Olvasónkat teljesen megbabonázta a csillagos égbolt és egy szentjánosbogár raj szerelemgyerekeként az Ikea polcán magát illegető dizájnlámpa, aminek ára egy ideig eltántorította ugyan a vásárlástól, egy félárú akció viszont szerencsésen otthonába torpedózta a vágyott fényforrást. Ez eddig egy sikersztori. De sajnos a lámpa egyik napról a másikra a "dekoratív, de lágy és kellemes fény" helyett az űr rideg sötétségét kezdte sugározni. Olvasónk persze visszavitte a hibás terméket, az Ikea pedig - miután nem tudott cseretermékkel szolgálni - szó nélkül visszadta az árát. Hogy akkor mégis hogy kerül a Homárra az eset? Úgy, hogy a lámpa valójában kapható az áruházban, olvasónknak viszont szentjánosbogarak helyett csak pénz járt, ugyanis már más cikkszám alatt árulják. Megkérdeztük, hogy ez jogszerű-e így, illetve megpróbáljuk megtudni az Ikeától a cikkszámváltás hátterét is.
Kedves Tékozló Homár!
Az Ikeával kapcsolatban szeretnék szakértői /hozzáértő véleményt kérni,hogy vajon helyesen jártak el vagy sem?
2017.10.03.-án vásároltam egy Hovnas fantázianevű asztali ledes lámpát,ami a Family kártyásoknak épp közel 50 %-os akcióban volt. Az eredeti ára igen borsos,hiszen 22 990 ft. Nagyon örültem,hiszen abban az időszakban volt az Ikea születésnapi 2000 forintos kuponja is a Family kártyásoknak,így 10 990 forintért sikerült hozzájutnom az álomlámpához.
Idén január elején a lámpa egyik napról a másikra nem világított,így múlt szombaton,azaz 2018.01.27.-én vissza is vittem. Próbálta a hölgy másik tápegységgel,de akkor sem működött,pedig reménykedtem,hogy az lesz a ludas és a lámpát hazavihetem.
Mivel az Ikeában nem javítanak termékeket,így a hölgy megkérdezte mit szeretnék,elmondtam,hogy egy ilyen lápát.Megnézte a gépen a készletet,de elmondta,hogy ez a lámpa már nincs forgalomban,akkor volt kifutó termék,azért is volt akcióban.Így abban maradtunk,hogy a pénzt kérem visszautaltatni. Ez meg is történt,ezzel semmi probléma. De közben már otthon az Ikea honlapját nézegetve megláttam a lámpámat,hogy kapható ám,csak teljes áron.Írtam a facebookon az Ikeának és az alábbi választ kaptam tőlük:
Kedves Tímea!
Az Ön által említett termék cikkszámot váltott, ezért volt az hogy Ön még a régebbi cikkszámú terméket tudta megvenni akciósan, majd utánna bejött az új cikkszámú termék ami már csak teljes áron vásárolható meg. Amennyiben a visszavételkor már lett volna az új cikkszámú termékből akkor is már csak teljes áron tudta volna megvásárolni.
Üdv; az IKEA csapata
A kérdésem,hogy vajon ez így tényleg szabályos?
Köszönöm:
Tímea
Az ember igazságérzete eléggé berzenkedik a dolog ellen, lássuk mit mondanak a jogszabályok:
Kedves Tímea!
A szavatossági igény érvényesítése során a fogyasztó elsősorban a termék hibájának kijavítását vagy a termék kicserélését igényelheti a terméket neki eladó vállalkozástól. Ez alól kivételt jelent, ha a választott igény teljesítése lehetetlen vagy ha az eladónak – más kellékszavatossági igény teljesítésével összehasonlítva aránytalan többletköltséget eredményezne, figyelembe véve a termék hibátlan állapotban képviselt értékét, a szerződésszegés súlyát és a fogyasztónak okozott érdeksérelmet. Ehhez képest a fogyasztó jogosult az adásvételi szerződéstől elállni és a termék vételárát visszakövetelni, ha a vállalkozás a kijavításra vagy kicserélésre vonatkozó igénynek nem tud eleget tenni, illetve azt nem vállalta.
Jelen esetben megállapítható, hogy a vállalkozás a termék kicserélésére vonatkozó igénynek a válaszlevelében megadott ok miatt nem tudott eleget tenni, így lehetőséged volt áttérni a sorban következő szavatossági igényre: az elállási jog gyakorlására. A vállalkozás az elállást követően visszafizette a termék teljes vételárát, így az eljárása a jogszabályi rendelkezéseknek megfelelő volt.
Gyakran előfordul a tiédhez hasonló eset, amikor azonos termék elérhető az üzletben (elvileg tehát a kicserélés megoldható lenne), mégis a vételár visszafizetését vállalja a forgalmazó. A törvény ezzel kapcsolatban úgy rendelkezik, hogy a vételár visszafizetése akkor is jogszerű megoldás, ha a kijavítást vagy kicserélést a kötelezett nem vállalta. Ez azt jelenti, hogy a forgalmazó pl. akkor is eleget tehet a vételár visszafizetésével, ha egyébként a hiba javítható, vagy az árukészletbe van azonos új termék, amelyre kicserélhető lenne a hibás termék.
felhasznált jogszbaály: 2013. évi V. törvény a Polgári Törvénykönyvről
UPDATE Megkérdeztük az IKEÁ-t az esetről, és a cikkszámváltásról.
Köszönjük a megkeresést és elnézést, hogy a szokottnál lassabban reagáltunk. Tímea esete kapcsán azonban csak megerősíteni tudjuk azt, amit korábban is írtunk neki Facebook oldalunkon, vagyis a termék IKEA FAMILY ajánlatban volt, amely bizonyos ideig / a készlet erejéig elérhető. Az említett termék cikkszáma váltott, amely már nem volt elérhető a korábbi ajánlatban, munkatársunk ezért ajánlotta fel az eredeti vételár visszautalását. Ahogyan korábban írtuk, a termék cseréjére csak ráfizetéssel lett volna lehetőség. A
cikkszámváltozás hátterében több tényező is állhat, így például gyártóváltás, a termék bizonyos elemein végzett minimális módosítás.
Köszönettel
Az IKEA csapata
Terézágyú 2018.04.19. 10:29:34
A gévétéi válaszához: a pószter nem azt kérdezte, hogy miért adták neki vissza a pénzt, hanem azt, hogy a kérése ellenére miért nem adtak neki egy új (teljesárú) ugyanolyan lámpát, a használhatatlan (leértékeltként vett) helyett.
onlajnok · http://www.onlajnok.com 2018.04.19. 10:34:19
Terézágyú 2018.04.19. 10:41:17
"mert a most kapható lámpa nem az, amit ő vett"
Hát nyilván erről van szó, de éppen ez az, amit se az ikeja, de a gévétéi nem írt le egyértelműen, hanem csak annyit, hogy "említett termék cikkszámot váltott", ami viszont hétköznapi nyelven tényleg annyit jelent, hogy "ugyanaz, csak más a száma" :)
.Manyecska 2018.04.19. 10:41:24
nagyon zsír ez a lámpa, de olyan mintha a fogasra villanykörtéket szúrtak volna kézműves lámpa, bármikor elbaszakodhatsz vele magányos estéken khmm,. :DD ..
Most a poszter a teljes árat akart volna visszakapni?:))
lehet ez kiállított darab vót azért akciós. Nem mindegy-e? Ha a duplájáért romlik el még rosszabbul jártál volna..:D ....
Terézágyú 2018.04.19. 10:43:23
"neked meg túl sok kérdőjelt adtak!!"
A pószterrel ellentétben én nem (félhivatalos) levelet írok, hanem blogkommentet.
onlajnok · http://www.onlajnok.com 2018.04.19. 10:44:14
.Manyecska 2018.04.19. 10:46:16
Terézágyú 2018.04.19. 10:47:12
Háéppen ezért kellett volna úgy írnia a ügyfélszolgálatosnak, hogy "más a száma, tehát a lámpa is más, még ha külsőre ugyanúgy is néz ki a képen - tehát erre nem tudjuk cserélni, bocsesz"
uns97 2018.04.19. 10:48:32
onlajnok · http://www.onlajnok.com 2018.04.19. 10:54:08
@uns97: ennek mi értelme, hogy mi lett volna ha? Aki kicseréli annak pont semmi köze hozzá, hogy mennyi pénzt veszít így a cég, a legkisebb érdeke sem fűződik hozzá, hogy a vásárló rosszul járjon. Tehát azt feltételezed, hogy a magyar dolgozó ilyen geci, hogy direkt kibaszna a honfitársával? Neki nincs mérlegelési lehetősége, ha az a cikkszám nem létezik, akkor nem létezik. Az meg a másik hogy a visszaváltás úgy meg, hogy leolvassák a kódját, nem pedig elkezdik keresni a terméket a neve alapján. Valószínű, ahogy a vásárló sem tudta abban a pillanatban, hogy az a lámpa más számon elérhető, úgy a visszavevő dolgozó sem. Ezért nem is merült fel akkor a kérdés.
Terézágyú 2018.04.19. 10:57:55
"na de hát lehet, hogy nem tudta"
??????
nem értelek. Mit nem tudott? azt, hogy ha egyszer más a száma, akkor hivatalosan az egy másik termék????????
Terézágyú 2018.04.19. 11:01:20
"Az meg a másik hogy a visszaváltás úgy meg, hogy leolvassák a kódját, nem pedig elkezdik keresni a terméket a neve alapján. Valószínű, ahogy a vásárló sem tudta abban a pillanatban, hogy az a lámpa más számon elérhető, úgy a visszavevő dolgozó sem. "
Amikor a válaszlevelet írta, akkor már tudta.
De éppen erről beszélek, hogy rosszul fogalmazott. Nem azt kellett volna írnia, hogy "cikkszámot váltott", mert emiatt gondolta úgy a poszter (józan hétköznapi ésszel), hogy ez ugyanaz a lámpa, csak más a száma, tehát disznóság, hogy nem cserélik ki - hanem azt kellett volna írnia, hogy "más a száma, tehát a lámpa is más, még ha külsőre ugyanúgy is néz ki a képen - tehát erre nem tudjuk cserélni, bocsesz"
onlajnok · http://www.onlajnok.com 2018.04.19. 11:03:19
onlajnok · http://www.onlajnok.com 2018.04.19. 11:05:55
Terézágyú 2018.04.19. 11:11:16
"Ezt egy cikkszám alapján kéne tudnia az egységsugarú levélválaszolgatónak?"
Igen, mert nyilván ez a céges policy, hogy "ha egyszer valami új számot kap, akkor az új terméknek minősül (még akkor is ha úgyanúgy néz ki)"
Másrészt, harmadszor írom le: az a szöveg, hogy "cikkszámot váltott" ez a laikusnak félrevezető, "gyanús" szöveg. A pószter is ezért írta az egész levelet.
Mintha a bíróságon azt mondanád, hogy "vádolom Kovács Jánost" - mire a bíró azt mondaná, hogy "nem vádolhatja, mert nevet váltott, már nem Kovács János"
Terézágyú 2018.04.19. 11:12:20
"azt is mondhatta volna, hogy visszaadja a pénzt, mert nincs kedve hátramenni a raktárba a másik lámpáért."
Jaaaa, ha így gondolod, akkor legyen neked.
onlajnok · http://www.onlajnok.com 2018.04.19. 11:15:33
A példád meg sántít, mert attól a Kovács János még BIZTOSAN ugyanaz a személy marad, ellenben a lámpa változHATott.
Terézágyú 2018.04.19. 11:38:45
" nem tudom mi a céges policy, te se, úgyhogy ezen kár vitázni."
Hát szerintem az, hogy aminek új száma van, az másiknak számít.
Szerinted meg az, hogy "nincs kedve hátramenni a raktárba a másik lámpáért."
herk 2018.04.19. 11:40:47
Nem a cikkszáma dönti el, hogy _hivatalosan_ egy termék ugyanaz-e, mint a másik. Két termék ugyanaz, ha a gyártó/típus megegyezik. Még akkor is, ha az IKEA különböző cikkszámon veszi fel hetente.
Amúgy én is azt gondolom, hogy ha a vételárat visszakapja a vevő, akkor maximálisat teljesített az IKEA.
.Manyecska 2018.04.19. 11:41:19
onlajnok · http://www.onlajnok.com 2018.04.19. 11:42:22
Uriah Heep 2018.04.19. 12:03:28
Jóska Pista 2018.04.19. 12:13:15
Ezért az új cikkszám.
Az addigi készletet pedig kiszórták féláron.
Ha valóban így van, akkor az már tényleg egy másik termék, nyilván más lesz a cikkszám. A posztírót végül is kártalanították, nagy gondja nem lehet.
Kondom Keselyű 2018.04.19. 14:30:22
nincs,de,nicsk csak,ez a korrekt uzletmenet.
onlajnok · http://www.onlajnok.com 2018.04.19. 15:59:35
Kondom Keselyű 2018.04.19. 16:15:35
nem,
az lemaradt.
igy mar en sem tudom tamogatni a panaszt.
Tehetséges ugandai buzi 2018.04.19. 16:28:06
Sörnyelő 2018.04.19. 17:47:08
A posztolónak, csak azt tudom ajánlani, hogy ha ennyire tetszik a lámpa, akkor vegye meg, és ne rágódjon rajta. Kifizetni csak egyszer kell, és 20 ezer forint nem a világ.
Vegye úgy, hogy az új jobb konstrukció, és tartósabb lesz. Még jobban is jár vele, mint a régivel.
Antalbaba 2018.04.19. 18:56:25
dafke csakazértis tizen4edik crazy one 2018.04.19. 20:55:46
Im just here for the comments 2018.04.20. 06:37:41
Xezs7 2018.04.20. 08:32:14
Na de hogy konstruktív is legyek: szerintem simán előfordulhat, hogy az új cikkszámú termék csak külsőre ugyanolyan, mint a régi, de belül már teljesen más. Mondjuk jobb gyártástechnológiával készült, ezért mondjuk jobb is (és drágább is). Szóval szerintem se problémás az IKEA eljárása.
Xezs7 2018.04.20. 08:37:44
.Manyecska 2018.04.20. 08:51:29
Sluck Ödön 2018.04.20. 11:23:40
Poszter:
Bár érződik némi kénkőszag az IKEA-nál, de végül is olcsón megtapasztalhattad miért veszélyes speciális lámpát venni. Egy E27 vagy E14 fogalalatú cuccba veszel ezerötszázért körtét és kész. (Igaz nem ilyen szép)
onlajnok · http://www.onlajnok.com 2018.04.20. 13:43:24
Antalbaba 2018.04.20. 20:17:06
Volt egy lámpája 10 ezerért, elromlott, visszavitte, azt mondták nincs olyan /ott Ő nem nézte meg/, jobb megoldás hiányában visszakapta a 10 ezrét. MAJD látta, hogy van, de más néven, amit viszont csak 20 ezerért kapna meg. Mindezt mondjuk egy random átnevezés miatt kell benyelnie, holott ő csak a szeretett világítótestére vágyna a garancia hátralévő részében is;-)
Ha Te veszel mondjuk egy PLAZMA tévét, egy hónap múlva kimúlik és azzal hajtanak el, hogy már PLÁZA tévének hívják, de sebaj, vehetsz ugyanolyat kétszer annyiért, akkor is boldog leszel???
onlajnok · http://www.onlajnok.com 2018.04.20. 20:27:15
Mikor visszavitte, akkor nem lehetett kapni a lámpát egyáltalán. Se a régi számon, se az újon. Így visszaadták a pénzét. Majd később már kapható volt, akkor reklamált. De ha lett volna is az újból akkor, abban az esetben se adhatták volna azt helyette. De ezt le is írták neki. Nem random átnevezték a terméket, hanem változtattak rajta valamit, ezért is került új számon a boltba.
Örülni biztos nem örülnék, de egy szavam sem lenne, a pénzem visszakapom. És, mint a szakértők meg is írták, akkor sem kötelesek cserélni, ha van a termékből, a pénz visszafizetése teljesen megfelelő eljárásrend. Egyébként meg akkor mi lenne, ha a lámpa most olcsóbb lenne még annál is, int amennyiért vette? Akkor kapnia kéne egy csere lámpát, plusz a különbözetet kp-ban...?
Antalbaba 2018.04.20. 20:58:02
"De közben már otthon az Ikea honlapját nézegetve" - ez akár fél óra múlva is megeshetett, csak a boltban nem kinézetre, hanem cikkszámra keresték. Ha meg nem a pénzem akarom, hanem az érte vásárolt akármit, akkor nem vigasztal az, hogy az erre nem szánt /rendelkezésre nem álló összegből megvehetném újra:-(
onlajnok · http://www.onlajnok.com 2018.04.20. 21:01:45
Az a helyzet, hogy te a fejeden is pöröghetsz, ha azt mondják, hogy nem tudnak helyette másik terméket adni, csak a pénzt vissza, akkor nem fogsz helyette másik terméket kapni.
ptspts 2018.04.21. 00:41:55
> Vevőink elégedettsége a legfontosabb a számunkra, ezért törvényi kötelességünkön felül lehetővé tesszük a posztoló számára, hogy az újfajta lámpát 10 ezer Ft-ért megvásárolja. Ha esetleg azóta egy másik termékünk nyerte el a tetszését, 10 ezer Ft kezdezményt biztosítunk a következő, legalább 20 ezer Ft-os vásárlásából. A kedvezmény igénybevételéhez elég ugyanazt az IKEA Family kártyát használnia, amelyet a lámpa vásárlásakor használt.
Ha az IKEA marketingesei kiszámolják, megéri-e összesen 10 ezer Ft-ért jófejnek lenni ebben a helyzetben, akkor valószínűleg az jön ki, hogy megéri. Sajnálattal olvasom, hogy nem számoltak, nem gondolkoztak.
enipeni 2018.04.21. 09:42:37
teljesen mindegy hogy mi miatt volt kifuto termek, o egy kifuto termeket kapott felaron ez meg az uj. nincs felaron. ennyi. mondjuk a 2000 ft-s extra kupont azert vissza adnam. az tenyleg elveszett a posztolonak.
Trouw 2018.05.08. 14:01:07
Quuuziii 2018.07.29. 21:32:40