkodni.

sarostehen 2016.09.19. 13:43:20

@The Crazy One 3om: Csak lehet a boltnak olyan tartozása van nagyker felé hogy nem mehetnek be egy csere igénnyel, mert elzavarják őket.

Manyecska. 2016.09.19. 14:00:17

Lenövő alkatrészek, minek.bocsánat.

enrico palazzo 2016.09.19. 14:22:52

@Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekben.*2: @The Crazy One 3om: @sarostehen: Hogy jött a képbe ez a céginfó, meg végrehajtás (ami amúgy bármi lehet)? A webshopot üzemeltető kft. ellen nincs semmi.

sarostehen 2016.09.19. 14:34:08

@enrico palazzo: lenovoshop.hu -> Hexabyte Kft. -> Céginfo

enrico palazzo 2016.09.19. 14:40:46

@sarostehen: Én is ezt néztem, de én nem láttam semmi ilyet. Dobsz linket?

enrico palazzo 2016.09.19. 14:52:08

@sarostehen: mármint arról linket, hogy végrehajtás van. A leneovoshop.hu oldalán én is láttam, hogy ki az üzemeltető.

Bluemotion 2016.09.19. 15:00:08

"Nem értem, hogy egy ilyen méretű cég, hogy engedheti meg magának, hogy ilyen forgalmazókkal dolgozzon" A Jóskapista Bété már nem is árulhat Lenovo laptopot?

Bluemotion 2016.09.19. 15:06:58

@enrico palazzo: E-cegjegyzek.hu => HEXABYTE Kft. => Tárolt cégkivonat => 33. A végrehajtás adatai

Terézágyú 2016.09.19. 15:07:25

@atpijkamo119:

Attól még ejthetnéd ÍZ-nek. Bár íze sincs :)
De nem is ez a lényeg :)

MIÉRT NINCS MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ.BÖRTÖNBEN 2016.09.19. 15:10:00

@Terézágyú: Nemtom. Én rövid i-vel ejtem. Valahogy hülyén hangzana hosszúval.

Terézágyú 2016.09.19. 15:12:38

@atpijkamo119:
Pedig éppen azt akartam mondani, hogy a magyar nyelv nem szereti az "iz"-t a szavak végén. Ilyen végű magyar szó nincs is. Asszem.
Íz viszont van. Legalábbis a víz, meg az íz :)

Terézágyú 2016.09.19. 15:26:39

@atpijkamo119:
Mellesleg ha a rövid i-s szervizből igét csinálsz: szerVIZELÉS, akkor csúnyán jön ki :)
Míg a szervízeléssel ilyen gond nincs :)

enrico palazzo 2016.09.19. 15:32:25

@Bluemotion: Kösz! Nem vagyok nagy cégkereső, ez hasznos infó nekem. Mik vannak?!

PITTA 2016.09.19. 16:37:54

Használt üzletit kellett volna venni, garanciával... :-(

The Crazy One 3om 2016.09.19. 16:53:59

délutáni sirámlevél lesz, vagy kezdhetünk offolni?

Manyecska. 2016.09.19. 16:56:07

@The Crazy One 3om: én főzök-mosok-futok addig..nemtom hogyan vegyen rá a pááárom hogy legalább futás közben ne dohányozzon :P nagy kajakos volt, pfff. izé offf.

Terézágyú 2016.09.19. 16:57:12

@Manyecs:
Ahelyett, hogy mondanál ízre/izre végződő magyar szavakat...

Szennymester 6000 2016.09.19. 17:04:04

Ideje felfrissiteni a Kibitrol tanultakat. Hany hexapite 1 tetrabit? Kicsit nagy a zuhej. A Lenovo brand name-nek gameres becsulete van ma mar csak erosen, s nem tobb.

amindenes.blog.hu 2016.09.19. 17:06:50

Olcsó húsnak hív a leve.

The Crazy One 3om 2016.09.19. 17:10:11

@Manyecs: remek, én hatig termelem a pízt, aztán siló. Mit egyek így hirtelen?

Szennymester 6000 2016.09.19. 17:36:31

@atpijkamo119: meg sem merem tippelni milyen protokollforditon keresztul homardzol. Az idokodok ....leteznek. mobilrol kusza, majd otthon. Ennyi csuszott ki belolem verbalisan onkentelenul: "beteg".:D

MIÉRT NINCS MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ.BÖRTÖNBEN 2016.09.19. 17:51:27

@Szennymester 6000: Semmi különös. AdblockPlus ás javascript a barátaim, ők segítenek. :))

Manyecska. 2016.09.19. 18:17:07

@atpijkamo119: én is olvastam:) gyönyörű volt. OFF @The Crazy One 3om: rántottát. Bakker tudtátok hogy nem kapni ékezetes betűtésztát..? :P:D ON

The Crazy One 3om 2016.09.19. 18:17:20

@atpijkamo119: fura barátaid vannak, hallode...

The Crazy One 3om 2016.09.19. 18:26:15

@Manyecs: majd verek ki rántottát este fél hétkor? Húst írjál!

melaena 2016.09.19. 18:31:17

@Terézágyú:
ritka esetek egyike,mikor egyetertek.
a monitorgurunal van valami zsokavar utcas cim,bar oda mar akkor sem lehetett menni,amikor meg leteztek :)

MIÉRT NINCS MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ.BÖRTÖNBEN 2016.09.19. 19:28:17

@The Crazy One 3om: "verek ki rántottát"

Ta rántottának hívod? ... Bár, ha nem előveszed, hanem kirántod...

The Crazy One 3om 2016.09.19. 19:35:51

@atpijkamo119: az analógiánál maradva: nyeles tojás :)

Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekben.*2 2016.09.19. 19:41:02

@sarostehen: ha nincs jobb dolgod, nevedre vehetnél ;) (már ha őt nem húzod szánkón :P)

The Crazy One 3om 2016.09.20. 08:37:29

@atpijkamo119: hallod, próbáltam uralkodni magamon, de ülök a vonaton és röfögve röhögtem fel egy 2013-as kommentedet olvasva...

Szennymester 6000 2016.09.20. 08:41:01

Napi 1 posztnal tobbet nem szabad. Azt is csak ovatosan!

É2I 2016.09.20. 08:44:07

@Terézágyú: Azért erre ne vegyél mérget. Hülyeséget meg terjeszthetsz, attól még nem lesz minden úgy. A fent említett gumiszabály ugyan megkavarja az átlag nethuszárt, de egyelőre a szavakat írjuk csak le úgy, ahogyan szabályos.
Pontosan ezek miatt nem tudják sokan hogyan is írják le a j-t és a ly-t tartalmazó szavakat. Ugye mindkettőt "jé"-nek mondjuk és sokan basztak megtanulni melyiket hogyan ;). Szóval attól, hogy az akkumulátort akumlátornak mondjuk, írni még az előző formátum a helyes. A mamut jelen esetben egy idegen nyelvű-, írásmódú forma, de a kiejtés szerint került be a nyelvbe, az lett az elfogadott. (Durva példa: elephant -> elefánt, rosszul ejtve akár elepántként is magyarosodhatott volna.)

A neten azért már kezd egyfajta nyelvújítás kialakulni, de sokára lesz még elfogadott belőle, ismerve a nálunk nehezen mozduló mammuthot. ;)
A kiejtés szerinti leírás meg alapvetően megtévesztő és jellemzően a helyesírási hibák alapköve. Lsd: aszt, eggy, szervíz, mindíg, stb, ha ennek alapján írnánk, a tájszólásos területek írását sem értenénk, nem hogy a beszédét.

Na, nyelvtan-náci off. :)

A poszthoz:
A felszámolás miatt eléggé szívásnak néz ki a dolog. Szerintem a gyártói oldalt kellene megkérdezni. A történetet leírva, a szakvéleményt, csere-igazolást mellékelni. Esetleg meg lehet nézni a gyártó oldalát, mert lehet hogy be lehet regisztrálni a készüléket - így utólag is - a gyártói garancia alátámasztására. Nem beszélve arról, hogy sok gyártó plusz egy-két év többlet garanciát is ad egy email címért cserébe, természetesen kell hozzá a készülék adat, de fent az szépen megvan. (Ráadásul a gyártói adatbázis be sem vesz kamut, csak létező adatokkal tudod biztossá tenni, hogy tulaj vagy.) Hajrá!

ui: Egy garanciális ügy intézésén ne várj hónapokat! Ha letelt az ígért válasz határideje, négy-öt napon belül meg kell ismételni, utána meg -ahogy a GVTI is írta- tértivevényes levél kell, azt a felszámolónak is át kell venni és iktatnia kell. Ha nem így teszel a felszámolási zűr-zavarban senki sem fog foglalkozni veled és még nyoma sem lesz.

Manyecska. 2016.09.20. 08:53:47

@The Crazy One 3om: én meg jövök be, a recepciós csaj mega karbantartó tárt karokkal esőtáncot jár és jajgat közben a pult mellett, találtak a szőlőben!!! /olasz import/ egy narancs viráglakó pókot, rohadt nagy volt húzta lefelé a zacskót mára szőlőét..oszt kiraktam a sziklakertbe de szerintem ha már bevonszol a pók a bozótba és már csak a lábam lóg csak ki ezek akkor is jajongtak volna mint egy komplett siratóasszony-kórus..
Ezeket nem lehetne valahogy szabályozni mert találtunk már import tarantellát is nem vicc!!:D

ideális hangyászsün 2016.09.20. 08:57:22

@É2I: Kedves nyelvtannáci, pucold ki a helyesírási hibákat a mondandódból (amivel egyébként teljesen egyetértek), aztán hívhatod magad annak. Köszönöm. Béke :)

Terézágyú 2016.09.20. 09:00:29

@É2I:
" Azért erre ne vegyél mérget. Hülyeséget meg terjeszthetsz, attól még nem lesz minden úgy."

Nem terjesztek hülyeséget:
A kiejtés szerinti írásmód (más néven fonémikus írásmód) a magyar helyesírás négy alapelvének egyike (AkH.11 17.).

Az emiatti helyesírásváltozás egyik igen pontos példája az említett mamut.
Idegen eredetű szó, eddig "idegenesen" "mammut"-nak kellett írni, de mivel a kiejtés nem ez volt, azért a helyesírása megváltozott.
Ugyanez a helyzet a szerviz szóval is. Ha a magyar társadalom ezt hosszú í-vel mondja (ezen lehet vitatkozni, hogy azzal mondja-e), akkor a szabályzat simán módosulhat úgy, hogy hosszú í-vel kell írni.

Ezzel nem védem azokat, akik így írják már most is - ámbár az a véleményem, hogy boldogok lehetnénk mi mindannyian, ha csak ez volna az egyetlen helyesírási hiba amit elkövetnek a netre szöveget írók...

"A kiejtés szerinti leírás meg alapvetően megtévesztő és jellemzően a helyesírási hibák alapköve."

Hát, ha neked nem tetszik ez a helyesírási alapelv, az a te dolgod.

"Lsd: aszt, eggy, szervíz, mindíg, stb, ha ennek alapján írnánk, a tájszólásos területek írását sem értenénk, nem hogy a beszédét. "

Kevered. A tájszólásos területek más tészta, ott nyilván eleve kevéssé érvényesülnek az akadémiai helyesírás szabályai. Másrészt meg nyilvánvalóan, ha egy tájszólásban azt mondják, hogy "ahun", akkor az leírva is ahun és nem ahol.

Az "egy" valóban zavaró lehet. Nyilván mondhatnánk, hogy ezt a magyarok 100%-a "eggy"-nek mondja, tehát változzon meg a helyesírása is...

A "mindig" az megint más tészta. Tudtommal ott valóban a "mindíg" volt az eredeti forma (ezzel összefüggésben, van "mindég" változata is) - de kétségkívül terjed a "mindig" forma, én is így használom.

The Crazy One 3om 2016.09.20. 09:07:25

@Manyecs: import tarantulla? Volt nála lepöcsételt CMR-papír?

zsolt33 2016.09.20. 09:24:32

@atpijkamo119: Szerintem meg Hildácska pont leszarja , hogy kiakadtál rá.

zsolt33 2016.09.20. 10:19:41

@atpijkamo119: Mi az ma is felkeltél te elmebeteg?

Megcsippeltem azt beletettem az egyhat vétéit 2016.09.20. 13:12:15

@sarostehen: Mondjuk most az hogy személyesen röhögnek a pofádba vag nem veszik fel a telefont, az kb. mindegy. Igaz személyesen le lehet őket hányni, de akkor be kell készíteni a langyos málnaszörpöt...

É2I 2016.09.20. 14:40:57

@ideális hangyászsün: Nem mondtam, hogy hiba nélkül írok ;) . A nyelvtan-nácizás meg poén volt - ezek szerint nem jött át :) Tudok én ennél szarabbul is írni. :)

@Terézágyú: Alapvetően egyetértünk. Max. félreértettél, nem téged akartalak lehülyézni, csak azt a nézőpontot nem támogatom, hogy ahogy mondjuk, úgy le is írjuk - bármennyire is alapelv. Sajnos könnyebben ragad meg az, hogy "ahogy mondjuk, úgy írjuk", mint a számtalan kivétel. Ha nem lennének kivételek, akkor nem lenne miről is beszélni. Könnyebben hajlik arra az ember, hogy megvizsgálja egyáltalán jól tudja-e, mint sem ennek az alapelvnek a tudatában.
A tájszólás meg, tájszólás így van; azt nem választottam el ponttal, új mondat kezdésével, félreérhető volt. :(
De leírva az "ahun" és társai csak bizonyos viszonyokban elfogadhatóak. Elég bután hangzik egy hivatalos levélben, míg egy történelmi regényben -mondhatni- keretez.

Terézágyú 2016.09.20. 14:53:11

@É2I:
"csak azt a nézőpontot nem támogatom, hogy ahogy mondjuk, úgy le is írjuk - bármennyire is alapelv. Sajnos könnyebben ragad meg az, hogy "ahogy mondjuk, úgy írjuk""

Az a baj, hogy sok ember, aki simán leírja, hogy "aszt", vagy hogy "eggy" (merthogy így ejtjük) azt is leírja, hogy "látam", jötem"... pedig teljesen biztos, hogy nem így ejti ő se...

Vagyis az ilyen embereknek egyáltalán nem számít, hogy van ez az alapelv...

ideális hangyászsün 2016.09.21. 06:37:19

@É2I: Hajlamos vagyok véresen komolyan venni dolgokat, szóval páramentesítő (no para).
:)

koprofágia 2016.09.21. 13:30:26

@The Crazy One 3om:
Irj neki privatot,menjetek szobara.
Ha a szottyadt dakora gerjedsz,terezagyunal is kopogtathatsz.

vizsla_barat 2016.09.21. 21:37:57

@sarostehen: az amazon veled bajban lenne

Darth Revan 2016.09.21. 22:04:14

@sarostehen: amazon / ebay stb.

Nem azzal van baj, hogy nincs szemelyes ugyintezes, hanem hogy szar az ugyfelszolgalat.

2016.09.22. 13:01:49

@megamen: milyen román szokást? ló ellopósat ?

otgorbebogre 2016.09.23. 15:58:14

@Terézágyú: en rossz helyesiro vagyok pedig sokat olvasok es nehanyszor atragtam magam a helyesirasi kezikonyvon. a magyar helyesiras egyszeruen nem logikus meg ha azt is sulyokljak belenk az iskolaban hogy az. neha ugyanolyan szavakra mas szabalyok ervenyesek. ez van.

otgorbebogre 2016.09.23. 16:08:40

@Terézágyú: Ezert tok hulyeseg a magyar helyesiras a nyelvtannacik meg...

nagyjabol tok mindegy lenne hogy a kiejtes elvet hasznaljuk vagy az eredeti irasmodet, csak lenne egyseges a fenebe is!

az hogy random szavak egyszer kiejtes szerint mennek, egyszer meg a hagyomany szerint ( vagy eredeti irasmod szerint) persze megzavar mindenkit.

Az meg hogy jonnek a nyelvtannacik es felsobbrenduen kijelentik hogy mindenkinek tudni kene, hogy mely szavak eseteben van az egyik elv, mely szavak eseteben a masik az meg mar nevetseges. foleg hogy neha meg is valtoztatnak nehany szot random, egyik kategoriabol a masikba.
a legnagyobb onaltatas hogy a helyesirasunk egyszeru meg hogy tanulhato.
süti beállítások módosítása